لوازم خانگی

علت یخ‌ زدن و برفک زدن یخچال‌ و فریزر چیست؟ راه‌حل چیست؟

یخچال و فریزر، از جمله مهم‌ترین وسایل در خانه هستند که کاربرد زیادی دارند. با داشتن یخچال و فریزر، می‌توان انواع مواد غذایی خودمان را تا مدت‌ها، بدون خرابی و به بهترین شکل ممکن نگهداری کرد. در گذشته‌ها انواع یخچال‌ و فریزر به‌صورت برفکی بودند و بعد از مدتی باید آنها را تمیز می‌کردیم تا بتوانیم به‌راحتی وسایل موردنظر خودمان را از یخچال خارج کرده و از آنها استفاده کنیم.

امروزه تمامی یخچال‌ها و فریزرها به‌صورت بدون برفک تولید می‌شوند و شما می‌توانید به‌راحتی از آنها استفاده کنید و از داشتن یخچال فریزر بدون برفک لذت ببرید. مشکل زمانی پیش می‌آید که یخچال و فریزر بدون برفک شروع به برفک زدن می‌کنند. برفک زدن فریزر و یخچال، نشان‌دهنده وجود مشکلی در یخچال است. در صورتی که میزان برفک‌های یخچال و فریزر زیاد شوند، دیگر نمی‌توان به‌راحتی از یخچال یا فریزر استفاده کرد و باید سریعاً برای تمیز کردن برفک‌ها اقدام کرد.

شاید بپرسید که دلیل برفک زدن فریزر چیست؟ چه مشکلی باعث شده است که این موضوع برای ما پیش بیاید؟ آیا این مشکل قابل‌ تعمیر است یا خیر؟ برای جلوگیری از برفک زدن یخچال و فریزر چه باید کرد؟ اینها سؤالاتی هستند که قطعاً در چنین حالتی برای شما پیش خواهند آمد.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد برفک زدن فریزر صحبت کنیم و به شما بگوییم که دلیل اصلی برفک زدن یخچال‌ و فریزرها چیست و با هم برخی از مهم‌ترین و رایج‌ترین مشکلاتی که باعث این موضوع می‌شوند را بررسی کنیم تا بتوانید این مشکل را برطرف کنید. اگر یخچال و فریزر شما از برندهای مختلف مانند سامسونگ، ال جی، الکترواستیل، هیمالیا، پارس، امرسان و اسنوا است، با کمک مطالب این نوشته، شما می‌توانید مشکل برفک زدن یخچال و فریزر خود را برطرف کنید.

برای داشتن یخچال و فریزر بدون برفک و حل مشکل یخ زدن شدید موادغذایی در فریزر، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با دلایل اصلی برفک زدن فریزر و یخچال آشنا شوید.

دلیل برفک زدن فریزر و یخچال
دلایل اصلی برفک زدن فریزر و یخچال

دلیل برفک زدن فریزر چیست؟

همان‌طور که در مقدمه گفتیم، دلایل مختلفی برای برفک زدن یخچال‌ها وجود دارد که باید تمامی این دلایل را بررسی کنید تا در نهایت بتوانید کار عیب‌یابی را انجام دهید.

در مرحله اول بهتر است که با روند برفک زدن یخچال آشنا شوید. دلیل اصلی که برفک به وجود می‌آید، این است که هوای خنک داخل یخچال در گردش خود به هوای گرم که احتمالاً بیرون از یخچال وجود دارد برخورد می‌کند و این موضوع باعث می‌شود که برفک در داخل یخچال به وجود بیاید. بنابراین اگر یخچال و فریزر شما به‌صورتی است که هوای گرم به داخل یخچال وارد می‌شود، احتمال برفک زدن یخچال و فریزر شما زیاد است.

به وجود آمدن برفک و لایه‌های یخ داخل یخچال و فریزر، در کارکرد دستگاه اختلال ایجاد می‌کند. به همین دلیل در ادامه این مقاله، رایج‌ترین دلایل برفک زدن یخچال و فریزر را به شما توضیح می‌دهیم تا با آنها آشنا شوید و بتوانید عیب‌یابی یخچال خودتان را به‌خوبی انجام دهید.

از جمله دلایل برفک زدن فریزر و یخچال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- محل قرارگیری نامناسب:

یخچال‌ و فریزر از جمله وسایل سرمایشی مهم هستند و باید آنها را در محیطی قرار دهید که گرمای زیادی نداشته باشد. معمولاً یخچال و فریزر و سایر لوازم خانگی، در آشپزخانه قرار می‌گیرند و نزدیکی این وسایل به همدیگر زیاد است. به طور مثال نصب اجاق گاز در کنار یخچال فریزر یک اشتباه بزرگ است.

اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر یخچال و فریزر را نزدیک وسایل گرمایشی مانند گاز، سماور و … قرار دهید، با هر بار باز کردن درب یخچال، گرمای زیادی به داخل یخچال وارد می‌شود و همین موضوع در نهایت منجر به برفک زدن فریزر و یخچال خواهد شد.

بنابراین، توصیه ما این است که اگر حس می‌کنید یخچال شما در محیط نامناسبی قرار دارد و در نزدیکی وسایل گرمایشی است، سریعاً جای آن را تغییر دهید و یخچال و فریزر خود را در مکانی مناسب و خنک قرار دهید. با این کار، متوجه می‌شوید که مشکل برفک زدن فریزر یا یخچال برطرف خواهد شد.

انتخاب مکان مناسب، یکی از مهم‌ترین موارد برای حفظ و نگهداری درست از یخچال و فریزر است که باید این نکته را رعایت کنید.

موقعیت نامناسب یخچال و فریزر
موقعیت نامناسب یخچال و فریزر

2- خرابی لاستیک دور درب:

لاستیک دور درب یخچال و فریزر حالتی آهنربایی دارد که به بدنه یخچال به‌صورت کامل می‌چسبد و به این طریق باعث می‌شود که هوای بیرون به داخل یخچال فریزر وارد نشود. این نوار اهمیت زیادی در کارکرد درست یخچال و فریزر دارد و در صورت خراب بودن آن، احتمال برفک زدن فریزر و یخچال بسیار زیاد است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر یخچال و فریزر هم ارائه میده؟

بنابراین، توصیه ما این است که اگر چنین مشکلی برای یخچال شما پیش‌آمده است، حتماً نوار دور درب را بررسی کنید تا مطمئن شوید که این قسمت پاره و خراب نیست و به‌درستی کار خود را انجام می‌دهد.

در صورتی‌ که نوار دور درب خراب شده باشد، باید سریعاً نسبت به تعویض آن اقدام کنید تا بتوانید از خرابی بیشتر در یخچال خودتان جلوگیری کنید. شما می‌توانید کار تعمیر یخچال و همینطور شارژ گاز یخچال را به تیم حرفه‌ای و متخصص هوم سرویز بسپارید تا قطعات معیوب یخچال شما، سریعاً توسط افراد باتجربه و متخصص تعویض شوند.

برفک زدن یخچال و فریزر
برفک زدن یخچال و فریزر

3- خراب بودن ترموستات:

ترموستات قطعه‌ای است که دمای داخل یخچال را روی حالت خاصی تنظیم می‌کند و به این صورت کمک می‌کند که محیط داخلی یخچال خیلی سرد نشود و مشکل برفک زدن فریزر یا یخ‌ زدن در داخل یخچال اتفاق نیفتد.

در صورتی‌ که ترموستات خراب باشد، یخچال نمی‌تواند دمای هوای داخل را تشخیص دهد و در نهایت به‌صورت مداوم برای سرد کردن محیط داخل یخچال اقدام می‌کند. در این صورت هم شاهد یخ‌ زدن و برفک زدن داخل یخچال خواهید بود و هم برق زیادی مصرف می‌شود و به موتور یخچال نیز فشار وارد خواهد شد.

بنابراین، توصیه ما این است که در صورت وجود این مشکل، حتماً از یک فرد متخصص برای تعمیر یخچال و فریزر کمک بگیرید تا مشکل برفک زدن فریزر را برطرف کرده و در صورت لزوم ترموستات یخچال را تعویض کند.

خراب بودن ترموستات یخچال
خراب بودن ترموستات یخچال

4- افتادگی درب یخچال:

درب یخچال و فریزر لولاهای خاصی دارد که این لولا در اثر استفاده زیاد خراب شده و مشکل افتادگی پیدا می‌کند. در این حالت وقتی درب یخچال را می‌بندید، مشاهده می‌کنید که درب به‌خوبی بسته نمی‌شود و این موضوع باعث می‌شود که هوای بیرون به داخل یخچال وارد شود.

به همین خاطر توصیه ما این است که اگر حس می‌کنید درب یخچال خراب شده است، حتماً از یک متخصص بخواهید این موضوع را بررسی کند و با تنظیم لولای درب، آن را به حالت اولیه برگرداند تا بتوانید از برفک زدن فریزر جلوگیری کنید.

اگر شدت خرابی درب یخچال و فریزر زیاد باشد، بهتر است اقدام به تعویض کلی درب یخچال فریزر کنید. اگر نگران هزینه تعمیر یخچال یا فریزر منزل خود هستید، باید بدانید که شما می‌توانید در همان ابتدای کار، هزینه تعمیر یخچال و دستمزد تعمیرکار را از تیم متخصص هوم سرویز بپرسید و سپس با آگاهی کامل برای تعمیر یخچال و فریزر اقدام کنید.

تعمیر یخچال و فریزر
تعمیر یخچال و فریزر

5- مشکل در سنسور محیطی:

یخچال‌های پیشرفته امروزی، سنسور خاصی دارند که کاری مانند ترموستات را انجام می‌دهد و اگر این سنسور به‌درستی کار نکند، موتور یخچال به‌صورت یکسره کار می‌کند و سرما را به داخل یخچال وارد می‌کند.

این موضوع ممکن است منجر به برفک زدن فریزر شود و محیط یخچال را بسیار سرد کند. در این صورت نیاز است که برای بررسی و در صورت نیاز تعویض سنسور محیطی یخچال خود اقدام کنید.

علت برفک زدن فریزر سامسونگ
علت برفک زدن فریزر

6- خرابی قطعه یخ‌زدایی:

یخچال‌های امروزی سیستم یخ‌زدایی دارند که این سیستم باعث می‌شود از بروز یخ‌زدگی و برفک زدن در یخچال جلوگیری شود و در نهایت یخچال بدون وجود یخ و برفک به کار خود ادامه می‌دهد. زمانی که قطعه یخ زدایی دچار مشکل شود، کل سیستم دیفراست یخچال مختل می‌شود. دیفراست به معنی یخ‌زدایی است. این سیستم، از ایجاد برفک‌های بزرگ در بخش‌های داخلی و خارجی دستگاه جلوگیری می‌کند. سیستم دیفراست در کنار اوپراتور یخچال قرار دارد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر یخچال و فریزر هم ارائه میده؟

در صورت خرابی قطعه یخ‌زدایی، یخچال قابلیت یخ‌زدایی خود را از دست می‌دهد و این موضوع در نهایت منجر به برفک زدن فریزر و یا یخ‌زدن آن خواهد شد. بنابراین، توصیه ما این است که در صورت برفک زدن حتماً قطعه یخ‌زدایی و سیستم دیفراست را نیز بررسی کنید تا بتوانید از سلامتی این قسمت‌ها اطمینان حاصل کنید. از آنجایی که عیب‌یابی دیفراست یخچال، کاری تخصصی است، پیشنهاد می‌کنیم که کار تعمیرات دیفراست یخچال را به تعمیرکاران حرفه ای یخچال بسپارید.

یکی از مشکلات ناخوشایند، بوی بد قسمت آبسردکن در یخچال است. اگر به نوشیدن آب سرد و خوشمزه تمایل دارید، در وبلاگ هوم سرویز با روش‌ رفع بوی بد آبسردکن یخچال آشنا شوید.

برفک زدن فریزر
علت برفک زدن یخچال بدون برفک

7- گرفتگی محل تخلیه:

یخچال‌های جدید دارای یک مسیر برای تخلیه هستند که این مسیر باعث می‌شود یخ‌ها و برفک‌های آب شده، از یخچال خارج شوند و از این طریق یخچال بتواند به‌خوبی و بدون یخ‌زدگی کار خود را ادامه دهد.

گاهی اوقات ممکن است به‌خاطر دمای خیلی سرد یخچال، مسیر تخلیه دچار یخ‌زدگی شود و این موضوع در نهایت باعث می‌شود که آب موجود در یخچال تخلیه نشود و در کف یخچال برفک یا یخ جمع شود.

در این حالت بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که یخچال را از برق بکشید و آن را به مدت 24 ساعت یا در صورت نیاز بیشتر بگذارید تا مسیر تخلیه باز شود و مجدداً از یخچال بدون مشکل استفاده کنید.

البته گاهی اوقات این یخ‌زدگی بسیار زیاد است و باید برای حل آن از یک متخصص کمک بگیرید.

علت برفک زدن فریزر بدون برفک چیست؟
علت برفک زدن فریزر بدون برفک چیست؟

8- باز بودن درب یخچال به مدت طولانی:

گاهی اوقات ممکن است که ما مدت زمان زیادی را به مرتب کردن یخچال و فریزر اختصاص دهیم یا یادمان برود که درب یخچال را ببندیم، در این حالت درب به مدت طولانی باز بماند و هوای محیط به داخل یخچال وارد شود. در صورت برخورد هوای گرم و رطوبت بیرون با هوای سرد یخچال، برفک و یخ تشکیل می‌شود.

اگر پس از چنین حالتی مشاهده کردید که یخچال دچار برفک زدن فریزر شده است یا در آن یخ تشکیل شده، نیازی نیست که نگران باشید و بدانید پس از مدتی این مشکل حل خواهد شد.

نکته جالبی که باید بدانید این است که با تمیز کردن مرتب یخچال و فریزر، از مشکل برفک زدن یخچال فریزر جلوگیری خواهید کرد. ماهی یکبار یخچال یا فریزر خود را خاموش کنید، مواد غذایی داخل دستگاه را بیرون بیاورید، برفک‌ها را خالی کنید و با پارچه مرطوب کل قسمت‌های یخچال یا فریزر خود را تمیز کنید تا کمتر شاهد برفک زدن یخچال و فریزر باشید.

حل مشکل برفک زدن یخچال و فریزر
حل مشکل برفک زدن یخچال و فریزر

تعمیر یخچال و فریز هوم سرویز

در این مقاله در مورد برفک زدن فریزر و یخچال صحبت کردیم و گفتیم که اصلاً فرایند برفک زدن به چه صورتی انجام می‌شود و دلیل این موضوع چیست و در ادامه نیز با هم بررسی کردیم که اصلی‌ترین دلایل برفک زدن یخچال و فریزر چیست؟

توصیه ما این است که این دلایل را بررسی کنید و در صورتی‌ که نتوانستید کار عیب‌یابی را انجام دهید، حتماً از یک فرد متخصص برای تعمیر یخچال و فریزر کمک بگیرید تا سریعاً مشکل دستگاه شما را پیدا کرده و کار عیب‌یابی را برایتان انجام دهد.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید در مورد برفک زدن فریزر اطلاعات بیشتری کسب کنید و در صورت نیاز، بتوانید کار عیب‌یابی و رفع مشکل را در این زمینه سریعاً انجام دهید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم سایر مقالات مانند دلایل بوق زدن یخچال را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و با روش عیب‌یابی یخچال و فریزر امرسان آشنا شوید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید تا بتوانید از خدمات متنوع هوم سرویز استفاده کنید.

هوم سرویز با ارائه خدمات مختلف در بخش تعمیر لوازم خانگی نظیر تعمیر ماشین لباسشویی، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است تا بتوانید وسایل منزل خود را خیلی سریع و راحت تعمیر کرده و زندگی راحت و دلپذیری را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا