پزشکی و پرستاری

ویروس کرونا تا کنون چند جهش زده است؟

با جهش های ویروس کرونا آشنا شوید

ویروس کرونا از اواخر سال 98 وارد دنیا شد و توانست روی زندگی و سلامتی مردم دنیا، تاثیرات بسیار زیادی بگذارد. این ویروس باعث شد که همه مردم دنیا اقدام به ماسک زدن کنند و روابط بسیار کمتر شود تا بتوانیم سالم بمانیم و به ویروس مبتلا نشویم.

هم اکنون هم شیوع کرونا ادامه دارد، اما در حال رسیدن به آخرین روزهای خود است و این برای تمامی مردم دنیا و مخصوصا ایران، جای خوشحالی است. ویروس کرونا تا به حالا چندین جهش داشته است که هرکدام از این جهش ها، توانسته اند پیشرفت هایی را در زمینه انتقال ویروس داشته باشند و خطرناک تر از ویروس های قبلی خود شوند، در این مقاله می خواهیم در مورد این صحبت کنیم که ویروس کوید 19 یا همان کرونا تاکنون چند جهش داشته است و جهش های کرونا را با هم بررسی کنیم و بگوییم که هرکدام چه خطراتی را برای ما خواهند داشت.

اگر نگران سلامتی خود و خانواده تان هستید و دوست دارید اطلاعات بیشتری در مورد ویروس کرونا و جهش های آن داشته باشید، توصیه می کنیم که حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

 

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

جهش های ویروس کرونا
جهش های ویروس کرونا

جهش ویروس کرونا به چه معناست؟

به صورت خیلی ساده اگر بخواهیم جهش ویروس را تعریف کنیم، به این معنی است که از یک ویروس، ویروس جدیدی ساخته می شود که علاوه بر امکانات ویروس قبلی، امکانات و قابلیت های جدیدی هم دارد و اصطلاحا خطرناک تر است. به این موضوع جهش ویروس گفته می شود.

ویروس ها هم مانند موجودات زنده ای هستند که می خواهند زنده بمانند و عمر بیشتری داشته باشند، به همین خاطر در برابر تغییراتی مانند مقاومت بدن افراد، واکسیناسیون و… خود را تغییر می دهند و گونه های جدیدی را از خودشان منتشر می کنند که این گونه ها، قابلیت دور زدن اقدامات قبلی مانند واکسیناسیون را دارند و همین موضوع باعث می شود که بتوانند مجددا افراد بیشتری را درگیر خود کنند و بیشتر زنده بمانند.

کرونا ویروس هم تا به حال چندین جهش بزرگ داشته است که توانست با این جهش ها، افراد بسیار بیشتری را درگیر کند و می خواهیم در ادامه در مورد این جهش ها صحبت کنیم.

کرونا انگلیسی
ویروس کرونا انگلیسی

جهش های ویروس کرونا چه هستند؟

1- کرونا انگلیسی:

اگر یادتان باشد، زمانی بود که همه از کرونا انگلیسی می ترسیدند و این ویروس به سرعت در حال پخش شدن در جهان بود. همانطور که از نام این ویروس پیداست، منشا اصلی از کشور انگیس بود و از این کشور شروع به پخش شدن کرد و حتی برخی از کشورها از کشور انگلیس به خاطر این موضوع شکایت کردند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تست کرونا هم ارائه میده؟

وقتی این ویروس شروع به پخش شدن در انگلیس کرد، مقامات انگلیس به سرعت حمل و نقل و عبور و مرور را در کشور خودشان محدود کردند اما متاسفانه سفرهای خارجی ممنوع نشد و این موضوع باعث شد که کرونا انگلیسی به سرعت در جهان پخش شود و افراد زیادی را درگیر کند.

کرونا انگلیسی نوع جدیدی بود که رشد آن به این صورت بود که توانست با پیشرفت پروتئین های موجود در خود، کاری کند که وقتی وارد بدن انسان می شود، سریعتر تکثیر پیدا کند و بتواند بدن را آلوده کند و این موضوع باعث شد که کرونا انگلیسی به سرعت افراد زیادی را آلوده کند و سرعت از بین رفتن اعضای بدن مانند ریه در این ویروس، بسیار سریع تر بود.

خوشبختانه بعد از مدتی این گونه از بین رفت و با گونه های جدیدتر جایگزین شد و اپیدمی کرونا انگلیسی در جهان خاموش شد.

2- کرونا آفریقایی:

ویروس کرونا آفریقایی هم همانطور که از نامش پیداست، از کشور آفریقای جنوبی شروع شد و به برخی از کشورها وارد شد. خوشبختانه این ویروس مانند ویروس کرونا انگلیسی در جهان پخش نشد و نتوانست قربانیان زیادی داشته باشد، اما توانست در برخی از کشورها رشد کند و آسیب های زیادی را به قربانیان خود وارد کند.

این ویروس جهشی مانند ویروس کرونا انگلیسی داشت و تفاوتش این بود که توانسته بود در برابر واکسیناسیون مقاوم تر شود و گاهی اوقات حتی در تاثیرگذاری واکسن نقش مهمی داشته باشد.

خیلی از شرکت های تولید واکسن کرونا، اعلام کردند که این ویروس می تواند در روند درمان اختلال ایجاد کند و حتی باعث ابتلای مجدد افرادی که قبلا درگیر ویروس بوده اند، به کرونا شود و به همین خاطر سعی کردند واکسن تقویتی جدیدی را برای غلبه بر این ویروس ارائه دهند.

خوشبختانه این ویروس نتوانست در جهان شیوع پیدا کند و خیلی سریع با ویروس های نوع جدید جایگزین شد و قدرت اولیه خود را از دست داد.

3- کرونا برزیلی:

کرونا برزیلی هم یکی دیگر از جهش هایی بود که توسط ویروس کرونا ایجاد شد و از کشور برزیل نشات گرفته بود. این ویروس تغییراتی مانند کرونا آفریقایی داشت اما کمی از آن ویروس قوی تر بود و این موضوع نشان دهنده این بود که ویروس کرونا در حال مقاومت در برابر واکسیناسیون است و نمی خواهد اجازه دهد واکسن ها به خوبی بتوانند جلوی ابتلا به این بیماری را بگیرند.

این ویروس ابتدا توسط دولت ژاپن کشف شد و 4 مسافر که از کشور برزیل به ژاپن سفر کرده بودند، درگیر این ویروس بودند و همین موضوع باعث شد که کرونا برزیلی کشف شود. خوشبختانه این ویروس هم نتوانست در جهان شیوع پیدا کند و در برخی از کشورها پخش شد و خیلی سریع تضعیف شد.

کرونا
جهش های کرونا

4- کرونا کالیفرنیایی:

کرونا کالیفرنیایی، یکی دیگر از انواع گونه های این ویروس بود که همزمان با کرونا انگلیسی در شهر کالیفرنیا آمریکا، شیوع پیدا کرد. زمانی که محققان در کالیفرنیا می خواستند بررسی کنند که چند نفر به ویروس کرونا انگلیسی مبتلا شده اند، متوجه شدند نوع جدیدی از ویروس کرونا را شناسایی کرده اند که از خود کالیفرنیا منشا گرفته است و در حال گسترش است.

این ویروس خوشبختانه نتوانست شیوع زیادی پیدا کند و نسبت به کرونا انگلیسی، خیلی قوی تر نبود و به همین خاطر خیلی سریع قدرت خود را از دست داد و از رشد آن جلوگیری شد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تست کرونا هم ارائه میده؟

5- کرونا ژاپنی:

ویروس کرونا ژاپنی یکی دیگر از انواع دیگر این ویروس است که در کشور ژاپن و در کمپ مهاجران شناسایی شد. البته محققان ژاپنی تشخیص دادند که این ویروس از خود ژاپن به وجود نیامده است، اما چون در کشورهای دیگر این ویروس شناسایی نشد و اولین بار در ژاپن آن را پیدا کردند، به همین خاطر به کرونا ژاپنی معروف شده است.

این ویروس هم مانند کرونا انگلیسی و آفریقایی، در جهت مقاومت در برابر واکسن رشد کرده بود و جهش چشمگیری داشت و این موضوع باعث شد که محققان و شرکت های سازنده واکسن، نگران این موضوع شوند که کرونا دارد مقاومت خود را در برابر واکسن ها بیشتر می کند و ممکن است تاثیرگذاری واکسیناسیون بسیار کمتر شود.

دلتا کرونا
دلتا کرونا

6- کرونا هندی یا کرونا دلتا:

کرونا هندی یا کرونا دلتا که جدیدترین نوع جهش یافته ویروس کرونا است، برای اولین بار در کشور هند کشف شد و سپس در کشورهای دیگر جهان هم پیدا شد و این موضوع برای تمامی مقامات و کشورها بسیار نگران کننده بود.

چون این ویروس توانسته رشد بسیار بالایی داشته باشد و جهش چشمگیری از خود نشان دهد و سرعت سرایت خود را افزایش داده است. در این نوع ویروس انتقال بسیار راحت تر انجام می شود و سرعت آن بسیار بیشتر شده است. این موضوع باعث شده که خیلی سریع کرونا دلتا به نسخه ای تبدیل شود که در کل دنیا شیوع پیدا کرده است و به همین خاطر دانشمندان و مقالات کشورها بسیار نگران شده اند.

چون وجود این ویروس می تواند هم سرعت انتقال کرونا را بیشتر کند و هم می تواند باعث شود که واکسیناسیون تاثیر کمتری داشته باشد و مانند قبل عمل نکند.

البته گونه جدیدی به نام دلتا پلاس هم در هند شیوع پیدا کرده است؛ اما هنوز نتوانسته رشد زیادی داشته باشد و افراد زیادی به آن مبتلا نشده اند.

آیا با وجود جهش های مختلف، ویروس کرونا قابل کنترل است؟

یکی از سوالات مهمی که ممکن است برای همه ما ایجاد شود، این است که آیا با وجود جهش های کرونا، ما می توانیم با واکسیناسیون آن را مهار کنیم؟ باید بگوییم که جهش های کرونا باعث شده اند واکسن ها تاثیر کمتری داشته باشند و این موضوع باعث می شود که یا تعداد دوز دریافتی واکسن بالا برود و یا مواد تشکیل دهنده واکسن تغییر کند تا واکسن ها قوی تر شوند و بتوانند راحت تر کرونا را ریشه کن کنند.

اما باید بگوییم که با این حال بلاخره می توانیم با مراقبت از خودمان و خانواده مان و واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی، این ویروس را از بین ببریم و از شیوع بیشتر آن جلوگیری کنیم.

کرونا
مراقبت در برابر انواع جهش های کرونا

چکیده مطلب

در این مقاله در مورد جهش های کرونا صحبت کردیم و گفتیم که جهش چیست و هرکدام از جهش های این ویروس را در ادامه بررسی کردیم تا بتوانید با آنها آشنایی بیشتری داشته باشید و بدانید که هرکدام چه جهشی داشته اند.

همچنین گفتیم که با وجود جهش های کرونا، آیا بازهم می توان این ویروس را مهار کرد یا خیر و این موضوع را بررسی کردیم تا نگرانی ها در این مورد برطرف شوند.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که با جهش های ویروس کرونا آشنا شوید و بتوانید این ویروس ها را بشناسید و از خودتان و خانواده تان در برابر آن مراقبت کنید تا بتوانیم با این ویروس مبارزه کنیم و آن را شکست دهیم.

تست ویروس کرونا
تست ویروس کرونا در منزل شما

سلامتی شما در برابر کرونا با هوم سرویز

اگر می خواهید از سلامتی خود در دوران کرونا بهتر مراقبت کنید، می توانید با کمک تیم پزشکی هوم سرویز، انواع تست کرونا از جمله تست PCR به همراه آنتی بادی را در منزلتان انجام دهید. همچنین می توانید برای تزریق سرم و آنژیوکت در محل از خدمات پزشکی هوم سرویز استفاده کنید. برای این منظور کافی است اپلیکیشن هوم سرویز را نصب کنید و خدمات موردنظر خود را ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا