بنایی و دکوراسیون

آموزش لکه گیری و ترمیم دیوار رنگ شده

نقاشی دیوارهای خانه، یکی از بهترین روش‌ها برای زیباتر شدن فضای خانه است که احساس تمیزی و نو بودن را به همراه دارد. یکی از اتفاقات رایج بعد از نقاشی ساختمان این است که بخشی از رنگ دیوار خراب شود و به ترمیم نیاز داشته باشد. در این حالت، شما باید روش لکه‌گیری و ترمیم دیوار رنگ شده را بلد باشید تا بتوانید خراش و پریدگی رنگ دیوار را پر کنید.

در بسیاری از شهرهای ایران، مخصوصاً مناطق مرطوب، مشکلاتی مانند خراب شدن رنگ دیوار گچی و پوسته پوسته شدن رنگ دیوار زیاد پیش می‌آید. گاهی اوقات نیز به دلیل شیطنت بچه‌ها یا برخورد اجسام تیز به دیوار، بخشی از رنگ دیوار کنده می‌شود و به ترمیم نیاز پیدا می‌کند.

در این نوشته قصد داریم روش‌های کاربردی برای لکه‌گیری و ترمیم دیوار رنگ شده را به شما توضیح دهیم. همچنین بهترین ابزارها برای ترمیم رنگ دیوار را به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید لکه‌ها و خراش روی دیوار را سریع‌تر برطرف کنید و دیواری یکدست و تمیز داشته باشید.

فرقی ندارد که دیوار خانه شما با رنگ پلاستیک رنگ شده باشد یا رنگ اکریلیک و رنگ روغنی؛ زیرا در هر صورت می‌توانید از روش‌های گفته شده در این نوشته استفاده کنید و کار ترمیم رنگ دیوار را انجام دهید.

اگر دوست دارید به جای صرف هزینه نقاشی ساختمان، با مراحل ترمیم دیوار رنگ شده را آشنا شوید و مشکل پریدگی رنگ دیوار را سریع‌تر برطرف کنید، از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آموزش لکه گیری و ترمیم دیوار رنگ شده
آموزش لکه گیری و ترمیم دیوار رنگ شده

اصلی‌ترین دلایل خراب شدن رنگ دیوار

قبل از آموزش روش لکه گیری دیوار، بهتر است با اصلی‌ترین دلایل خراب شدن رنگ دیوار آشنا شوید تا بدانید که چه مواردی منجر به از بین رفتن رنگ روغنی و رنگ پلاستیک روی دیوار می‌شود و چطور باید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

از جمله اصلی‌ترین دلایل خراب شدن رنگ دیوار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- تمیز نبودن سطح دیوار در هنگام نقاشی:

یکی از مهم‌ترین نکات برای نقاشی دیوارهای ساختمان، تمیز بودن سطح دیوار است. برای این کار، شما باید سطح دیوار را از هرگونه آلودگی و گردوخاک تمیز کنید. یکی از اصلی‌ترین علت های رنگ نگرفتن دیوار گچی، کثیفی سطح دیوار است. در صورتی که روی دیوار آلودگی، چربی و خاک وجود داشته باشد، میزان چسبندگی رنگ روی دیوار کمتر می‌شود و بعد از مدتی، شاهد پوسته پوسته شدن و جدا شدن رنگ دیوار خواهید بود.

2- نقاشی دیوار بدون پرایمر:

یکی از مهم‌ترین مراحل نقاشی ساختمان، استفاده از پرایمر روی سطح دیوار است. استفاده از پرایمر، بستر مناسبی را برای لایه رنگ فراهم می‌کند و میزان چسبندگی رنگ به دیوار را افزایش می‌دهد. در صورتی که از پرایمر استفاده نکنید، طبیعی است که رنگ به‌خوبی روی دیوار نچسبد و بعد از مدتی شاهد جدا شدن رنگ از روی دیوار باشید.

3- بتونه‌کاری نامناسب:

برای رنگ زدن روی رنگ قدیمی دیوار، شما باید بتونه‌کاری را انجام دهید تا ترک‌ها و درزهای روی دیوار پر شود و سطحی هموار و صاف روی دیوار به وجود بیاید. بتونه‌کاری درست و اصولی، عیوب دیوار را برطرف می‌کند و مانند زیرسازی برای رنگ دیوار است که باعث حفظ لایه رنگ روی دیوار می‌شود. در بسیاری از موارد، انتخاب نادرست بتونه باعث خراب شدن رنگ دیوار می‌شود.

خمیر ترمیم دیوار
ترمیم دیوار

4- فاسد بودن رنگ:

یکی دیگر از دلایل خراب شدن رنگ دیوار، فاسد بودن رنگ است. در صورتی که از رنگ فاسد و بی‌کیفیت استفاده کنید، بعد از مدتی شاهد جدا شدن رنگ از روی دیوار خواهید بود؛ زیرا رنگ فاسد شده، چسبندگی خوبی ندارد و از سطح دیوار جدا می‌شود. با استفاده از رنگ باکیفیت و انتخاب بهترین رنگ ساختمانی، احتمال خراب شدن رنگ دیوار بسیار کمتر می‌شود.

5- خشک نشدن لایه‌های زیری رنگ:

زیاد بودن لایه‌های رنگ و خشک نشدن لایه‌های زیری رنگ، باعث خراب شدن رنگ دیوار خانه می‌شود. همچنین یکی از علت های تاول زدن رنگ دیوار، ضخامت زیاد لایه رنگ است. پس از هر لایه رنگ‌آمیزی دیوار، شما باید صبر کنید تا رنگ دیوار خشک شود و سپس لایه بعدی رنگ را روی دیوار بزنید. اگر به این موضوع بی‌توجهی کنید و قبل از خشک شدن لایه رنگ قبلی، لایه جدید رنگ را روی دیوار بزنید، طبیعی است که شاهد خراب شدن رنگ دیوار باشید.

6- زدن رنگ پلاستیک روی رنگ‌روغن:

اگر قبلاً رنگ روغنی را روی دیوار زده باشید، نمی‌توانید رنگ پلاستیک را روی رنگ روغنی قبلی بزنید؛ زیرا رنگ پلاستیک چسبندگی زیادی روی رنگ روغنی ندارد و بعد از مدتی از روی دیوار جدا می‌شود. بنابراین اگر در گذشته رنگ روغنی روی دیوار وجود داشته باشد، بعد از اجرای رنگ پلاستیک، شاهد جدا شدن رنگ از روی دیوار ساختمان خواهید بود.

در وبلاگ هوم سرویز، تفاوت رنگ روغنی و رنگ پلاستیک را به شما توضیح دادیم تا با این دو مدل رنگ پرطرفدار بیشتر آشنا شوید و بتوانید بهترین رنگ را برای نقاشی ساختمان انتخاب کنید.

7- رطوبت زیاد دیوار:

یکی از مهم‌ترین دلایل خراب شدن رنگ دیوار، وجود نم و رطوبت زیاد روی دیوار است. در شهرهای شمالی ایران، به دلیل رطوبت شدید هوا، رنگ دیوار پوسته پوسته می‌شود و از بین می‌رود. ورود نم و رطوبت به لایه رنگ، باعث تضعیف رنگ روی دیوار می‌شود و در نهایت منجر به جدا شدن رنگ از روی سطح خواهد شد. به همین دلیل قبل از لکه گیری و ترمیم دیوار رنگ شده، بهتر است برای رفع نم دیوار اقدام کنید تا دیوار کاملاً خشک شود و لایه رنگ جدید، ماندگاری بیشتری داشته باشد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نقاشی هم ارائه میده؟
علت رنگ نگرفتن دیوار گچی
دلایل خراب شدن رنگ دیوار گچی

اقدامات مهم قبل از ترمیم دیوار رنگ شده

بعد از خواندن این نوشته، شما یاد می‌گیرید که چطور بعد از خراب شدن رنگ دیوار، برای ترمیم دیوار اقدام کنید؛ اما قبل از ترمیم دیوار، شما باید اقدامات لازم را انجام دهید تا احتمال خرابی مجدد رنگ دیوار به حداقل برسد. موارد زیر از جمله مهم‌ترین اقداماتی هستند که قبل از ترمیم رنگ دیوار باید انجام دهید:

1- میزان خرابی رنگ دیوار را بررسی کنید:

اولین کاری که برای ترمیم دیوار رنگ شده باید انجام دهید، بررسی میزان خرابی رنگ دیوار است. گاهی اوقات قسمت بزرگی از رنگ دیوار گچی از بین می‌رود و شما باید کل سطح دیوار را ترمیم کنید و لایه جدید رنگ را روی دیوار بزنید. به همین دلیل ابتدا باید میزان خرابی رنگ دیوار و وضعیت رنگ در تمام اتاق‌ها و قسمت‌های مختلف خانه را بررسی کنید. با این کار، شما متوجه خواهید شد که به چه اندازه رنگ و بتونه برای ترمیم رنگ دیوار نیاز دارید.

ترمیم خراش دیوار
ترمیم خرابی و خراش دیوار

2- علت تاول زدن و پوسته شدن رنگ سقف و دیوار را پیدا کنید:

اقدام بعدی که باید انجام دهید، پیدا کردن علت خراب شدن رنگ دیوار گچی و دیوار رنگ روغنی است. دلایل مختلفی باعث از بین رفتن رنگ روی دیوار می‌شود، اما مواردی مانند رطوبت داشتن دیوار و نفوذ آب به لایه رنگ، کیفیت پایین رنگ قبلی و عدم استفاده از پرایمر از جمله دلایل اصلی خراب شدن و ریختن رنگ دیوار هستند.

بعد از پیدا کردن علت خرابی رنگ قبلی دیوار، باید مشکل اصلی را برطرف کنید؛ زیرا در غیر این صورت، بعد از مدتی باز هم رنگ دیوار خراب می‌شود و شما باید مجدداً برای ترمیم رنگ دیوار اقدام کنید.

گچ کاری روی دیوار رنگ شده
رنگ مناسب برای دیوار گچی

3- برای نقاشی دیوارهای ساختمان آماده شوید:

قبل از شروع ترمیم رنگ دیوار و نقاشی مجدد ساختمان، لازم است خانه را آماده کنید و وسایل مختلف را بردارید تا رنگ روی وسایل منزل نریزد. همچنین کفپوش و پارکت را با پلاستیک بپوشانید و از ریختن لکه‌های رنگ روی کفپوش و پارکت جلوگیری کنید.

4- از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید:

برای زیباتر شدن دیوارها و سقف ساختمان، بهتر است کار نقاشی ساختمان را به نقاشان حرفه‌ای و متخصص بسپارید تا با استفاده از بهترین ابزارها و رنگ‌های ساختمانی باکیفیت، کار رنگ آمیزی دیوارها را انجام دهند. نقاش‌های حرفه‌ای، ابتدا خراش و خرابی رنگ قبلی دیوار را ترمیم می‌کنند و سپس دیوارها و سقف ساختمان را با رنگ درجه یک و مرغوب رنگ می‌کنند تا نتیجه کار زیبا و تمیز باشد.

در ادامه این نوشته، شما با مراحل لکه گیری و ترمیم رنگ دیوار آشنا خواهید شد. برای این کار ابتدا وسایل لازم برای ترمیم دیوار را تهیه کنید و سپس برای لکه گیری و ترمیم دیوار اقدام کنید.

نقاشی ساختمان
نقاشی ساختمان

وسایل موردنیاز برای لکه گیری و ترمیم دیوار رنگ شده

برای لکه گیری ، گچ کاری و ترمیم دیوار رنگ شده، شما به وسایل زیر نیاز دارید:

  1. کاردک فلزی
  2. ماسک
  3. دستمال خشک
  4. بتونه دیوار
  5. لیسه پلاستیکی
  6. سنباده مناسب
  7. غلتک نقاشی ساختمان
  8. فرچه نقاشی
  9. پرایمر عایق
  10. رنگ ساختمانی مناسب (در وبلاگ هوم سرویز با انواع رنگ های ساختمانی جدید آشنا شوید)
ترمیم دیوار رنگ شده
ابزارهای لازم برای ترمیم دیوار رنگ شده

مراحل لازم برای لکه گیری و ترمیم دیوار رنگ شده

برای ترمیم دیوار و رنگ کاری روی دیوار، مراحل زیر را به صورت گام به گام انجام دهید:

1- برداشتن رنگ پوسته پوسته روی دیوار:

اولین کاری که شما باید انجام دهید، پاکسازی دیوار است تا سطح دیوار برای لایه جدید رنگ آماده شود. پاکسازی دیوار، یکی از مهم‌ترین مراحل در نقاشی دیوار سیمانی و دیوار گچی است که اهمیت زیادی دارد. بعد از پاکسازی دیوار، تمام گردوخاک و آلودگی روی دیوار از بین می‌رود و این آلودگی‌ها به غلطک یا قلمو نمی‌چسبد. در نتیجه، ظاهر دیوار بعد از نقاشی، تمیزتر و زیباتر خواهد شد. در هنگام پاکسازی دیوار، تمام پوسته‌های رنگ قبلی را با کاردک فلزی بردارید و به‌آرامی تمام پوسته‌ها را جدا کنید تا دیوار برای رنگ‌کاری آماده شود. برای برداشتن و رفع پوسته‌های رنگ، کاردک فلزی را به زیر پوسته‌ها ببرید تا لایه‌های قبلی رنگ جدا شوند.

2- سنباده زدن دیوار:

در این مرحله ممکن است برخی از قسمت‌های دیوار که پوسته‌ها را از آنها جدا کردید، لبه تیزی داشته باشند و بعد از رنگ خوردن مشخص باشند؛ به همین دلیل باید با استفاده از یک سنباده نرم، تمامی این قسمت‌ها را سنباده بزنید تا کاملاً یکدست شوند و برجستگی‌های روی دیوار از بین برود.

مرحله سنباده زدن دیوار را با حوصله انجام دهید و عجله نکنید تا سطح دیوار کاملاً صاف شود. همچنین دقت کنید که حتماً از سنباده نرم استفاده کنید؛ چون سنباده‌های زبر می‌توانند دیوار را خراب کرده و خط بیندازند.

سنباده زدن دیوار
سنباده زدن دیوار

3- تمیز کردن دیوار:

بعد از سنباده زدن دیوار، لازم است سطح دیوار را تمیز کنید تا گردوخاک روی دیوار از بین برود. وجود گردوخاک روی دیوار باعث می‌شود که رنگ جدید به‌خوبی روی دیوار نچسبد و کیفیت نقاشی دیوار پایین بیاید. به همین دلیل است که بعد از سنباده کشیدن هم شما باید سطح دیوار را تمیز کنید تا دیوار برای مراحل بعدی آماده شود. برای پاکسازی سطح دیوار می‌توانید از پارچه خشک یا جارو استفاده کنید و خاک روی دیوار را بردارید. برای دیوارشویی و نظافت کامل دیوارها می توانید روی کمک هوم سرویز حساب کنید.

4- بتونه‌کاری سطح دیوار:

یکی از مهم‌ترین مراحل لکه گیری و ترمیم دیوار رنگ شده، بتونه کاری دیوار است. در وبلاگ هوم سرویز درباره روش ساخت انواع بتونه گچی و بتونه روغنی با شما صحبت کردیم و به شما یاد دادیم که بتونه همه کاره را در منزل درست کنید. بعد از درست کردن بتونه، شما باید با استفاده از لیسه پلاستیکی، بتونه را روی بخش‌های خالی دیوار، درزها و شکاف‌ها و خراش‌های روی دیوار بزنید تا این قسمت‌ها پر شوند و سطح دیوار کاملاً یکدست و هموار شود. بهتر است لایه بتونه را نازک بکشید و در صورت لزوم، باز هم بتونه کاری دیوار را تکرار کنید تا لایه بتونه ضخیم و سفت نشود. بعد از بتونه کاری سطح دیوار، 1 تا 2 ساعت صبر کنید تا بتونه ها کاملاً خشک شوند.

بعد از اتمام مرحله بتونه کاری دیوار، یک بار دیگر با استفاده از سنباده نرم، سطح دیوار را سنباده بکشید و دیوار را تمیز کنید تا گردوخاک روی دیوار از بین برود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نقاشی هم ارائه میده؟
بتونه کاری دیوار
بتونه کاری دیوار

5- استفاده از پرایمر روی دیوار:

پرایمر، زیر لایه رنگ قرار می‌گیرد و میزان چسبندگی رنگ به دیوار را افزایش می‌دهد و از پوسته پوسته شدن رنگ دیوار جلوگیری می‌کند. در مقاله بررسی تفاوت پرایمر و سیلر به شما توضیح دادیم که با استفاده از پرایمر، نقاشی دیوار بهتر انجام می‌شود. همچنین استفاده از پرایمر، باعث یکدست شدن سطح دیوار می‌شود و مقاومت رنگ در برابر رطوبت را افزایش می‌دهد. امروزه انواع پرایمرهای درجه یک در بازار موجود هستند که قبل از شروع نقاشی دیوار، می‌توان از آنها استفاده کرد.

برای زدن پرایمر روی دیوار، بهتر است از قلم موی نقاشی ساختمان استفاده کنید و تمام قسمت‌های دیوار را به پرایمر آغشته کنید. سپس بین 1 تا 2 ساعت صبر کنید تا پرایمر کاملاً خشک شود. در بسیاری از موارد، یک لایه پرایمر کافی است؛ اما در مواردی که رطوبت دیوار بالا بود، بهتر است دو یا سه لایه پرایمر روی دیوار بزنید.

6- نقاشی دیوار:

جذاب‌ترین مرحله ترمیم رنگ دیوار، نقاشی مجدد دیوار با رنگ جدید است. برای نقاشی مجدد ساختمان، بهتر است رنگ جدید را متناسب با رنگ قبلی دیوار انتخاب کنید. شما می‌توانید روش ترکیب رنگهای اصلی ساختمان را در هوم سرویز یاد بگیرید و بهترین رنگ را برای ساختمان خود انتخاب کنید. برای نقاشی دیوار خانه، از غلتک و فرچه نقاشی استفاده کنید و به‌آرامی دیوار را رنگ بزنید. سپس صبر کنید تا رنگ دیوار خشک شود. اگر یک لایه رنگ کافی نبود، یک یا دو لایه رنگ دیگر روی دیوار بزنید تا دیوار کاملاً یکدست شود و خط و خش روی دیوار ترمیم شود. بعد از اتمام این مراحل، کار شما تمام شده است و می‌توانید از دیدن نتیجه کار لذت ببرید.

نقاشی ساختمان
نقاشی ساختمان

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره روش لکه گیری و ترمیم دیوار رنگ شده با شما صحبت کردیم. همچنین به شما توضیح دادیم که برای ترمیم خراش دیوار چه کارهایی را باید انجام دهید تا سطح دیوار یکدست و هموار شود.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطلب برای شما کاربردی و مفید باشد.

اگر به دنبال افراد حرفه‌ای و باتجربه برای نقاشی ساختمان هستید، به تیم متخصص هوم سرویز اعتماد کنید و کار نقاشی دیوار و سقف ساختمان را به نقاشان حرفه‌ای هوم سرویز بسپارید. در هوم سرویس، قیمت نقاشی ساختمان بسیار مناسب و اقتصادی است و شما می‌توانید با کمترین هزینه، از خدمات نقاشی ساختمان ارزان هوم سرویز استفاده کنید.

برای ثبت درخواست نقاشی راه پله، دیوارهای خانه و حتی درب های چوبی و فلزی، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

همیار شما هستیم تا پایان سرویس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا