نظافت و پذیرایی

فرق فرش اکریلیک با پلی استر (قبل از خرید فرش ماشینی مطالعه شود)

انتخاب درست وسایل منزل، اهمیت زیادی دارد و به ما کمک می‌کند که خانه‌ای زیبا و شیک داشته باشیم و البته پس از خرید پشیمان نشویم. برای همین هنگام دکوراسیون منزل، باید وسایل منزل را با دقت انتخاب کنیم.

یکی از مهم‌ترین وسایل در منزل، فرش است که به فضای خانه حس گرما و صمیمیت می‌بخشد و محیط خانه را زیباتر می‌کند. صد البته که یکی از المان های اصلی در سبک دکوراسیون ایرانی نیز محسوب می شود.

فرش‌ها معمولاً به دو دسته ماشینی و دستباف تقسیم می‌شوند. فرش‌های دستباف ایرانی، بسیار ظریف و جذاب هستند و هزینه بالایی دارند؛ به همین خاطر پرداخت هزینه بالا برای خرید فرش دستباف برای تمام افراد امکان‌پذیر نیست. در مقابل، فرش‌های ماشینی هزینه کمتری دارند و به همین دلیل، بسیاری از افراد برای زیبایی خانه خود اقدام به خرید فرش ماشینی می‌کنند.

امروزه، انواع طرح‌های فرش ماشینی با الیاف مختلف در بازار وجود دارد. فرش پلی استر و فرش اکریلیک، دو مدل جدید فرش هستند که بسیار پرفروش و محبوب شده‌اند. سوالی که بسیاری از افراد هنگام خرید فرش ماشینی می‌پرسند این است که فرش اکریلیک با فرش پلی استر چه تفاوتی دارد؟ کدام یک از فرش‌های اکریلیک یا پلی استر برای محیط خانه مناسب‌تر هستند و زیبایی بیشتری را به خانه می‌بخشند.

اگر به دنبال خرید یک فرش جدید هستید و دوست دارید جواب این سوال را پیدا کنید که بین فرش اکریلیک یا پلی استر کدام برایتان مناسب‌تر است، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت فرش اکریلیک و فرش پلی استر
تفاوت فرش اکریلیک و فرش پلی استر

تفاوت فرش اکریلیک و پلی استر چیست؟

در ادامه این مقاله می‌خواهیم تفاوت‌های عمده‌ای که میان فرش ماشینی اکریلیک و فرش ماشینی پلی استر وجود دارد را با هم بررسی کنیم تا با تفاوت این فرش‌ها آشنا شوید و در نهایت تصمیم بگیرید که کدام یک از این فرش‌ها را برای منزل خود انتخاب کنید.

1- زیبایی:

اگر بخواهیم زیبایی این فرش‌ها را بررسی کنیم و مقایسه‌ای بین جذابیت فرش اکریلیک یا پلی استر انجام دهیم، باید بگوییم که فرش پلی استر زیبایی بیشتری دارد. فرش پلی استر، شباهت بسیار زیادی به فرش‌های دستباف دارد و به همین خاطر بسیار زیباتر از فرش اکریلیک است.

نوع نخ، بافت، طرح و پرزهای کوتاه فرش پلی استر، شبیه به فرش دستباف ایرانی است؛ به طوری که بعضی از افراد متوجه تفاوت فرش پلی استر و فرش دستباف نمی‌شوند!

اگر به فرش‌های ماشینی معمولی نگاه کرده باشید، مشاهده می‌کنید که این فرش‌ها ظاهری مات دارند؛ اما فرش‌های پلی استر از درخشندگی ظاهری برخوردار هستند و جلوه خاصی دارند. به همین خاطر با انتخاب فرش پلی استر برای اتاق پذیرایی، فضای بسیار زیبایی در این مکان به وجود می‌آید.

2- قیمت:

جالب است بدانید که الیاف پلی استر، به این خاطر به وجود آمده‌اند که قیمت الیاف طبیعی و ابریشم بسیار گران شده است و به همین خاطر این الیاف با هزینه‌ای بسیار به‌صرفه تولید شده و در صنعت فرش‌بافی استفاده می‌شوند.

این موضوع باعث شده است که فرش‌های تولید شده با الیاف پلی استر، نسبت به فرش‌های تولید شده با الیاف اکریلیک بسیار ارزان‌تر باشند و بتوانید به‌راحتی آنها را تهیه کنید.

به همین خاطر اگر به دنبال فرشی ارزان‌قیمت هستید و دوست دارید که هر چند وقت یکبار تنوع در کار خودتان ایجاد کنید و فرش‌های خودتان را عوض کنید، فرش پلی استر برای شما انتخاب بهتری خواهد بود و هزینه‌های شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

3- دوام و ماندگاری:

یکی از نکات مهم برای خرید فرش ماشینی، دوام و ماندگاری فرش است. در مقایسه این دو مدل فرش باید بدانید که فرش اکریلیک دوام و ماندگاری خیلی بالاتری دارد و الیاف آن محکم‌تر است. اگر بین فرش اکریلیک یا پلی استر گیر کرده‌اید و دوست دارید فرش بادوام و مقاومی را برای منزل خود خریداری کنید، قطعاً بهترین انتخاب برای شما فرش اکریلیک خواهد بود.

فرش‌های پلی استر اگرچه قیمت ارزان‌تری دارند و زیبایی آنها نیز بیشتر است؛ اما به‌خاطر بافتی که دارند، حساس و آسیب پذیر هستند. به همین دلیل است که دوام و ماندگاری فرش‌های پلی استر بالا نیست و طول عمر کمی دارند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات قالیشویی هم ارائه میده؟

همچنین فرش‌های پلی استری به‌ خاطر داشتن الیاف مصنوعی، قابلیت برگشت‌پذیری کمی دارند و اگر در مکان‌های پرتردد از آنها استفاده کنید، بعد از مدتی پرزهای آنها می‌خوابد و به‌راحتی به حالت قبلی خود باز نخواهد گشت.

اگر الیاف فرش مقاوم باشد، می‌توان کارهایی مانند رفو کردن فرش و ترمیم بافت فرش را انجام داد؛ اما در فرش‌های پلی استری بافت فرش به قدری ظریف است که نمی‌توان فرش را رفو کرد و این موضوع از معایب فرش پلی استری محسوب می‌شود.

بنابراین، به میزان دوام و مقاومت فرش‌ها نیز توجه داشته باشید. اگر طول عمر و ماندگاری فرش برای شما مهم است، حتماً فرش اکریلیک را انتخاب کنید؛ اما اگر عاشق تنوع هستید و زودبه‌زود فرش را عوض می‌کنید، فرش پلی استر برایتان انتخاب بهتر و مناسب‌تری خواهد بود.

4- شستشو و نظافت:

شستشوی فرش کاری است که احتمالاً هر چند وقت یکبار فرش شما به آن نیاز خواهد داشت و باید این کار را خودتان انجام دهید یا آن را به قالیشویی بسپارید تا فرش شما تمیز شود. به همین خاطر خیلی مهم است که فرشی را خریداری کنید که نسبت به شستشو آسیب‌پذیر نیست و مقاومت خوبی را از خود نشان می‌دهد.

باید بگوییم که در این زمینه، فرش اکریلیک عملکرد بسیار بهتری دارد و ماندگاری آن بیشتر است. این نوع فرش به‌خاطر الیاف اکریلیک و رنگ‌پذیری بسیار بالای این الیاف، در برابر شستشو بسیار مقاوم است و تغییر رنگ نخواهد داد؛ اما فرش‌های پلی استر به‌خاطر اینکه مقاومت کمتری دارند، در اثر استفاده از مواد شوینده پس از مدتی تغییر رنگ می‌دهند و رنگ و روی آنها از بین می‌رود.

به همین خاطر باید به این موضوع نیز توجه کنید تا بتوانید انتخاب درست‌تری را انجام دهید و فرشی را انتخاب کنید که به‌راحتی دچار خرابی نشود و زیبایی ظاهری خود را حفظ کند.

5- تنوع شکل و طرح:

بسیاری از افراد دوست دارند انواع طرح‌ها و شکل‌های فرش را مشاهده کنند و در نهایت فرشی را انتخاب کنند که طرح و نقش‌های خاصی در آن وجود داشته باشد. در واقع تنوع طرح و شکل فرش‌ها موضوع بسیار مهمی است.

به همین خاطر باید بدانید که بین فرش اکریلیک یا پلی استر کدام یک تنوع بیشتری در طرح و نقش دارند و متنوع‌تر هستند. باید بگوییم که هم فرش اکریلیک و هم فرش پلی استر از تنوع بالایی برخوردار هستند؛ چون این فرش‌ها به‌صورت ماشینی تولید می‌شوند و به همین خاطر تنوع طرح و نقش در آنها بسیار بالا است و می‌توانید به‌راحتی بین تنوع بالای این فرش‌ها، انتخاب خودتان را انجام دهید.

تفاوت فرش اکریلیک و پلی استر
تفاوت فرش اکریلیک و پلی استر

بین فرش اکریلیک یا پلی استر کدام یک مناسب‌تر است؟

تا به اینجا گفتیم که تفاوت‌های فرش اکریلیک و پلی استر چیست. حالا اگر بخواهیم جمع‌بندی کلی انجام دهیم، می‌توانیم بگوییم که فرش اکریلیک برای کسانی مناسب است که می‌خواهند فرش بادوام و ماندگاری را خریداری کنند و مدت زیادی و بدون هیچ مشکلی از فرش خودشان استفاده کنند.

خرید فرش پلی استر به کسانی پیشنهاد می‌شود که به فرش‌های زیبا علاقه دارند، عاشق تنوع هستند و دوست دارند زودبه‌زود فرش خود را عوض کنند و ماندگاری فرش برایشان اهمیت خاصی ندارد. در این صورت، با خرید فرش پلی استر می‌توان از زیبایی و جذابیت این فرش‌ها لذت برد و از این مدل فرش برای دکوراسیون شیک منزل استفاده کرد.

فرش اکریلیک یا پلی استر
بررسی تفاوت فرش اکریلیک و فرش پلی استر

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که بین فرش اکریلیک یا پلی استر چه تفاوتی وجود دارد و این فرش‌ها چه فرقی با هم دارند که باید هنگام خرید به آنها دقت کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید با تفاوت بین فرش اکریلیک و فرش پلی استر آشنا شوید و بدانید که این فرش‌ها با هم چه تفاوتی دارند و کدام یک بر اساس نیاز شما، انتخاب مناسب‌تری خواهد بود.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم سایر مقالات مانند نکات مهم برای خرید فرش اتاق کودک را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و با روش صحیح شستشوی فرش ابریشم آشنا شوید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات قالیشویی هم ارائه میده؟

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای خدمات موردنظرتان ثبت کنید.

هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس، آماده ارائه خدمات مختلف نظافتی و پاکیزگی مانند شستشوی مبل با دستگاه برای شما عزیزان است تا کارهای مهم خود را راحت‌تر انجام دهید و منزلی زیبا و شیک داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا