نظافت و پذیرایی

فوت‌وفن نظافت و تمیز کردن یخچال و فریزر

یخچال و فریزر، از جمله مهم‌ترین وسایل منزل هستند که به ما کمک می‌کنند تا انواع مواد غذایی و غذاها را نگهداری کنیم و میوه‌ها و سبزیجات را به صورت تازه و سالم مصرف کنیم. تمیز کردن یخچال و فریزر، یکی از کارهای مهمی است که به مرتب کردن وسایل داخل یخچال و منظم شدن ظروف کمک می‌کند. همچنین بعد از نظافت و شستن یخچال، تمام لکه‌ها و آلودگی‌ها از بین می‌روند و داخل یخچال و فریزر حسابی تمیز می‌شود.

این دغدغه اکثر خانم های جوان است که با روش تمیز کردن یخچال و فریزر آشنا شوند و مراحل این کار را یاد بگیرند تا قبل از شروع سال جدید یا قبل از مهمانی و دورهمی، بتوانند فضای داخلی و بیرونی یخچال را حسابی تمیز کنند.

در این نوشته قصد داریم اصول تمیز کردن یخچال و فریزر را به شما آموزش دهیم تا بتوانید خیلی سریع، کار نظافت یخچال و فریزر را انجام دهید. همچنین شما را با نکات مهم تمیز کردن یخچال آشنا خواهیم کرد. اگر دوست دارید با روش تمیز کردن یخچال با جوش شیرین و سرکه آشنا شوید و این کار را به‌راحتی انجام دهید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اهمیت تمیز کردن یخچال
اهمیت تمیز کردن یخچال

چرا تمیز کردن یخچال و فریزر اهمیت دارد؟

قبل از اینکه روش نظافت و تمیز کردن یخچال و فریزر را بررسی کنیم، خوب است با اهمیت نظافت یخچال و فریزر و مزایای این کار آشنا شویم.

موارد زیر، از جمله مزایای تمیز کردن یخچال و فریزر هستند:

1- جلوگیری از تجمع آلودگی و میکروب:

در صورت کثیف بودن یخچال و فریزر، مقدار زیادی میکروب و آلودگی در این وسایل جمع می‌شوند. تجمع آلودگی در یخچال باعث می‌شود که این آلودگی‌ها وارد مواد غذایی داخل یخچال شوند و خوراکی‌ها را آلوده کنند. به همین دلیل بسیار مهم است که به صورت مرتب برای تمیز کردن یخچال اقدام کنید تا از رشد میکروب و آلودگی در فضای داخل یخچال جلوگیری کنید.

2- ایجاد فضای بیشتر:

یکی دیگر از مزایای نظافت یخچال و فریزر، ایجاد فضای بیشتر در این وسایل است. اگر یک بار کار تمیز کردن یخچال و فریزر را انجام دهید، متوجه خواهید شد که بسیاری از مواد غذایی و ظروف داخل یخچال اضافی هستند و به زودی تاریخ مصرف آنها می‌گذرد.

زمانی که شما اقدام به تمیز کردن و شستن یخچال می‌کنید، بسیاری از این ظروف اضافی و خوراکی‌ها را از یخچال بیرون می‌آورید و دور می‌اندازید. در نتیجه فضای بیشتری برای قرار دادن مواد غذایی جدید خواهید داشت. ایجاد فضای بیشتر در داخل یخچال، یکی از مزایای بزرگ تمیز کردن و نظافت یخچال و فریزر است.

مزایای نطافت داخل یخچال
مزایای نطافت داخل یخچال

3- بهینه سازی مصرف انرژی:

زمانی که شما تعداد زیادی خوراکی و مواد غذایی در داخل یخچال قرار می‌دهید، موتور یخچال انرژی بیشتری مصرف می‌کند تا بتواند محیط یخچال را خنک و مطبوع نگه دارد. حالا زمانی که شما داخل یخچال را تمیز می‌کنید و مواد غذایی اضافی را از داخل یخچال بیرون می‌آورید، میزان مصرف انرژی در یخچال و فریزر کمتر می‌شود و هزینه قبض برق نیز پایین می‌آید.

4- افزایش عمر موتور یخچال:

جالب است بدانید که تمیز کردن یخچال و فریزر، طول عمر موتور را افزایش می‌دهد؛ زیرا در طول مدتی که مشغول نظافت یخچال هستید، یخچال را از برق جدا می‌کنید و در این زمان، موتور یخچال استراحت می‌کند.

همچنین بعد از خارج کردن مواد غذایی اضافی و تمیز کردن یخچال، گردش هوا در فضای داخلی یخچال بهتر انجام می‌شود و داخل یخچال سریع‌تر خنک خواهد شد. در نتیجه فشار کمتری به موتور وارد می‌شود.

تمام این عوامل کمک می‌کنند که عمر مفید موتور یخچال بیشتر شود و شما بتوانید مدت زمان بیشتری از یخچال و فریزر منزلتان استفاده کنید.

افزایش عمر مفید یخچال و فریزر
افزایش عمر مفید یخچال و فریزر

حالا که با مزایای نظافت یخچال و فریزر آشنا شدید، خوب است مراحل تمیز کردن یخچال و فریزر را یاد بگیرید تا بتوانید این کار را به صورت اصولی و درست انجام دهید.

مراحل تمیز کردن یخچال

در این قسمت، شما با روش نظافت یخچال آشنا خواهید شد. شما می‌توانید تمیز کردن یخچال را با سرکه و جوش شیرین انجام دهید تا یخچال شما حسابی تمیز شود و تمام آلودگی‌ها و باکتری‌ها از بین بروند.

برای اینکه بتوانید فضای داخلی و بیرونی یخچال را به‌خوبی تمیز کنید، لازم است مراحل زیر را انجام دهید:

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نظافت داخل منزل یا محل کار هم ارائه میده؟

1- کشیدن یخچال از برق:

برای تمیز کردن یخچال و فریزر، اولین کاری که باید انجام دهید این است که پریز یخچال را از برق بکشید. در طول مدت نظافت یخچال، درب یخچال به مدت طولانی باز می‌ماند که این موضوع باعث بیرون رفتن سرمای یخچال می‌شود و به موتور وسیله فشار زیادی وارد می‌کند.

جدا کردن پریز یخچال از برق
جدا کردن پریز یخچال از برق

2- تخلیه یخچال:

در این مرحله نیاز است که یخچال را به‌صورت کامل تخلیه کنید. برای این کار ابتدا مواد غذایی موجود در یخچال را خارج کنید. سپس طبقه‌ها و کشوهای مختلف یخچال را بیرون بیاورید تا بتوانید کار نظافت یخچال را به‌راحتی انجام دهید. اگر در قسمت داخلی درب یخچال، مواد غذایی و شیشه‌های مختلف وجود دارد، درب یخچال را تخلیه کنید و طبقات را بیرون بیاورید تا کار شستن یخچال برای شما راحت‌تر انجام شود.

تخلیه مواد داخل یخچال
تخلیه مواد داخل یخچال

3- شستشوی قفسه‌ها:

حالا شما باید قفسه‌های یخچال را با سرکه، جوش شیرین و چند قطره مایع ظرفشویی بشویید و آب بکشید. بهتر است از اسفنج نرم برای شستن یخچال استفاده کنید. بعد از آبکشی قفسه‌ها، اجازه دهید تا کاملاً خشک شوند و سپس آن‌ها را در جای خود قرار دهید.

اگر بعضی از قسمت‌های یخچال قابل شستشو نیستند، از فرچه کوچک یا مسواک کهنه برای شستن و نظافت این قسمت‌ها استفاده کنید؛ سپس این بخش‌ها را با دستمال مرطوب تمیز کنید تا تمام لکه‌ها و آلودگی‌ها از داخل یخچال پاک شوند.

شستن قفسه های یخچال
شستن قفسه های یخچال

4- نظافت داخل یخچال:

بعد از شستشوی قفسه‌های یخچال، با یک پارچه حوله‌ای و پاک کننده مناسب، تمام بدنه داخلی یخچال را تمیز کنید. اگر مشاهده کردید که در بعضی از قسمت‌ها باز هم لکه وجود دارد، از اسفنج و محلول جوش‌ شیرین یا سرکه برای تمیز کردن لکه‌ها استفاده کنید.

در این مرحله، باید تمام فضای داخلی و درب یخچال تمیز شود. سپس باید اجازه دهید تا داخل یخچال به‌صورت کامل خشک شود.

تمیز کردن یخچال و فریزر
تمیز کردن داخل یخچال

5- تمیزکاری بدنه یخچال:

اگر می‌خواهید کل یخچال را تمیز کنید، بهتر است یخچال را کمی جلو بیاورید و دو طرف بدنه و پشت یخچال را تمیز کنید. برای این کار می‌توانید از همان اسفنج و محلول سرکه و جوش شیرین استفاده کنید. بعد از تمیز کردن یخچال، کل بدنه را با دستمال مرطوب پاک کنید تا هیچ لکه‌ای روی بدنه یخچال باقی نماند.

روش از بین بردن خط و خش روی یخچال را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و این خطوط را سریع‌تر پاک کنید.

6- تمیزکاری نوار درب یخچال:

در مرحله بعدی، شما باید نوار لاستیکی دور درب یخچال را تمیز کنید. هنگام تمیز کردن نوار یخچال، حواستان باشد که به‌آرامی این کار را انجام دهید و فشاری به نوار وارد نکنید؛ زیرا احتمال سوراخ شدن و پارگی نوار یخچال وجود دارد.

بهتر است برای تمیز کردن نوار درب یخچال از فرچه یا مسواک کهنه استفاده کنید و مسواک را به مواد شوینده آغشته کنید. سپس خیلی آرام مسواک را روی نوار بکشید تا کاملاً پاک شود و هیچ لکه‌ای روی آن باقی نماند. در مرحله بعد، با استفاده از پارچه تمام قسمت‌های نوار یخچال را خشک کنید تا رطوبت آن گرفته شود.

تمیز کردن یخچال و فریزر
روش تمیز کردن نوار یخچال

7- تمیز کردن موتور و قطعات دیگر یخچال:

برای انجام یخچال تکانی درست و حسابی، لازم است پشت یخچال را به صورت کامل گردگیری و تمیز کنید. کاری که باید انجام دهید این است که یخچال را به جلو بکشید تا به قسمت پشت آن دسترسی داشته باشید. سپس با استفاده از جارو، خیلی آرام گرد و خاک موجود روی قطعات پشتی و موتور یخچال را بتکانید. در پایان نیز با کمک جارو، این گردوخاک‌ها را جمع‌آوری کنید. حتما توجه داشته باشید اگر یخچال در داخل باکس قرار دارد حتما آنرا از داخل باکس کابینت یخچال بیرون بکشید. پس از آن خودتان متوجه گرد و خاک و کثیفی هایی خواهید شد که اصلا فکرش را هم نمی کردید.

برای تمیز کردن فن یخچال نیز از جارو برقی یا سشوار استفاده کنید تا تمام گردوخاک روی فن یخچال تمیز شود. بعد از تمیز کردن قطعات پشتی یخچال، مشاهده خواهید کرد که بازدهی یخچال بالاتر می‌رود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نظافت داخل منزل یا محل کار هم ارائه میده؟

تمیز کردن یخچال با جوش شیرین و سرکه
تمیز کردن یخچال با جوش شیرین و سرکه

8- جاگذاری قطعات:

حالا تمام قسمت‌های یخچال تمیز شده است و باید قطعات یخچال را مجدداً به مکان اصلی برگردانید. برای این کار، قفسه‌ها و کشوهای یخچال را در جای اصلی خود قرار دهید و همه قطعات را به حالت اول برگردانید.

بعد از حدود یک ساعت، یخچال را به برق متصل کنید. اجازه دهید یخچال به مدت نیم ساعت کار کند تا هوای خنک در یخچال گردش داشته باشد و محیط داخلی یخچال خنک شود. پس از این مدت، مواد غذایی را مجدداً در داخل یخچال قرار دهید.

چگونه بیرون یخچال را تمیز کنیم
مراحل تمیز کردن یخچال و فریزر

نحوه تمیز کردن فریزر

در قسمت قبلی، با مراحل تمیز کردن یخچال آشنا شدید و یاد گرفتید که چطور کار نظافت و شستن یخچال را انجام دهید. حالا می‌خواهیم روش تمیز کردن فریزر را به شما آموزش دهیم تا بتوانید فریزر را نیز تمیز کنید. بعضی از مراحل تمیز کردن فریزر با روش تمیز کردن یخچال مشترک است.

برای تمیز کردن فریزر، باید مراحل زیر را انجام دهید:

1- فریزر را از برق بکشید:

اولین کاری که باید انجام دهید، کشیدن پریز فریزر از برق است. با انجام این کار، در هنگام نظافت فریزر فشاری به موتور وارد نمی‌شود و موتور فریزر خراب نخواهد شد.

2- فریزر را تخلیه کنید:

سپس باید فریزر را تخلیه کنید و تمام مواد غذایی و ظروف را از داخل فریزر بیرون بیاورید. هرچیزی که در داخل کشوهای فریزر گذاشته‌اید را تخلیه کنید تا بتوانید به‌راحتی کار نظافت فریزر را انجام دهید.

داخل یخچال با چی تمیز کنیم
تخلیه فریزر

3- اجازه دهید برفک‌های فریزر آب شوند:

اگر یخچال و فریزر منزل شما زیاد برفک می‌زند، باید درب فریزر را باز بگذارید تا برفک و یخ داخل فریزر آب شود و بتوانید کار نظافت فریزر را بهتر و راحت‌تر انجام دهید. اگر عجله دارید و می‌خواهید برفک‌ها سریع‌تر آب شوند، می‌توانید از یک پنکه استفاده کنید تا یخ و برفک زودتر آب شوند و از بین بروند.

دلیل برفک زدن یخچال و فریزر را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و این مشکل ناخوشایند را سریع‌تر حل کنید.

تمیز کردن یخچال نو
روش تمیز کردن یخچال و فریزر

4- قفسه‌ها را تمیز کنید:

در مرحله بعد، شما باید قفسه‌های فریزر را تمیز کنید. برای این کار، از محلول آب گرم و سرکه یا جوش شیرین استفاده کنید. ابتدا اسفنج، دستمال یا فرچه مناسب انتخاب کنید و آن را به محلول سرکه و جوش شیرین بزنید. سپس تمام قفسه‌ها را با اسفنج تمیز کنید. در پایان نیز قفسه‌های فریزر را آبکشی کنید و اجازه دهید تا خشک شوند.

تمیز کردن قفسه های یخچال و فریزر
تمیز کردن قفسه های یخچال و فریزر

5- داخل فریزر را تمیز کنید:

برای پاک کردن داخل فریزر، بهتر است از پارچه حوله‌ای و مواد شوینده استفاده کنید و تمام قسمت‌های داخل فریزر را پاک کنید. سپس باز هم کل فضای داخل فریزر را با دستمال تمیز کنید و اجازه دهید تا این قسمت‌ها خشک شوند.

تمیز کردن قسمت داخلی فریزر
تمیز کردن قسمت داخلی فریزر

6- قسمت بیرونی فریزر را تمیز کنید:

پس از نظافت داخل یخچال، نوبت به بیرون یخچال می‌رسد. در این مرحله، شما باید بخش‌های بیرونی فریزر مانند درب فریزر، لاستیک دور درب و قسمت موتور را تمیز کنید و لکه‌ها و آلودگی‌های این قسمت‌ها را پاک کنید.

7- قفسه‌های فریزر را در محل اصلی خود قرار دهید:

حالا شما باید قفسه‌های فریزر که خشک شده‌اند را در داخل فریزر قرار دهید و همه چیز را به حالت اول برگردانید. سپس فریزر را به برق بزنید و اجازه دهید به مدت یک ساعت کار کند تا فضای داخلی فریزر کاملاً خنک شود. بعد از این مدت، می‌توانید مواد غذایی را به صورت منظم در داخل فریزر مرتب کنید.

علاوه بر اینها خوب است با روش رفع بوی بد آبسردکن یخچال نیز آشنا شوید و در هنگام نظافت یخچال، این مشکل را هم برطرف کنید.

تمیز کردن یخچال و فریزر
تمیز کردن یخچال و فریزر با سرکه و جوش شیرین

نظافت یخچال و فریزر با تیم هوم سرویز

اگر قصد نظافت منزل و خونه تکونی را دارید، می‌توانید از تیم نظافتچی‌های هوم سرویز کمک بگیرید و کار نظافت خانه خود را به این افراد مطمئن و حرفه‌ای بسپارید. در سایت هوم سرویز، این امکان برای شما وجود دارد که درخواست اعزام نظافتچی خانم جوان را ثبت کنید تا نظافتچی در روز و ساعت مشخص به منزل شما بیاید و کار نظافت منزل را شروع کند. در طول نظافت منزل با هوم سرویز، تمام قسمت‌ها مانند یخچال و فریزر، اجاق گاز، کابینت‌ها، کمدها، اتاق‌ها و فضاهای اصلی خانه تمیز می‌شود و شما می‌توانید از تمیز شدن منزل خود حسابی لذت ببرید.

نظافت منزل
نظافت منزل

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره روش تمیز کردن یخچال و فریزر با شما صحبت کردیم و گفتیم که چگونه داخل و بیرون یخچال یا فریزر را تمیز کنید. همچنین مزایای تمیز کردن یخچال و فریزر را به شما توضیح دادیم و گفتیم که انجام این کارها باعث افزایش طول عمر این وسایل می‌شود.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد. راستی چنانچه این مطلب را آموزنده دیدید، پیشنهاد می کنیم سایر محتوای های مرتبط هوم سرویز نظیر رسوب زدایی قهوه ساز را از دست ندهید.

شما می‌توانید برای انجام کارهای مربوط به نظافت منزل از هوم سرویز کمک بگیرید و نظافت منزل خود را به تیم باتجربه هوم سرویز بسپارید.

برای استفاده از خدمات مختلف هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای نظافت منزل و سایر خدمات ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، همیاران هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا