لوله کشی و تاسیسات

8 علت داغ شدن موتور کولر آبی چیست؟ عیب‌یابی و رفع آن

تابستان، فصلی گرم است که تفریحات هیجان‌انگیز و جذابیت‌های زیادی را به همراه دارد. بهترین راه برای گذراندن روزهای گرم تابستان، استفاده از کولر آبی است تا بتوان گرمای هوا را تحمل کرد. کولر آبی، یکی از بهترین وسایل سرمایشی در ایران است که هوای خنک و رطوبت منزل را تامین می‌کند. با داشتن کولر آبی، سپری کردن روزهای گرم تابستان راحت‌تر می‌شود. در کنار مزایای زیاد کولر آبی، گاهی اوقات مشکلاتی برای این دستگاه ایجاد می‌شود که روی عملکرد و بازدهی کولر تاثیر می‌گذارد. داغ شدن موتور کولر آبی، یکی از مشکلات رایج کولر آبی است که احتمال سوختن یا نیم سوز شدن موتور کولر را افزایش می‌دهد.

شاید بپرسید که دلیل داغ شدن موتور کولر آبی چیست و چطور باید این مشکل را حل کرد؟

در این نوشته قصد داریم دلایل داغ شدن موتور کولر آبی و عمر مفید موتور کولر با شما صحبت کنیم و روش‌های مراقبت از موتور کولر آبی را بررسی کنیم. اگر دوست دارید روش حل مشکل داغ شدن موتور کولر آبی را یاد بگیرید و طول عمر موتور کولر را افزایش دهید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

حل مشکل داغ شدن موتور کولر آبی
حل مشکل داغ شدن موتور کولر آبی

علت داغ شدن موتور کولر آبی چیست؟

موارد زیادی منجر به داغ شدن موتور کولر آبی می‌شود و به قطعات مختلف موتور کولر صدمه می‌زند. به محض مشاهده افزایش دمای موتور کولر آبی، باید تمام قسمت‌های کولر را بررسی کنید تا بتوانید مشکل اصلی کولر را پیدا کنید.

بررسی قطعات کولر و تعمیر کولر آبی، جزو کارهای تخصصی هستند و حتماً باید توسط افراد متخصص و حرفه‌ای انجام شود. با کمک افراد متخصص و باتجربه، هزینه تعمیر کولر آبی کمتر می‌شود و مشکل کولر در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف می‌شود.

موارد زیر، از جمله اصلی‌ترین دلایل داغ شدن موتور کولر آبی هستند:

1- نوسان برق:

یکی از اصلی‌ترین دلایل داغ شدن موتور کولر، نوسان برق است. در این وضعیت، برق با ولتاژ بالا وارد موتور کولر می‌شود. از آنجایی که موتور کولر آبی کشش برق ورودی با ولتاژ بالا را ندارد، دمای موتور کولر بالا می‌رود و داغ می‌شود. نوسان برق، به موتور کولر و قطعات الکترونیکی آسیب می‌رساند و حتی منجر به نیم سوز شدن موتور کولر آبی نیز می‌شود. به همین دلیل برای بررسی اتصالات برق کولر آبی و حل مشکل برق دار شدن بدنه کولر آبی باید از افراد متخصص و باتجربه کمک گرفت.

همچنین برای کاهش تاثیر منفی نوسان برق و مراقبت بهتر از کولر آبی، بهتر است نصب محافظ برق را جدی بگیرید تا در صورت نوسانات شدید برق، به وسایل برقی شما آسیبی وارد نشود و موتور کولر آبی نسوزد.

2- گیر کردن پروانه کولر:

پروانه کولر آبی، قطعه‌ای مهم است که از طریق تسمه به موتور کولر وصل می‌شود. تسمه کولر، نیروی مورد نیاز برای چرخاندن پروانه را از موتور کولر می‌گیرد و این نیرو را به پروانه کولر منتقل می‌کند تا شروع به چرخش کند. چرخش پروانه کولر و عبور هوا از میان پوشال‌های مرطوب، منجر به تولید هوای خنک می‌شود.

به همین دلیل است که سلامتی پروانه و تسمه کولر اهمیت زیادی دارد. در صورت خراب شدن یا گیر کردن پروانه کولر آبی، عملکرد کولر دچار اختلال می‌شود و به موتور کولر فشار می‌آید. افزایش فشار وارد شده روی موتور کولر باعث داغ شدن این قطعه و نیم سوز شدن موتور کولر آبی می‌شود و مشکلات زیادی را به همراه دارد.

به همین دلیل برای رفع این مشکل لازم است پروانه کولر آبی و تسمه کولر را بررسی کنید و از سالم بودن این قطعات مطمئن شوید. در صورت مشاهده خرابی و مشکل در پروانه کولر آبی، سریع‌تر با سرویس کار کولر آبی تماس بگیرید تا پروانه کولر آبی را تعویض کند.

خراب شدن پروانه کولر آبی
خراب شدن پروانه کولر آبی

3- خراب شدن پمپ آب:

پمپ کولر آبی، یکی از مهم‌ترین قطعات کولر است که کار مکیدن آب از سینی کولر و آب‌رسانی به پوشال‌های کولر را انجام می‌دهد. با کمک پمپ آب و چرخش پروانه کولر آبی، هوای خنک تولید می‌شود.

خراب شدن پمپ آب کولر باعث افزایش فشار روی موتور کولر می‌شود و یکی از دلایل داغ شدن موتور کولر است. همچنین خرابی پمپ کولر آبی با مشکلاتی مانند خروج باد گرم از کولر و بوی سوختگی در کولر آبی همراه است.

به همین دلیل برای رفع مشکل داغ شدن موتور کولر آبی، لازم است پمپ آب کولر را بررسی کنید و مطمئن شوید که پمپ کولر مشکلی ندارد. همچنین در صورت سوختن یا خرابی پمپ آب، سریع‌تر این قطعه را تعویض کنید تا بتوانید از سوختنموتور کولر آبی جلوگیری کنید.

4- تنظیم نادرست شناور کولر:

شناور قطعه کوچکی است که در سینی کولر قرار دارد و سطح آب داخل سینی را تنظیم می‌کند. اگر شناور به‌درستی تنظیم شود، سطح آب به‌اندازه مناسبی بالا خواهد آمد و این موضوع باعث می‌شود که پمپ کولر، آب کافی برای منتقل‌کردن به بالا را داشته باشد و کولر به‌درستی کار کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر آبی هم ارائه میده؟

اگر آب کافی در سینی کولر وجود نداشته باشد، پمپ با مشکل مواجه می‌شود و نمی‌تواند عمل خنک‌ کردن هوا را به‌درستی انجام دهد که این موضوع باعث می‌شود به موتور کولر فشار بیاید و این قطعه بسیار داغ شود. بنابراین برای رفع مشکل داغ شدن کولر آبی، لازم است قطعه شناور کولر را بررسی کنید و شناور کولر را تنظیم کنید تا کولر آبی به‌خوبی کار کند و مشکلی نداشته باشد.

شناور کولر آبی
شناور کولر آبی

5- نصب کولر آبی زیر نور مستقیم خورشید:

قرار گرفتن کولر آبی زیر نور مستقیم خورشید، باعث گرم شدن بدنه کولر می‌شود و دمای قطعات کولر را بالا می‌برد. همچنین تابش مستقیم نور خورشید، در روند تولید هوای خنک کولر نیز اختلال ایجاد می‌کند و علاوه بر مصرف برق بیشتر، فشار زیادی را به موتور کولر وارد می‌کند.

تابش مستقیم نور خورشید، یکی از دلایل داغ شدن بدنه و موتور کولر آبی است که عمر مفید کولر آبی را کاهش می‌دهد.

برای جلوگیری از داغ شدن موتور کولر آبی و افزایش دمای دستگاه، پیشنهاد می‌کنیم که از سایبان مناسب برای کولر آبی استفاده کنید تا از کولر شما در برابر نور مستقیم خورشید محافظت شود و بتوانید از هوای خنک و باکیفیت کولر آبی لذت ببرید.

بسیاری از افراد بعد از جابجایی کولر و نصب سایبان کولر آبی، دیگر با مشکل داغ شدن موتور کولر آبی مواجه نشدند و این مشکل را کاملاً برطرف کردند.

6- کار کردن طولانی مدت کولر آبی:

در بعضی از روزهای فصل تابستان، میزان گرمای هوا بسیار زیاد است و در این روزها، کولر آبی به صورت مداوم کار می‌کند تا هوای خانه را خنک کند. اگر شما هم چند روز پشت سر هم از کولر آبی کار می‌کشید و کولر خود را خاموش نمی‌کنید، باید بدانید که روشن بودن پیوسته کولر آبی باعث می‌شود که به موتور کولر فشار زیادی وارد شود و موتور کولر داغ کند. به همین دلیل بهتر است گاهی اوقات به کولر آبی استراحت بدهید تا موتور و اجزای کولر خنک شوند.

بسیاری از افراد این سوال را دارند که کولر آبی چند ساعت باید روشن باشد و چه زمانی باید کولر را خاموش کرد؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که بعد از 10 الی 12 ساعت روشن بودن کولر، بهتر است بین 1 تا 2 ساعت به کولر آبی و اجزای آن فرصت بدهید تا خنک شوند و دوباره کولر را روشن کنید. رعایت این نکته در روزهای بسیار گرم، از بالا رفتن دمای موتور و اجزای داخلی کولر جلوگیری می‌کند و عمر مفید کولر آبی را افزایش می‌دهد.

موتور کولر
عمر مفید موتور کولر آبی

7- استفاده زیاد از دور تند کولر آبی:

کولر آبی، دو دور تند و دور کند دارد که در دور تند کولر آبی، سرعت پرتاب باد بیشتر است و موتور کولر سریع‌تر کار می‌کند. سریع‌تر کار کردن موتور کولر باعث تولید حرارت بیشتر و داغ شدن موتور کولر می‌شود. به همین دلیل استفاده از دور تند فشار بیشتری نیز به موتور کولر وارد می‌کند و دمای موتور را بالا می‌برد.

برای افزایش عمر مفید کولر آبی، بهتر است ابتدا دور تند کولر را روشن کنید تا هوای خانه سریع‌تر خنک شود و سپس از دور کند استفاده کنید تا فشار کمتری به موتور کولر وارد شود. با رعایت این نکته، دیگر نیازی نیست به مدت طولانی از دور تند کولر آبی استفاده کنید تا هوای خانه خنک و مطبوع شود.

8- محکم کردن بیش از حد تسمه کولر:

تسمه کولر آبی، پروانه کولر را به موتور الکتریکی متصل می‌کند و وظیفه به چرخش درآوردن پروانه کولر را برعهده دارد. تسمه کولر آبی باید به‌اندازه مناسبی محکم شود و نباید خیلی سفت یا خیلی شل باشد.

بعضی از افراد، تسمه کولر آبی را بسیار محکم می‌کنند که این موضوع باعث می‌شود به موتور کولر فشار زیادی وارد شود و علاوه بر کاهش میزان پرتاب باد خنک، موتور کولر داغ شود. همچنین تنظیم نبودن تسمه کولر، یکی از دلایل اصلی لرزش کولر آبی است که مشکلات زیادی را برای کولر به همراه دارد.

به همین دلیل است که کارهایی مانند تعویض و تنظیم تسمه کولر باید توسط افراد حرفه‌ای و متخصص در زمینه تعمیرات کولر آبی انجام شود تا بتوانید در طول فصل تابستان، از باد خنک کولر آبی لذت ببرید.

تسمه کولر آبی
تسمه کولر آبی

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته درباره دلایل داغ شدن موتور کولر آبی با شما صحبت کردیم و به شما توضیح دادیم که چه مشکلاتی منجر به افزایش دمای موتور کولر می‌شود. همچنین روش رفع این مشکل را بررسی کردیم تا بتوانید از داغ شدن موتور کولر جلوگیری کنید و عمر مفید موتور کولر آبی را افزایش دهید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطالب برای شما کاربردی و مفید باشد.

اگر دوست دارید کار تعمیر و سرویس کولر آبی شما توسط افراد متخصص انجام شود، به هوم سرویز اعتماد کنید. هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع خدمات، آماده ارائه خدمات متنوع مانند تعمیر و نصب کولر آبی برای شما عزیزان است تا بتوانید بدون مشکل، از کولر آبی استفاده کنید و از هوای خنک و مطبوع کولر آبی لذت ببرید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر آبی هم ارائه میده؟

با مراجعه به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز، شما می‌توانید درخواست تعمیر کولر آبی را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

همیار شماییم تا پایان سرویس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا