زیبایی

معرفی محصولات ویتامین c برای داشتن پوست و موی شاداب و جوان

وقتی سر و کله ویروس سرماخوردگی پیدا می‌شود، اولین چیزی که به دادمان می رسد؛ ویتامین سی است. پرتقال و لیمو شیرین و حتی قرص‌های ویتامین C، دور و بر ما را احاطه می‌کنند. چون می‌دانیم که این ویتامین دوست ‌داشتنی، مراقب سیستم ایمنی بدنمان است. با این حال، کار این ویتامین، همینجا تمام نمی‌شود. ویتامین c آنقدر برای پوست و مو، فایده دارد که انواع محصولات ویتامین سی، زیبایی و سلامت پوست و موها را تضمین می‌کنند. در این مقاله، به شما می‌گوییم که ویتامین محبوب سی، چطور بهترین دوست پوست و موهای شما است و از شما دعوت می کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

میکرودرم با آرایشگران هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

فهرست مطالب

ویتامین سی را بیشتر بشناسید

شاید شنیدن نام ویتامین C، چند میوه خاص مانند لیمو و پرتقال را در ذهنتان تداعی کند. این ویتامین، همچنین قهرمان اصلی فصل‌های سرد سال و سرماخوردگی‌های کشدار است. اما بهتر است، یک لقب دیگر را هم به آن اضافه کنید: “ویتامین افسانه‌ای پوست و مو”! در واقع، این آنتی ‌اکسیدان و ماد مغذی ضد التهاب، به چند دلیل محبوبیت بالایی دارد: بهبود رنگ پوست و بافت آن، آبرسانی به پوست و نیز کاهش نشانه‌های پیری.

خوشبختانه، شما می‌توانید این ویتامین را از طریق میوه‌ها و سبزیجات تازه، به دست آورید. اما این، تنها راه بهره‌مندی از مزایای ویتامین C برای سلامتی نیست. جالب است بدانید که ویتامین سی، به طور گسترده‌ای در محصولات آرایشی و بهداشتی هم، مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی محققان کشف کرده‌اند که تأثیر مصرف موضعی ویتامین سی برای سلامت پوست، از مصرف خوراکی آن نیز بیشتر است.

در مجموع، اضافه کردن محصولات ویتامین سی به روتین پوستی، فواید زیادی دارد. این محصولات هم پوست را روشن می‌کنند و هم از پوست در مقابل آسیب ناشی از آفتاب و رادیکال‌های آزاد، محافظت می‌کنند.

یکی از بهترین راه ها برای داشتن پوستی زیبا و شاداب، میکرودرم صورت است. شما می توانید از خدمات آرایشی و زیبایی هوم سرویز استفاده کنید و میکرودرم صورت خود را با بهترین و حرفه‌ای ترین آرایشگرها انجام دهید.

مزایای ویتامین سی برای پوست چیست؟

اسید آسکوربیک، نام دیگر ویتامین C است؛ یک ماده مغذی محلول در آب که نقش مهمی را در سلامت پوست، ایفا می‌کند. تحقیقات نشان داده است که مصرف این ویتامین، کاربردهای درمانی زیادی دارد. به عبارت دیگر، ویتامین محبوب سی، به لطف خواص آنتی ‌اکسیدانی، ضد پیری و ضد پیگمنت، فواید زیر را به پوست می‌رساند:

  • ساخت کلاژن که پوست را شاداب و جوان نگه می‌دارد؛
  • ترمیم زخم‌ها؛
  • ترمیم پوست و غضروف آسیب ‌دیده؛
  • کاهش خطوط ریز و چین و چروک‌ها؛
  • روشن کردن پوست؛
  • صاف کردن پوست؛
  • کاهش لکه‌های تیره؛
  • جلوگیری از پیری زودرس.

همه آنچه باید درباره محصولات ویتامین سی بدانید

پوست شما خشک باشد، چرب یا ترکیبی؛ ویتامین c برای سلامتی آن مفید است. اما خبر خوب این است که، راه‌های زیادی برای بهره‌مند شدن از خواص آن وجود دارد. علاوه بر تغذیه که شامل میوه‌ها، سبزیجات و دانه‌های روغنی می‌شود، برخی محصولات نیز این ویتامین را در خود جای داده‌اند. بنابراین، دو منبع اصلی دیگر؛ مکمل‌های ویتامین سی و محصولات مصرف موضعی هستند.

مصرف قرص ویتامین سی، به پوست و موی شما کمک می‌کند

به طور معمول، بدن انسان می‌تواند روزانه، حدود 100 میلی‌گرم ویتامین سی را از طریق تغذیه، جذب کند. با این حال، دلایل زیادی هستند که ممکن است مانع این اتفاق شوند. به همین دلیل، مکمل‌های ویتامین C به کمک می‌آیند تا به جبران کمبودها بپردازند. پزشکان توصیه می‌کنند که مصرف قرص ویتامین C، به صورت روزانه برای هر فرد، بین 75 تا 90 میلی‌گرم باشد. نکته جالب این است که حتی مکمل‌های این ویتامین، به اندازه دیگر محصولات ویتامین سی، متنوع هستند.
مثلاً، قرص‌های ویتامین c، معمولاً در شکل اسید آسکوربیک موجود هستند. با این وجود، برخی نیز در قالب سدیم آسکوربات، کلسیم آسکوربات یا اسید آسکوربیک به همراه بیوفلانوئیدها، عرضه می‌شوند. البته تمام اشکال قرص ویتامین سی برای پوست، مفید هستند. علاوه بر این، مزیت استفاده از قرص ویتامین سی برای پوست، انواع گوناگون آن است که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کپسول
  • آدامس جویدنی
  • قرص جوشان
  • پودر
  • مایع (قطره)
  • اسپری
  • آمپول
استفاده از قرص ویتامین سی برای پوست
استفاده از قرص ویتامین سی برای پوست

 با مهم‌ترین محصولات ویتامین سی آشنا شوید

شاید با شنیدن این جمله تعجب کنید: ویتامین سی موضعی، مستقیماً جذب بالاترین لایه‌های پوست می‌شود. این موضوع به چه معنا است؟ در یک چشم به هم زدن، پوست را تسکین می‌دهد، به کاهش خطوط ریز و حلقه‌های تیره منجر می‌شود، از پوست در مقابل رادیکال‌های آزاد، محافظت می‌کند. به همین دلیل، سازندگان محصولات مراقبت از پوست، حالا به تکاپو افتاده‌اند تا این ویتامین شفابخش را به شکل‌های مختلف راهی بازار کنند. بنابراین، محصولات موضعی ویتامین c عبارت هستند از:

  • سرم ویتامین سی؛
  • پاک ‌کننده یا شوینده‌های حاوی ویتامین سی؛
  • تونر ویتامین سی؛
  • کرم مرطوب ‌کننده ویتامین c؛
  • کرم ضد آفتاب ویتامین سی؛
  • ماسک صورت ویتامین C؛
  • روغن ویتامین سی.
شوینده حاوی ویتامین c؛ یکی از محصولات ویتامین سی
شوینده حاوی ویتامین c؛ یکی از محصولات ویتامین سی

سرم ویتامین سی؛ اصلی‌ترین عضو خانواده محصولات ویتامین سی

همانطور که گفتیم، تنوع محصولات مراقبت از پوست که در آنها ویتامین c به کار رفته، کم نیست. از این میان، مصرف سرم ویتامین سی برای پوست، هم محبوبیت بیشتری دارد و هم پزشکان، آن را توصیه می‌کنند. فکر می‌کنید دلیل چیست؟ نخست اینکه درصد ویتامین سی در سرم‌ها، بیشتر از دیگر انواع محصولات است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات میکرودرم هم ارائه میده؟

دلیل دوم، به ترکیب سبک‌تر آن در مقایسه با کرم‌ها و لوسیون‌ها، باز می‌گردد. عاملی که منجر می‌شود تا سرم، به راحتی جذب پوست شود. جالب است بدانید که حتی، سرم‌هایی که درصد کمی ویتامین سی دارند (مثلاً زیر 1 درصد)، فواید لازم را به پوست می‌رسانند.

سرم ویتامین سی برای پوست
سرم ویتامین سی برای پوست

چطور سرم ویتامین c، از پوست شما مراقبت می‌کند؟

همانطور که اشاره کردیم، از میان محصولات ویتامین سی، سرم آن فواید زیادی برای پوست دارد. بهتر است، پیش از آنکه به سراغ خرید یک سرم ویتامین سی خارجی بروید، با این فواید آشنا شوید.

شما را در مقابل اشعه‌های خورشید، مصون می‌کند

حالا دیگر می‌دانید که ویتامین سی، یک آنتی ‌اکسیدان فعال است. وظایف آنتی ‌اکسیدان‌ها، چیست؟ آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد را روی بدن، به حداقل می‌رسانند. رادیکال‌های آزاد نیز، ذره‌های ریزی هستند که باعث ایجاد التهاب می‌شوند. اما تأثیرات آنتی ‌اکسیدانی ویتامین C، فقط به رادیکال‌ها، محدود نمی‌شود. بنابراین موارد زیر را هم باید در این لیست، گنجاند:

  • کند کردن پروسه مرگ زود هنگام سلولی؛
  • کاهش آزاد سازی سیتوکین‌ها که ترکیبات ملتهب ‌کننده‌ای هستند؛
  • مقابله با آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید. البته این، به آن معنا نیست که شما می‌توانید سرم ویتامین سی را، جایگزین کرم ضد آفتاب کنید. با این حال، استفاده همزمان از آن و کرم ضد آفتاب، مقاومت شما را در برابر آفتاب، بیشتر می‌کند.
دیگر از پیری زودرس خبری نیست

احتمالاً، یکی از مهم‌ترین دلایلی که منجر به محبوبیت سرم در بین سایر محصولات ویتامین سی شده، همین است. ویتامین سی نمی‌تواند چین و چروک‌هایی که به طور طبیعی و در طول زمان شکل گرفته‌اند را از بین ببرد. با این وجود، این قابلیت را دارد که از پیری زودرس، جلوگیری کند؛ زیرا خاصیت این ویتامین، محافظت از پوست در برابر چروک‌های زود هنگامی است که معمولاً به خاطر قرار گرفتن در معرض آفتاب، ایجاد شده‌اند. سرم ویتامین سی همچنین، به تحریک رشد کلاژن کمک می‌کند. پروتئینی که، نقش قابل ‌توجهی را در حفظ ساخت و الاسیته پوست دارد.
نتایج برخی مطالعات انجام‌ شده نیز جالب هستند. مثلاً اینکه، مصرف سرم ویتامین c 5 درصد در طول 6 ماه، در مقایسه با محلول‌های دارونما باعث افزایش ضخامت پوست می‌شود. شکی نیست که پوست ضخیم‌تر و سرشار از کلاژن، نسبت به پوست نازک، چروک‌ها را کمتر نشان می‌دهد.

از جمله محصولات ویتامین سی است که پوست را روشن می‌کند

برخی افراد از خاصیت روشن‌ کنندگی سرم حاوی ویتامین سی، برای درمان هایپرپیگمنتیشن، بهره می‌گیرند. یعنی، بخش‌هایی از پوست که نسبت به پوست اطراف خود، تیره‌تر هستند. دلایل این عارضه نیز، معمولاً شامل قرار گرفتن در معرض آفتاب یا، تغییرات هورمونی مرتبط با افزایش سن، می‌شوند. حتی، بعضی تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که ویتامین مفید سی، به کاهش تولید ملانین هم کمک می‌کند.

خواص روشن ‌کنندگی و ضد لک محصولات ویتامین سی
خواص روشن ‌کنندگی و ضد لک محصولات ویتامین سی

نحوه استفاده از سرم ویتامین سی چگونه است؟

توصیه متخصصان بر آن است که این سرم را، بعد از شستشو و تمیز کردن پوست استفاده کنید. بسیاری از متخصصان پوست نیز سرم ویتامین سی را بعد از پاکسازی پوست و تمیز شدن آن استفاده می کنند. یادتان باشد که بعد از سرم، کرم مرطوب کننده را به پوست خود بزنید و خوب ماساژ دهید. این کار به پوست امکان می‌‌دهد تا بهتر سرم را جذب کند. بهتر است بدانید که سرم ویتامین c، ممکن است خیلی اسیدی باشد و در برخی، موجب تحریک پوست شود؛ به ویژه اگر درصد آن بالا باشد.
در صورتی که برای اولین بار از این نوع محصولات ویتامین سی استفاده می‌‎کنید، کمی احتیاط به خرج دهید. در ابتدا یک روز در میان، لایه نازکی از آن را به پوست بزنید و به تدریج، مصرف را بیشتر کنید. علاوه بر این، ترکیب سرم با رتینول نیز، می‌تواند تحریک پوست را بیشتر کند. بنابراین، اگر هر دو این محصولات را در روتین پوستی خود دارید، برنامه ریزی کنید. سرم ویتامین سی را صبح و رتینول را شب مصرف کنید.

طرز استفاده از سرم ویتامین سی برای پوست
طرز استفاده از سرم ویتامین سی برای پوست

مراقب عوارض احتمالی سرم‌های ویتامین سی هم باشید

مصرف محصولات ویتامین c هم مانند هر محصول پوستی دیگر، ممکن است در برخی افراد، عوارض جانبی ایجاد کند. شایع‌ترین این واکنش‌ها، این موارد هستند:

  • خارش
  • قرمزی
  • تحریک پوست
  • احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش. این واکنش، نباید خیلی طول بکشد. در این صورت، نشانه آلرژی است و باید بلافاصله، محصول را بشویید.

موها چگونه از فواید محصولات ویتامین سی، بهره‌مند می‌شوند؟

صرف ‌نظر از مزایای فوق ‌العاده‌ای که ویتامین سی برای پوست دارد، تأثیرات آن شامل حال موها هم می‌شوند. این اثر نیز به واسطه، خاصیت کلاژن‌ سازی ویتامین c است. در حقیقت نتیجه این فرایند، بهبود سلامت مو، کاهش ریزش آن و کمک به رشد موها است.

به ‌علاوه کمبود ویتامین سی، می‌تواند منجر به خشکی مو و موخوره شود. کافی است نگاهی به فواید این ویتامین برای موها بیندازید تا قانع شوید که آن را، در روتین مراقبت از موی خود جای دهید. شامپوها و ماسک‌های مو، مهم‌ترین محصولات حاوی این ویتامین، به شمار می‌روند.

  • مبارزه با شوره؛
  • جلوگیری از سفید شدن زودرس موها؛
  • مقابله با ریزش مو؛
  • پیشگیری از رشد موهای ضعیف، شکننده و نازک.
ماسک مو حاوی ویتامین سی برای محافظت از موها
ماسک مو حاوی ویتامین سی برای محافظت از موها

سوالات رایج درباره محصولات ویتامین سی

آیا مصرف محصولات حاوی ویتامین c برای درمان اسکار آکنه مفید است؟

از آنجایی که این ویتامین به تولید کلاژن کمک می‌کند، می‌تواند برای درمان اسکارهای ناشی از آکنه، به کار رود. چون کلاژن، مسئول بازسازی پوست است، ویتامین سی پروسه ترمیم اسکارها را، تسریع می‌کند.

کدام شکل ویتامین سی برای پوست بهتر است؟

هنگام تهیه هریک از محصولات آن، به برچسب محصول دقت کنید. «ال آسکوربیک اسید»، بهترین فرم ویتامین سی برای پوست به شمار می‌رود. اگر محصولی حاوی 15 تا 20 درصد از این ماده باشد، تأثیرات فوق ‌العاده‌ای خواهد داشت.

آیا استفاده از محصولات دارای ویتامین سی، موجب جوش می‌شود؟

بالا بودن میزان ال آسکوربیک اسید در یک محصول، لزوماً به معنای بهتر بودن آن نیست. انواع پوست، می‌توانند واکنش‌های مختلفی را نسبت به آن داشته باشند. در واقع، گاهی این محصول برای پوست شما، بیش از حد قوی بوده و باعث ایجاد جوش یا خارش می‌شود.

کلام پایانی

همانطور که دیدید، شما می‌توانید به شکل‌های گوناگون، از فواید بی‌شمار ویتامین سی بهره ببرید. اگرچه تغذیه بهترین راه است، اما آخرین راه نیست. مکمل‌های ویتامین سی از قرص و شربت تا آمپول و حتی پودر، این ویتامین را به بدن شما می‌رسانند. مهم‌تر از همه، محصولات ویتامین سی هستند که کاربرد موضعی اما مؤثری دارند. از این میان نیز، به خواص سرم ویتامین سی برای پوست، اشاره کردیم.
نمونه‌هایی مانند این مقاله که اطلاعات جامعی را درباره مراقبت از پوست و مو در اختیار شما قرار می‌دهند، در سایت و اپلیکیشن هوم سرویز کم نیستند. از این رو برای بهره‌مندی از این دست مطالب، تنها کافی است به آنها مراجعه کنید و با افزایش دانسته‌های علمی‌تان، به مراقبت مسئولانه از پوست و موی خود بپردازید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات میکرودرم هم ارائه میده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا