فرهنگی و آموزشی

چگونه برنامه آموزشی کودکان را در دوران آموزش مجازی مدیریت کنیم؟

مدیریت برنامه های آموزشی کودکان در دوران قرنطینه کرونا

پس از همه گیر شدن کرونا در جهان، دیگر امکان درس خواندن و آموزش به صورت حضوری وجود نداشت، به همین خاطر تمامی کشورها به آموزش مجازی روی آوردند و شروع به برگزاری مدارس به صورت مجازی کردند؛ اما آموزش مجازی کودکان در کنار خوبی ها و مزیت هایی که برای سلامت کودکان دارد، مشکلاتی را هم به همراه دارد که باعث می شود کودکان نتوانند به خوبی از آن استفاده کنند و درس هایشان را یاد بگیرند. در این زمینه والدین نقش مهمی دارند و باید کارهایی را انجام دهند تا کودک بتواند به خوبی درس های خود را یاد گرفته و آنها را درک کند. در این مقاله می خواهیم به شما بگوییم که اگر فرزند دانش آموز دارید، چه کمک هایی می توانید به کودک خودتان کنید تا بتواند در یادگیری دروس بهتر عمل کند و آموزش مجازی جذاب تر و لذت بخش تری را تجربه کند.

 

فهرست مطالب

اگر می خواهید به کودک خودتان کمک کنید تا در یادگیری دروس بهتر عمل کند و از سختی های آموزش مجازی کم کنید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

برنامه آموزشی کودکان در دوران آموزش مجازی
برنامه آموزشی کودکان در دوران آموزش مجازی

چرا آموزش مجازی کودکان سخت است؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا آموزش مجازی کودکان سخت است و چرا نمی توانند به خوبی درس بخوانند؟ مگر آموزش مجازی از مدرسه رفتن راحت تر نیست؟

باید بگوییم که اگر بخواهیم از نظر راحتی مقایسه کنیم، قطعا آموزش مجازی راحت تر است؛ چون دیگر نیازی نیست کودک شما صبح زود بیدار شده و به مدرسه برود و ساعات زیادی را در آنجا باشد. همچنین این موضوع کار معلمان و والدین را هم راحت تر کرده است و دیگر نیازی به رفت و آمدهای زیاد ندارند.

اما از طرفی اگر بخواهیم در مورد اثرگذاری صحبت کنیم، باید بگوییم که آموزش مجازی کودکان اثرگذاری بسیار کمتری دارد و نمی تواند مانند آموزش حضوری موثر باشد.

اگر تا به حال خودتان تجربه شرکت در آموزش های مجازی و وبینارها را داشته باشید، احتمالا خوب می دانید که در زمان وبینار چون نمی توانیم مدرس را ببینیم و با او ارتباط عمیقی برقرار کنیم، خیلی راحت حواسمان پرت کارهای دیگر می شود یا حتی ممکن است خوابمان ببرد و نتوانیم از کلاس استفاده کنیم.

حالا بیایید همین موضوع را برای یک کودک بازیگوش که ذهن بسیار کنجکاوی دارد در نظر بگیرید. یک کودک چطور می تواند مدیریت کافی روی ذهنش انجام دهد تا بتواند آموزش ها را به خوبی دنبال کند؟

قطعا این کار برای خود ما هم سخت است و برای کودکان بسیار سخت تر است. به همین خاطر به عنوان والدین، باید به آموزش مجازی کودکان خودتان کمک کنید تا بتوانند بهتر آموزش های موردنیاز خودشان را دریافت کنند و مطالب درسی را به خوبی یاد بگیرند.

کمک به دانش آموزان در آموزش مجازی
کمک به دانش آموزان در آموزش مجازی

نقش والدین در آموزش مجازی کودکان چیست؟

در ادامه می خواهیم در مورد نقش والدین در آموزش مجازی کودکان صحبت کنیم و بگوییم که شما به عنوان پدر یا مادر، چگونه می توانید به یادگیری بهتر کودک خودتان کمک کنید و کاری کنید که بهتر بتواند به دروس خودش تسلط پیدا کند. در ادامه با ما همراه باشید:

1- ایجاد محیط مناسب برای آموزش:

یکی از موضوعات مهم در آموزش مجازی کودکان، این است که آنها باید تمرکز کافی را داشته باشند تا بتوانند به حرف های معلم خودشان گوش بدهند و مفاهیم مختلف را یاد بگیرند. به همین خاطر شما به عنوان والدین کودک، باید در زمان هایی که کلاس آموزش برگزار می شود، برای او محیطی آرام و مناسب برای آموزش دیدن فراهم کنید تا بتواند به خوبی به دیدن آموزش های مختلف بپردازد.

قطعا کودکی شما زمانی که تلویزیون روشن است و سر و صدای زیادی وجود دارد یا زمانی که برنامه موردعلاقه اش از تلویزیون پخش می شود، نمی تواند به خوبی روی درسش تمرکز کند و این موضوع باعث می شود که آموزش مجازی کودکان تاثیر کمتری داشته باشد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

اگر موبایل یا لپ تاپ فرزند شما به تعمیر نیاز دارد، شما می توانید برای تعمیر لپ تاپ دانش آموزی به تعمیرکاران حرفه ای و متخصص هوم سرویز اعتماد کنید و این کار را به متخصصان هوم سرویز بسپارید.

2- دور کردن عوامل حواس پرتی:

درس خواندن در اتاقی که اسباب بازی ها و بازی های کامپیوتری و… قرار دارند، برای کودک شما بسیار سخت خواهد بود. به همین خاطر نیاز است که کودک خودتان را در فضایی قرار دهید که بتواند به صورت کامل متمرکز شود و عوامل حواس پرتی در دور و برش وجود نداشته باشد.

توصیه می کنیم که سعی کنید کودک خودتان را در جایی بنشانید که در دسترس خودتان باشد و بتوانید به او نظارت کنید و در صورت پرت شدن حواسش، به او کمک کنید که بتواند مجددا روی درس خودش تمرکز کند.

دور کردن عوامل حواس پرتی
دور کردن عوامل حواس پرتی

3- تشویق کودک به یادداشت برداری:

یادداشت برداری در هنگام آموزش دیدن، کمک می کند که کودک شما بتواند تمرکز بیشتری روی آموزش مجازی خود داشته باشد. به همین خاطر توصیه می کنیم که هنگام آموزش مجازی کودکان، به آنها بیاموزید که یادداشت برداری انجام دهند و نکات مهم معلم خودشان را در دفتری یادداشت کنند تا بعدا بتوانند به آنها رجوع کنند و مشکلات درسیشان حل شود.

این کار هم باعث می شود که کودک شما بتواند نکات مهم را داشته باشد و بعدها از آنها به عنوان منبعی برای یادگیری استفاده کند، و هم کمک می کند که برای یادداشت برداری، تمرکز خودش را روی آموزش بگذارد و کمتر حواسش پرت شود.

یکی از بهترین عادتها برای درس خواندن و یادگیری بهتر مطالب، عادت کردن دانش آموزان به مطالعه پشت میز تحریر است. شما می توانید ساخت میز تحریر را به تیم هوم سرویز بسپارید تا این کار را خیلی سریع و با هزینه مناسب برای شما انجام دهند.

4- درخواست از معلمان برای تعامل بیشتر:

آموزش هایی که به صورت تعاملی هستند، تاثیرگذاری بسیار بیشتری دارند و کمک می کنند که یادگیرنده بتواند بهتر مطالب را یاد بگیرد. در آموزش مجازی کودکان، استفاده از آموزش های تعامل و روش تدریس تعاملی بسیار مهم است و اگر حس کردید که معلم کودک شما زیاد از این روش استفاده نمی کند و کلاس هایش کاملا یک طرفه است، از او درخواست کنید که کودکان را بیشتر در کلاس شرکت دهد و از آنها نظر بخواهد تا درگیر کلاس شوند.

اگر کودکان فقط پای صحبت های معلم بنشینند و هیچگونه عملی انجام ندهند، قطعا خسته می شوند و حتی ممکن است خوابشان ببرد؛ به همین خاطر حواستان به این موضوع هم باشد تا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.

5- مرور دروس:

خیلی اوقات در آموزش مجازی کودکان، این امکان وجود ندارد که بخواهند هر زمان که می خواهند به معلم خودشان دسترسی داشته باشند و سوالات خودشان را از آنها بپرسند. به همین خاطر توصیه می کنیم که با استفاده از نرم افزارهای مناسب، کلاس های آموزشی کودک خودتان را ضبط کنید تا بعدها در صورت داشتن سوال، بتوانید آن کلاس ها را مجددا برایش پخش کنید و مشکلش حل شود.

همچنین سعی کنید خودتان با کلاس ها آشنایی داشته باشد و با پرسیدن سوالات مختلف و کمک به فرزندتان، متوجه شوید که مفاهیم را به خوبی یاد گرفته است یا خیر. اگر یادگیری به خوبی انجام نشده است، می توانید فیلم های کلاس را مرور کنید تا بتوانید مشکلات احتمالی کودک را حل کنید.

ارتباط با معلمان در آموزش مجازی
ارتباط با معلمان در آموزش مجازی

6- ارتباط با معلمان:

با معلمان کودک خودتان صحبت کنید تا زمانی را تعیین کنند که بتوانید در آن زمان با آنها تماس بگیرید و کودک شما بتواند سوالات خودش را بپرسد و جواب آنها را دریافت کند.

این کار هم باعث می شود که کودک شما بتواند حس بهتری داشته باشد و به درس خواندن علاقمند شود و هم باعث می شود که بتواند ارتباط عمیق تری با معلم خودش برقرار کند و این موضوع هم کمک می کند که راحت تر بتواند در کلاس ها به حرف های معلم گوش کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

7- صبوری:

یکی از مهمترین نکاتی که در آموزش مجازی کودکان باید رعایت کنید، این است که صبور باشید و به فرزندان خودتان حق بدهید. نیازی نیست که برای یاد نگرفتن یک موضوع خاص، آنها را سرزنش کنید و ناراحتشان کنید یا زیاد وسواسی شوید. آموزش مجازی برای کودکان به قدر کافی سخت است و نباید از یاد نگرفتن آنها ناراحت شوید، در عوض توصیه می کنیم که با انجام کارهایی که در موارد قبلی گفته شد، حتما به کودک خودتان کمک کنید که بتواند بهتر از آموزش مجازی استفاده کند و یادگیری بهتری داشته باشد.

8- استفاده از آموزش های مکمل:

آموزش های مکمل زیادی به صورت رایگان و پولی در سطح اینترنت موجود هستند که می توانید از آنها استفاده کنید تا آموزش مجازی کودکان راحت تر شود. اگر حس می کنید که کودک شما به آموزش های بهتر و بیشتری احتیاج دارد، حتما آموزش های مکمل خوب را برایش تهیه کنید تا بتواند با استفاده از آنها، راحت تر به یادگیری دروس خود بپردازد و مفاهیم مختلف را یاد بگیرد.

یادگیری بهتر در آموزش مجازی
یادگیری بهتر مطالب درسی در آموزش مجازی

جمع بندی مطالب

در این مقاله در مورد نقش والدین در آموزش مجازی کودکان صحبت کردیم و گفتیم که شما به عنوان پدر و مادر یک دانش آموز، چطور می توانید کاری کنید که فرزندتان بتواند دروس خود را راحت تر متوجه شود و در یادگیری موفق تر شود.

همچنین گفتیم که چه روش هایی را می توانید استفاده کنید تا به کودک خودتان کمک کنید از آموزش مجازی لذت بیشتری ببرد و آموزش مجازی برای کودکان موثرتر باشد. توصیه می کنیم که این موضوعات را جدی بگیرید تا بتوانید به خودتان و کودکتان در این زمینه کمک کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید با نقش والدین در آموزش مجازی کودکان آشنا شوید و به نکات گفته شده عمل کنید تا نقش خودتان را قوی تر و بهتر انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا