رایانه و تکنولوژی

فلش‌کردن گوشی‌های موبایل؛ مزایا و معایب

گاهی اوقات مشکلاتی برای گوشی‌های موبایل نظیر خرابی نرم افزار یا ویروسی شدن به وجود می‌آید. در اکثر اوقات اولین راه‌حلی که به ذهنمان می‌رسد «ریست فکتوری» گوشی موبایل است. اما در برخی مواقع این مشکل به حدی حاد است که حتی ریست فکتوری موبایل هم نمی‌تواند آن را مرتفع کند. در چنین شرایطی شاید تنها راهکار ما فلش‌کردن گوشی موبایل است. اما فلش‌کردن گوشی به چه معناست؟ تفاوت آن با ریست فکتوری موبایل چیست؟ مزایا و معایب آن چیست و چگونه باید گوشی موبایل خود را فلش کنیم؟ اگر به دنبال یافتن پاسخ این سوالات هستید با هوم سرویز همراه باشید.

کارتو به هومسرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هومسرویز قیمت بگیر

قیمتگذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

در ابتدا بهتر است به تعریف ریست فکتوری و فلش‌کردن و سپس تفاوت‌های این دو با یکدیگر بپردازیم.

ریست فکتوری گوشی موبایل به چه معنا است؟

ریست فکتوری گوشی موبایل

با اینکه شما احتملاً با مفهوم ریست فکتوری آشنا هستید اما تشریح آن خالی از لطف نیست. ریست فکتوری گوشی‌موبایل بدین معنا است که تمامی اطلاعات شما پاک خواهد شد. سپس دستگاه با تنظیمات پیشفرض کارخانه و مانند روز اولش شرع به کار خواهد کرد.

مفهوم ریست فکتوری در گوشی‌های اندرویدی و آیفون تفاوتی با یکدیگر ندارد. در هر دوی آن‌ها ریست فکتوری به معنای بازگرداندن گوشی به تنظیمات اولیه کارخانه و پاک شدن اطلاعات است.

البته ریست فکتوری گوشی به معنای دانگرید شدن آن نیز هست. بدین صورت که تمامی آپدیت‌های سیستم عامل گوشی شما نیز حذف خواهد شد. بنابراین با ریست فکتوری، گوشی شما با همان سیستم عامل اولیه راه‌اندازی خواهد شد و باید دوباره سیستم عامل گوشی خود را آپدیت کنید.

اما باید بدانید که درست است اطلاعات شما با ریست فکتوری حذف خواهد شد اما کماکان امکان بازیابی آن‌ها وجود دارد. از آنجایی که اکثر کاربران قبل از فروش گوشی موبایل خود اقدام به ریست فکتوری کردن آن می‌کنند این مورد می‌تواند برای آنان دردسر ساز شود. پس برخلاف باور عموم ریست فکتوری گوشی قبل از فروش اقدامی کافی برای پاک‌کردن اطلاعات آن نخواهد بود. چراکه خریدار گوشی می‌تواند با انجام برخی ترفند‌ها و راهکار‌ها داده‌ها و اطلاعات شخصی شما را دوباره بازیابی کند. البته که بازیابی این اطلاعات به هیچ عنوان کار ساده‌ای به شمار نمی‌رود. بدین شکل که تنها در 20% مواقع این بازیابی می‌تواند موفقیت آمیز باشد. با وجود این اما کماکان امکان بازیابی وجود دارد و به عبارت دیگر انجام آن غیرممکن نیست.

فلش‌کردن گوشی موبایل به چه معنا است؟

فلش کردن گوشی موبایل

حال به این سوال می‌رسیم که فلش کردن به چه معنا است و چه تفاوتی با ریست فکتوری دارد. اگر شما اقدام به فلش کردن گوشی خود بکنید تمامی اطلاعات شما پاک خواهد شد. درست مانند ریست فکتوری گوشی موبایل.

اما تفاوت این دو در آن است که اطلاعات پاک شده در پروسه‌ی فلش‌کردن به هیچ عنوان قابل برگشت نیست. در این مورد تفاوتی بین اندروید و آیفون وجود ندارد. بدین شکل که اگر شما اقدام به فلش گوشی اندروید یا آیفون خود بکنید؛ آن اطلاعات پاک شده دیگر قابل بازیابی نخواهد بود و به معنای واقعی حذف شده‌اند و از بین رفته‌اند.

اما فلش‌کردن گوشی‌های اندرویدی مزیت‌های بیشتری نسبت به رقبایش دارد. بدین صورت که کاربران اندرویدی می‌توانند بعد از فلش‌کردن گوشی خود و به جای نصب رام اصلی گوشی، یک رام سوم شخص را بر روی آن نصب کنند و یه تجربه‌ی متفاوت و کاملاً شخصی‌سازی شده را بدست آورند.

صحبت از رام شد و لازم است بدانید که رام برخلاف ظاهرش اصلاً مفهوم سخت و پیچیده‌ای نیست. به بیان ساده رام در واقع هسته نرم‌افزاری گوشی شما است. در نتیجه هرگونه ویژگی و قابلیت نرم‌افزاری گوشی شما توسط رام آن ارائه می‌شود.

تفاوت فلش‌کردن و ریست فکتوری گوشی موبایل

با استناد به توضیحاتی که تا الان ارائه کردیم می‌توانید به راحتی تفاوت‌های این دو را از یکدیگر تشخیص دهید. اولین تفاوت این دو آن است که فلش‌کردن پروسه‌ای است که دقت و مهارت زیادی طلب می‌کند. اما ریست فکتوری به راحتی و تنها با چند بار لمس صفحه‌ نمایش گوشی موبایل انجام پذیر است. ریست فکتوری پروسه‌ای است که هر کاربر مبتدی نیز می‌تواند آن را انجام دهد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر موبایل و تبلت هم ارائه میده؟

همچنین در پروسه‌ی ریست فکتوری هیچ گونه نیازی به کامپیوتر و اتصال گوشی به آن نیست. اما در طرف مقابل فلش‌کردن گوشی اینگونه نیست و نیاز است که گوشی به کامپیوتر متصل شود.

تفاوت دوم آن است که با فلش‌کردن گوشی موبایل تمامی اطلاعات آن پاک خواهد شد و راهی برای بازیابی آن‌ها وجود ندارد. در ریست فکتوری اما این گونه نیست. بدین شکل که حتی پس از انجام آن نیز می‌توان با به کاربردن ترفند‌هایی موفق به بازیابی اطلاعات شد. هر چند که این شانس بازیابی بسیار کم است.

تفاوت بعدی این دو بیشتر تفاوت دو سیستم عامل است تا دو مورد بحث. بدین صورت که در سیستم عامل اندروید و با فلش‌کردن گوشی می‌توان قابلیت‌های جدیدی به آن افزود اما ریست فکتوری چنین پروسه‌ای نیست. سیستم عامل IOS اما چنین اجازه‌ای به کاربرانش نمی‌دهد.

در ادامه به صورت مختصر مزایا و معایب فلش‌کردن گوشی موبایل را بیان می‌کنیم. در نتیجه می‌توانید با آگاهی کامل اقدام به فلش‌کردن گوشی خود کنید.

مزایای فلش‌کردن گوشی موبایل:

اکثر کسانی که اقدام به فلش‌کردن گوشی موبایل می‌کنند به دلیل ویروسی شدن یا برطرف کردن برخی مشکلات نرم افزاری این کار را انجام می‌دهند. پس بنابراین اولین مزیت فلش‌کردن گوشی موبایل رفع هرگونه مشکل نرم افزاری و از بین بردن ویروس است.

همچنین فلش‌کردن گوشی موبایل می‌تواند تا حد زیادی کارایی باتری شما را بهبود بخشیده و عمر آن را افزایش دهد.

مقالات مرتبط:

۱۰ راهکار ساده برای کاهش مصرف باتری موبایل

همچنین یکی دیگر از فواید فلش‌کردن گوشی موبایل، افزایش سرعت آن است. بدین صورت که با برطرف کردن برخی خطاهای سیستمی و همینطور حذف فایل‌های اضافه سرعت گوشی شما را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد.

در راستای همین صحبت، افزایش حافظه گوشی موبایل یکی دیگر از فایده‌های فلش‌کردن گوشی است. زیرا در طول زمان برخی فایل‌ها و مواردی دیگر در حافظه‌ی گوشی شما پدید می‌آیند که غیرقابل حذف هستند. در نتیجه با فلش‌کردن می‌توانید این مشکل را برطرف کرده و از دست این فایل‌های اضافه خلاص شوید.

همچنین با فلش‌کردن گوشی خود می‌توانید از لحاظ نرم افزاری آن را به مانند روز اول خود بکنید. همچنین برای فلش‌کردن موبایل هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد. در نتیجه شما می‌توانید به هر تعداد که نیاز است گوشی موبایل خود را فلش کنید.

معایب فلش‌کردن گوشی موبایل:

همانطور که احتملاً می‌دانید فلش‌کردن پروسه‌ای است که انجام آن دقت زیادی می‌خواهد. بنابراین هرگونه اشتباه یا بی‌دقتی می‌تواند باعث فلش‌نشدن گوشی شما و یا حتی منجر به بریک شدن گوشی شما شود. بریک به حالتی گفته می‌شود که گوشی موبایل دیگر به هیچ عنوان روشن نمی‌شود و عملاً نقش یک کالا‌ی تزیینی را ایفا خواهد کرد.

همچنین همانطور که قبل‌تر گفتیم فلش‌کردن می‌تواند گوشی موبایل شما را دان‌گرید کند. بدین شکل که تمام آپدیت‌های سیستم عامل شما پاک خواهد شد. در نتیجه گوشی با همان نسخه‌ای از سیستم عامل بالا می‌آید که هنگام عرضه از کارخانه بوده است. اما در برخی مواقع و در برخی تلفن‌های همراه امکان دان‌گرید وجود ندارد. بنابراین شما نمی‌توانید نسخه‌ای پایین‌تر از سیستم عامل فعلی را نصب کنید. در نتیجه این کار باعث خاموشی همیشگی گوشی موبایل شما می‌شود.

دیگر عیب فلش‌کردن گوشی موبایل پاک‌شدن هر گونه اطلاعات و داده از گوشی شما است. البته این مورد می‌تواند بسته به شرایط شما مزیت یا عیب برشمرده شود. چراکه اگر قصد فروش گوشی خود را داشته باشید می‌توانید با فلش‌کردن آن هرگونه اطلاعات شخصی خود را پاک کنید و دیگر نگران بازیابی آن‌ها توسط خریدار گوشی خود نباشید. اما از طرف دیگر اگر قصد فروش موبایل خود را نداشته باشید و بخواهید بعد از فلش‌کردن از گوشی خود استفاده کنید، این مورد می‌تواند برای شما ایراد محسوب شود. چراکه به هچ عنوان امکان بازگشت اطلاعات ارزشمندتان وجود ندارد. هرچند که می‌توانید با گرفتن نسخه پشتیبان از اطلاعات خود این ایراد را نیز از بین ببرید.

لازم به ذکر است گرفتن نسخه پشتیبان مهم‌ترین گام در پروسه‌ی فلش‌کردن گوشی موبایل محسوب می‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر موبایل و تبلت هم ارائه میده؟

جمع بندی:

در این مقاله سعی کردیم به توضیح و آموزش هرآنچه پیش از فلش‌کردن گوشی موبایل خود باید بدانید، بپردازیم. در مقاله‌ی بعد قصد داریم پروسه‌ی چگونگی فلش‌کردن گوشی‌های موبایل (چه IOS و چه اندروید) را به شما آموزش دهیم. چناچه هرگونه سوال، مشکل و یا درخواستی از جمله تعمیر تخصصی موبایل و یا حتی تعمیر کامپیوتر در محل داشتید، همیاران هوم سرویز آماده خدمت رسانی به شما هستند.

‫2 دیدگاه ها

  1. باسلام و تشکر از مطالب مفیدتون، دوستم پسورد منو داشت و از تمام چتهای من در اینستا اسکرین شات کرده و این موضوع باعث دردسر شده چپو راست تحدیدم میکنه و…. چطور میتونم اطلاعاتمو از گوشی اون پاک کنم؟ چون در یک خوابگاه هستیم بفکرم رسیده هر وقت بگوشیش دسترسی پیدا کردم ببرم فلش بزنن تا پاک بشه و من از استرسو نگرانی خلاصی پیدا کنم… لطفا کمکم کنید و بنده رو راهنمایی کنید؟؟؟

  2. سلام.
    بسیار عالی و کاربردی و به من خیلی کمک کرد تا اطلاعات بیشتری در زمینه فلش کردن به دست بیارم
    و لطفا یه مقاله هم درست کنید و توش انتخاب رام مناسب برای گوشی رو مفصل توضیح بدید ممنون میشم 🌸🌸
    دستتون درد نکنه خسته نباشید 🌷🌷🌷🌷💐💐💐💐🌹🌹🌹🌸🌸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا