لوله کشی و تاسیسات

بایدها و نبایدهای محل نصب کولر گازی | بهترین محل نصب کجاست؟

کولر گازی، یکی از بهترین و ارزشمندترین وسایل سرمایشی است که کار خنک‌سازی محیط را به‌خوبی انجام می‌دهد. بعد از انتخاب بهترین مدل کولر گازی، نوبت به نصب کولر می‌رسد. در این زمان است که شما باید محل نصب کولر گازی را هوشمندانه انتخاب کنید تا بتوانید از عملکرد قدرتمند و باد خنک کولر گازی لذت ببرید.

شاید بپرسید که بهترین مکان برای نصب کولر گازی کجاست؟ قبل از انتخاب محل نصب کولر گازی باید به چه نکاتی توجه کرد؟ یا اینکه کولر گازی را کجا نصب کنیم تا تمام خانه را به‌خوبی خنک کند؟

در این نوشته قصد داریم مهم‌ترین نکات برای انتخاب محل نصب کولر گازی را به شما توضیح دهیم تا بتوانید کولر گازی خود را در مکانی مناسب نصب کنید. اگر به‌تازگی کولر گازی منزلتان را خریداری کرده‌اید و به دنبال جای مناسب و استاندارد برای نصب کولر گازی هستید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

محل مناسب نصب کندانسور کولر گازی
محل مناسب نصب کندانسور کولر گازی

نصب کولر گازی در مکان مناسب، چه مزایایی را به همراه دارد؟

اگر فکر می‌کنید که انتخاب مکان کولر گازی اهمیتی ندارد، باید بدانید که انتخاب محل مناسب برای نصب کولر گازی با مزایای زیر همراه است:

1- بعد از نصب کولر گازی در محل مناسب، بازدهی دستگاه بالا می‌رود. با دریافت مقدار هوای کافی و روغن کاری قطعات کولر، شما می‌توانید از حداکثر توان کولر گازی استفاده کنید و از مقدار هوای خنک بیشتری برخوردار شوید.

2- با قرارگیری کولر گازی در مکان استاندارد و مناسب، قطعات کولر نیز به‌خوبی کار می‌کنند و احتمال خرابی قطعات کولر گازی کمتر می‌شود؛ بنابراین هزینه تعمیرات و نگهداری کولر گازی پایین می‌آید.

3- نصب کولر گازی روی دیوار با ارتفاع مناسب باعث می‌شود حجم زیادی باد خنک تولید شود و این باد خنک به صورت یکسان و یکنواخت در تمام محیط پخش شود. در نتیجه دمای کل قسمت‌های اتاق پایین می‌آید و دما کاملاً خنک می‌شود.

4- با انتخاب مکان مناسب برای نصب کولر گازی، تمام قطعات کولر به‌درستی کار می‌کنند و این موضوع باعث کاهش مصرف برق دستگاه می‌شود. بنابراین با نصب پنل داخلی کولر در مکان استاندارد، جلوی افزایش هزینه برق کولر را می‌گیرید.

5- یکی از فواید مهم نصب کولر گازی و اسپلیت در مکان مناسب، حفظ سلامتی سیستم تنفسی انسان است؛ زیرا میزان گردوغبار و آلودگی هوای کولر کمتر می‌شود و افراد از هوایی سالم‌تر و باکیفیت‌تر برخوردار می‌شوند.

به همین دلیل است که شما باید محلی مناسب و استاندارد را برای نصب کولر گازی انتخاب کنید تا طول عمر و بازدهی دستگاه شما بیشتر شود. در ادامه محل مناسب برای نصب کندانسور کولر گازی و راهنمای نصب پنل داخلی کولر گازی آشنا خواهید شد.

مزایای نصب کولر گازی در جای مناسب
مزایای نصب کولر گازی در جای مناسب

محل مناسب نصب کندانسور کولر گازی کجاست؟

قطعه کندانسور باید در معرض جریان هوای آزاد باشد تا گرمای تولید شده در کندانسور به بیرون منتقل شود و کندانسور خنک شود. همچنین قرارگیری کندانسور در معرض جریان آزاد هوا به تولید بیشتر هوای خنک در کولر کمک می‌کند. کندانسور کولر گازی را می‌توان در حیاط، پشت بام، بالکن و پارکینگ نصب کرد. شما باید کندانسور را در هوای آزاد و به دور از تابش مستقیم نور خورشید نصب کنید تا بدنه کندانسور داغ نشود. همچنین سایه‌بان مناسب را بالای کندانسور نصب کنید تا نور خورشید مستقیماً به این قطعه مهم نتابد و باران و برف روی کندانسور نریزد.

  • به یاد داشته باشید که شما نباید کندانسور کولر گازی را به دیوار یا ستون‌های ساختمان بچسبانید؛ زیرا این کار مانع از عبور هوای آزاد به داخل کندانسور می‌شود و فن کندانسور را از کار می‌اندازد.
  • بعد از نصب کندانسور کولر گازی در پشت بام، بهتر است از لرزش گیر کولر استفاده کنید تا سروصدای کمپرسور کولر گازی به خانه شما منتقل نشود.
  • بهتر است کندانسور و کمپرسور کولر گازی را داخل حفاظ نصب کنید تا احتمال سرقت اجزای کولر از بین برود.
  • در صورت نصب کولر گازی در پارکینگ، مطمئن باشید که ماشین‌های خود را جلوی کمپرسور پارک نمی‌کنید؛ زیرا این موضوع باعث مسدود شدن جریان هوا می‌شود و بازدهی دستگاه را پایین می‌آورد.
  • بهتر است کندانسور کولر گازی را جایی نصب کنید که روبروی جریان باد نباشد.
  • در صورت نصب کولر گازی در بالکن، کمپرسور کولر را دور از پنجره و درب بالکن نصب کنید؛ زیرا ممکن است صدا و لرزش کمپرسور کولر گازی باعث آزار و ناراحتی شما شود.
  • کندانسور کولر را پشت گیاهان و درختان نیز نصب نکنید. همچنین کندانسور را در مکانی قرار دهید که گردوغبار و آلودگی وارد کندانسور کولر گازی نشود.
نصب کندانسور کولر گازی در پشت بام و نمای ساختمان
نصب کندانسور کولر گازی در پشت بام و نمای ساختمان

راهنمای انتخاب محل مناسب نصب پنل داخلی کولر گازی

اگر می‌خواهید از باد خنک و دلپذیر کولر گازی بهره‌مند شوید، باید پنل داخلی کولر گازی را در مکانی مناسب نصب کنید. رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند تا محل نصب کولر گازی را بهتر مشخص کنید:

1- یونیت داخلی کولر گازی را دور از وسایل گرمایشی و محیط‌های گرم نصب کنید

با نصب کولر گازی در نزدیکی آشپزخانه، دستگاه شما دائماً با حرارت ناشی از شعله گاز برخورد می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که ترموستات کولر گازی را در اندازه‌گیری دمای محیط دچار اشتباه شود و دمای نادرست را به کولر گازی اعلام کند. در نتیجه کولر گازی به صورت یکسره و بی‌وقفه کار می‌کند تا دمای محیط را پایین بیاورد و همین موضوع باعث یکسره کار کردن کولر گازی و افزایش مصرف برق دستگاه می‌شود.

به همین دلیل است که نصاب کولر گازی، یونیت داخلی کولر را روبروی پنجره‌های نورگیر خانه یا نزدیک به لامپ و لوستر نصب نمی‌کند.

2- به ارتفاع نصب پنل داخلی کولر گازی توجه کنید

ارتفاع یونیت داخلی کولر گازی باید به اندازه‌ای باشد که بتواند تمام قسمت‌های خانه را به صورت یکنواخت خنک کند. قرار دادن پنل کولر گازی در ارتفاع کم باعث می‌شود که گردش هوای خنک به‌خوبی انجام نشود. بهترین ارتفاع برای نصب کولر گازی، حدود 1.5 تا 2.5 متر بالاتر از سطح زمین است. با قرار دادن یونیت داخلی کولر گازی در ارتفاع بالا، بازدهی دستگاه بالاتر می‌رود و شما از هوای خنک‌تر و دلپذیرتری برخوردار خواهید شد. همچنین با نصب کولر در ارتفاع بالا، انجام کارهایی مانند سرویس و تعمیر کولر گازی راحت‌تر انجام می‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟
ارتفاع پنل کولر گازی از سقف
ارتفاع پنل کولر گازی از سقف

3- از نصب کولر گازی بالای تلویزیون و وسایل الکتریکی خودداری کنید

گاهی اوقات قطرات آب ایجاد شده در سیکل تبرید کولر گازی به بیرون نشت می‌کند و شما شاهد چکه کردن آب از یونیت داخلی کولر گازی خواهید بود. به همین دلیل بهتر است از نصب کولر گازی در بالای تلویزیون و سایر وسایل برقی خودداری کنید تا مشکلات جدی مانند اتصالی کردن سیم‌های برق و خرابی وسایل الکترونیکی پیش نیاید.

4- کولر گازی را پشت درب یا پشت کمد دیواری نصب نکنید

همیشه فضای روبروی پنل داخلی کولر گازی باید باز باشد تا مقدار هوای کافی وارد کولر گازی شود و سیکل تبرید کولر به‌درستی انجام شود. با قرار گرفتن پنل کولر گازی پشت درب یا پشت کمد، جلوی ورود هوا به داخل کولر گرفته می‌شود و به فن بلوور کولر گازی فشار وارد می‌شود. در نتیجه طول عمر کولر گازی کمتر می‌شود و علاوه بر خرابی قطعات، مصرف برق دستگاه بالا می‌رود.

جای کولر گازی روی دیوار
جای کولر گازی روی دیوار

5- کولر گازی را بالای تختخواب نصب نکنید

اگر دوست دارید در اتاق خوابتان هم کولر گازی داشته باشید و از هوای خنک کولر هنگام خواب لذت ببرید، کولرتان را بالای تختخواب نصب نکنید؛ زیرا باز هم احتمال نشتی آب از پنل کولر و ریختن آب روی سرویس خواب وجود دارد. بهترین جای کولر گازی روی دیوار اتاق خواب و روبروی تختخواب است تا هم از باد خنک کولر برخوردار شوید و هم گردش هوا در اتاق بهتر انجام شود.

6- پنل داخلی کولر گازی را در وسط دیوار مرکزی اتاق نشیمن نصب کنید

اگر می‌خواهید تمام افراد خانواده از باد خنک کولر گازی استفاده کنند، پنل داخلی کولر گازی را در وسط دیوار بزرگ و مرکزی اتاق نشیمن نصب کنید. همچنین برای جلوگیری از تخلیه گاز مبرد کولر و نشتی قطرات آب، پنل کولر گازی را تراز کنید.

نصب پنل کولر گازی در اتاق
نصب پنل کولر گازی در اتاق

بایدهای محل نصب کولر گازی

1- کولر گازی را روی دیوار تمیز و صاف نصب کنید و دقت کنید که کولر گازی شما تراز باشد.

2- فاصله پنل کولر گازی از سقف باید حداقل 20 سانتی متر باشد. نصب یونیت داخلی کولر گازی در نزدیکی سقف، کار سرویس و تعمیر کولر گازی را دشوار می‌کند.

3- برای عبور شیلنگ آب، کابل‌های برق و لوله‌های مسی، باید دیوار را با کمک دریل سوراخ کنید تا بتوانید این لوله‌ها را به یونیت بیرونی کولر گازی برسانید.

4- برای نصب کندانسور کولر گازی، شما می‌توانید کندانسور را در ارتفاع نصب کنید که برای این کار به براکت محکم نیاز دارید.

5- اگر یونیت خارجی کولر گازی را روی زمین نصب کردید، پایه‌های کولر را روی سطح زمین محکم کنید و از پایه‌های ضدلرزش برای کاهش صدا و لرزش کولر گازی استفاده کنید.

6- در هنگام نصب و راه‌اندازی کولر گازی، مراقب باشید که آلودگی و ذرات ریز روی لوله‌های مسی و موتور فن جمع نشود؛ زیرا این آلودگی‌ها می‌توانند به کمپرسور فشار بیاورند و منجر به داغ شدن بیش از حد کمپرسور شوند. بهتر است هنگام نصب کولر گازی، لوله‌های مسی را با گاز ازت تمیز کنید تا تمام گردوغبار و آلودگی‌ها پاک شوند.

7- بعد از اینکه درپوش لوله‌های کولر گازی را باز کردید، لوله‌ها را سریع به دستگاه وصل کنید؛ زیرا باز بودن لوله‌ها باعث ورود رطوبت و آلودگی به درون سیستم می‌شود و فشار استاندارد کولر گازی را به هم می‌زند. بنابراین در هنگام نصب کولر گازی، حتماً لوله‌ها را با درپوش مناسب ببندید.

8- اندازه لوله‌های انتقال گاز مبرد باید استاندارد باشد. استفاده از لوله‌های بلندتر و بزرگتر باعث کُند شدن سرعت انتقال گاز مبرد می‌شود و احتمال روغن ریزی کمپرسور را بیشتر می‌کند. کوچک بودن اندازه لوله گاز مبرد هم باعث افت فشار گاز مبرد می‌شود و بازدهی کولر گازی را پایین می‌آورد.

اهمیت وکیوم کردن کولر گازی:

  • بعد از نصب کولر گازی، وکیوم کردن کولر گازی را انجام دهید تا رطوبت و هوای اضافی داخل لوله‌ها و یونیت کولر گازی تخلیه شود. برای این کار، افراد متخصص از پمپ وکیوم استفاده می‌کنند تا فشار کولر گازی تنظیم شود.
  • بعد از وکیوم کردن دستگاه، شیر سه راهه را باز کنید تا گاز مبرد به‌خوبی به کمپرسور برگردد.
  • هنگام نصب لوله درین (لوله تخلیه آب)، به شیب مناسب لوله توجه کنید و کمی شیب را برای لوله در نظر بگیرید تا قطرات آب ایجاد شده در داخل کولر گازی، کاملاً به بیرون تخلیه شود. در صورتی که لوله درین صاف باشد، قطرات آب در داخل سینی تخلیه آب کولر گازی جمع می‌شود و آب از پنل داخلی کولر گازی چکه می‌کند.
  • لوله‌های انتقال ماده مبرد را جداگانه عایق کاری کنید و با چسب مخصوص، این کار را انجام دهید.
  • لوله کشی درین کولر گازی را آب بندی کنید تا جلوی نشتی آب را بگیرید.
  • قبل از روشن کردن کولر گازی، از محافظ یا ترانسفورماتور برق استفاده کنید تا دستگاه بدون خطر اتصالی شروع به کار کند.

با رعایت این نکات، کار نصب کولر گازی به‌درستی انجام می‌شود و شما می‌توانید از دستگاه به‌خوبی استفاده کنید. کل مراحل نصب کولر گازی در 4 ساعت انجام می‌شود و فقط باید از افراد باتجربه و حرفه‌ای برای نصب کولر گازی کمک بگیرید.

بایدها و نبایدها در هنگام نصب کولر گازی
بایدها و نبایدها در هنگام نصب کولر گازی

نبایدهای محل نصب کولر گازی

1- کولر گازی را در معرض تابش مستقیم نور خورشید نصب نکنید.

2- وسایل بزرگ را نزدیک به کولر گازی قرار ندهید؛ زیرا این کار باعث مسدود شدن جریان ورودی هوا می‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟

3- یونیت خارجی کولر گازی را خیلی نزدیک به درب و پنجره‌های خانه نصب نکنید.

4- کولر گازی را به همراه سایر وسایل برقی به پریز برق متصل نکنید؛ زیرا این کار باعث آمپر کشیدن کولر گازی و توزیع نامناسب جریان برق می‌شود.

5- کندانسور چندین کولر گازی را روبروی هم نصب نکنید؛ زیرا گرمای کندانسورها به هم برخورد می‌کند. بهتر است کندانسورهای کولرهای گازی را به صورت پهلو به پهلو نصب کنید تا هرکدام از کندانسورها، در معرض هوای آزاد باشد.

6- بعد از روشن کردن کولر گازی، بوها و صداهای غیرعادی در کولر گازی را نادیده نگیرید و با تعمیرکار کولر گازی تماس بگیرید تا قطعات مهم و سیم‌های کولر گازی را بررسی کند.

بهترین جای کولر گازی کجاست؟
بهترین جای کولر گازی کجاست؟

کولر گازی را کجای اتاق نصب می‌کنند؟ چرا؟

بهترین مکان برای قرار دادن پنل داخلی کولر گازی، یکی از نقاط مرکزی و خنک خانه است که در مقابل نور خورشید قرار نداشته باشد. بسیاری از افراد، دیوار اصلی سالن پذیرایی را برای نصب کولر گازی انتخاب می‌کنند؛ زیرا کولر گازی می‌تواند از این نقطه، تمام قسمت‌های پذیرایی را به‌خوبی خنک کند و باد کولر به تمام قسمت‌های پذیرایی می‌رسد.

درست است که انتخاب محل نصب کولر گازی اهمیت زیادی دارد؛ اما بعد از نصب و راه‌اندازی کولر، شما باید از دستگاه خود به‌خوبی مراقبت کنید تا طول عمر دستگاه بالا برود. با سرویس کولر گازی به صورت منظم، مشکلات احتمالی کولر گازی برطرف می‌شود و قطعات معیوب کولر گازی تعویض خواهند شد. در نتیجه شما می‌توانید از کولر گازی بهتر استفاده کنید و کمتر با خرابی کولر مواجه خواهید شد.

نصب و سرویس کولر گازی
نصب و سرویس کولر گازی

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته، درباره بهترین مکان برای نصب کولر گازی با شما صحبت کردیم و به شما توضیح دادیم که محل مناسب کندانسور کولر گازی کجاست؟ همچنین درباره روش نصب پنل کولر گازی روی دیوار با شما صحبت کردیم و استانداردهای محل نصب کولر گازی را به شما توضیح دادیم.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطالب برای شما کاربردی و مفید باشد.

نصب و تعمیر کولر گازی، از جمله کارهای تخصصی و حساس هستند که باید توسط افراد متخصص انجام شود. بسیاری از افراد به دنبال مراکز مطمئن برای نصب اسپیلت یا سرویس کولر گازی هستند و دوست دارند سرویس دستگاه خود را به افراد باتجربه و مطمئن بسپارند.

خبر خوب برای شما این است که در مجموعه هوم سرویز، خدمات تخصصی تعمیر انواع کولر گازی و اسپلیت انجام می‌شود. تیم هوم سرویز، در هر ساعتی از شبانه روز آماده تعمیر کولر گازی و اسپیلت هستند و کار نصب و تعمیر کولر گازی را با بهترین قیمت برای شما انجام می‌دهند.

برای استفاده از خدمات سرویس و تعمیر کولر گازی، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

همیار شماییم تا پایان سرویس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا