نظافت و پذیرایی

از بین بردن لکه مام و سفیدک روی لباس سفید و مشکی

احتمالاً شما هم این موضوع را تجربه کرده‌اید که پس از استفاده از مام‌های صابونی و دئودورانت‌، رد سفیدی آن روی لباس شما باقی بماند. استفاده از مام‌های صابونی رولی باعث ایجاد لکه زرد روی لباس‌های سفید می‌شود و به شکل سفیدک روی لباس‌های مشکی باقی می‌ماند. وجود لکه مام روی لباس، موضوعی ناخوشایند است که ظاهر و جذابیت لباس‌ها را خراب می‌کند. به همین دلیل بهتر است روش از بین بردن لکه مام روی لباس را بلد باشید و بعد از مشاهده لکه سفیدک روی لباس مشکی یا آثار مام روی لباس سفید، خیلی سریع برای شستشوی این لکه‌ها اقدام کنید.

در این نوشته قصد داریم بهترین و سریع‌ترین روش‌ها برای از بین بردن لکه سفیدک روی لباس را به شما معرفی کنیم و به شما توضیح دهیم که چطور لکه مام را از روی لباس خود پاک کنید. اگر به زیبایی و تمیزی لباس‌های خود اهمیت می‌دهید و دوست دارید با روش پاک کردن لکه مام از روی لباس آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

از بین بردن سفیدک لباس مشکی
از بین بردن سفیدک لباس مشکی

راهکارهای سریع برای از بین بردن لکه مام روی لباس

همانطور که گفته شد، وجود لکه‌های سفیدک ناشی از مام روی لباس و مخصوصاً قسمت زیر بغل پیراهن‌ها جلوه بدی دارد. برای پاک کردن لکه سفیدک روی لباس مشکی، طبیعتا راحتترین روش پیدا کردن خشکشویی فوری لباس در نزدیکی شماست ولی اگر شما هم مثل من ماجراجو هستید و به دنبال راه حل خانگی و ارزانتر هستید، شما می‌توانید روش‌های ساده و موثر زیر را امتحان کنید:

استفاده از جوش شیرین

استفاده از خمیر جوش شیرین، یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌ها برای پاک کردن لکه‌های سفیدک است. با کمک جوش شیرین، حتی لکه‌های مام قدیمی ‌و خشک مام نیز به راحتی از بین می‌رود. برای استفاده از جوش شیرین تنها کافی است مقداری از آن را با آب مخلوط کنید. با این کار، مخلوطی خمیری شکل به دست می‌آید که می‌توانید این خمیر را روی لکه سفیدک مام قرار دهید. چند ساعت صبر کنید تا خمیر روی لکه بماند و سپس آن قسمت را با آب گرم شستشو دهید. با این کار لکه سفیدک مام از روی لباس پاک می‌شود.

استفاده از لیموترش و نمک

آب لیموترش حاوی سطح بالایی از اسید است و به عنوان یک لکه‌بر فوق‌العاده شناخته می‌شود. برای پاک کردن لکه مام روی لباس سفید، می‌توانید لیموی تازه را بردارید و آن را از وسط نصف کنید. پس از آن، آب لیموترش را مستقیماً روی ناحیه لکه‌دار بریزید. سپس مقداری نمک روی آن قسمت ریخته و این مخلوط را روی لکه بمالید تا به مرور لکه سفیدک مام از بین برود. سپس لباس را حدود یک ساعت زیر نور آفتاب قرار دهید. این کار به سفید شدن و روشن شدن بیشتر لباس کمک می‌کند. در نهایت نیز، آن قسمت از لباس را با آب شستشو دهید و داخل ماشین لباسشویی بیندازید. آب لیموترش برای از بین بردن لکه‌های قدیمی ‌و خشک شده مام و دئودورانت بسیار موثر است و با کمک آن می‌توانید لکه‌های زرد روی لباس سفید را به‌راحتی از بین ببرید.

از بین بردن لکه مام روی لباس
از بین بردن لکه مام روی لباس

استفاده از آب و آبلیمو

آبلیمو نیز همانند جوش شیرین می‌تواند لکه‌های سفیدک مام را به خوبی از بین ببرد. برای استفاده از آبلیمو باید مقداری از آن را با مقدار مساوی از آب ترکیب کنید. سپس این ترکیب را روی لکه سفیدک لباس بریزید. اگر لباس رنگ روشنی دارد، همانند روش قبل، بهتر است آن را 1 ساعت در برابر نور خورشید قرار دهید. با این روش نیز لکه‌های سفیدی به سادگی از روی لباس از بین رفته و پس از شستشو می‌توانید لباس را درون ماشین لباسشویی بیندازید.

روش پاک کردن لکه چسب از روی لباس را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید و این لکه‌های سرسخت را به‌راحتی از روی لباستان بردارید.

از بین بردن سفیدک روی لباس مشکی با کمک نمک

نمک همیشه در دسترس است و راه‌حل مناسبی برای تمیز کردن لکه‌های لباس‌های سیاه و سفید است. برای استفاده از نمک می‌توانید مقداری از آن را با آب بجوشانید. سپس یک اسفنج یا پارچه تمیز را به محلول آب و نمک آغشته کرده و روی ناحیه لکه‌دار بمالید. چندین بار این کار را تکرار کرده و سعی کنید هنگام استفاده از نمک آن قسمت لباس را فشار بیشتری مالش دهید. با این کار، به مرور لکه سفیدک مام از روی لباس محو می‌شود.

تمیز کردن لکه اسپری زیر بغل
تمیز کردن لکه اسپری زیر بغل

استفاده از مایع ظرفشویی و آب اکسیژنه برای پاک کردن لکه مام روی لباس

محلول آب اکسیژنه یا همان پراکسید هیدروژن همراه با مایع ظرفشویی نیز برای از بین بردن لکه مام موثر است. برای استفاده از این محلول تنها کافی است مقداری مایع ظرفشویی را با دو برابر آب اکسیژنه ترکیب کنید. سپس از یک برس کوچک مانند مسواک استفاده کنید و آن را به این محلول آغشته کنید. سپس برس را روی قسمت لکه‌دار بکشید. پس از چند دقیقه، لکه سفیدک لباس محو می‌شود. این روش برای پاک کردن سفیدک مام لباس مشکی توصیه نمی‌شود. پس از استفاده از این محلول می‌توانید لباس را یک ساعت در مقابل نور خورشید قرار دهید و سپس در ماشین لباسشویی بشویید.

استفاده از آب اکسیژنه برای از بین بردن سفیدک روی لباس مشکی

آب اکسیژنه برای پاک کردن لکه‌های سفیدک قدیمی ‌و خشک شده بسیار موثر است. برای استفاده از آب اکسیژنه تنها کافی است مقداری آب اکسیژنه را با مقدار مساوی آب در یک ظرف بریزید. سپس لباس‌های لکه دار را درون این محلول قرار دهید و خیس کنید. سپس مجدداً مقداری آب اکسیژنه را به لباس‌ها اضافه کنید و پس از چند دقیقه، لباس را شستشو دهید.

از بین بردن سفیدک روی لباس با کمک آب اکسیژنه و جوش شیرین

همانگونه که در روش اول، جوش شیرین را با آب مخلوط کردید، در این روش می‌توانید از مخلوط جوش شیرین و آب اکسیژنه استفاده کنید. به این‌صورت که مقداری جوش شیرین را با آب اکسیژنه ترکیب کنید تا خمیری شکل شود. دقت داشته باشید که خمیر درست شده خیلی غلیظ یا خیلی رقیق نباشد. سپس خمیر به دست آمده را روی لکه مام بمالید. در حدود 5 دقیقه صبر کنید تا خمیر روی لکه بماند و سپس آن را با آب بشویید. این روش برای پاک کردن لکه از روی لباس‌های سفید بسیار موثر است، اما بهتر است از آن برای از بین بردن لکه‌های لباس‌های رنگی و مشکی استفاده نکنید.

از بین بردن لکه مام روی لباس
از بین بردن لکه مام روی لباس

پاک کردن لکه مام روی لباس با کمک جوراب نایلونی

اگر از مام استفاده کنید و سریع لباس مشکی بپوشید، لک‌های سفیدک آن روی لباس باقی می‌ماند. برای جلوگیری از این مسئله، می‌توانید از جوراب‌های نایلونی استفاده کنید. به این‌صورت که جوراب‌های نایلونی را روی رگه‌های دئودورانت سفید بمالید. علاو بر جوراب نایلونی می‌توانید از پارچه نخی تمیز، یک حوله یا یک جوراب تمیز نیز استفاده کنید و آن را روی لکه سفید مام بمالید. این کار باعث می‌شود که سفیدک‌های ایجاد شده در اثر استفاده از مام به سادگی محو شود و به الیاف لباس نچسبد.

از بین بردن لکه مام روی لباس با کمک سرکه سفید

یکی دیگر از روش‌های عالی برای از بین بردن لکه مام روی لباس سفید و لباس رنگی، استفاده از سرکه سفید است. از سرکه سفید برای پاک کردن سفیدک روی لباس مشکی نیز استفاده می‌شود. برای پاک کردن لکه‌های سرسخت روی لباس، ابتدا مقداری آب را با مقدار مساوی سرکه سفید ترکیب کنید و لباس را درون آن قرار دهید. اجازه دهید تا لباس به مدت یک ساعت درون این محلول خیس بخورد. سپس با استفاده از یک برس کوچک مانند مسواک سعی کنید لکه را از روی لباس پاک کنید تا لکه به آرامی ‌محو شود. در آخر نیز لباس را درون ماشین لباسشویی بشویید.

تمیز کردن انواع لکه از روی لباس با مایع لکه‌بر

مایع‌های لکه‌بر موجود در فروشگاه‌ها نیز راه‌حل آسانی برای پاک کردن این لکه‌ها محسوب می‌شوند و می‌توانند به اندازه سایر راه‌حل‌ها مناسب باشند؛ اما هنگام استفاده از آن‌ها باید به دستورالعمل روی آن توجه کنید تا آسیبی به لباستان وارد نشود. همچنین بهتر است بلافاصله پس از ایجاد لکه، برای تمیز کردن لباس اقدام کنید تا لکه کهنه و قدیمی‌ نشود. در این صورت پاک کردن لکه روی لباس ساده‌تر خواهد بود.

از بین بردن لکه مام روی لباس
از بین بردن لکه مام روی لباس با مایع لکه بر

پاک کردن لکه مام با کمک قرص آسپرین

شما می‌توانید برای پاک کردن لکه مام روی لباس از قرص آسپیرین کمک بگیرید. برای این کار، چند عدد قرص آسپرین را پودر کرده و با آب مخلوط کنید تا خمیری شکل شود. سپس با استفاده از یک برس یا مسواک، خمیر را روی لکه بمالید و خوب آن را پخش کنید. حدود 30 دقیقه صبر کنید تا خمیر روی لکه بماند. در صورتی که لکه بزرگ و عمیق است، می‌توانید پس از گذاشتن خمیر روی لکه، لباس را حدود یک ساعت درون آب خیس کنید. سپس لباس را آبکشی کرده و آن را با ماشین لباسشویی یا با دست بشویید. استفاده از آسپرین در پاک کردن لکه مام از روی لباس‌های سفید بسیار موثر است؛ اما بهتر است از این روش برای لباس‌های رنگی و لباس‌های تیره استفاده نکنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات خشکشویی و اتوی لباس هم ارائه میده؟

از بین بردن لکه مام روی لباس با کمک ترکیب نمک، سرکه و مایع ظرفشویی

برای استفاده از این روش نیز می‌توانید نمک را با مقداری سرکه و مایع ظرفشویی مخلوط کرده و مقداری آب داغ به این مخلوط اضافه کنید. سپس لباس را حدود یک تا دو ساعت درون این محلول خیس کنید. در نهایت لباس را بشویید. این روش برای پاک کردن لکه سفیدک مام از روی لباس بسیار موثر است. در واقع نمک کمک می‌کند که سرکه به درون لکه نفوذ کند و لکه بهتر و سریع‌تر محو شود.

روش شستشوی لباس اکلیلی را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید و لباس‌های مجلسی خود را به‌راحتی شستشو دهید.

شستشوی انواع لباس
شستشوی انواع لباس

پاک کردن لکه مام روی لباس سفید با کمک محلول سفید کننده

استفاده از محلول سفیدکننده می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن، لکه سفیدک ایجاد شده روی لباس را پاک کند. برای از بین بردن لکه سفیدک روی لباس، مقداری سفید کننده بر پایه اکسیژن را همراه با مقدار مساوی آمونیاک مخلوط کنید. به دلیل قوی بودن این محلول بهتر است حین کار از دستکش استفاده کنید. سپس محلول به دست آمده را روی لکه لباس بریزید. حدود 10 دقیقه صبر کنید و پس از آن، لباس را با استفاده از یک شوینده مناسب کاملا بشویید. بعد از آبکشی کامل لباس نیز آن را در آفتاب پهن کنید تا خشک شده و لکه از روی آن محو شود.

توصیه می‌شود در این روش حتماً از محلول‌های سفید کننده بر پایه اکسیژن استفاده کنید نه محلول‌های بر پایه کلر، زیرا ترکیب سفیدکننده بر پایه کلر همراه با آمونیاک باعث ایجاد گاز سمی‌ و خطرناکی می‌شود.

از بین بردن لکه مام با استفاده از بوراکس

بوراکس یا همان اسید بوریک نیز می‌تواند در رفع لکه لباس به شما کمک کند. برای استفاده از آن، پودر بوراکس را با مقداری آب مخلوط کنید. این محلول را روی لکه لباس بپاشید. حدود 30 دقیقه صبر کنید تا لکه خیس بخورد. سپس محل لکه لباس را با دست یا با استفاده از ماشین لباسشویی بشویید. از بوراکس برای تمیز کردن و شستشوی لباس عروس نیز استفاده می‌شود.

نکته مهم:

قبل از استفاده از هریک از روش‌های گفته شده به جنس لباس توجه داشته باشید. بهتر است ابتدا مقدار کمی‌ از مواد شوینده را روی قسمتی از لباس که مشخص نیست امتحان کنید تا مطمئن شوید که این محلول به لباس شما آسیب وارد نمی‌کند. سپس از آن محلول برای پاک کردن لکه روی لباس استفاده کنید.

تمیز کردن لکه مام و اسپری زیر بغل
تمیز کردن لکه مام و اسپری زیر بغل

راهکارهای عالی برای جلوگیری از ایجاد سفیدک مام روی لباس

وجود لکه سفیدک ناشی از مام روی لباس، ظاهری زشت ایجاد می‌کند. همچنین در صورتی که کهنه و قدیمی ‌شود نیز به سادگی از روی لباس پاک نخواهد شد. برای جلوگیری از ایجاد این لکه‌ها می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید:

  • از مصرف بیش از اندازه مام خودداری کنید. در حالت عادی، یک یا دو بار مام را به زیر بغل خود بمالید. در صورت استفاده بیش از حد از مام ممکن است لباس شما دچار لکه‌های زرد شود که به سادگی پاک نمی‌شوند.
  • برند مام خود را عوض کنید. برخی برندهای مام‌، باعث ایجاد لکه سفیدک روی لباس می‌شوند. در صورتی که مام شما لکه زیادی ایجاد می‌کند، می‌توانید از برند دیگری استفاده کنید.
  • مام را کمی ‌گرم کنید. برای این کار می‌توانید قبل از استفاده از مام، آن را کمی ‌زیر بازوی خود نگه دارید تا روغن‌ها و کره‌های موجود آن در تماس با حرارت بدن نرم شوند. این کار می‌تواند در لکه نشدن لباس بسیار موثر باشد.
  • قبل از پوشیدن لباس، کمی‌ صبر کنید تا مام کاملاً خشک شود. در اکثر موارد، در صورت خشک شدن مام لکه یا سفیدک روی لباس ایجاد نمی‌شود.
  • از پودر بچه استفاده کنید. برای استفاده از آن می‌توانید لباس را پشت و رو کرده و روی زیر بغل لباس خود کمی‌ پودر بچه بریزید و سپس لباس خود را بپوشید. با این کار نیز زیر بغل لباس شما لکه نمی‌شود.
  • از دئودورانت‌های فاقد آلومینیوم استفاده کنید. طبق برخی تحقیقات، آلومینیوم موجود در مام‌ها می‌توانند به سلامتی انسان آسیب وارد کنند. همچنین آلومینیوم موجود در مام باعث ایجاد لکه سفیدک یا لکه زردی روی لباس می‌شود. برای جلوگیری از این مسائل می‌توانید از مام‌های طبیعی فاقد آلومینیوم و بدون سایر مواد مصنوعی استفاده کنید.
چگونه سفیدک لباس را از بین ببریم
چگونه سفیدک لباس را از بین ببریم؟

جمع‌بندی مطالب

وجود لکه مام و لکه سفیدک روی لباس، موضوعی ناخوشایند است. در این نوشته، روش‌های از بین بردن لکه مام روی لباس را یاد گرفتید و متوجه شدید که برای تمیز کردن لباس خود چه کارهایی باید انجام دهید. بهترین راه این است که بلافاصله پس از ایجاد لکه روی لباس، برای شستشوی لباس خود اقدام کنید تا لکه به تاروپود لباس نفوذ نکند و ماندگار نشود.

همچنین شما می‌توانید از خدمات خشکشویی فوری هوم سرویز برای شستشو و اتوشویی لباس‌ها و همینطور خدمات پرده شویی هوم سرویز استفاده کنید تا لباس‌هایی تمیز و زیبا داشته باشید.

بعد از ثبت درخواست خشکشویی در سایت و اپلیکیشن هوم سرویز، همیاران هوم سرویز با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام خواهند داد.

همیار شماییم تا پایان سرویس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا