لوله کشی و تاسیسات

فلومتر پکیج چیست؟ آشنایی با انواع فلومتر، عملکرد و علائم خرابی

پکیج، یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های گرمایشی است که قطعات مختلفی دارد. هرکدام از قطعات پکیج، عملکرد خاص خودشان را دارند. خراب شدن یا بروز اختلال در هرکدام از قطعات پکیج، باعث می‌شود که این دستگاه وظیفه خود یعنی گرمایش محیط خانه و گرم‌ کردن آب را به‌درستی انجام ندهد. یکی از سنسورهای مهم در پکیج‌های دیواری و زمین، سنسور فلومتر پکیج است که اطلاعات خاصی را به برد منتقل می‌کند.

شاید بپرسید که فلومتر پکیج چیست و چه کاربردی دارد؟ در این نوشته می‌خواهیم درباره قطعه فلومتر پکیج با شما صحبت کنیم و عملکرد این قطعه را به شما توضیح دهیم. در ادامه به بررسی انواع فلومتر می‌پردازیم و در نهایت نشانه‌های خراب بودن این قطعه را بررسی می‌کنیم تا بتوانید با توجه‌ به این نشانه‌ها، کار عیب‌یابی فلومتر را انجام دهید.

اگر می‌خواهید با فلومتر پکیج بیشتر آشنا شوید و کار عیب‌یابی پکیج را سریع‌تر انجام دهید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فلومتر پکیج
فلومتر پکیج

فلومتر پکیج چیست؟

برای اینکه در مورد فلومتر پکیج صحبت کنیم، ابتدا نیاز است که بدانید اصلاً فلومتر چیست و چه کاری انجام می‌دهد. در کارخانه‌های صنعتی، برای اینکه بتوانند فشار سیالات موجود در لوله‌ها را اندازه‌گیری کنند، به دستگاهی نیاز دارند که این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

فلومتر قطعه‌ای است که فشار سیالات موجود در لوله‌ها را اندازه‌گیری می‌کند و آمارها را به کامپیوتر ارسال می‌کند. در پکیج نیز برای کارکرد درست سیستم به فلومتر نیاز است تا فشار آب را بررسی کرده و این اطلاعات را به برد پکیج ارسال کند.

فلومتر پکیج مانند یک توربین است. زمانی آب از روی پره‌های آن عبور می‌کند، فلومتر جریان آب را حس می‌کند و این موضوع را به برد پکیج گزارش می‌دهد تا برد بتواند کارهای لازم را برای گرم‌ کردن آب و ارسال آن به لوله‌های آب را انجام دهد.

به همین خاطر است که فلومتر، نوعی سنسور مهم در پکیج است؛ چون وظیفه اعلام جریان آب به برد را بر عهده دارد.

جالب است بدانید که فلومتر در صنایع مختلف کاربرد دارد و از آن برای اندازه‌گیری پارامترهای مختلف استفاده می‌شود.

تست فلومتر پکیج
تست فلومتر پکیج

کاربرد فلومتر پکیج چیست؟

حالا که با فلومتر آشنا شده‌اید، می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که کاربرد فلومتر در پکیج چیست و اگر فلومتر در پکیج به‌درستی کار نکند، چه اتفاقی برای پکیج می‌افتد.

از جمله کاربردهای فلومتر پکیج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- اعلام جریان آب:

اولین وظیفه‌ای که فلومتر پکیج دارد این است که جریان آب را به برد پکیج اعلام می‌کند. زمانی که شما شیر آب گرم را باز می‌کنید، آب از طریق فلومتر جریان پیدا می‌کند و به لوله وارد می‌شود. این موضوع توسط فلومتر به برد پکیج اطلاع‌رسانی می‌شود و برد متوجه می‌شود که به آب گرم نیاز داریم. در این مرحله، برد مشعل پکیج را روشن می‌کند تا آب گرم بیشتری را برای ارسال به لوله آب تولید کند.

این موضوع یکی از مهم‌ترین وظایف فلومتر است. اگر قطعه فلومتر به‌درستی کار نکند یا کارش را با تأخیر انجام دهد، فرآیند گرم کردن آب نیز با تاخیر انجام می‌شود که در این صورت نیاز است فلومتر بررسی شده و مشکل آن حل شود.

2- اعلام میزان جریان آب:

دومین وظیفه مهم فلومتر این است که مقدار آب موجود را به برد اطلاع‌رسانی کند. شاید بپرسید که این موضوع چه اهمیتی دارد؟

باید بدانید که برد پکیج بر اساس نیاز، میزان شعله پکیج را تنظیم می‌کند و این کار را با توجه به اطلاعات ارسال شده از فلومتر انجام می‌دهد. زمانی که جریان آب پکیج زیاد باشد، فلومتر به برد اطلاع می‌دهد تا شعله پکیج بیشتر و بزرگ‌تر شود. در صورتی که مقدار جریان آب کم باشد، فلومتر این موضوع را به برد اعلام می‌کند تا شعله کوچک‌تر شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟

حالا اگر فلومتر پکیج خراب باشد و به‌درستی کار نکند، ممکن است آب گرم مناسبی دریافت نکنید و مشکل سرد و گرم شدن آب پکیج برایتان به وجود بیاید که واقعاً اذیت‌کننده است.

انواع فلومتر پکیج
انواع فلومتر

انواع فلومتر پکیج چه هستند؟

همان‌طور که توضیح دادیم، فلومترها انواع گوناگونی دارند و هر کدام از آنها، وظیفه خاص خود را انجام می‌دهد. اگر در تهیه فلومتر اشتباه کنید، ممکن است در عملکرد پکیج اختلال ایجاد شود.

فلومترها به‌صورت کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند که این دسته‌بندی بر اساس فرکانس آنها است. یادتان باشد که به میزان فرکانس فلومتر دقت کنید تا هنگام تهیه آنها از مغازه دچار اشتباه نشوید.

1- فلومتر پکیج فرکانس بالا:

این فلومتر به‌خاطر این فرکانس بالا محسوب می‌شود که پروانه‌های آن بزرگ‌تر هستند و تماس بیشتری با جریان آب دارند. به همین خاطر فرکانس بالاتری از اطلاعات را به برد پکیج منتقل می‌کنند و به همین خاطر به آنها فرکانس بالا گفته می‌شود.

2- فلومتر پکیج فرکانس پایین:

پروانه این نوع فلومتر کوچک‌تر است و به همین خاطر تماس کمتری با آب داشته و فرکانس پایین‌تری را نیز تولید می‌کند؛ به همین دلیل است که به این نوع فلومتر، فرکانس پایین گفته می‌شود.

این دو مورد، انواع فلومتر پکیج هستند که در بازار وجود دارند. در هنگام تهیه فلومتر برای پکیج، به نوع و مدل پکیج دقت کنید تا بتوانید فلومتر مناسب را تهیه کنید. چون در غیر این صورت، پکیج شما در تنظیم میزان شعله مشکل خواهد داشت و در فرآیند گرم کردن آب نیز اختلال ایجاد می‌شود.

10 علت کاهش فشار آب پکیج را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید.

فلو سوئیچ و فلومتر
مکان قرارگیری فلومتر پکیج

نشانه خرابی فلومتر پکیج چیست؟

در پکیج برای برخی از بخش‌ها ارورهایی وجود دارد که با مشاهده این ارورها، متوجه می‌شویم که بخش خاصی از پکیج دچار مشکل شده است. اما متأسفانه برای خرابی فلومتر هیچ‌گونه خطایی وجود ندارد.

بنابراین، برای پی بردن به مشکل فلومتر باید به نشانه‌های این موضوع توجه کنیم. مهم‌ترین نشانه خرابی فلومتر این است که بعد از باز کردن آب گرم، به‌اندازه کافی گرما حس نمی‌کنید و گرمای آب کم است. این موضوع به‌خاطر تنظیم نبودن شعله پکیج اتفاق می‌افتد که به فلومتر مربوط می‌شود.

بنابراین، در چنین حالتی باید بررسی کنید که آیا مشکلی در فلومتر وجود دارد یا خیر و در صورت نیاز، نسبت به تعمیر یا تعویض فلومتر پکیج اقدام کنید. برای سرویس و تعمیر پکیج، بهترین کار این است که کار را به افراد حرفه‌ای و متخصص بسپارید و از خدمات تعمیر پکیج در محل استفاده کنید.

دلایل خرابی فلومتر در پکیج
دلایل خرابی فلومتر در پکیج

دلایل خرابی فلومتر چه هستند؟

خوشبختانه فلومتر قطعه‌ای قابل تعمیر است و می‌توان مشکلات این قطعه را برطرف کرد. بهتر است با دلایل خرابی فلومتر آشنا شوید تا بتوانید بر اساس این موارد، اقدام مناسب را انجام دهید. موارد زیر از جمله دلایل خرابی فلومتر پکیج هستند:

1- رسوب زدگی در مسیر حرکت پروانه:

گاهی اوقات رسوب زدگی پکیج باعث می‌شود که پروانه فلومتر به‌درستی کار نکند و نچرخد. این موضوع باعث می‌شود که فلومتر اطلاعات اشتباه را به برد ارسال کند. در نتیجه با رسوب‌گیری پکیج به‌صورت کامل، می‌توان این مشکل را رفع کرده و فلومتر را نیز تعمیر کرد. هر چند با نصب سختی گیر پکیج تا حدود زیادی می توانید از بروز این مشکل پیشگیری کنید.

2- خراب‌ شدن آهنربای فلومتر:

در مرکز فلومتر یک آهنربا وجود دارد که این آهنربا باعث ایجاد یک میدان مغناطیسی می‌شود و چرخش را برای پروانه راحت‌تر می‌کند. با چرخش درست پروانه، اطلاعات درست به برد ارسال می‌شود. در صورتی که آهنربای فلومتر خراب شود یا بشکند، نمی‌تواند به‌درستی وظیفه خود را انجام دهد و باید برای تعویض آن اقدام کنید تا بتوانید مشکل فلومتر را حل کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟

علائم خرابی فلومتر
علائم خرابی فلومتر

3- شکستگی پره‌های پروانه:

گاهی اوقات یک یا چند پره در پروانه فلومتر، دچار شکستگی یا خوردگی می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود که فلومتر نتواند جریان آب را به‌درستی تشخیص دهد و آمار اشتباهی را به برد ارسال کند.

به همین خاطر در این حالت نیاز است که پروانه فلومتر را تعویض کنید تا با کمک پروانه جدید، بتواند به‌درستی کارش را انجام دهد.

4- قطع شدن سیم فلومتر:

برای عملکرد درست فلومتر، این قطعه باید به برد پکیج وصل شود تا بتواند اطلاعات را به‌خوبی به برد ارسال کند. گاهی اوقات فلومتر پکیج هیچ مشکلی ندارد؛ اما این قطعه نمی‌تواند آمار را به برد ارسال کند.

اگر متوجه شدید که سیم فلومتر قطع شده است، باید با رعایت نکات ایمنی اتصال سیم‌ها را برقرار کنید تا این قطعه بدون مشکل به کار خود ادامه دهد.

سرویس و تعمیر پکیج
سرویس و تعمیر پکیج

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب، با فلومتر پکیج و عملکرد آن آشنا شدید. سپس انواع فلومتر را به شما معرفی کردیم. در ادامه نیز به شما توضیح دادیم که نشانه‌های خراب بودن فلومتر چیست و برای حل مشکلات فلومتر چه کارهایی را باید انجام دهید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما جذاب و کاربردی باشد.

در صورت خرابی فلومتر و سایر قطعات پکیج، شما می‌توانید از تعمیرکاران حرفه‌ای هوم سرویز کمک بگیرید و انجام کارهای تخصصی و مهم را به افراد متخصص بسپارید. افراد باتجربه، به‌خوبی می‌توانند کار نصب پکیج و سرویس آن را برای شما انجام دهند تا بتوانید با خیال راحت از پکیج خود استفاده کنید.

برای استفاده از خدمات گرمایشی هوم سرویز برای نصب و تعمیر پکیج و آبگرمکن، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، همیاران هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا