لوله کشی و تاسیسات

10 علت یکسره روشن ماندن فن پکیج

پکیج، یکی از مهم‌ترین وسایل گرمایشی در ایران است که برای گرمایش محیط و گرم کردن آب نصب می‌شود. پکیج‌های دیواری، سیستمی قدرتمند و پیچیده دارند و از اجزای متعددی تشکیل شده‌اند. فن پکیج، یکی از قطعات مهم این دستگاه است که دودها و گاز حاصل از سوخت را به بیرون منتقل می‌کند. یکی از مشکلات رایج در پکیج‌های دیواری، روشن ماندن فن پکیج است.

زمانی که فن پکیج به مدت طولانی روشن می‌ماند، برد الکترونیکی دستگاه و سایر قطعات آن آسیب می‌بینند و عمر مفید آنها کمتر می‌شود. به همین دلیل است که باید مشکل یکسره کار کردن فن پکیج را حل کرد.

در این نوشته، به بررسی 10 علت اصلی روشن ماندن فن پکیچ می‌پردازیم و مهم‌ترین دلایل این موضوع را بررسی می‌کنیم. همچنین بهترین راهکارها برای حل این مشکل را به شما توضیح خواهیم داد. اگر فن پکیج شما نیز دائماً روشن است و خاموش نمی‌شود، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید تا با دلایل اصلی مختل شدن فن پکیج آشنا شوید.

بررسی دلایل روشن ماندن فن پکیج
بررسی دلایل روشن ماندن فن پکیج

فن پکیج چه وظیفه‌ای دارد؟

قبل از اینکه بخواهیم به سراغ بررسی دلایل روشن ماندن فن پکیج برویم، بهتر است بدانیم که فن پکیج چه کاربردی دارد و در سیستم پکیج، چه کاری را انجام می‌دهد؟

اگر به پکیج خود نگاه دقیقی بیندازید، مشاهده خواهید کرد که فن پکیج در قسمت بالایی پکیج قرار دارد و به دودکش نزدیک است.

وظیفه اصلی فن پکیج این است که دودهای تولید شده در محفظه احتراق را به‌صورت کامل از مخزن تخلیه کرده و به سمت دودکش هدایت کند تا پکیج بتواند به‌درستی به کار خود ادامه دهد. هر زمان که گازهای محفظه احتراق خالی شود و هوای تازه به داخل پکیج بیاید، پرشر سوئیچ هوا به برد الکترونیکی، دستور روشن شدن شعله پکیج را می‌دهد و پکیج روشن می‌شود.

در فصل‌های سرد سال مانند پاییز و زمستان، پکیج به مدت طولانی روشن می‌ماند تا آب را گرم کند و این آب گرم را به رادیاتورهای پکیج برساند. به همین دلیل است که پمپ همواره در حال کار کردن است و تا زمانی که آب به دمای مشخص نرسد، پکیج روشن می‌ماند. در طول فعالیت پکیج، فن دستگاه نیز کار می‌کند و این موضوع طبیعی است. اما در فصل‌های گرم سال که از شوفاژ استفاده نمی‌کنیم، روشن ماندن مداوم فن پکیج کمی نگران کننده است و به همین خاطر باید این موضوع را بررسی کنیم تا بتوانیم علت اصلی این مشکل را پیدا کرده و آن را تعمیر کنیم.

یکسره کار کردن فن پکیج، یکی از مشکلاتی است که در اکثر پکیج‌ها مانند پکیج ایران رادیاتور، بوتان، ایساتیس، لورچ و… پیش می‌آید و توسط تعمیرکار پکیج قابل حل است.

در تصویر زیر، اجزای پکیج را مشاهده خواهید کرد و می‌بینید که فن دستگاه به ورودی گاز، ورودی هوا، مبدل حرارتی و دودکش پکیج نزدیک است:

اجزای پکیج دیواری
اجزای پکیج دیواری

دلایل روشن ماندن فن پکیج چیست؟

دلایل مختلفی منجر به بروز مشکل در فن پکیج می‌شوند. برای پیدا کردن دلیل اصلی روشن ماندن فن پکیج، می‌توانید از افراد متخصص و سرویس‌کاران حرفه‌ای پکیج کمک بگیرید یا اینکه خودتان کار عیب‌یابی پکیج را انجام دهید.

از جمله اصلی‌ترین دلایل روشن ماندن فن پکیج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- گرفتگی دودکش:

اولین موضوعی که باعث می‌شود فن یکسره روشن بماند، گرفتگی دودکش است. همان‌طور که گفتیم فن وظیفه دارد دودهای موجود در مخزن را تخلیه کند و به همین دلیل، تا زمانی که مطمئن شود هیچ دودی در پکیج باقی نمانده است کار می‌کند.

زمانی که گرفتگی دودکش اتفاق بیفتد، فن دستگاه دود موجود در مخزن احتراق را حس می‌کند و به همین خاطر مجبور است یکسره کار کند تا دودها را تخلیه کند. به همین دلیل، فن دائماً روشن می‌ماند تا تمام دود از محفظه خارج شود.

در این حالت، شما باید باز بودن مسیر دودکش را بررسی کنید و ببینید که آیا دودکش پکیج باز است یا خیر. در صورت گرفتگی دودکش، برای باز کردن مسیر دودکش اقدام کنید تا فن پکیج بتواند دودها و گازها را به بیرون هدایت کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟

تعمیر پکیج
بررسی مسیر دودکش پکیج

2- گرفتگی سوراخ خروجی فن:

اگر لوله دودکش را از روی پکیج بردارید، می‌توانید یک میله را مشاهده کنید که در آن یک سوراخ وجود دارد و هوا با سرعت به‌وسیله فن خارج می‌شود. زمانی که این سوراخ دچار گرفتگی شده باشد، فن نمی‌تواند دود را به‌درستی تخلیه کند و به همین خاطر شاهد روشن ماندن فن پکیج به‌صورت مداوم خواهیم بود.

در چنین حالتی شما باید بررسی کنید که سوراخ دچار گرفتگی نشده باشد و در صورت گرفتگی، سریعاً نسبت به رفع آن اقدام کنید تا بتوانید مشکل را حل کنید. اگر این سوراخ گرفتگی داشته باشد، روی پکیج ارور گرفتگی مسیر دودکش نمایش داده می‌شود و این موضوع به شما هشدار می‌دهد.

3- خرابی الکترود جرقه‌زن:

الکترود جرقه‌زن، میله‌ای فلزی است که وظیفه کنترل سوخت درست و روشن شدن شعله را برعهده دارد. اگر الکترود جرقه‌زن به‌درستی کار نکند، در عملکرد شعله اختلال ایجاد می‌کند و دود زیادی در مخزن احتراق جمع می‌شود.

در اثر این اتفاق کاملاً طبیعی است که فن پکیج به مدت طولانی روشن بماند. در چنین حالتی باید حتماً از یک متخصص کمک بگیرید تا الکترود جرقه‌زن را بررسی کند و مشکل آن را برطرف کند.

البته پایین‌ بودن ولتاژ برق نیز در کارکرد الکترود اختلال ایجاد می‌کند که در این صورت باید مشکل برق را برطرف کنید تا پکیج بتواند به‌درستی و بدون مشکل به کار خود ادامه دهد.

الکترود جرقه زن پکیج
الکترود جرقه زن پکیج

4- خرابی کنتاکت رله فن:

کنتاکت رله فن، قطعه‌ای است که کارکرد فن را کنترل می‌کند و به فن دستور خاموش و روشن شدن می‌دهد. اگر این قطعه خراب شده باشد، فن نمی‌تواند به درست خاموش و روشن شود و احتمال یکسره شدن آن زیاد است.

به همین خاطر باید در چنین حالتی از یک سرویسکار پکیج بخواهید که این مورد را بررسی کند و در صورت نیاز، نسبت به تعویض یا تعمیر کنتاکت رله فن اقدام کند تا این مشکل به‌صورت کامل برطرف شود.

فن پکیج دیواری
فن پکیج دیواری

5- مشکل در برد اصلی:

برد اصلی پکیج، مانند مغز این دستگاه عمل می‌کند و به بخش‌های مختلف دستور می‌دهد که چه کاری را انجام دهند. قبل از شروع کار دستگاه، برد الکترونیکی پکیج به فن دستور می‌دهد تا شروع به کار کند. با فعال شدن فن پکیج، گازهای محفظه احتراق خالی می‌شود و شرایط برای روشن شدن شعله پکیج فراهم خواهد شد.

حالا اگر برد اصلی پکیج دچار مشکل شود، نمی‌تواند دستور عدم فعالیت و خاموشی را به فن پکیج بدهد و این موضوع منجر به روشن ماندن طولانی فن می‌شود. بنابراین اگر مشکلی در سایر قطعات پکیج وجود نداشت، بهتر است برد الکترونیکی پکیج را بررسی کنید و از سلامتی برد دستگاه مطمئن شوید.

برد اصلی پکیج
برد اصلی پکیج

6- پوسیدگی یون الکترود:

گاهی اوقات قطعات پکیج به دلیل شرایط آب و هوایی یا استفاده طولانی مدت از پکیج، دچار خرابی می‌شوند. در صورتی که الکترود جرقه‌زن دچار پوسیدگی شود ده باشد، سیستم جرقه‌زن پکیج به‌درستی عمل نمی‌کند و در عملکرد پکیج اختلال ایجاد می‌شود.

با بروز مشکل در پکیج و اختلال در قطعات آن، در محفظه احتراق پکیج دود زیادی جمع می‌شود که این دود نیاز به تخلیه دارد. در نتیجه فن پکیج باید به مدت طولانی روشن بماند تا بتواند تمام دود ایجاد شده را تخلیه کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟

در این حالت، بهتر است یون الکترود را تعویض کنید تا این قطعه بتواند به‌درستی به کار خود ادامه دهد و اختلالی در کارکرد پکیج ایجاد نکند.

از آنجایی که نصب پکیج و تعمیر قطعات آن کاری تخصصی و حساس است، پیشنهاد می‌کنیم که تعویض یون الکترود را به تعمیرکاران حرفه‌ای پکیج بسپارید و از دستکاری کردن قطعات برد پکیج خودداری کنید.

7- خرابی پمپ پکیج:

پمپ پکیج دیواری، قطعه‌ای است که در فصل‌های سرد سال، آب گرم تولید شده را به سمت رادیاتورها پمپاژ می‌کند و به‌صورت مداوم روشن است. گاهی اوقات وجود مشکل در پمپ باعث می‌شود که فن پکیج به‌صورت یکسره کار کند.

بنابراین اگر مشاهده کردید که فن پکیج به صورت یکسره کار می‌کند و روشن است، باید پمپ پکیج را بررسی کنید و در صورت وجود مشکل، پمپ پکیج را عوض کنید.

سرویس دوره‌ ای پکیج
سرویس دوره‌ای پکیج

8- خراب بودن فن پکیج:

اگر فن پکیج شما خراب شود، به صورت مداوم روشن می‌ماند و بدون وقفه کار می‌کند. کار کردن فن با صدای بلند و آزاردهنده، به شما هشدار می‌دهد که فن پکیجتان خراب شده است و درست کار نمی‌کند. در این حالت، شما باید برای تعمیر پکیج خود از افراد متخصص کمک بگیرید و کار تعویض فن پکیج را به تعمیرکاران پکیج بسپارید.

خراب شدن فن پکیج بسیار خطرناک است؛ زیرا موجب جمع شدن گاز در محفظه احتراق می‌شود و یکی از عوامل انفجاری روشن شدن پکیج است.

خراب شدن فن پکیج
خراب شدن فن پکیج

9- خراب بودن پرشر سوئیچ هوا:

پرشر سوئیچ هوا، قطعه‌ای مهم است که خروج دودها و گازهای احتراق را کنترل کرده و سلامتی قطعات را تایید می‌کند. با تایید پرشر سوئیچ هوا، دستور روشن شدن شعله پکیج صادر می‌شود و پکیج شروع به کار می‌کند.

قطعه پرشر سوئیچ، قطعه‌ای مهم برای پکیج است که به عملکرد صحیح و بی‌خطر بودن دستگاه کمک می‌کند و توسط برد اصلی کنترل می‌شود.

خراب شدن قطعه پرشر سوئیچ هوا یکی از دلایل روشن ماندن فن پکیج است. در این حالت، در داخل محفظه پکیج هیچ دودی وجود ندارد؛ اما پرشر سوئیچ هوا این موضوع را تشخیص نمی‌دهد و فن را روشن نگه می‌دارد تا دودها و گازهای اضافی را به بیرون هدایت کند.

برای عیب‌یابی و رفع مشکل قطعات پکیج، باید کار را به تعمیرکاران متخصص بسپارید تا قطعاتی مانند قطعه پرشر سوئیچ هوا را تعویض کنند و ارور پکیج شما را از بین ببرند.

سرویس پکیج
نصب و سرویس پکیج با هوم سرویز

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته، درباره مهم‌ترین دلایل روشن ماندن فن پکیج صحبت کردیم و گفتیم که چرا فن پکیج به صورت یکسره کار می‌کند و خاموش نمی‌شود. همچنین به شما توضیح دادیم که برای رفع مشکل فن پکیج خود باید چه کارهایی را انجام دهید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما جذاب و کاربردی باشد.

یادتان باشد که نصب و سرویس پکیج، کاری تخصصی است و باید توسط افرادی انجام شود که تخصص کار با این دستگاه‌ها را دارند. تعمیرکاران خوش سابقه هوم سرویز، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند و کارهایی مانند نصب پکیج، سرویس و تعمیر پکیج، تامین قطعات و لوله کشی پکیج را برای شما انجام می‌دهند.

برای استفاده از خدمات تیم هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای سرویس و تعمیر پکیج ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، کارشناسان ما در هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا