رایانه و تکنولوژیهوم سرویز

NFT چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید شما امروزه نام NFT و حاشیه‌های مربوط به آن را زیاد شنیده و درهنگام گشت و گذار در اینترنت یا استفاده از شبکه‌های مجازی بار‌ها با آن روبه‌رو شده باشید. NFT یکی از مفاهیمی است که در حوزه‌ی ارز دیجیتال و فناوری بلاک‌چین به‌کار برده می‌شود و به‌معنای توکن غیر قابل تعویض است. به‌بیان دیگر اگر شما یک اثر هنری دیجیتال را از اینترنت خریداری کنید، در ازای خرید آن اثر، یک توکن دیجیتالی و منحصر به فرد به‌نام NFT دریافت می‌کنید. دریافت این توکن به‌معنای مالکیت شما نسبت به آن اثر هنری است. درنتیجه کسی نمی‌تواند بدون اجازه شما از آن اثر استفاده کند. اما این مقدمه کوتاه همه‌چیز را درباره‌ی NFT به ما نمی‌گوید. پس اگر می‌خواهید بدانید NFT چیست، چه کاربرد‌هایی دارد و چرا به بحث داغ تمام رسانه‌ها تبدیل شده است، با هوم سرویز همراه باشید.

تعمیر لپ تاپ با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

NFT چیست؟

واژه NFT مخفف عبارت Non-Fungible Token است و همانطور که گفتیم به‌معنای «توکن غیر قابل تعویض» یا «توکن غیر قابل معاوضه» است. توکن یا ژتون، چیزی است که در برخی جاها به‌جای پول کاربرد دارد و استفاده می‌شود. مثلاً در برخی شهربازی‌ها، شما برای استفاده از یک دستگاه بازی، نیاز به استفاده از ژتون دارید تا بتوانید با آن دستگاه، بازی و آن را روشن کنید. این ژتون یا توکن را شما از قبل و با پرداخت پول واقعی خریداری کرده‌اید و در ازای آن، این مقدار ژتون را دریافت کرده‌اید. البته NFT برخلاف ژتون‌ها، شکل و حالت فیزیکی ندارد و مانند ارز‌های دیجیتال، تنها یک مفهوم مجازی و دیجیتالی است.

همانطور که گفتیم NFT، غیر قابل تعویض و غیر قابل معاوضه است؛ یعنی هیچ دو NFT ارزش یکسان و برابری ندارند. درنتیجه نمی‌توانید یک NFT بخرید و آن را با یک NFT دیگر تعویض و معاوضه کنید. هر NFT شناسه خاص خود و ارزش و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد. این مفهوم کاملاً با ارز‌های دیجیتالی دیگری نظیر بیت‌کوین یا پول نقد و اسکناس متفاوت است، چراکه ارزش یک عدد بیت‌کوین با یک عدد بیت‌کوین دیگر و ارزش یک اسکناس 10دلاری با یک اسکناس 10دلاری دیگر کاملاً برابر است اما ارزش دو NFT این‌گونه نیست و هر کدوم از آن‌ها ارزش و شناسه خاص خودشان را دارند.

تفاوت Fungible و Non-Fungible

Fungible در لغت به‌معنای قابل تعویض بودن است؛ یعنی شما می‌توانید دارایی و سرمایه‌های خود را بدون از دست دادن ارزش آن‌ها معامله کنید و به فروش برسانید. اما NFT یعنی توکن غیر قابل تعویض و همانطور که گفتیم این یعنی هیچ دو NFT ارزش یکسان و برابری ندارند. برای مثال یک بیت‌کوین ارزشی کاملاً مشابه و برابر با یک بیت‌کوین دیگر دارد اما این قضیه در رابطه با NFTها صادق نیست و هر NFT کاملاً منحصر به‌فرد است و ارزش و ویژگی‌های خاص خود را دارد.

همچنین در توکن‌‌های قابل تعویض امکان تقسیم و تجزیه آن‌ها به واحد‌های کوچکتر وجود دارد اما در توکن‌های غیر قابل تعویض همانند NFT، به‌هیچ وجه این امکان وجود ندارد.

مهم‌ترین ویژگی‌های NFT

ویژگی NFT
ویژگی‌های NFT

در زیر به برخی از ویژگی‌های خاص و مختص به این توکن غیر قابل تعویض اشاره می‌کنیم.

یکتایی

مهم‌ترین ویژگی یک NFT، منحصر به‌فرد بودن آن است. همه‌ی NFTها دارای زبانه‌ای از اطلاعات ثابت و غیر قابل تغییر هستند که این مورد یکتا بودن و همینطور اصالت آن‌ها را اثبات می‌کند.

خرید و فروش آسان و ساده

درست است که برای خرید و فروش این توکن‌ها باید از طریق بازار‌های خاصی اقدام کنید و آن‌ها را به این صورت معامله کنید اما خرید و فروش NFTها بسیار راحت بوده و در زمان نسبتاً کوتاهی نیز انجام می‌گیرد. شما به‌راحتی و از طریق اتصال به کیف پول دیجیتالی خود می‌توانید اقدام به معامله‌ی این توکن‌ها بکنید و به خرید و فروش آن‌ها بپردازید.

محدودیت NFTها

یکی از دلایل اصلی محبوبیت این توکن‌ها و جذب افراد مختلف به آن، محدود بودن و کمیاب بودن آن است. البته این توکن‌ها می‌تواند به تعداد نامحدود تولید شود و این امکان وجود دارد ولی حفظ ارزش آن‌ها معمولاً این تولید به تعداد محدود و بسیار کم انجام می‌پذیرد.

نقسیم ناپذیر بودن

خمانطور که اشاره کردیم امکان تقسیم NFT‌ها به واحد‌های کوچکتر وجود ندارد و شما باید یا یک اثر را به‌طور کامل خریداری کنید یا اصلاً از خرید آن صرف نظر کنید و هیچ حالت و گزینه‌ی دیگری وجود ندارد.

غیرقابل جعل بودن

به‌علت اینکه NFTها بر مبنای بلاک‌چین طراحی و ساخته شده است به‌هیچ وجه امکان جعل آن وجود ندارد و امکان سرقت و کلاهبرداری از این توکن‌ها با اینکه غیرممکن نیست، اما بسیار کم است.

کاربرد NFT

حال که با NFT و ویژگی‌های منحصر به فردش آشنا شدیم بهتر است بدانیم که کاربرد آن چیست و اصلاً به چه دردی می‌خورد؟ NFT به زبان ساده یک نوع سند یا مدرک است و اثبات می‌کند که شما یک اثر یا آیتم دیجیتالی را خریداری کرده‌اید. این اثر می‌تواند یک توییت، یک موسیقی و یا حتی یک تصویر طراحی شده درون فوتوشاپ باشد. در گذشته اگر فردی خواستار خریداری یک اثر هنری بود، مبلغی برای آن پرداخت می‌کرد و آن اثر را به‌صورت فیزیکی تحویل می‌گرفت و از آن بهره می‌برد اما در حال حاضر و مفهوم NFT باعث تغییر اوضاع شده و خریدار یک اثر، صاحب آن اثر به‌طور فیزیکی نمی‌شود و تنها نام خود را به‌عنوان مالک و صاحب آن اثر ثبت می‌کند. البته نمونه و مثال‌هایی نیز وجود دارد که خریدار یک اثر در NFT، صاحب فیزیکی آن اثر نیز شده است و آن را در دنیای واقعی نیز دریافت کرده است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر کامپیوتر هم ارائه میده؟

قابل ذکر است که NFT از سال 2014 وجود داشته است و اینگونه نیست که به‌همین تازگی به وجود آمده باشد. همچنین جالب است بدانید که برای NFT از نوامبر سال 2017 تاکنون 174 میلیون دلار هزینه شده است و افراد برای خریداری اثر هنری موردعلاقه خود، مجموعاً این مقدار هزینه کرده‌اند؛ مبلغی که روزانه در حال افزایش است و افراد بیشتری را وادار به خرید در این بستر می‌کند.

نحوه کارکرد NFT

کارکرد ان‌اف‌تی
کارکرد NFT

قبل از اینکه بخواهیم شما را با ساز و کار بازار NFT آشنا کنیم، بهتر است ابتدا مفهوم بلا‌ک‌چین را به شما توضیح دهیم. بلاک‌چین، یک نوع سیستم برای ثبت انوع اطلاعات و داده‌ها است و تمامی رمزارزها نیز در این بستر بلاک‌چین معامله و خرید و فروش می‌شوند. NFT‌ها نیز در همین بستر بلاک‌چین اما در بازار‌های دیجیتالی مخصوص به خود خرید و فروش و معامله می‌شوند. بنابراین یک خریدار در NFT به‌جای پرداخت پول، از رمزارز‌ها استفاده می‌کند. اولین رمزارزی که وارد بازار NFT شد، اتر یا همان رمزارز پلتفرم اتریوم بود و در حال حاضر نیز بیشترین سهم را در معاملات این بازار دارد. اما به‌تدریج و با گذر زمان رمزارزهای دیگری نیز مانند سولانا، بیت‌کوین و کاردانو نیز وارد بستر NFT شدند و سهمی از این بازار به‌دست آوردند.

در صورتی که شما یک کیف پول دیجیتال و اتر (یا رمزارزهای موجود در NFT) داشته باشید، می‌توانید آثار یا آیتم‌های خود را از طریق NFT به فروش برسانید و از این طریق، کارمزد تراکنش را نیز پرداخت کنید. این کارمزد تراکنش برای رمزارز اتر، «گاز» نامیده و به این اسم شناخته می‌شود. مقدار این کارمزد اما به‌طور دقیق مشخص نیست و می‌تواند بسته به شرایط مختلف تغییر کند و متفاوت باشد. برای فروش آیتم مدنظر خود در NFT، باید ابتدا به یکی از پلتفرم‌های معامله در آن مانند OpenSea یا Rarible بروید و کیف پول دیجیتال خود را به آن متصل کنید. سپس از آن اثر و آیتم که قصد فروشش را دارید، یک NFT بسازید. حال آیتم شما آماده فروش است و اگر کسی به آن علاقه‌مند باشد، می‌تواند آن را از شما خریداری کند. این کار و پروسه‌ای نیز که شما طی کردید «مینت کردن» نامیده می‌شود که معادل همان عبارت «ضرب سکه» است.

البته توجه داشته باشید که معامله در این بازار به‌همین سادگی نیز نیست و حتی در اغلب اوقات نه‌تنها سود نمی‌کنید، بلکه ممکن است ضرر نیز بدهید. چراکه بسیاری از افراد یا نمی‌توانند NFT خود را بفروشند و برای آن مشتری کسب کنند، یا قیمت پیشنهادی برای خرید اثر یا آیتم آن‌ها بسیار کم و اندک است. علت این ضرر دادن در این معاملات نیز آن است که فروشنده، قبل از فروش محصول خود و به‌عنوان کارمزد برای آن، اتر هزینه کرده است. بنابراین ممکن است او برای فروش یک آیتم خود مثلاً 100دلار کارمزد پرداخت کرده باشد اما بالاترین پیشنهاد برای خرید اثرش، 80دلار باشد؛ در این صورت نه‌تنها هیچ سودی نکرده بلکه 20دلار نیز ضرر داده است.

اما روشی به‌نام Lazy Minting وجود دارد که در این روش فروشنده ملزم به پرداخت کارمزد نیست و این هزینه را، خریدار باید پرداخت کند. در این صورت ممکن است NFT‌های ارزان قیمت کمتر به‌فروش بروند، چراکه خریدار باید در ازای آن کارمزدی را پرداخت کند که تفاوت فاحشی با قیمت خود NFT ندارد اما این روش برای فروشندگان بسیار به‌صرفه است. چراکه اگر نتوانند محصول خود را بفروشند و سودی بدست آورند، حداقل ضرر نیز نکرده‌اند و دیگر پولی از دست نخواهند داد.

علت باارزش بودن NFTها

با ظهور تکنولوژی بلاک‌چین افراد مختلف و به‌خصوص گیمرا‌ها و کلکسیونر‌ها می‌توانند مالک آیتم‌های داخل بازی یا آثار هنری موردعلاقه خود شوند و از این راه پول نیز بدست آورند. بازیکنان می‌تواند در این جهان مجازی و در بازی‌هایی خاص، سازه‌هایی بسازند و از طریق آن‌ها درآمد کسب کنند و یا می‌توانند آیتم‌هایی دیجیتالی که در داخل بازی بدست می‌آورند را (همانند کاستوم و لباس‌های داخل بازی و همینطور آواتار و پول‌های درون بازی و…) در بازار‌های دیگر به‌فروش بگذارند.

هنرمندان نیز از ان‌اف‌تی سود می‌برند و این بازار می‌تواند برای آن‌ها بسیار مفید واقع شود. چراکه می‌توانند آثار دیجیتالی خود را بدون نیاز به واسطه یا مخاطبان به‌فروش بگذارند و بدین صورت سهم بیشتری از سود فروش آن‌ها را بدست آورند. حق تالیف نیز می‌تواند به‌شکل هنر دیجیتال برنامه‌نوسی شده و درنتیجه هر بار که آن اثر خاص به‌فروش می‌رود و بدست خریدار جدیدی می‌رسد، هنرمند و خالق اثر نیز درصدی از سود فروش را دریافت می‌کند.

علت علاقه افراد به NFT

علاقه به ان‌اف‌تی
علاقه افراد به NFT

جهان NFT در عین جالب بودن، بسیار عجیب نیز هست. برای مثال اولین توییت جک دورسی (موسس توییتر) در قالب NFT و با مبلغ حیرت‌انگیز 2.9 میلیون دلار به‌فروش رسید. تازه این خرید نجومی به این معنا نیست که فرد خریدار اختیار اکانت توییتر جک دورسی را بدست آورده و زین پس می‌تواند با اکانت او، توییت بزند بلکه تنها یک شناسه به نام خریدار ثبت شده که نشان می‌دهد او فردی است که هزینه کرده و اولین توییت تاریخ را خریداری کرده است.

احتملاً این موضوع باعث شده برای شما هم این سوال پیش بیاید که چرا یک فرد باید برای خرید یک NFT این مقدار هزینه کند و در آخر هم چیز باارزشی و خاصی بدست نیاورد؟ تازه خرید اولین توییت تاریخ قطعاً سر و صدای زیادی به‌پا می‌کند و می‌تواند باعث شهرت خریدار آن شود اما در همین اواخر افرادی بوده‌اند که برای خرید عکس‌های ساده دیجیتالی که زیبایی و ویژگی خاصی هم نداشته‌اند، هزاران و حتی میلیون‌ها دلار هزینه کرده‌اند.

شاید بتوان ساده‌ترین دلیل همه‌گیر شدن NFT و این همه خرید کلان در بستر آن را، علاقه افراد به آرشیو چیز‌های مختلف یا همان «کلکسیونر بودن» دانست. بسیاری از افراد علاقمند به جمع‌آوری چیزهای مختلف هستند؛ از تمبر‌های مختلف تا بسیاری چیز‌های دیگر. حال و به‌لطف NFT این فرصت به این افراد داده شده تا نقاشی‌ها، طراحی‌ها و آثار مدنظر و موردعلاقه خود را خریداری و جمع‌آوری کنند.

البته اوضاع وقتی عجیب می‌شود بدانید که این هزینه‌های کلان تنها خرج خرید آثار هنرمندان معروف نمی‌شود و بسیاری از هنرمندان تازه‌کار و آماتور نیز توانسته‌اند به‌لطف NFT، درآمد‌های نجومی کسب کنند و ره صدساله رو یک شبه بروند.

حال دوباره شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا وقتی یک اثر دیجیتالی را می‌توان به‌راحتی دانلود و برای خود ذخیره کرد، باید برای خرید آن میلیون‌ها دلار پرداخت کرد؟! در اینجا شناسه مخصوص NFT در لینک‌های اثر ثبت می‌شود و اگر حتی 100 میلیون نفر نیز آن را دانلود کنند باز هم نمونه اصلی و اورجینال آن تنها در دست یک نفر و خریدار آن قرار دارد.

سوای دلایلی همانند حمایت از هنرمند موردعلاقه خود و آثار او، و همینطور جمع‌آوری و کلکسیونر شدن، می‌توان به افزایش ارزش این آیتم دیجیتالی در آینده نیز اشاره کرد. برای مثال اگر فردی یک اثر را در این بازار به‌قیمت 10 هزار دلار خریداری کند، می‌تواند امیدوار باشد که آن را در آینده نه‌چندان دور و با قیمت چندبرابری قیمت خرید خود، بفروشد. اتفاقی که در طول این یک سال اخیر نیز رخ داده و این بازار همواره در حال رونق گرفتن و جذب افراد مختلف به‌خود بوده است. البته آینده NFT همچنان مبهم است و نمی‌توان نظر قطعی درباره‌ی آن داد اما اگر به همین روند رو به رشد خود ادامه بدهد می‌توان انتظار داشت کسانی که در این بستر آثاری را با (حتی با قیمت بسیار بالا) خریداری کرده‌اند، دید و چشم‌انداز اقتصادی بسیار خوبی داشته‌اند و سرمایه‌گذاری پرسودی را انجام داده‌اند. همچنین این خریداران علاوه‌بر بدست آوردن سود، شهرت خوبی نیز می‌توانند بدست آورند و معامله‌های خود را رونق بدهند.

ایراد‌های و مضرات NFT

هر موقع فناوری یا تکنولوژی جدید به دنیا معرفی و مورد استفاده قرار می‌گیرد، موافقان و مخالفانی نیز پیدا می‌کند. این داستان قبل‌تر در مورد رمزارزها و بیت‌کوین اتفاق افتاده بود و حالا این قضیه در مورد NFT نیز پیش آمده است. مخالفین NFT دلایل زیادی و البته منطقی برای توجیه این نظرشان دارند که در این میان دو مورد از همه مهم‌تر و پرتکرارتر است:

آلودگی محیط زیست

مضرات ان‌اف‌تی
آلودگی محیط زیست

آلودگی محیط زیست انتقادی است که در مورد رمزارزها مطرح شده و بسیاری از افراد و فعالان محیط زیست به این دلیل، مخالف رمزارزها بوده و هستند. از آنجایی که NFT در بستر رمزارزها خرید و فروش و معامله می‌شود پس این انتقادات این توکن‌های غیر قابل تعویض را نیز هدف می‌گیرد و شامل آن‌ها نیز می‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر کامپیوتر هم ارائه میده؟

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، NFTها در بستر اتریوم و با رمزارز اتر معامله می‌شوند. در فرآیند تولید اتر (و سایر رمزارز‌ها از جمله بیت‌کوین) برق و انرژی زیادی مصرف می‌شود و این انرژی موردنیاز نیز اغلب از مواردی همچون سوخت‌های فسیلی بدست می‌آید. درنتیجه انرژی بیشتر یعنی مصرف بیشتر کربن دی‌اکسید و آلودگی محیط زیست و افزایش گرمایش جهانی. این داستان تولید رمزارز‌ها در سال‌های اخیر به‌قدری زیاد و فراگیر شده که عده‌ی زیادی از محققان یکی از علل افزایش گرمایش جهانی در سال‌های اخیر را تولید این رمزارز‌ها می‌دانند.

از آنجایی که NFT نیز بر بستر این رمزارزها بنا شده است و وابسته به آن‌ها است، پس بدیهی است که دوست‌داران محیط زیست و مخالفان و منتقدان رمزارزها، با NFT نیز مخالف باشند. چراکه NFT یعنی استفاده بیشتر از رمزارزها، استفاده بیشتر از رمزارزها یعنی تولید بیشتر آن‌ها، تولید بیشتر رمزارزها یعنی نیاز به انرژی بیشتر، تولید بیشتر انرژی یعنی تولید کربن‌دی‌اکسید و تولید کربن دی‌اکسید نیز یعنی آلودگی محیط زیست و افزایش گرمایش جهانی و کاهش عمر کره‌ی زمین.

پول‌شویی و کلاهبرداری

کلاهبردار‌ها و سارق‌ها همیشه به‌دنبال راهی برای انجام کار خود هستند و با به‌شهرت رسیدن NFT نیز آن‌ها وارد این داستان و قضایا شدند. بازار NFT می‌تواند برای کلاهبرداران بسیار جذاب باشد؛ چراکه بسیاری از معاملات در این بازار به‌شکل ناشناس انجام می‌گیرد و مشخصات و اطلاعات دقیق خریدار/فروشنده معلوم نیست. درنتیجه بسیاری از این داستان سواستفاده می‌کنند و آثار به‌ظاهر هنری و در باطن بی‌ارزش خود را با نام هنرمندان مشهور دیگر به‌فروش می‌رسانند و در این میان پول زیادی به جیب می‌زنند. هکر‌ها نیز این فرصت را از دست نداده و با جعل اسامی افراد و هنرمندان دیگر بارها پول‌های زیادی را بدست آوردند و کلاهبرداری‌های زیادی را انجام دادند.

بحث و نگرانی دیگری که در رابطه با NFTها وجود دارد؛ مربوط به پول‌شویی است. بدین صورت که یک فرد پول بسیار کلانی را از راه غیرقانونی بدست آورده و حال می‌تواند وارد این بازار شود و با خرید و فروش در این بستر به‌راحتی پول خود را بشویید. مثلاً مافی است او یک اکانت در این دنیا بسازد، یک تصویر دیجیتالی را آماده کند و برای فروش بگذارد و سپس خود یا یکی از همدستانش با یک اکانت دیگر و با یک مبلغ نجومی اثر به‌ظاهر هنری او را بخرند و به‌همین سادگی پولی که از راه غیرقانونی بدست آمده را بشویند.

البته این قضیه و پول‌شویی تنها مختص به NFT نیست و در بسیاری از بازارها و حراجی‌های دیگر نیز اتفاق می‌افتد ولی انجام این کار در این بستر و دنیا بسیار راحت‌تر است؛ چراکه هیچ نیازی به شماره‌حساب و اکانت بانکی و همینطور رد و بدل کردن پول واقعی نیست و تمام معاملات از طریق رمزارزها و به‌صورت ناشناس انجام می‌گیرد.

گران‌ترین توکن‌های غیر قابل معاوضه

گران‌ترین ان‌اف‌تی
گران‌ترین NFT

هر چه NFT‌ها معروف‌تر می‌شوند و افراد بیشتری را به خود جذب می‌کنند، گران‌ترین ان‌اف‌تی دنیا نیز روزانه تغییر می‌کند. عنوان گران‌ترین NFT جهان قبلاً در تصاحب یکی از توکن‌های کریپتوپانک با نام «شماره 6965» بود که قیمت و ارزشی معادل 1.6 میلیون دلار داشت. اما در همین اواخر یکی از آثار هنرمندی با نام Beeple با قیمت خیرکننده 69 میلیون دلار به فروش رفت و رکورد گران‌ترین ان‌اف‌تی دنیا رو شکست و خود صاحب این لقب شد. این اثر که توانسته این رکورد را بشکند و این جایگاه را بدست آورد، «همه‌ی روز‌ها: 5000 روز اول» نام دارد و توسط جاستین سان، موسس پلتفرم رمزارز ترون خریداری شده است.

علت اهمیت توکن‌های غیر قابل تعویض

یکی از اعضای اصلی اقتصاد مبتنی بر بلاک‌چین در آینده، توکن‌های غیر قابل تعویض از جمله همین ان‌اف‌تی هستند. چراکه این توکن‌ها می‌توانند در حوزه‌ها و موارد مختلف و متنوعی همچون بازی‌های ویدیویی، اعطای مجوز و گواهینامه و تشخیص هویت به‌صورت دیجیتال نیز مورد استفاده قرار گیرند. یکی از مزیت‌های این توکن‌های غیر قابل تعویض امنیت بالای آن‌ها است و ذخیره نام مالک و هویت آن بر روی بلاک‌چین باعث افزایش حریم شخصی می‌شود. همچنین انتقال راحت و بدون دردسر و مدیریت بدون نیاز به این سرمایه‌ها نیز می‌تواند تردید را در اقتصاد جهانی کاهش دهد.

مواردی که در آن از توکن‌های غیر قابل معاوضه استفاده می‌شود:

ویدیوگیم

ان‌اف‌اتی بر خلاف بسیاری از جاهای دیگر، در بازی‌ها از محبوبیت خوبی برخوردارند؛ چراکه این توکن‌ها قادرند برخی از مشکلات اساسی آن‌ها را برطرف کنند. با دارا بودن توکن‌های غیر قابل معاوضه می‌توان به‌آسانی موارد و آیتم‌های داخل بازی را به‌راحتی متنقل کرد.

دارایی‌های دیجیتال

برای مثال بازی Decentraland را درنظر بگیرید. در این بازی شما می‌توانید زمین و ملک مجازی خریداری بکنید و بر روی آن سرمایه‌گذاری کنید. ENS یا همان Ethereum Name Service یکی دیگر از نمونه‌ها و مواردی است که از ان‌اف‌تی‌ها استفاده می‌کند و از آن‌ها برای خرید و فروش بهره می‌برد.

تشخیص هویت

توکن‌های غیر قابل تعویض و غیر قابل معاوضه برای جلوگیری و مقابله با موارد همچون جعل هویت عالی هستند. برای مثال می‌توان به دیجیتالی کردن مدارک مهمی همچون مدارک دانشگاهی، پزشکی و حتی خود ظاهر فرد اشاره کرد. هنرمندان نیز می‌توانند به‌لطف قانون کپی‌رایت، آثار خود را به ان‌اف‌تی تبدیل کنند و از این طریق از جعل و سرقت آثارشان جلوگیری کنند.

کلکسیون

کلکسیونر‌ها و افرادی که به آرشیو کردن چیزهای مختلف علاقه دارند، به‌لطف ان‌اف‌تی و توکن‌های غیر قابل معاوضه می‌توانند شروعی تازه داشته باشند و فرصت ایده‌آلی برای جمع‌آوری آثار دیجیتال و همینطور سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها در اختیارشان قرار گرفته است.

توکن ERC-721

از توکن ERC-721 برای توضیح و توصیف توکن‌های غیر قابل معاوضه و غیر قابل تعویض استفاده می‌شود. این نام نیز نشان‌دهنده‌ی دستورالعملی برای ساخت NFT روی بلاک‌چین اتریوم است. البته ان‌اف‌تی‌ها علاوه‌بر اتریوم، روی پلتفرم‌ها و شبکه‌های دیگری همچون ایاس و نئو نیز وجود دارند. اما با این وجود نیز این پلتفرم‌ها باید قراردادهای هوشمند و ابزاری برای ان‌اف‌تی‌های مختلف داشته باشند.

نحوه ساخت NFT

همانطور که گفتیم ان‌اف‌تی‌ها در بستر ارز دیجیتال اتریوم طراحی و تولید می‌شوند. برای ساخت یک ان‌اف‌تی باید ابتدا یک والت همانند متامسک داشته باشید و سپس آن را به هر کدام از پلتفرم‌های ساخت این توکن غیر قابل تعویض متصل کنید. اگر تازه کار هستید پیشنهاد ما به شما استفاده از پلتفرم Rarible است.

چگونگی خرید و فروش NFT

برای خرید یا فروش ان‌اف‌تی باید از طریق یکی از بازار‌های مرتبط به آن اقدام کنید. مهم‌ترین و مشهور‌ترین بازار‌ها برای معامله این توکن Zora, Rarible, SuperRare, Nify Gateaway, OpenSea هستند و در این بازار‌های می‌توانید NFT را معامله کنید. فقط به یاد داشته باشید که در هنگام ساخت NFT باید کارمزد تولید آن را نیز بپردازید و پس از پرداخت کارمزد است که ان‌اف‌تی شما در مزایده برای فروش قرار می‌گیرد.

 

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم هر آنچه که نیاز است تا در مورد پدیده نوظهور NFT و جهان آن را بدانید براش شما توضیح دهیم. امید است که این مقاله توانسته باشد برای شما مفید واقع شود. چناچه هرگونه سوال یا درخواست در رابطه با تعویض و نصب ویندوز و درایو‌ها یا تعمیر مودم و روتر داشتید؛ همیاران هوم سرویز آماده خدمت‌رسانی به شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا