لوازم خانگی

چرا یخچال سرد نمی کند ولی فریزر سرد است؟

یخچال و فریزر، جزو وسایل کاربردی در آشپزخانه هستند که به ما کمک می‌کنند که مواد غذایی را بهتر نگهداری کنیم. بعد از انتخاب و خرید یخچال و فریزر، باید از این وسیله به‌خوبی نگهداری کنیم تا خراب نشوند و مشکلی برای آنها پیش نیاید. یکی از مشکلات رایج در یخچال و فریزرها این است که یخچال سرد نمی کند ولی فریزر سرد است. در این وضعیت، محیط داخل یخچال کاملاً گرم است؛ اما فریزر سرد است و مشکلی ندارد. موارد مختلفی منجر به سرد نشدن یخچال و فاسد شدن مواد غذایی داخل یخچال می‌شود.

متاسفانه مشکل سرد نکردن یخچال، در بسیاری از مدل های یخچال پیش می‌آید و بسیاری از افراد این موضوع را تجربه کرده‌اند.

احتمالاً این سوالات برای شما پیش آمده است که چرا یخچال سرد نمی کند ولی فریزر سرد است؟ چرا قسمت بالای یخچال گرم است و خنک نمی‌شود؟ و برای حل این مشکل چه باید کرد؟

در این نوشته قصد داریم تمام دلایل گرم شدن یخچال را به شما توضیح دهیم. همچنین روش عیب‌یابی یخچال و حل این مشکل را به شما توضیح خواهیم داد تا بتوانید این مشکل را سریع‌تر برطرف کنید. پس نگران هزینه تعمیرات یخچال فریزر خود نباشید و با دقت به 16 علت سرد نکردن یخچال توجه کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

بررسی دلایل گرم بودن یخچال
بررسی دلایل گرم بودن یخچال

بررسی 16 علت اصلی که یخچال سرد نمی‌کند ولی فریزر سرد است؟

هر زمان شاهد سرد نکردن یخچال بودید، باید قطعات مختلف یخچال و فریزر را بررسی کنید تا بتوانید علت اصلی سرد نشدن یخچال را پیدا کنید. گاهی اوقات عیب‌یابی یخچال کار راحتی است و گاهی وقتها هم باید از تعمیرکار متخصص برای تعمیر یخچال و فریزر کمک گرفت. موارد زیر از جمله اصلی‌ترین علت‌های سرد نکردن یخچال هستند:

1- تنظیم نادرست دما:

یکی از اصلی‌ترین دلایل گرم شدن فضای یخچال، تنظیم نادرست دما است. گاهی اوقات بعد از قطع برق یا اسباب کشی، تنظیمات دمای یخچال و فریزر به هم می‌خورد. در این حالت، احتمالاً یخچال سرد نیست و شاهد گرم شدن آب و مواد غذایی داخل یخچال خواهید بود.

در مقاله روش صحیح بسته بندی یخچال در اسباب کشی به شما توضیح دادیم که بعد از هر بار جابجایی، شما باید دمای یخچال و فریزر را بررسی کنید و در صورت به هم خوردن دمای دستگاه، تنظیمات دمای یخچال و فریزر را مجدداً انجام دهید.

اکثر مدل‌های جدید یخچال و فریزر، صفحه نمایشی دارند که میزان دمای یخچال و فریزر را به شما نشان می‌دهند. برای تنظیم دمای یخچال، باید دکمه Ref Temp را فشار دهید و دمای یخچال را بین 3 تا 9 درجه سانتیگراد قرار دهید. بهترین دمای فریزر هم بین 16- و 19- است که از طریق دکمه Freezer Temp باید دمای قسمت فریزر را تنظیم کنید.

در صورتی که از یخچال قدیمی امرسان و الکترواستیل استفاده می‌کنید، برای تنظیم دمای یخچال می‌توانید از درجه تنظیم دما استفاده کنید و درجه را به سمت راست (در جهت عقربه‌های ساعت) بچرخانید تا فضای یخچال سردتر شود.

تنظیم دمای یخچال و فریزر
تنظیم دمای یخچال و فریزر

2- پر بودن بیش از حد فضای یخچال:

سیستم کار یخچال به صورتی است که باید تمام قسمت‌های یخچال را به صورت یکسان خنک کند. برای حفظ سرمای یخچال و فریزر، باید فضای کافی در یخچال وجود داشته باشد تا گردش هوای خنک به‌درستی انجام شود. پر کردن فضای یخچال با انواع مواد غذایی باعث می‌شود که گردش هوا به صورت کامل انجام نشود و به موتور یخچال فشار زیادی وارد شود. به همین دلیل اگر یخچال را با انواع ظروف و مواد غذایی پر کردید، طبیعی است که شاهد سرد نشدن قسمت بالای یخچال باشید.

بنابراین پر بودن یخچال، یکی از دلایل این است که یخچال سرد نمی کند ولی فریزر سرد است. به دلیل خالی بودن فضای فریزر و گردش درست هوا، سیکل تبرید در فریزر به‌درستی انجام می‌شود؛ اما در یخچال، فضای کافی برای گردش هوای خنک وجود ندارد. به همین دلیل برای مراقبت از یخچال و فریزر، هرگز بیشتر از ظرفیت یخچال خرید نکنید و یخچال را پر نکنید تا به موتور یخچال و فریزر، فشار زیادی وارد نشود.

علت سرد نشدن قسمت بالای یخچال امرسان
علت سرد نشدن قسمت بالای یخچال

3- انتخاب مکان نامناسب برای نصب یخچال:

در هنگام پیدا کردن علت اینکه یخچال سرد نمی کند ولی فریزر سرد است، خوب است نگاهی به مکان نصب یخچال و فریزر بیندازید. گاهی اوقات شما یخچال را در مکان مناسبی نصب نکرده‌اید و به همین دلیل، عملکرد یخچال مختل شده است.

اولین نکته‌ای که قبل از نصب یخچال باید رعایت کنید، این است که یخچال را نزدیک وسایل گرمایشی مانند اجاق‌ گاز و توستر نصب نکنید؛ زیرا گرمای این وسایل باعث می‌شود که فشار زیادی به موتور یخچال وارد شود و سیکل تبرید یخچال به‌درستی انجام نشود.

همچنین به یاد داشته باشید که یخچال را به کابینت و دیوار نچسبانید و کمی فاصله در نظر بگیرید؛ زیرا چسبیدن یخچال به دیوار و سایر وسایل آشپزخانه باعث می‌شود که حالت خفگی برای دستگاه پیش بیاید و به دلیل عدم گردش هوا، موتور یخچال داغ کند.

بهترین حالت این است که بین یخچال تا دیوار و کابینت، حداقل 10 تا 15 سانتی متر فاصله در نظر بگیرید. همچنین بهتر است پشت یخچال نیز حدود 20 سانتیمتر از دیوار فاصله داشته باشد تا گردش هوا به‌خوبی انجام شود. در صورت تمایل هم می‌توانید از باکس و کابینت یخچال در آشپزخانه استفاده کنید تا مکان نصب یخچال از سایر وسایل جدا باشد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر یخچال و فریزر هم ارائه میده؟
علت سرد نشدن قسمت پایین یخچال دوو
سرد نشدن یخچال به دلیل مکان نادرست یخچال و فریزر

4- خرابی لولای درب یخچال:

لولای درب یخچال، بر اثر زیاد باز و بسته شدن و سنگین شدن درب یخچال خراب می‌شود و دیگر درب یخچال به‌خوبی چفت نخواهد شد؛ بنابراین درب یخچال باز می‌ماند و همین موضوع باعث گرم شدن یخچال خواهد شد. اگر مشاهده کردید که یخچال سرد نمی کند ولی فریزر سرد است، به لولای درب یخچال نگاهی بیندازید. خراب شدن لولای درب یخچال، یکی از علت های اصلی سرد نکردن یخچال قدیمی امرسان و الکترواستیل است.

اگر لولای درب یخچال خراب یا کج شده است، می‌توانید با آچارکشی ساده مشکل را حل کنید یا برای تعویض لولاهای درب یخچال اقدام کنید. همچنین به این موضوع دقت کنید که اگر لولاها صدای زیادی ایجاد می‌کنند حتماً لولاها را روغن‌کاری کنید تا نرم کار کنند و آسیب نبینند. با تعویض لولاهای درب یخچال، مشکل سرد نکردن یخچال نیز برطرف می‌شود و شما می‌توانید با خیال راحت از یخچال منزلتان استفاده کنید.

علت سرد نکردن یخچال
خرابی لولای درب یخچال

5- خرابی لاستیک دور درب یخچال:

گاهی اوقات پیش می‌آید که لاستیک دور درب یخچال، خراب یا پاره شود. پارگی لاستیک دور درب یخچال باعث می‌شود که سرمای داخل یخچال به بیرون برود و فضای داخل یخچال گرم شود. برای رفع مشکل سرد نکردن قسمت بالایی یخچال یا قسمت پایینی یخچال، بهتر است نوار لاستیکی دور درب یخچال را تعویض کنید. تعویض لاستیک دور درب یخچال، از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند و مانع از سوختن موتور یخچال می‌شود.

یخچال سرد نمی کند ولی فریزر سرد است
مشکلات ناشی از خرابی لاستیک دور درب یخچال

6- وجود مشکل در کمپرسور یخچال:

کمپرسور یخچال، حکم موتور یخچال را دارد و قلب سیستم تراکمی یخچال و فریزر است. دو وظیفه اصلی کمپرسور یخچال، فشرده کردن گاز مبرد و تبدیل بخار گاز به مایع است تا گاز مبرد در لوله‌های کندانسور بچرخد و هوای خنک را تولید کند. کمپرسور یخچال در پشت یخچال قرار دارد. نیم سوز شدن یا خراب شدن کمپرسور یخچال باعث گرم شدن داخل یخچال می‌شود.

عملکرد کمپرسور یخچال شبیه به کمپرسور کولر گازی است و اهمیت زیادی در وسایل سرمایشی دارد. در صورتی که کمپرسور یخچال خراب شود، عملکرد یخچال و فریزر مختل خواهد شد و دیگر نمی‌توانید از یخچال و فریزر منزلتان استفاده کنید. به یاد داشته باشید که تعمیر کمپرسور یخچال کاری تخصصی است و به همین دلیل باید توسط تعمیرکار متخصص انجام شود تا یخچال و فریزر به‌درستی کار کنند.

یخچال گرمه فریزر سرد امرسان
گرم بودن یخچال به دلیل خرابی کمپرسور

7- مشکل در رله اورلود کمپرسور:

رله اورلود، قطعه‌ای است که روی کمپرسور نصب می‌شود و وظیفه حفظ سلامتی کمپرسور را برعهده دارد. زمانی که دمای کمپرسور بسیار زیاد شود و کمپرسور داغ کند، رله اورلود جریان برق را قطع می‌کند تا کمپرسور خنک شود. در صورتی که رله اورلود کمپرسور خراب شود، دیگر از کمپرسور محافظت نخواهد کرد و همین موضوع باعث ایجاد اختلال در عملکرد کمپرسور می‌شود. خاموش شدن ناگهانی یخچال، یکی از نشانه‌های خرابی رله اورلود کمپرسور است که منجر به گرم شدن یخچال می‌شود. بنابراین برای رفع مشکل سرد نکردن یخچال، باید رله اورلود کمپرسور را بررسی کنید و در صورت خرابی این قطعه، رله اورلود را تعویض کنید تا فرآیند خنک سازی یخچال شروع شود.

8- مشکل در میزان گاز کمپرسور:

در تمام وسایل سرمایشی مانند یخچال و کولر گازی، باید مقدار کافی گاز مبرد وجود داشته باشد تا سیکل تبرید به‌درستی انجام شده و هوای سرد با کیفیت عالی تولید شود. در مقاله معرفی انواع گاز کولر گازی به شما توضیح دادیم که چطور وجود گاز مبرد به تولید هوای خنک کمک می‌کند. از انواع گاز 410A و گاز 404A در یخچال و فریزر استفاده می‌شود. زمانی که میزان کمی از گاز مبرد در کمپرسور یخچال وجود داشته باشد، میزان سرمای تولید شده در یخچال کمتر شده و در عوض، گرمای بیشتری تولید می‌شود

بنابراین در هنگام بررسی علت اینکه چرا یخچال سرد نمی کند ولی فریزر سرد است، باید میزان گاز یخچال را بررسی کنید و مطمئن شوید که مقدار گاز کافی در سیستم یخچال وجود دارد. گاهی اوقات سوراخ شدن بدنه یخچال منجر به نشتی گاز مبرد می‌شود و شما باید سریع‌تر محل نشتی گاز مبرد را پیدا کنید تا گاز یخچال از سیستم خارج نشود.

در صورتی که گاز مبرد یخچال تخلیه شده باشد، باید برای شارژ گاز یخچال اقدام کنید که کاری تخصصی است و حتماً باید توسط افراد متخصص انجام شود.

علت سرد نشدن قسمت بالای یخچال اسنوا
علت سرد نشدن قسمت بالای یخچال

9- گرفتگی لوله‌های کندانسور:

اگر نگاهی به پشت یخچال بیندازید، لوله‌های مارپیچ زیادی را مشاهده خواهید کرد که همان کندانسور یخچال است. گاز مبرد در داخل این لوله‌ها حرکت می‌کند و گرمای حاصل از کار یخچال، از این قسمت به بیرون منتقل خواهد شد. بعد از گردش گاز مبرد در لوله‌های کندانسور، گاز به کمپرسور برمی‌گردد و این چرخه بارها و بارها تکرار می‌شود. در صورتی که مشکل گرفتگی لوله‌های کندانسور پیش بیاید، روند تولید سرما به‌درستی انجام نخواهد شد و مشکل گرم شدن یخچال پیش می‌آید.

به همین دلیل بهتر است در هنگام شارژ گاز یخچال، از افراد متخصص بخواهید که لوله‌های کندانسور را شستشو دهند تا هرگونه گرفتگی در کندانسور برطرف شود.

10- مشکل در فن کندانسور:

در پشت یخچال و در کنار کمپرسور، فن کوچکی قرار گرفته است که با گردش هوا، گرمای تولید شده از کارکرد یخچال را به بیرون هدایت می‌کند. فن یخچال به خنک کردن کمپرسور و کندانسور کمک می‌کند تا یخچال بهتر کار کند و بازدهی بالاتری داشته باشد. متاسفانه، بسیاری از افراد به نظافت یخچال و فریزر توجهی نمی‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که مقدار زیادی گردوخاک و آلودگی روی فن یخچال جمع شود و فن به‌خوبی کار نمی‌کند.

در صورتی که فن کندانسور کثیف شود، قدرت اولیه خود را از دست می‌دهد و شما شاهد این هستید که قسمت بالایی یخچال سرد نمی‌شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل، پیشنهاد می‌کنیم که هر 6 ماه یک بار، با جاروبرقی پشت یخچال و فریزر را تمیز کنید. سپس با حوله یا پارچه، فن و کندانسور را تمیز کنید تا پشت یخچال و فریزر شما تمیز بماند و تمام قطعات یخچال و فریزر به‌درستی کار کنند. (دقت داشته باشید که برای تمیز کردن قسمت پشت یخچال و فریزر، حتماً دستگاه را از برق بکشید تا احتمال برق گرفتگی و اتصالی کردن برق به حداقل برسد.)

در صورت شکستگی و از کار افتادن فن کندانسور هم باید این قطعه را تعویض کنید تا مشکل یخچال فریزر حل شود.

علت سرد نشدن قسمت بالای یخچال الکترواستیل
سرد نشدن قسمت بالای یخچال الکترواستیل به دلیل خرابی کندانسور

11- مشکل در فن اواپراتور:

اواپراتور یخچال نیز بخشی است که اهمیت زیادی در سرمایش یخچال دارد. درست در کنار اواپراتور یخچال، فن کوچکی وجود دارد که کار گردش هوای سرد یخچال را انجام می‌دهد تا دمای تمام قسمت‌های یخچال یکسان شود. بعد از اینکه هوای سرد در اواپراتور یخچال تولید شد، این هوای سرد توسط فن داخل یخچال پخش می‌شود تا تمام بخش‌های داخل یخچال خنک شوند. در صورتی که فن اواپراتور یا فن داخلی یخچال به‌درستی کار نکند، شما شاهد این خواهید بود که سرما در یخچال وجود ندارد، ولی فریزر کاملاً سرد است. این موضوع به دلیل خرابی فن اواپراتور یخچال اتفاق افتاده است و با تعویض فن اواپراتور حل می‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر یخچال و فریزر هم ارائه میده؟

12- خرابی ترموستات یخچال:

یکی دیگر از مواردی که باعث گرم شدن فضای داخل یخچال می‌شود، خرابی ترموستات یا سنسور تشخیص دمای یخچال است. خراب شدن ترموستات، یکی از دلایل برفک زدن یخچال و فریزر است که مشکلات زیادی را به همراه دارد.

ترموستات یخچال، ابتدا دمای داخل یخچال را اندازه‌گیری می‌کند و به برد الکتریکی یخچال اعلام می‌کند که دمای یخچال به میزان موردنیاز رسیده است یا نه. در صورتی که سنسور تشخیص دمای یخچال خراب شود، به‌درستی دمای داخل دستگاه را تشخیص نمی‌دهد و همین موضوع باعث گرم شدن یخچال خواهد شد. بنابراین اگر به دنبال علت سرد نکردن یخچال امرسان و یخچال دوو هستید، خوب است ترموستات یخچال را بررسی کنید و در صورت خرابی این قطعه، ترموستات را تعویض کنید تا مشکل یخچال به‌صورت کامل برطرف شود.

تعمیر ترموستات یخچال
تعمیر ترموستات یخچال

13- مشکل در دمپر یخچال:

یکی از اصلی‌ترین دلایل گرم شدن یخچال، خراب شدن دمپر است. دمپر قطعه مکانیکی به شکل دریچه است که موتوری کوچک و چندین پره دارد. ترموستات و دمپر، کار تنظیم دمای یخچال را انجام می‌دهند. بعد از اینکه ترموستات دمای داخل یخچال را اندازه‌گیری کرد، ترموستات دمای یخچال را با دمای مطلوب یخچال مقایسه می‌کند و فرمان باز و بسته شدن دریچه دمبر را صادر می‌کند. باز شدن دریچه دمپر باعث انتقال هوای خنک از فریزر به یخچال می‌شود. بسته شدن دریچه دمبر نیز مانع از ورود سرما به داخل یخچال خواهد شد.

در صورتی که فریزر به اندازه کافی سرد شود، اما یخچال بیش از حد گرم باشد، یعنی دمپر به‌درستی کار نمی‌کند و خراب شده است. در این حالت، دریچه دمپر باز نشده است و به همین دلیل، هوای خنک فریزر وارد یخچال نشده است. پس هر زمان مشاهده کردید که یخچال سرد نیست ولی فریزر سرد است، باید حتماً دمپر را بررسی کنید. بعد از عیب‌یابی و تعویض دمپر یخچال و فریزر، مشکل برطرف می‌شود و هم یخچال و هم فریزر خنک خواهند شد.

دمپر یخچال
دمپر یخچال

14- خرابی برد یخچال:

یخچال‌های جدید، برد هوشمندی دارند که عملکرد بخش‌های مختلف یخچال را مدیریت می‌کند. اگر برد یخچال خراب شود یا مشکلی برای این قطعه پیش بیاید، شاهد این خواهید بود که یخچال سرد نمی کند ولی فریزر سرد است. در این حالت، برد الکترونیکی یخچال توانایی تنظیم دمای یخچال را نخواهد داشت و این احتمال وجود دارد که فضای یخچال بیش از اندازه گرم شود. برای حل این مشکل، باید از افراد متخصص بخواهید که برد الکترونیکی یخچال را تعمیر یا تعویض کند.

15- گرفتگی لوله درین و سوراخ تخلیه:

در داخل یخچال، مسیری وجود دارد که قطرات آب ایجاد شده در چرخه تبرید یخچال و فریزر را به بیرون منتقل می‌کند. انتهای دیواره پشتی یخچال و فریزر، شما سوراخ تخلیه یا ناودانی دستگاه را مشاهده خواهید کرد. گاهی اوقات به دلیل گیر کردن مواد غذایی در لوله درین، قطرات آب از دستگاه خارج نخواهد شد و در داخل یخچال و فریزر می‌ماند. گرفتگی سوراخ تخلیه با مشکلاتی مانند یخ زدن کف یخچال و فریزر، گیر کردن کشوها، جمع شدن آب و کاهش سرمای یخچال همراه است و مانع از خنک شدن فضای یخچال می‌شود.

در مقاله تمیز کردن یخچال و فریزر به شما توضیح دادیم که برای رفع گرفتگی سوراخ تخلیه یخچال، باید دستگاه را از برق بکشید و مسیر درین یخچال و فریزر را باز کنید. برای این کار، لوله درین را با کمک لوله نازک باز کنید و داخل آن آب جوش بریزید تا هرگونه گرفتگی در این مسیر برطرف شود. علاوه بر این سایر قسمت‌های یخچال و فریزر را تمیز کنید تا محیط داخل یخچال ضدعفونی و تمیز شود.

16- تراز نبودن یخچال:

تراز بودن یخچال، موضوعی بسیار مهم است که به عملکرد درست یخچال و فریزر کمک می‌کند. در مقاله عیب یابی یخچال و فریزر امرسان به شما توضیح دادیم که بسیاری از مشکلات یخچال و فریزر به دلیل تراز نبودن یخچال پیش می‌آید. زمانی که یخچال و فریزر منزل شما تراز باشد، گاز کمپرسور به صورت یکسان و مناسب به دستگاه وارد می‌شود و بازدهی یخچال بالا می‌رود. اما اگر یخچال تراز نباشد و به یک سمت شیب داشته باشد، عملکرد یخچال مختل خواهد شد و مشکل گرم بودن یخچال پیش می‌آید. بنابراین برای رفع مشکل سرد نکردن یخچال، باید یخچال را در مکانی صاف بگذارید و مطمئن شوید که یخچال شما کاملاً صاف است.

تعمیر انواع یخچال فریزر با هوم سرویز
تعمیر انواع یخچال فریزر با هوم سرویز

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم که چرا یخچال سرد نمی کند ولی فریزر سرد است و 16 علت اصلی سرد نکردن یخچال را به شما توضیح دادیم. همچنین روش حل این مشکل را بررسی کردیم تا بتوانید مشکل سرد نشدن قسمت بالایی و قسمت پایینی یخچال را حل کنید و از یخچال و فریزر منزلتان به‌خوبی استفاده کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطلب برای شما کاربردی و مفید باشد.

اگر تجربه و تخصصی در زمینه تعمیرات یخچال و فریزر ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که کار عیب‌یابی و تعمیر یخچال و فریزر خود را به افراد حرفه‌ای و متخصص بسپارید. تیم متخصصان هوم سرویز، در تمام ساعات شبانه روز آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند و کارهایی مانند تعمیر یخچال، شارژ گاز یخچال و تعمیر فریزر را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهند. در مجموعه هوم سرویز، قیمت تعمیرات یخچال بسیار مناسب و اقتصادی است و شما می‌توانید با کمترین هزینه، یخچال منزلتان را تعمیر کنید.

برای ثبت درخواست تعمیر یخچال و فریزر، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

همیار شما هستیم تا پایان سرویس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا