لوله کشی و تاسیسات

راهنمای خرید بهترین پمپ آب مناسب با نیاز ساختمان

پمپ آب یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین اجزای ساختمان است که به افزایش فشار آب کمک می‌کند. با خرید پمپ آب مناسب و باکیفیت، شما می‌توانید از فشار آب بیشتر در منزل خود استفاده کنید و کارهایی مانند آشپزی، شستشوی ظروف و استحمام را به‌راحتی انجام دهید. امروزه انواع مدل‌های پمپ آب خانگی در بازار موجود است و شما می‌توانید بهترین پمپ آب را برای خانه خود تهیه کنید.

در این نوشته قصد داریم درباره نکات مهم برای انتخاب پمپ آب با شما صحبت کنیم و به شما توضیح دهیم که برای خرید بهترین پمپ آب خانگی باید به چه نکاتی توجه کنید. خرید پمپ آب مناسب برای ساختمان این روزها از اهمیت بیشتری برخوردار شده است چرا که اکثر شهرهای کشور با مشکل کمبود آب و یا کم بودن فشار آب مواجه هستند. با انتخاب پمپ آب نامناسب ممکن است با مشکلات بیشتری و صرف هزینه تعمیر پمپ آب به صورت مداوم مواجه شوید. لذا خرید بهترین پمپ آب می تواند شما را از مواجه با مشکلات آتی بی نیاز کند.

اگر دوست دارید با بهترین مدل‌های پمپ آب خانگی آشنا شوید و پمپ آب مناسب و قدرتمندی را برای خانه خود تهیه کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

بهترین پمپ آب خانگی بی صدا
بهترین پمپ آب خانگی بی صدا

انواع پمپ آب خانگی و صنعتی

قبل از بررسی نکات مهم برای خرید پمپ آب خانگی و انتخاب نهایی پمپ، بهتر است با انواع مدل‌های پمپ آب آشنا شوید تا بتوانید بهترین پمپ آب خانگی را برای خانه خود خریداری کنید.

در بازار، چهار مدل پمپ آب وجود دارد که از نظر عملکرد با هم متفاوت هستند و در ادامه با ویژگی‌های متفاوت این پمپ‌ها آشنا خواهید شد:

1- پمپ‌های جتی:

پمپ آب جتی، از پرفروش‌ترین مدل‌های پمپ آب خانگی است که طول عمر و بازدهی بالایی دارد. به پمپ‌های جتی، پمپ خودمکش و پمپ کوزه‌ای نیز گفته می‌شود.

پمپ‌های جتی از نوع پمپ سانتریفیوژ هستند. پمپ‌های سانتریفیوژ به این صورت کار می‌کنند که با چرخش روتور، سیال را به سمت مرکز پمپ می‌کشند. سپس از طریق سازه مخروطی، سیال را با فشار به سمت خروجی پمپ هدایت می‌کنند. مهم‌ترین قسمت پمپ‌های سانتریفیوژ، پروانه پمپ است که وظیفه مکش و افزایش فشار سیال را انجام می‌دهد. پروانه پمپ‌های جتی از جنس فلز برنج، برنز یا استیل است. جنس پروانه پمپ آب باید با شرایط محیط متناسب باشد. از پمپ جتی با پروانه استیل در شهرهایی استفاده می‌شود که آب شور و پر از املاح دارند.

مزایای پمپ جتی

طول عمر پمپ‌های جتی بسیار بالا است و بازدهی خوبی دارند. پمپ جتی نیم اسب بخار، پمپ جتی یک اسب بخار، پمپ جتی دو اسب بخار و پمپ سه اسب بخار از جمله انواع پمپ آب خانگی جتی هستند که از نظر قدرت با هم فرق دارند. شما می‌توانید با توجه به شرایط و ارتفاع واحد، از پمپ جتی مناسب برای افزایش فشار آب استفاده کنید. روی پلاک پمپ جتی، میزان دبی و هد پمپ نوشته شده است. ابعاد پمپ‌های جتی کوچک است و می‌توان این پمپ‌ها را حتی در فضاهای کوچک نصب کرد.

به دلیل قابلیت مکش خودکار پمپ‌های جتی، می‌توان این پمپ‌ها را بالاتر از مخزن نصب کنید. یکی دیگر از مزایای پمپ‌های آب جتی این است که به دلیل استفاده از اجکتور در بالای پمپ، نیازی به هواگیری پمپ جتی نیست و خودِ پمپ، حباب‌های داخل آب را از بین می‌برد.

تنها ایراد پمپ آب جتی، سروصدای زیاد این پمپ‌ها است که به طبقات بالا نیز منتقل می‌شود. بسیاری از افراد پمپ آب جتی را در طبقات 1- و 2- نصب می‌کنند تا صدای پمپ به واحدهای بالا نرسد. شما می‌توانید از پمپ جتی در ساختمان‌های بیشتر از سه طبقه استفاده کنید و از افزایش فشار آب در ساختمان لذت ببرید.

پمپ جتی
پمپ جتی

2- پمپ‌های بشقابی:

یکی دیگر از پرفروش‌ترین مدل‌های پمپ آب خانگی، پمپ بشقابی است. پمپ بشقابی نیز جزو پمپ‌های سانتریفیوژی محسوب می‌شود که از طریق حرکت پروانه، آب را با فشار زیاد انتقال می‌دهد. ورودی آب، پروانه و خروجی آب، سه قسمت اصلی پمپ‌های بشقابی هستند که بعد از ورود آب و چرخش پروانه با سرعت بالا، جریان آب با فشار زیاد به سمت خروجی آب هدایت می‌شود تا به طبقات برسد.

پمپ سانتریفیوژ
پمپ آب سانتریفیوژ

یکی از مزایای بزرگ پمپ‌های بشقابی این است که نسبت به پمپ‌های جتی، سروصدای بسیار کمتری دارند و با حداقل صدا کار می‌کنند. پمپ‌های بشقابی با یک یا دو یا چند پروانه تولید می‌شوند که پمپ‌های بشقابی دو و چند پروانه، قدرت بیشتری دارند. جنس پروانه پمپ‌های بشقابی نیز از فلز چدن، فولاد، برنج، استیل و پلاستیک فشرده (رزین باکالیت) است.

پمپ آب بشقابی طراحی ساده‌ای دارد و نگهداری از آن نیز آسان است. پیشنهاد می‌کنیم که از پمپ بشقابی در ساختمان‌هایی استفاده شود که تعداد واحدهای کمی دارند و متراژ واحدها زیاد است.

انواع مدل‌های پمپ بشقابی با توان‌های مختلف یک اسب بخار، یک و نیم اسب بخار، دو اسب بخار و… در بازار موجود است و شما می‌توانید از پمپ بشقابی مناسب برای ساختمان خود استفاده کنید. کیفیت پمپ آب بشقابی ایرانی بسیار خوب است و به افزایش فشار آب در ساختمان‌های مرتفع کمک می‌کند. به یاد داشته باشید که نصب پمپ بشقابی و پمپ جتی باید توسط فرد متخصص یا لوله کش سیار انجام شود.

پمپ بشقابی
پمپ آب بشقابی

3- پمپ‌های سیرکولاتور:

یکی دیگر از انواع مدل‌های پمپ آب، پمپ سیرکولاتور است که در منازل مسکونی کاربرد زیادی ندارد و بیشتر برای تأسیسات صنعتی و ساختمانی استفاده می‌شود. وظیفه پمپ سیرکولاتور، به گردش درآوردن آب در سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مانند موتورخانه‌ها، سیستم‌های تهویه مطبوع و برج‌های خنک کننده است. این نوع پمپ‌ها برای گرداندن آب در مدار استفاده می‌شوند و تاثیر خاصی روی افزایش فشار آب نمی‌گذارند. به همین دلیل در ادامه این مطلب درباره پمپ‌های سیرکولاتور صحبتی نخواهیم کرد و بیشتر به دو مدل پمپ جتی و پمپ بشقابی خواهیم پرداخت.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پمپ آب و منبع هم ارائه میده؟
پمپ سیرکولاتور
پمپ سیرکولاتور

4- پمپ‌های شناور:

برای خارج کردن آب از چاه، از پمپ آب شناور استفاده می‌شود. این پمپ‌های شناور داخل آب قرار می‌گیرند و به برداشت آب برای مصارف کشاورزی، صنعتی و آشامیدنی از منابع زیرزمینی کمک می‌کنند. اصلی‌ترین کاربرد پمپ‌های آب شناور، استخراج آب از چاه‌های عمیق و کم‌عمق است و بیشتر برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود.

پمپ کفکش و پمپ لجن کش، دو گونه پرکاربرد از پمپ آب شناور هستند که در صنعت و تاسیسات بزرگ کاربرد گسترده‌ای دارد.

این مدل پمپ‌ها، روی افزایش فشار آب ساختمان تاثیری نمی‌گذارند و به همین دلیل است که پمپ آب شناور، در منازل و ساختمان‌های مسکونی کاربرد زیادی ندارد.

پمپ شناور
پمپ شناور

راهنمای خرید بهترین پمپ آب خانگی

اگر به دنبال بهترین پمپ آب برای آپارتمان خود هستید، لازم است به مواردی مانند هد و دبی پمپ توجه داشته باشید. در ادامه، با مهم‌ترین پارامترها برای خرید پمپ آب خانگی آشنا خواهید شد:

1- هد پمپ:

اولین و مهم‌ترین نکته برای انتخاب پمپ آب مناسب و باکیفیت، توجه به هد پمپ است. در پمپ آب انتخاب شده، هد پمپ باید با واحد شما متناسب باشد تا آب با فشار بالا وارد لوله‌های ساختمان شما شود.

حالا شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که اصلاً هد پمپ چیست؟ منظور از هد پمپ، حداکثر ارتفاعی است که پمپ می‌تواند آب را پمپاژ کند. در اکثر موارد، عدد هد پمپ روی بدنه و پلاک پمپ نوشته شده است.

پلاک پمپ آب
پلاک پمپ آب

اگر هد پمپ با ارتفاع ساختمان و واحد شما همخوانی نداشته باشد، قطعاً دچار مشکل می‌شوید و نمی‌توانید از جریان آب با فشار مناسب بهره‌مند شوید.

برای محاسبه مقدار هد پمپ، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  1. حداکثر ارتفاع ساختمان برای آبرسانی را محاسبه کنید.
  2. به ازای هر 10 متر ارتفاع، 1 بار فشار را در نظر بگیرید. مثلاً برای انتقال آب به ارتفاع 30 متری، باید 3 بار فشار آب وجود داشته باشد.
  3. برای عملکرد درست پمپ آب، 2 بار فشار آب پشت شیر آب اصلی باید وجود داشته باشد.
  4. سپس هد پمپ را محاسبه کنید. (5=2+3)

اگر بخواهیم این موضوع را به زبان ساده‌تر بگوییم، برای خرید پمپ آب مناسب، ارتفاع ساختمان را با عدد 20 که همان 2 بار فشار موردنیاز برای بالاترین طبقه است جمع کنید تا بتوانید هد مناسب پمپ را پیدا کنید.

مثلاً اگر ارتفاع ساختمان شما 30 متر است، آن را با 20 جمع کنید که می‌شود 50 متر. بنابراین اگر پمپ آب بشقابی با هد 50 متر خریداری کنید، آبرسانی به واحد شما به بهترین شکل انجام می‌شود. چون در این صورت زمانی که بالاترین طبقه 2 بار فشار را داشته باشد، طبقات پایین تر نیز مشکلی ندارند و می‌توانند به‌خوبی آب را دریافت کنند.

انواع پمپ آب خانگی
انواع پمپ آب خانگی

2- میزان دبی یا آبدهی پمپ:

یکی دیگر از پارامترهای مهم برای انتخاب پمپ آب، دبی پمپ است. دبی به مقدار آبی گفته می‌شود که در یک واحد زمانی از پمپ عبور می‌کند. اگر بعد از باز کردن شیر آب، در عرض یک دقیقه، 5 لیتر آب از شیر خارج شود، دبی پمپ، 5 لیتر بر دقیقه است. انتخاب پمپ آب خانگی با دبی مناسب، باعث خروج جریان آب با فشار مناسب می‌شود.

اگر دبی پمپ را به‌درستی انتخاب نکنید، ممکن است فشار آب در طبقات اول و دوم مناسب باشد؛ اما در طبقات بالاتر، فشار آب بسیار کم می‌شود.

برای اینکه دبی را به‌درستی انتخاب کنید، نیاز است که تعداد شیرهایی که ممکن است به‌صورت هم‌زمان باز باشند را در نظر بگیرید و سپس حجم آب خروجی از شیر در هر دقیقه را محاسبه کرده و دبی مناسب را انتخاب کنید.

مثلاً فرض کنید در یک ساختمان 8 واحد وجود دارند که احتمال می دهید در هرکدام از این واحدها به‌صورت هم‌زمان 1 شیر آب باز باشد. بنابراین 8 شیر آب تا به اینجا داریم، حالا یک شیر در پارکینگ و یک شیر در پشت بام را نیز در نظر می گیریم که می‌شود 10 عدد شیر آب. اگر بخواهید از هرکدام از شیرهای آب در دقیقه 10 لیتر آب خارج شود، به این ترتیب باید عدد 10 را در تعداد شیرهای آب ضرب کنیم و بعد از 10*10، به عدد 100 می رسیم.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پمپ آب و منبع هم ارائه میده؟

بنابراین، باید پمپ آب با دبی 100 را انتخاب کنید. البته شما می‌توانید دبی بالاتر را نیز انتخاب کنید و این موضوع باعث می‌شود که فشار آب بهتر باشد. باید بدانید هرچه دبی بالاتر برود، قیمت پمپ نیز بیشتر خواهد شد.

منبع آب پمپ
منبع آب پمپ

3- توجه به نمودار دبی و هد پمپ:

تا اینجا متوجه شدید که برای خرید بهترین پمپ آب خانگی باید هد پمپ و دبی آن را در نظر بگیرید تا بتوانید مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

اما نکته‌ای که وجود دارد این است که علاوه بر هد و دبی، باید به نمودار عملکرد پمپ نیز توجه کنید. مثلاً فرض کنید اگر شما پمپی را انتخاب کنید که هد آن 50 متر باشد و دبی 100 لیتر بر دقیقه داشته باشد، این پمپ در بالاترین طبقه یا همان 50 متر نمی تواند این دبی را تأمین کند و فشار آب در بالاترین طبقه کمتر از این میزان خواهد بود.

به همین خاطر است که شرکت‌های تولیدکننده پمپ یک نمودار را به همراه محصولات خودشان ارائه می‌کنند که شما می‌توانید در آن مشاهده کنید که پمپ موردنظر، در هر ارتفاعی چه میزان دبی را می‌تواند تأمین کند.

این نمودار به شما کمک می‌کند که بتوانید بهترین گزینه را متناسب با نیاز خودتان انتخاب کنید. به همین خاطر توصیه می‌کنیم که ابتدا بر اساس موارد گفته شده در دو مورد قبلی، محاسبات را برای هد و دبی انجام دهید و سپس نمودار پمپ‌های مختلف را بررسی کنید تا بتوانید متناسب با نیاز خودتان بهترین گزینه را انتخاب کنید.

بهترین پمپ آب خانگی نیم اسب
بهترین پمپ آب خانگی نیم اسب

4- سروصدای پمپ آب:

یکی دیگر از موارد مهم برای انتخاب بهترین پمپ آب برای آپارتمان، میزان سروصدای پمپ است. همان‌طور که قبل‌تر نیز در این مقاله اشاره کردیم، اگر دوست دارید پمپ آب بی صدا کار کند، به سراغ پمپ‌های بشقابی بروید تا از سروصدای پمپ اذیت نشوید. اما اگر میزان صدای پمپ آب اهمیتی برای شما ندارد، بهتر است از پمپ‌های جتی استفاده کنید که قدرت و توان بالایی دارند.

روش‌های سریع برای حل مشکل خاموش و روشن شدن پمپ آب را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و این مشکل را خیلی راحت برطرف کنید.

قیمت پمپ آب خانگی بی صدا
پمپ آب خانگی بی صدا

5- قدرت پمپ:

امروزه انواع مدل‌های پمپ آب با قدرت‌های مختلف در بازار موجود است و شما می‌توانید بر اساس نیاز خودتان، پمپ آب مناسب را انتخاب کنید. پمپ‌های بشقابی و جتی با قدرت‌های نیم اسب بخار تا 3 اسب بخار موجود هستند و از نظر قدرت و بازدهی با هم تفاوت دارند. در جدول زیر، روش انتخاب پمپ آب با قدرت مناسب را یاد می‌گیرید:

نوع پمپ آبقدرت پمپ آب متناسب با نیاز ساختمان
پمپ آب خانگی نیم اسبمناسب برای خانه‌ها و ساختمان‌های یک طبقه با متراژ کمتر از ۱۵۰ متر
پمپ آب خانگی یک اسب بخار بشقابیمناسب برای ساختمان‌های سه طبقه و ۶ واحدی با حداکثر متراژ ۷۵ متر
پمپ آب خانگی یک اسب بخار جتیمناسب برای ساختمان‌های ۴ طبقه و ۸ واحدی با حداکثر متراژ ۶۸ متر
پمپ آب یک اسب بخار دو پروانهمناسب برای ساختمان‌های ۴ طبقه و ۸ واحدی با حداکثر متراژ ۷۵ متر
پمپ آب یک و نیم اسب بخار دو پروانهمناسب برای برای ساختمان‌های ۵ طبقه و ۱۰ واحدی با حداکثر متراژ ۱۰۰ متر
پمپ‌های آب خانگی ۲ اسب بخارمناسب برای برای ساختمان‌های ۵ طبقه و ۱۴ واحد با حداکثر متراژ ۱۰۰ متری
پمپ‌های دور متغیر یا بوستر پمپمناسب برای برای ساختمان‌های ۶ طبقه و ۴ واحد با متراژ ۱۰۰ و ۱۵۰ متر
بهترین پمپ آب برای طبقات مختلف ساختمان

نکته‌ای که وجود دارد این است که هرچه میزان قدرت پمپ بالاتر برود، به همان مقدار مصرف برق پمپ نیز بیشتر خواهد شد؛ بنابراین سعی کنید حتماً قدرت پمپ را به‌درستی انتخاب کنید تا هزینه زیادی را بابت قبض برق پرداخت نکنید. مثلاً اگر پمپ 1 اسب جوابگوی نیازهای شما است، بهتر است همان پمپ را خریداری کنید و سراغ پمپ‌های با قدرت بالاتر نروید تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید.

پرفروش ترین پمپ آب خانگی
پرفروش ترین پمپ آب خانگی

6- برند پمپ:

توجه به برند تولید کننده پمپ آب، یکی دیگر از موارد مهم برای انتخاب پمپ آب خانگی است. برندهای معتبر زیادی در ایران و خارج از ایران وجود دارند که انواع مدل‌های پمپ آب را تولید می‌کنند. پنتاکس، سیستما، داب و ارس جزو بهترین برندهای تولیدکننده پمپ آب خانگی و کشاورزی هستند و شما می‌توانید انتخاب نهایی خود را از میان این برندهای معتبر انجام دهید. قطعا هزینه خرید پمپ آب و همینطور خدمات پس از فروش شرکت تولید کننده پمپ آب نیز از فاکتورهای مهم در خرید بهترین پمپ آب خواهد بود.

نصب انواع پمپ آب خانگی در ساختمان و مجتمع
نصب انواع پمپ آب خانگی در ساختمان و مجتمع

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله، نکات مهم برای خرید بهترین پمپ آب خانگی را به شما توضیح دادیم. سپس درباره انواع مدل‌های پمپ آب با شما صحبت کردیم تا بتوانید بهترین مدل پمپ آب را برای ساختمان خود انتخاب کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد.

کارهایی مانند نصب و تعمیر پمپ آب بسیار تخصصی است و باید توسط افراد متخصص و باتجربه انجام شود. شما می‌توانید نصب و تعمیر انواع پمپ آب خانگی را به همیاران هوم سرویز بسپارید تا این خدمات تخصصی با بهترین هزینه برای شما انجام شود.

برای ثبت درخواست تعمیر پمپ آب، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

همیار شما هستیم تا پایان سرویس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا