خانگی و ساختمانی

راهنمای عایق بندی و آب بندی پنجره ها به روش ساده و اصولی

روش اصولی برای عایق بندی پنجره ها

عایق بندی پنجره ها یکی از کارهایی است که اگر در ساختمان سازی به آن دقت کافی نشود، می تواند برای ساکنین دردسرهای زیادی را به همراه داشته باشد. اگر عایق بندی پنجره ها به درستی انجام نشود، در فصل های سرد سال می توانید ورود سرما به داخل ساختمان را حس کنید که این موضوع شدیدا روی افزایش مصرف انرژی تاثیر دارد.

همچنین عایق بندی پنجره ها به صورت نادرست، باعث می شود که آب باران به راحتی به داخل خانه نفوذ کند و باعث خراب شدن دیوارها شود و حتی می تواند مشکلاتی مانند رطوبت زدگی و خرابی رنگ دیوارها را برایتان ایجاد کند.

البته اگر در ساختمانی زندگی می کنید که آب بندی پنجره ها در آن به خوبی انجام نشده است، نیازی نیست نگران باشید، چون هنوز هم دیر نیست و می توانید خودتان برای عایق بندی پنجره ها اقدام کنید و از ورود سرما و آب باران به داخل خانه جلوگیری کنید.

در این مقاله می خواهیم در مورد اهمیت عایق بندی پنجره ها و اصول این کار صحبت کنیم و بگوییم که اصلا به چه صورتی باید عایق بندی را انجام دهید تا بتوانید از بروز مشکلات جدی جلوگیری کنید. همچنین با هم روش های مناسب برای عایق بندی را نیز بررسی می کنیم تا بتوانید از آنها استفاده کنید.

اگر پنجره های خانه شما به صورت اصولی عایق بندی نشده اند و از ورود سرما به داخل خانه کلافه شده اید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی را در زمینه عایق بندی پنجره ها به روش اصولی کسب کنید و بتوانید این مشکل را برای همیشه ریشه کن کنید.

تعمیر درب و پنجره با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

فهرست مطالب

اهمیت عایق بندی پنجره ها
اهمیت عایق بندی پنجره ها

چرا عایق بندی درب و پنجره ها مهم است؟

احتمالا از توضیحاتی که در ابتدای این مقاله داده ایم، متوجه اهمیت بالای عایق بندی درب و پنجره ها شده اید، اما می خواهیم در مورد این موضوع بیشتر صحبت کنیم و بگوییم که چرا عایق بندی انقدر مهم است و اگر انجام نشود می تواند برایتان دردسرساز باشد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

1- کاهش مصرف انرژی:

اگر در خانه ای که عایق بندی مناسبی نداشته باشد زندگی کرده باشید، احتمالا می دانید که درجه بخاری یا پکیج خیلی در گرمای هوا تاثیرگذار نیست و نمی تواند هوای خانه را گرم کند، چون سرما از طریق پنجره ها و درزهای موجود به راحتی وارد خانه می شود و محیط را سرد می کند.

به همین خاطر باید در کنار درجه بالای پکیج یا بخاری، از لباس های گرم استفاده کنید تا بتوانید خودتان را گرم نگه دارید و این موضوع شدیدا روی مصرف بالای انرژی تاثیر دارد. اما اگر عایق بندی پنجره ها به خوبی انجام شود، قطعا چنین مشکلی وجود نخواهد داشت و با قراردادن بخاری یا شوفاژ روی درجه معمول، می توانید گرمای مناسبی را در محیط تجربه کنید. در این صورت احتمال خرابی شوفاژ و بخاری و لوازم گرمایشی را نیز کاهش خواهید داد.

2- عایق بندی پنجره، مهمتر از درب است:

درب ها کاملا متحرک هستند و باید برای ورود و خروج از خانه و اتاق ها، از آنها استفاده کنید. به همین خاطر نمی توانید به صورت کامل درب های ساختمان خودتان را عایق بندی و آنها را مسدود کنید.

در نتیجه عایق بندی پنجره ها از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است و اگر این کار را به خوبی روی آنها انجام دهید، قطعا مشکلی بابت ورود سرما به داخل ساختمان نخواهید داشت و می توانید به راحتی ساختمان را در فصل های سرد سال، گرم کنید.

3- جلوگیری از ورود آب:

خیلی اوقات عایق بندی نادرست پنجره ها، باعث می شود که بعد از بارش باران یا برف در فصل های سرد سال، آب از پنجره ها وارد خانه شود و دیوارهای خانه را سیاه و رطوبت زده کند.

این موضوع می تواند در زیبایی و دکوراسیون خانه شما تاثیر منفی داشته باشد و برای جلوگیری از آن، تنها راه حل این است که درزگیری یا آب بندی پنجره ها را انجام دهید. دقت کنید که اگر در حال حاضر این مشکل را دارید، باید سریعا دست به کار شوید چون ورود آب زیاد به داخل ساختمان، می تواند باعث خراب شدن دیوارها شود و هزینه ترمیم دیوارها برایتان بسیار زیاد خواهد بود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر درب و پنجره دوجداره هم ارائه میده؟

 عایق بندی درب و پنجره
عایق بندی درب و پنجره

چه چیزهایی در عایق بندی پنجره ها اهمیت دارند؟

همانطور که تا به اینجا اشاره کردیم، پنجره ها مهمترین اجزا برای عایق بندی هستند و بعد از نصب آنها نیاز است که درزگیری به خوبی انجام شود تا در آینده دچار مشکل نشوید. اما چه چیزهایی هستند که در عایق بندی اهمیت دارند و باعث می شوند بتوانید نتیجه بهتری از این کار دریافت کنید؟

در ادامه می خواهیم مهمترین بخش هایی که در عایق بندی پنجره ها تاثیر دارند را بررسی کنیم و ببینیم که این بخش ها چه هستند و چطور می توانند در جلوگیری از ورود هوای سرد و آب به داخل خانه موثر باشند.

1- شیشه:

فرقی نمی کند که از پنجره معمولی استفاده می کنید یا از پنجره های دوجداره، در هر صورت نیاز است که بعد از نصب شیشه، عایق بندی به بهترین شکل انجام شود تا آب از طریق شیشه ها وارد ساختمان نشود.

معمولا در حاشیه شیشه های پنجره لاستیک هایی را قرار می دهند که به صورت عایق عمل می کنند و از ورود آب به داخل ساختمان جلوگیری می کنند. همچنین این لاستیک ها از ورود و خروج هوا نیز تا حد مناسبی جلوگیری می کنند که باعث می شود در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.

اما اگر حس می کنید با این وجود همچنان ها از طریق شیشه ها وارد می شود، باید از روش های دیگری که برای این کار وجود دارند استفاده کنید تا بتوانید عایق بندی پنجره ها را به بهترین شکل انجام دهید.

2- قاب پنجره:

پنجره های دوجداره معمولا از یو پی وی سی ساخته شده اند که این آلیاژ نسبت به فلزهای دیگر رسانایی کمتری دارد و تقریبا مانند چوب عمل می کند. این موضوع باعث می شود که ورود و خروج سرما و گرما به داخل خانه بسیار کمتر شود.

اما اگر از پنجره هایی استفاده می کنید که فریم آنها به صورت اصولی طراحی نشده است یا از جنسی است که باعث ورود و خروج گرما و سرما می شود، باید بدانید که این موضوع تاثیر زیادی در عایق بندی خواهد داشت و می تواند باعث افزایش مصرف انرژی شود.

3- درزگیر:

خیلی اوقات به خاطر ساخت نامناسب یا نصب غیرحرفه ای پنجره ها، شاهد این هستیم که پنجره به صورت کامل بسته نمی شود و درزهایی را نیز در خود دارد. البته پنجره های دوجداره دارای لاستیک های درزگیری هستند که از ورود و خروج هوا و صدا جلوگیری می کند و کمک می کند که این اتفاق کمتر بیفتد.

اما در هر صورت در برخی از پنجره ها نیاز است از نوارهای درزگیر استفاده کنید تا بتوانید پنجره را به صورت کامل ببندید و هوا وارد یا خارج نشود و به این روش این کار را به صورت حرفه ای و بدون نقص انجام دهید.

4- چسب درزگیری:

معمولا پس از نصب پنجره، برای اینکه بتوان درصد عایق بندی آن را افزایش داد، از چسب های درزگیری استفاده می شود که این چسب ها تاثیر زیادی در جلوگیری از ورود و خروج هوا و صدا دارند.

به همین خاطر خیلی مهم است که از چسب های مناسب و بادوام استفاده کنید تا بتوانید مدت زیادی بدون مشکل از آنها استفاده کنید و از ورود و خروج هوا به داخل ساختمان خودتان جلوگیری کنید.

اگر هم این کار برای ساختمان شما انجام نشده است، خودتان می توانید با استفاده از چسب هایی که برای این کار ساخته شده اند، به سادگی کار درزگیری را انجام دهید و جلوی ورود و خروج هوا و صدا را به داخل ساختمان بگیرید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر درب و پنجره دوجداره هم ارائه میده؟

5- رگلاژ بودن پنجره ها:

کیپ شدن قسمت متحرک پنجره ها، نیازمند این است که رگلاژ پنجره به خوبی انجام شده باشد و شخصی که پنجره را نصب کرده به صورت حرفه ای این کار را انجام دهد. اگر پنجره به خوبی رگلاژ نشده باشد، قطعا برای بستن کامل آن به مشکل خواهید خورد و نمی توانید عایق بندی پنجره ها را به صورت کامل انجام دهید.

پس به این نکته نیز دقت کنید که پنجره ها به خوبی رگلاژ شده باشند و کیپ شوند تا هوا به داخل خانه وارد نشود و هوای گرم خارج نشود، در غیر این صورت از یک نصاب پنجره بخواهید رگلاژ آنها را مجددا تنظیم کند.

روشهای عایق بندی پنجره
روشهای عایق بندی پنجره

روش های عایق بندی پنجره چه هستند؟

در ادامه می خواهیم چند مورد از مهمترین و پرکاربردترین روش ها برای عایق بندی را بگوییم که اگر در حال حاضر خانه شما عایق بندی مناسبی ندارد، می توانید از آنها استفاده کنید.

توصیه می کنیم که حتما برای انجام این کار با یک متخصص نیز مشورت کنید تا بتواند براساس وضعیت فعلی خانه شما، بهترین روش عایق بندی را برایتان انتخاب و اجرا کند و در آینده نیز با مشکلی در این زمینه مواجه نشوید.

1- عایق بندی پنجره ها به وسیله درزگیرها:

شاید ساده ترین روشی که همه ما با آن آشنایی داریم، استفاده از درزگیرها باشد. درزگیرها نوارهایی پلاستیکی هستند که دارای چسب هستند و می توانید از آنها در اطراف چارچوب پنجره و یا داخل درزهای دیگر استفاده کنید.

این نوارها می توانند به خوبی جلوی ورود و خروج هوا به داخل ساختمان را بگیرند و قیمت بسیار مناسبی دارند و نصب آنها نیز بسیار ساده است. اگر می خواهید به صورت فوری درزگیری را انجام دهید و هزینه کمی نیز برای این کار در نظر گرفته اید، شاید مناسب ترین روش برای شما همین استفاده از درزگیرها باشد.

2- استفاده از سایبان جهت عایق بندی پنجره ها:

سایبان نیز یکی از روش های غیرمستقیم برای عایق بندی درب و پنجره است. این روش باعث می شود که آب یا برف روی پنجره ها نریزد و در نتیجه کمک می کند که از ورود آب به داخل ساختمان جلوگیری کنید. البته این روش ممکن است برای همه قابل استفاده نباشد و هرکسی از آن خوشش نیاید.

اما در هر صورت می توانید آن را مدنظر قرار دهید تا اگر نیاز داشته باشید از آن استفاده کنید، استفاده از سایبان بیشتر در ساختمان های ویلایی مورداستفاده قرار می گیرد که بارش باران در آن منطقه بسیار زیاد است و در ساختمان های آپارتمانی استفاده کمتری دارد.

3- عایق بندی پنجره ها توسط لاستیک نواری:

اگر شیشه های پنجره به خوبی عایق بندی نشده باشند، قطعا یکی از مهمترین راه ها برای ورود و خروج هوا به داخل ساختمان هستند و باید سریعا فکری برای آنها کنید. شیشه پنجره باید به خوبی نصب شده باشد و برای اینکه مانع ورود و خروج هوا به داخل ساختمان شود، باید از لاستیک های نواری استفاده کنید تا بتوانید آن را انجام دهید.

لاستیک های نواری در سایزها و انواع مختلفی وجود دارند که باید براساس پنجره خودتان و سایز شیشه، مناسب ترین آنها را انتخاب کنید و سعی کنید بهترین جنس ممکن را انتخاب کنید تا دوام و ماندگاری مناسبی داشته باشد و سریعا خراب نشود.

4- عایق بندی پنجره ها با چسب درزگیر:

چسب درزگیر نیز نوع دیگری از ابزارهای عایق بندی پنجره ها است که کمک می کند بتوانید درزهای موجود در اطراف پنجره را به خوبی پوشش دهید. این چسب ها از موادی ساخته شده اند که می توانند در برابر صوت و هوا عایق باشند و ورود آنها به داخل ساختمان جلوگیری کنند.

البته چسب درزگیر نیز انواع مختلفی دارد و کیفیت های متفاوتی نیز دارد که باید برحسب نیاز خودتان و بودجه ای که در نظر گرفته اید، سعی کنید بهترین نوع ممکن را انتخاب کنید و از آن استفاده کنید. البته توگه داشته باشید که برای عایق بندی با چسب باید به زیبایی نیز دقت کنید و چسب ها را به صورتی استفاده نکنید که ظاهر بدی داشته باشند و خانه شما را زشت کنند.

اگر خودتان در زمینه استفاده از چسب درزگیر تجربه ای ندارید و نمی توانید این کار را انجام دهید، خیلی بهتر است که از یک فرد متخصص در زمینه نصب و تعمیر پنجره دوجداره کمک بگیرید تا عایق بندی پنجره ها را به خوبی برایتان انجام دهد.

نصب و تعمیر پنجره دو جداره
نصب و تعمیر پنجره دو جداره

جمع بندی

در این مقاله در مورد عایق بندی پنجره های یو پی وی سی صحبت کردیم و گفتیم که این کار اصلا چرا اهمیت دارد و چرا باید به عایق بندی درب و پنجره توجه خاصی داشته باشید. گفتیم که درب ها متحرک هستند و به همین خاطر باید به پنجره ها بیشتر توجه کنید تا از ورود و خروج هوا به داخل ساختمان جلوگیری کنید.

همچنین گفتیم که چه چیزهایی در عایق بندی اهمیت دارند و باید به آنها توجه کنید و در آخر نیز در مورد این صحبت کردیم که از چه روش هایی می توانید در منزلتان استفاده کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد در مورد درزگیری و عایق بندی اطلاعات بیشتری کسب کنید و بتوانید با روش های گفته شده، خانه خودتان را در برابر آب و هوا و صدا عایق کنید. شما می توانید کارهای فنی مانند نصب درب و پنجره یو پی وی سی و تعمیر پنجره دو جداره و یا ساخت حفاظ پنجره را به تیم حرفه ای و متخصص هوم سرویز بسپارید تا به بهترین شکل ممکن این کار را برای شما انجام دهند. برای ثبت درخواست خود برای نصب و تعمیر پنجره های دوجداره، روی دکمه های زیر کلیک کنید و درخواست خود را ثبت بفرمایید:

تعمیر درب و پنجره با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا