بنایی و دکوراسیون

اصول رنگ کردن دیوار سیمانی (روش اجرا، طرح و رنگ های جذاب)

بسیاری از افراد، مصالح سیمان را برای پوشش دیوارهای خارجی ساختمان خود انتخاب می‌کنند. به همین دلیل است که شما دیوارهای سیمانی را در حیاط، نما یا بالکن ساختمان مشاهده می‌کنید. اگر شما هم از سیمان برای نمای دیوار ساختمان استفاده کرده باشید، احتمالاً دوست دارید که این دیوارها را رنگ بزنید و ظاهر دیوار را تغییر دهید. رنگ کردن دیوار سیمانی، اصول خاصی دارد که به شما کمک می‌کند تا کار نقاشی دیوار را بهتر و تمیزتر انجام دهید.

در این نوشته قصد داریم روش رنگ آمیزی و نقاشی روی دیوار سیمانی را به شما توضیح دهیم. اگر دوست دارید بدانید چگونه دیوار سیمانی را زیباتر کنید و انواع رنگ‌ها و طرح‌های جذاب را روی دیوار سیمانی پیاده‌سازی کنید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

رنگ آمیزی دیوار سیمانی حیاط
رنگ آمیزی دیوار سیمانی حیاط

رنگ مناسب برای دیوارها و سطوح سیمانی

قبل از شروع به رنگ کردن دیوار سیمانی، شما باید رنگ مخصوص دیوار سیمانی را تهیه کنید. رنگ‌های حاوی سیلیکون، بهترین گزینه برای رنگ آمیزی دیوار سیمانی حیاط و نمای ساختمان هستند. رنگ‌های سیلیکونی، بر پایه رزین سیلیکون ساخته می‌شوند و به همین دلیل، مقاومت بالایی در برابر رطوبت، حرارت و نور خورشید دارند.

همچنین شما می‌توانید کار نقاشی و رنگ آمیزی دیوار سیمانی حیاط را به کمک رنگ اکریلیک نیز انجام دهید. رنگ‌های اکریلیک، بر پایه آب تولید می‌شوند و قیمت مناسبی دارند. مواردی مانند قابلیت شستشو، مقاومت در برابر حرارت و خشک شدن سریع، از جمله مزایای رنگ‌های اکریلیک هستند.

رنگ‌های نانو، از بهترین گزینه‌ها برای رنگ کردن دیوار سیمانی هستند که قدرت چسبندگی بالایی دارند و به‌خوبی به سطح موردنظر می‌چسبند. همچنین رنگ‌های نانو در برابر رطوبت و گرمای شدید هوا مقاوم است. درست است که قیمت رنگ‌های نانو بالاتر است؛ اما زیبایی و کارآیی بیشتری هم دارند.

اگر برای دیوارهای سیمانی داخل خانه مانند دیوار انباری یا داخل کمد دیواری به دنبال رنگ مناسب هستید، می‌توانید از رنگ پلاستیک و رنگ روغنی استفاده کنید. رنگ پلاستیک، قابلیت شستشو ندارد و در اثر تابش نور خورشید از بین می‌رود؛ اما قیمت آن بسیار مناسب است و به‌راحتی اجرا می‌شود. رنگ روغنی، براق و ضدآب است و در برابر شستشو مقاومت بیشتری دارد. در مقاله بررسی تفاوت روغن و رنگ پلاستیک، می‌توانید با تفاوت این رنگ‌ها بیشتر آشنا شوید.

بنابراین قبل از انتخاب و خرید رنگ، باید مکان رنگ آمیزی را مشخص کنید تا بهترین رنگ ساختمانی مناسب فضای مورد نظر را انتخاب کنید. برای رنگ زدن دیوار سیمانی حیاط، نما، راه پله یا پارکینگ، بهتر است از رنگ‌های سیلیکونی، اکریلیک و رنگ‌های نانو استفاده کنید؛ اما برای دیوارهای داخلی خانه می‌توانید از رنگ پلاستیک و رنگ روغنی استفاده کنید.

رنگ دیوار سیمانی باغ
رنگ دیوار سیمانی باغ

مراحل آماده‌سازی دیوار سیمانی قبل از شروع نقاشی دیوار

قبل از شروع رنگ آمیزی دیوار سیمانی، باید سطح دیوار را برای نقاشی آماده کنید. با انجام این کارها، سطح دیوار برای قرار گرفتن لایه رنگ آماده می‌شود و رنگ بهتر به دیوار می‌چسبد. به همین دلیل، بعد از انتخاب طرح و مدل و خرید رنگ، باید کارهای زیر را انجام دهید:

1- سطح دیوار را پاک کنید. وجود گردوخاک روی سطح دیوار، به قلمو یا غلطک می‌چسبد و در تمام سطح دیوار پخش می‌شود. به همین دلیل بهتر است قبل از شروع کار، تمام آلودگی‌های روی دیوار را پاک کنید.

2- با استفاده از بتونه مخصوص، ترک‌های روی دیوار سیمانی را بپوشانید.

3- حالا نوبت به استفاده از پرایمر مخصوص سیمان می‌رسد. پرایمر، حکم پوشش اولیه را دارد که به چسبندگی بهتر رنگ روی سطح دیوار کمک می‌کند و باعث افزایش دوام رنگ روی دیوار می‌شود. ظرفیت چسبندگی پرایمر بتن اپوکسی بسیار خوب است و به همین دلیل روی سطوح بتنی و سیمانی کاربرد دارد.

4- اجازه دهید تا پرایمر کاملاً خشک شود و سپس شروع به رنگ کردن دیوار سیمانی کنید. در صورت خیس بودن پرایمر، رنگ پوسته پوسته شده و از روی دیوار جدا می‌شود.

5- هر زمان پرایمر خشک شد، می‌توانید شروع به رنگ زدن دیوار سیمانی کنید. شما می‌توانید مرحله نقاشی دیوار را چندین بار دیگر انجام دهید تا به نتیجه دلخواهتان برسید. فقط به یاد داشته باشید که اول اجازه دهید لایه قبلی رنگ خشک شود و سپس شروع به رنگ آمیزی مجدد کنید.

اموزش نقاشی روی دیوار سیمانی
اموزش نقاشی روی دیوار سیمانی

پرایمر دیوار سیمانی چیست؟

باید بدانید که پرایمر دیوار سیمانی بافت خاصی دارد که در منافذ سیمانی نفوذ می‌کند و سطح دیوار را در برابر رطوبت و خوردگی عایق می‌کند. میزان چسبندگی پرایمر زیاد است و سطح دیوار را آماده رنگ آمیزی می‌کند. اجرای پرایمر روی سیمان بسیار راحت است و با کمک غلطک انجام می‌شود. در وبلاگ هوم سرویز، شما می‌توانید با انواع پرایمر رنگ بیشتر آشنا شوید و بهترین گزینه را برای نقاشی ساختمان خود تهیه کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نقاشی هم ارائه میده؟

پرایمر دیوار سیمانی
پرایمر دیوار سیمانی

آموزش نقاشی دیوار سیمانی طرح دار

یکی دیگر از ایده‌های جالب برای دیوارهای ساختمانی، ایجاد طرح‌های کوچک روی دیوار است. با تهیه رنگ مولتی کالر، شما می‌توانید طرح‌های ریز و زیبایی را روی دیوار سیمانی ایجاد کنید. در داخل رنگ‌های مولتی کالر، چند رنگ مختلف با بافت متفاوت وجود دارد. برای نقاشی دیوار سیمانی با رنگ مولتی کالر، فقط باید از دستگاه‌های اسپری کننده استفاده کنید تا رنگ‌ها به‌خوبی به سطح بچسبد.

تزیین دیوار سیمانی حیاط
نقاشی و تزیین دیوار سیمانی

روش نقاشی روی دیوار سیمانی

اگر دوست دارید دیوارهای ساختمان شما کاملاً خاص باشد، می‌توانید نقاشی و طراحی روی دیوار سیمانی را انجام دهید. برای این کار، ابتدا مراحل زیرسازی را انجام دهید و تمام سطح را با رنگ اولیه بپوشانید. سپس طرح دیوار را انتخاب کنید و رنگ‌های موردنیاز برای اجرای طرح موردنظر را تهیه کنید.

تنوع طرح‌ها برای نقاشی روی دیوارهای سیمانی زیاد است و شما می‌توانید از میان انواع طرح‌های طبیعت، اشکال هندسی، منظره و طرح‌های نامنظم، انتخاب خود را انجام دهید.

از میان تمام طرح‌ها و شکل‌ها، طرح سنگ روی دیوار سیمانی بسیار محبوب و پرطرفدار است. اگر به داشتن نمای سنگی علاقه دارید، می‌توانید نقاشی دیوار سیمانی با طرح سنگ را انجام دهید و با هزینه مناسب، طرحی زیبا را روی دیوار ایجاد کنید.

آموزش رنگ آمیزی دیوار سیمانی طرح سنگ
آموزش رنگ آمیزی دیوار سیمانی طرح سنگ

آموزش رنگ آمیزی دیوار سیمانی طرح سنگ

برای اجرای طرح سنگ روی دیوار سیمانی، شما به وسایل زیر نیاز خواهید داشت:

  • سیمان سفید
  • رنگ اکریلیک قهوه‌ای، سفید، خاکستری، کرمی یا مشکی (انتخاب رنگ با توجه به سلیقه افراد انجام می‌شود)
  • برس‌های نقاشی
  • قلم موی مخصوص رنگ اکریلیک
  • محلول‌های پاک کننده برای تمیز کردن دیوار
  • واکس محافظ دیوار

طراحی روی سیمان سیاه
طراحی روی سیمان سیاه

آموزش رنگ آمیزی دیوار سیمانی طرح سنگ

1- ابتدا با استفاده از محلول پاک کننده، تمام سطح دیوار را از آلودگی و گردوغبار پاک کنید.

2- سیمان سفید را با آب ترکیب کنید و هم بزنید تا مخلوطی یکنواخت و یکدست ایجاد شود.

3- مقداری از سیمان را با رنگ اکریلیک خاکستری ترکیب کنید. همین کار را برای سایر رنگ‌ها نیز انجام دهید تا تنوع رنگی لازم برای اجرای طرح سنگ ایجاد شود.

4- با استفاده از قلم موی رنگ اکریلیک، طرح سنگ را روی دیوار بکشید. برای کشیدن طرح سنگ می‌توانید از طرح‌های آماده سنگ کمک بگیرید.

5- با کمک برس‌های نقاشی، سنگ‌های روی دیوار را رنگ کنید. جزئیات سنگ‌ها را با قلم موی نازک و ظریف بکشید.

6- اجازه دهید تا طرح شما خشک شود. خشک شدن طرح روی دیوار، بین 1 تا چند روز زمان می‌برد.

7- پس از خشک شدن کامل رنگ روی دیوار، از واکس محافظ دیوار استفاده کنید تا رنگ روی دیوار خراب نشود و آسیب نبیند.

به همین ترتیب، شما می‌توانید انواع طرح‌های فانتزی، منظره‌های طبیعی، طرح چوب و گیاهان را روی دیوار سیمانی اجرا کنید. برای اینکه نقاشی روی دیوار طبیعی‌تر و زنده‌تر به نظر برسد، در انتخاب رنگ‌ها و اجرای جزئیات، دقت بیشتری به خرج دهید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نقاشی هم ارائه میده؟

نقاشی ساختمان
رنگ کردن دیوار سیمانی سفید

نقاشی دیوار سیمانی سفید حیاط

هنگام بنایی و دکوراسیون ساختمان از دو مدل سیمان سفید و سیمان خاکستری استفاده می‌شود. در بسیاری از خانه‌های ایرانی، طراحی دیوار حیاط با سیمان سفید انجام می‌شود تا ظاهر دیوار زیباتر و جذاب‌تر شود. احتمالاً شما هم نمونه دیوار سیمانی سفید رنگ را در بعضی از ویلاها، خانه‌های شخصی و باغ‌ها مشاهده کرده‌اید.

اگر دیوار منزل شما هم سفید است و دوست دارید دیوار سیمانی سفید را رنگ‌آمیزی کنید، می‌توانید از رنگ‌های سیلیکونی استفاده کنید که در برابر خورشید و رطوبت مقاومت زیادی دارد و قابلیت چسبندگی آن روی سیمان بالا است. همچنین رنگ سیلیکونی، ظاهری براق و زیبا دارد که به زیباتر شدن دیوار سیمانی کمک می‌کند.

دیوار سیمانی طرح دار
دیوار سیمانی طرح دار

رنگ‌های نانو سیمان نیز برای رنگ آمیزی دیوار سیمانی حیاط مناسب هستند. این رنگ‌ها، مقاومت بالایی در برابر رطوبت، سرما و گرما دارند و ظاهر ساختمان را زیباتر می‌کنند. هم‌چنین رنگ‌های نانو قابل شستشو هستند و به‌راحتی می‌توان آنها را نظافت کرد.

یکی از بهترین گزینه‌ها برای تزیین دیوار سیمانی حیاط، رنگ کنیتکس است. پوشش کنیتکس، بافت نرم و لطیفی دارد و تمام سطح دیوار را به‌خوبی پوشش می‌دهد. با انتخاب کنیتکس، بافت دانه‌دار و زیبایی روی دیوار ایجاد می‌شود که از سطح دیوار در برابر رطوبت، نور خورشید، خزه و کپک جلوگیری می‌کند. در هنگام اجرای کنیتکس روی دیوار سیمانی، فقط به این توجه داشته باشید که دیوار سیمانی خیس نباشد و حداقل دو هفته از سیمانکاری دیوار گذشته باشد.

کنیتکس روی دیوار سیمان سفید
کنیتکس روی دیوار سیمان سفید

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته با مراحل رنگ کردن دیوار سیمانی آشنا شدید و اقدامات لازم برای زیرسازی دیوار، خرید رنگ مناسب، تهیه ابزارهای موردنیاز و… را یاد گرفتید. حالا شما می‌توانید دیوار سیمانی منزل خود را رنگ آمیزی کنید و ظاهر زیباتر و جذاب‌تری به دیوار بدهید.

اگر تخصص و تجربه کافی را در زمینه نقاشی ساختمان ندارید، می‌توانید از تیم نقاشی هوم سرویز کمک بگیرید و کار نقاشی ساختمان خود را به افراد حرفه‌ای بسپارید. در خصوص هزینه نقاشی هم نگران نباشید. همیاران نقاشی هوم سرویز برای این کار مشاوره لازم را به شما خواهند داد، شما حتی برای مدیریت هزینه ها می توانید رنگ، پرایمر و ابزارهای نقاشی را با مشورت همیار خودتان تهیه کنید تا هزینه کار با نرخ قیمت نقاشی بدون مصالح محاسبه شود.

تیم نقاشان هوم سرویز، سالها تجربه دارند و کار نقاشی انواع ساختمان‌های تجاری، مسکونی، باغ، ویلا و… را انجام داده‌اند. با سپردن کار نقاشی ساختمان به تیم هوم سرویز، خیالتان راحت باشد که کار نقاشی منزل شما، با بهترین ابزارها و به زیباترین شکل ممکن انجام می‌شود.

برای ثبت درخواست نقاشی ساختمان، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا