تعمیر و سرویس خودرو

مهم ترین علت جوش آوردن خودرو چیست؟

راه هایی برای جلوگیری از جوش آوردن خودرو

دیدن ماشینی که جوش آورده و راننده ای مضطرب در کنار آن، خیلی عادی شده. اگر سرویس دوره ای خودرو را انجام نداده اید احتمالا مدام ماشین تان در حال جوش و خروش است. این مشکل در خودروهای داخلی بسیار بیشتر دیده می شود. جالب است بدانید که علت جوش آوردن خودرو کاملا مشخص است و می توان به سادگی از این اتفاق جلوگیری کرد. در این مطلب از رایج ترین دلایل جوش آوردن ماشین و راه های برطرف کردن آن می گوییم. 

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

علت جوش آوردن خودرو چیست؟

آب رادیاتور در موقع حرکت خودرو، به تدریج گرم می شود. برای خنک نگاه داشتن این آب، سیستم های خنک کننده شروع به کار می کنند. وقتی که به دلیل نقص فنی سیستم خنک کرده خراب شود یا قطعات داخلی دچار مشکل شوند، آب رادیاتور نیز  داغ می شود. داغ شدن بیش از حد آب رادیاتور در اصطلاح به ” جوش آوردن خودرو” معروف است. این آب داغ به صورت بخار و فوران از رادیاتور سرریز می شود. اگر خوردو دائم جوش می آورد حتما نسبت به تعمیر آن اقدام کنید زیرا احتمال آسیب بیشتر به قطعات داخلی وجود دارد. در این صورت ناچارید، هزینه بیشتری برای تعمیرات خودرو بپردازید.  شاید یک نشتی کوچک در سیستم خنک کننده عامل اصلی این ماجرا باشد.

چکاپ خودرو قبل از سفر شامل چه مواردی است؟

دلیل داغ شدن موتور ماشینرایج ترین علت جوش آوردن خودرو

نشتی و ایراد در سیستم خنک کننده خودرو

سیستم خنک کننده نقش مهمی در کارکرد رادیاتور دارد. هوزینگ ترموستان، شلنگ واشر و سر سیلندر، پمپ آب از قطعات اصلی سیستم خنک کننده هستند. هر گونه نشتی یا ایراد در این قطعات می تواند کارکرد خنک کننده را مختل کند. مکانیک خودرو پس از بررسی قطعات سیستم خنک کننده، در صورت پیدا کردن ایراد و نشتی اقدام به تعویض قطعه مورد نظر می کند.

  • گرفتگی شلنگ‌ها در خودرو

اگر مشکل نشتی وجود نداشته باشد، احتمال گرفتگی شلنگ وجود دارد. حتی کوچکترین ذرات گرد و خاک هم می توانند در شلنگ ها گیر کرده و گردش مایع خنک کننده را مختل کنند. 

  • ایراد پمپ آب در خودرو

خراب شدن پمپ آب اصلی ترین علت جوش آوردن خودرو است. گردش مایع خنک کننده در موتور بستگی به عملرکد پمپ آب دارد. هر گونه نشتی، شکستگی یا ایراد در این قطعه باید به سرعت برطرف شود.

  • ترموستات معیوب

تنظیم میزان مایع خنک کننده و کنترل دما بر عهده ترموستات است. اگر به هر دلیلی این قطعه عیب و ایراد بشود، تنظیم دما به هم می خورد و مایع خنک کننده به اندازه کافی وارد سیستم خنک کننده نمی شود. نتیجه داغ شدن بیش از حد موتور است.

  • اشکال در مایع خنک کننده

در واقع ضد جوش یا مایع خنک کننده مهم ترین عامل در خنک نگهداشتن موتور اتومبیل است. کیفیت ضدجوش، حجم و نسبت آن با آب همگی روی عملکرد صحیح سیستم خنک کننده تاثیر دارد. دستورالعمل استفاده از ضد جوش و مدت زمان کارایی مطلوب آن در برندهای مختلف،  اندکی متفاوت است.

ترفندها، روش ها و همه چیز درباره تعمیرات خودرو

راه حل جوش آوردن خودرو

مهم ترین علت جوش آوردن خودرو

علاوه بر مشکلات مربوط به سیستم خنک کنتده، عوامل دیگری هم در جوش آوردن موتور و آب رادیاتور دخالت دارند. 2 مورد از رایج ترین مشکلات اینا هستند:

میدونستی که هوم سرویز، خدمات سرویس دوره ای خودرو هم ارائه میده؟
  • علت جوش آوردن خودرو : مشکل روغن موتور

حتما می دانید که روغن موتور عبرای حرکت روان قطعات موتوری، به کار می رود ولی شاید ندانید که این ماده چه تاثیری در خنک کردن موتور دارد. به همراه گردش روغن موتور مقدار زیادی از حرارت و دمای قطعات نیز خارج می شود. موتور اتومبیل در هنگام روشن بودن، گرمای زیادی تولید می کند. با تعویض روغن موتور بی کیفیت، یکی از عوامل جوش آوردن در ماشین را کم کرده اید.

  • علت جوش آوردن خودرو : مشکل فن

اگر فن رادیاتور معیوب و دارای مشکل باشد، دما بالا رفته و خیلی زود اتومبیل جوش می آورد. خودروهای جدیدی دارای فن الکتریکی هستند و پیدا کردن ایراد آن دشوار است. اگر فن روشن نمی شود یا چرخش خوبی ندارد برای بررسی از یک تعمیرکار کمک بگیرید. با توجه به حساس بودن این قطعه بهتر است خودتان به آن دست نزنید.

تعمیرگاه سیار وسایل نقلیه امداد خودرو

جلوگیری از جوش آوردن ماشینعلت جوش آوردن خودرو

پس از پیدا کردن علت جوش آوردن خودرو ، چکار کنیم؟

بسیاری از راننده ها همیشه به وضعیت ماشین رسیدگی می کنند و مرتب تست دیاگ خودرو و سرویس خودرو را انجام می دهند. به هر حال حادثه خبر نمی کند و همیشه احتمال وقوع موارد پیش بینی نشده هست. برای مثال در روزهای گرم با گرفتن ترمزهای مکرر در ترافیک، احتمال افزایش حرارت موتور بیشتر می شود. اگر به هر علتی خودرو جوش آورد دست پاچه نشوید. با حفظ خونسردی و رعایت احتیاط خودرو را پارک کنید. سپش این اقدامات را انجام دهید:

  • کولر را خاموش کنید تا فشار از روی موتور برداشته شود. پنجره ها را باز بگذارید.
  • بخاری را روشن کنید با ورود گرمای موتوربه داخل اتومبیل، بلافاصله موتور خنک خواهد شد.
  • اکنون با احتیاط درب کاپوت ماشین را باز کنید ( مراقب باشید احتمال فوران آب جوش! و سوختگی دست و صورت وجود دارد)
  • سپس تا خنک شدن کامل اتومبیل، صبر کرده و بعد آب رادیاتور را عوض کنید. 

engine-overheating

خدمات سرویس خودرو در تهران

سرویس دوره ای خودرو توسط بهترین مکانیک تهران در همه مناطق تهران ارائه می شود. تنها با چند کلیک ساده می توانید از خدمات حرفه ای خودرو برخوردار شوید. این سرویس به صورت ” در محل” سفارش می پذیرد. در واقع نیازی نیست خودرو را تا محل مکانیکی انتقال دهید. ثبت سفارش از طریق اپلیکیشن هوم سرویز کاملا رایگان است. پس از ثبت سفارش همیار متخصص به محل اعزام می شود و همه قسمت های ماشین را بررسی می کند. هزینه خدمات طبق تعرفه مصوب، پس از بررسی اعلام می شود. حتی الامکان تعمیرات ماشین نیز در محل انجام می شود. چنانچه نیاز به تعویض قعات باشد، امکان خرید لوازم یدکی توسط همیار هم هست. هزینه خرید قطعه به همراه فاکتور خرید به مبلغ نهایی افزوده خواهد شد.

برای ثبت سفارش رایگان سرویس خودرو  از اپلیکیشن هوم سرویز استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا