رایانه و تکنولوژیهوم سرویز

همه‌چیز درباره‌ی سرویس‌های PSNOW و PSPLUS پلی‌استیشن

با پیشرفت تکنولوژی و همه‌گیر شدن اینترنت پرسرعت در سراسر جهان، دیگر همه صنایع سعی کردند تا خود را با این پیشرفت وفق دهند و هم هزینه‌های خود را کاهش دهند و هم خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه کنند. بری مثال و در حوزه سینما، شاهد فراگیرشدن پدیده‌ای به‌نام نتفیلکیس بودیم که آنقدر محبوب شد و پیشرفت کرد که حتی عده‌ی زیادی از افراد به‌خاطر آن قید رفتن به سینماها را زدند! در صنعت گیم هم با دستاوردی به‌نام گیم‌پس روبه‌رو بودیم که توانست با قیمت خوب خود و آرشیو پرتعداد بازی‌هایش افرادی زیادی را به‌خرید اشتراکش ترغیب کند. اما بزرگترین رقیب ایکس‌باکس یعنی پلی‌استیشن هم در این بین بی‌کار نبوده و حتی جالب است بدانید که سرویس پلی‌استیشن ناو بسیار قبل‌تر از گیم‌پس راه‌اندازی شده و در دسترس قرار گرفته بود. ما در این مقاله قصد داریم دو سرویس پلی‌استیشن ناو و پلی‌استیشن پلاس را به‌طور کامل به شما معرفی کنیم و از مزایا و معایب آن‌ها بگوییم. پس با هوم سرویز همراه باشید.

سرویس‌های اشتراکی گیمینگ

قبل از آنکه به سراغ معرفی دو سرویس مخصوص کاربران پلی‌استیشن برویم، بهتر است به‌طور کلی مفهوم سرویس‌های گیمینگ و چگونگی کارکرد آن‌ها را برای شما توضیح دهیم. همه ما می‌دانیم و به‌یاد داریم که در گذشته تنها راه بازی کردن، خرید سی‌دی یا کارتیج‌های مخصوص بازی و قرار دادن آن‌ها در کنسول بازی بود.اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و همینطور با شروع نسل هفت، کنسول‌ها امکان اتصال به اینترنت را پیدا کردند و شرکت‌های سازنده کنسول بازی هم، فروشگاه‌های مخصوصی را برای کاربران خود تدارک دیدند؛ فروشگاه‌های مجازی که از طریق آن‌ها می‌توانستید بازی یا حتی آیتم موردعلاقه خود را جستجو کرده  و آن محصول را بدون اینکه دردسر‌های اضافی تجربه کنید یا از خانه بیرون روید، به‌راحتی خریداری کنید.

این روش خرید بازی به‌قدری محبوب شد که حتی از فروش نسخه فیزیکی بازی‌ها نیز پیشی گرفت و اکثر مردم آن را به‌خرید دیسک بازی‌ها ترجیح داده و می‌دهند. اوج محبوبیت این روش از خرید بازی‌ها در دوران کرونا بود. در موقعی که حتی بسیاری از بازی‌ها نیز در تولید و توزیع فیزیکی خود به مشکل برخوردند و برای گیمر‌ها نیز خرید دیجیتالی اولویت داشت.این روش همچنین مزیت‌های بسیاری نه‌تنها برای گیمر‌ها بلکه برای خود سازندگان نیز دارد؛ چراکه دیگر مجبور نیستند هزینه تولید، پخش و حمل‌و‌نقل و همچنین هزینه‌ی فروشگاه‌هایی که محصولات آن‌ها را به‌فروش می‌رسانند بدهند و درنتیجه سود بسیار بیشتر و کلان‌تری دریافت می‌کنند.

بنابراین اگر قصد حمایت بیشتر از سازنده و ناشر بازی محبوب خود را دارید، بهتر است نسخه دیجیتالی آن بازی را خریداری کنید. از این مورد که بگذریم، یکی دیگر از موارد و ایده‌های نوظهور در زمینه‌ی چگونگی تجربه‌ی بازی‌ها که به‌طور رسمی از اواسط نسل هشتم همه‌گیر شدند و سر و صدا کردند، سرویس‌های گیمینگ بودند.

گل‌سرسبد این نوع سرویس‌ها هم گیم‌پس ایکس‌باکس است که در یک مقاله‌ی جداگانه به‌طور مفصل به‌آن خواهیم پرداخت. اما این سرویس‌ها چگونه کار می‌کنند؟ کارکرد این نوع سرویس‌های گیمینگ (که دو سرویس PSNOW و PSPLUS هم جزء آن هستند) بدین گونه است که شما یک مبلغ اشتراک ماهیانه (یا سه‌ماهه یا یک‌ساله) را پرداخت می‌کنید و در ازای پرداخت این مبلغ به لیست بلندبالایی از بازی‌های مختلف دسترسی پیدا می‌کنید.از بازی‌های قدیمی و چند نسل پیش بگیرید تا بازی‌هایی که چند روز از عرضه‌ی آن‌ها گذشته است؛ از بازی‌های شوتر و اکشن تا بازی‌های ورزشی و فانتزی. این مورد به کاربران آزادی‌عمل بسیاری در انتخاب و انجام بازی‌های موردعلاقه خود می‌دهد.

به‌بیان دیگر اگر این سرویس‌ها نبودند، غیرممکن بود که بتوانید به این همه بازی‌ (آن هم به‌طور یکجا) دسترسی داشته باشید و بتوانید آن‌ها را تجربه کنید. البته نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که شما با پرداخت مبلغ اشتراک، صاحب این بازی‌ها نمی‌شوید، بلکه تا زمان پایان اشتراک خود به آن‌ها دسترسی دارید و می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید و با پایان زمان اشتراک، دتسرسی شما نیز به‌بازی‌ها قطع خواهد شد. هرچند که به‌راحتی و با تمدید اشتراک دوباره می‌توانید تجربه آن‌ها را از سر بگیرید و از انجام بازی‌های مختلف و متنوع لذت ببرید.

گفتنی است که این سرویس‌ها سود چندانی برای شرکت‌ها ندارند و حتی در مواقعی آن‌ها را محتمل ضرر می‌کنند، اما جنگ کنسولی و رقابت شدید در بازار آن‌ها را مجبور به انجام این کار کرده است. اتفاقی که در نهایت به‌نفع گیمر‌ها است؛ چراکه در این شرایط و اوضاع اقتصادی بد، این بهترین و ارزان‌ترین راه برای تجربه‌ی بازی‌های مختلف و همچنان گیمر بودن و گیمر ماندن است.

Playstaion Now

PSNOW
سرویس PSNOW

پلی‌استیشن ناو یک سرویس گیمینگ ابری (Cloud Gaming) است که اولین بار در نمایشگاه CES 2014 از آن رونمایی و به‌همگان معرفی شد. به‌طور خلاصه، این سرویس به‌کاربران خود این امکان را می‌دهد که در ازای پرداخت مبلغ اشتراک، به آرشیو بسیار زیادی از بازی‌ها دسترسی داشته باشند و بازی‌های عرضه شده بر روی کنسول‌های سونی را بر روی PS4، PS5، PSVITA، PSTV، برخی از تلویزیون‌های هوشمند اندرویدی و صدالبته بر روی ویندوز، تجربه کنند. البته گفتنی است که این سرویس از زمان معرفی تاکنون دچار تغییرات بسیار زیادی شده است که همه‌ی آن‌ها را باهم مرور و در ادامه مقاله بررسی خواهیم کرد.

درست است که سرویس پلی‌استیشن ناو و باتوجه به بازی‌های خوب و باکیفیتی که به آن اضافه شده است، محبوبیت و سر و صدای نسبتاً زیادی به‌پا کرده است اما همچنان باور‌های غلط و اشتباهی درباره‌ی آن وجود دارد. برای مثال بسیاری از گیمر‌ها باور دارند که حتی اگر مشترک سرویس پلی‌استیشن ناو باشند، بازهم و برای تجربه‌ی آنلاین بازی‌ها به سرویس پلی‌استیشن پلاس نیاز دارند. درحالیکه این داستان به‌هیچ عنوان صحت ندارد و گیمر‌هایی که مشترک سرویس پلی‌استیشن ناو هستند و بر روی آن به‌تجربه یک بازی آنلاین می‌پردازند، برای تجربه‌ی بخش مولتی‌پلیر و چندنفره‌ی آن به‌هیچ عنوان نیازی به‌پرداخت هزینه‌ی اضافه و یا خرید سرویس دیگری ندارند.

چگونگی کارکرد سرویس پلی‌استیشن ناو

این سرویس به شما اجازه دسترسی و تجربه‌ی بیشتر از 800 بازی مختلف را می‌دهد. بازی‌هایی از کنسول‌های پلی‌استیشن 2، پلی‌استیشن 3 و پلی‌استیشن 4 بر روی این سرویس وجود دارند. البته به این نکته توجه کنید که اگر بر روی کنسول PS5 قصد خرید این سرویس را دارد، برخی بازی‌های این کنسول نیز بر روی آن وجود دارند و به‌مرور زمان نیز بر تعداد آن‌ها اضفه می‌شود.

از میان بازی‌های این سرویس می‌توان به بازی‌های خاطره‌انگیز قدیمی، بازی‌های مستقل و ایندی، بازی‌های مولتی‌پلتفرم بزرگ و صدالبته برخی بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن اشاره کرد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت پلی‌استیشن، اسامی تمام بازی‌های موجود بر روی این سرویس را به‌طور دقیق مشاهده کنید اما اگر نمی‌خواهید این کار را انجام دهید ما به چند بازی مطرح و مهمی که در این سرویس قرار گرفته است اشاره می‌کنیم.

بازی‌هایی نظیر God of War، Horizon Zero Dawn، Bloodborne و بسیاری بازی‌های دیگر. تازه گفتنی است که درهمین چندماه گذشته، دو بازی فوق‌العاده Red Dead Redemption 2 و The Last of Us Part II اشاره کرد که به این سرویس اضافه شدند و پس از چند ماه نیز از آن خارج. نکته گفتنی و قابل ذکر در رابطه با سرویس پلی‌استیشن ناو این است که برخی از بازی‌ها به‌طور موقت به آن اضافه شده و پس از مدت تعیین شده نیز از آن خارج می‌شوند اما برخی بازی‌ها (و بیان دیگر اکثر بازی‌های این سرویس) به‌طور دائمی در آن وجود دارند و دیگر از آن خارج نمی‌شوند و این بدان معنی است که شما هرموقع که خواستید و بدون نگرانی، می‌توانید به‌سراغ تجربه‌ی آن‌ها بروید.

سه‌بازی ذکر شده در چندخط بالاتر از جمله بازی‌های دائمی و ماندگار در این سرویس هستند؛ سه‌بازی انحصاری کنسول پلی‌استیشن 4 که کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند. اگر بخواهیم به‌بیان دیگری این قضیه را مطرح کنیم اینگونه است که هرماه بیشتر از آنکه از تعداد بازی‌های PSNOW کاسته شود، بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. اگر بخواهیم این سرویس را با سرویس گیم‌پس مایکروسافت مقایسه کنیم که تعداد بازی‌های موجود در آن سرویس حدود چهارصد عدد است؛ یعنی حدود نصف تعداد بازی‌های موجود در سرویس پلی‌استیشن ناو سونی.

برای استفاده از سرویس پلی‌استیشن ناو باید از طریق کنسول یا وبسایت رسمی آن، ابتدا اشتراک آن را خریداری کنید و سپس از طریق این سرویس، به دانلود یا استریم بازی‌ها بپردازید. پس از جستجو در عناوین متعدد بازی‌ها در این سرویس، می‌توانید گزینه دانلود یا استریم را در کنار آن مشاهده کنید و اطلاعاتی از قبیل حجم، محتوا و خلاصه داستان بازی را نیز ببینید.

اما توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید از کامپیوتر و لپ‌تاپ برای تجربه‌ی بازی‌های این سرویس استفاده کنید، سونی اجازه دانلود بازی‌ها را به‌شما نمی‌دهد و برای تجربه‌ی روان و بدون مشکل آن‌ها نیز باید از یک اینترنت باثبات و با سرعت حداقل 5مگابایت بر ثانیه بهره‌مند باشید. همین قضیه تجربه بازی‌ها به‌صورت ابری را در ایران دچار مشکل می‌کند؛ چراکه کمتر کسی در کشور ما به‌همچین سرعتی دسترسی دارد.

همانطور که گفتیم، حدود 800 بازی از نسل‌های مختلف کنسول‌های پلی‌استیشن بر روی این سرویس وجود دارند. اما نکته آنجاست که برخلاف سرویس گیم‌پس مایکروسافت، عناوین انحصاری و فرست‌پارتی در روز عرضه وارد این سرویس نمی‌شوند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر کنسول بازی هم ارائه میده؟

آیا با سرویس پلی‌استیشن ناو تنها می‌توانید به‌صورت آنلاین به‌تجربه بازی‌ها بپردازید؟

جواب این سوال منفی است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که سرویس پلی‌استیشن ناو تنها اجازه تجربه بازی‌ها به‌صورت آنلاین و استریم کردن را می‌دهد اما این یک باور اشتباه است. چراکه اگر قصد تجربه بازی‌های مختلف این سرویس بر روی PS4 و PS5 را دارید، می‌توانید به‌سادگی آن‌ها را دانلود کرده و از بازی کردن آن‌ها لذت ببرید؛ آن هم بدون نیاز به اینترنت. اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که بر روی کامپیوتر‌های شخصی فقط می‌توان به‌صورت آنلاین به‌تجربه بازی‌های مختلف موجود در این سرویس نشست و راه دیگری حداقل برای این کاربران وجود ندارد.

سرویس پلی‌استیشن ناو در کدوم کشور‌ها قابل دسترس است؟

playstation now
سرویس playstation now

کشور‌هایی که این سرویس در آن‌ها قابل دسترس هستند عبارتند از: آمریکا، اتریش، بلژیک، کانادا، دانمارک، فنلاند، فرانسه، ایتالیا، آلمان، ژاپن، لوکزامبورگ، نروژ، پرتغال، اسپانیا، سوئد، سوئیس، هلند و بریتانیا. البته توجه داشته باشید که این محدودیت عملاً بر روی ریجن اکانت اعمال می‌شود و ربطی به این ندارد که شما واقعاً در چه کشوری زندگی می‌کنید. مثلاً اگر ریجن اکانت شما برای آمریکا باشد، به‌راحتی می‌توانید این سرویس را خریداری کرده و از تجربه‌ی بازی‌های آن لذت ببرید. البته اگر بخواهید بازی‌های موجود در این سرویس را به‌صورت آنلاین تجربه و استریم کنید، باید آی‌پی خود را آی‌پی ریجن اکانت خود همسان کنید. اما اگر بخواهید بر روی کنسول PS4 یا PS5 خود بازی‌ها را دانلود کنید و اینگونه آن‌ها را تجربه کنید، به‌هیچ عنوان نیازی نیست که آی‌پی اکانت خود را تغییر دهید و تنها باید ریجن اکانت شما متعلق به‌یکی از کشور‌های بالا باشد.

قیمت سرویس پلی‌استیشن ناو چقدر است؟

قیمت و هزینه اشتراک ماهیانه این سرویس 10 دلار، سه‌ماهه 25 دلار و سالیانه آن 60 دلار است. با این حال اگر به‌دنبال به‌صرفه‌ترین گزینه هستید، اشتراک سالیانه با احتساب هزینه ماهیانه 5 دلاری بهترین گزینه محسوب می‌شود. یکی از دلایلی که تعداد مشترکین این سرویس افزایش پیدا کرد و کاربران بسیار بیشتری جذب آن شدند، عرضه گیفت‌کارت‌های پلی‌استیشن ناو بود. در گذشته تنها راه پیوستن و استفاده از این سرویس، استفاده از کارت‌های بانکی معتبر و بین‌المللی بود اما حالا می‌توانید از سایت‌های معتبر و به‌راحتی یک گیفت‌کارت پلی‌استیشن تهیه کرده، سرویس پلی‌استیشن ناو را خریداری کند و به جمع مشترکین آن اضافه شوید.

چگونگی استفاده از سرویس پلی‌استیشن ناو بر روی کامپیوتر

اگر قصد استفاده از این سرویس بر روی PS4 یا PS5 را داشته باشید می‌توانید این کار را به‌راحتی و با وارد شدن به اپلیکیشن آن بر روی کنسول انجام دهید. اما استفاده از این سرویس بر روی لپ‌تاپ و کامپیوتر‌های شخصی نیازمند انجام برخی کارا و دارا بودن برخی وسایل است.

برای استفاده از این سرویس بر روی کامپیوتر باید ابتدا اپلیکیشن رسمی آن را از سایت پلی‌استیشن دانلود کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که برای تجربه‌ی بازی‌های موجود در این سرویس بر روی کامیپوتر نیازمند یک کنترلر دوال‌شاک 4 یا همان کنترلر PS4 هستید. شما می‌توانید کنترلر را یا از طریق سیم USB و یا از طریق دانگل مخصوص آن (برای استفاده بی‌سیم) به کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود متصل کنید.

همچنین تمامی کنترلر‌های فرعی و همان‌هایی که از روی دسته PS4 نیز ساخته شده‌اند برای استفاده از این سرویس جواب‌گو خواهند بود. از لحاظ سخت‌افزاری نیز اپلیکیشن پلی‌استیشن ناو تقریباً بر روی تمامی کامپیوتر‌ها اجرا می‌شود؛ چراکه حداقل سیستم موردنیاز برای استفاده از آن داشتن 2 گیگابایت حافظه‌ی رم، CPU Core i3 2.0 GHz، دارا بودن 300 مگابایت حافظه‌ی خالی در حافظه و کارت صدا و نصب ویندوز 7 یا 8.1 بر روی سیستم عامل شماست.

اما از آنجایی که بر روی کامپیوتر و لپ‌تاپ تنها می‌توان به استریم بازی‌های این سرویس پرداخت و نه دانلود آن‌ها، می‌بایست از اینترنت خوب و پرسرعتی بهره‌مند باشید. پیشنهاد خود سونی برای اجرای روان و بدون لگ بازی‌ها سرعت 5 مگابایت بر ثانیه است.

همچنین به‌یاد داشته باشید از آنجایی که برای استفاده از این سرویس در ایران نیازمند به‌تغییر آی‌پی خود دارید، پس باید سرعت اینترنت شما از این مقدار نیز بیشتر باشد در صورت استفاده از نرم‌افزار‌های تغییر آی‌پی بازهم توانایی روان و بدون مشکل بازی‌ها را داشته باشد.

آیا می‌توان در ایران از سرویس پلی‌استیشن ناو استفاده کرد؟

Psnow
سرویس Psnow

جواب این سوال با اینکه مثبت است اما با این حال و به‌خاطر برخی دشواری‌ها شاید همه کاربران ایرانی نتوانند از این سرویس استفاده کنند. استفاده از این سرویس بر روی کنسول‌های PS4 و PS5 بسیار راحت است و هیچ دشواری خاصی ندارد.

تنها کافیست یک‌گیفت‌کارت مطابق با ریجن اکانت خود تهیه کنید، این سروریس را از استور پلی‌استیشن خریداری کرده و سپس به دانلود و تجربه‌ی بازی‌های مختلف مشغول شوید. اما اگر قصد تجربه بازی‌های PS3 را دارید، تنها گزینه شما استریم کردن و تجربه آنلاین آن‌ها است.

علت آن نیز معماری پیچیده PS3 و استفاده از پروسسور سل در آن است. درنتیجه اگر بخواهید بازی‌های این کنسول را حتی بر روی PS4 یا PS5 تجربه کنید باید از نرم‌افزار‌های تغییر آی‌پی استفاده کنید و اینترنت پرسرعت و باثباتی داشته باشید. همانطور که گفتیم برای تجربه‌ بازی‌های این سرویس بر روی رایانه‌های شخصی می‌بایست از اینترنت خوبی بهره‌مند باشید؛ چراکه تنها می‌توانید آن‌ها را استریم کنید و امکان دانلود بازی‌ها بر روی این پلتفرم وجود ندارد.

با این تفاسیر باید قبول کرد که بسیاری از گیمر‌های ایرانی از همچین شرایط و امکاناتی بهره‌مند نیستند و نمی‌توانند به‌راحتی بازی‌های این سرویس را تجربه کنند. هرچند که بازهم این مورد دررابطه با کاربران کنسولی این سرویس صدق نمی‌کند.

همچنین اگر شما به اینترنت خوب و پرسرعتی دسترسی دارید بهتر است بدانید که این سرویس تمام سیو‌های شما رو حفظ می‌کند و تمام تروفی‌ها و پیشروی‌های شما در بازی را ذخیره و به اکانتتان انتقال می‌دهد. به‌گونه‌ای که هیچ تفاوت و تمایزی میان کاربران کنسولی خود با کاربران رایانه‌های شخصی‌اش قائل نمی‌شود.

آیا سرویس پلی‌استیشن ناو اجازه نگه‌داشتن بازی‌ها را می‌دهد؟

بازی‌های موجود در این سرویس یا از طریق فضای ابری بر روی کنسول شما استریم می‌شوند و یا مستقیم دانلود و بروی حافظه‌ی آن نصب. بازی‌های دانلود شده را می‌توان به‌صورت آفلاین نیز تجربه کرد اما می‌بایست هر 7روز یکبار به اینترنت متصل شوید تا اشتراک شما از طرف سونی تایید شود.

شما از نظر فنی صاحب و مالک این بازی‌ها نیستید و به‌گونه‌ای آن‌ها را برای مدتی اجاره می‌کنید؛ درنتیجه اگر یک بازی از این سرویس حذف شود و حتی اگر بازی را نیز از قبل دانلود کرده باشید، بازهم دیگر امکان تجربه‌ی آن را نخواهید داشت.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر کنسول بازی هم ارائه میده؟

هرچند محدودیتی در استفاده از بازی‌ها بر روی این سرویس وجود ندارد و اگر هارد دیسک شما فضای خالی داشته باشد و مشکلی از بابت حجم اینترنت نیز نداشته باشید؛ می‌توانید تعداد بسیاری از بازی‌های موجود بر روی این سرویس را دانلود و استریم کنید.

Playstation Plus

Playstation Plus
سرویس Playstation Plus

بعد از معرفی و توضیح کامل سرویس پلی‌استیشن ناو به شما، حال وقت آن است که دیگر سرویس برند پلی‌استیشن یعنی پلی‌استیشن پلاس را به شما معرفی کنیم. سرویسی که خود سونی معمولاً اهمیت بیشتری به آن می‌دهد و تعداد مشترکانش نیز بسیار بیشتر از دیگر سرویس این شرکت یعنی پلی‌استیشن ناو است. این سرویس اخیراً دچار تغییرات زیاد و البته مثبت زیادی شده است؛ تغییراتی که باعث شده سرویس پلی‌استیشن پلاس جدید به یک رقیب جدی برای گیم‌پس ایکس‌باکس تبدیل شود و حسابی آن را به چالش بکشد. حال قبل از آنکه به سراغ سرویس جدید پلی‌استیشن پلاس و ویژگی‌های آن برویم، بهتر است با خود سرویس پلاس آشنایی پیدا کنیم.

شبکه PSN و تاثیر آن در جذب بازیکنان و ارتباط آن‌ها به یکدیگر به‌قدری موفق بود که سونی را بر آن داشت که یک سرویس جدید بر روی این شبکه برای کاربران خود راه‌اندازی کند. سرویسی به نام پلی‌استیشن پلاس که در سال 2010 توسط مرکز سرگرمی‌های تعاملی سونی رونمایی و راه‌اندازی شد. سرویسی که چهار ویژگی مهم و اساسی داشت؛ ویژگی‌هایی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

امکان آنلاین بازی کردن

اگر از بازی‌های Free to Play و بتل رویال همانند فورتانیت و وارزون فاکتور بگیریم، شما برای تجربه بخش آنلاین بازی‌های دیگر حتماً باید اشتراک پلی‌استیشن پلاس را تهیه کنید. به‌بیان دیگر شما حتی اگر بازی را به‌صورت کاملاً قانونی تهیه کنید و یک اکانت نیز در شبکه پلی‌استیشن داشته باشید، بازهم نمی‌توانید بدون اشتراک پلاس بخش آنلاین آن بازی را تجربه کنید. فلذا برای تجربه بخش آنلاین بازی‌هایی نظیر فیفا، بتلفیلد و … و بازی کردن با دوستان خود حتماً باید این سرویس را خریداری کنید تا این امکان برای شما فراهم شود. گفتنی است این امکان در نسل هفتم و زمان پلی‌استیشن 3 رایگان بود و شما برای آنلاین بازی کردن نیازی به تهیه اشتراک خاصی نداشتید اما با معرفی سرویس پلاس، شروع نسل هشت و همینطور همه‌گیرتر شدن اینترنت پرسرعت، بازیکنان مجبور شدن برای آنلاین بازی کردن و فعال شدن این امکان برایشان، اشتراک پلاس را خریداری کنند.

بازی‌های ماهانه رایگان

سونی در آغاز هر ماه میلادی سه‌بازی را برای پلی‌استیشن فور و فایو با عنوان بازی‌های رایگان این ماه پلی‌استیشن پلاس به کاربران و دارندگان این سرویس تقدیم می‌کند. بازی‌هایی که اگر آن‌ها را به اکانت خود اد کنید همیشه آن‌ها را (تا زمانی که اشتراک شما تمام نشود) خواهید داشت و حتماً نیازی نیست که بازی رایگان یک ماه را حتماً در همان ماه و زمان مذکور بازی کنید.

البته این نکته نیز گفتنی است که اگر مهلت اشتراک پلی‌استیشن شما تمام شود، بازی‌های رایگانی که به اکانت خود اضافه کرده‌اید از بین نخواهد رفت، بلکه تا زمانی که دوباره اکانت خود را شارژ کنید قابل بازی کردن و دسترسی نیست و با شارژ مجدد اکانت دوباره می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید.

سونی در یک‌سال گذشته و با تغییر سیاست‌های خود، هرماه بازی‌های خیلی خوب و حتی فوق‌العاده‌ای همچون فاینال فانتزی 7 شرکت اسکوئر انیکس، کنترل رمدی، کرش بندیکوت و حتی عنوان فوق‌العاده محبوب و پرفروشی همچون فیفا 22 را به کاربران خود هدیه داده است. پس همانگونه که احتملاً تاکنون متوجه شدید، با خرید سرویس پلی‌استیشن پلاس می‌توانید از این مزیت بهره‌مند شوید و هرماه دو الی سه‌ بازی باکیفیت را به صورت رایگان دریافت کنید.

تخفیف‌های ویژه

سونی همیشه برای مشترکین پلی‌استیشن پلاس مزیت و امتیاز‌های ویژه‌ای درنظر می‌گیرد که یکی از آن‌ها تخفیف‌های ویژه‌ای است که برای این کاربران و بر روی بازی‌های مختلف اعمال می‌کند. همواره شرکت‌های بزرگ در مناسبت‌های مختلفی همانند بلک‌فرایدی و کریسمس تخفیف‌های بسیار زیاد و خوبی بر روی‌های بازی‌ها و محصولات خود می‌گذارند. شرکت سونی نیز از این قاعده مستثنا نیست و همیشه و به مناسبت‌های مختلف تخفیف‌های بسیار خوبی بر روی بازی‌های مختلف و انحصاری خود اعمال می‌کند.

تخفیفی که در اکثراوقات با درصد بیشتری برای کاربران پلاس اعمال می‌شود. مثلاً ممکن است بازی گاد آف وار برای کاربران عادی 40 درصد تخفیف بخورد و این مقدار برای کاربران پلاس حتی ممکن است به 80 درصد نیز برسد! یکی دیگر از مزیت‌های اشتراک پلی‌استیشن پلاس این است که بسیاری از بازی‌های آنلاین که برای کاربران عادی هزینه دارد برای مشتریکن پلاس رایگان است. برای مثال می‌توان به بخش آنلاین رد دد و بازی فال گایز اشاره کرد که برای کاربران عادی 20 دلار قیمت دارد و برای دارندگان اشتراک پلاس کاملاً رایگان است.

فضای ذخیره‌سازی ابری

سونی برای کاربران و مشترکین پلی‌استیشن پلاس حجم حافظه‌ای در فضای ابری اختصاص داده است که از آن می‌توانند برای ذخیره و آپلود سیو دیتا‌های بازی خود و موارد دیگر استفاده کنند. همچنین برای افرادی که به‌تازگی کنسول خود را از PS4 به PS5 ارتقا داده‌اند یا قصد انجام این کار را دارند، امکانی درنظر گرفته شده که از طریق آن و به‌سادگی فایل‌های خود را بر روی این فضای ابری آپلود کنند و سپس با کنسول دیگر خود آن را دانلود و وارد آن کنند. امکان و قابلیتی که تنها مختص کاربران و مشتریکن پلی‌استیشن پلاس است.

حال که با سرویس پلی‌استیشن پلاس آشنا شدیم بهتر است به سراغ تغییراتی که اخیراً بر روی آن اعمال شده و آن را  به صدر اخبار گیمینگ دنیا برده بپردازیم.

PSPLUS
سرویس PSPLUS

جیم رایان، رئیس پلی‌استیشن در آخرین مصاحبه خود گفت که سرویس جدید پلی‌استیشن پلاس، پلی‌استیشن ناو و پلاس را با یکدیگر ترکیب کرده و از این راه به گیمر‌ها اجازه دسترسی و تجربه‌ی بیش از 700 عنوان بازی را (بدون نیاز به خرید جداگانه آن‌ها) می‌دهد. بر اساس این مصاحبه اما سیاست پلی‌استیشن در رابطه بازی‌های فرست پارتی و انحصاری خود تغییری نکرده است و این بازی‌ها در روز عرضه بر روی این سرویس قرار نمی‌گیرند و باید جداگانه برای خرید آن‌ها اقدام کنید.

جیم رایان معتقد است که انجام این کار بر کیفیت بازی‌ها تاثیر بسیاری می‌گذارد؛ چراکه آن‌ها دیگر همچین بودجه‌ای را نمی‌توانند در اختیار استودیو‌های خود بگذارند و درنتیجه با بازی‌هایی به‌مراتب ضعیف‌تر و کوتاه‌تر مواجه خواهیم شد. هرچند که وی معتقد است که بر روی این سرویس بازی‌های بسیار باکیفیت و جدید (در کنار بازی‌های قدیمی) قرار می‌گیرد. شرکت فرانسوی یوبیسافت نیز تاکید کرده است 27 بازی این شرکت بر روی این سرویس قرار می‌گیرد و این تعداد به مرور به 50 عدد بازی نیز خواهد رسید.

در ادامه از سه سطح جدید پلی‌استیشن پلاس رونمایی شد. سه سطح مختلف با داشتن تفاوت‌هایی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. بازی‌های ارائه شده بر روی این سرویس هم برای کاربران پلی‌استیشن 4 و هم کاربران پلی‌استیشن 5 در دسترس قرار می‌گیرند. البته به جز برخی عناوین نسل نهمی و انحصاری کنسول PS5 که از نظر فنی امکان اجرای آن‌ها روی سخت‌افزار قدیمی‌تر این شرکت یعنی PS4 وجود ندارد. همچنین افرادی که نسخه پرمیوم پلی‌استیشن پلاس جدید را خریداری کنند، می‌توانند بازی‌ها را به صورت آنلاین و استریم محور بر روی کامپیوتر و یا لپ‌تاپ خود اجرا کنند. حال به معرفی این سه سطح جدید پلی‌استیشن پلاس می‌رسیم:

Playstation Plus Essential

اولین و ارزان‌ترین سطح از پلی‌استیشن پلاس جدید، اسنشال یا همان ضروری نام دارد. همانطور که گفتیم قیمت این سطح از بقیه پایین‌تر است و هزینه آن برای هر ماه 10 دلار و اشتراک سالانه‌ی آن 60 دلار است. مزایا و امکاناتی که با خرید این سطح در دسترس شما قرار می‌گیرند شامل دریافت دو عدد بازی رایگان در هر ماه، تخفیف‌های ویژه بر روی آیتم‌ها و بازی‌های مختلف، دسترسی به حافظه کلود برای سیو و ذخیره بازی‌های خود و امکان تجربه‌ی بازی‌های مولتی‌پلیر و آنلاین است. به‌بیان دیگر پلی‌استیشن پلاس اسنشال همان پلی‌استیشن پلاس سابق است و تقریباً هیچ ویژگی جدید و خاص دیگری ندارد. پس در نتیجه اگر همین امکانات و مزایای گفته شده برای شما کافیست و نیاز‌هایتان را برآورده می‌کند، بهتر است هزینه‌ی اضافی نکرده و همین سطح از سرویس را خریداری کنید.

Playstation Plus Extra

پلی‌استیشن پلاس اکسترا دومین سطح از سرویس جدید پلی‌استیشن است و طبعاً هم قیمت بالاتری از سطح یک این سرویس دارد. هزینه‌ی اشتراک ماهیانه این سرویس 15 دلار بوده و برای اینکه بخواهید به مشترک سالیانه این سطح از سرویس پلاس تبدیل شوید، باید 100 دلار هزینه کنید. این سطح از سرویس پلاس تمام مزایا و ویژگی‌های سطح اول یا همان اسنشال را دربرمی‌گیرد.

به‌عبارت دیگر این سطح از سرویس شامل دریافت ماهانه دو بازی رایگان، تخفیف‌ها و آفرهای ویژه در فروشگاه پلی‌استیشن، امکان استفاده از حافظه ابری و کلود برای ذخیره یا آپلود سیو بازی‌ها و امکان تجربه‌ی بخش آنلاین و مولتی‌پلیر بازی‌ها می‌شود. اما وجه تمایز این سطح از سرویس با سطح قبلی آن است که در اینجا امکان دسترسی به بیش از 400 بازی قابل دانلود PS4 و PS5 به شما داده می‌شود و می‌توانید عناوین بسیار زیادی از بازی‌ها، از آثار انحصاری و شاخص سونی در نسل گذشته تا انواع بازی‌های مولتی پلتفرم باکیفیت را دانلود تجربه کنید. پس اگر می‌خواهید علاوه‌بر استفاده از مزایای پلی‌استیشن پلاس، به انواع و اقسام بازی‌های مختلف نیز دسترسی داشته باشید، پلی‌استیشن پلاس اکسترا بهترین انتخاب برای شماست.

Playstation Plus Premium/Deluxe

و اما بهترین، کامل‌ترین و البته گران‌ترین نسخه پلی‌استیشن پلاس، پرمیوم یا همان دیلاکس نام دارد. هزینه اشتراک ماهیانه این سطح از سرویس پلاس 18 دلار بوده و قیمت سالیانه‌ی اشتراک آن، 120 دلار است. سرویس پلی‌استیشن پلاس پرمیوم/دیلاکس علاوه‌بر داشتن تمام ویژگی‌ها و مزایای دو سطح قبلی، شامل امکانات و قابلیت‌های جدید و انحصاری نیز می‌شود.

به‌بیان بهتر با خرید این سرویس می‌توانید هرماه دو بازی رایگان دریافت کنید، از تخفیف‌های ویژه فروشگاه پلی‌استیشن بهره‌مند شوید، به حافظه کلود برای سیو و ذخیره بازی‌ها دسترسی پیدا کنید.، بتوانید بخش آنلاین و مولتی‌پلیر بازی‌ها را تجربه کنید و امکان دانلود و تجربه‌ی بیش از 400 بازی PS4 و PS5 را داشته باشید. به همه‌ی این ویژگی‌ها باید قابلیت‌ها و امکانات سرویس پرمیوم را که آن را از دو سطح دیگر متمایز می‌کند اضافه کرد.

این امکانات و قابلیت‌ها شامل دسترسی به حدود 340 عنوان بازی کنسول‌های PS1، PS2، PS3 و PSP است. لازم به ذکر است که بازی‌های کنسول پلی‌استیشن وان و تو را همانند کنسول‌های جدید می‌توانید دانلود کنید اما تجربه بازی‌های پلی‌استیشن تیری تنها به‌صورت استریم و آنلاین میسر است. البته این احتمال وجود دارد که سونی در آینده‌ای نه‌چندان دور این مشکل را نیز از بین ببرد و امکان دانلود بازی‌های PS3 را نیز فراهم کند.

اما مزایای این سطح از سرویس پلاس تنها به این مورد محدود نمی‌شود. شما می‌توانید تمام بازی‌های PS4 قرار گرفته بر روی این سرویس را هم دانلود و هم استریم و به‌صورت آنلاین (بدون نیاز به دانلود) تجربه کنید. همچنین این امکان نیز برای کاربران و مشترکان پلاس پرمیوم فراهم شده است که بتوانند چند ساعت از بازی که قصد خرید آن را دارند به‌صورت رایگان تجربه کنند و اگر دیدند که بازی را دوست دارند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند، اقدام به خرید آن بازی کنند. درنتیجه اگر می‌خواهید از تمام مزایای سرویس پلی‌استیشن پلاس بهره ببرید و به انوع و اقسام بازی‌های قدیمی و جدید دسترسی داشته باشید؛ در خرید پلاس پرمیوم یا دیلاکس تردید نکنید.

Red Dead 2
Red Dead Redemption 2

گفتنی است که اگر شما مشترک پلی‌استیشن ناو بودید، اشتراک شما به‌صورت اتوماتیک به پلی‌استیشن پلاس پرمیوم ارتقا می‌یابد و اگر مشترک سرویس پلاس بودید، اشتراکتان تبدیل به همان پلی‌استیشن پلاس اسنشال می‌شود. همچنین بهتر است بدانید که هرچند قیمت ماهیانه اشتراک پرمیوم (بالاترین سطح از سرویس اشتراکی سونی) از قیمت ماهیانه گیم‌پس ایکس‌باکس بیشتر است اما از طرف دیگر هزینه‌ی سالیانه آن از قیمت سالیانه گیم‌پس آلتیمیت کمتر است. جیم رایان دلیل این امر را علاقه بیشتر مشترکین به خرید سرویس سالیانه عنوان کرده است.

حال بهتر است به برخی از بهترین بازی‌های موجود در این سرویس بپردازیم و آن‌ها را معرفی کنیم. از شاهکار وسترن راکستار یعنی بازی Red Dead Redemption 2 تا عنوان شخصی و متفاوت هیدئو کوجیما یعنی Death Stranding. از Demon Souls تا همه عناوین سری بازی‌های آنچارتد. از بازی جهان‌باز Ghost of Tsushima تا اثر جاودانه‌ی استودیو سانتامونیکا یعنی God of War 2018. از بازی Horizen Zero Dawn و عنوان مستقل و جدید Stray تا شاهکار ابدی استودیو ناتی‌داگ یعنی The Last of Us. همه‌ی این بازی‌ها به‌علاوه‌ی بسیاری دیگر در این سرویس قرار گرفته‌اند. همچنین بازی‌های کلاسیک قرار گرفته در این سرویس نیز با بهود‌های گرافیکی و افزایش نرخ فریم به‌روز شده‌اند. شما می‌توانید لیست کامل این بازی‌ها را در این لینک مشاهده کنید.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم هرآنچه نیاز است در مورد سرویس‌های پلی‌استیشن بدانید را به شما آموزش دهبم. امید است که این مقاله توانسته باشد برای شما مفید واقع شود. چنانچه هرگونه سوال، مشکل یا درخواست در رابطه با نصب بازی و یا تعمیر کنسول داشتید، همیاران هوم سرویز آماده خدمت‌رسانی به شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا