لوله کشی و تاسیسات

علائم و دلایل سوختن یا نیم‌سوز شدن موتور کولر آبی چیست؟

قبل از رسیدن فصل‌های گرم سال، نیاز است که کولر آبی را سرویس کنید تا بتوانید مجدداً از آن استفاده کنید و هوای خنک و دلپذیری را دریافت کنید؛ اما گاهی اوقات ممکن است هنگام سرویس کردن کولر آبی، متوجه شوید که کولر به‌درستی کار نمی‌کند یا موتور کولر آبی دچار مشکل شده است. این موضوع می‌تواند در کارکرد کولر اختلال ایجاد کند و باعث شود که نتوانید هوای خنک خوبی را از آن دریافت کنید.

مشکلات مربوط به موتور کولر و روشن‌ نشدن آن به دلیل وجود مشکل در قطعات مختلفی مانند کلید کولر، تسمه و… به وجود می‌آید که تمامی این بخش‌ها باید بررسی شوند. گاهی اوقات نیز موتور کولر آبی می‌سوزد و به همین دلیل، کولر آبی از کار می‌افتد. سوختن یا نیم‌سوز شدن موتور کولر آبی با نشانه‌های خاصی همراه است و با مشاهده این علائم، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که موتور کولر آبی شما سوخته است.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد علائم و دلایل سوختن یا نیم‌سوز شدن موتور کولر آبی صحبت کنیم و بگوییم که اصلاً چرا موتور کولر آبی می‌سوزد و چه چیزهایی باعث این مشکل می‌شوند تا بتوانید با این دلایل آشنا شوید و از آنها پیشگیری کنید تا موتور کولر شما دچار سوختگی نشود.

همچنین با هم بررسی می‌کنیم که چه علائمی برای سوختن موتور کولر آبی وجود دارد تا با بررسی آنها مطمئن شوید که کولر شما سالم است یا موتور آن دچار سوختگی شده است.

اگر حس می‌کنید موتور کولر آبی شما مشکل دارد و می‌خواهید مطمئن شوید که موتور کولر سالم است یا خیر، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

علائم نیم‌سوز شدن موتور کولر آبی
علائم نیم‌سوز شدن موتور کولر آبی

علائم و دلایل سوختن یا نیم‌سوز شدن موتور کولر آبی چیست؟

در ادامه این مقاله در ابتدا می‌خواهیم به شما دلایل سوختن موتور کولر آبی را بگوییم تا با آنها آشنا شوید و از بروز مشکل برای کولر آبی منزلتان پیشگیری کنید:

1- تمام‌ شدن عمر مفید موتور:

گاهی اوقات دلیل اصلی سوختن موتور کولر آبی، تمام شدن عمر مفید موتور کولر است. لوازم الکتریکی معمولاً عمر مفیدی دارند که تمام‌ شدن این مدت، باعث می‌شود که از کار بیفتند یا نیاز به تعویض داشته باشند. در موتور کولر نیز همین حالت وجود دارد و ممکن است پس از مدتی، نیاز به تعویض کلی موتور یا تعمیر برخی از قطعات آن مخصوصاً سیم‌پیچی موتور کولر داشته باشید که در این صورت نیاز است سریعاً برای این موضوع اقدام کنید تا قسمت‌های دیگر کولر دچار مشکل نشوند.

2- تنظیم نادرست تسمه کولر:

تسمه کولر آبی، قطعه‌ای است که موتور را به پروانه اصلی کولر متصل می‌کند و به این روش کمک می‌کند که کولر، باد خنک تولید شده را به داخل کانال کولر هدایت کند.

حالا اگر تسمه به‌درستی تنظیم نشده باشد، باعث اختلال در کارکرد موتور کولر و در برخی از اوقات باعث نیم‌سوز شدن موتور کولر آبی می‌شود. تسمه اگر خیلی شل باشد، باعث می‌شود که موتور بیش از حد و کنترل نشده کار کند و همین موضوع باعث می‌شود که به موتور فشار زیادی وارد شده و عمر آن سریع‌تر تمام شود.

همچنین اگر تسمه خیلی سفت تنظیم شده باشد، به موتور فشار می‌آورد؛ زیرا موتور باید قدرت بیشتری برای به حرکت درآوردن تسمه و پروانه‌های کولر داشته باشد و همین موضوع باعث می‌شود که دچار مشکل شود یا قطعات داخلی آن داغ‌کرده و خراب شوند.

بنابراین، تنظیم درست تسمه کولر هنگام سرویس کولر آبی بسیار مهم است و در عمر موتور کولر نقش اساسی دارد.

سیم پیچی موتور کولر
سیم پیچی موتور کولر

3- اشکالات برقی و اتصال:

یکی دیگر از مهم‌ترین موضوعاتی که می‌تواند دلیل سوختن یا نیم‌سوز شدن موتور کولر آبی باشد، وجود مشکل در سیستم برق‌رسانی کولر است. موتور کولر آبی با برق‌ کار می‌کند و اگر مشکلی در کلید کولر آبی یا سیستم برق‌کشی آن وجود داشته باشد، این موضوع باعث می‌شود که موتور کولر آبی دچار ایراد شود و حتی بسوزد.

بنابراین، نیاز است که این موضوع را در نظر بگیرید و در هنگام سرویس کولر آبی، حتماً سیستم‌های برقی آن را نیز بررسی کنید تا در نهایت بتوانید اشکالات احتمالی را برطرف کرده و عمر مفید موتور کولر خودتان را بیشتر کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر آبی هم ارائه میده؟

4- حرارت بالای داخل کولر:

گاهی اوقات ممکن است هوای بیرون کولر بسیار گرم باشد که این گرمای هوا، حرارت داخل کولر را شدیداً افزایش می‌دهد. گاهی اوقات هم ممکن است قطعات داخل کولر اصطکاک زیادی داشته باشند و همین موضوع باعث شود که حرارت داخل کولر شدیداً زیاد شده و منجر به سوختن موتور کولر شود.

بنابراین، نیاز است که در هنگام سرویس کولر حتماً قسمت‌های مختلف آن را بررسی کرده و تنظیم کنید و روغن‌کاری‌های کولر را به‌موقع انجام دهید تا قطعات به‌راحتی کار کنند و حرارت داخل کولر بالا نرود. همچنین نصب سایبان روی کولر می‌تواند به کنترل حرارت داخل آن کمک کند.

تمیز نگه داشتن کانال کولر آبی و ایجاد سایبان، کمک می‌کند که هوای مطبوع و خنکی وارد محیط شود و به کولر فشار نیاید. شما می‌توانید کارهایی مانند شستشوی کانال کولر آبی را به تیم حرفه‌ای هوم سرویز بسپارید تا با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت، این کار را برای شما انجام دهند.

علت رطوبت کولر آبی
کولر آبی

علائم سوختن موتور کولر آبی چیست؟

در قسمت قبلی گفتیم که دلایل سوختن و نیم‌سوز شدن موتور کولر آبی چه چیزهایی هستند تا با این دلایل آشنا شوید و بتوانید در صورت نیاز آنها را بررسی کرده و برطرف کنید و از بروز مشکل برای موتور کولر آبی خودتان جلوگیری کنید.

با این‌ حال ممکن است به‌خاطر دلایل گفته شده یا هر دلیل دیگری، موتور کولر دچار مشکل شود که در این صورت نیاز است بررسی‌های لازم را انجام دهید تا متوجه شوید که موتور کولر دچار سوختگی شده است یا خیر.

در ادامه با هم برخی از علائم سوختن موتور کولر آبی را بررسی می‌کنیم تا بتوانید باتوجه‌به آنها، تشخیص درستی از وضعیت کولر خودتان داشته باشید. این علائم ظاهری هستند و برای بررسی دقیق‌تر و بیشتر نیاز است که از فرد باتجربه و متخصص کمک بگیرید تا در صورت وجود مشکل، کار تعمیر کولر آبی شما را خیلی سریع انجام دهند.

موارد زیر از جمله علائم سوختن یا نیم سوز شدن موتور کولر آبی هستند:

1- روشن‌ نشدن موتور کولر:

اولین نشانه اینکه موتور کولر آبی دچار سوختگی شده است، روشن‌ نشدن آن است. اگر وقتی کلید کولر را می‌زنید کلاً کولر کار نمی‌کند و دچار مشکل شده است، احتمال دارد مشکل از قطعی برق یا خرابی کلید باشد؛ اما اگر پمپ و قسمت‌های دیگر کار می‌کنند و فقط موتور کولر روشن نمی‌شود، باید موتور کولر را بیشتر بررسی کنید.

2- کار نکردن موتور:

گاهی اوقات بعد از روشن کردن کولر، پمپ شروع به کار می‌کند و از موتور، صدایی مانند روشن‌ شدن به گوش می‌رسد؛ اما کولر به درستی روشن نمی‌شود. در این حالت می‌توان گفت که معمولاً موتور کولر نیم‌سوز شده است.

البته این موضوع می‌تواند به دلایل دیگری مانند محکم‌ بودن تسمه یا مشکل در سیم‌پیچی موتور کولر آبی نیز پیش بیاید. به همین خاطر نیاز است که این موضوع را به‌صورت دقیق بررسی کنید تا مطمئن شوید که مشکل دقیقاً از کجا است.

علائم سوختن موتور کولر آبی
کار نکردن موتور کولر آبی

3- کار نکردن دور تند کولر:

یکی دیگر از علائمی که برای سوختن موتور کولر آبی وجود دارد، کار نکردن دور تند کولر است. در این حالت، موتور کار می‌کند و در حالت کند می‌توانید از آن استفاده کنید؛ اما با زدن دکمه دور تند کولر، تغییری ایجاد نمی‌شود و سرعت کولر به همان صورت خواهد بود.

در این حالت ممکن است یا خازن کولر سوخته باشد یا موتور دچار ایراد و گیر شده باشد که نیاز است از یک متخصص برای بررسی این قسمت کمک بگیرید تا بتوانید در نهایت کار عیب‌یابی را انجام دهید.

4- روشن و خاموش‌ شدن موتور:

در بعضی موارد شما متوجه خواهید شد که موتور کولر در هنگام کار کردن، بدون دلیل روشن و خاموش می‌شود و مشکل دارد. احتمالاً این موضوع نشان‌دهنده این است که موتور کولر نیم‌سوز شده است. در این حالت بهتر است از کولر استفاده نکنید و سریعاً برای تعمیر کولر آبی خودتان اقدام کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر آبی هم ارائه میده؟

5- قدرت نداشتن موتور برای حرکت‌ کردن:

یکی دیگر از علائم نیم‌سوز شدن یا سوختن موتور کولر آبی این است که وقتی موتور را روشن می‌کنید، موتور صدایی را از خود منتشر می‌کند که نشان‌دهنده کارکردن آن است؛ اما شروع به چرخش نمی‌کند و برای این موضوع باید با دست، پروانه را بپیچانید تا شروع به کار کند.

در این حالت ممکن است موتور نیم‌سوز شده باشد و قدرت کافی برای به حرکت در آوردن پروانه را نداشته باشد؛ اما گاهی هم ممکن است که مشکل از قطعات مختلف کولر یا حتی از تسمه آن باشد که باید این موضوع را بیشتر بررسی کنید تا مطمئن شوید.

کولر آبی لورچ 
کولر آبی

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که علائم و دلایل سوختن یا نیم‌سوز شدن موتور کولر آبی چیست؟ در ابتدا گفتیم که دلایل سوختن یا نیم‌سوز شدن موتور کولر آبی چه چیزهایی هستند تا با آنها آشنا شوید و با رعایت این موارد، از سوختن کولر آبی خودتان پیشگیری کنید.

در ادامه نیز با هم بررسی کردیم که چه علائمی برای سوختن موتور کولر آبی وجود دارند که باید آنها را بررسی کنید تا بتوانید مطمئن شوید که موتور کولر آبی دچار مشکل جدی شده است یا خیر.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که با علائم و دلایل سوختن یا نیم‌سوز شدن موتور کولر آبی آشنا شوید و بتوانید از کولر آبی خودتان بهتر نگهداری کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم سایر مقالات مانند تفاوت کولر آبی پوشالی و کولر آبی سلولزی را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و با 5 برند برتر کولر آبی در ایران آشنا شوید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید.

هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس، آماده ارائه خدمات عالی مانند نصب کولر آبی و سرویس کولر برای شما عزیزان است تا بتوانید کولر آبی منزلتان را به‌درستی راه بیندازید و در فصل گرما، از وجود هوای خنک و مطبوع لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا