پزشکی و پرستاری

نکات مهم برای مراقبت از بدن در زمان ابتلا به آنفولانزا

بهترین نکات پزشکان برای درمان آنفولانزا

یکی از بیماری‌های رایجی که افراد غالبا از پاییز تا اویل بهار به آن مبتلا ‌می‌شوند، بیماری آنفولانزا است. شایع‌ترین علائم آنفولانزا که اغلب افراد را درگیر ‌می‌کنند، عطسه، سرفه و احساس خستگی مفرط است. شدت این بیماری در افراد مختلف متفاوت است. همچنین تزریق واکسن آنفولانزا نیز به خصوص برای گروه‌های آسیب‌پذیر بسیار اهمیت دارد. در این مقاله، بیماری آنفولانزا همراه با ویژگی‌هایش معرفی شده و در ادامه نکات مهم برای مراقبت از بدن در زمان ابتلا به این ویروس و درمان آنفولانزا ذکر شده‌اند. از شما دعوت می کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

ویزیت پزشک در منزل با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

فهرست مطالب

آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا یک بیماری و ویروس معمولی است که عفونت آن از راه قطرات، وارد بدن سایر افراد ‌می‌شود. ویروس آنفولانزا ‌می‌تواند داخل بدن تکثیر شده و رشد کند.

هر زمانی از سال احتمال ابتلا به بیماری آنفولانزا وجود دارد، اما اوج آن در اوایل پاییز تا بهار و به خصوص در بهمن ماه است. آنفولانزا انواع مختلفی دارد که شایع‌ترین آن‌ها آنفولانزای مرغی، آنفولانزای پرندگان و آنفولانزای خوکی ‌هستند.

یکی از موثرترین روش‌ها در جلوگیری از ابتلا به این بیماری دریافت واکسن آنفولانزا است؛ دریافت این واکسن ‌می‌تواند از انواع بیماری‌ها و حتی مرگ‌ ناشی از آنفولانزای فصلی جلوگیری کند.

علائم آنفولانزا
علائم آنفولانزا

ویژگی‌های بیماری آنفولانزا

بیماری آنفولانزا با علائم بخصوصی همراه است و ویژگی‌های مختلفی دارد؛ که عبارت هستند از:

  • آنفولانزا یک بیماری مسری است.
  • این بیماری هم به‌ صورت مستقیم و هم به‌ صورت غیرمستقیم قابل گسترش است و از فردی به فردی دیگر از طریق قطرات هوایی ایجاد شده توسط عطسه و سرفه جابجا ‌می‌شود. همچنین به‌ صورت غیرمستقیم نیز ‌می‌تواند به واسطه لمس قطرات روی سطح آلوده، منتقل شود.
  • ویروس آنفولانزا سه نوع مختلف شامل نوع A، B و C را شامل ‌می‌شود که معمولا نوع A این بیماری با بیشترین مشکلات برای فرد بیمار همراه خواهد بود.
  • واکسن آنفولانزا از انواع بیماری‌ها و حتی مرگ‌ افراد به دلیل این ویروس فصلی جلوگیری ‌می‌کند.
  • نوع A بیماری آنفولانزا غالبا با تغییرات آنتی‌ژنی متعددی همراه است. به‌ همین دلیل باید واکسن جدیدی برای این نوع تهیه شده و افراد مختلف به‌خصوص افرادی که بیشتر در معرض خطرات این بیماری قرار دارند، نیز باید این واکسن را به‌ صورت سالیانه دریافت کنند.
  • این بیماری در حدود یک تا دو هفته در بدن باقی ‌می‌ماند و دوره کمون آن غالبا در حدود 1 تا 4 روز است. دوره کمون همان دوره‌ای است که ویروس در بدن مانده و رشد ‌می‌کند.
  • معمولا برای تشخیص این بیماری سابقه بیمار چک شده، وضعیتش معاینه ‌می‌شود و در صورت نیاز چند آزمایش نیز انجام خواهد شد.
  • وجود ویروس آنفولانزا در بدن ‌ممکن است مشکلات مزمن سلامتی را افزایش دهد.
  • استفاده از برخی روش‌های موثر درمان خانگی ‌می‌توانند علائم آنفولانزا را تا حد زیادی بهبود بخشند.
  • بیماری آنفولانزا با بیماری کرونا کاملا متفاوت است و امکان ابتلای همزمان به هر دو نوع این بیماری‌ها وجود دارد.

توجه داشته باشید که استفاده از واکسن آنفولانزا نمی‌تواند از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کند. همچنین ذکر این نکته نیز ضروری است که افراد مختلف در صورت ابتلا به آنفولانزا باید با پزشک مشورت کرده و تحت معاینه قرار بگیرند تا درمان مناسب و موثری برایشان تجویز شود. شما می توانید در زمان بی حالی و کسالت، از خدمات ویزیت پزشک در منزل هوم سرویز استفاده کنید تا پزشک متخصص به منزل شما بیاید و شما را معاینه کند.

تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی

همانطور که احتمالا ‌می‌دانید بیماری آنفولانزا با سرماخوردگی متفاوت است و تفاوت این دو بیماری در شدت آن‌ها است. علائم سرماخوردگی از جمله گلودرد، آبریزش بینی، سرفه، گرفتگی گلو و تب خفیف، با علائم آنفولانزا شباهت زیادی دارند؛ اما علائم آنفولانزا شدیدتر بوده و دوره ماندگاری آن‌ها نیز بیشتری است. همچنین غالبا آنفولانزا با علائمی ‌اعم از استفراغ، اسهال و سرفه خشک نیز همراه خواهد بود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات معاینه پزشکی در محل هم ارائه میده؟

تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی
تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی

علائم بیماری آنفولانزا

برخی از رایج‌ترین علائم این بیماری که تقریبا تما‌می‌ افراد مبتلا به آنفولانزا را درگیر ‌می‌کنند، عبارتند از:

  • تب: در اغلب موارد تب ایجادشده به‌واسطه آنفولانزا در حدود 37.8 درجه سانتی‌گراد تا 40 درجه سانتی‌گراد ‌می‌باشد. این میزان تب هشدار دهنده است. همچنین معمولا شدت تب کودکان از بزرگسالان بیشتر ‌است. به همین دلیل در ابتلای به آنفولانزا مراجعه به پزشک به‌ خصوص برای کودکان توصیه ‌می‌شود. در افراد مبتلا به آنفولانزا، علی‌رغم بالا بودن دمای بدن، علائمی‌ مانند لرز یا احساس سرما همراه با تب احساس ‌می‌شوند. تب آنفولانزا غالبا کمتر از یک هفته و در حدود 4 روز طول ‌می‌کشد.
  • سرفه: سرفه خشک و مداوم از علائم بارز آنفولانزا محسوب ‌می‌شود. با پیشرفت این بیماری، شدت سرفه‌ها نیز بدتر و دردناک‌تر خواهد شد. در برخی موارد احتمال وجود تنگی نفس یا ناراحتی در قفسه سینه همراه با سرفه آنفولانزا وجود دارد و غالبا وجود سرفه در حدود 2 هفته پس از ابتلا به بیماری آنفولانزا طول خواهد کشید.
  • دردهای عضلانی: از دیگر علائم رایج آنفولانزا دردهای عضلانی هستند که غالبا در نواحی پشت گردن، بازوها، پاها و پشت بدن احساس ‌می‌شوند. این دردها ‌می‌توانند بسیار شدید باشند تا جایی‌ که نتوانید کارهای روزمره خود را به راحتی انجام دهید.
  • سردرد: سردرد ‌می‌تواند از اولین علائم آنفولانزا محسوب شود. همچنین علائمی ‌مانند حساسیت به صدا و نور نیز در مرحله اول ابتلا به آنفولانزا معمولا اتفاق ‌می‌افتند.
  • خستگی و احساس درد بدنی: احساس خستگی از رایج‌ترین علائم آنفولانزا است. در صورت ابتلا به بیماری آنفولانزا احساس خستگی سریعا بروز پیدا ‌می‌کند و غالبا فرد قدرت مقابله با این احساس خستگی را نخواهد داشت.

طول مدت‌ زمان بیماری آنفولانزا

معمولا اغلب مردم پس از گذشت یک هفته از ابتلا به آنفولانزا، در صورت رعایت نکات لازم، بهبود پیدا ‌می‌کنند؛ اما در برخی افراد احتمال افزایش این مدت‌زمان تا حدود 2 هفته نیز امکان‌پذیر است.

وجود احساس خستگی تا چند روز پس از ابتلا به این بیماری یک عارضه معمول است که تقریبا اکثر افراد را درگیر ‌می‌کند. غالبا توصیه ‌می‌شود تا زمانی که تب شما برای مدت زمان 24 ساعت به‌ صورت متوالی پایین نیامده باشد از حضور در مدرسه یا محل کار خود پرهیز کنید و به استراحت بپردازید.

معمولا یک روز قبل از مشاهده علائم آنفولانزا شما ناقل این ویروس خواهید بود و ممکن است در این مدت‌زمان و حتی 5 تا 7 روز پس از بهبودی این بیماری، اطرافیان خود را به این ویروس مبتلا کنید.

درمان آنفولانزا
درمان آنفولانزا

درمان آنفولانزا

شما برای بهبود علائم آنفولانزا در کنار تجویز پزشک ‌می‌توانید درمان‌های زیر را نیز امتحان کنید:

  • استفاده از مسکن‌ها: مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن و استامینوفن در تسکین علائم شایع آنفولانزا اعم از تب، سردرد و درهای عضلانی، بسیار موثر هستند.
  • استفاده از مواد ضداحتقان: این داروها در رفع گرفتگی و آبریزش بینی  و حتی در بهبود فشار وارده بر سینوس‌ها و گوش‌های شما بسیار موثر هستند. توجه داشته باشید که این داروها ‌می‌توانند عوارض جانبی مختلفی داشته باشند. به‌همین دلیل توصیه ‌می‌شود در مصرف آن‌ها با پزشک مشورت کرده یا برچسب آن‌ها را مطالعه کنید.
  • استفاده از اکسپکتورانت‌ها: این داروها نیز در کاهش ترشحات سینوسی موثر هستند و ‌می‌توانند سردرد و سرفه ناشی از آنفولانزا را تسکین دهند.

توجه داشته باشید که مصرف خودسرانه برخی داروها مانند مصرف آسپرین به خصوص برای کودکان و نوجوانان توصیه نمی‌شود و بهتر است برای مصرف هر گونه دارویی ابتدا با پزشک معالج خود مشورت کنید.

مراقبت از بدن در زمان سرماخوردگی و آنفولانزا
مراقبت از بدن در زمان سرماخوردگی و آنفولانزا

نکات مهم برای مراقبت از بدن در زمان ابتلا به آنفولانزا

در زمان ابتلا به آنفولانزا علاوه‌ بر تجویز پزشک، ‌می‌توانید چند نکته مهم را برای مراقبت از بدن خود رعایت کنید که این نکات مهم عبارتند از:

میدونستی که هوم سرویز، خدمات معاینه پزشکی در محل هم ارائه میده؟
  • اگر نمی‌خواهید از داروهایی مانند اکسپکتورانت‌ها یا داروهای ضداحتقان استفاده کنید، ‌می‌توانید از قطره‌های سرفه که حاوی لیمو و عسل هستند استفاده کنید تا از این‌ طریق بتوانید گلودرد و سرفه خود را تسکین دهید.
  • به اندازه کافی استراحت کنید. توجه داشته باشید که بدن شما در حال مبارزه با ویروس آنفولانزا است و به‌ همین دلیل شما باید به اندازه کافی استراحت کرده و از بیرون‌ رفتن یا حاضر شدن در مدرسه یا محل کار خود پرهیز کنید تا سریع‌تر بهبود پیدا کنید.
    با استراحت‌ کردن سیستم ایمنی بدن شما قدرت بیشتری برای مبارزه با ویروس‌ها خواهد داشت.
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند برای مدت طولانی‌تری با این بیماری درگیر هستند. به‌ همین دلیل توصیه ‌می‌شود تا جایی‌ که ‌می‌تواند سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.
  • به اندازه کافی مایعات بنوشید. آب و نوشیدنی‌های ورزشی با قند پایین ‌می‌توانند به هیدراته‌ ماندن بدن شما کمک کنند. همچنین استفاده از مایعات گرم مانند سوپ و چای نیز در زمان ابتلا به بیماری آنفولانزا بسیار توصیه ‌می‌شوند؛ زیرا این مایعات نیز علاوه‌ بر هیدراته‌ کردن بدن شما ‌می‌توانند گلو دردتان را نیز تسکین دهند.
  • توصیه ‌می‌شود داروها را با یکدیگر ترکیب نکنید. استفاده خودسرانه و غیرضروری داروها نیز ‌می‌تواند عوارض ناخواسته‌ای به‌همراه داشته باشد.
  • شما ‌می‌توانید از داروهای مفید بدون‌ نسخه، مانند داروهایی که در بالاتر به آن‌ها اشاره شد، برای تسکین علائم آنفولانزای خود استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از انتشار ویروس به سطوح و همچنین انتقال آن به سایر افراد حاضر در خانه، توصیه ‌می‌شود مدام دستانتان را بشویید و جلوی عطسه و سرفه خود را با دستمال کاغذی بگیرید. همچنین بهتر است دستمال کاغذی‌های استفاده شده را سریعا دور بیاندازید تا ویروس منتقل نشود.
  • در صورت نیاز به حضور در مکان‌های عمو‌می، صورت خود را با ماسک بپوشانید.

معمولا در صورت رعایت نکات و استفاده از درمان‌های تجویز شده توسط پزشک، علائم آنفولانزا سریعا بهبود پیدا ‌می‌کنند. اما در صورتی‌ که علائم شما بدتر شدند توصیه ‌می‌شود حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

مصرف ماست برای تقویت سیستم ایمنی بدن
مصرف ماست برای تقویت سیستم ایمنی بدن

درمان‌های خانگی برای بهبود و کاهش علائم آنفولانزا

همانطور که گفته شد، هنگام ابتلا به آنفولانزا، بدن شما در معرض مبارزه با این بیماری قرار ‌می‌گیرد و اگر سیستم ایمنی بدن شما قدرت کافی را نداشته باشد، برای مدت‌زمان طولانی‌تری به این بیماری مبتلا خواهید بود و حتی برخی علائم آن با شدت بیشتری همراه خواهند بود.

به‌ همین دلیل شما باید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید تا علاوه‌ بر اینکه موثرتر در درمان این بیماری اقدام کنید، بتوانید به جلوگیری از این بیماری نیز کمک کنید؛ تنها کافی است مواد مغذی و ویتامین‌های بیشتری مصرف کنید.

از طرفی، در صورت ابتلا به آنفولانزا و مراجعه به پزشک، شما تحت‌ درمان قرار ‌می‌گیرید. در این شرایط نیز شما با مصرف خوراکی‌ها  و مواد مغذی و موثر در درمان این بیماری ‌می‌توانید علائم شدید آن را در خودتان کنترل کنید.

این خوراکی‌ها و مواد مغذی به شما کمک ‌می‌کنند که مقدار سرفه و بدن‌ درد خود را تا حد زیادی کاهش داده و دوران بیماری آنفولانزا را با سختی کمتری پشت‌ سر بگذارید. همچنین مصرف این خوراکی‌ها و مواد مغذی در دوران نقاهت و دوران طی‌ کردن مرحله بیماری نیز ‌می‌تواند در تسریع روند درمانی و تقویت سیستم ایمنی بدن شما موثر باشد.

مواد مغذی و خوراکی‌هایی که در زمان ابتلا به آنفولانزا بسیار موثر واقع ‌می‌شوند، عبارتند از:

ماست

شاید جالب باشد بدانید که در حدود 70 درصد سیستم ایمنی بدن به سلامت روده‌ها برمی‌گردد. از طرفی، تما‌م غذاهایی که شما مصرف ‌می‌کنید روی سلامت روده‌هایتان تاثیرگذار هستند.

پروبیوتیک‌ها بهترین باکتری‌هایی هستند که سیستم ایمنی بدن و روده‌های شما را تقویت ‌می‌کنند. میوه‌ها و به خصوص لبنیات سرشار از پروبوتیک هستند. در این‌ صورت ‌می‌توان گفت که ماست از موثرترین خوراکی‌هایی است که یکی از منابع اصلی این باکتری محسوب ‌می‌شود.

به‌ همین دلیل ماست‌های غنی‌ شده با باکتری‌های مفید پروبیوتیک مانند ماست‌های لاکتیویا ‌در این شرایط، در بهبود حال شما بسیار تاثیرگذار هستند.

ماهی سالمون

همانطور که ‌می‌دانید ماهی سالمون سرشار از امگا3 است. امگا3 در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب تاثیر بسیاری دارد. در این‌ صورت این ماده ‌می‌تواند در درمان یا حتی پیشگیری از بیماری آنفولانزا موثر باشد.

زیرا همانطور که ‌می‌دانید در دوران بیماری آنفولانزا التهاب‌های زیادی در بدن وجود دارند که مصرف ماهی سالمون علاوه‌ بر تقویت سیستم ایمنی بدن ‌می‌تواند در کاهش این التهاب‌ها نیز موثر عمل کند.

میوه‌هایی مانند پرتقال و توت فرنگی

همانطور که ‌می‌دانید پرتقال یکی از منابع اصلی ویتامین C محسوب شده که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن ‌می‌شود. در کنار آن توت‌فرنگی نیز ویتا‌مین‌C زیادی دارد. شما در هنگام ابتلا به آنفولانزا ‌می‌توانید میوه‌هایی مانند پرتقال و توت‌فرنگی مصرف کرده و به تقویت سیستم ایمنی بدن خود کمک کنید.

انار

انار سرشار از خاصیت آنتی‌اکسیدان است و با داشتن این ویژگی ‌می‌تواند برای مقابله با ویروس آنفولانزا سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.

گردو

مغز گردو سرشار از ویتامین‌های E و B6 و همچنین سرشار از امگا3 و مس ‌می‌باشد. در این‌ صورت ‌می‌توان گفت ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گردو نیز ‌می‌توانند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر بوده و در درمان و پیشگیری از آنفولانزا موثر باشند.

سوپ

همانطور که احتمالا ‌می‌دانید از مغذی‌ترین موادی که برای مصرف در دوران بیماری توصیه ‌می‌شود، سوپ است. سوپ و به خصوص سوپ قلم خواص بسیاری دارد و حاوی مواد مغذی فراوانی است که ‌می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و در نتیجه آن بهبود بیماری آنفولانزا بسیار کمک کند.

همچنین مواد مغذی درون استخوان قلم نیز مقدار زیادی آمینواسید، مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری بدن شما را تامین ‌می‌کند.

از دیگر موادمغذی و خوراکی‌هایی که برای مصرف در دوران ابتلا به آنفولانزا بسیار توصیه ‌می‌شوند خوراکی هایی مانند چای داغ، سیر، عسل، مرکبات، بروکلی، زنجبیل و روغن زیتون هستند. هر یک از این خوراکی‌ها خواص بسیار زیادی دارند که مصرف آن‌ها ‌می‌تواند در درمان و حتی پیشگیری از بیماری آنفولانزا بسیار تاثیرگذار باشد. 

خوردن سوپ برای تقویت بدن
خوردن سوپ برای تقویت بدن

چه افرادی ابتلا به آنفولانزا برایشان با ریسک همراه است؟

برخی افراد هستند که ابتلا به این ویروس برایشان خطرناک‌تر بوده و این بیماری برایشان با ریسک بیشتری همراه است. این افراد عبارتند از:

  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • خانم‌های باردار یا خانم‌هایی که دو هفته از زمان زایمانشان گذشته است.
  • افرادی که بالای 65 سال سن دارند.
  • کودکانی که زیر 5 سال سن دارند.
  • افرادی که در مراکز بیماری‌های مزمن یا در خانه‌ سالمندان زندگی ‌می‌کنند.
  • افرادی که بیماری‌های مزمنی اعم از بیماری‌های قلبی و ریوی دارند.

این افراد در صورت ابتلا به بیماری آنفولانزا و مشاهده کوچک‌ترین علائم این بیماری باید فورا به پزشک مراجعه کنند. در چنین شرایطی پزشک سریعا از این افراد تست آنفولانزا می‌گیرد و غالبا داروهای ضدویروسی را تجویز ‌می‌کند تا از عوارض بیماری جلوگیری کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله، شما با ویروس آنفولانزا و علائم آن آشنا شدید. اگر شما یا اطرافیانتان به آنفولانزا مبتلا شدید، توصیه می‌شود در ابتدا به پزشک مراجعه کنید. پزشک معالج با بررسی سوابق و وضعیت شما می‌تواند درمان مناسب را برایتان تجویز کند.

همچنین توصیه می شود در کنار درمان‌های تجویز شده پزشک، نکات مهمی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد را برای مراقبت از بدن خود در زمان ابتلا به بیماری آنفولانزا رعایت کنید تا روند بهبودیتان تسریع پیدا کرده و این بیماری را با سختی کمتری پشت‌ سر بگذارید. اگر به پزشک مراجعه کردید و داروی خاصی را برایتان تجویز کرد، شما می توانید از خدمات هوم سرویز برای ارسال داروها درب منزل استفاده کنید تا خیلی سریع و راحت داروهای شما به دستتان برسد و بدون نیاز به بیرون رفتن از منزل، داروها را تحویل بگیرید.

قیمت معاینه پزشکی در محل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا