لوله کشی و تاسیسات

درز انبساط در گرمایش از کف چیست؟ نحوه و محل اجرای صحیح آن

در هنگام ساختمان‌سازی و اجرای سیستم‌های مختلف، باید استانداردها و اصول مهندسی را اجرا کرد. رعایت این نکات باعث افزایش ایمنی و ماندگاری بهتر اجزای ساختمان می‌شود. یکی از موارد مهمی که در هنگام تجهیز کردن ساختمان باید رعایت کرد، در نظر گرفتن درز انبساط است. این موضوع در هنگام اجرای سیستم گرمایشی، اجرای پارکت، اجرای سرامیک و … اهمیت زیادی دارد. وجود درز انبساط در گرمایش از کف به این دلیل است که در صورت انقباض و انبساط مصالح در اثر گرما یا سرما، فضای کافی برای افزایش سایز مصالح وجود داشته باشد و احتمال خرابی یا ترکیدگی سیستم‌ گرمایش از کف را به حداقل برساند.

در این نوشته قصد داریم درباره درز انبساط در گرمایش از کف و اهمیت آن با شما صحبت کنیم. همچنین بهترین مکان‌ها برای قرار دادن درز انبساط در ساختمان را به شما معرفی خواهیم کرد.

اگر به اجرای سیستم گرمایش از کف در ساختمان خود فکر می‌کنید و دوست دارید با اجزای مختلف این سیستم آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سیستم گرمایش از کف
سیستم گرمایش از کف

درز انبساط در گرمایش از کف چیست؟

در سیستم گرمایش از کف، درز انبساط، فاصله‌ای است که دور تا دور بتن‌ها یا سرامیک‌ها و بین آنها اجرا می‌شود. با در نظر گرفتن درز انبساط در کف ساختمان، احتمال خرابی و ترکیدگی سیستم گرمایش از کف بر اثر انبساط و انقباض به حداقل می‌رسد. همچنین این فاصله استاندارد، از خراب شدن مصالح کف ساختمان مانند سنگ، سرامیک و پارکت جلوگیری می‌کند.

همانطور که در نوشته معرفی انواع سیستم های گرمایشی به شما توضیح دادیم، سیستم گرمایش از کف به این صورت است که در کف ساختمان، لوله‌های باریک و بلند نصب می‌شود و با حرکت آب گرم در داخل این لوله‌ها، فضای خانه گرم می‌شود.

تصور کنید زمانی که آب بسیار گرم در داخل لوله‌های کف ساختمان عبور می‌کند، این گرما در اثر حرارت منبسط و منقبض می‌شوند و تغییر حالت می‌دهند. به همین دلیل باید درز انبساط در سیستم گرمایش از کف وجود داشته باشد تا در هنگام انبساط بتن و سیمان، ترک‌خوردگی ایجاد نشود یا سرامیک‌ها روی‌هم سوار نشوند و ظاهر خانه را خراب نکنند.

به همین دلیل است که وجود درز انبساط در گرمایش از کف اهمیت بسیار زیادی دارد و از بروز مشکلات آینده جلوگیری می‌کند.

باید بدانید که ضخامت درز انبساط در سیستم گرمایش از کف، حداقل 12 سانتی‌متر است تا فضای کافی برای منبسط شدن بتن‌ها وجود داشته باشد.

درز انبساط در گرمایش از کف
درز انبساط در گرمایش از کف

آیا درز انبساط در گرمایش از کف باید همه‌جا اجرا شود؟

باید بدانید که اجرا و تعمیرات سیستم گرمایش از کف کاری تخصصی است و باید توسط افراد متخصص و حرفه‌ای انجام شود. مهندسان ساختمان و افراد متخصص، به‌خوبی می‌دانند که سیستم گرمایش از کف را چگونه اجرا کنند و از چه تجهیزاتی برای اجرای این سیستم استفاده کنند. مهم‌ترین کار بعد از طراحی نقشه این سیستم گرمایشی، اجرای درز انبساط است.

انتخاب درست مکان درز انبساط در سیستم گرمایش از کف اهمیت زیادی دارد و به عملکرد درست این سیستم کمک می‌کند. برای قرار دادن درز انبساط، باید مکان‌های زیر را انتخاب کنید:

1- دورتادور دیوارهای اطراف بتن:

زمانی که لوله‌های گرمایشی در کف ساختمان نصب می‌شود، یک لایه بتن روی این لوله‌ها را می‌پوشاند. در هنگام بتن ریزی کف ساختمان، بهتر است دور تا دور دیوارهای اطراف بتن به اندازه 1 تا 2 سانتی متر فاصله در نظر بگیرید. این فاصله همان درز انبساط است که فضای کافی برای منبسط شدن مصالح را ایجاد می‌کند. در صورت بی‌توجهی به این کار و پوشاندن تمام کف ساختمان با بتن، احتمال منبسط شدن بتن‌ها و تخریب کفپوش بالا می‌رود.

2- مساحت های بالای 40 متر مربع:

اگر مساحت اتاق خواب یا اتاق پذیرایی خانه شما بیشتر از 40 متر مربع است، باید قبل از پوشاندن کف ساختمان با بتن، درز انبساط را در نظر بگیرید و فضای اتاق را با فاصله مناسب بخش‌بندی کنید.

مکان‌های مناسب برای اجرای درز انبساط سیستم گرمایش از کف
مکان‌های مناسب برای اجرای درز انبساط

3- بین بتن ها با طول بیشتر از 8 متر:

در هنگام بتن‌ریزی، اگر طول بتن‌ها بیشتر از 8 متر شود، باید درز انبساط را بین بتن‌ها در نظر بگیرید تا بتن بتواند منبسط شود و به سرامیک و کفپوش فشار وارد نکند.

4- بین فضاهای جدا:

در هنگام اجرای سیستم گرمایش از کف در فضاهای جدا از هم، شما باید درز انبساط را بین فضاهای جدا از هم در نظر بگیرید. مثلاً بعد از اتمام کار نصب لوله های گرمایش از کف در اتاق پذیرایی و شروع نصب لوله‌ها در آشپزخانه، باید درز انبساط را اجرا کنید و فاصله مناسب را بین این فضاها در نظر بگیرید.

مکان قرارگیری درز انبساط در گرمایش از کف
مکان قرارگیری درز انبساط

نکات مهم در اجرای درز انبساط در گرمایش از کف

حالا که با اهمیت درز انبساط در گرمایش از کف آشنا شدید و یاد گرفتید که بهترین مکان برای اجرای درز انبساط در ساختمان کجا است، بهتر است با نکات مهم برای اجرای درز انبساط در این سیستم گرمایشی نیز آشنا شوید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات اجرای سیستم گرمایش از کف هم ارائه میده؟

رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند تا سیستم گرمایش از کف را به‌درستی اجرا کنید و ایمنی این سیستم را افزایش دهید:

1- پوشاندن درز انبساط با فوم:

فضای موجود در درز انبساط باید با استفاده از فوم‌های XPE یا فوم پلی‌ اتیلن پر شود. ضخامت این فوم‌ها 2 سانتی متر است و می‌تواند کاملاً درز انبساط را پر کند.

2- ارتفاع درز انبساط:

نکته مهم بعدی این است که ارتفاع درز انبساط باید با ارتفاع بتن کف ساختمان برابر باشد. یعنی اگر بتن 20 سانتی متر ارتفاع دارد، باید برای درز انبساط نیز همین ارتفاع را در نظر بگیرید.

اندازه و ارتفاع درز انبساط
اندازه و ارتفاع درز انبساط

3- در نظر گرفتن درز انبساط در مکان‌های بدون گرمایش:

در بعضی از قسمت‌های خانه، لوله‌های گرمایشی نصب نمی‌شوند. مثلاً در قسمت زیر کابینت‌ها نیازی به نصب لوله گرمایشی نیست. در قسمت‌های بدون گرمایش، بسیار مهم است که درز انبساط را در نظر بگیرید تا از خرابی و آسیب‌دیدگی این قسمت‌ها جلوگیری کنید.

4- اجرا در کنار لوله‌های فاضلاب:

در بعضی از ساختمان‌ها، لوله‌های فاضلاب در کف ساختمان قرار می‌گیرند. اگر در کف ساختمان لوله‌های فاضلاب نیز وجود داشته باشند، باید بین لوله‌های فاضلاب و لوله‌های سیستم گرمایش از کف، درز انبساط وجود داشته باشد. حداقل فاصله استاندارد بین این لوله‌ها، 10 سانتی متر است.

5- خودداری از ایجاد درز انبساط روی مدارها و لوپ‌ها:

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در هنگام اجرای درز انبساط در سیستم گرمایش از کف این است که درز انبساط را روی مدارها و لوپ‌ها ایجاد نکنید؛ زیرا این کار با خطرات و مشکلات خاصی همراه است.

در صورتی که نصاب سیستم گرمایش از کف، با محدودیت در اجرای لوله‌های گرمایشی مواجه شود، می‌تواند با استفاده از لوله‌ خرطومی مناسب، تا 30 سانتی متر اطراف این بخش‌ها را پوشش دهد تا لوله‌های گرمایشی به‌صورت کامل پوشانده شوند.

اجرای سیستم گرمایش از کف با هوم سرویز
اجرای سیستم گرمایش از کف

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره اهمیت درز انبساط گرمایش از کف با شما صحبت کردیم و عملکرد درز انبساط را به شما توضیح دادیم. همچنین بهترین مکان‌ها برای اجرای درز انبساط را به شما معرفی کردیم. حالا شما با عملکرد درز انبساط و نکات ایمنی مهم برای اجرای آن آشنا هستید و می‌توانید روی اجرای صحیح درز انبساط سیستم گرمایشی خود نظارت کنید.

از اینکه تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطالب برای شما کاربردی و مفید باشید.

انجام کارهایی مانند اجرای سیستم گرمایش از کف، سرویس پکیج، تعمیر بخاری و لوله کشی شوفاژها، نیاز به تخصص و مهارت دارد و به همین دلیل بهتر است توسط افراد باتجربه و متخصص انجام شود. تعمیرکاران حرفه‌ای هوم سرویز در هر ساعتی از شبانه روز، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند و کلیه خدمات گرمایشی را برای شما عزیزان انجام می‌دهند.

برای استفاده از خدمات گرمایشی هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای تعمیر سیستم گرمایش از کف و تعمیر شوفاژ ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، همیاران هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

همیار شماییم تا پایان سرویس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا