لوله کشی و تاسیسات

پمپ پکیج چیست؟ محل قرارگیری، نحوه عملکرد و علائم خرابی پمپ

پمپ، دستگاهی است که مایعات را با فشار زیاد به مسیرهای مختلف پمپاژ می‌کند تا آب در تمام قسمت‌ها جریان داشته باشد. در داخل پکیج نیز قطعه‌ای به نام پمپ پکیج وجود دارد که وظیفه هدایت کردن آب در داخل دستگاه را انجام می‌دهد.

پکیج با گرم کردن آب و فرستادن آن به رادیاتورهای شوفاژ، کار گرم کردن محیط خانه را انجام می‌دهد. سیستم پکیج برای اینکه آب را به‌درستی در مدار خود به گردش دربیاورد و آب را به‌خوبی به شوفاژها هدایت کند، به پمپ مخصوص نیاز دارد. پمپ در داخل پکیج، کار پمپاژ کردن آب در مدارهای پکیج را انجام می‌دهد و از افت فشار آب گرم جلوگیری می‌کند.

شاید این سوال‌ها برای شما هم پیش آمده است که پمپ پکیج چیست و در کدام قسمت از پکیج قرار دارد؟ و از کجا باید بفهمیم که پمپ مشکلی دارد و به‌درستی کارش را انجام نمی‌دهد؟

در این نوشته می‌خواهیم درباره پمپ پکیج، عملکرد آن، مکان قرارگیری پمپ و علائم خرابی این قطعه با شما صحبت کنیم تا بیشتر با عملکرد پمپ در پکیج آشنا شوید و بتوانید به‌راحتی کار عیب‌یابی و تعمیر پمپ را انجام دهید. از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

علائم خرابی پمپ پکیج
آشنایی با پمپ پکیج

پمپ پکیج چیست؟

پمپ پکیج قطعه‌ای است که در پکیج وجود دارد و همان‌طور که گفتیم، وظیفه آن این است که آب را در سیستم گرمایش خانه به حرکت درآورد تا آب به تمام لوله‌ها و رادیاتورهای شوفاژ برسد.

باید بدانید که به پمپ پکیج، پمپ سیرکولاتور نیز گفته می‌شود؛ چون کار گردش آب را در مدار گرمایش انجام می‌دهد.

خیلی از افراد فکر می‌کنند که پمپ در مسیر آب ورودی به پکیج قرار دارد، در صورتی‌ که این باور کاملاً اشتباه است. پمپ در مسیر آب گرم خروجی از پکیج قرار دارد و آب گرم را به لوله‌های سیستم گرمایش پمپ می‌کند تا عمل گرمایش به‌درستی و بدون اختلال انجام شود.

اگر پمپ داخل پکیج مشکلی داشته باشد، سیستم گرمایش پکیج نیز عملکرد مناسبی نخواهد داشت و به همین دلیل نمی‌تواند محیط را به‌خوبی گرم کند.

امروزه انواع مدل‌های پمپ با دو جنس استیل و چدنی در بازار وجود دارد که شما می‌توانید هرکدام از این مدل‌ها را برای پکیج خود تهیه کنید.

در تصویر زیر، نمونه‌ای از پمپ پکیج ایران رادیاتور را مشاهده خواهید کرد که مخصوص این پکیج‌ها ساخته شده‌اند:

پمپ پکیج ایران رادیاتور
پمپ پکیج ایران رادیاتور

 محل قرارگیری پمپ در پکیج کجاست؟

بسیاری از افرادی که می‌خواهند این قطعه را بررسی کنند تا از سلامت آن مطمئن شوند، نمی‌دانند پمپ دقیقاً در کجا قرار دارد و به چه صورت است.

باید بدانید که پمپ در قسمت پایینی پکیج قرار دارد. زمانی که قاب پکیج را برمی‌دارید، این قطعه را در زیر قاب پکیج و پایین آن مشاهده خواهید کرد و می‌توانید به پمپ دسترسی داشته باشید.

مشخصات پمپ
مشخصات پمپ پکیج

مشکلات ناشی از خراب شدن پمپ در پکیج

همانطور که توضیح دادیم، پمپ یکی از مهم‌ترین قطعات برای سیستم پکیج است. در صورتی که مشکلی برای پمپ به وجود بیاید، کل سیستم پکیج دچار اختلال می‌شود و نمی‌تواند به‌درستی کار کند. از جمله مشکلات ناشی از خراب شدن پمپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟

1- گردش آب نامناسب در سیستم گرمایش:

اگر پمپ سالم باشد و درست کار کند، کار گردش آب در سیستم گرمایش پکیج را به‌خوبی انجام می‌دهد. با بررسی لوله‌های رادیاتور شوفاژ، شما می‌توانید گردش آب گرم را حس کنید.

در صورتی که پمپ مشکلی داشته باشد، دیگر گردش آب در رادیاتورها به‌درستی انجام نمی‌شود و پمپ پکیج بسیار داغ می‌شود. اگر پمپ بسیار داغ شده است و خوب کار نمی‌کند، بهتر است برای تعمیر پمپ اقدام کنید تا پمپ دستگاه نسوزد.

2- کم بودن دمای رادیاتورها:

در صورتی که از قطعه سختی گیر آب در پکیج استفاده نشود، این احتمال وجود دارد که مقدار زیادی املاح و رسوب وارد پمپ شود. در این حالت، پمپ دچار گرفتگی می‌شود و عملکرد آن دچار اختلال خواهد شد.

یکی از علائم عملکرد نادرست پمپ، دمای کم رادیاتورها است. اگر رادیاتورها را لمس کردید و متوجه سرمای آنها شدید، باید به سلامتی پمپ شک کنید. در این وضعیت، این احتمال وجود دارد که پمپ دچار گرفتگی شده باشد و نتواند به‌خوبی کار پمپاژ آب گرم به رادیاتورها را انجام دهد.

یکی از دلایل دمای کم رادیاتورها، وجود مشکل در لوله کشی شوفاژهای پکیج است. برای حل این مشکل بهتر است از افراد متخصص برای تعویض لوله کشی شوفاژ کمک بگیرید تا هرگونه مشکل در لوله‌کشی رادیاتورها سریع‌تر برطرف شود.

3- صدای زیاد پمپ:

یکی از کارهای مهم در زمان سرویس پکیج، هواگیری پکیج است که به تخلیه هوای اضافی و تنظیم فشار هوا در پکیج کمک می‌کند. روش هواگیری انواع پکیج ایران رادیاتور و بوتان را برای شما توضیح دادیم و می‌توانید خودتان این کار را در منزل انجام دهید. اگر هواگیری پکیج به‌خوبی انجام نشود و مقدار زیادی هوا در لوله‌ها وجود داشته باشد و به پمپ وارد شود، این موضوع به پمپ آسیب می‌رساند و در کار این قطعه اختلال ایجاد می‌کند.

در این حالت معمولاً پمپ با صدای زیادی کار می‌کند و هنگام روشن بودن دستگاه، شما سروصدای زیادی را از پمپ می‌شنوید؛ بنابراین در صورت تجربه چنین موضوعی، بهتر است هواگیری پکیجتان را انجام دهید تا مشکل به‌صورت کامل برطرف شود.

4- کار نکردن پمپ:

یکی از نشانه‌های خرابی پمپ این است که پمپ اصلاً کار نمی‌کند. در این حالت با وجود روشن بودن پکیج و کار کردن دستگاه، پمپ کارش را انجام نمی‌دهد. در این حالت، یا پمپ دستگاه سوخته است یا اینکه این قطعه از جای خود درآمده است. برای حل این مشکل بهتر است از افراد متخصص بخواهید که پمپ را باز کنند و بعد از عیب‌یابی این قطعه، مجدداً آن را در جای خود نصب کنند.

با استفاده از خدمات تعمیر پکیج در محل، تعمیرکاران حرفه‌ای به منزل شما می‌آیند و کار سرویس و تعمیر پکیج را با بهترین هزینه برای شما انجام می‌دهند.

5- نشتی پکیج:

یکی از دلایل اصلی نشتی آب از پکیج، خراب شدن پمپ آب است. در صورتی که نصب پمپ به‌درستی انجام نشود یا کاسه نمد پمپ دچار مشکل شود، آب از پکیج نشتی می‌کند و بیرون می‌ریزد. در این حالت بهتر است از افراد باتجربه برای عیب‌یابی و رفع مشکل قطعات داخلی کمک بخواهید.

6- کارکرد یکسره پمپ:

در طول فصل زمستان، معمولاً پمپ پکیج به صورت یکسره در حال کار کردن است و قطع نمی‌شود. این موضوع به دلیل تلاش پکیج برای گرم کردن محیط است. اگر پکیج شما روی حالت تابستان قرار دارد و پمپ دائماً در حال کار کردن است، این احتمال وجود دارد که دسته تنظیم سرعت پمپ گیر کرده باشد و نتواند جلوی کار کردن پمپ را بگیرد. همچنین کار کردن یکسره پمپ به دلیل وجود مشکل در برد دستگاه نیز اتفاق می‌افتد.

قیمت پمپ پکیج
علائم خرابی پمپ

چطور بفهمیم که پمپ داخل پکیج دچار مشکل شده است؟

تا به اینجا با پمپ و نحوه عملکرد آن آشنا شدیم و دیدیم که اگر این قطعه خراب شود، چه مشکلاتی برای دستگاه ایجاد خواهد شد. حالا می‌خواهیم علائم خرابی پمپ را به شما توضیح دهیم تا در صورت مواجه‌ شدن با هرکدام، نسبت به رفع مشکل پمپ اقدام کنید.

موارد زیر از جمله نشانه‌های خرابی پمپ هستند:

1- یکسره روشن ماندن پمپ:

یکی از علائم خرابی پمپ که در قسمت قبلی نیز به آن اشاره کردیم، یکسره روشن ماندن این قطعه است. پمپ آب باید فقط در زمان نیاز کار کند و در حالت عادی باید خاموش شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟

اگر شاهد این هستید که پمپ دستگاه شما یکسره کار می‌کند و متوقف نمی‌شود، احتمالاً این قطعه خراب شده است. در این وضعیت بهتر است از افراد متخصص برای تعمیر پمپ کمک بگیرید؛ زیرا در غیر این صورت این احتمال وجود دارد که برد پکیج کاملاً بسوزد.

2- روشن نشدن پمپ:

پمپ قطعه‌ای بزرگ است که به‌راحتی می‌توان آن را مشاهده و بررسی کرد یکی از نشانه‌های خراب شدن پمپ، این است که بعد از روشن شدن شعله پکیج، پمپ روشن نمی‌شود. در این حالت، مشعل کارش را انجام می‌دهد و فرآیند گرم کردن آب انجام می‌شود؛ اما پمپ، آب گرم را به رادیاتورها نمی‌رساند. در این حالت باید پمپ را چک کنید و تعمیر این قطعه را به افراد متخصص بسپارید.

3- نشتی آب از پمپ:

یکی دیگر از علائم خراب شدن پمپ که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، نشتی آب از آن است. پمپ قطعه‌ای است که با برق کار می‌کند و نشتی آب از این قطعه بسیار خطرناک است؛ زیرا منجر به اتصالی کردن برق داخل پکیج می‌شود.

به همین دلیل در صورت مشاهده نشتی آب از سیستم، توصیه می‌کنیم که سریعاً برای عیب یابی و تعمیر پکیج اقدام کنید تا از خراب شدن سیستم‌های دیگر پکیج و اتصالی کردن قطعات جلوگیری کنید.

4- تولید صداهای زیاد از پمپ:

پمپ در حالت عادی صدای زیادی ندارد و به‌آرامی کار خود را انجام می‌دهد. اما گاهی اوقات ممکن است که پمپ صدای ناهنجاری را از خود تولید کند که این موضوع نشان‌دهنده وجود رسوبات یا شکستگی در پمپ است.

بنابراین، اگر به‌تازگی صداهای زیادی را از پمپ دستگاه می‌شنوید و از این موضوع اذیت می‌شوید، حتماً برای عیب‌یابی پمپ اقدام کنید تا مشکل اصلی این قطعه را پیدا کنید.

5- جوش آوردن پکیج:

یکی دیگر از علائم خرابی پمپ پکیج این است که پکیج شما جوش می‌آورد. این موضوع به این خاطر است که پمپ وظیفه خود را به‌خوبی انجام نمی‌دهد و آب گردش مناسبی ندارد. عدم گردش آب و مسدود بودن مسیر آن، باعث می‌شود که دمای پکیج شدیداً بالا برود و پکیج جوش بیاورد.

بعد از جوش آوردن پکیج، سیستم به‌صورت کامل خاموش می‌شود تا خطر انفجار پکیج به حداقل برسد. در این وضعیت، معمولاً از شیر تخلیه پکیج نیز آب بسیار داغی به بیرون می‌ریزد.

این موضوع به دلایل مختلفی پیش می‌آید و یکی از دلایل اصلی آن، خراب شدن پمپ دستگاه است. در صورت بالا رفتن دمای پکیج، بهتر است شماره تعمیرکاران پکیج را بگیرید و کار تعمیر قطعات پکیج را به افراد متخصص بسپارید.

سرویس و تعمیر پکیج
سرویس و تعمیر پکیج

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب با پمپ پکیج و عملکرد آن آشنا شدید. همچنین دانستید که در صورت خراب شدن این قطعه، چه مشکلاتی برای پکیج پیش می‌آید. در ادامه نیز علائم خراب شدن پمپ را خواندید تا بتوانید وجود مشکل در این قطعه را سریع‌تر تشخیص دهید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما مفید و کاربردی باشد.

کار نصب و سرویس پکیج، کاری تخصصی و پیچیده است. به همین دلیل بهتر است از تعمیرکاران حرفه‌ای برای انجام این کارها کمک بگیرید. تیم متخصص هوم سرویز، در هر ساعتی از شبانه‌روز آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند و کارهایی مانند نصب پکیج، سرویس و عیب یابی قطعات پکیج را با بهترین هزینه برای شما انجام می‌دهند.

برای استفاده از خدمات تیم هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویس مراجعه کنید و درخواست خود را برای سرویس و تعمیر پکیج ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، همیاران هوم سرویز، با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا