بنایی و دکوراسیون

دکوراسیون منزل به سبک روستیک چگونه است؟

اگر به روستاهای ایران سفر کرده باشید و تجربه زندگی روستایی را داشته باشید، عاشق این سبک زندگی خواهید شد و حتی دوست دارید این سبک دکوراسیون را به خانه خود بیاورید و در فضایی روستایی زندگی کنید.

برای ساخت خانه‌های روستایی معمولاً از مصالح طبیعی مانند چوب درختان جنگلی، کاهگل، سنگ طبیعی و… استفاده می‌شود که همین موضوع باعث می‌شود آن خانه به فضایی خاص و دوست‌داشتنی تبدیل شود. زندگی کردن در خانه‌های روستایی با آرامش و حس آسودگی همراه است و به همین خاطر است که کلبه‌های روستایی از جمله پرطرفدارترین اقامتگاه‌ها هستند.

موضوعی که وجود دارد این است که در زندگی شهری امروز، اکثر ما در شهرها مشغول به کار هستیم و موقعیت این را نداریم که همه چیز را رها کنیم و به روستا رفته و در آنجا زندگی کنیم؛ به همین خاطر باید از روش‌های دیگری استفاده کنیم که به زندگی روستایی نزدیک‌تر شویم؛ مثلا می‌توانیم سبک دکوراسیون روستیک را در منزل خود اجرا کنیم که برگرفته از چیدمان خانه‌های روستایی است.

در سال‌های اخیر با پیشرفت صنعت معماری، سبک‌های دکوراسیون زیادی وارد این حوزه شده‌اند که هرکدام طرفداران خاص خود را دارند. دکوراسیون منزل به سبک روستیک نیز یکی از سبک‌های جدید دکوراسیون است که برای عاشقان طبیعت و زندگی روستایی ایجاد شده است. با اجرای سبک روستیک، می‌توان آرامش و سادگی خانه‌های روستایی را به منزل خود آورد و فضایی آرامش‌بخش و طبیعی را در منزل خود ایجاد کرد.

در این مقاله ما می‌خواهیم در مورد این صحبت کنیم که دکوراسیون منزل به سبک روستیک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ برای اجرای سبک دکوراسیون روستیک باید چه اصولی را رعایت کرد و از چه وسایلی برای اجرای سبک روستیک استفاده کرد؟

اگر به دنبال این هستید که خانه خود را شبیه به خانه‌های روستایی بچینید و دلتان می‌خواهد فضایی زیبا و آرامش‌بخش را در خانه خودتان داشته باشید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

اگر به سبک روستیک ایرانی هم علاقه داشتید، می‌توانید کار طراحی دکوراسیون منزلتان را به طراح داخلی منزل بسپارید تا این سبک را به‌خوبی در منزل شما اجرا کند.

دکوراسیون به سبک روستیک
دکوراسیون به سبک روستیک

دکوراسیون منزل به سبک روستیک چیست؟

همان‌طور که در مقدمه این مقاله نیز گفتیم، دکوراسیون منزل به سبک روستیک، سبکی از دکوراسیون است که در آن، فضای خانه با عناصر خانه‌های روستایی و وسایل طبیعی چیده می‌شود. روستیک (Rustic) از کلمه یونانی گرفته شده و به معنای روستایی است. با اجرای سبک روستیک در دکوراسیون منزل، می‌توان حال و هوای روستا را تجربه کرد.

در سبک دکوراسیون روستیک بیشتر از مصالح طبیعی مانند چوب استفاده می‌شود. در سبک روستیک، بخش‌های مختلف خانه از جمله کف، ستون‌ها، مبلمان، تخت و… با استفاده از چوب طبیعی ساخته می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود که این سبک دکوراسیون به ما احساس خوشایندی را منتقل کند.

نکته جالبی که در مورد سبک دکوراسیون روستیک وجود دارد این است که سبک روستیک در گذشته، سبک زندگی ما انسان‌ها بوده است؛ اما به‌خاطر تمایل انسان‌ها به سمت زندگی ماشینی و دورشدن از زندگی روستایی، شکل چیدمان خانه‌ها تغییر کرد. پس از چندین سال، مجدداً سبک دکوراسیون روستیک محبوب شد تا به افراد کمک کند که به همان حال و هوا برگردند و سادگی زندگی روستایی را تجربه کنند.

نکته جالب دیگر در مورد سبک روستیک این است که این سبک دکوراسیون، با دیگر سبک‌های دکوراسیون نقاط مشترک زیادی دارد. مثلاً برخی از قسمت‌ها در سبک روستیک مشابه دکوراسیون اسکاندیناوی است و به دلیل استفاده از وسایل کمتر و پرهیز از شلوغی، به سبک دکوراسیون مینیمال نیز شباهت دارد.

سبک دکوراسیون روستیک سبکی است که از سال‌ها پیش رواج پیدا کرده است و احتمالاً این سبک از دکوراسیون را در کافه‌ها و رستوران‌های مختلفی دیده‌اید و از مشاهده چنین فضایی لذت برده‌اید.

بهتر است کار اجرای دکوراسیون روستیک را به افراد حرفه‌ای و باتجربه بسپارید. طراح داخلی منزل، به‌خوبی می‌تواند سبک دکوراسیون روستیک را در منزل شما پیاده‌سازی کند و فضایی آرامش‌بخش و جذاب را در منزل شما به وجود بیاورد؛ زیرا با عناصر و ویژگی‌های سبک روستیک کاملاً آشنایی دارد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات طراحی دکوراسیون داخلی هم ارائه میده؟
سبک دکوراسیون روستیک
سبک دکوراسیون روستیک

ویژگی‌های مهم دکوراسیون منزل به سبک روستیک

تا به اینجا سبک دکوراسیون روستیک را به شما معرفی کردیم و گفتیم که این سبک چه مشخصاتی دارد و چطور ایجاد شده است و هدف اصلی آن چیست. حالا می‌خواهیم در ادامه به سراغ برخی از ویژگی‌های مهم این سبک برویم تا بتوانید آشنایی بیشتری با آن پیدا کنید.

موارد زیر از جمله اصلی‌ترین ویژگی‌های سبک دکوراسیون روستیک هستند:

1- استفاده از مصالح طبیعی:

در سبک دکوراسیون روستیک، همان‌طور که در قسمت‌های قبلی نیز گفتیم، هدف این است که انسان به طبیعت نزدیک شود و حس و حال حضور در همان خانه‌های روستایی قدیمی را به ما منتقل کند. به همین خاطر است که در این سبک از مصالح طبیعی زیاد استفاده می‌شود.

مثلاً به‌جای استفاده از سنگ‌های مصنوعی شرکتی، در این سبک از سنگ‌های طبیعی که بافت و شکل خاصی دارند استفاده می‌شود. یا در این سبک از چوب‌های طبیعی که همان حالت طبیعی خود را دارند و به روش سنتی برش خورده‌اند استفاده می‌شود.

همچنین استفاده از پارچه‌های خاص، پتوهای بافته شده و سبدهای دست‌ساز نیز در این سبک رایج است که همین موضوع کمک می‌کند فضایی راحت در خانه ایجاد شود.

دکوراسیون روستیک
آشنایی با اصول دکوراسیون روستیک

2- استفاده از وسایل ساده:

اگر زندگی روستایی را تجربه کرده باشید، قطعاً خوب می‌دانید که این سبک زندگی به‌دور از هرگونه شلوغی و تجمل است و در نهایت سادگی و طبیعی بودن در جریان است.

به همین خاطر در دکوراسیون منزل به سبک روستیک نیز تلاش می‌شود در دکوراسیون خانه، از هرگونه تجمل و المان‌های اضافی دوری شود و یک دکور ساده و طبیعی و درعین‌حال آرامش‌بخش ایجاد شود.

دکوراسیون روستیک با استفاده از المان‌های طبیعی فضایی زیبا و دلنشین را ایجاد می‌کند و در این نوع دکوراسیون برخلاف سبک دکوراسیون انگلیسی، از مجسمه و دکوری‌های بزرگ استفاده زیادی نخواهد شد و باید بیشتر از المان‌های آرامش‌بخش مانند عکس‌های خانوادگی، هنرهای دستی و… استفاده کنید.

خانه سبک روستیک مدرن
خانه سبک روستیک مدرن

3- مبلمان راحت و بزرگ:

در سبک دکوراسیون روستیک، طراح داخلی منزل تلاش می‌کند تا فضایی راحت و آرامش‌بخش را در منزل ایجاد کند. به همین دلیل است که در سبک روستایی، از صندلی‌ها و مبلمان چوبی راحت استفاده می‌شود.

در هنگام انتخاب مبلمان برای اجرای دکور روستایی، به سراغ مبل‌های بزرگ بروید و مبل‌های مدرن با پایه‌های فلزی را فراموش کنید.

دلیل انتخاب مبلمان بزرگ چوبی این است که چوب با سایر عناصر طبیعی هماهنگ است و احساس راحتی و آرامش را به اعضای خانواده منتقل می‌کند.

ویژگی های سبک روستیک
ویژگی های سبک روستیک

4- عدم استفاده از مصالح مصنوعی:

همان‌طور که در مورد اول گفتیم، برای دکوراسیون منزل به سبک روستیک سعی می‌شود که تمام قسمت‌های خانه را با استفاده از مصالح طبیعی مانند چوب و سنگ پیاده‌سازی کنیم و در این سبک، به‌هیچ‌وجه از مصالحی مانند پلاستیک و پارچه‌های مصنوعی استفاده نمی‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات طراحی دکوراسیون داخلی هم ارائه میده؟

از فلز نیز در این سبک از دکوراسیون بسیار کم استفاده می‌شود. به همین دلیل است که تمام اجزای خانه مانند کابینت‌های آشپزخانه با چوب ساخته می‌شود و کف خانه با کفپوش‌های چوب طبیعی پوشیده می‌شود. شما می‌توانید کار ساخت کابینت چوبی برای آشپزخانه را به تیم حرفه‌ای هوم سرویز بسپارید تا با پرداخت بهترین قیمت کابینت، آشپزخانه خود را دیزاین کنید و از ساخت کابینت‌های زیبا برای آشپزخانه خود لذت ببرید.

دلیل استفاده از چوب و سنگ طبیعی در سبک روستیک این است که آرامش و انرژی مثبت را به اعضای خانواده منتقل می‌کند و فضایی دلنشین و صمیمی را در محیط خانه به وجود می‌آورد.

رنگ‌های پرکاربرد در دکوراسیون روستیک
رنگ‌های پرکاربرد در دکوراسیون روستیک

5- استفاده از رنگ‌های طبیعی:

در سبک روستیک، از رنگ‌های خاص برای دکوراسیون منزل استفاده می‌شود که این رنگ‌ها در طبیعت وجود دارند. رنگ‌هایی مانند قهوه‌ای، سبز زیتونی، بنفش، کرم، سفید، قرمز مایل به قهوه‌ای، خاکستری، طلایی و کرم مایل به زرد از جمله اصلی‌ترین رنگ‌ها برای دکوراسیون خانه‌های روستایی هستند.

اگر می‌خواهید فضای منزلتان را بسیار شیک و جذاب کنید، رنگ بنفش را به دکوراسیون منزلتان اضافه کنید تا در کنار چوب و سنگ، غوغا کند. شما می‌توانید پارچه رومبلی مبل را به رنگ بنفش انتخاب کنید یا از رومیزی‌های بنفش استفاده کنید.

همچنین شما می‌توانید بعضی از وسایل خانه خود را به رنگ کرم روشن سفارش دهید و این رنگ را به پالت رنگی خانه خود اضافه کنید. میز و صندلی‌های کرم رنگ، به‌خوبی در دکوراسیون روستیک جلب توجه می‌کند و به عنوان نقطه کانونی در دکوراسیون منزل عمل می‌کند.

استفاده از رنگ کرم مایل به زرد را هم در این سبک فراموش نکنید؛ زیرا رنگی خنثی و جذاب است که به‌خوبی با رنگ سبز زیتونی و قهوه‌ای هماهنگ می‌شود. پیشنهاد می‌شود که کوسن‌های کرم رنگ را روی مبل‌های منزلتان قرار دهید تا فضای منزلتان جذاب‌تر شود. در وبلاگ هوم سرویز با ایده‌های جالب برای چیدن کوسن روی مبل آشنا شوید.

یکی دیگر از ایده‌های جالب در دکوراسیون روستیک این است که یکی از دیوارهای خانه را به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای دربیاورید و از وسایل قدیمی و عکسهای یادگاری برای دکور این دیوار استفاده کنید.

استفاده از وسایل دست‌ساز در دکوراسیون روستیک
استفاده از وسایل دست‌ساز در دکوراسیون روستیک

6- استفاده از تزیینات دست‌ساز:

اگر سری به استان‌های مختلف ایران سفر کرده باشید، صنایع‌دستی مختلفی که با دست ساخته شده‌اند را مشاهده می‌کنید که با ظرافت خاصی آماده می‌شوند. در دکوراسیون روستیک از صنایع دستی و تزئینات دست‌ساز برای زیبایی خانه استفاده می‌شود تا حال‌وهوای زندگی ساده روستایی را تداعی کند.

استفاده از وسایل دست‌ساز در دکوراسیون روستیک اهمیت زیادی دارد؛ زیرا وسایل دست‌ساز، با هنر دست انسان ساخته می‌شود.

مثلاً می‌توانید از مبل‌های دست‌ساز به‌جای مبل‌های شرکتی استفاده کنید که بدنه‌ای تماماً چوبی دارند و نشیمنگاه آنها نیز به‌صورت بافت تهیه شده است. قرار دادن کتابخانه و کمد دیواری چوبی نیز در دکوراسیون روستیک رایج است. شما می‌توانید کار ساخت کمد دیواری را به تیم باتجربه هوم سرویز بسپارید تا خیلی سریع و با بهترین قیمت کمد دیواری، این کار را برای شما انجام دهند.

برای انتخاب فرش و لوستر برای خانه خود نیز به سراغ قالی‌های سنتی، فرش پشمی یا فرش‌های آنتیک بروید که رنگ‌های گرم و جذابی دارند. همچنین گلیم‌های عشایری و گبه‌های دستباف ترکمن برای خانه‌های روستیک بسیار مناسب هستند. برای انتخاب لوستر روستیک هم به سراغ لوسترهایی بروید که با طرح چوب و شاخ گوزن ساخته می‌شوند. برای تامین نور اتاق خواب نیز می‌توانید از آباژورهای حصیری استفاده کنید.

در خانه‌های روستیک ایرانی می‌توانید وسایلی را برای منزلتان انتخاب کنید که احساس آرامش را به شما منتقل می‌کنند و در این مورد، دستتان باز است. استفاده از صنایع دستی باعث می‌شود که بتوانید دکوراسیون روستیک را بهتر در خانه پیاده‌سازی کنید. برای المان‌های تزیینی نیز به همین صورت است و به‌جای استفاده از مجسمه‌های آماده و وسایل دکوری بزرگ، از تزیینات دست‌ساز استفاده می‌شود.

سبک روستیک در معماری داخلی
سبک روستیک در معماری داخلی

7- فضای کاملاً باز:

برخلاف سبک خانه‌های شهری که معمولاً فضایی بسته دارند و حتی نور آفتاب به‌سختی می‌تواند وارد خانه شود، در دکوراسیون منزل به سبک روستیک فضا به صورت کاملاً باز طراحی می‌شود تا بتوانیم بیشترین تماس را با طبیعت داشته باشیم.

مخصوصاً اگر این سبک دکوراسیون برای خانه‌های ویلایی اجرا شود، باید پنجره‌هایی تماماً شیشه‌ای ایجاد کنید که شما را با طبیعت پیوند دهند و اجازه دهند که نمای بیرون خانه را به‌صورت کامل ببینید. باز بودن فضای منزل و ورود نور خورشید به منزل، آرامش بسیار زیادی را به شما منتقل می‌کند. اگر در حال حاضر فضای خانه شما باز نیست و پنجره‌های بزرگ و شیشه‌ای ندارید، می‌توانید برای بازسازی منزل خود اقدام کنید تا بعضی از قسمت‌های خانه شما توسط تیم بازسازی منزل تغییر کند.

دکوراسیون داخلی
جذابیت و زیبایی سبک روستیک

8- استفاده از المان‌های سنتی:

در سبک‌های مختلف دکوراسیون، المان‌هایی وجود دارند که می‌توانند آن سبک را منحصربه‌فرد کنند. در دکوراسیون منزل به سبک روستیک نیز المان‌های خاصی هستند که استفاده از آنها در منزل، احساس بهتری را به ما منتقل می‌کند و این سبک دکوراسیون را به زندگی روستایی بیشتر نزدیک می‌کند.

نصب شومینه نیز یکی دیگر از المان‌هایی است که فضای منزل را به خانه‌های روستایی نزدیک می‌کند. البته اگر در محیط‌های شهری این سبک دکوراسیون را اجرا می‌کنید، باید از شومینه‌های گازی استفاده کنید که کمی مصنوعی به نظر می‌رسد؛ اما در محیط‌هایی که نزدیک به جنگل و طبیعت هستند، می‌توانید از شومینه‌های هیزمی استفاده کنید تا هم بتوانید زندگی روستایی را بیشتر تجربه کنید و هم از بوی سوختن چوب در شومینه لذت ببرید. شما می‌توانید انواع مدل‌های شومینه را در وبلاگ هوم سرویز مشاهده کنید. بعد از ساخت شومینه برای منزل خود، از پارچه‌های بافت و طرح‌دار روی شومینه خود استفاده کنید.

سبک روستیک ایرانی
سبک روستیک ایرانی

زیباترین تصاویر از سبک دکوراسیون روستیک

اگر به دنبال سبکی جذاب و متفاوت برای دکوراسیون منزل خود هستید، می‌توانید اصول دکوراسیون روستیک را در منزلتان اجرا کنید تا بتوانید فضایی صمیمی، گرم و آرامش‌بخش را در خانه خود ایجاد کنید.

در ادامه، نمونه‌هایی از سبک دکوراسیون روستیک را مشاهده خواهید کرد:

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد دکوراسیون منزل به سبک روستیک صحبت کردیم و گفتیم که سبک دکوراسیون روستیک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. همچنین با هم بررسی کردیم که برای اجرای سبک دکوراسیون روستیک از چه وسایلی استفاده می‌شود.

در ادامه نیز با هم برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های دکوراسیون منزل به سبک روستیک را بررسی کردیم تا با آنها آشنا شوید و برای دکوراسیون روستیک اصلی‌ترین موارد را رعایت کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید با دکوراسیون منزل به سبک روستیک آشنا شوید و به بهترین شکل ممکن این سبک دکوراسیون را در خانه خودتان پیاده‌سازی کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم به وبلاگ هوم سرویز سری بزنید و با محبوب‌ترین سبک‌های دکوراسیون آشنا شوید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید. هوم سرویز با ارائه بیش از 400 نوع سرویس آماده ارائه خدماتی مانند بنایی ساختمان برای شما عزیزان است تا بتوانید فضای منزل خود را تغییر دهید و آرامش و راحتی بیشتری را در خانه خود تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا