لوله کشی و تاسیسات

علت یکسره کار کردن کولر گازی چیست؟

کولر گازی، یکی از بهترین وسایل سرمایشی در ایران است که خیلی سریع، فضای خانه را خنک می‌کند. اکثر افراد، کولر گازی را در روزهای گرم سال روشن می‌کنند تا از هوای خنک و دلپذیر کولر استفاده کنند. روش کار کولر گازی به این صورت است که ابتدا گرمای هوا خانه را مکش می‌کند و در داخل اواپراتور، دمای هوا را پایین می‌آورد و هوای خنک را به محیط برمی‌گرداند. هر زمان دمای خانه به اندازه کافی خنک شد، کولر گازی آف می‌کند و پس از چند دقیقه، مجدداً شروع به کار می‌کند تا دمای محیط، بیش از حد سرد نشود. گاهی اوقات، مشکل یکسره کار کردن کولر گازی پیش می‌آید و کولر گازی آف نمی‌کند.

شاید بپرسید که اگر کولر گازی یکسره کار کند چه میشود؟ در صورت بروز این مشکل، انرژی زیادی مصرف می‌شود و فشار زیادی به کمپرسور و موتور کولر گازی وارد می‌شود. مواردی مانند خرابی برد الکترونیکی، خرابی رله کولر، خراب شدن ترموستات کولر گازی، کثیف شدن فیلترهای هوا، خرابی فن کولر، کثیف بودن کویل کندانسور و نشتی گاز مبرد باعث می‌شوند که کولر گازی به صورت یکسره کار کند و اتومات نشود.

در این نوشته، اصلی‌ترین دلایل یکسره کار کردن کولر گازی را بررسی خواهیم کرد و به شما توضیح می‌دهیم که چرا این مشکل پیش می‌آید. همچنین روش حل این مشکل را به شما یاد می‌دهیم تا بتوانید با خیال راحت، از کولر گازی منزلتان استفاده کنید. اگر دوست دارید از کولر گازی منزلتان بهتر مراقبت کنید و با مشکلاتی مانند دائم کار کردن کولر مواجه نشوید، تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

علت آف نکردن کولر دوتیکه
علت آف نکردن کولر گازی

6 علت یکسره کار کردن کولر گازی

در این قسمت، با اصلی‌ترین دلایل یکسره کار کردن کولر گازی آشنا خواهید شد و راهکار حل این مشکل را نیز یاد می‌گیرید. اگر تخصص و تجربه کافی برای تعمیر کولر گازی را ندارید، بهتر است از تعمیرکاران حرفه‌ای کولر گازی کمک بگیرید تا خیلی سریع، مشکل کولر گازی شما را برطرف کنند.

موارد زیر، از جمله عواملی هستند که موجب می‌شوند کولر گازی یکسره کار کند و آف نشود:

1- خرابی ترموستات کولر

ترموستات کولر گازی، قسمتی از این دستگاه است که میزان دمای محیط را اندازه‌گیری می‌کند. هر زمان که دمای محیط به اندازه کافی خنک شد، ترموستات این موضوع را به برد الکترونیکی کولر اعلام می‌کند تا کولر گازی اتومات شود. حالا اگر ترموستات خراب شود، این قطعه نمی‌تواند به‌درستی دمای محیط را اندازه‌گیری کند. تشخیص نادرست دمای محیط نیز باعث می‌شود که کولر گازی به صورت یکسره کار کند و فضا بسیار سرد شود. برای رفع این مشکل، بهتر است از تعمیرکار کولر گازی بخواهید که کار تعویض یا تعمیر ترموستات را انجام دهد.

2- کثیف شدن فیلترهای هوا

یکی از مهم‌ترین کارها برای مراقبت از کولر گازی، تمیز نگه داشتن فیلترهای هوا است. این فیلترها، وظیفه جذب آلودگی‌های محیط و تصفیه هوا را برعهده دارند. حالا اگر فیلترهای هوا کثیف شوند و منافذ آن مسدود شود، سیستم تهویه کولر گازی مختل می‌شود و کولر مجبور است برای خنک کردن محیط خانه، بیشتر کار کند.

همچنین کثیفی فیلترهای هوا باعث بوی بد کولر گازی و کاهش کیفیت هوای خنک کولر گازی می‌شود. برای جلوگیری از بروز این مشکلات، بهتر است به صورت منظم فیلترهای هوا را با آب ولرم شستشو دهید و تمیز کنید تا مشکل دائم کار کردن کولر گازی برطرف شود.

3- خراب شدن بلوور و فن کولر گازی

بلوور فن، قطعه‌ای است که به موتور فن کولر وصل می‌شود و کار گردش و جابجایی هوا به خارج از پنل کولر گازی را انجام می‌دهد. در صورت خرابی فن کولر گازی یا بلوور، کار چرخش هوای خنک به‌درستی انجام نمی‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که کولر گازی دائم کار کند تا بتواند محیط خانه را خنک کند.

کار تعویض بلوور و تعمیر فن کولر گازی، به تخصص و تجربه نیاز دارد و به همین دلیل، بهتر است توسط افراد متخصص انجام شود.

چرا کمپرسور کولر گازی یکسره کار میکند
دلیل یکسره کار کردن کولر گازی

4- کم شدن گاز مبرد

در کولر گازی، فرآیند خنک کردن هوا و پایین آوردن دما با کمک گاز مبرد انجام می‌شود. گاهی اوقات به دلیل خرابی قطعات، مشکل نشتی گاز مبرد پیش می‌آید و همین موضوع، باعث بروز مشکلات بعدی می‌شود.

در صورت خالی شدن گاز کولر گازی، مقدار گاز مبرد به‌اندازه‌ای نیست که هوای داخل کمپرسور را خنک کند. این موضوع باعث می‌شود که کولر گازی به صورت یکسره کار کند و اتومات نشود.

برای رفع این مشکل، باید از افراد متخصص بخواهید که شارژ گاز کولر گازی را انجام دهند.

5- کثیف شدن کویل‌های کندانسور

کندانسور کولر گازی، رادیاتوری است که هوای گرم را به بیرون از خانه منتقل می‌کند. زمانی که گاز مبرد در کمپرسور متراکم شد، گاز مبرد با فشار و دمای بالا (به صورت بخار داغ) وارد کندانسور می‌شود. فن داخل کندانسور، هوای خنک را به این بخار داغ می‌دهد و دمای آن را پایین می‌آورد تا به مایع تبدیل شود. سپس مایع مبرد وارد اواپراتور می‌شود تا گرما را از فضای داخلی خانه جمع‌آوری کند و با این کار، دمای محیط را پایین بیاورد.

کار گرفتن گرمای هوا و تبدیل آن به مایع، در کویل کندانسور انجام می‌شود. کویل کندانسور، مجموعه‌ای از لوله‌ها و پره‌های فلزی است که در پنل خارجی کولر گازی قرار دارد. زمانی که کویل کندانسور، کثیف یا مسدود شود، گرمای مبرد گرفته نمی‌شود و سیستم قادر به خنک کردن محیط نیست. به همین دلیل است که کثیف شدن یا مسدود شدن کویل کندانسور، باعث می‌شود که کولر گازی بیشتر کار کند تا دمای محیط خنک شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟

برای جلوگیری از بروز این مشکل، بهتر است کویل کندانسور را به صورت منظم تمیز کنید تا چرخه تبرید به‌درستی انجام شود.

6- خرابی رله کولر گازی

رله کولر گازی، قطعه‌ای است که جریان الکتریکی کولر را کنترل می‌کند. خراب شدن رله کولر گازی نیز باعث دائم کار کردن کولر گازی می‌شود.

7- قدرت پایین کولر گازی

در هنگام انتخاب بهترین مدل کولر گازی، باید به متراژ محیط و میزان نیاز خود به کولر توجه داشته باشید و کولری با ظرفیت سرمایشی بالا را خریداری کنید. همچنین کولر گازی را از برندهای معتبر و معروف انتخاب کنید. در صورت انتخاب کولر گازی ضعیف و نامناسب، این احتمال وجود دارد که با مشکل یکسره کار کردن کولر گازی مواجه شوید. دلیل این موضوع، قدرت کم کولر گازی برای خنک کردن محیط است. در این حالت، کولر گازی به صورت یکسره روشن می‌ماند تا هوا را خنک کند و همین موضوع باعث افزایش مصرف انرژی و فشار آمدن به کمپرسور کولر می‌شود.

چیکار کنیم کولر آف کند
چیکار کنیم کولر آف کند؟

سریع‌ترین راهکارها برای حل مشکل یکسره کار کردن کولر گازی

در قسمت قبلی، با اصلی‌ترین دلایل یکسره کار کردن کولر گازی آشنا شدید. حالا می‌خواهیم به شما توضیح دهیم که برای رفع این مشکل، چه کارهایی را باید انجام دهید تا مجدداً حالت اتوماتیک کولر گازی فعال شود.

برای پیشگیری از کار کردن مداوم کولر گازی و افزایش مصرف برق دستگاه، راهکارهای زیر را انجام دهید:

1- فیلترهای هوا را تمیز کنید

برای بهبود عملکرد کولر گازی، حتماً فیلترهای تصفیه‌کننده هوا را به صورت دوره‌ای شستشو دهید تا آلودگی‌ها و گردوخاک روی فیلترها از بین برود و تمیز شود. گاهی اوقات میزان کثیفی فیلترهای هوا به‌قدری زیاد است که فقط باید فیلترها را تعویض کنید. تمیز نگه داشتن فیلترهای هوا باعث می‌شود که حجم مناسبی از هوا وارد دستگاه شود و کولر گازی به‌درستی کار کند.

اهمیت تمیز کردن فیلتر کولر گازی
اهمیت تمیز کردن فیلتر کولر گازی

2- ترموستات کولر گازی را بررسی کنید

اگر دوست دارید کار تنظیم دما به‌خوبی انجام شود، به سلامتی ترموستات کولر گازی بیشتر توجه کنید. هر زمان که حس کردید کار خنک کردن محیط به‌درستی انجام نمی‌شود و دمای خانه خیلی گرم یا خیلی سرد شده است، باید برای تعویض ترموستات کولر اقدام کنید. بعد از تعمیر یا تعویض ترموستات، بهبود عملکرد کولر و تنظیم شدن دمای محیط را به‌وضوح حس خواهید کرد.

3- سرویس کولر گازی را به صورت منظم انجام دهید

یکی از مهم‌ترین کارها برای بهبود عملکرد کولر گازی، سرویس منظم و به‌موقع کولر گازی است که باعث بهبود عملکرد کولر می‌شود. سرویس کردن کولر گازی باید توسط افراد متخصص و سرویسکار کولر گازی انجام می‌شود. در هنگام سرویس کولر گازی، تمام قطعات مهم مانند کمپرسور، کندانسور، لوله مویی، رله، برد الکترونیکی و سایر قطعات بررسی می‌شود و در صورت خرابی قطعات، کار تعمیر یا تعویض اجزای کولر گازی انجام می‌شود.

4- کار نشتی‌یابی و شارژ گاز مبرد را انجام دهید

کم شدن فشار گاز مبرد یا تخلیه گاز مبرد، باعث کار کردن مداوم کولر گازی و فشار آمدن به موتور کولر می‌شود. با نشتی‌یابی و شارژ گاز مبرد، کولر گازی به‌درستی کار می‌کند و چنین مشکلاتی برای کولر پیش نمی‌آید. بنابراین حتماً از تعمیرکاران حرفه‌ای بخواهید که میزان گاز مبرد کولر شما را اندازه‌گیری کنند و شارژ گاز کولر را انجام دهند.

گاز کولر گازی r22
گاز کولر گازی

5- کویل‌های کندانسور را تمیز کنید

کویل‌های کندانسور که در یونیت خارجی کولر گازی قرار دارند، نقش بسیار مهمی در تبادل حرارت و سرمایش هوا دارند. تجمع آلودگی و کثیفی بر روی این کویل‌ها می‌تواند باعث مشکلات در تبادل هوا شده ‌و عملکرد کولر را کاهش دهد. بنابراین برای بهبود عملکرد کولر گازی، کویل کندانسور را با فشار آب شستشو دهید تا تمیز شود.

6- کولر گازی را متناسب با متراژ محیط انتخاب کنید

با توجه به متراژ محیط و انتخاب کولر گازی مناسب، هم در مصرف انرژی صرفه‌جویی خواهید کرد و هم به عملکرد بهتر کولر گازی کمک می‌کنید. در صورت انتخاب کولر گازی با ظرفیت سرمایشی پایین، کولر دائماً کار می‌کند و شما با مشکل یکسره کار کردن کولر گازی مواجه خواهید شد. بنابراین اگر حس می‌کنید کولر گازی منزل شما ضعیف است، از کولر گازی پرقدرت‌تری برای خنک کردن محیط استفاده کنید.

بهترین درجه برای کولر گازی
بهترین درجه برای کولر گازی

7- از سالم بودن برد الکترونیکی کولر گازی مطمئن شوید

برای پیشگیری از خرابی کولر گازی، باید از برد الکترونیکی سالم در این دستگاه استفاده کنید. وجود نقص در برد کولر گازی باعث اختلال در عملکرد کولر می‌شود و شما را با مشکلاتی مانند خروج باد گرم از کولر گازی و ضعیف شدن پرتاب باد کولر مواجه می‌کند.

به همین دلیل است که برد الکترونیکی اهمیت بسیار زیادی در کولر گازی دارد. باید بدانید که تعمیر برد الکترونیکی کولر گازی به تخصص و مهارت نیاز دارد و باید توسط تعمیرکار کولر گازی انجام شود.

8- از سالم بودن فن‌های داخلی کولر گازی مطمئن شوید

فن‌ها، از جمله مهم‌ترین اجزای کولر گازی هستند که فرآیند خنک کردن هوا را انجام می‌دهند. در صورت خرابی فن‌های داخلی کولر گازی، چرخه تبرید کولر گازی به‌درستی انجام نمی‌شود و کولر گازی آف نمی‌کند. برای جلوگیری از مشکل یکسره کار کردن کولر گازی، خوب است فن‌های داخلی کولر گازی را بررسی کنید و کار تعمیر یا تعویض فن را انجام دهید تا کولر گازی منزل شما به صورت عادی کار کند.

سرویس و تعمیر کولر گازی
سرویس و تعمیر کولر گازی

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته، اصلی‌ترین دلایل یکسره کار کردن کولر گازی را به شما توضیح دادیم. همچنین روش حل این مشکل را یاد دادیم تا بتوانید از کار کردن مداوم کولر گازی جلوگیری کنید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم با کمک مطالب این نوشته، بتوانید مشکل یکسره کار کردن کولر گازی را حل کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟

یادتان باشد که با سرویس منظم کولر گازی، تمام قطعات معیوب کولر جایگزین می‌شوند تا اختلالی در عملکرد کولر پیش نیاید. بنابراین سالی یک بار، سرویس کولر گازی را انجام دهید و با خیال راحت از کولر گازی خود استفاده کنید.

اگر دوست دارید کارهای تخصصی مانند نصب کولر گازی، تعمیر کولر گازی و شارژ گاز کولر گازی و سرویس کولر، توسط افراد متخصص و حرفه‌ای انجام شود، به تیم هوم سرویز اعتماد کنید و انجام این کارها را به تعمیرکاران حرفه‌ای ما بسپارید.

تیم هوم سرویز، تجربه نصب و سرویس انواع برندهای کولر گازی را دارند و کولر گازی شما را خیلی سریع و با بهترین هزینه راه‌اندازی می‌کنند.

برای ثبت درخواست تعمیر یا سرویس کولر گازی، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا