تعمیر و سرویس خودرو

دلیل ترکیدن رادیاتور خودرو

حل مشکل رادیاتور خودرو

رادیاتور خودرو قطعه ای است که نقش مهمی در کارکرد خودرو دارد. رادیاتور دستگاهی است که کار خنک کردن موتور خودرو را انجام می دهد تا موتور در هنگام کارکردن بتواند حرارت خود را به آن موجود در رادیاتور منتقل کرده و خنک شود و اگر رادیاتور به درستی کار نکند و تحت فشار زیاد قرار بگیرد، با ترکیدن رادیاتور خودرو مواجه خواهید شد.

شما باید بدانید که رادیاتور چگونه کار می کند و چه چیزهایی باعث ترکیدن رادیاتور خودرو می شود و چطور می توانید از آنها جلوگیری کنید تا جان خودتان را به خطر نیندازید و مشکلی نیز برای خودروی شما ایجاد نشود.

در این مقاله می خواهید دلیل ترکیدن رادیاتور خودرو را بررسی کنیم و ببینیم که چه چیزهایی می توانند در ترکیدن رادیاتور خودرو موثر باشند و با حل آنها، شما می توانید از چنین خطرات و مشکلاتی در امان باشید.

اگر حس می کنید رادیاتور خودرو شما مشکل دارد و یا از ترکیدن رادیاتور خودرو می ترسید و نمی خواهید این مشکل برایتان ایجاد شود، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا باهم دلایلی که باعث این مشکل می شوند را بررسی کنیم و بتوانید راه حل های آن را نیز یاد بگیرید.

فهرست مطالب

برای جلوگیری از مشکل ترکیدن رادیاتور در خودرو، با ما همراه باشید.

رادیاتور خودرو
دلایل ترکیدن رادیاتور خودرو

رادیاتور خودرو چگونه کار می کند؟

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که رادیاتور چگونه کار می کند و در این بخش این موضوع را توضیح می دهیم تا هم با کارکرد رادیاتور آشنا شوید و هم بتوانید هنگام مشکلات مختلف این قسمت، بررسی مناسبی را انجام دهید.

رادیاتور قطعه ای است که معمولا در جلوی خودرو قرار می گیرد و در آن آب ریخته می شود. رادیاتور وقتی خودرو در حال حرکت است، سرمای باد ناشی از حرکت را دریافت کرده و خنک می شود و آب موجود در آن نیز خنک خواهد بود. رادیاتور با یک شیلنگ خروجی و یک شیلنگ ورودی به موتور خودرو متصل می شود و در حرکت وقتی موتور خودرو داغ می کند، آب رادیاتور به موتور وارد شده و حرارت آن را دریافت می کند و از طریق شیلنگ خروجی مجددا به رادیاتور منتقل شده و خنک می شود و این چرخه همچنان ادامه دارد.

حالا زمانی که آب رادیاتور به اندازه کافی نباشد یا رادیاتور به خاطر حرارت زیاد نتواند آب را خنک کند، فشار آن بسیار زیاد شده و رادیاتور خودرو می ترکد.

حالا در ادامه با هم بررسی می کنیم که دلایل ترکیدن رادیاتور خودرو چه هستند و چطور می توانید از آنها جلوگیری کنید، پس در ادامه نیز همچنان با ما همراه باشید.

دلایل ترکیدن آب رادیاتور
دلایل ترکیدن آب رادیاتور

دلیل ترکیدن رادیاتور خودرو

رادیاتور خودرو معمولا به یکی از دلایل زیر می ترکد:

1- زنگ زدگی رادیاتور:

اگر خودروی شما بسیار قدیمی است و رادیاتور آن را تعویض نکرده اید، ممکن است که سطح رادیاتور زنگ زدگی داشته باشد و این موضوع باعث شود که سطح فلزی رادیاتور نازک شده و آسیب پذیر باشد. در این هنگام است که با کوچکترین فشار به رادیاتور ترکیدن رادیاتور خودرو اتفاق می افتد و مجبور به تعویض آن خواهید بود.

برای اینکه این مشکل برایتان ایجاد نشود، بهتر است هر چند وقت یک بار خودروی خودتان را سرویس کنید و از تعمیرکار بخواهید رادیاتور را بررسی کند تا زنگ زدگی روی رادیاتور وجود نداشته باشد و چنین مشکلی برایتان ایجاد نشود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض آب رادیاتور و ضد یخ هم ارائه میده؟

2- خرابی ترموستات:

ترموستات قطعه ای در رادیاتور است که دمای آب را اندازه گیری می کند و به خنک شدن آب کمک خواهد کرد. حالا اگر ترموستات خراب باشد و نتواند دمای آب را به خوبی تشخیص دهد، ممکن است دمای رادیاتور بسیار بالا رفته و فشار زیادی در آن ایجاد شود و این موضوع باعث ترکیدن رادیاتور خواهد شد.

برای اینکه این مشکل برایتان ایجاد نشود، در چک کردن های دوره ای نیاز است ترموستات و قطعات حساس خودرو بررسی شوند و در صورت خرابی تعویض شوند تا چنین مشکلاتی برایتان ایجاد نشود و خرج های بیشتری روی دستتان نگذارد.

شما می توانید سرویس دوره ای خودرو را به تیم هوم سرویز بسپارید تا هر مشکل و ایراد در خودروی شما تعمیر شود و خیالتان از بابت سلامتی خودرو راحت باشد.

نشتی واشر سر سیلندر
نشتی واشر سر سیلندر

3- نشتی واشر سر سیلندر:

واشر سر سیلندر که در داخل موتور خودرو قرار دارد، قطعه ای است که می تواند از نشتی آب و روغن داخل خودرو به بیرون جلوگیری کند و این قطعه نقش خیلی مهمی در موتور خودرو دارد. حالا اگر این واشر خراب شده باشد و دچار نشتی باشد، باعث می شود که آب ورود به داخل رادیات خودرو بسیار داغ شده و فشار رادیاتور را بالا ببرد و این موضوع هم می تواند در ترکیدن رادیاتور خودرو نقش مهمی داشته باشد.

برای اینکه با چنین موردی مواجه نشوید، بهترین راهکار این است که در سرویس دوره ای خودروی خودتان این بخش ها را بررسی کنید یا اگر هم نمی توانید خودرو را سرویس کنید، خودتان بخش های مهم آن را هر چندوقت یک بار بررسی کنید تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید و ایرادهای خودروی خودتان را برطرف کنید.

4- گرمای بیش از حد:

همانطور که در بخش نحوه کارکرد رادیاتور گفتیم، رادیاتور می تواند با باد حاصل از حرکت خودرو خنک شود و این موضوع در گرمای شدید ممکن است اتفاق نیفتد. وقتی هوا بسیار گرم است، احتمالا باد گرم نیز به داخل رادیاتور وارد خواهد شد و این موضوع می تواند باعث گرم ماندن رادیاتور شود و در نهایت دمای آب رادیاتور بالا رفته و ترکیدن رادیاتور خودرو اتفاق می افتد.

برای اینکه این مشکل ایجاد نشود، بهتر است در روزهایی که هوا بسیار گرم است، حتما رادیاتور را زود به زود بررسی کرده و آب آن را تعویض کنید یا با ریختن آب روی رادیاتور آن را خنک کنید تا مشکل ترکیدن رادیاتور خودرو برایتان ایجاد نشود.

5- کم شدن آب رادیاتور:

چک کردن آب رادیاتور بسیار مهم و حیاتی است و می تواند از بسیاری مشکلات در خودروی شما جلوگیری کند. به همین خاطر است که قبل از سفرهای طولانی حتما باید این قسمت را بررسی کنید تا آب رادیاتور به اندازه کافی باشد و مشکلی برای خودرو ایجاد نشود.

اگر آب رادیاتور کم باشد، احتمالا خنک شدن خودرو به اندازه کافی اتفاق نمی افتد و این موضوع می تواند باعث سوختن واشر سر سیلندر و داغ کردن موتور شود و همچنین این مشکل فشار رادیاتور را بسیار افزایش داده و باعث ترکیدن آن خواهد شد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض آب رادیاتور و ضد یخ هم ارائه میده؟

برای اینکه این مشکل برایتان اتفاق نیفتد، تنها توصیه ما این است که حتما زود به زود آب رادیاتور خودرو را چک کنید و در خودروهایی مانند پراید، هم آب رادیاتور و هم آب یدکی رادیاتور را پر کنید تا در صورت نیاز آب یدکی استفاده شود.

بررسی رادیاتور
بررسی رادیاتور

6- عدم استفاده از ضدیخ:

در فصل زمستان که هوا بسیار سرد است و خودرو معمولا در فضای بیرون خانه می ماند، نیاز است که حتما در آب رادیاتور ضد یخ ریخته شود. چون این موضوع کمک می کند که از یخ زدن آب داخل رادیاتور جلوگیری شود و رادیاتور با آسیب های جدی مواجه نشود. شما می توانید تعویض آب رادیاتور و ضدیخ را به تیم هوم سرویز بسپارید.

وقتی آب داخل رادیاتور یخ می زند، ممکن است در رادیاتور ترک ایجاد کند و این ترک باعث می شود که در آینده ترکیدن رادیاتور خودرو اتفاق بیفتد که اصلا خوشایند نیست. به همین خاطر سعی کنید در زمان نزدیک شدن به فصل سرما حتما از ضدیخ در خودروی خودتان استفاده کنید و از رادیاتور محافظت کنید.

7- خراب بودن فن خودرو:

همانطور که احتمالا می دانید، در جلوی رادیاتور یک فن قرار دارد که می تواند هوای خنک را برای رادیاتور تامین کند و در صورتی که گرمای رادیاتور خیلی بالا می رود، این فن شروع به کار کردن سریعتر می کند.

حالا اگر فن به درستی کار نکند و خرابی داشته باشد یا تسمه آن مشکل داشته باشد، ممکن است که نتواند گرمای رادیاتور را از بین ببرد و این مشکل در بالا رفتن دمای رادیاتور بسیار موثر است. با بالا رفتن دمای رادیاتور فشار این قسمت از خودرو بسیار بیشتر خواهد شد و در نهایت ممکن است منجر به ترکیدن رادیاتور خودرو شود.

برای اینکه این مشکل برایتان اتفاق نیفتد، نیاز است که در هنگام نشنیدن صدای فن خودرو کمی مشکوک شوید و این قطعه را بررسی کنید تا بتوانید سریعا مشکل آن را حل کرده و از رادیاتور خودروی خودتان در برابر ترکیدن و ترک خوردگی محافظت کنید.

حواستان باشد که این قطعه نقش بسیار مهمی در کارکرد خودروی شما دارد و خراب بودن رادیاتور خودرو حتی می تواند باعث ایجاد آسیب های جدی در موتور خودرو شود و شما را درگیر تعمیرات موتور خودرو خواهد کرد.

پس نیاز است که به این قطعه به اندازه کافی اهمیت بدهید و برای رسیدگی به آن و رفع مشکلات احتمالی حتما زمان کافی بگذارید.

تعویض آب رادیاتور و ضدیخ
تعویض آب رادیاتور و ضدیخ

تعویض آب رادیاتور و ضدیخ با هوم سرویز

همانطور که در این مقاله خواندید، بهترین راهکار برای جلوگیری از ترکیدن آب رادیاتور این است که حواستان به آب رادیاتور و ضدیخ باشد و آن را به صورت منظم تعویض کنید. شما می توانید تعویض آب رادیاتور و ضدیخ در خودرو را به تیم هوم سرویز بسپارید. برای این کار روی دکمه های زیر کلیک کنید تا از قیمت تعویض آب رادیاتور خودرو مطلع شوید.

تعویض آب رادیاتور با هوم‌سرویز

تضمین کیفیت و قیمت مناسب خدمات

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

جمع بندی

در این مقاله درباره دلیل ترکیدن رادیاتور خودرو صحبت کردیم و گفتیم که اصلا رادیاتور خودرو چگونه کار می کند و نحوه خنک کردن موتور توسط این قطعه را توضیح دادیم. سپس گفتیم که چه دلایلی می توانند منجر به ترکیدن رادیاتور خودرو شوند و تک تک مشکلاتی که ممکن است برای این سیستم ایجاد شود را بررسی کردیم و راه حل های آنها را گفتیم تا بتوانید به صورت دوره ای این قسمت ها را چک کنید و در صورت وجود مشکل حتما آنها را تعمیر کنید.

توصیه ما این است که حتما سرویس دوره ای خودرو را جدی بگیرید تا این بخش های مهم خودرو بررسی شده و مشکلات آنها برطرف شود و با مشکلاتی مانند ترکیدن رادیاتور خودرو مواجه نشوید.

امیدواریم این مقاله اطلاعات کافی در مورد رادیاتور خودرو به شما داده باشد تا بتوانید با کارهای گفته شده به رادیاتور خودروی خودتان رسیدگی کنید و از خراب شدن آن جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا