لوله کشی و تاسیسات

علت سرد و گرم شدن آب پکیج + راه‌حل چیست؟

پکیج، یکی از رایج‌ترین وسایل گرمایشی در ایران است که کار گرم کردن محیط خانه و گرم کردن آب مصرفی را انجام می‌دهد. سیستم پکیج پیچیده است و به سرویس دوره‌ای و رسیدگی منظم نیاز دارد تا اجزای آن دچار مشکل نشوند. یکی از مشکلات آزاردهنده در هنگام استفاده از پکیج‌ها، سرد و گرم شدن آب پکیج است.

اگر چنین مشکلی برای پکیج دیواری منزل شما پیش بیاید، در زمان حمام کردن و استفاده از آب داغ به مشکل برمی‌خورید؛ زیرا آب ناگهان سرد می‌شود و نمی‌توانید حمام لذت بخش و خوشایندی را تجربه کنید. به همین دلیل باید سریع‌تر برای حل این مشکل اقدام کنید و علت اصلی این موضوع را پیدا کنید.

در این مطلب، اصلی‌ترین دلایل سرد و گرم شدن آب پکیج را به شما معرفی می‌کنیم و به شما توضیح می‌دهیم که برای حل این مشکل، باید چه کارهایی را انجام دهید.

اگر دوست دارید با دلایل سرد و گرم شدن آب پکیج آشنا شوید و برای حل این مشکل اقدام کنید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سرد و گرم شدن آب پکیج
علت سرد و گرم شدن آب پکیج

دلیل سرد و گرم شدن آب پکیج چیست؟

همانطور که به شما توضیح دادیم، مساله سرد و گرم شدن آب پکیج به دلیل وجود مشکل در یکی از قطعات پکیج اتفاق می‌افتد و موجب نارضایتی افراد می‌شود. در ادامه با 13 علت اصلی سرد شدن آب پکیج آشنا خواهید شد.

بهتر است برای عیب یابی و سرویس پکیج خود، از افراد حرفه‌ای و باتجربه کمک بگیرید و تعمیر پکیج منزل خود را به سرویسکار پکیج بسپارید تا این کار را به بهترین شکل ممکن برای شما انجام دهند.

موارد زیر، از جمله اصلی‌ترین دلایل سرد و گرم شدن آب پکیج هستند:

1- مشکل در فشار آب ساختمان:

اولین دلیل سرد شدن آب مصرفی، وجود مشکل در فشار آب ساختمان است. افرادی که در طبقات بالای ساختمان زندگی می‌کنند، با مشکل افت فشار آب مواجه می‌شوند.

برای بررسی این مورد، بهتر است ابتدا شیر آب سرد را باز کنید و بررسی کنید که آیا آب سرد نیز فشار پایینی دارد یا خیر؟ اگر فشار آب سرد نیز کم است، باید بدانید که آب با فشار مناسب به پکیج نمی‌رسد و به همین دلیل آب گرم نمی‌شود. برای حل این مشکل می‌توانید پمپ آب را برای منزل خود نصب کنید تا آب با فشار مناسب به پکیج شما برسد و پکیج بتواند به‌خوبی آب را گرم کند.

اگر در حال حاضر پمپ آب دارید و باز هم آب گرم نمی‌شود، احتمالاً مخزن پمپ آب دچار مشکل شده یا کم باد شده است. در این حالت باید میزان باد مخزن پمپ را تنظیم کنید تا فشار آب به حالت عادی برگردد.

روش حل مشکلات پمپ آب ساختمان را در وبلاگ هوم سرویز یاد بگیرید.

سرد شدن آب پکیج به دلیل افت فشار آب
سرد شدن آب پکیج به دلیل پایین بودن فشار آب

2- رسوب داشتن مبدل ثانویه پکیج:

پکیج یک مبدل ثانویه دارد که وظیفه آن تنظیم دمای داخل پکیج است. اگر این مبدل به‌درستی کار نکند و داخل آن رسوب جمع شود، دیگر مبدل ثانویه نمی‌تواند دمای داخل پکیج را تنظیم کند و این موضوع باعث می‌شود که دمای داخل پکیج به‌سرعت بالا برود.

زمانی که دمای داخل پکیج بالا می‌رود، شعله پکیج خاموش می‌شود و دیگر آب پکیج گرم نمی‌شود. در این حالت، باید مبدل ثانویه پکیج توسط سرویسکار پکیج بررسی شود و در صورت وجود مشکل، این قطعه از پکیج تعویض شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟
وجود رسوب در مبدل ثانویه پکیج
وجود رسوب در مبدل ثانویه پکیج

3- رسوب داشتن مبدل اصلی:

اگر نصاب پکیج، پکیج تک مبدل را در منزل شما نصب کرده است و در مبدل اصلی این پکیج ها مقدار زیادی رسوب ها جمع شده است، آب در دستگاه به‌درستی چرخش نخواهد داشت و دمای پکیج بسیار بالا می‌رود. در این حالت نیز ترموستات پکیج، شعله دستگاه را خاموش می‌کند و به همین دلیل تا وصل شدن مجدد شعله پکیج، آب سرد می‌شود.

بنابراین اگر دوست دارید آب گرم و خوبی در منزل خود داشته باشید، بهتر است وجود رسوب در مبدل اصلی پکیج را بررسی کنید و با رسوب‌زدایی از مبدل پکیج، این مشکل را حل کنید.

تعمیر پکیج
تعمیر پکیج

4- خرابی سنسور NTC:

سنسور ان تی سی (NTC)، سنسوری است که وظیفه آن تشخیص دمای آب و اعلام آن به برد مرکزی پکیج است. همکاری سنسور NTC با برد پکیج باعث می‌شود که پکیج دمای آب را به‌صورت یکسان تنظیم کند و شما با مشکل سرد و گرم شدن آب پکیج مواجه نشوید.

حالا اگر سنسور ان تی سی در پکیج خراب شود و این سنسور دمای آب را به‌درستی تشخیص ندهد، در فرآیند گرم شدن آب پکیج مشکل به وجود می‌آید و آب سرد می‌شود.

برای حل این مشکل می‌توانید از یک متخصص بخواهید تا سنسور NTC را بررسی کند و در صورت نیاز، این قطعه را تعویض کند تا مشکل پکیج شما حل شود و بتوانید از آب گرم در خانه خودتان استفاده کنید.

عیب یابی و سرویس پکیج
عیب یابی و سرویس پکیج

5- مشکل در فلو سوئیچ:

فلوسوئیچ پکیج، قطعه‌ای است که وظیفه مهمی در گرم کردن آب پکیج دارد. زمانی که شما شیر آب گرم داخل آشپزخانه یا حمام را باز می‌کنید، فلوسوئیچ متوجه نیاز به آب گرم می‌شود و این پیام را به برد اصلی منتقل می‌کند. برد دستگاه نیز فرمان باز شدن مسیر آب گرم خروجی را صادر می‌کند تا آب پکیج گرم شود.

گاهی اوقات به دلیل قطع شدن سیم‌ها، کثیفی فیلتر فلوسوئیچ و جمع شدن رسوبات در ورودی لوله آب پکیج، فلوسوئیچ دچار مشکل می‌شود و در نتیجه، در فرآیند گرم کردن آب پکیج اختلال ایجاد می‌شود. در صورت خرابی فلو سوئیچ و وجود مشکل در این قطعه، بهتر است که فلو سوئیچ جدیدی را تهیه کنید و از تعمیرکار پکیج بخواهید که فلوسوئیچ پکیج شما را عوض کند.

وجود مشکل در فلو سوئیچ پکیج
وجود مشکل در فلو سوئیچ پکیج

6- کم‌ بودن بیش از حد فشار آب:

همان‌طور که در مورد اول گفتیم، کم‌ بودن فشار آب باعث می‌شود که شاهد سرد گرم شدن آب پکیج باشید. یکی از دلایل اصلی افت فشار آب، وجود مشکل در پمپ آب است؛ اما این موضوع به دلایل دیگری نیز اتفاق می‌افتد. مثلاً زمانی که در لوله‌های ورودی آب به پکیج رسوب جمع شود، این موضوع مانع از ورود آب با فشار مناسب می‌شود و فشار آب را کم می‌کند. زمانی که فشار آب بسیار کم باشد، آب پکیج سریعاً گرم شده و سپس شعله پکیج خاموش می‌شود. در نتیجه دائماً آب پکیج سرد و گرم می‌شود و انجام کارهایی مانند حمام کردن برای شما بسیار ناخوشایند خواهد شد.

در این حالت باید مشکل لوله‌های آب را پیدا کنید تا بتوانید برای رفع این مشکل اقدام کنید. همچنین بهتر است از لوله کش پکیج بخواهید تا انسداد تمام لوله‌های ورودی به پکیج را بررسی کند. اگر آب محل زندگی شما رسوبات زیادی دارد، می‌توانید از فیلترهای رسوب‌گیر استفاده کنید تا این فیلترها، رسوبات آب را در خود جمع کنند و آب با فشار مناسب وارد پکیج شود.

علت دیر گرم شدن آب پکیج ایران رادیاتور
دیر گرم شدن آب پکیج

7- تنظیم نامناسب شعله پکیج:

گاهی اوقات علت سرد و گرم شدن آب، تنظیم نادرست شعله پکیج است. در این حالت، زمانی که آب گرم را باز می‌کنید، سریعاً آب گرم شده و به دمای بالا می‌رسد، اما پس از چند ثانیه آب سرد می‌شود.

این مشکل به این خاطر رخ می‌دهد که شعله پکیج تنظیم نیست و سریعاً دمای بالایی را تولید می‌کند و آب را گرم می‌کند و سپس برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد، خاموش می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که شما شاهد سرد شدن آب پکیج باشید. این موضوع برای انواع پکیج‌های ایرانی و خارجی پیش می‌آید و یکی از دلایل سرد شدن آب پکیج بوتان و ایران رادیاتور است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟

برای حل این مشکل، بهتر است مبدل‌های پکیج توسط تعمیرکاران حرفه‌ای بررسی شود و شعله پکیج در میزان مناسب تنظیم شود. بعد از سرویس پکیج، این موضوع حل می‌شود و شما می‌توانید از آب گرم کافی در حمام و منزل خود استفاده کنید.

تنظیمات پکیج
تنظیمات پکیج

8- خراب شدن پرشر هوا یا تنظیم کننده فشار هوا:

پرشر هوا، قطعه‌ای است که فشار موردنیاز پکیج را تنظیم می‌کند. حالا اگر این قطعه به‌درستی عمل نکند و فشار پکیج را کم‌ و زیاد کند، باز هم شاهد سرد و گرم شدن آب پکیج خواهید بود.

در این حالت باید از یک متخصص بخواهید پرشر هوا را بررسی کند تا مطمئن شود که این قطعه مشکل ندارد. در صورت وجود مشکل در قطعه پرشر هوا، بهتر است از تعمیرکاران پکیج بخواهید که این قطعه را برای شما تعویض کنند.

علت سرد شدن آب پکیج ایران رادیاتور
خراب شدن قطعه پرشر هوا

9- خرابی پمپ پکیج:

پمپ پکیج، قطعه‌ای است که آب را به سمت رادیاتورها و لوله‌های آب گرم منزل هدایت می‌کند. اگر پمپ آب داخل پکیج خراب شود، دیگر نمی‌تواند آب گرم را به‌خوبی پمپاژ کند و در نتیجه آب مصرفی داخل خانه دائماً سرد و گرم می‌شود. مشکل در پمپ آب باعث کاهش فشار آب گرم پکیج نیز می‌شود. بنابراین برای پیدا کردن علت اصلی سرد شدن آب پکیج دیواری، خوب است پمپ پکیج را بررسی کنید و ببینید که این قطعه درست کار می‌کند یا نه.

در صورت وجود خرابی در پمپ پکیج، باید این قطعه را تعویض کنید و تنظیمات آن را دوباره انجام دهید تا آب گرم را به‌خوبی به داخل منزل برساند.

خراب شدن قطعه پرشر هوا
پمپ آب پکیج

10- خاموش و روشن شدن مکرر شعله پکیج:

گاهی اوقات به دلایل مختلف، شاهد این هستیم که شعله پکیج خاموش و روشن می‌شود و این موضوع نیز یکی از دلایل مهم سرد و گرم شدن آب پکیج است. اگر دنبال پیدا کردن علت سرد شدن آب پکیج بیتا و پکیج تاچی هستید، بهتر است وضعیت شعله‌های پکیج را بررسی کنید و برای تنظیم شعله پکیج، از تعمیرکاران پکیج و شوفاژ کمک بگیرید.

تنظیم نبودن شعله پکیج و خاموش شدن دائم آن
تنظیم نبودن شعله پکیج و خاموش شدن دائم آن

11- فاصله زیاد شیر آب تا پکیج:

اگر شیر آب گرم تا پکیج فاصله زیادی داشته باشد، این احتمال وجود دارد که شاهد سرد و گرم شدن دائمی آب باشید. در این حالت، ابتدا آب سرد موجود در پکیج از لوله خارج می‌شود و سپس آب گرم وارد لوله می‌شود. برای حل این مشکل، بهتر است مکان نصب پکیج را به کمک سرویسکار پکیج تغییر دهید و پکیج را در نزدیکی حمام یا آشپزخانه نصب کنید تا همواره به آب گرم دسترسی داشته باشید.

تعمیر پکیج در محل
تعمیر پکیج در محل

12- کار کردن همزمان چند شیر آب گرم:

یکی از دلایل سرد و گرم شدن آب پکیج ایران رادیاتور و سایر پکیج‌ها این است که شما همزمان چند شیر آب گرم را باز کرده‌اید. باید بدانید که پکیج ظرفیت مشخصی دارد و مقدار مشخصی از آب را گرم می‌کند. به همین دلیل است که بعد از باز کردن شیر آب گرم حمام و آشپزخانه به صورت همزمان، این احتمال وجود دارد که آب مصرفی سرد شود.

در این حالت، بهتر است هنگام استفاده از آب گرم در حمام، شیرهای دیگر آب گرم را ببندید یا از آب سرد استفاده کنید تا اختلالی در آب گرم ایجاد نشود.

ظرفیت پکیج
ظرفیت پکیج

13- خرابی رگلاتور گاز و نرفتن روی شعله کوتاه:

گاهی اوقات رگلاتور گاز پکیج خراب می‌شود و به‌درستی کار نمی‌کند. این مشکل باعث می‌شود که شعله کوتاه پکیج به‌درستی کار نکند و در عوض شعله بلند پکیج فعال شود. بعد از روشن شدن شعله بلند پکیج، این شعله سریعاً خاموش می‌شود که این موضوع نیز منجر به سرد شدن آب پکیج خواهد شد.

در این حالت، باید شعله کوتاه پکیج را بررسی کنید و ببینید که این شعله به‌درستی کار می‌کند یا خیر؟ اگر مشاهده کردید که این قطعه به‌درستی کار نمی‌کند، بهتر است رگلاتور گاز را تعویض کنید تا مشکل سرد و گرم شدن آب حل شود.

عیب یابی و رفع مشکلات پکیج
عیب یابی و رفع مشکلات پکیج

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب، 13 مورد از مهم‌ترین دلایل سرد و گرم شدن آب پکیج را به شما معرفی کردیم و روش حل هرکدام از این مشکلات را نیز به شما توضیح دادیم تا بتوانید سریع‌تر برای حل مشکل پکیج خود اقدام کنید.

پیشنهاد می‌کنیم که برای رفع مشکلات تخصصی پکیج، حتماً از افراد متخصص کمک بگیرید تا کار تعمیر پکیج و سرویس آن را به‌درستی انجام دهند و مشکلات پکیج شما را خیلی سریع برطرف کنند.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد. از شما دعوت می‌کنیم که روش هواگیری انواع پکیج را نیز در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و با مراحل این کار آشنا شوید.

برای استفاده از خدمات تیم هوم سرویز برای سرویس و تعمیر پکیج، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، کارشناسان ما در هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا