رایانه و تکنولوژیهوم سرویز

چگونگی حذف مالیات در استور پلی‌استیشن و ایکس‌باکس

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و همه‌گیر شدن اینترنت پرسرعت در سراسر دنیا، بسیاری از افراد خرید دیجیتالی بازی را به خرید سنتی و فیزیکی آن ترجیح می‌دهند. چراکه دیگر نیازی نیست تا برای خرید آن به‌مغازه یا فروشگاه موردنظر مراجعه کنند یا دیگر نگران خراب شدن دیسک بازی خود باشند.

با شروع همه‌گیری کرونا این علاقه مردم به بازی‌های دیجیتالی رشد بسیار چشمگیری داشت و درحال حاضر تقریباً همه‌ی کمپانی‌ها، اکثر بازی‌های خود را به‌صورت دیجیتالی به‌فروش می‌رسانند. این خرید دیجیتالی برای استودیو‌ها و ناشر‌های بازی نیز بسیار بهتر و به‌صرفه‌تر است؛ چراکه دیگر نیازی به تخصیص هزینه برای قاب یا دیسک بازی و همینطور حمل و نقل نیست و با فروش دیجیتالی سود بیشتری بدست می‌آورند.

همچنین شما برای خرید بازی به‌صورت دیجیتالی حتماً باید یک اکانت معتبر داشته باشید. مزیت‌های ساخت این اکانت تنها به خرید بازی از استور‌های مربوطه محدود نمی‌شود و فواید بسیاری دارد. مزایایی همچون ثبت تروفی‌ها، اچیومنت‌ها و پیشرفت شما در بازی، آنلاین بازی کردن و استفاده از اپلیکیشن‌های کاربردی و بسیاری موارد دیگر.

درنتیجه اینکه شما با خرید دیجیتالی بازی موردعلاقه خود، می‌توانید از استودیو سازنده آن حمایت بیشتری بکنید. اما این خرید دیجیتالی در کشور‌هایی همچون ایران که به‌دلیل تحریم‌های آمریکا محدودیت‌های زیادی دارند، چندان ساده نمی‌باشد و مشکلات نسبتاً پرتعددی دارد. یکی از مهم‌ترین این مشکلات مسئله مالیات بر ارزش افزوده است که به‌قیمت بازی موردنظر اضافه می‌شود.

ما در این مقاله سعی داریم به‌کمک چند ترفند کاربردی، چگونگی حذف مالیات از بازی‌ها رو به شما آموزش دهیم. پس با هوم سرویز همراه باشید.

تعمیر کنسول بازی با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

تمامی شرکت‌ها و کمپانی‌های معتبر خارجی و بین‌المللی همچون اپل و گوگل گرفته تا همین سونی و مایکروسافت، به‌ازای هر خرید کاربر، درصدی مالیات به آن اضافه می‌کنند. این درصد مالیات با اینکه مقدار زیادی نیست اما در اکثر موارد باعث گمراهی افراد می‌شود و آن‌ها را دچار مشکل می‌کند.

برای درک بهتر این موضوع خوب است مثالی برای شما بزنیم. فرض کنید قصد خرید یک بازی را دارید که تخفیف خوبی خورده است و قیمت آن به 5 دلار رسیده است. البته در استور‌های مختلف، این مبلغ 5 دلار نیست و 4.99 دلار است که یک سنت کمتر از مبلغ گفته شده است. حال شما برای خرید این بازی، یک گیفت کارت 5 دلاری خریداری می‌کنید اما مشکل زمانی پیش می‌آید که می‌خواهید خرید خود را نهایی کنید.

در این مرحله مبلغی با عنوان TAX یا همان مالیات به‌بازی شما اضافه می‌شود. برای خرید یک محصول 5 دلاری این مبلغ چیزی در حدود 30 سنت خواهد بود اما موضوع اینجاست که همین مبلغ ناچیز شما را مجبور به‌خرید یک گیفت کارت دیگر می‌کند. تازه مشکل زمانی بزرگتر می‌شود که بدانید نمی‌توانید گیفت کارتی با این مبلغ پیدا کنید و مجبور می‌شوید یک گیفت کارت 5 دلاری دیگر (که حداقل مبلغ یک گیفت کارت است) خریداری کنید.

تمام این‌ها بدین معناست که شما برای خرید یک بازی 5 دلاری، 10 دلار یعنی معادل دو برابر آن هزینه کرده‌اید و دلیل اصلی آن نیز همان مبلغ ناچیزی است که به‌عنوان مالیات به‌هزینه بازی موردنظر شما اضافه شده است. تازه باید بدانید که هر چه مبلغ خرید شما و قیمت بازی(ها) بیشتر باشد، این مالیات نیز به نسبت آن افزایش پیدا می‌کند. مثلاً اگر مبلغ خرید شما 25 دلار باشد، این مقدار مالیات به چیزی حدود 3 دلار افزایش پیدا کنید. همچنین این مقدار مالیات ثابت نیست و بستگی به کشور و ایالتی که در اکانت خود ذکر کرده‌اید، متغیر است.

گیفت کارت‌ها و مالیات

Gift cards tax
گیفت‌کارت و مالیات

همانطور که قبلاً نیز گفتیم، به‌علت تحریم‌های مالی و اقتصادی دولت آمریکا عیله ایران، امکان خرید مستقیم از استور‌های خارجی نظیر فروشگاه پلی‌استیشن یا ایکس‌باکس برای کاربران و گیمر‌های ایرانی وجود ندارد. چراکه برای این کار می‌بایست یک کارت بانکی و کردیت کارت در کشور‌های خارجی یا یک حساب Pay Pal داشته باشید.

از آنجایی که بسیاری از ایرانی‌ها به‌همچین کارت‌هایی دسترسی ندارند، بهترین و شاید تنهاترین راه خرید گیفت کارت است. هر کدام از گیفت کارت‌ها یک مبلغ مشخص و تعیین‌شده دارند و امکان تغییر این موجودی برای شما وجود ندارد. تقریباً تمامی این گیفت کارت‌ها در مبالغ 5، 10، 20، 25، 30، 50، 60، 70 و 100 دلاری به‌فروش می‌رسند. اما اعمال مالیات بر ارزش افروده بر قیمت بازی‌ها می‌تواند تمامی محاسبات و پیش‌بینی‌های شما برای خرید بازی را برهم بزند. درنتیجه شما باید چاره‌ای بیاندیشید تا این مبلغ مالیات را که به‌قیمت بازی شما اضافه شده است را حذف کنید.

بازی‌های ویدیویی و مالیات

امروزه بازی‌های ویدیویی با پیشی گرفتن از سینما، موسیقی، کتاب و… به بزرگترین سرگرمی بشر تبدیل شده‌اند و هر لحظه نیز بر این محبوبیت و تعداد گیمر‌ها افزوده می‌شود. این هنر/صنعت از لحاظ گردش مالی بسیار بالاتر از دیگر رقبای خود قرار دارد و حتی مجموع درآمد سالانه دیگر سرگرمی‌ها به نصف درآمد سالانه بازی‌های ویدیویی نیز نمی‌رسد.

همین گردش بالای مالی توجه سرمایه‌گذاران و سرمایه‌داران را به این بازار پر سود و پر رونق جلب کرده است. دولت‌ها نیز با دیدن این بازار مالی قدرتمند به‌فکر اعمال مالیات بر روی بازی‌های ویدیویی افتاده‌اند. البته که وضعیت و نرخ مالیات بسته به هر کشوری متفاوت است و هر دولت قوانین خاص خودش را برای اعمال مالیات بر روی بازی‌های ویدیویی دارد.

در کشور آمریکا تقریباً همه‌ی ایالت‌ها نرخ مالیات متفاوتی را بر روی بازی‌های گوناگون اعمال کرده‌اند. برای مثال ایالت نیویورک مالیات نسبتاً زیادی را برای خرید هر بازی از شما می‌گیرد. این درحالیست که ایالت‌های فلوریدا و آلاسکا هیچ مالیاتی در این مورد از کاربران دریافت نمی‌کنند. این قوانین مالیاتی در قاره‌های مختلف و کشور‌های این مناطق نیز تفاوت فاحشی با یکدیگر دارند.

برای مثال کشور‌های عضو اتحادیه اروپا قوانین سفت و سختی برای اعمال مالیات بر روی اجناس و کالاهای مختلف دارند. طبق قوانین و اصول اتحادیه اروپا، بازی‌های ویدیویی در دسته کالاها و اجناس دیجیتال قرار می‌گیرند و نرخ مالیات یکسان و برابری با این محصولات دارند. البته گفتنی است که انتقال کالا و محصولات بین کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، به‌مراتب شامل نرخ مالیات کمتر و ارزان‌تری نسبت به تبادل کالا با دیگر کشور‌ها و قاره‌ها است.

مالیات بر بازی‌ها در آسیا

کشور ژاپن را می‌توان در کنار آمریکا، بزرگترین تولید کننده بازی‌های ویدیویی و کنسول‌های بازی دانست. این کشور از پرکارترین و فعال‌ترین کشور‌ها در عرصه محصولات و کالاهای دیجیتال محسوب می‌شود. ژاپن علاوه‌بر واردات گسترده بازی‌های ویدیویی و کنسول‌های خانگی، از بزرگترین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان بازی نیز به‌شمار می‌رود و یکی از دوقطب اصلی این هنر/صنعت است. شرکت‌ها و استودیو‌های بزرگی همچون نینتندو، کپکام، کونامی، فرام‌سافتور، کوجیما پروداکشنز و … در این کشور مشغول به‌فعالیت هستند و سالانه بازی‌های پرفروش و باکیفیتی را روانه بازار می‌کنند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

واردکنندگان بازی به این کشور موظف هستند که هشت درصد از فروش خود در ژاپن را به‌عنوان مالیات به دولت آنجا پرداخت کنند. البته که فروش بازی‌های ویدیویی در این کشور به‌قدری زیاد است و آنقدر در آنجا محبوب است که شرکت‌ها و استودیو‌های بازی‌سازی با کمال میل این مالیات رو می‌پذیرند و آن را پرداخت می‌کنند. اما در مقابل کشوری همانند کره‌‌جنوبی همچون ژاپن در گرفتن مالیات سخاوتمند نیست و مالیات 10درصدی را از واردکنندگان بازی در این کشور دریافت می‌کند.

البته کشوری همانند هند مالیاتی 15درصدی از واردکنندگان بازی می‌گیرد و این نرخ نسبتاً زیاد را از آن‌ها طلب می‌کند. این سخت‌گیری نظام مالیاتی کشور هند تنها به این مورد محدود نمی‌شود و هیئت مرکزی کالا‌ها و محصولات وارداتی هند، یک بخش اختصاصی و مخصوص را برای نظارت بر رعایت قوانین مالیاتی مربوط به کالاهای دیجیتال در این کشور راه‌اندازی کرده است.

همچنین استودیو‌ها و ناشر‌های بزرگ موظف هستند که مالیات به‌مراتب بیشتری را در این کشور پرداخت کنند؛ چراکه مطابق قانون هند اگر فروش یک بازی ویدیویی در این کشور در عرض 6ماه از مرز یک میلیون روپیه فراتر برود، میزان نرخ این مالیات به‌صورت درصدی و مطابق با فروش آن بازی، افزایش خواهد یافت.

مالیات فروشگاه پلی‌استیشن

PlayStation Store
فروشگاه پلی‌استیشن

شرکت سونی در طی بیانیه‌ای که در تاریخ 1 آوریل 2017 منتشر کرد به کاربران خود گفت که از این تاریخ اقدام به اعمال مالیات بر بازی‌های خود می‌کند. این تصمیم از سوی شرکت سونی موجب شد تا بازی‌ها با افزایش قیمت مواجه شوند و  کاربران نیز وادار به پرداخت این مالیات باشند.

همچنین به‌تازگی شرکت سونی قیمت بازی‌های انحصاری و تولید شده توسط استودیو‌های اختصاصی و زیر مجموعه خود را نیز از 60 دلار به 70 دلار افزایش داده است. البته که گفتنی است که در برخی از فروشگاه‌ها، نظیر همین پلی‌استیشن استور، شما قادر به حذف مالیات از روی بازی‌های خریداری شده خود از طریق تغییر دادن موقعیت مکانی اکانتتان هستید.

برای مثال و همانطور که قبلاً نیز گفته شد، ایالت فلوریدا آمریکا هیچ‌گونه هزینه‌ی اضافه‌ای را به‌عنوان مالیات از کاربران خود دریافت نمی‌کند و بنابراین اگر اکانت شما متعلق به این ایالت باشد، شما هیچ‌گونه افزایش قیمتی را هنگام نهایی کردن خرید خود تجربه نخواهید کرد. البته این احتمال نیز وجود دارد که در آینده‌ای نه‌چندان دور این ایالت و سایر مناطق نیر بر روی بازی‌های ویدیویی اعمال مالیات کنند و شما مجبور به پرداخت این پول شوید.

با این وجود و فعلاً شما می‌توانید با تنظیم اکانت خود بر روی یکی از این ایالت‌ها و مناطق، تا مدت نامعلوم و شاید نامحدودی از پرداخت پول اضافه برای خرید بازی‌های خود، معاف شوید.

حذف مالیات در استور پلی‌استیشن

همانطور که پیش‌تر گفتیم، برای حذف مالیات از اکانت خود، ابتدا باید محل سکونت یا لوکیشن ذکر شده در پروفایل خود را تغییر دهید. برای اینکه می‌بایست وارد سایت پلی‌استیشن و سپس وارد حساب کاربری خود شوید. در این مرحله می‌بایست نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده تا به‌پنل کاربری خود دسترسی پیدا کنید. پس از رد کردن این مراحل و وارد شدن به‌پنل کاربری، به‌قسمت Basic Account Information بروید. حال در بخش Residential Address بر روی گزینه ادیت کلیک کنید.

حال و با انتخاب گزینه‌ی ادیت، صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که در آن می‌توانید اطلاعات و آدرس کدپستی خود را تغییر دهید. همانطور که گفتیم، دو ایالت آلاسکا و فلوریدا ازجمله ایالت‌های معاف از مالیات هستند و شما می‌توانید یکی از این دو را انتخاب کنید.

پس از وارد کردن و تغییر اطلاعات، بر روی گزینه Save کلیک کنید تا تغییرات شما ذخیره و اعمال شود. حال و با انجام این مراحل دیگر اکانت شمت معاف از مالیات شد و درنتیجه می‌توانید بازی‌های موردنظر و موردعلاقه خود را بدون هیچ هزینه‌ی اضافی‌ای، خریداری کنید.

حذف مالیات در استور ایکس‌باکس

xbox game store
فروشگاه ایکس‌باکس

برای تغییر لوکیشن و درنتیجه حذف مالیات از استور ایکس‌باکس ابتدا باید وارد سایت مایکروسافت و بخش اکانت شوید. سپس بر روی گزینه Your Info کلیک کنید. سپس گزینه Edit Your Personal Info را انتخاب کرده و ایالت و کدپستی خود را تغییر دهید و سپس با کلیک برروی گزینه Save، تغییرات خود را ذخیره کنید.

اما هنوز کار شما تمام نشده است! حال می‌بایست به قسمت Payment & Billing بروید و بر روی Address Book کلیک کنید. در صفحه بعد بر روی Add a New Address کلیک کنید. حال در این مرحله آدرس و مشخصات انتخاب شده در ایالت معاف از مالیت خود را وارد کنید و سپس گزینه Save رو بزنید تا تغییرات شما اعمال شود.

حال شما می‌توانید یا از طریق سایت یا خود کنسول اقدام به‌خرید بازی بکنید و دیگر هیچ هزینه‌ی اضافه‌‌ای بر روی آن به‌عنوان مالیات پرداخت نکنید.

 

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم چگونگی حذف مالیات از فروشگاه پلی‌استیشن و ایکس‌باکس را به شما آموزش دهیم. امید است که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. چناچه هرگونه سوال یا درخواست دررابطه با تعمیر کنسول و یا نصب بازی داشتید، همیاران هوم‌سرویز آماده خدمت‌رسانی به شما هستند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا