لوله کشی و تاسیسات

راهنمای کامل نقشه سیم کشی موتور کولر آبی

کولر آبی، یکی از مهم‌ترین وسایل سرمایشی است که به تامین هوای خنک و دلپذیر در محیط خانه کمک می‌کند. برای اینکه کولر آبی به‌خوبی کار کند، لازم است که سیم‌کشی برق کولر به‌درستی انجام شود. سیم کشی کولر آبی اصول و قوانین خاصی دارد و باید طبق نقشه سیم کشی کولر آبی انجام شود. زمانی که کولر آبی به صورت درست سیم کشی شود، پیدا کردن ایرادات کولر آبی و تعمیر آن بسیار راحت‌تر انجام می‌شود.

بهتر است سیم کشی کولر توسط افرادی انجام شود که به این کار کاملاً مسلط هستند و می‌دانند چطور باید این کار را انجام دهند. اگر خودتان فردی فنی و متخصص هستید و می‌خواهید این کار را انجام دهید، نیاز است که با نقشه سیم کشی کولر آبی آشنایی کامل داشته باشید تا بتوانید این کار را بدون هیچ‌گونه مشکلی انجام دهید.

در این مقاله، می‌خواهیم راهنمای کامل نقشه سیم کشی موتور کولر آبی را به شما ارائه بدهیم و بگوییم که برای سیم کشی کولر خودتان، چه اصولی را باید رعایت کنید و این کار را باید به چه صورتی انجام دهید تا بهترین نتیجه ممکن را بگیرید و کولر آبی شما در آینده دچار مشکل نشود.

اگر به دنبال این هستید که نقشه سیم کشی کولر را یاد بگیرید و بتوانید این کار را بدون مشکل و به بهترین شکل ممکن انجام دهید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سیم کشی کولر آبی
سیم کشی کولر آبی

چرا سیم کشی کولر آبی مهم است؟

در فصل تابستان، از کولر آبی در بیشتر ساعات شبانه‌روز استفاده می‌شود و یکی از وسایل پرکاربرد در روزهای گرم سال است؛ به همین دلیل، احتمال اینکه سیم‌ها دچار مشکل شوند یا اتصالی در آنها به وجود بیاید زیاد است. به دلیل اهمیت کولر آبی در ایران، توصیه می‌شود که سیم کشی کولر به‌درستی انجام شود تا عملکرد این دستگاه دچار مشکل نشود. زمانی که شما سیم‌کشی کولرتان را درست انجام داده باشید، در صورت بروز مشکل می‌توانید سریعاً سیم‌های معیوب را پیدا کرده و آنها را تعویض یا تعمیر کنید تا آسیبی به کولر وارد نشود.

سیم کشی کولر آبی کاری کاملاً تخصصی است و باید توسط افراد متخصص انجام شود. اگر می‌خواهید سیم کشی کولر آبی منزل شما طبق نقشه سیم کشی کولر انجام شود و اتصالات کولر به‌درستی پیاده‌سازی شوند، پیشنهاد می‌کنیم که سیم پیچی موتور کولر آبی را به تیم حرفه‌ای و متخصص هوم سرویز بسپارید تا با بهترین کیفیت، این کار را برای شما انجام دهند.

سیم پیچی کولر آبی
سیم پیچی کولر آبی

راهنمای کامل نقشه سیم کشی موتور کولر آبی

جالب است بدانید که نقشه سیم کشی کولر آبی بر روی موتور یا بدنه آن وجود دارد تا افراد بتوانند به‌راحتی از روی نقشه این کار را انجام دهند. اما اگر چنین نقشه‌ای نبود هم شما می‌توانید با مواردی که در این مقاله به شما می‌گوییم، به‌راحتی کار سیم کشی موتور کولر را انجام دهید.

باید بدانید که برای کولر نیاز است دو لوله برق تعبیه شود که هرکدام از این لوله‌ها، منظور خاصی دارند. در ادامه این لوله‌ها را بررسی خواهیم کرد:

  • لوله اول تا کلید کولر: اولین لوله باید از جعبه‌ تقسیم اصلی ساختمان به سمت محل نصب کلید کولر آبی کشیده شود. از طریق این لوله، سیم‌هایی مانند فاز، نول و ارت (یا همان اتصال به زمین) رد می‌شوند و به محل نصب کلید کولر می‌روند تا بتوانید کار نصب را انجام دهید.
  • لوله دوم تا کولر: دومین لوله، از محل نصب کلید کولر تا محل نصب خود کولر کشیده می‌شود. این لوله باید سیم‌هایی مانند دور تند، دور کند، پمپ و سیم ارت را از خود عبور دهد و به جعبه‌ تقسیم کولر وارد شود.

این لوله‌ها برای سیم کشی کولر نیاز هستند و هرکدام از آنها وظیفه خاص خود را دارند. حواستان باشد که سیم‌ها را به‌درستی در جعبه‌ تقسیم کولر متصل کنید. به یاد داشته باشید که سیم ارت را به خود کولر متصل کنید نه به جعبه‌ تقسیم کولر.

از جعبه‌ تقسیم ساختمان تا کلید کولر، نیاز به سه سیم 2.5 داریم که یکی برای فاز، یکی برای نول و دیگری برای ارت استفاده می‌شود. از کلید تا کولر نیز نیاز به سیم‌های 1.5 برای دور تند، دور کند، پمپ و ارت نیاز داریم تا بتوانیم سیم کشی را به‌درستی انجام دهیم.

سیم کشی کولر آبی
سیم کشی کولرآبی

رنگ سیم‌ها در سیم کشی کولر آبی

حالا که با نحوه سیم کشی کولر آشنا شدید، بهتر است بدانید که رنگ سیم‌ها در برق کولر آبی چیست و هر رنگ نشان‌دهنده چه موضوعی است؟

برای اتصال سیم‌ها از جعبه‌ فیوز ساختمان به کلید کولر، از کابل سه رشته‌ای استفاده می‌شود. در این کابل سه رشته‌ای، سیم‌هایی به رنگ‌های آبی برای نول، مشکی برای فاز و زرد برای ارت وجود دارند.

همچنین از کلید تا کولر نیز باید از کابل‌های 5 رشته‌ای استفاده کنید که در آنها دو سیم مشکی برای فاز، یک سیم آبی برای اتصال مشترک، یک سیم قهوه‌ای برای دور کند و یک سیم زرد برای ارت (یا اتصال به زمین) وجود دارد.

1- سیم مشکی:

اگر نگاهی به جعبه‌ تقسیم داخل کولر بیندازید، احتمالاً محلی را مشاهده می‌کنید که روی آن کلمه hi نوشته شده است. این محل جایی است که شما باید سیم دور تند را به آن متصل کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر آبی هم ارائه میده؟

نکته مهمی که وجود دارد این است که اکثر اوقات برای چنین حالتی از سیم مشکی استفاده می‌شود تا هرکسی بتواند به‌راحتی این موضوع را تشخیص دهد و مشکلات احتمالی را برطرف کند.

همچنین سیم مشکی دیگری که در کابل 5 رشته‌ای وجود دارد، در قسمت wp که به معنی واترپمپ است متصل می‌شود تا بتواند کار راه‌اندازی پمپ کولر را انجام دهد و کولر به‌درستی کار کند. چنانچه نیاز به تعمیر پمپ کولر آبی دارید نیز می توانید روی هوم سرویز حساب کنید.

2- سیم آبی:

در همان قسمت جعبه‌ تقسیم کولر، شما مشاهده می‌کنید که یک مکان به نام com وجود دارد که به معنی سیم مشترک است. برای این مکان باید سیم آبی‌ رنگ را متصل کنید تا بتوانید این مرحله را نیز به‌درستی انجام دهید.

3- سیم قهوه‌ای:

سومین بخشی که برای اتصال به جعبه‌ تقسیم کولر وجود دارد، بخش سیم مربوط به‌دور کند است که با کلمه lo مشخص شده است. این بخش نیز مکانی است که باید سیم قهوه‌ای را به آن متصل کنید تا به‌درستی کار خود را انجام دهد.

4- سیم زرد:

سیم آخری که باید از آن استفاده کنید، سیم زرد است. این سیم همان‌طور که در استاندارد سیم کشی کولر آبی وجود دارد، به‌عنوان سیم ارت استفاده می‌شود و باید به خود کولر متصل شود و در جعبه‌ تقسیم کولر، جایی برای آن تعبیه نشده است.

رنگ سیم‌ها در سیم کشی کولر
رنگ سیم‌ها در سیم کشی کولر

نحوه اتصال سیم‌ها در سیم کشی کولر آبی

حالا که با نحوه سیم کشی کولر و رنگ سیم‌ها آشنا شدید، نیاز است بدانید که هرکدام از این سیم‌ها چگونه و به کجا متصل می‌شوند تا بتوانید به‌درستی این کار را انجام دهید و کولر خودتان را راه‌اندازی کنید.

در پشت کلید کولر، 9 ترمینال یا محل اتصال سیم وجود دارد که از بالا و از سمت چپ به سمت پایین شماره‌گذاری می‌شوند و به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کنند. برای اتصال سیم‌ها، باید از این 9 ترمینال به‌درستی استفاده کنید.

در ادامه می‌گوییم که هرکدام از سیم‌ها باید به کجا متصل شوند:

1- ترمینال اول مکانی است که باید سیم فاز اصلی به آن متصل شود. یعنی همان سیم مشکی یا قرمز که از جعبه‌ فیوز به محل نصب کلید کولر آمده است.

2- ترمینال دوم مکانی است که باید سیم پمپ را به آن متصل کنید. این سیم باید متصل شده باشد تا پمپ کولر بتواند به‌درستی کار خود را انجام دهد. برای این قسمت نیز از سیم مشکی استفاده می‌کنیم.

3- ترمینال سوم، چهارم، پنجم و هشتم نیز جایی هستند که معمولاً استفاده خاصی ندارند و نیازی نیست به آن‌ها کاری داشته باشید.

4- ترمینال ششم جایی است که باید سیم نول که از جعبه‌ فیوز آمده است را به آن متصل کنید و سپس یک انشعاب از همان سیم را گرفته و به قسمت مشترک کولر متصل کنید. سیم این قسمت باید به رنگ آبی باشد.

5- ترمینال هفتم برای اتصال سیم دور تند به کولر استفاده می‌شود و باید سیم دور تند که معمولاً مشکی است را به این قسمت متصل کرده و در جعبه‌ تقسیم نیز به بخش مربوطه اتصال دهید.

6- ترمینال آخر یا همان ترمینال 9 نیز، برای اتصال سیم دور کند استفاده می‌شود که می‌توانید برای آن از سیم قهوه‌ای استفاده کنید تا به‌راحتی قابل‌ تشخیص باشد.

حالا که با ترتیب اتصال سیم‌ها در سیم کشی کولر آبی آشنا شدید، باید سیم‌های معرفی شده را به همان ترتیب متصل کنید؛ زیرا گاهی اوقات، اتصالات برقی نادرست در کولر منجر به نیم سوز شدن موتور کولر آبی می‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر آبی هم ارائه میده؟

سیم پیچی کولر
نقشه سیم پیچی کولر

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد راهنمای کامل نقشه سیم کشی موتور کولر آبی صحبت کردیم و گفتیم که سیم کشی کولر آبی را به چه صورتی باید انجام دهید تا بتوانید بدون مشکل از کولر خودتان استفاده کنید.

همچنین اهمیت سیم کشی درست کولر آبی را به شما توضیح دادیم. سپس رنگ سیم‌های مختلف در سیم کشی کولر آبی را بررسی کرده و گفتیم که هرکدام از این رنگ‌ها را باید در کجا قرار دهید تا بتوانید سیم‌کشی کولر را به درستی انجام دهید.

نکته بسیار مهم در سیم کشی ساختمان این است که باید تمامی این موارد را به‌درستی و بدون هیچ مشکلی انجام دهید تا احتمال هرگونه اتصال و خرابی را به صفر برسانید. اگر فکر می‌کنید که برای این کار نیاز به کمک افراد متخصص دارید، می‌توانید از تیم حرفه‌ای و باتجربه هوم سرویز برای انجام سیم پیچی موتور کولر آبی کمک بگیرید تا خیلی سریع و به بهترین شکل ممکن، این کار را برای شما انجام دهند.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که با تمام مراحل لازم برای سیم کشی موتور کولر آبی آشنا شوید و از تصاویر این نوشته، برای سیم کشی درست کولرتان استفاده کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم سایر مقالات مانند تفاوت کولر آبی سلولزی و پوشالی را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید تا بتوانید از 400 خدمات متنوع هوم سرویز استفاده کنید.

هوم سرویز با ارائه خدماتی مانند تعمیر کولر آبی فوری، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است تا بتوانید به خوبی از کولرتان استفاده کنید و از وجود هوای خنک و مطبوع در منزلتان لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا