لوله کشی و تاسیسات

علت بوی سوختگی کولر آبی چیست؟ عیب یابی و رفع آن

کولر آبی، یکی از بهترین وسایل سرمایشی است که حجم زیادی هوای خنک تولید می‌کند. به دلیل افزایش رطوبت محیط با کولر آبی، از این مدل کولر برای مناطق گرم و خشک ایران زیاد استفاده می‌شود. تمام وسایل سرمایشی مانند کولرهای آبی و کولرهای گازی دچار مشکل می‌شوند و دیگر نمی‌توان با خیال راحت از آنها استفاده کرد. بوی سوختگی کولر آبی، یکی از مشکلات رایج در کولرهای آبی است که به دلایل مختلفی پیش می‌آید.

با بروز این مشکل، به محض روشن کردن کولر آبی، بوی سوختگی وسایل برقی را حس خواهید کرد و اذیت می‌شوید. بوی سوختگی کولر آبی به دلایل مختلفی مانند سوختگی موتور، اتصالی کردن سیم‌های کولر، خرابی فن کولر و… ایجاد می‌شود و موضوعی جدی است. به همین دلیل به محض تجربه چنین مشکلی، باید برای عیب‌یابی و تعمیر کولر آبی اقدام کنید تا بتوانید بوی سوختگی کولر آبی را برطرف کنید.

اگر کولر آبی شما نیز بوی سوختگی می‌دهد و این موضوع باعث شده است که نتوانید به درستی از آن استفاده کنید، از شما دعوت می کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با روش رفع بوی سوختگی کولر آبی بیشتر آشنا شوید.

دلایل بوی سوختگی از کولر آبی
دلایل بوی سوختگی از کولر آبی

علت بوی سوختگی کولر آبی چیست؟

در ادامه با تمام دلایلی که باعث ایجاد بوی سوختگی کولر آبی شوند آشنا خواهید شد و روش رفع این مشکلات را نیز یاد می‌گیرید. به یاد داشته باشید که کارهای تخصصی مانند بررسی موتور کولر و رفع اتصالی سیم‌های کولر باید توسط افراد متخصص انجام شود.

موارد زیر از جمله دلایل بوی سوختگی کولر آبی هستند:

1- وجود بوی سوختگی در هوا:

اولین موضوعی که باعث ایجاد بوی سوختگی در کولر آبی می‌شود این است که در داخل هوا، بوی سوختگی و آتش وجود دارد و این بو همراه با هوا وارد کولر آبی می‌شود.

ممکن است فردی در نزدیکی کولر آبی آتش روشن کرده باشد یا بوی سوختگی در آن نزدیکی وجود داشته باشد و این بو وارد کولر شود.

در این حالت، هیچ مشکلی در کولر آبی شما وجود ندارد و نیازی نیست نگران باشید. باز هم می‌توانید کولر آبی را روشن کنید تا این وسیله شروع به کار کند. تنها موضوعی که اهمیت دارد این است که بررسی کنید و منشا اصلی بوی سوختگی را پیدا کنید تا خیالتان از این بابت راحت شود.

2- سوختن موتور کولر آبی:

موتور کولر آبی یا دینام کولر، قطعه‌ای مهم است که به چرخش پروانه کولر و تولید هوای خنک کمک می‌کند. در موتور کولر آبی، انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود و این انرژی مکانیکی، پروانه‌های فن کولر را به حرکت درمی‌آورد تا بعد از برخورد هوا با پوشال‌ها و تولید هوای خنک، این هوای مطبوع وارد خانه شود. سوختن موتور کولر آبی روی کل سیستم کولر تاثیر می‌گذارد و عملکرد دستگاه را مختل می‌کند.

شاید بپرسید از کجا بفهمیم موتور کولر آبی سوخته است؟ روشن نشدن کولر آبی، اصلی‌ترین نشانه سوختگی موتور کولر است.

اگر بوی سوختگی را از کولر آبی خود حس کردید و موتور کولر هم روشن نمی‌شود، یعنی موتور کولر آبی سوخته است. در این حالت کولر آبی کار نمی‌کند و فرآیند تولید هوای خنک در کولر متوقف می‌شود. بررسی موتور کولر آبی و تعمیر موتور کولر، باید توسط تعمیرکار کولر آبی انجام شود.

علائم سوختگی موتور کولر آبی
علائم سوختگی موتور کولر آبی

3- نیم سوز شدن موتور کولر آبی:

یکی دیگر از دلایل بوی بد سوختگی در کولر آبی، نیم سوز شدن موتور کولر است. در این حالت، موتور روشن است و کار می‌کند؛ اما میزان باد خنک کولر بسیار کم است و توان کولر پایین آمده است.

در بعضی موارد نیم سوز شدن موتور کولر آبی به این صورت خود را نشان می‌دهد که دور تند یا کند کولر آبی کار نمی‌کند و شما نمی‌توانید سرعت چرخش پروانه کولر را تنظیم کنید.

شما می‌توانید علائم نیم سوز شدن موتور کولر آبی را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید و با این نشانه‌ها بیشتر آشنا شوید. بعد از مشاهده این موارد، بهتر است زودتر برای بررسی و عیب‌یابی موتور کولر آبی اقدام کنید؛ زیرا تعمیر موتور نیم سوز باعث کاهش هزینه تعمیرات می‌شود و نیازی نیست هزینه بیشتری برای خرید موتور جدید کولر پرداخت کنید.

4- خرابی پمپ کولر:

پمپ کولر آبی، یکی از مهم‌ترین اجزای کولر است که وظیفه مکیدن آب از کف کولر و رساندن آب به پوشال‌های کولر را برعهده دارد. وجود مشکل در پمپ کولر، عملکرد کل کولر آبی را مختل می‌کند. خرابی قطعه پمپ کولر، با بوی بد سوختگی در کولر آبی همراه است. مواردی مانند خشک بودن پوشال‌ها و خروج باد گرم از کولر آبی، نشان‌دهنده خرابی پمپ کولر هستند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر آبی هم ارائه میده؟

حالا از کجا بفهمیم که پمپ کولر خراب شده یا سوخته است؟ اگر دکمه پمپ روشن است؛ اما آب روی پوشال‌ها نمی‌ریزد و باد کولر گرم است، یعنی مشکلی در پمپ آب کولر به وجود آمده است. در این حالت، دمای داخلی کولر آبی بسیار زیاد می‌شود و آسیب‌های بیشتری به پمپ کولر وارد خواهد شد. بعد از تجربه بوی سوختگی از کولر و خرابی پمپ آب، بهتر است با سرویسکار کولر آبی تماس بگیرید تا عیب‌یابی و تعمیر پمپ کولر آبی را انجام دهد.

پمپ آب کولر آبی
پمپ آب کولر آبی

5- خراب شدن پوشال‌های کولر:

در کولر آبی، سیستم کولر به صورتی است که ابتدا آب در سینی کولر جمع می‌شود. سپس پمپ کولر آب را می‌کشد و آب را روی پوشال‌ها می‌ریزد. در اثر چرخیدن موتور کولر و برخورد هوا با پوشال‌های خیس، باد خنک و دلپذیری در محیط خانه پخش می‌شود.

حالا اگر پوشال‌ها قدیمی و خراب باشند یا آب کافی روی آنها ریخته نشود، این احتمال وجود دارد که بوی سوختگی از کولر آبی به مشام برسد. خراب شدن پوشال‌های کولر آبی با مشکلات تنفسی و ریوی و حساسیت و آلرژی همراه است. به همین دلیل شما باید سالی یکبار پوشال‌های کولر را عوض کنید و از پوشال‌های سالم و تمیز در کولرتان استفاده کنید. استفاده از کولر آبی با پمپ سالم و پوشال‌های سالم، از مشکلاتی مانند دم کردن کولر آبی نیز جلوگیری می‌کند.

اگر پمپ کولر شما سالم است و انتقال آب به‌درستی انجام می‌شود؛ اما باز هم بوی بد سوختگی از کولرتان می‌آید، باید پوشال‌های کولر را بررسی کنید و مطمئن شوید که پوشال‌ها سالم و نو هستند. با استفاده از پوشال‌های سالم و تمیز در کولر آبی، کیفیت هوای کولر بالا می‌رود و شما می‌توانید از هوای خنک و دلپذیر کولر آبی لذت ببرید.

پوشال کولر آبی
پوشال کولر آبی

6- وجود مشکل در سیم کشی کولر:

در مقاله راهنمای سیم کشی موتور کولر آبی به شما توضیح دادیم که سیم‌کشی درست کولر آبی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا باید برق موردنیاز به تمام قسمت‌های الکتریکی کولر مانند پمپ آب، موتور و… برسد. اتصالات برقی کولر آبی در جعبه تقسیم انجام می‌شود که در بالای کولر قرار دارد. اگر سیم‌های کولر آبی اتصالی کنند، این سیم‌ها به هم برخورد می‌کنند و بوی شبیه به بوی سوختگی و بوی آتش ایجاد می‌شود.

اتصالی کردن سیم‌های برق داخل کولر با صدایی شبیه به جرقه یا صدای وز وز همراه است. گاهی اوقات هم وجود مشکل در سیم کشی کولر آبی، باعث قاطی شدن عملکرد دکمه‌های کولر می‌شود و بعد از آن، مشکلاتی مانند برق دار شدن بدنه کولر ایجاد می‌شود.

اگر صدای جرقه و بوی سوختگی را از کولر آبی حس کردید، کولر آبی را خاموش کنید و برق کولر را قطع کنید. سپس با شماره تلفن تعمیرکار کولر تماس بگیرید تا به منزل شما بیایند و اتصالات برقی کولر را بررسی کنند. تعمیرکاران حرفه‌ای کولر آبی می‌توانند سیم‌ها و اتصالات کولر آبی را بررسی کنند و کار بررسی و عیب‌یابی کولر را با کمک ابزارهای ایمنی انجام دهند.

بوی سوختگی کولر آبی
بوی سوختگی کولر آبی

7- خرابی فن کولر آبی:

فن یا پروانه کولر آبی، قطعه‌ای بزرگ است که از ورق گالوانیزه ساخته می‌شود و به پرتاب باد در کولرهای آبی کمک می‌کند. زمانی که پروانه کولر آبی خراب می‌شود، قطعات فلزی فن روی هم ساییده می‌شوند و به همین دلیل بوی سوختگی از کولر آبی بلند می‌شود. بررسی و عیب‌یابی فن کولر آبی باید توسط افراد متخصص انجام شود. گاهی اوقات بعد از تعمیر موتور فن کولر و تعویض قطعات مختلف فن مانند یاتاقان، شفت و… بوی سوختگی کولر آبی از بین می‌رود.

فن کولر آبی
فن کولر آبی

8- روغن کاری کولر با روغن نامناسب:

یکی از مهم‌ترین نکات برای مراقبت از کولر آبی، روغن کاری منظم کولر است. روغن کاری موتور کولر باعث کمتر شدن میزان اصطکاک قطعات فلزی می‌شود و به روان شدن اجزای کولر و بهبود عملکرد موتور کولر کمک می‌کند. استفاده از روغن بی‌کیفیت و نامرغوب برای روغن کاری کولر، منجر به ایجاد بوی ناخوشایند در کولر آبی می‌شود. این موضوع یکی از دلایل بوی سوختگی کولر آبی است.

به همین دلیل بهتر است از روغن بدون بو و درجه یک برای روغن کاری کولر آبی استفاده کنید تا بوهای نامطبوع مانند بوی سوختگی در کولر ایجاد نشود و شما را اذیت نکند.

9- پارگی تسمه کولر آبی:

تسمه کولر آبی، یکی از مهم‌ترین قطعات کولر است که به عملکرد بهتر کولر آبی کمک می‌کند و از داغ شدن و سوختن دینام جلوگیری می‌کند. باید بدانید که میزان حرکت تسمه بسیار زیاد است؛ به همین دلیل تسمه خیلی زود فرسوده و پاره می‌شود. مواردی مانند صدای ناهنجار و شدید در کولر آبی، عدم تولید هوای خنک در کولر و لرزش کولر آبی، از جمله نشانه‌های پارگی یا شل شدگی تسمه کولر هستند.

در هنگام نصب کولر آبی، میزان شلی و سفتی تسمه کولر تنظیم می‌شود. اگر تسمه کولر محکم بسته شده باشد، هنگام کار کردن کولر بسیار داغ می‌شود و در اثر برخورد با فولی‌های کولر، بوی ناخوشایندی را ایجاد می‌کند که شبیه به بوی سوختگی است.

بنابراین اگر متوجه شدید که تسمه کولر خیلی محکم و سفت بسته شده است، از افراد متخصص بخواهید که تسمه کولر را تنظیم کنند. تعمیرکاران متخصص، با چرخاندن پیچ های اطراف موتور کولر، تسمه کولر را شل می‌کنند و تنظیمات تسمه کولر را انجام می‌دهند.

تسمه کولر آبی
تسمه کولر آبی

10- ولتاژ نامناسب کولر آبی:

تمام وسایل برقی مانند کولرهای آبی و کولرهای گازی با ولتاژ مناسب کار می‌کنند. در مقاله بررسی دلایل آمپر کشیدن کولر گازی به شما توضیح دادیم که ورود جریان الکتریکی بالا به داخل کولر گازی، باعث سوختگی موتور کولر گازی و آسیب جدی به قطعات کولر می‌شود. به همین دلیل باید از ورود ولتاژ برق استاندارد به کولر آبی و کولر گازی مطمئن شوید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر آبی هم ارائه میده؟

گاهی اوقات نوسان‌های شدید برق باعث اتصالی کردن سیم‌های کولر و ایجاد بوی سوختگی در داخل کولر آبی می‌شود. به همین دلیل بهتر است از محافظ یا ترانسفورماتور برق برای کولر آبی استفاده کنید تا جریان متناوب برق به جریان عادی تبدیل شود. با استفاده از ترانسفورماتور، حتی در صورت نوسانات جریان برق و ورود برق با ولتاژ زیاد، موتور کولر نمی‌سوزد و دچار مشکل نمی‌شود.

11- وجود مشکل در کانال کولر:

گاهی اوقات اجزای کولر آبی سالم هستند، اما مشکلی در کانال کولر وجود دارد که باعث ایجاد بوی بد در کولر آبی می‌شود. مثلاً ورود جانوران به داخل کانال کولر، باعث گرفتگی مسیر هوای خنک کولر می‌شود و بوی بدی را داخل کولر آبی به وجود می‌آورد. اگر هنگام خاموش بودن کولر نیز بوی سوختگی و سایر بوهای ناخوشایند را از کانال کولر حس می‌کنید، بهتر است مسیر کانال کولر را بررسی کنید و مطمئن شوید که مسیر کانال کولر کاملاً تمیز و باز است.

12- خرابی بلبرینگ‌های فن:

بلبرینگ یا یاتاقان کولر آبی، قطعه‌ای مهم است که به چرخش موتور و فن کولر آبی کمک می‌کند. زمانی که بلبرینگ موتور کولر آبی خراب شود، پروانه کولر به‌درستی نمی‌چرخد و دچار مشکل می‌شود. در این حالت، قطعات فلزی روی هم ساییده می‌شوند و صدای ناخوشایند و بوی نامطبوعی نیز ایجاد می‌شود. برای بررسی و تعویض بلبرینگ‌های فن، باید از افراد متخصص کمک بگیرید تا این قطعات معیوب را تعویض کنند و مشکل کولر آبی را برطرف کنند.

بلبرینگ پروانه کولر آبی
بلبرینگ پروانه کولر آبی

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره دلایل بوی سوختگی کولر آبی صحبت کردیم و به شما توضیح دادیم که این مشکل به چه دلایلی ایجاد می‌شود. سپس 12 علت بوی سوختگی کولر آبی را بررسی کردیم و روش حل این مشکل را به شما توضیح دادیم. حالا شما می‌توانید علت اصلی بوی سوختگی موتور کولر را پیدا کنید و با کمک افراد متخصص، این مشکل را سریع‌تر حل کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطالب، برای شما کاربردی و مفید باشد.

اگر به دنبال تیمی حرفه‌ای و باتجربه برای تعمیر یا سرویس کولر آبی هستید، به تخصص و تجربه تیم هوم سرویز اعتماد کنید و تعمیر کولر آبی منزلتان را به هوم سرویز بسپارید.

هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع خدمات، آماده ارائه خدمات متنوع مانند نصب و سرویس کولر آبی برای شما عزیزان است تا بتوانید بدون مشکل، از کولر آبی استفاده کنید و از هوای خنک و مطبوع کولر آبی لذت ببرید.

با مراجعه به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز، شما می‌توانید درخواست تعمیر کولر آبی را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

همیار شماییم تا پایان سرویس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا