خانگی و ساختمانی

انواع سقف شیروانی و شیب‌دار ویلایی | بهترین سقف شیروانی

سقف شیروانی، یکی از محبوب‌ترین مدل‌های سقف برای ساختمان است و جایگاه خاصی در صنعت ساختمان‌سازی دارد. نصب سقف شیروانی در شهرهای شمالی و پربارش ایران بسیار رایج است. به دلیل وجود شیب زیاد در این مدل سقف، آب باران یا برف به پایین می‌ریزد و آب روی سقف جمع نمی‌شود. به همین دلیل است که استفاده از سقف شیروانی مانع از نشت آب به داخل ساختمان و نم‌زدگی ساختمان می‌شود. امروزه انواع مدل‌های سقف شیروانی با مصالح مختلف تولید می‌شود و برای پوشاندن سقف ویلا و خانه‌های مسکونی کاربرد دارد.

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده است که بهترین سقف شیروانی چیست؟ سقف شیروانی امروزی با چه مصالحی تولید می‌شوند؟ کدام یک از مدل‌های سقف شیروانی برای شهرهای مختلف ایران کاربردی‌تر هستند؟

اگر به فکر انتخاب بهترین مدل سقف شیروانی برای منزل خود هستید و دوست دارید که ساختمان شما به این مدل سقف مجهز باشد، در این نوشته با ما همراه باشید. در این نوشته با مدل‌های مختلف سقف شیروانی آشنا خواهید شد و می‌توانید بهترین سقف شیروانی را برای خانه خود انتخاب کنید.

بعد از انتخاب زیباترین مدل سقف شیروانی ویلایی، شما می‌توانید کار ساخت و نصب سقف شیروانی را نیز به تیم متخصص هوم سرویز بسپارید تا با بهترین هزینه و در سریع‌ترین زمان ممکن، نصاب شیروانی را در کنار خود داشته باشید.

بهترین سقف شیروانی
راهنمای انتخاب بهترین سقف شیروانی

انواع مدل‌های بهترین سقف شیروانی

امروزه انواع مدل‌های سقف شیب‌دار و سقف شیروانی تولید می‌شود و شما می‌توانید سقف دلخواه خود را از میان این گزینه‌ها انتخاب کنید.

نصب شیروانی برای قسمت‌های مختلف ساختمان قابل اجرا است؛ یعنی شما می‌توانید سقف شیروانی را برای کل خانه خود انتخاب کنید یا اینکه سقف شیب‌دار را برای قسمت‌های مختلف ساختمان مانند تراس، استخر، آلاچیق، پنجره و درب حیاط نصب کنید.

مدلهای سقف شیروانی ساده
مدلهای سقف شیروانی ساده

از جمله انواع مدل‌های سقف شیروانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- سقف شیروانی ساده:

یکی از بهترین مدل‌های سقف شیروانی، سقف شیب‌دار ساده است. این مدل سقف، ظاهر شیک و جذابی دارد و هزینه ساخت آن نیز بسیار مناسب است. احتمالاً شما این سقف‌های شیروانی ساده را در شهرهای شمالی ایران مشاهده کرده‌اید و با جذابیت آنها آشنا هستید. سقف شیروانی ساده، به صورت مستقیم روی پایه‌های ساختمان یا دیوارها نصب می‌شود و از وسط ساختمان به دو طرف شیب داده می‌شود. سقف شیب‌دار ساده برای خانه‌های ویلایی کوچک و متوسط مناسب است و از اقتصادی‌ترین گزینه‌ها برای پوشش سقف ساختمان است.

معمولاً برای ساخت سقف شیروانی ساده از ورق‌های فلزی استفاده می‌شود که مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند. در مناطق پربارش و مرطوب ایران، از ورق‌های گالوانیزه برای ساخت سقف شیروانی استفاده می‌شود تا در برابر پوسیدگی و زنگ‌زدگی مقاومت بیشتری داشته باشد.

سقف شیروانی ساده
سقف شیروانی ساده

2- سقف شیروانی هیپ:

یکی دیگر از بهترین مدل‌های سقف شیروانی، سقف شیروانی هیپ است. ظاهر این سقف به سقف شیروانی ساده شباهت زیادی دارد؛ اما تفاوت آنها در این است که سقف شیب‌دار هیپ از وسط ساختمان به 4 طرف شیب‌دار می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که سقف شیروانی هیپ مقاومت بسیار بالایی در برابر وزش شدید باد و طوفان داشته باشد. همچنین سقف هیپ به‌خوبی می‌تواند هدایت برف به سمت زمین را انجام دهد. به همین دلیل است که نصب سقف هیپ برای مناطق کوهستانی و پربرف نیز رایج است. سقف هیپ بسیار زیبا و کاربردی است و گزینه‌ای خاص و جذاب برای خانه‌های بزرگ و ویلایی محسوب می‌شود.

نکته‌ای که باید بدانید این است که به دلیل صرف زمان بیشتر برای طراحی و ساخت سقف هیپ و همچنین استفاده از مصالح مقاوم، قیمت سقف شیروانی هیپ از سقف شیب‌دار ساده بیشتر است.

سقف شیروانی هیپ
سقف شیروانی هیپ

3- سقف شیروانی فرانسوی یا مانسارد:

یکی دیگر از جذاب‌ترین و بهترین مدل های سقف شیروانی، سقف فرانسوی یا مانسارد (mansard) است. ظاهر منحصربه‌فرد و خاص این مدل شیروانی، باعث محبوبیت آن شده است و به همین دلیل، نصب سقف شیروانی مانسارد در خانه‌های ایرانی بسیار رایج شده است.

سقف شیروانی فرانسوی، چند شیب‌ با زاویه‌های متفاوت دارد که این موضوع باعث می‌شود خانه حالتی باکس مانند داشته باشد. این موضوع باعث می‌شود که در طبقه آخر خانه، فضای زیادی وجود داشته باشد و بتوانید به‌عنوان یک اتاق کامل از آن استفاده کنید و مانند مدل‌های دیگر، محدودیتی در طبقه آخر نداشته باشید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب سقف شیروانی هم ارائه میده؟

اگر به دنبال نصاب شیروانی هستید و دوست دارید که کار نصب سقف شیروانی توسط افراد حرفه‌ای انجام شود، درخواست خود را در سایت هوم سرویز ثبت کنید تا سقف شیروانی ساختمان شما توسط افراد باتجربه و متخصص نصب شود.

سقف فرانسوی
سقف شیروانی فرانسوی

4- سقف شیروانی پروانه‌ای:

چهارمین مدل سقف شیروانی، سقف پروانه‌ای است که مدل آن مانند بال‌های پروانه است. این نوع سقف شیبدار، برعکس سقف‌های معمولی ساخته و نصب می‌شود.

در سقف‌های شیروانی ساده و معمولی، معمولاً در وسط خانه بالاترین ارتفاع سقف در نظر گرفته شده و از وسط ساختمان به قسمت‌های کناری خانه شیب داده می‌شود تا آب باران و سقف به پایین هدایت شوند؛ اما در سقف شیروانی پروانه‌ای، کاملاً برعکس است و در وسط ساختمان پایین‌ترین نقطه در نظر گرفته شده و دو طرف به سمت بالا شیب داده می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که آب باران یا برف را بتوانید به مخزن ذخیره آب هدایت کنید و با این کار آب موردنیاز ساختمان و گل‌ها و گیاهان خود را تأمین کنید.

سقف شیروانی پروانه‌ای، از جمله زیباترین و بهترین سقف شیروانی است که ظاهری متفاوت و جالب دارد.

باید بدانید که سقف شیروانی پروانه‌ای برای مناطق خشک و کم‌ باران مناسب است؛ چون بارش زیاد باران و برف، باعث می‌شود که آب به داخل ساختمان نفوذ کند و علاوه بر نم زدگی سقف و دیوارها، مقاومت سقف ساختمان پایین بیاید.

در تصویر زیر، زیبایی و جذابیت سقف شیروانی پروانه‌ای را مشاهده خواهید کرد. همانطور که توضیح دادیم این مدل سقف شیب‌دار برای شهرهای جنوبی و خشک ایران مناسب است و شما می‌توانید با خیال راحت از این مدل برای پوشش ساختمان خود استفاده کنید.

سقف شیروانی پروانه ای
سقف شیروانی پروانه ای

5- سقف شیروانی اسکیلیون یا جاری:

پنجمین مدل سقف شیروانی، سقف جاری یا اسکیلیون (skillion) نام دارد. این مدل سقف شیب‌دار بیشتر برای مناطق پربارش و شهرهای شمالی ایران کاربرد دارد؛ زیرا هدایت حجم زیاد آب را به‌خوبی انجام می‌دهد. سقف شیروانی اسکیلیون به این صورت ساخته می‌شود که از یک سمت ساختمان به سمت دیگر شیب داده می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که تمامی آب باران و برف به یک سمت هدایت شود.

این نوع از سقف نسبت به مدل‌های دیگر، بسیار ساده و ارزان‌قیمت است و هزینه ساخت آن برای شما پایین‌ و اقتصادی خواهد بود. تنها نکته‌ای که باید بدانید این است که بعد از اجرای سقف شیروانی جاری در طبقه آخر ساختمان، معمولاً یک سمت سقف بلندتر و یک سمت کوتاه‌تر است.

سقف اسکیلیون ظاهری خاص و متفاوت دارد و گزینه خوبی برای ویلاهای شمال کشور است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، بعد از نصب سقف شیروانی اسکیلیون، تمام حجم آب به یک سمت هدایت می‌شود.

نصب سقف شیروانی
سقف شیروانی skillion یا اسکیلیون

6- سقف شیروانی گوشواره‌ای یا کلاهکی:

این نوع سقف شیروانی که یکی از بهترین سقف شیروانی محسوب می‌شود، حالتی دوتکه دارد. احتمالاً شما این مدل سقف شیروانی را در فیلم‌های سینمایی مشاهده کرده‌اید. سقف گوشواره‌ای یا کلاهکی از دو طبقه شیروانی تشکیل شده است که شیروانی طبقه بالاتر، شیب بیشتری نسبت به شیروانی طبقه پایین‌تر دارد. استفاده از دو طبقه شیروانی به هدایت بهتر آب برف و باران کمک می‌کند و زیبایی این مدل سقف را افزایش می‌دهد.

این مدل سقف شیروانی، برای مکان‌های پرباران بسیار مناسب است و در کنار ظاهر جذابش، خیلی سریع آب باران را به سطح زمین منتقل می‌کند.

برای ساخت سقف گوشواره‌ای یا کلاهکی، به تخصص و متریال بیشتری نیاز است و به همین دلیل قیمت این سقف‌ها بیشتر است. همچنین کار نصب سقف گوشواره‌ای باید توسط افراد ماهر و باتجربه انجام شود تا این سازه به‌درستی روی ساختمان قرار بگیرد.

اگر به دنبال نصاب سقف شیروانی هستید، به تیم موفق هوم سرویز اعتماد کنید و کار نصب شیروانی خانه خود را به افراد متخصص بسپارید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب سقف شیروانی هم ارائه میده؟
بهترین سقف شیروانی
بهترین سقف شیروانی چیست؟

7- سقف شیروانی جعبه‌ای:

طراحی سقف شیروانی جعبه‌ای بسیار جذاب و خاص است و برای مناطق پربارش ایران بسیار مناسب است. سقف شیروانی جعبه‌ای به این صورت است که دو طرف ساختمان از بالا شیب‌دار می‌شوند؛ اما شیب یک سمت تا پایین‌ترین نقطه ساختمان ادامه دارد و این موضوع باعث می‌شود که عدم تقارن جالبی در ساختمان ایجاد شود. همچنین طراحی شیروانی در قسمت مثلثی سقف برجسته‌تر است. انتخاب این مدل شیروانی باعث می‌شود که خانه شما بلندتر به نظر برسد و ظاهری کلاسیک داشته باشد.

اگر از جمله افرادی هستید که تقارن را دوست ندارید، این نوع سقف را برای خانه خود انتخاب کنید. سقف شیروانی جعبه‌ای به‌خاطر قابلیت بالایی که در هدایت آب باران دارد، برای مناطق بارانی کشور مناسب است و نمای کلی خانه شما را زیباتر می‌کند.

انتخاب مدل سقف شیروانی و حفاظ برای پنجره اهمیت زیادی دارد و به زیبایی و افزایش امنیت ساختمان کمک می‌کند. برای انتخاب زیباترین مدل حفاظ پنجره، از شما دعوت می‌کنیم به وبلاگ هوم سرویز مراجعه کنید و با انواع حفاظ پنجره برای ویلا و آپارتمان آشنا شوید.

سقف شیروانی جعبه‌ای
سقف شیروانی جعبه‌ای

نمونه‌هایی از سقف شیروانی جعبه‌ای را در تصاویر زیر مشاهده خواهید کرد:

8- سقف شیروانی خمیده:

اگر از جمله علاقه‌مندان به سبک مدرن هستید، سقف شیروانی خمیده، بهترین سقف شیروانی برای خانه شما خواهد بود. در این مدل سقف، به‌جای اینکه شیب مستقیم و تیزی در سقف شیب‌دار داشته باشد، تمام قسمت‌ها به‌صورت خمیده و گرد طراحی می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود که حالتی زیبا و دوست‌داشتنی در سقف وجود داشته باشد و خانه به سبک مدرن طراحی شود. انتخاب سقف شیروانی خمیده باعث می‌شود که نمای داخلی خانه نیز زیبا و شیک به نظر برسد.

سقف شیروانی خمیده، قابلیت تنظیم میزان خم بودن را نیز دارد و شما می‌توانید میزان خمیدگی و شیب آن را تنظیم کنید. مثلاً می‌توانید برای مناطقی که باد شدیدی دارند سقف را با خمیدگی کمتر طراحی کنید و برای مناطقی که باران زیادی دارند، خمیدگی را بیشتر کنید تا آب باران راحت‌تر منتقل شود.

از آنجایی که طراحی و ساخت سقف شیروانی خمیده کاری پیچیده و تخصصی است، قیمت سقف شیروانی خمیده از دیگر انواع سقف شیروانی بیشتر است.

سقف شیروانی خمیده
سقف شیروانی خمیده

نمونه‌هایی از سقف شیروانی خمیده را در تصاویر زیر مشاهده خواهید کرد:

بهترین سقف شیروانی از نظر مصالح کدام است؟

تا اینجا، شما با انواع مدل‌های سقف شیروانی آشنا شدید و متوجه شدید که هرکدام از این مدل‌ها چه ویژگی‌هایی دارند و برای چه مناطقی مناسب هستند. حالا می‌خواهیم به سراغ محبوب‌ترین مصالح برای ساخت سقف شیروانی برویم و انواع سقف های شیروانی از نظر مصالح را نیز بررسی کنیم.

امروزه انواع سقف شیب‌دار با مصالح زیر تولید می‌شوند:

1- سقف شیروانی تایل سنگ‌ریزه‌ای:

تایل سنگ ریزه‌ای، یکی از بهترین و مدرن‌ترین مصالح برای ساخت سقف شیروانی است. تایل سنگ ریزه‌ای از ترکیب خرده‌های سنگ طبیعی، ورق آلیاژ شده و لایه اکریلیک ساخته می‌شود و در دسته مقاوم‌ترین پوشش‌های سقف شیبدار قرار دارد.

امروزه سقف شیبدار با تایل سنگریزه‌ای در رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند و بسیار جذاب و زیبا هستند. به این نوع از سقف شیروانی، «سقف تایل کینگستون» نیز گفته می‌شود و با همین نام نیز معروف رایج شده است.

لازم است بدانید که سقف شیروانی ساخته شده با تایل سنگ‌ریزه‌ای در برابر نور خورشید تغییر رنگ نمی‌دهد و در برابر اکسید شدن نیز بسیار مقاوم است.

شاید فکر کنید که تایل سنگ ریزه‌ای سنگین است؛ اما باید بدانید که وزن این مصالح بسیار سبک است و فشاری به ساختمان وارد نمی‌کند. تایل سنگ ریزه‌ای در برابر باد و طوفان، یخ‌زدگی، آتش سوزی، باران و زلزله مقاوم است و طول عمر بالایی دارد.

سقف شیروانی با تایل سنگ‌ریزه‌ای برای تمام شهرهای ایران با هر آب‌وهوایی قابل اجرا است.

اگر به دنبال انواع سقف شیروانی مدرن و جذاب هستید، این مدل سقف شیروانی را برای ساختمان خود انتخاب کنید و کار نصب سقف شیروانی را به تیم متخصص هوم سرویز بسپارید.

سقف شیبدار با تایل سنگ‌ریزه‌ای
سقف شیبدار با تایل سنگ‌ریزه‌ای

2- سقف شیروانی شینگل:

شینگل (Shingle)، یکی از بهترین و سبک‌ترین پوشش‌ها برای سقف شیبدار است. ورق شینگل برای سقف شیبدار ویلا، آلاچیق، درب حیاط، سقف‌های گنبدی و کارخانه‌ها کاربرد زیادی دارد. پوشش شینگل از یک لایه فایبرگلاس، قیر، سمگریزه‌های معدنی و رنگ دانه تشکیل می‌شود. محبوب‌ترین ورق شینگل در ایران، شینگل آسفالتی است که در برابر عوامل خارجی مانند بارندگی شدید، وزش باد، نور خورشید و… مقاومت بسیار بالایی دارد. نصب سقف شیبدار شینگل خیلی سریع انجام می‌شود.

به دلیل وجود لایه قیر و مشتقات نفتی در این محصول، سقف شیروانی شینگل عایق صوتی بسیار قدرتمندی است و مانع از وارد شدن سروصدای بیرون به داخل ویلا یا ساختمان می‌شود. هم‌چنین این متریال خاصیت عایق حرارتی و عایق رطوبتی نیز دارد و غیرقابل اشتعال است.

اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که بارش زیادی دارد و می‌خواهید خیال خودتان را از بابت آب‌بندی سقف راحت کنید، سقف شیروانی شینگل، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما است.

اجرای سقف شینگل
سقف شیروانی شینگل

3- سقف شیروانی سفالی:

یکی از پرطرفدارترین مدل‌های سقف شیروانی در شمال ایران، سقف شیروانی سفالی است. سقف سفالی، کیفیت و ماندگاری بالایی دارد و با استفاده از تایل‌های سفالی ساخته می‌شود. اگر دوست دارید ویلای شما ظاهری سنتی و جذاب داشته باشد، سقف شیروانی سفالی را انتخاب کنید.

سازگاری با محیط زیست، ماندگاری بالا، زیبایی ظاهری، مقاومت در برابر تغییرات آب‌وهوایی، جلوگیری از نفوذ آب، طول عمر زیاد، مقاومت بالا در برابر آتش سوزی و قیمت مناسب از جمله مزایای سقف شیروانی سفالی است.

تایل‌های سفالی موجود در این سقف شیروانی، شکننده است؛ به همین دلیل است که اجرای سقف شیروانی سفالی به تخصص و مهارت بالایی نیاز دارد و باید توسط افراد متخصص و باتجربه انجام شود. نصب سقف شیروانی سفالی برای اغلب مناطق ایران مناسب است و ظاهر زیبایی به ساختمان می‌بخشد.

سقف شیروانی سفالی
سقف شیروانی سفالی

4- سقف شیروانی گالوانیزه:

یکی از رایج‌ترین انواع سقف شیروانی که بهترین سقف شیروانی برای مناطق مرطوب نیز محسوب می‌شود، سقف شیروانی گالوانیزه است. این مدل سقف شیب دار با استفاده از ورق‌های گالوانیزه ساخته می‌شود. ورق گالوانیزه، یکی از اقتصادی‌ترین پوشش‌ها برای سقف شیبدار ساختمان است.

ورق گالوانیزه، مقاومت بالایی در برابر زنگ‌زدگی، رطوبت و تغییرات دمایی دارد. وزن سبک، نصب آسان، زیبایی ظاهری و تنوع رنگی بالا از دیگر مزایای سقف شیروانی گالوانیزه است.

این مدل برای ساخت سقف شیروانی ویلا، کارگاه، ورزشگاه و خانه‌های مسکونی قابل اجرا است. مقاومت سقف شیروانی گالوانیزه بسیار بالا است و عمر مفید سقف ساختمان را تا 30 سال افزایش می‌دهد.

سقف شیروانی با ورق گالوانیزه
سقف شیروانی با ورق گالوانیزه

5- سقف شیروانی آندوویلا:

یکی از بهترین سقف شیروانی برای خانه یا ویلا، سقف شیروانی ساخته شده با ورق آندوویلا است. آندوویلا، نوعی پوشش است که از ترکیب الیاف سلولزی، مواد فیبری، قیر، رزین و رنگدانه‌های طبیعی تولید می‌شود. این مواد، در فشار و حرارت بسیار بالایی قرار می‌گیرند و سپس ورق‌های محکم اندوویلا با طرح‌های متنوع تولید می‌شود. اکثر ورق‌های آندوویلا تولید کشور فرانسه هستند و بعد از وارد شدن به ایران، استفاده می‌شوند.

سقف آندوویلا مقاومت بالایی در برابر آب دارد و سال‌ها بدون مشکل می‌توانید از آن استفاده کنید. طول عمر بالا، تنوع رنگی زیاد، مقاومت در برابر وزش باد و طوفان، وزن سبک، عایق حرارتی، مقاوم در برابر کپک زدگی و پوسیدگی، قابل اجرا روی سقف شیبدار با درصد شیب متفاوت و جلوگیری از نفوذ آب باران از جمله مزایای این مصالح است.

در مقایسه با سایر موارد، هزینه خرید و اجرای سقف شیروانی با ورق آندوویلا بیشتر است. همچنین نصب و اجرای این مدل سقف شیروانی به تخصص بالایی نیاز دارد و شما باید نصب شیروانی با ورق اندوویلا را به افراد حرفه‌ای بسپارید.

سقف شیروانی آندوویلا
سقف شیروانی آندوویلا

6- سقف شیروانی آکروتایل:

سقف شیروانی آکروتایل نوع دیگری از سقف شیروانی است که با استفاده از پی‌وی‌سی (PVC) و رزین تولید می‌شود. سقف شیروانی آکروتایل نیز جزو گزینه‌های مناسب برای نقاط مختلف ایران است که مزایای زیادی دارد.

امروزه سقف شیروانی آکروتایل با طرح‌های مختلفی مانند طرح سفالی، طرح چوبی، طرح ذوزنقه و… تولید می‌شود و شما می‌توانید طرح دلخواه خود را از میان این گزینه‌ها انتخاب کنید.

ماندگاری رنگ، کیفیت بالا، مقاومت در برابر آتش، ضدخش، نصب آسان، وزن سبک، مقاومت در برابر فشار و ضربه، عایق گرما و سرما، سازگاری با محیط زیست، هزینه زیرسازی پایین، قابلیت خود تمیزشوندگی و جلوگیری از ورود آب از جمله مزایای سقف شیروانی آکروتایل است.

سقف شیروانی آکروتایل
پوشش سقف شیبدار آکروتایل

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله درباره بهترین سقف شیروانی در ایران با شما صحبت کردیم و انواع مدل های سقف شیروانی ویلایی را به شما معرفی کردیم. همچنین به بررسی انواع مصالح پرکاربرد برای ساخت سقف شیروانی و مزایای آنها پرداختیم.

امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد و بتوانید بهترین مدل سقف شیروانی را برای ویلا یا ساختمان خود انتخاب کنید و خانه‌ای زیباتر و شیک‌تر داشته باشید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم در وبلاگ هوم سرویز با مزایای سقف کاذب چوبی نیز آشنا شوید.

برای انجام کارهای تخصصی مانند نصب سقف شیروانی یا اجرای سقف کاذب، شما می‌توانید به تیم متخصص هوم سرویز اعتماد کنید و انجام کارهای مهم ساختمانی را به تیم باتجربه هوم سرویز بسپارید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای دریافت خدمات موردنظرتان ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا