زیبایی

در فصل زمستان از کرم ضد آفتاب غافل نشوید!

بهترین کرم ضدآفتاب برای پوست شما چیست؟

تعداد کسانی که تصور می‌کنند، خورشید در پاییز و زمستان، به خواب می‌رود، کم نیستند! بنابراین، از اشعه‌های ماورای بنفش هم خبری نیست و به دنبال آن، مصرف کرم ضد آفتاب نیز لزومی ندارد. اما این یک باور کاملاً اشتباه و غیرعلمی است. نور خورشید در تمام طول سال، از زاویه‌های مختلف به پوست ما می‌تابد. به همین دلیل هم نباید، کرم ضد آفتاب را در پاییز و زمستان کنار بگذارید و پوستتان را به حال خود رها کنید. اگر می‌خواهید بدانید چرا ضد آفتاب باید بخشی از روتین پوستی شما در فصل زمستان باشد، با ما در این مقاله همراه باشید.

پاکسازی پوست با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

فهرست مطالب

نور خورشید در هر فصلی از سال، می‌تواند به پوست شما آسیب بزند

شاید تا به حال، فکر می‌کردید که آسیب ناشی از اشعه‌های ماورای بنفش خورشید، در پاییز و زمستان ناپدید می‌شود. احتمالاً تصورتان بر این بود که آسمان ابری یا دمای پایین هوا، سدی مقاوم در مقابل نور خورشید هستند. اما اکنون، زمان آن رسیده که این باور را برای همیشه کنار بگذارید. متأسفانه، آفتاب‌ سوختگی شدید در هر ماهی از سال می‌تواند رخ دهد.

 در حقیقت، وقتی از قرار گرفتن در معرض آفتاب صحبت می‌کنیم؛ موضوع اصلی، پرتوهای فرابنفش خورشید هستند. جالب است بدانید که هم اشعه نوع A و هم نوع B، عوامل اصلی سرطان پوست به شمار می‌روند. پس فراموش نکنید که این عوامل در تمام طول سال، وجود دارند و هیچ تأثیری هم از ابری بودن هوا، نمی‌پذیرند.

مصرف کرم ضد آفتاب در زمستان و به ویژه ظهرهای گرم، ضروری است

بارها به شما توصیه شده است که در تابستان، بین ساعت‌های 10 صبح و 4 بعد از ظهر، قید بیرون رفتن را بزنید. حتی اگر کسی این توصیه را هم به شما نکند، خودتان جرأت خارج شدن از خانه را ندارید. در فصل زمستان چطور؟ گول خنکی هوا را دوست دارید؟ نکته‌ای که باید بگوییم این است که در این چند ساعت، نور خورشید در قوی‌ترین حالت خود است.

در واقع، اشعه‌های فرابنفش نوع B در فاصله این مدت، آزادانه جولان می‌دهند. پس تا جای ممکن در این زمان از روز، در معرض آفتاب قرار نگیرید. اما اگر می‌خواهید از یک روز بدون ابر زمستانی، نهایت لذت را ببرید؛ کرم ضد آفتاب را از یاد نبرید.

اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب در ظهر زمستانی
اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب در ظهر زمستانی

شرایط خاص، احتمال آفتاب ‌سوختگی را افزایش می‌دهند

اگر هنوز ضرورت کرم ضد آفتاب در زمستان برایتان مبهم است، این چند خط را بخوانید. در فصل پاییز و زمستان، خنکی هوای بیرون ممکن است تن شما را بلرزاند. شاید برف پاییزی هم روی زمین، نشسته و یخ زده باشد. بنابراین، به لطف خاصیت انعکاسی یخ، این امکان وجود دارد که دچار آفتاب ‌سوختگی شدید شوید.

به عبارتی، در روزهای آخر پاییز و ابتدای زمستان که زمین، از برف و یخ پوشیده شده، درصد بالایی از اشعه‌های ماورای بنفش خورشید به سطح زمین بازتابانده می‌شوند. به ویژه، اگر اهل اسکی روی دامنه‌های برفی باشید، احتمال آسیب چند برابر می‌‌شود.

جالب است بدانید که ارتفاع هم در این میان، نقش مهمی بازی می‌کند. یعنی، هر چه بالاتر بروید، به خورشید نزدیک‌تر می‌شوید. اینجا است که اهمیت کرم ضد آفتاب در زمستان، آشکار می‌شود. بنابراین، وقتی برای پیاده ‌روی، کوهنوردی یا حتی اسکی به ارتفاعات می‌روید، نهایت اقدامات ایمنی را انجام دهید. اصلاً تصور کنید که قرار است یک روز تابستانی را، در ساحل سپری کنید!

لزوم استفاده از کرم ضد آفتاب در برخی فعالیت‌های زمستانی
لزوم استفاده از کرم ضد آفتاب در برخی فعالیت‌های زمستانی

در زمستان نیز مثل تابستان، به کرم ضد آفتاب با SPF بالا نیاز دارید

بعضی‌ها تصور می‌کنند که به محض پایان تابستان و شروع پاییز، باید SPF کرم ضد آفتاب خود را هم تغییر دهند! واقعاً این کار، هیچ لزومی ندارد. به‌ علاوه، قرار نیست سایر اقدامات محافظتی در مقابل آفتاب را هم، کنار بگذارید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در کنار محافظت از اشعه‌های نوع A، حواستان به اشعه‌های نوع B هم باشد.

مرطوب ‌کننده را هم به کرم ضد آفتاب در زمستان اضافه کنید

حفظ رطوبت پوست در پاییز و زمستان، اهمیت زیادی دارد. در واقع، دمای هوای خنک‌تر، مساوی است با خشکی بیشتر. جالب است بدانید که وقتی دمای هوا پایین‎تر می‌آید، رطوبت از پوست شما راحت‌تر خارج می‌شود. احتمالاً بسیاری از شما با این شرایط مواجه شده‌اید که باد پاییزی به صورتتان می‌وزد و به وضوح خشکی را در پوستتان احساس می‌کنید. توصیه می‌کنیم که در رژیم غذایی خود، به میزان کافی آب بنوشید. ضمن اینکه، حتماً قبل و بعد از استعمال کرم ضد آفتاب، از یک مرطوب ‌کننده مناسب استفاده کنید.                        

میدونستی که هوم سرویز، خدمات پاکسازی صورت بانوان هم ارائه میده؟

در کنار آب کافی؛ آبرسان‌ها، ویتامین E و ضد آفتاب‌های BS یا (Broad Spectrum) هم کمک می‌کنند تا پوست شما در این فصل، سالم و جوان بماند. بنابراین، بهتر است هنگامی که از خواب بلند می‌شوید یا بلافاصله بعد از خروج از حمام، از مرطوب‌ کننده استفاده کنید. چرا که پس از شستشوی صورت، بهترین زمان برای جذب رطوبت به پوست است.

                    

استفاده از مرطوب ‌کننده و کرم ضد آفتاب در روتین پوستی زمستان
استفاده از مرطوب ‌کننده و کرم ضد آفتاب در روتین پوستی زمستان

زمستان هم مشکلات خاص خود را به همراه دارد

همانطور که گفتیم کمک گرفتن از مرطوب‌ کننده و کرم ضد آفتاب در زمستان، شما را از شر مشکلات پوستی خلاص می‌کند. مثلاً پوسته پوسته شدن، تیرگی و کدر شدن، لکه‌های تیره ناشی از آفتاب و زمختی، بخشی از دردسرهای پوست در این فصل هستند.

 متأسفانه این مشکلات، وقتی که در بیرون از خانه و در حال لذت بردن از فصل جدید هستید، اتفاق می‌افتند. آنها ممکن است، روی پوست تیره چندان خود را نشان ندهند. با این حال، اگر قرار است تمام طول روز را بیرون باشید، مرطوب‌ کننده و کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

روتین پوستی مناسب فصل زمستان
روتین پوستی مناسب فصل زمستان

ضد آفتاب مناسب زمستان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

هر چند مصرف کرم ضد آفتاب در زمستان، یک ضرورت است، اما هر کرمی را نباید به صورت خود بزنید. ضد آفتاب این فصل باید، حاوی آبرسان‌ها باشد. برای مثال، گلیسیرین و هیالورونیک اسید، بهترینِ آنها به شما می‌روند. به ‌علاوه، حداقل SPF 30 و برخورداری از BS (در بالا به آن اشاره کردیم) نیز از دیگر ویژگی‌های آن هستند. لازم است بدانید که وجود آنتی ‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین C و E هم، به بهبود کیفیت ضد آفتاب کمک می‌کند.

امروزه، بسیاری از پزشکان، کرم‌های ضد آفتاب مینرال یا معدنی را بیشتر توصیه می‌کنند. ویژگی کرم ضد آفتاب مینرال که به آن ضد آفتاب فیزیکی هم گفته می‌شود، داشتن زینک و تیتانیوم و ماندگاری بیشتر است. ضد آفتاب فیزیکی همچنین، در مقایسه با کرم ضد آفتاب شیمیایی که داخل بدن جذب می‌شود، روی پوست می‌نشیند. در نتیجه، یک لایه فیزیکی محافظ را در مقابل اشعه‌های نوع A و B ایجاد می‌کند.

نکته دیگری که موقع مصرف کرم ضد آفتاب در زمستان، باید به آن دقت کنید؛ میزان SPF است. در همین زمینه، بهتر است بدانید که:

  • کرم ضد آفتاب با SPF 15، حدود 93 درصد جلوی نور خورشید را می‌گیرد.
  • ضد آفتاب با SPF 30 ، حدود 97 درصد جلوی نور خورشید را می‌گیرد.
  • ضد آفتاب با SPF 50 ، حدود 98 درصد جلوی نور خورشید را می‌گیرد.
  • و بالاخره کرم با SPF 100 ، تقریبا 99 درصد جلوی نور خورشید را می‌گیرد.
کرم ضد آفتاب مینرال؛ ضد آفتاب مناسب فصل زمستان
کرم ضد آفتاب مینرال؛ ضد آفتاب مناسب فصل زمستان

چه ترکیباتی نباید در کرم‌های ضد آفتاب وجود داشته باشد؟

تردیدی نیست که عوارض نزدن ضد آفتاب، بسیار زیاد و خطرناک هستند. اما گاهی، وجود برخی ترکیبات در این کرم ها، می‌تواند به همان اندازه مشکل‌ ساز باشد. از این رو، هنگام خرید، از نبودن این مواد در ضد آفتاب، اطمینان حاصل کنید:

  • اُکسی ‌بنزون (Oxybenzone): این ماده، یک استروژن مصنوعی است و می‌تواند، در هورمون‌ها اختلال ایجاد کند. از این ماده، به عنوان خطرناک‌ترین ترکیب در کرم‌های ضد آفتاب نام می‌برند؛
  • اُکتینوکسات (Octinoxate): تحقیقات نشان داده است که این عنصر، در پوست منجر به آلرژی می‌شود. همچنین آزمایش‌های انجام‌شده بر روی حیوانات، از تأثیرات آن بر تیروئید پرده برداشته‌اند؛
  • آووبنزون (Avobenzone): هر چند این ماده، هورمون‌ها را مختل نمی‌کند؛ اما به شدت باعث تحریک پوست می‌شود. بنابراین وجود آن در کرم ضد آفتاب در پاییز، زمستان و هر فصل دیگری، به ضرر شما است؛
  • رتینیل پالمیتات (Retinyl Palmitate): رتینیل، شکلی از ویتامین A و یک آنتی ‌اکسیدان قوی است. اما وقتی این ماده، به پوست برخورد پیدا می‌کند و پوست نیز در معرض آفتاب قرار می‌گیرد، مشکل آغاز می‌شود. مطالعات اثبات کرده‌اند که در این شرایط، رتینیل به یک عامل سرطان‌زا تبدیل شده و رادیکال‌های آزاد را شکل می‌دهد.

استفاده از لوازم آرایشی حاوی SPF، دردی را دوا نمی‌کند

اگر فکر می‌کنید تنها با یک فاندیشن حاوی SPF، می‌توانید از اشعه خورشید مصون بمانید، سخت در اشتباه هستید. در واقع، SPF موجود در محصولات آرایشی، روی پرایمر یا مرطوب‌ کننده قرار گرفته و کاملاً به پوست نفوذ نمی‌کند. از این رو، بعید است که اثر خاصی داشته باشد. روش جایگزین این است که کرم ضد آفتاب را زیر میکاپ، به کار ببرید. در این صورت، مانعی شکل می‌گیرد که نفوذ به پوست را برای نور خورشید، سخت‌تر می‌کند.

تأمین ویتامین D، بهانه خوبی برای کنار گذاشتن کرم ضد آفتاب در زمستان نیست

در فواید ویتامین دی برای بدن، هیچ تردیدی نیست. اما اینکه به بهانه جذب آن، از زدن کرم ضد آفتاب شانه خالی کنید، منطقی به نظر نمی‌رسد. این، موضوعی است که حتی متخصان پوست هم مخالف آن هستند. آنها می‌گویند که قرار گرفتن تعمدی در مقابل نور خورشید، راه خوبی برای تأمین ویتامین D نیست.

برعکس، واقع ‌بینانه‌ترین و مؤثرترین روش، استفاده از مکمل‌های این ویتامین است. جالب است بدانید که پس از قرار گرفتن طولانی‌ مدت در آفتاب، همه چیز وارونه می‌شود. یعنی به جای آنکه شما، ویتامین دی را جذب کنید؛ شروع به از دست دادن آن می‌کنید!

مصرف مکمل‌های ویتامین D، به جای پرهیز از مصرف کرم ضد آفتاب
مصرف مکمل‌های ویتامین D، به جای پرهیز از مصرف کرم ضد آفتاب

فواید ضد آفتاب، شامل جلوگیری از پیری نیز می‌شود

بهترین فرصت برای مقابله جدی با چین و چروک و خشکی پوست، پاییز و زمستان است. خوشبختانه مطالعات بسیاری به این نتیجه رسیده‌اند که کرم ضد آفتاب، خواص ضد پیری دارد. اشعه‌های خورشید به کلاژن و الاستین پوست، آسیب می‌رسانند و در نتیجه، ایجاد خطوط ریز و چروک‌ها را تسریع می‌کنند. اما استفاده منظم از کرم ضد آفتاب در زمستان، باعث می‌شود تا شما از این فواید، بیشتر بهره‌مند شوید.

شاید لازم باشد استفاده از ضد آفتاب در منزل را هم شروع کنید

ممکن است با شنیدن این جمله، تعجب کنید؛ اما واقعیت چیست؟ حتی در صورتی که، تمام روز را در خانه یا اداره نشسته باشید، نمی‌توانید از شر اشعه‌های خورشید خلاص شوید. به ویژه، وقتی که کنار پنجره یا در حال رانندگی هستید. به عبارت دیگر، شیشه مانع از نفوذ اشعه‌های فرابنفش نوع A می‌شود. با این حال در مقابل اشعه‌های نوع B، کاری از دست آن ساخته نیست.

این موضوع در مورد پنجره شیشه‌ای هواپیما، اتوبوس و ماشین هم صادق است. متأسفانه، حتی این میزان اندک نور خورشید هم می‌تواند روی پوست شما، تأثیر بگذارد. خبر بد دیگر این است که نور آبی ‌رنگ ساطع شده از صفحه کامپیوتر نیز نگران‌ کننده است. نتایج تحقیقات این طور می گویند: قرار گرفتن بیش از حد در مقابل این نور آبی، احتمال ناهنجاری‌ها و مرگ سلولی را افزایش می‌دهد.

تمدید کرم ضد آفتاب در زمستان و پاییز به اندازه تابستان، مهم است

دیگر همه می‌دانند که وقتی در تابستان عرق می‌کنیم، اثر کرم ضد آفتاب هم از بین می‌رود. بنابراین، باید هر 2 ساعت یک بار، آن را تمدید کنیم. اما شاید حتی به ذهنتان هم خطور نکند که هوای سرد پاییز و زمستان، کرم را سریع‌تر از پوست پاک می‌کند. برای مثال، کافی است یک باد تند پاییزی بوزد و کرم ضد آفتاب و اثر آن را با خود ببرد. پس قرار نیست که استفاده از کرم ضد آفتاب در فصل زمستان به همان یک بار خلاصه شود. بهتر است هر 2 ساعت، سراغ ضد آفتاب خود بروید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات پاکسازی صورت بانوان هم ارائه میده؟
خشکی هوا؛ دلیل استفاده از کرم ضد آفتاب در فصل زمستان
خشکی هوا؛ دلیل استفاده از کرم ضد آفتاب در فصل زمستان

سوالات رایج درباره کرم ضد آفتاب در زمستان

آیا ممکن است در پاییز هم دچار آفتاب‌ سوختگی شد؟

زمانی که خورشید در زاویه بالاتری قرار دارد، نور آن به زمین می‌رسد و به پوست ما هم نفوذ می‌کند. با این حال، میزان نفوذ آن نسبت به وقتی که خورشید در زاویه پایین‌تر قرار دارد، بیشتر است. اما حتی برخی مواقع، اشعه‌های خورشید در این روزها هم می‌توانند به پوست ما نفوذ کرده و باعث آفتاب سوختگی شوند.

باید در زمستان از کرم ضد آفتاب با قدرت محافظتی کمتر استفاده کنم؟

خیر. تغییر فصل به معنای تغییر کرم ضد آفتاب شما نیست. بنابراین، اگر در تابستان از ضد آفتاب با SPF 30 استفاده می‎کردید، در پاییز و زمستان هم مصرف آن را ادامه دهید.

ضد آفتاب با SPF 30 برای پاییز و زمستان، مناسب است؟

بله. حداقل 30 SPF برای کرم ضد آفتاب، از پاییز تا اوایل بهار مناسب است. از اواسط بهار تا اواخر تابستان، می‌توانید حتی کرم‌های حاوی SPF 46 یا بالاتر را امتحان کنید.

کلام پایانی

در این مقاله، با ذکر دلایل علمی به شما نشان دادیم که چرا، استفاده از کرم ضد آفتاب در زمستان، ضرورت دارد. علاوه بر این، چند نکته مهم را درباره نحوه مصرف ضد آفتاب و ویژگی‌های یک کرم خوب، در اختیارتان گذاشتیم. پس اگر تا کنون، توجه چندانی به مصرف ضد آفتاب در پاییز یا زمستان نداشتید، حالا وقت تغییر است.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا سری به سایت هوم سرویز بزنید و از خدمات آن مانند پاکسازی پوست صورت در خانه یا اصلاح صورت و ابرو بانوان در خانه بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید مقالات متنوع ما را در سایت و اپلیکیشن هوم سرویز بخوانید و با آسان‌ترین روش‌ها برای مراقبت از پوست و موی خود، آشنا شوید.

یک دیدگاه

  1. ببخشید کرم ها روی جذب ویتامین دی تاثیر میزارن ؟ دچار کمبود ویتامین دی میشیم یا نه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا