خانگی و ساختمانی

آموزش ترکیب رنگ ها برای ساخت رنگ دلخواه + جدول ترکیب رنگ

برای خلق آثار هنری زیبا و نقاشی حرفه‌ای ساختمان، ابتدا باید با اصول ترکیب رنگ ها آشنایی داشته باشیم تا بتوانیم بهترین و جذاب‌ترین رنگ را انتخاب کنیم. جالب است بدانید که هرکدام از رنگ‌ها، خصوصیات مختلفی دارند و روی رفتار انسان‌ها تاثیر خاصی می‌گذارند. در بسیاری از موارد، برای نقاشی کردن یا درست کردن رنگ ساختمانی، ما باید رنگ‌های مختلف را با هم ترکیب کنیم تا بتوانیم به رنگ دلخواه خود برسیم و از آن استفاده کنیم.

افرادی که قصد یاد گرفتن مهارت و هنر نقاشی را دارند، از نقاشی روی تابلو گرفته تا نقاشی ساختمان، بهترین نقاش ساختمانی می بایست با روش ساخت رنگ های جدید و اصول ترکیب رنگ ها آشنایی داشته باشند تا بتوانند از رنگ های زیبا و جدید برای خلق هنر نقاشی خود استفاده کنند.

در این مطلب می‌خواهیم روش ترکیب کردن رنگ ها را به شما آموزش دهیم تا بتوانید خودتان دست به کار شوید و انواع رنگهای جدید را در منزل درست کنید و از آن برای کارهایی مانند نقاشی دیوارهای ساختمان، طراحی تصویر یا نقاشی استفاده کنید.

از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید تا با دنیای شگفت‌انگیز رنگ‌ها بیشتر آشنا شوید.

آموزش ترکیب رنگ ها
آموزش ترکیب رنگ ها

آشنایی با انواع رنگ های اصلی و فرعی

برای ترکیب رنگ ها به صورت حرفه‌ای، ابتدا شما باید با رنگ‌های مختلف آشنایی داشته باشید تا بتوانید کار ساخت رنگ های جدید را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. بعد از آشنایی با اصول ترکیب رنگ، شما می‌توانید از این قوانین برای ساخت انواع رنگ پاستیلی و رنگ ساختمانی استفاده کنید و کارهای مربوط به طراحی و نقاشی را به‌زیبایی انجام دهید.

قبل از هرچیز باید با انواع رنگ ها آشنا شوید تا بتوانید رنگ های اصلی را از رنگ های فرعی تشخیص دهید و انتخاب درستی برای ترکیب رنگهای مختلف داشته باشید.

هر رنگی در دنیا، در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرد:

1- رنگ‌های اصلی:

رنگ‌های اصلی، خالص‌ترین رنگ‌های موجود در طبیعت هستند. سایر رنگ‌ها، از ترکیب رنگ های اصلی به وجود می‌آیند. در طبیعت، تنها سه رنگ یعنی قرمز، آبی و زرد از جمله رنگ های اصلی هستند که می‌توانیم سایر رنگ های زیبا را با استفاده از این رنگ ها بسازیم.

رنگ های اصلی
رنگ های اصلی

2- رنگ‌های فرعی:

رنگ های فرعی، رنگهایی هستند که به صورت مستقیم از ترکیب دو مورد از رنگ های اصلی به وجود می‌آیند. رنگ‌هایی مانند بنفش، نارنجی و سبز از جمله رنگ های فرعی هستند که در نقاشی تصویر و طراحی لوگو کاربرد زیادی دارند.

رنگ های فرعی
رنگ های فرعی

3- رنگ‌های ترکیبی:

از ترکیب یکی از رنگ های اصلی با رنگ های فرعی، رنگهای ترکیبی به وجود می‌آیند. مثلاً با ترکیب رنگ زرد و سبز پررنگ، رنگ سبز مغز پسته ای به وجود می آید که یکی از رنگ های ترکیبی زیبا است.

رنگ های ترکیبی
رنگ های ترکیبی

4- رنگ‌های روشن:

رنگ‌های روشن، رنگ‌هایی هستند که با رنگ سفید ترکیب می‌شوند و کاربرد زیادی در طراحی داخلی دارند. به عنوان مثال از ترکیب رنگ زرد با کمی سفید، رنگ لیمویی حاصل می‌شود. استفاده از رنگ های روشن مانند سفید، طوسی، لیمویی و… برای نقاشی دیوارهای ساختمان و دکوراسیون داخلی بسیار زیبا و جذاب است.

رنگ های روشن
رنگ های روشن

5- رنگ‌های تیره:

رنگ‌های تیره نیز برخلاف رنگ‌های روشن، شامل رنگ‌هایی می‌شود که با رنگ سیاه مخلوط می‌شوند. اضافه کردن رنگ سیاه، منجر به تیره و پررنگ شدن تمام رنگ‌ها می‌شود. مثلاً با ترکیب رنگ بنفش روشن و رنگ سیاه، رنگ بادمجانی (بنفش تیره) به وجود می‌آید. از رنگ های تیره برای نقاشی درب حیاط بیشتر استفاده می‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نقاشی هم ارائه میده؟

اگر به دنبال ایده‌های جالب و شیک برای نقاشی درب حیاط و پارکینگ ساختمان خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم به مجله هوم سرویز سری بزنید و با ایده های جالب برای نقاشی درب حیاط آشنا شوید.

رنگ های تیره
رنگ های تیره

6- رنگ‌های گرم:

رنگ‌های گرم به رنگ‌های خاص با تُن رنگی گرم گفته می‌شود. برای ساخت این رنگ های زیبا، از رنگ‌هایی مانند قرمز، زرد و نارنجی زیاد استفاده می‌شود. با انتخاب رنگ های گرم در نقاشی یا دکوراسیون منزل، میزان هیجان و انرژی فضا بیشتر خواهد شد.

از رنگ های گرم مانند قرمز و زرشکی در دکوراسیون انگلیسی بسیار استفاده می‌شود و به همین دلیل است که خانه‌های انگلیسی پر از احساس شور و انرژی هستند.

رنگ های گرم
رنگ های گرم

7- رنگ‌های سرد:

به رنگهایی مانند آبی، سبز و بنفش یا ترکیبی از این رنگ‌ها، رنگ های سرد گفته می‌شود که احساس آرامش و امنیت را منتقل می‌کنند.

استفاده از رنگ‌های سرد مانند آبی، لاجوردی و فیروزه‌ای در سبک دکوراسیون کاستال بسیار رایج است و منظره زیبای دریا را برای شما تداعی می‌کند.

رنگ های سرد
رنگ های سرد

8- رنگ‌های خنثی:

رنگ‌های خنثی، شامل رنگ‌هایی هستند که نه جزو رنگ‌های گرم هستند و نه جزو رنگ‌های سرد؛ بلکه این رنگ ها، حالتی خنثی دارند. رنگ هایی مانند سفید، سیاه، خاکستری، رنگ بژ، کرم و قهوه‌ای از جمله رنگ های خنثی هستند.

استفاده از رنگ های خنثی روشن مانند سفید، فیلی و طوسی روشن برای نقاشی ساختمان، باعث بازتر و تمیزتر شدن فضای منزل شما می‌شود؛ در حالی که انتخاب رنگهای خنثی تیره مانند سیاه، خاکستری و دودی باعث دنج‌تر شدن و جذاب‌تر شدن خانه شما می‌شود. رنگ های خنثی برای چشم انسان، ملایم و آرامش‌بخش هستند و محیطی آرام و دلنشین را ایجاد می کنند.

اگر به فکر انتخاب رنگ برای نقاشی دیوارهای منزل خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم در مجله هوم سرویز با تفاوت رنگ طوسی، خاکستری، نوک مدادی و فیلی آشنا شوید.

رنگ های خنثی
رنگ های خنثی

جدول ترکیب رنگ ها

در ادامه می‌خواهیم به شما جدول کامل ترکیب رنگ‌های مختلف را بگوییم که با استفاده از آنها، می‌توانید کار ترکیب رنگ ها با یکدیگر را انجام دهید و در نهایت رنگی که می‌خواهید را به دست بیاورید.

ترکیب رنگ و ساخت رنگ های جدید، کاری خلاقانه و سلیقه‌ای است؛ یعنی شما می‎‌توانید درصد رنگ های گفته شده را تغییر دهید تا رنگی روشن‌تر یا تیره‌تر را ایجاد کنید. همچنین شما می‌توانید کار ترکیب و ساخت رنگ های ساختمانی را به افراد متخصص و نقاش های حرفه ای ساختمان بسپارید تا بهترین رنگ را برای منزل شما انتخاب کنند.

انتخاب رنگ درست برای نقاشی دیوارهای منزل، اهمیت زیادی دارد و روی روشنایی محیط، جذابیت فضا و حال‌وهوای خانه تاثیر می‌گذارد. در یکی از مقالات هوم سرویز، راهنمای انتخاب بهترین رنگ برای نقاشی ساختمان را به شما توضیح دادیم و پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید رنگ، حتماً این نوشته را مطالعه کنید.

ساخت رنگ جدید

نحوه ترکیب رنگ ها:

با ترکیب رنگ های زیر، می‌توانید رنگهای جذاب و زیبایی را ایجاد کنید:

قرمز + زرد = نارنجیآبی + قرمز = بنفش
آبی + زرد = سبزسبز (چمنی) + مشکی = سبز لجنی
آبی + سفید = آبی آسمانیقرمز + مشکی = زرشکی
قرمز + سفید = صورتیکمی زرد + آبی+ سفید = فیروزه‌ای
نارنجی + قهوه‌ای = حناییسبز + آبی = فیروزه‌ای پر رنگ
آبی + کمی مشکی = سورمه‌ایزرد+ سفید= لیمویی
آبی + زرد + سفید = سبز روشنآبی + زرد = سبز روشن خنثی
سیاه + سفید = انواع طیف خاکستریصورتی + زرد = کرمی
آبی + زرد + سفید = ارغوانیسبز + قرمز = بلوطی (شکلاتی)
قرمز+ بنفش = بنفش مایل به صورتیمشکی + قرمز + زرد = قهوه‌ای روشن
قهوه‌ای + قرمز = گلبهینارنجی + زرد = خردلی
سیاه + نارنجی = قهوه‌ایسیاه + زرد = قهوه‌ای مایل‌ به‌ سبز
آبی آسمانی + سیاه = طوسیسفید + آبی تیره= آبی روشن
قهوه‌ای + زرد + سفید = رنگ اُکِر یا اُخرایی (زرد مایل به قهوه‌ای)زرد + سفید + قهوه‌ای + رنگ اُکر = طلایی
کمی سیاه + زرد + آبی = یشمیبنفش روشن + سیاه = بادمجانی
آبی روشن + کمی قرمز = یاسیمقدار زیادی رنگ قرمز + زرد + آبی = خرمایی
زرد + کمی آبی + کمی قرمز = رنگ گونه ایسفید + قرمز + زرد + قهوه‌ای = رنگ معمولی صورت
صورتی + نارنجی= رنگ آجریزرد + کمی آبی = فسفری
سبز + قرمز = رنگ قهوه ای فندقیسفید + کمی مشکی = رنگ فیلی
نارنجی پررنگ + کمی مشکی = رنگ مسیقرمز + کمی زرد + سفید = کالباسی
مشکی + آبی روشن = آبی نفتیسفید + کمی زرد = رنگ شیری
سبز روشن + سیاه = رنگ زیتونیسفید + قهوه ای = شکلاتی
جدول ترکیب رنگ

حالا بیایید با اصول ترکیب سایر رنگ ها نیز آشنا شویم تا ببینیم چه رنگهایی را می‌توانیم در منزل درست کنیم و از آن برای نقاشی ساختمان خود استفاده کنیم.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نقاشی هم ارائه میده؟

ترکیب رنگ ها
ترکیب رنگ ها

ترکیب قرمز با رنگ‌های دیگر

قرمز، یکی از رنگ های اصلی و جذاب است که همواره با ایجاد اشتیاق، انگیزه، ابراز عشق و شور و نشاط همراه بوده است. در صورت ترکیب رنگ قرمز با سایر رنگ ها، شما می‌توانید رنگهای زیر را ایجاد کنید:

کمی رنگ قرمز + آبی = نیلی

مقدار زیادی رنگ قرمز + آبی = سرخابی

قرمز + سفید = صورتی

رنگ قرمز + مقدار زیادی رنگ سیاه = جگری

قرمز + مقدار کمی رنگ سیاه = زرشکی

مقدار زیادی رنگ قرمز + زرد + آبی = خرمایی

کمی رنگ قرمز + زرد + آبی = قهوه‌ای

رنگ قرمز
ترکیب رنگ قرمز

در جدول زیر، طیف‌های مختلف رنگ قرمز را مشاهده خواهید کرد که رنگهایی مانند قرمز اصلی، آلبالویی، سرخابی، ماهگونی، عنابی، قرمز تیره، شرابی و… را شامل می‌شود:

طیف های مختلف رنگ قرمز
طیف های مختلف رنگ قرمز

ترکیب آبی با رنگ‌های دیگر

رنگ آبی، یکی از محبوب‌ترین رنگ ها در پالت رنگی است که از آن برای نقاشی و طراحی داخلی استفاده می‌شود. این رنگ، انسان را به یاد آبی دریا می‌اندازد و رنگی آرامش‌بخش است. استفاده از رنگ آبی در فضای داخلی موجب آرامش ذهن و منظم شدن ضربان قلب انسان می‌شود.

ترکیب رنگ آبی با سایر رنگ‌ها نیز باعث ایجاد رنگ های جدید و جذاب می‌شود. مثلاً رنگ های زیر از دلِ رنگ آبی به وجود آمده‌اند:

رنگ آبی + زرد = سبز

آبی + قرمز = بنفش

رنگ آبی + سیاه = سرمه‌ای

آبی + سفید = آبی آسمانی

رنگ آبی + سیاه + سفید = طوسی

ترکیب رنگ آبی

در جدول زیر، طیف‌های مختلف رنگ آبی را مشاهده خواهید کرد:

طیف های مختلف رنگ آبی
طیف های مختلف رنگ آبی

شما می‌توانید از هم‌خانواده‌های آبی یعنی طوسی، فیلی، آبی آسمانی و بنفش کمرنگ برای نقاشی دیوارهای ساختمان خود استفاده کنید و آرامش را به اعضای خانواده هدیه دهید. در وب سایت هوم سرویز، شما می‌توانید بهترین نقاش ساختمان را برای رنگ زدن دیوارهای منزلتان انتخاب کنید و با هزینه مناسب، فضای منزلتان را شیک و جذاب کنید.

انتخاب رنگ برای نقاشی ساختمان
انتخاب رنگ برای نقاشی ساختمان

ترکیب زرد با رنگ‌های دیگر

رنگ زرد، نماد خلاقیت، سرگرمی، خیرخواهی، شادی، خوش بینی، اعتماد به نفس و اصالت است. استفاده از رنگ زرد در نقاشی ها یا در دکوراسیون داخلی، موجب افزایش شور و نشاط خواهد شد. تحقیقات ثابت کرده است که نور زرد خورشید، موجب سرحال شدن افراد و افزایش توانایی ذهنی و بیشتر شدن انرژی انسان‌ها می‌شود. ترکیب رنگ زرد با سایر رنگ‌ها نیز منجر به تولید رنگ‌های جدید و زیبا خواهد شد.

رنگ‌های زیر، از ترکیب رنگ زرد با سایر رنگ ها به وجود می‌آیند:

رنگ زرد + قرمز = نارنجی

زرد + آبی= سبز

زرد+ سفید = نخودی

مقدار کمی رنگ زرد + آبی + سفید = فیروزه‌ای

زرد + کمی آبی + سفید = لیمویی

مقدار زیادی رنگ زرد + + آبی + سفید کم = سبز مغزپسته‌ای

رنگ زرد
رنگ زرد

در سبک دکوراسیون روستیک از رنگ زرد و هم‌خانواده‌های آن مانند رنگ کرم، طلایی و قهوه‌ای روشن بسیار استفاده می‌شود تا فضای طبیعت را برای انسان تداعی کند. هم‌چنین انتخاب رنگ لیمویی و رنگ بژ برای نقاشی پارکینگ ساختمان نیز بسیار رایج است.

استفاده از رنگ زرد در دکوراسیون و طراحی
استفاده از رنگ زرد در دکوراسیون و طراحی

در جدول زیر، طیف‌های مختلف رنگ زرد را مشاهده خواهید کرد:

طیف های مختلف رنگ زرد
طیف های مختلف رنگ زرد

چطور بهترین ترکیب رنگ را برای نقاشی و دکوراسیون منزل انتخاب کنیم؟

تا اینجا، شما با اصول ترکیب رنگ ها آشنا شدید و یاد گرفتید که برای درست کردن رنگ دلخواه خود، باید چه رنگهایی را با هم ترکیب کنید. همانطور که به شما توضیح دادیم، انتخاب و ترکیب رنگ برای نقاشی، کاری خلاقانه است و شما می‌توانید مقدار و غلظت رنگ ها را تغییر دهید تا بتوانید رنگ های جدیدی به وجود بیاورید.

مثلاً اگر به رنگ سبز علاقه دارید و می‌خواهید که از رنگ سبز روشن در نقاشی و طراحی استفاده کنید، بهتر است رنگ سفید را با رنگ سبز ترکیب کنید تا رنگ نهایی روشن‌تر شود. حالا اگر رنگ سبز را تهیه کرده‌اید و می‌خواهید رنگ سبز تیره یا سبز لجنی داشته باشید، باید رنگ سیاه را تهیه کنید و رنگ سیاه را با رنگ سبز خود ترکیب کنید.

در هر بار ترکیب رنگ، مقدار و درصد رنگ‌های ترکیب‌شده را یادداشت کنید تا در دفعات بعدی نیز بتوانید همان رنگ‌ها را با همان غلظت ترکیب کنید و رنگ جدیدی بسازید.

جدول ترکیب رنگ
اصول ترکیب رنگ

نکته مهمی که باید بدانید این است که هرکدام از رنگ های روغنی، رنگ پلاستیک، رنگ اکریلیک، رنگ نانو، رنگ مولتی کالر و… ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. به همین دلیل بهتر است ابتدا با تفاوت رنگ روغن و رنگ پلاستیک آشنا شوید و سپس از رنگ مناسب برای نقاشی ساختمان استفاده کنید.

اگر هنوز برای انتخاب نوع و مدل رنگ سردرگم هستید، پیشنهاد می‌کنیم راهنمای انتخاب بهترین نوع رنگ برای نقاشی ساختمان را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و بهترین گزینه را برای منزل خود انتخاب کنید.

نقاشی ساختمان
اصول ترکیب رنگ برای نقاشی ساختمان

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته درباره اصول ترکیب رنگ ها صحبت کردیم و روش ساخت رنگ های جدید را به شما یاد دادیم. حالا که با انواع رنگهای اصلی، رنگهای فرعی، رنگهای سرد و رنگهای گرم آشنا شدید، بهتر می‌توانید رنگ دلخواه خود را از میان این رنگ‌ها انتخاب کنید.

همچنین با توجه به طیف رنگ‌های مختلف، می‌توانید خیلی سریع و راحت رنگ دلخواه خود را برای نقاشی ساختمان، نقاشی پارکینگ و راه پله انتخاب کنید و از رنگ مناسب برای دکوراسیون منزلتان استفاده کنید. کافی است با ترکیب رنگ های مختلف آشنا شوید، در اینصورت با اعتماد به نفس بیشتری سعی خواهید کرد از تنوع رنگ های دلخوه خود در دکوراسیون منزل نظیر انتخاب رنگ کمد دیواری، کابینت، مبل و پرده و … استفاده کنید.

امیدواریم که مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد و بتوانید ترکیب رنگ ها را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم.

شما می‌توانید انجام کارهایی مانند نقاشی درب حیاط و نقاشی دیوارهای ساختمان خود را به تیم حرفه‌ای و متخصص هوم سرویز بسپارید و فضای منزلتان را بسیار زیباتر و جذاب‌تر کنید. قیمت نقاشی درب حیاط و قیمت نقاشی ساختمان در هوم سرویز بسیار مناسب و اقتصادی است و شما می‌توانید با پرداخت هزینه مناسب، دکوراسیون و بازسازی منزل خود را انجام دهید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای دریافت خدمات مربوط به نقاشی ساختمان و دکوراسیون داخلی ثبت کنید.

بعد از ثبت درخواست، تیم هوم سرویز به منزل شما می‌آیند و کارهای مربوط به نقاشی و دکوراسیون به‌سرعت آغاز می‌شود تا ساختمان شما، سریع‌تر زیبا و شیک شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا