لوازم خانگی

روش صحیح شستن کفش و کتانی در ماشین لباسشویی

یکی از اصول مهم شیک پوشی، داشتن کفش‌های تمیز و زیبا است. زمانی که کفش‌ و کتانی کثیف یا بدبو می‌شوند، بهتر است سریع‌تر برای شستشوی کفش و کتونی اقدام کرد تا ظاهر کفش زشت نشود. یکی از بهترین روش‌ها برای تمیز کردن انواع کتانی ورزشی و کفش اسپرت، شستن کفش در ماشین لباسشویی است. در بسیاری از ماشین‌های لباسشویی مانند ال جی، پاکشوما، سامسونگ و بوش، برنامه‌ای مخصوص شستشوی کفش و کتونی وجود دارد که انواع کفش‌ها را با ملایمت شستشو می‌دهد و تمیز می‌کند.

بعضی از کفش‎‌ها، ظریف هستند و نمی‌توان آنها را با ماشین لباسشویی تمیز کرد؛ اما کفش‌های ورزشی، کفش‌های اسپرت و کفش مخصوص پیاده‌روی را می‌توان در ماشین لباسشویی شست.

در این نوشته، شما با مراحل شستن کفش در ماشین لباسشویی آشنا خواهید شد و یاد می‌گیرید که کفش‌ها و کتانی خود را با کمک ماشین لباسشویی، خیلی سریع تمیز کنید و از تمیزی کفش‌های خود لذت ببرید. اگر به تمیزی و خوشبویی کفش‌های خود اهمیت می‌دهید، از شما دعوت می‌کنیم که تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

آیا شستن کفش در ماشین لباسشویی ضرر دارد
آیا شستن کفش در ماشین لباسشویی ضرر دارد؟ خیر

نحوه درست شستن کفش و کتانی در ماشین لباسشویی

باید بدانید که شستن کفش در ماشین لباسشویی، کار بسیار ساده‌ای است که به‌سرعت انجام می‌شود. برای انجام این کار، کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

1- اطمینان از امکان شستشوی کفش در ماشین لباسشویی

قبل از روشن کردن ماشین لباسشویی و قرار دادن کفش در داخل لباسشویی، باید مطمئن شوید که کفش شما قابل شستشو در لباسشویی است و بعد از شستشو آسیبی نمی‌بیند. برای انجام این کار، کافی است برچسب روی کفش و کتانی را مطالعه کنید. در اکثر موارد، روی برچسب کفش، دستورالعمل‌های لازم برای شستن و نگهداری از کفش درج شده است. با مطالعه برچسب روی کفش و کتونی، به‌راحتی متوجه خواهید شد که کفش شما نسبت به چه مواد شوینده‌ای حساس است و در چه مواردی آسیب می‌بیند.

اگر روی برچسب کفش، این نکته ذکر شده که برای شستشوی کتانی از ماشین لباسشویی استفاده نکنید، بهتر است کفش خود را به صورت دستی و با ملایمت شستشو دهید تا ظاهر کفش خراب نشود. شستشوی دستی، بهترین راه برای تمیز کردن کفش‌های پارچه‌ای، چرمی، جیر و فومی است. همانطور که در مقاله ترفندهای کاربردی برای شستشوی انواع کیف و کفش به شما توضیح دادیم، با استفاده از آب گرم، شوینده ملایم و مسواک کهنه، شما می‌توانید کیف‌ها و کفش‌های حساس را به‌راحتی تمیز کنید و نیازی به استفاده از ماشین لباسشویی نیست.

همانطور که توضیح دادیم، کفش‌های اسپرت و ورزشی قابل شستشو در ماشین لباسشویی هستند و بعد از شستشو در لباسشویی، کاملاً تمیز می‌شوند.

مراحل لازم برای شستن کفش
مراحل لازم برای شستن کفش

2- آماده کردن کفش قبل از روشن کردن ماشین لباسشویی

قبل از قرار دادن کفش در لباسشویی، بهتر است کفش خود را برای شستشو آماده کنید. با این کار، شستشوی کفش و کتانی در ماشین لباسشویی بهتر انجام می‌شود و فشار کمتری به قسمت‌های مختلف کفش وارد می‌شود.

منظور از آماده کردن کفش برای شستشو این است که ابتدا، قسمت زیرین کفش را با مسواک یا پارچه تمیز کنید تا هرگونه آلودگی و گل و لای زیر کفش پاک شود. در صورتی که چیزی به کف کفش چسبیده و پاک نمی‌شود، می‌توانید زیر کفش را زیر شیر آب گرم بگیرید و با کمک برس یا مسواک، آن شی را بردارید.

یکی دیگر از کارهای مهمی که باید انجام دهید، جدا کردن بندهای کفش و خارج کردن کفی آن است. بند کفش و کفی کفش را می‌توان با آب و به صورت دستی شستشو داد تا تمیز شوند.

آماده کردن کفش برای شستشو در ماشین لباسشویی
آماده کردن کفش برای شستشو در ماشین لباسشویی

3- استفاده از کیسه مخصوص شستشوی کفش در ماشین لباسشویی

برای شستن کفش و کتانی در ماشین لباسشویی، پیشنهاد می‌شود که ابتدا کفش‌ها را داخل کیسه مخصوص قرار دهید و سپس آن را وارد مخزن ماشین لباسشویی کنید.

استفاده از کیسه مشبک و توری، از گیر کردن کفش در داخل درام ماشین لباسشویی و خراب شدن کفش جلوگیری می‌کند. در صورتی که کیسه مخصوص شستشوی کفش را ندارید، می‌توانید کفش خود را داخل روبالشتی یا کیسه پارچه‌ای قرار دهید و بالای روبالشتی یا کیسه را گره بزنید تا کفش از داخل آن بیرون نیاید.

بعضی از افراد، در هنگام شستن کفش در ماشین لباسشویی، چند حوله یا پارچه نیز در داخل ماشین لباسشویی قرار می‌دهند تا در هنگام کار کردن لباسشویی، میزان سروصدای کمتری تولید شود و به کفش آسیبی نرسد.

4- انتخاب درست برنامه شستن کفش در ماشین لباسشویی

برای شستشوی کفش در لباسشویی، بهتر است از تنظیمات و برنامه های شستشو لباسشویی استفاده کنید که کفش شما را با ملایمت شستشو دهد. شستن کفش با دور عادی یا دور تند لباسشویی، ممکن است به کفش آسیب برساند.

بهتر است شستشوی انواع کفش ورزشی و اسپرت، با آب ولرم و با دمای حدود 30 درجه سانتیگراد انجام شود؛ زیرا شستن کفش با آب داغ باعث باز شدن چسب‌های اطراف کفش می‌شود و ظاهر کفش را خراب می‌کند. با این توضیحات، برای شستن کفش در لباسشویی، بهتر است برنامه hand wash (شستشوی دستی)، برنامه Outdoor Care یا Easy Care را انتخاب کنید تا مراحل شستشوی کفش و کتانی شما به‌آرامی و باحداقل فشار انجام شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر ماشین لباسشویی هم ارائه میده؟

5- خشک کردن کفش و کتانی بعد از اتمام شستشو

پس از اتمام کار ماشین لباسشویی، باید کفش‌ها را به‌سرعت از داخل لباسشویی بیرون بیاورید؛ زیرا ماندن کفش مرطوب در ماشین لباسشویی باعث بو گرفتن کفش می‌شود.

برای خشک کردن کفش‌ها، پیشنهاد می‌کنیم که آنها را در مکانی خشک و گرم قرار دهید. همچنین می‌توانید کفش خود را در هوای آزاد و مقابل نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. یادتان باشد که کفی‌های کفش را زیر نور مسقیم خورشید قرار ندهید؛ زیرا تابش مستقیم نور آفتاب، کفی کفش را فرسوده و خشک می‌کند. همچنین برای خشک شدن کفش از وسایلی مانند سشوار یا خشک کن استفاده نکنید تا گرمای این وسایل، چسب کفش را از بین نبرد.

یکی از کارهای موثر بعد از شستشوی کفش این است که مقداری روزنامه را مچاله کنید و داخل کفش قرار دهید. روزنامه، رطوبت کفش را جذب کرده و به خشک شدن سریع کفش کمک می‌کند. همچنین قرار دادن روزنامه در داخل کفش باعث می‌شود که کفش‌ها با همان فرم صحیح خشک شوند.

بعد از حدود یک روز، کفش کاملاً خشک می‌شود و می‌توانید از آن استفاده کنید. یادتان باشد که در صورت مرطوب بودن داخل کفش از آنها استفاده نکنید؛ زیرا پوشیدن کفش مرطوب برای سلامت پا مضر است و همچنین باعث بو گرفتن کفش و پاها می‌شود.

نکات مهم برای شستن و تمیز کردن فرش
نکات مهم برای شستن و تمیز کردن فرش

نکات و ترفندهای مهم برای شستشوی کفش‌ و کتانی در ماشین لباسشویی

برای شستن کفش در ماشین لباسشویی، نکات زیر را رعایت کنید:

  • از پودر ماشین لباسشویی استفاده نکنید؛ زیرا پودر لباسشویی روی کفش باقی می‌ماند و آبکشی آن سخت است. بهتر است مایع لباسشویی را جایگزین پودر لباسشویی کنید.
  • برای شستن کفش از مایع نرم‌کننده استفاده نکنید. باقی ماندن نرم کننده روی کفش باعث جذب آلودگی و گردوخاک می‌شود.
  • از مواد شوینده مناسب برای شستشوی کفش استفاده کنید. مقدار مواد شوینده باید به‌قدری باشد که کفش را تمیز کند و سریع آبکشی شود. وجود شوینده زیاد روی کفش باعث آسیب به الیاف کفش می‌شود.
  • قبل از شستشو، به نوع و جنس کفش خود توجه داشته باشید. به یاد داشته باشید که کفش‌های ورزشی، کتانی یا اسپرت، قابل شستشو در داخل ماشین لباسشویی هستند؛ اما بهتر است کفش‌هایی که از جنس چرم یا جیر هستند را به‌صورت دستی شستشو دهید. زیرا این کفش‌ها حساسیت بالایی دارند و ممکن است دچار آسیب شوند. بهتر است کفش‌های مجلسی و حساس را نیز به صورت دستی تمیز کنید. کفش‌های گلدوزی شده، منجوق‌دوزی یا مهره‌دوزی شده، کفش‌هایی با جنس ابریشم، کفش‌های پاشنه بلند و کفش‌های رسمی ‌نیز مناسب شستشو در ماشین لباسشویی نیستند.
  • بهتر است قبل از انداختن کفش‌ و کتونی در ماشین لباسشویی، بند آن‌ها را باز کنید و بند کفش‌ها را به صورت جداگانه با آب و صابون شستشو دهید.
  • کفش‌های خود را داخل یک کیسه لباس مشبک قرار دهید و سپس داخل ماشین بیندازید.

سایر نکات مهم برای شستشوی کفش

  • کفی کفش‌ها را خارج کنید. برای شستشوی کفی‌ها می‌توانید از یک پارچه نرم یا برس کمک بگیرید و به صورت دستی آن‌ها را با آب و صابون شستشو دهید. در صورتی که کفی‌ها بوی نامطبوعی دارد، بهتر است آن‌ها را داخل جوش شیرین بیاندازید تا بوی بد آن‌ها از بین برود.
  • قبل از قرار دادن کفش‌ها در داخل ماشین لباسشویی، آنها را تمیز کنید. برای این منظور می‌توانید با استفاده از یک مسواک یا فرچه مخصوص، کثیفی و گل و لای روی کفش را برطرف کرده و سپس آن را داخل لباسشویی بیاندازید.
  • بعد از اتمام شستشوی کفش‌ها در ماشین، سریعاً آن‌ها را خارج کنید. برای جلوگیری از بو گرفتن آن‌ها بهتر است کفش‌ها را مقابل نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید تا خشک شوند.
  • برای جلوگیری از آسیب دیدن کفش‌ها و برخورد کفش با دیواره ماشین لباسشویی، بهتر است ماشین لباسشویی را روی دور کند قرار دهید.
  • برای شستشوی کفش‌ها از شوینده قوی استفاده نکنید.
  • پس از شستشو، داخل کفش را با استفاده از روزنامه پر کنید تا فرم کفش خراب نشود.
  • کفش را مدت زمان طولانی داخل ماشین لباسشویی نگه ندارید تا بو نگیرد.
  • برای خشک کردن کفش، از خشک‌کن ماشین لباسشویی استفاده نکنید و آن‌ها را در هوای آزاد خشک کنید.
  • برای شستن کفش‌ها از آب داغ استفاده نکنید. آب داغ باعث تغییر شکل و جنس کفش‌ها شده، چسب کفش را ضعیف می‌کند و حتی باعث خشکی و ترک‌خوردگی کفش می‌شود.
  • برای شستشوی کفش در لباسشویی حتماً به برچسب آن دقت کنید.
  • کفش سفید را با لباس یا کفش رنگی در داخل ماشین لباسشویی نیندازید.
  • کفش‌های سنگین را به صورت دستی شستشو دهید.
  • چنانچه در شستن کفش و کتانی داخل منزل تردید دارید و نگران خراب شدن کفش ها هستید. پیشنهاد می کنیم شستشو را به بهترین خشکشویی هوم سرویز بسپرید.
شستن کفش سفید در لباسشویی
شستن کفش سفید در لباسشویی

شوینده مناسب برای شستن کفش در ماشین لباسشویی

شما می‌توانید برای شستن کفش درون ماشین لباسشویی، از مایع شوینده لباس استفاده کنید؛ زیرا پودر لباسشویی یا پودر صابون روی کفش باقی می‌ماند و به الیاف کفش آسیب می‌رساند.

بعضی از افراد، مقدار زیادی شوینده را داخل لباسشویی می‌ریزند و گمان می‌کنند که با این کار، کفش‌ها تمیزتر می‌شوند! اما این موضوع درست نیست و ریختن شوینده زیاد برای شستشوی کفش باعث خراب شدن کفش خواهد شد.

همچنین به یاد داشته باشید که برای شستشوی کفش در لباسشویی، نیازی نیست از نرم کننده حوله و لباس استفاده کنید، زیرا نرم‌کننده بقایایی را به جای می‌گذارد که قابلیت جذب کثیفی بیشتری خواهد داشت.

در صورتی که کفش‌ها بدبو شده باشند، می‌توانید به همراه مواد شوینده از ماده ضدعفونی کننده لباس نیز استفاده کنید؛ زیرا ضدعفونی کننده، باکتری‌های و بوی نامطبوع کفش را از بین می‌برد.

شستن کفش در ماشین لباسشویی ال جی
شستن کفش در ماشین لباسشویی ال جی

برنامه شستن کفش در ماشین لباسشویی ال جی

همانطور که در مقاله راهنمای خرید ماشین لباسشویی به شما توضیح دادیم، امکانات ماشین‌های لباسشویی با هم فرق دارد و برنامه‌های شستشوی آنها نیز متفاوت است. در ماشین لباسشویی ال جی، گزینه‌ای با نام Sports Wear دارد که مخصوص شستشوی کفش، کتانی و لباس ورزشی است. با انتخاب گزینه Sports Wear در ماشین ال جی، مواردی مانند درجه حرارت آب و دور چرخش لباسشویی به صورت اتوماتیک تنظیم می‌شود.

برای شستشوی کفش مشکی و تیره در ماشین لباسشویی ال جی، پیشنهاد می‌کنیم درجه حرارت شستشو را تا 40 درجه کاهش دهید تا رنگ کفش از بین نرود و بور نشود. همچنین برای کفش‌های ظریف بهتر است دور چرخش ماشین را روی حالت کمتر از 800 دور انتخاب کنید.

در هر حالت، برای شستن کفش و کتانی با ماشین لباسشویی ال جی، از دور کند آن استفاده کنید تا کفش‌ها با شدت کمتر به هم یا به دیواره‌های ماشین برخورد کنند و احتمال پارگی یا آسیب دیدن آن‌ها کمتر شود. همچنین بهتر است کفش‌ها را با دمای سرد شستشو دهید تا به الیاف پارچه کفش آسیبی وارد نشود و کفش‌ها رنگ پس ندهند. 

شستن کفش در ماشین لباسشویی پاکشوما
شستن کفش در ماشین لباسشویی پاکشوما

برنامه شستن کفش در ماشین لباسشویی پاکشوما، بوش و دوو

در ماشین لباسشویی پاکشوما، برای شستن کفش و کتانی می‌توانید از برنامه‌های بسیار ملایم استفاده کنید. تنظیمات این برنامه همانند شستن لباس با دست عمل می‌کند و کفش شما را با ملایمت شستشو می‌دهد.

در برخی مدل‌های ماشین لباسشویی پاکشوما برنامه Sports Wear وجود دارد که با تنظیم این برنامه نیز می‌توانید کفش‌ها را شستشو دهید. اگر از ماشین لباسشویی پاکشوما استفاده می‌کنید و گزینه Sports Wear را نداشتید، بهتر است برای شستن کفش، گزینه Hand Wash را انتخاب کنید.

در صورت استفاده از ماشین لباسشویی برندهای خارجی مانند بوش، از برنامه Sport Wash استفاده کنید. شستشوی کفش در ماشین لباسشویی دوو نیز با برنامه Sports Wear انجام می‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر ماشین لباسشویی هم ارائه میده؟

برنامه شستن کفش در ماشین لباسشویی سامسونگ

در ماشین لباسشویی سامسونگ نیز برای شستن کفش‌ها باید از برنامه شستشوی ملایم آن استفاده کنید. همچنین باید دمای آب را روی 30 درجه تنظیم کنید تا رنگ کفش‌ها ثابت بمانند و آسیبی نبینند.

قابلیت Air Wash در ماشین لباسشویی سامسونگ، کار بوزدایی و ضدعفونی کفش و لباس را انجام می‌دهد و هرگونه آلودگی و باکتری روی کفش و لباس را پاک می‌کند. گزینه ایرواش در لباسشویی‌های سامسونگ با کمک بخار آب داغ انجام می‌شود و برای کفش‌های مقاوم و محکم مناسب است.

برنامه Outdoor Care، یکی دیگر از برنامه‌های شستن کفش در ماشین لباسشویی سامسونگ است. تنظیمات این برنامه به گونه‌ای است که کفش‌ها را به آرامی و با ملایمت شستشو می‌دهد و آبکشی کفش را به‌خوبی انجام می‌دهد. گزینه Outdoor Care، برای شستشوی انواع کفش‌ها و کتونی های ورزشی، کفش اسکی و کفش کوهنوردی مناسب است.

خرابی ماشین لباسشویی
برنامه شستشوی کفش در ماشین لباسشویی سامسونگ

کدام کفش‌ها بهتر است در ماشین لباسشویی شستشو نشوند؟

قبل از شستشوی کفش در ماشین لباسشویی، توجه داشته باشید که هر نوع کفشی را نمی‌توانید در ماشین لباسشویی شستشو دهید؛ زیرا برخی کفش‌ها بسیار حساس هستند و ممکن است خراب شوند و شکل اولیه خود را از دست بدهند. بهتر است تنها کفش‌های ورزشی از جنس پنبه، پلی استر و نایلون یا کفش‌های برزنتی را در ماشین لباسشویی شستشو دهید.

به یاد داشته باشید که استفاده از ماشین لباسشویی برای شستشوی کفش‌های حساس مانند چکمه‌ها، کفش‌های ابریشمی، کفش‌های رسمی، کفش‌های پاشنه‌دار، کفش‌هایی چرمی، لاستیک، جیر، وینیل یا نبوک و کفش‌های گل‌دوزی شده یا منجوق‌دوزی شده توصیه نمی‌شود.

تعمیر ماشین لباسشویی در محل
تعمیر ماشین لباسشویی در محل

خدمات خشکشویی هوم سرویز

در این مطلب درباره روش شستن کفش در ماشین لباسشویی با شما صحبت کردیم و به شما توضیح دادیم که برای تمیز کردن کفش‌های خود، چه کارهایی را باید انجام دهید. با رعایت نکات گفته شده در این مقاله، شما می‌توانید کفش‌های ورزشی و مقاوم خود را به‌راحتی با ماشین لباسشویی بشویید و از تمیزی کفش‌های خود لذت ببرید.

ماشین لباسشویی، یکی از مهم‌ترین لوازم منزل است که به ما کمک می‌کند تا کار شستشوی انواع لباس‌ها را سریع‌تر انجام دهیم. گاهی اوقات، ماشین لباسشویی منزل دچار خرابی می‌شود و به تعمیر نیاز پیدا می‌کند. در این حالت بهتر است از افراد متخصص و باتجربه برای تعمیر ماشین لباسشویی کمک بگیرید.

تعمیرکاران متخصص هوم سرویز، در هر ساعتی از شبانه روز آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند و کار تعمیر لباسشویی را خیلی سریع و با بهترین هزینه انجام می‌دهند. بنابراین اگر به‌تازگی ماشین لباسشویی شما خراب شده است و به دنبال تعمیرکاران متخصص هستید، می‌توانید از خدمات تعمیر لباسشویی در منزل استفاده کنید تا مشکل ماشین لباسشویی شما سریعاً برطرف شود.

برای ثبت درخواست نصب و تعمیر ماشین لباسشویی، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا