پزشکی و پرستاری

افسردگی بعد از کرونا

مراقبت از سلامتی روان در دوران کرونا

شیوع ویروس کرونا، تاثیر زیادی روی زندگی ما داشته است و دنیا را به کلی تغییر داده است. این روزها ما به گونه ای زندگی می کنیم که هرگز شبیه آن را تجربه نکرده بودیم؛ مثلا یاد گرفته ایم که فقط با ماسک و الکل به بیرون از خانه برویم و بیرون از خانه را مکانی آلوده و پرخطر می دانیم. ماندن در خانه، پرهیز از ارتباط با دیگران، ترس از ابتلا به ویروس و نگرانی های دیگر باعث شده است که از نظر احساسی نیز دچار چالش شویم و به مشکل بخوریم؛ همان طور که بسیاری از مردم دنیا در دوران کرونا، درگیر استرس شدید، نگرانی و افسردگی شده اند. 

افسردگی در دوران کرونا با واکسینه شدن مردم از بین نمی رود و این موضوع، حقیقت تلخ ماجرا است. ما باید یاد بگیریم که با شرایط شیوع ویروس کرونا کنار بیاییم و از سلامتی روان خود در این دوران مراقبت کنیم. در این نوشته از هوم سرویز، درباره روشهای از بین بردن افسردگی در دوران کرونا و افسردگی بعد از کرونا با شما صحبت خواهیم کرد و از شما دعوت می کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید تا یاد بگیرید که شادابی خود را در این دوران حفظ کنید و با حال خوب به کار و زندگی مشغول شوید.

 

فهرست مطالب

اگر در دوران کرونا، احساس اضطراب، ناراحتی، نگرانی درباره آینده، کلافگی و ناامیدی می کنید، شما تنها نیستید! ماهیت دوران کرونا و طولانی شدن مدت زمان قرنطینه در خانه، باعث بروز این احساسات و حالات شده است؛ اما در این نوشته با راهکارهای عالی برای از بین بردن افسردگی در دوران کرونا آشنا خواهید شد. برای عبور از دوران کرونا و مقابله با آسیب های روانی کرونا، با ما همراه باشید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

چرا میزان افسردگی در دوران کرونا زیاد شده است؟

آمارهای جهانی نشان می دهد که میزان ابتلا به افسردگی در دوران کرونا زیاد شده است. دلیل این موضوع، نگرانی مردم درباره ابتلا به ویروس کرونا، نگرانی درباره سلامت اعضای خانواده، وضعیت اقتصادی ناپایدار، قرنطینه در خانه، پرهیز از فعالیت های اجتماعی، تغییر شرایط کار و زندگی و آینده مبهم است. شنیدن خبرهای بد و اتفاق های ناگوار هم به این استرس و اضطراب اضافه کرده است. همه این موارد جزو اصلی ترین دلایل ابتلا به افسردگی در دوران کرونا هستند.

افزایش افسردگی در دوران کرونا
دلیل افزایش افسردگی در دوران کرونا

برای مقابله با افسردگی در دوران کرونا و بعد از کرونا چه کار کنیم؟

در دوران کرونا، روان ما دچار استرس و اضطراب فراوانی شده است و همین اضطراب شدید ما را به سمت افسردگی برده است. حالا برای التیام دردهای روحی خود باید برای سلامتی روان خود گام برداریم. این روشها را هر روز انجام دهید تا با افسردگی و ناراحتی مقابله کنید و استرس خود را بهتر مدیریت کنید.

1- ارتباط خود را با اخبار و تلویزیون قطع کنید.

از قدیم گفته اند که بی خبری، خوش خبری است! یعنی هر چقدر اخبار را کمتر بشنوید، احساس راحتی بیشتری خواهید کرد. دوست دارید استرس و نگرانی شما در این دوران کمتر شود؟ پس از تماشا کردن، خواندن یا گوش دادن به اخبار در تلویزیون و شبکه های اجتماعی پرهیز کنید. یادتان باشد که اطلاع رسانی و آگاه شدن خوب است؛ اما دائما شنیدن اخبار ویروس کرونا می تواند ما را عمیقا ناراحت و ناامید کند. پس خوب است که رژیم اطلاعاتی بگیرید و مدتی گوشی موبایل و تلویزیون را حذف کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تست کرونا هم ارائه میده؟

2- با افراد مورد اعتماد حرف بزنید.

اگر نگران هستید، اگر احساس ناراحتی می کنید یا احساس خوبی نسبت به این دوران ندارید، با دوستان و عزیزان خود حرف بزنید. قرنطینه ما را به تنهایی و سکوت عادت داده است؛ اما این سکوت برای روان ما اصلا خوب نیست؛ پس با رعایت پروتکل های بهداشتی، گاهی به دیدن دوستان خود بروید و با آنها صحبت کنید.

3- بیشتر مراقب خودتان باشید.

شرایط کرونا به اندازه کافی سخت است، پس شما دیگر این شرایط را برای خودتان سخت تر نکنید؛ بلکه در این دوران بیشتر مراقب خودتان باشید. خوب غذا بخورید، غذاهای سالم را انتخاب کنید، با دمنوش های گیاهی آرامش را به بدنتان هدیه دهید و خود را با آشپزی، شیرینی پزی و رسیدگی به گیاهان سرگرم کنید. شما مهم ترین فرد زندگی خود هستید و باید برای مراقبت از خودتان تلاش کنید.

درست است که این روزها موقعیت های زیادی برای ناراحتی و فکر کردن به گذشته داریم؛ اما شما نباید خودتان باعث ناراحتی خود شوید. این دوران زمان تحقیر، سرزنش خود و افسوس خوردن نیست؛ پس به خودتان راحت بگیرید.

ارتباطات در دوران کرونا
سلامتی روان در دوران کرونا

4- ورزش کنید.

تحرک داشتن، دشمن استرس است؛ پس اگر می خواهید هم شاداب تر شوید و هم استرس خود را کاهش دهید، به ورزش کردن عادت کنید. هر مدل ورزش عالی است؛ پس در زمینه انتخاب ورزش، وسواس به خرج ندهید. می توانید به همراه دوستتان، به یک پارک خلوت بروید و پیاده روی کنید یا با دمبل و وسایل ورزشی در منزل ورزش کنید. برای آرامش جسم و ذهنتان می توانید یوگا کنید که تاثیر فوق العاده ای روی آرامش شما دارد. هر ورزشی که حالتان را خوب می کند عالی است، انجامش دهید.

5- خوب بخوابید.

درست است که دوران کرونا مشکلات زیادی به همراه دارد، اما از حق نگذریم که خوبی هایی هم دارد. مثلا به ما این فرصت را می دهد تا زمان بیشتری در خانه بمانیم و با اعضای خانواده وقت بگذرانیم. این دوران، زمان خوبی برای منظم کردن ساعت خواب و بیداری است. خواب خوب، اهمیت زیادی در رفع افسردگی دارد؛ پس برای منظم کردن برنامه خوابتان تلاش کنید. هر شب، سر یک ساعت مشخص بخوابید و خواب خوب شبانه داشته باشید. با خواب خوب، به ذهنتان فرصت آرامش گرفتن بدهید و بدنتان را نیز سالم نگه دارید.

6- واکسن بزنید!

اگر می خواهید خیال خود را راحت کنید، در زمان مقرر واکسن بزنید تا خیالتان از بابت ابتلا به کرونا راحت باشد. برای اطمینان از کیفیت واکسن، به سایتهای معتبر جهانی مراجعه کنید و با خواندن اخبار و صحبت های افراد در شبکه های مجازی، بی دلیل نگران نشوید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تست کرونا هم ارائه میده؟
مقابله با افسردگی در دوران کرونا
مقابله با افسردگی در دوران کرونا

7- به دنبال راه های ساده برای شاد بودن باشید.

شاید نتوانیم مثل گذشته تفریح کنیم، اما همچنان می توانیم شاد باشیم. با انجام کارهای نشاط آور در طول روز، شادی خود را بیشتر کنید. تماشای ویدئوهای خنده دار، گوش دادن به موسیقی، پیاده روی در طبیعت، درست کردن کاردستی و وسایل هنری، بازی کردن با بچه ها و… از جمله کارهایی هستند که روحیه شما را تقویت می کنند.

8- از مدیتیشن برای آرامش ذهن و روان خود کمک بگیرید.

انجام چند دقیقه مدیتیشن در روز می تواند اضطراب و استرس را از بین ببرد و عضلات شما را شل و راحت کند. پس انجام مدیتیشن در طول روز را در برنامه خود بگنجانید.

مدیتیشن
رابطه مدیتیشن و آرامش ذهن

9- شکرگزاری کنید، هر روز و هر لحظه…

شاید شیوع ویروس کرونا شما را با چالش های زیادی مواجه کرده است، اما باز هم دلایل زیادی برای شکرگزاری در زندگی شما وجود دارد. اگر می خواهید حالتان خوب بماند و از افسردگی در دوران کرونا دور باشید، هر لحظه دلیلی برای شکرگزاری پیدا کنید. مثلا از تماشای غروب آفتاب، مزه کردن یک غذای خوشمزه و رشد کردن یک برگ جدید روی گیاه موردعلاقه خود خوشحال باشید و به خاطر همین یک لحظه شکرگزاری کنید…

10- ارتباط خود را با دنیا حفظ کنید.

درست است که کرونا ما را مجبور به خانه نشینی کرده است؛ اما نباید در پوسته خود فرو برویم! از هر فرصتی برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده کنید. از طریق چت، ارتباط های آنلاین و… با دیگران در تماس باشید و از حال دوستان خود باخبر بمانید. برقراری ارتباط با دیگران به شما این حس را می دهد که زندگی در جریان است و شما بخشی از جهان هستید که اجازه زندگی کردن دارید.

مراقبت از روان در زمان کرونا
مراقبت از روان در زمان کرونا

جمع بندی مطالب

در این نوشته با راهکارهای مقابله با افسردگی در دوران کرونا با شما صحبت کردیم و گفتیم که چه کار باید بکنید تا با افسردگی بعد از کرونا مبارزه کنید و شادی و نشاط خود را در این دوران و پس از آن حفظ کنید. هر زمان احساس کردید که انرژی کمتری دارید، ناراحت تر از گذشته هستید و حالات افسردگی دارید، می توانید تست افسردگی بعد کرونا را با تیم پزشکی هوم سرویز انجام دهید. وقتی تست افسردگی بدهید، می توانید زود اقدام کنید و راهکارهای درمان افسردگی را انجام دهید تا ناراحتی و افسردگی شما در مراحل اول درمان شود.

تست PCR در منزل با تیم پزشکان هوم سرویز

یکی از راه های عالی برای پشت سر گذاشتن دوران قرنطینه، دریافت واکسن کرونا است که بدنتان را در برابر این ویروس قوی و سالم نگه می دارد. یادتان باشد که برای دریافت واکسن باید سلامتی کامل داشته باشید و در صورت ابتلا به کرونا از دریافت واکسن خودداری کنید! شما می توانید تست PCR را با تیم پزشکان هوم سرویز در منزلتان انجام دهید و خیلی راحت وضعیت سلامتی خود را بررسی کنید. اگر نشانه های کرونا را ندارید، می توانید سریع واکسن کرونا را دریافت کنید و سیستم ایمنی بدنتان را در برابر کرونا قوی نگه دارید.

قیمت تست کرونا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا