نظافت و پذیرایی

لوازم، وسایل و مواد شوینده موردنیاز برای نظافت منزل

نظافت منزل، یکی از مهم‌ترین کارها برای تمیز نگه داشتن محیط خانه است. بسیاری از افراد، هفته‌ای یک روز را به نظافت منزل خود اختصاص می‌دهند تا تمام قسمت‌های منزلشان کاملاً تمیز شود. با نزدیک شدن به ایام عید نوروز و سال جدید، همه ما به فکر خانه تکانی عید می‌افتیم و دوست داریم که حسابی منزل خود را تمیز کنیم. با استفاده از وسایل نظافت منزل، می‌توان تمام اتاق‌ها، کمدها، شیشه‌ها و سایر قسمت‌های منزل را گردگیری و تمیز کرد. تهیه لوازم شستشو و نظافت به شما کمک می‌کند تا خیلی راحت و سریع تمیزکاری خانه را انجام دهید.

اما وسایل نظافت منزل چه چیزهایی هستند؟ برای شستشو و تمیز کردن خانه چه وسایلی را باید تهیه کنیم و چطور محیط خانه خود را حسابی تمیز کنیم؟

در این نوشته، با لیست وسایل نظافت منزل و عکس هرکدام از این وسایل آشنا خواهید شد. مطالعه این مطلب برای تمام خانم‌ها و آقایان مفید است؛ زیرا به تمام افراد کمک می‌کند تا کار نظافت منزل و تمیزکاری خانه را مشابه بهترین شرکت نظافتی انجام دهند. بنابراین از شما دعوت می‌کنیم که تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا از این به بعد بتوانید نظافت خانه خود را به صورت حرفه‌ای انجام دهید.

عکس وسایل نظافت منزل
عکس وسایل نظافت منزل

لیست مهم‌ترین وسایل نظافت منزل

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که برای تمیزکاری خانه فقط به یک دستمال نیاز است و می‌توان تمام قسمت‌های خانه را با همان دستمال تمیز کرد! اما باید بدانید که برای نظافت کامل منزل، بهتر است تمام لوازم شستشو و نظافت را تهیه کنید تا بتوانید کار نظافت منزل را با سرعت بسیار بیشتری انجام دهید. با کمک لوازم شستشو و نظافت، شما نتیجه بهتری از نظافت منزل خود می‌گیرید و مشاهده می‌کنید که تمام قسمت‌های منزل شما حسابی تمیز شده‌اند. به طور کلی لوازم و وسایل نظافت منزل شامل موارد زیر هستند که در ادامه به تشریح کاربرد هر یک خواهیم پرداخت:

  • دستکش
  • ماسک
  • کفش یا چکمه
  • دستمال
  • اسکاچ
  • اسفنج
  • جارو دستی
  • خاک انداز
  • تی
  • سطل
  • جاروبرقی
  • بخارشوی
  • فرچه
  • مواد شوینده
  • شوینده مخصوص سطوح مختلف
  • مواد ضدعفونی کننده
  • کاغذ یا روزنامه باطله
  • کاردک
  • بطری اسپری
  • کیسه زباله

برای سرعت بخشیدن به کار نظافت خانه و مشاهده بهترین نتیجه، خوب است وسایل نظافت منزل را تهیه کنید و راحت‌تر کار تمیز کردن منزل را انجام دهید. البته باید توجه کنیم که میزان و نوع وسایل و لوازم نظافت مورد استفاده بر اساس محل کاربرد(نظافت آشپزخانه، نظافت حمام و سرویس بهداشتی، نظافت مشاعات، نظافت شرکت و …) متفاوت می باشد.

لوازم زیر از جمله وسایل اصلی برای نظافت خانه و اداره هستند:

1- دستکش مناسب:

در هنگام تمیزکاری، از انواع مواد شوینده و مواد شیمیایی استفاده می‌شود که برای پوست انسان ضرر دارند. برخورد مواد شوینده با پوست دست باعث سوزش و خارش پوست می‌شود و مشکلات خاصی را به همراه دارد. به همین دلیل در هنگام نظافت منزل باید از دستکش مقاوم استفاده کنید تا از برخورد مواد شوینده با پوست دست شما جلوگیری کند. پوشیدن دستکش‌های ساق بلند از قسمت‌های ساعد و مچ دست شما محافظت می‌کند و جلوی نفوذ مایعات به داخل دستکش را می‌گیرد.

وسایل نظافت راه پله و منزل
استفاده از ماسک در زمان نظافت منزل

2- ماسک:

در هنگام خانه تکانی و نظافت منزل، باید قسمت‌هایی از خانه مانند حمام و سرویس بهداشتی را با جرم گیر و مواد شوینده قوی شست تا به صورت کامل تمیز شوند. ورود این مواد شیمیایی به ریه و سیستم تنفسی انسان، بسیار خطرناک است و به سلامتی انسان آسیب می‌رساند. به همین دلیل بهتر است در زمان نظافت منزل، از ماسک مناسب استفاده کنید.

استفاده از ماسک برای افراد مبتلا به آسم و مشکلات تنفسی بسیار مهم است و از بروز مشکلات جدی جلوگیری می‌کند. یادتان باشد که اصلاً نیازی به خرید ماسک‌های گران قیمت نیست. شما می‌توانید از ماسک‌های فیلتردار یا چند لایه استفاده کنید تا از ورود مواد شیمیایی به سیستم تنفسی شما جلوگیری کنند.

نکات ایمنی در زمان نظافت منزل
نکات ایمنی در زمان نظافت منزل

3- کفش یا چکمه مناسب:

وجود کفش یا چکمه برای نظافت کف خانه و نظافت راه پله ضروری است. همچنین اگر خانه‌ای را برای اولین بار تمیز می‌کنید، باید کفش یا چکمه داشته باشید. با کمک کفش یا چکمه، شما می‌توانید کار شستشوی کف منزل را به‌راحتی انجام دهید و بدون خطر سر خوردن روی سرامیک، تمام سرامیک‌های کف خانه را بشویید. همچنین وجود کفش یا چکمه از خیس شدن و کثیف شدن شلوار یا کفش شما جلوگیری می‌کند.

عکس وسایل نظافت منزل
عکس وسایل نظافت منزل

4- دستمال مناسب:

یکی از مهم‌ترین وسایل نظافت منزل، دستمال است که برای گردگیری و تمیز کردن بخش‌های مختلف خانه استفاده می‌شود. قبل از شروع تمیزکاری، چند دستمال مناسب تهیه کنید تا بتوانید تمیزکاری منزل را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

دستمال مناسب برای نظافت منزل باید نرم و حوله‌ای باشد تا روی شیشه و وسایل خانه، خط و خش ایجاد نکند. همچنین دستمال گردگیری نباید پرز بدهد و نباید نخ و پرز آن باقی بماند.

در حال حاضر، بهترین نوع دستمال برای نظافت منزل، دستمال‌های میکروفایبر است که به شما کمک می‌کند تا کار نظافت منزل را به‌راحتی انجام دهید و از این دستمال‌ها برای تمیز کردن شیشه، وسایل چوبی، سنگ، سرامیک و… استفاده کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نظافت داخل منزل یا محل کار هم ارائه میده؟
دستمال گردگیری و نظافت
دستمال گردگیری

5- اسکاچ:

اسکاچ ظرفشویی، یکی از لوازم ضروری در نظافت منزل است که تقریباً در تمام خانه‌ها پیدا می‌شود. از اسکاچ می‌توان برای پاک کردن ظروف یا سطوح آسیب‌پذیر استفاده کرد. اسکاچ‌ها دو مدل نرم و سفت دارند که از اسکاچ نرم برای شستن ظروف شیشه‌ای، پاک کردن درب‌های شیشه‌ای و سطوح ظریف استفاده می‌شود و اسکاچ سفت برای پاک کردن لکه‌های سمج و ظروف سفت کاربرد دارد.

پاک کردن رسوب آب از روی ظروف شیشه‌ای، یکی از دغدغه‌های مهم افراد است. برای آشنایی با بهترین روش پاک کردن لکه آب از روی لیوان و ظرف های شیشه‌ای، به وبلاگ هوم سرویز سر بزنید.

اسکاچ
اسکاچ

6- اسفنج:

یکی از بهترین وسایل برای پاک کردن و برق انداختن سطوح مختلف، اسفنج است. با استفاده از اسفنج، می‌توان کار نظافت سطوح حساس مانند یخچال و اجاق گاز را به‌خوبی انجام داد تا هیچ‌گونه خط و خشی روی آنها ایجاد نشود و کاملاً تمیز شوند.

اسفنج‌ها نیز در انواع ضخامت‌ها و مدل‌های مختلف تولید می‌شوند و شما می‌توانید با توجه به نیاز خود و کاربرد اسفنج، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

روش پاک کردن خط و خش روی یخچال و ماشین لباسشویی را در وبلاگ هوم سرویز یاد بگیرید.

اسفنج
اسفنج

7- جارو:

اصلاً نمی‌شود اقدام به نظافت منزل کرد و مرحله جارو کشیدن را انجام نداد! جارو، یکی از مهم‌ترین وسایل نظافت منزل است که به ما کمک می‌کند تا فرش، موکت و سطوح خانه خود را کاملاً تمیز کنیم. امروزه انواع مدل‌های جارو به صورت برقی، دستی و شارژی وجود دارد که همه آنها برای تمیز کردن خانه استفاده می‌شوند. پس قبل از شروع نظافت منزل، باید از جاروبرقی یا جاروی مناسب برای جاروکشی خانه استفاده کنید.

جاروکشی و نظافت خانه
جاروکشی و نظافت خانه

8- تی:

برای نظافت سطوح مختلف و شستشوی کف خانه و آشپزخانه، شما باید از تی استفاده کنید. بعضی از مدل‌های تی برای هدایت آب و شستشوی سطوح به کار می‌روند و بعضی از آنها، مخصوص گردگیری و تمیز کردن کف خانه هستند. شما می‌توانید با توجه به نیاز خودتان، مدل مناسب تی را خریداری کنید. معمولاً همه مدل‌های تی در مراحل نظافت منزل به کار می‌روند.

تی و سطل برای نظافت منزل
تی و سطل برای نظافت منزل

9- سطل:

در کنار استفاده از تی، شما به یک سطل مناسب نیز احتیاج خواهید داشت تا بتوانید مواد شوینده و آب را در آن مخلوط کنید و به‌راحتی کار نظافت خانه و شستشوی کف را انجام دهید.

بنابراین، حواستان باشد که این وسیله را فراموش نکنید و آن را جزو لیست وسایل نظافت منزل قرار دهید. البته برخی اوقات تی و سطل با هم به فروش می‌رسند که در این صورت می‌توانید آنها را خریداری کنید تا کارتان راحت‌تر شود.

عکس وسایل نظافت منزل
عکس وسایل نظافت منزل

10- بخارشوی:

روش کار بخارشوی به این صورت است که با تولید بخار آب و گرما، انواع آلودگی‌های روی سطوح مختلف را از بین می‌برد و به ما کمک می‌کند انواع لکه‌ها را سریع‌تر پاک کنیم. از بخارشو برای تمیز کردن مبل، پرده، فرش و موکت استفاده می‌شود. روش شستن فرش با بخارشو را در وبلاگ هوم سرویز به شما آموزش دادیم تا بتوانید انواع لکه‌های روی فرش را سریع‌تر پاک کنید و از بین ببرید.

استفاده از دستگاه بخارشوی در مواقعی که امکان شستشوی سطوح با آب را ندارند نظیر تمیز کردن پارکت با بخارشو بسیار مناسب و کاربردی است. بنابراین اگر دوست دارید کار نظافت منزل را به شکل بهتر و راحت‌تری انجام دهید و شستشوی سطوح را با کیفیت بیشتری به پایان برسانید، از بخارشوی استفاده کنید.

لیست لوازم موردنیاز برای نظافت منزل
استفاده از بخارشوی برای نظافت منزل

11- فرچه:

یکی دیگر از وسایل مهم برای نظافت منزل، فرچه است که کاربرد زیادی دارد. از فرچه برای شستشوی دیوارها، نظافت کف، شستشوی وان، نظافت حمام و شستشوی سرویس بهداشتی استفاده می‌شود. بهتر است چند مدل فرچه را تهیه کنید تا بتوانید انواع سطوح خانه را با کمک فرچه بشویید و تمیز کنید. حواستان باشد که جنس فرچه خشک نباشد تا در هنگام استفاده از آن، راحت باشید و فرچه نشکند.

وسایل نظافت منزل
وسایل نظافت منزل

12- مواد شوینده:

تقریباً تمام کارهای مهم در نظافت منزل مانند شستشوی سطوح، از بین بردن لکه‌ها، نظافت کف و شستشوی ظروف با کمک مواد شوینده انجام می‌شود. به همین دلیل بهتر است انواع مایع سفید کننده، جرم گیر، مایع ظرفشویی، اسپری چند منظوره، مایع شیشه شوی، مایع سفیدکننده، پودر و شامپو فرش را تهیه کنید تا بتوانید از این مواد شوینده برای تمیز کردن منزل استفاده کنید.

در هنگام استفاده از لوازم شستشو و نظافت، پیشنهاد می‌کنیم حتماً از ماسک و دستکش استفاده کنید تا مشکلی برای سلامتی شما پیش نیاید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نظافت داخل منزل یا محل کار هم ارائه میده؟

ضمنا برای شستشو حتما از نوع و روش کاربرد وسایل نظافت مطمئن شوید. چرا که هر یک از شوینده ها کاربرد خاص خود را دارند. به طور مثال مواد شوینده برای تمیز کردن مبل پارچه ای با مبل چرمی متفاوت می باشد.

نکات مهمی که هنگام خرید مواد شوینده برای نظافت حتما باید رعایت کنیم:

  1.  مدت زمان تاثیر مواد شوینده روی لکه ها
  2.  نداشتن اثرات سوء بر پوست، ریه و چشم ها
  3.  نداشتن اثرات سوء مواد شوینده بر محیط
  4.  آسیب نرساندن به سطوح
  5. تاریخ انقضاء مواد شوینده
  6. کاربرد و نحوه استفاده از مواد شوینده
لوازم شستشو و نظافت
لوازم شستشو و نظافت

13- کاغذ یا روزنامه باطله:

برای تمیز کردن شیشه‌ها و درب شیشه‌ای، شما به کاغذ یا روزنامه باطله نیاز دارید تا بتوانید انواع آلودگی‌ها را از روی سطوح شیشه‌ای پاک کنید.

تمیز کردن پنجره شیشه‌ای
تمیز کردن پنجره شیشه‌ای

14- خاک انداز:

بعد از گردگیری و جارو کردن کف خانه، شما به خاک انداز نیاز دارید تا بتوانید انواع آلودگی‌ها و گرد‌ و خاک را جمع‌آوری کنید.

گردگیری و نظافت منزل
گردگیری و نظافت منزل

15- کاردک:

یکی از وسایل ضروری برای نظافت خانه‌های نو و خانه‌های بازسازی شده، کاردک است. با استفاده از کاردک می‌توان انواع آلودگی‌ها، جای رنگ، لکه بتن و سیمان را از روی دیوارها و کف خانه پاک کرد.

استفاده از کاردک برای تمیز کردن دیوارها و کف منزل
استفاده از کاردک برای تمیز کردن دیوارها و کف منزل

16- شوینده مخصوص سطوح مختلف:

برای تمیز کردن کف ساختمان، شما باید از شوینده مخصوص سطوح مختلف مانند پارکت، سرامیک، سنگ و … استفاده کنید. حتما در نظر داشته باشید نظافت سطوح مختلف روش و مواد شوینده خاص خود را می طلبد.

شوینده سطوح مختلف
شوینده سطوح مختلف

17- بطری اسپری:

برای درست کردن شوینده‌های خانگی یا مخلوط کردن شوینده‌های مختلف، شما باید بطری اسپری داشته باشید. این وسیله به شما کمک می‌کند تا انواع شوینده‌ها را به‌راحتی روی سطوح مختلف اسپری کنید.

بطری اسپری
بطری اسپری

18- پلاستیک زباله:

بعد از نظافت منزل و جمع کردن وسایل ریز و درشت، شما باید پلاستیک زباله داشته باشید تا بتوانید تمام زباله‌ها را داخل پلاستیک جمع‌آوری کنید و به بیرون از خانه منتقل کنید.

پلاستیک زباله
پلاستیک زباله

حالا که با لیست کامل وسایل نظافت منزل آشنا شدید، خوب است با مراحل و لوازم موردنیاز برای نظافت قسمت‌های مختلف خانه مانند آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی، راه پله و… آشنا شوید.

لیست وسایل لازم برای نظافت آشپزخانه

اگر می‌خواهید محیط آشپزخانه و وسایل داخل آشپزخانه مانند یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، اجاق گاز و… را تمیز کنید، باید وسایل و مواد شوینده مخصوص نظافت آشپزخانه را آماده کنید.

برای تمیز کردن کامل آشپزخانه، به وسایل زیر نیاز خواهید داشت:

  • پاک کننده چندمنظوره
  • پاک کننده مخصوص اجاق گاز
  • دستمال مخصوص گردگیری
  • سرکه و جوش شیرین
  • اسفنج و اسکاچ مناسب

یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای نظافت آشپزخانه، پاک کننده چندمنظوره است. با داشتن پاک کننده چندمنظوره، شما می‌توانید انواع لکه‌ها و آلودگی‌های موجود روی سطوح آشپزخانه را تمیز کنید. برای نظافت آشپزخانه، ابتدا مقداری از پاک کننده چندمنظوره را روی سطح موردنظر اسپری کنید. سپس با دستمال مناسب، سطح موردنظر را تمیز کنید تا تمام لکه‌ها و آلودگی‌ها پاک شوند.

تمیز کردن ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی باید با دستمال تمیز و کمی ماده پاک کننده انجام شود.

اگر دوست دارید سینک ظرفشویی شما بسیار تمیز و درخشان شود، از مقداری سرکه و جوش شیرین برای تمیز کردن سطح سینک ظرفشویی استفاده کنید. روش تمیز کردن سینک ظرفشویی به این صورت است که ابتدا مقداری جوش شیرین را با آب و سرکه ترکیب کنید. سپس این محلول را روی تمام قسمت‌های سینک و شیرآلات بریزید. بعد از چند دقیقه، تمام قسمت‌های سینک را با اسکاچ نرم بکشید تا لکه‌ها و رسوبات آب پاک شوند. در پایان نیز سینک را آبکشی کنید و از تمیزی آن لذت ببرید.

در وبلاگ هوم سرویز، مراحل تمیز کردن یخچال و فریزر را به صورت مفصل به شما توضیح دادیم و با این روش‌ها، شما می‌توانید داخل یخچال و فریزر خود را حسابی تمیز کنید.

نظافت آشپزخانه
نظافت آشپزخانه

لیست وسایل لازم برای نظافت کف حال و پذیرایی و اتاق خواب

برای تمیز کردن کف خانه و اتاق‌ها، شما باید ابتدا با جاروی مخصوص گردگیری، تمام گردوغبارها را بتکانید. سپس با جاروبرقی، این گردوخاک‌ها را جارو کنید تا هیچ ذره‌ای روی کف اتاق‌ها باقی نماند. سپس باید کف خانه را با مواد شوینده مناسب تمیز کنید. به همین دلیل، لوازم زیر جزو وسایل ضروری برای نظافت کف خانه و اتاق‌ها هستند. دقت کنیم که تمیز کردن سطوح مختلف از لحاظ لوازم و شوینده های مختلف تفاوت دارند. به طور مثال تمیز کردن کف سرامیک با پارکت با شیوه های مختلفی انجام می شود.

  • جارو برقی
  • دستمال مخصوص گردگیری
  • جاروی گردگیری
  • تمیز کننده مخصوص پارکت و کفپوش
  • تی حوله‌ای
نظافت کف خانه
نظافت کف خانه

لیست وسایل نظافت مبل و فرش‌ها

تمیز کردن مبل و فرش‌ها، کمی زمانبر است؛ اما شما می‌توانید با داشتن انواع وسایل و شوینده‌ها، کار نظافت مبل و فرش را به‌خوبی انجام دهید. موارد زیر، از جمله وسایل ضروری برای نظافت مبل و فرش‌ها هستند:

  • جارو برقی یا جارو شارژی
  • بخارشوی
  • شامپو فرش برای مبل و فرش
  • دستمال
  • اسفنج نرم
  • محلول لکه‌بر فرش

در زمان تمیز کردن مبل، ابتدا سطح مبل را با جاروبرقی یا جارو شارژی تمیز کنید تا تمام ذرات روی مبل پاک شوند. سپس لکه‌های روی مبل را با محلول لکه‌بر تمیز کنید تا این لکه‌ها پاک شوند. حالا تمام قسمت‌های مبل را با شامپو فرش و اسفنج نرم تمیز کنید. در مرحله آخر، با دستمال تمیز و خشک، سطح مبل را پاک کنید و اجازه دهید مبل خشک شود.

برای تمیز کردن فرش بدون نیاز به شستشو، ابتدا سطح فرش را کامل جارو کنید. سپس لکه‌های سخت و رنگی روی فرش را با محلول لکه‌بر تمیز کنید. حالا می‌توانید تمام قسمت‌های فرش را به کمک اسفنج و شامپو فرش پاک کنید. مراحل تمیز کردن فرش با شامپو فرش را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و فرش منزلتان را به‌خوبی تمیز کنید. بعضی از افراد از بخارشو برای شستن فرش در منزل استفاده می‌کنند تا با کمک بخار و رطوبت آب، بتوانند خیلی سریع تمام آلودگی‌ها و لکه‌های روی فرش را پاک کنند.

وسایل ضروری برای نظافت مبل و فرش
وسایل ضروری برای نظافت مبل و فرش

لیست وسایل نظافت سطوح چوبی

حفظ و نگهداری وسایل چوبی اهمیت زیادی دارد و عمر مفید این وسایل را افزایش می‌دهد. برای تمیز کردن سطوح و وسایل چوبی، شما باید وسایل زیر را تهیه کنید:

  • دستمال مخصوص گردگیری
  • پاک کننده چوب و سطوح چوبی
  • اسفنج نرم
  • جاروی گردگیری
  • تی حوله‌ای
  • دستکش

برای این کار، ابتدا ذرات روی کفپوش، پارکت و … را با جارو تمیز کنید. سپس با دستمال خشک، گردوغبارهای روی سطوح چوبی را پاک کنید. در مرحله بعد، وسایل چوبی را با کمک اسفنج نرم و شوینده مخصوص چوب تمیز کنید. دقت داشته باشید که استفاده از شوینده‌های بسیار قوی به سطح چوب آسیب می‌رساند و حتماً باید از شوینده مخصوص چوب استفاده کرد. بعد از تمیز کردن سطوح و وسایل چوبی، دستمال را کمی مرطوب کنید و روی چوب بکشید. در پایان نیز سطح چوب را کاملاً خشک کنید تا لکه‌های آب روی چوب باقی نمانند.

برای حفظ زیبایی و دوام سطوح چوبی، بهتر است از محصولات مراقبتی چوب مانند واکس و روغن چوب استفاده کنید. این محصولات به حفظ نرمی و رطوبت چوب کمک می‌کنند و از خشکی و ترک‌خوردگی چوب جلوگیری می‌کنند.

نظافت سطوح و وسایل چوبی
نظافت سطوح و وسایل چوبی

لیست وسایل لازم برای نظافت شیشه‌ها و پنجره‌ها

برای تمیز کردن شیشه‌ها و پنجره‌های خانه، شما به وسایل زیر نیاز دارید:

  • کاغذ یا روزنامه باطله
  • محلول شیشه پاک کن
  • دستمال گردگیری

اگر می‌خواهید منظره بیرون از خانه را با وضوح بیشتری ببینید، باید کار تمیز کردن شیشه‌ها و پنجره‌ها را به‌درستی انجام دهید. برای این کار، ابتدا مقداری شیشه پاک کن را روی سطح شیشه‌ها اسپری کنید. در مرحله بعد، با کاغذ یا روزنامه باطله، سطح شیشه‌ها را کامل تمیز کنید تا انواع لکه‌های روی شیشه پاک شوند. برای تمیز کردن گوشه‌های پنجره و قسمت‌های آلومینیومی یا فلزی نیز می‌توانید از دستمال مخصوص گردگیری استفاده کنید.

به همین راحتی می‌توانید پنجره‌ها و سطوح شیشه‌ای منزلتان را تمیز کنید.

لیست وسایل نظافت راه پله و مشاعات

زمانی که می‌خواهید منزل خود را کاملاً تمیز کنید، باید زمانی را به تمیز کردن راه پله اختصاص دهید. برای انجام این کار، به وسایل زیر نیاز خواهید داشت:

  • جاروی گردگیری یا جاروی دستی
  • دستمال مناسب
  • تی حوله‌ای
  • مواد شوینده
  • اسفنج
  • سطل

در هنگام نظافت راه پله و مشاعات، ابتدا باید سطح راه پله را جارو کنید تا تمام ذرات و آلودگی‌ها تمیز شوند. معمولاً سطح راه پله با سنگ، موزاییک یا لمینت پوشانده شده است. برای تمیز کردن کف راه پله و سطوح سنگی بهتر است از مواد شوینده مخصوص سرامیک یا سطح سنگی استفاده کنید تا تمام لکه‌‌ها و آلودگی‌های راه پله پاک شوند. شما می‌توانید مواد شوینده را با مقداری آب در سطل مناسب ترکیب کنید و سپس سطح راه پله را با این ماده شوینده تمیز کنید. حتی می‌توانید تمام قسمت‌های راه پله را با آب و مواد شوینده شستشو دهید و آب را با کمک تی حوله‌ای خشک کنید.

در صورتی که راه پله ساختمان شما با فرش یا موکت پوشیده شده است، فرش یا موکت راه پله را با بخارشو شستشو دهید یا اینکه از خدمات تخصصی موکت شویی استفاده کنید.

بعد از شستشوی راه پله، با تی خشک و تمیز، تمام پله‌ها و کف راه پله را تمیز کنید تا کاملاً خشک شود.

نظافت راه پله و مشاعات ساختمان
نظافت راه پله و مشاعات ساختمان

لیست وسایل ضروری برای نظافت حمام و دستشویی

وسایل زیر، از جمله لوازم ضروری برای نظافت حمام و سرویس بهداشتی هستند:

  • فرچه مناسب
  • مایع جرم گیر
  • روزنامه
  • مایع شیشه شوی
  • شوینده مخصوص سطوح سرامیکی
  • دستمال حوله‌ای و نرم
  • شوینده مخصوص شیرآلات
  • انواع خوشبوکننده

برای شستشو و نظافت حمام و دستشویی، ابتدا وسایلی مانند حوله، شامپو و صابون، مسواک و… را بیرون بیاورید. سپس فرچه مناسب را بردارید و کف دستشویی و حمام را با آب و شوینده مخصوص سطوح بشویید. اگر بعضی از لکه‌های داخل حمام و سرویس بهداشتی بسیار سخت هستند، از جرم گیر و مواد اسیدی برای پاک کردن آنها استفاده کنید. از بین بردن کپک روی دیوار حمام و دستشویی از مراحل سخت تمیزکاری حمام و دستشویی محسوب می شود.

در مرحله بعد، نوبت به تمیز کردن شیرآلات می‌رسد که باید برای این کار از شوینده مخصوص شیرآلات استفاده کنید. برای ضدعفونی و تمیز کردن دستگیره‌های در نیز از دستمال و ضدعفونی کننده استفاده کنید. در مرحله بعد، نوبت به تمیز کردن آینه‌ها و شیشه‌ها می‌رسد که باید با استفاده از روزنامه باطله و شیشه پاک کن انجام شود.

مهم‌ترین مرحله بعد از تمیز کردن حمام و سرویس بهداشتی، خوشبو کردن محیط است. برای عوض کردن هوا و پخش بوی خوشایند، شما می‌توانید از انواع عود، اسپری و شمع معطر استفاده کنید تا بوی خوشایندی در تمام فضا بپیچد.

وسایل نظافت خانه
وسایل نظافت حمام و دستشویی

وسایل مهم برای نظافت لوازم الکترونیکی و دیجیتال

تمیز کردن وسایل الکترونیکی کار بسیار حساسی است و باید با نهایت دقت انجام شود تا به وسایل دیجیتالی شما آسیبی نرسد. اگر می‌خواهید وسایلی مانند لپ تاپ، کامپیوتر، مودم اینترنت، تلویزیون و… را تمیز کنید، به وسایل زیر نیاز خواهید داشت:

  • تمیز کننده مخصوص ال سی دی
  • دستمال نازک و دستمال نرم (مانند دستمال عینک)
  • الکل
  • برس نرم

برای نظافت وسایل الکترونیکی، ابتدا باید آن را خاموش کنید و از برق بکشید. سپس از پارچه نرم و خشک برای تمیز کردن بدنه و صفحه نمایش دستگاه استفاده کنید. دقت داشته باشید که استفاده از دستمال‌های زبر و خشن، روی صفحه نمایش خط و خش می‌اندازد و نباید وسایل دیجیتالی را با این دستمال‌ها تمیز کنید.

در مرحله بعد، باید ال سی دی دستگاه را با کمک تمیزکننده مخصوص پاک کنید تا تمام چربی‌ها و کثیفی‌ها از روی صفحه نمایش پاک شوند.

برای تمیز کردن کیبورد و ماوس هم از دستمال نرم و الکل استفاده کنید تا تمام باکتری‌ها و لکه‌ها پاک شوند.

درگاه‌ها و اتصالات وسایل الکترونیکی را با برس نرم و خشک تمیز کنید تا تمام گردوخاک‌ موجود در این قسمت‌ها تمیز شوند.

پس از پاک کردن وسایل الکترونیکی، اجازه دهید تا کاملاً خشک شود و سپس آنها را به برق متصل کنید.

با انجام این کارها، شما می‌توانید تمام وسایل دیجیتالی و الکترونیکی را کاملاً تمیز کنید.

نظافت وسایل الکترونیکی و دیجیتالی
نظافت وسایل الکترونیکی و دیجیتالی

لیست وسایل نظافت بعد از بازسازی و ساخت خانه

اگر به‌تازگی کار ساخت یا بازسازی خانه را انجام داده‌اید و می‌خواهید خانه خود را گردگیری و تمیز کنید، به وسایل زیر نیاز دارید:

  • فرغون برای جمع کردن سنگ، بتن، خاک و باقیمانده مصالح ساختمانی
  • جارو برقی و جارو دستی
  • خاک انداز
  • سطل بزرگ
  • فرچه
  • کاردک برای پاک کردن سیمان و خاک از روی دیوار و سنگ
  • مایع شوینده سطوح
  • بطری اسپری برای ترکیب کردن شوینده‌های مختلف یا درست کردن شوینده خانگی
  • روزنامه و کاغذ باطله
  • مایع شیشه شوی
  • انواع تی
  • انواع دستمال
  • انواع فرچه و برس
  • اسکاچ
  • اسفنج
  • مایع سفیدکننده
  • پاک کننده سطوح سرامیکی
  • مایع جرم گیر
  • الکل و محلول ضدعفونی کننده
  • دستکش، ماسک و لباس مخصوص کار
  • پلاستیک زباله
  • دستگاه بخارشو برای تمیز کردن مبل و پرده‌ها

با داشتن لیست وسایل نظافت منزل، شما می‌توانید تمام قسمت‌های خانه خود را به‌راحتی تمیز کنید و از مراحل تمیز کردن منزل خود لذت ببرید.

نظافت خانه
نظافت خانه

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب، انواع وسایل نظافت منزل را به شما معرفی کردیم و کاربرد هرکدام از آنها را به شما توضیح دادیم. همچنین شما را با مراحل و لوازم موردنیاز برای نظافت قسمت‌های مختلف خانه آشنا کردیم. حالا شما می‌توانید لیست وسایل نظافت منزل را تهیه کنید و کار نظافت و خانه تکانی منزل را شروع کنید.

اگر دوست دارید نظافت منزل خود را به افراد حرفه‌ای و متخصص بسپارید و به دنبال بهترین شرکت نظافتی هستید، می‌توانید به تیم نظافت هوم سرویز اعتماد کنید و اجازه دهید نظافت خانه شما توسط افراد باتجربه انجام شود. برای نظافت منزل با تیم هوم سرویز، از بهترین مواد شوینده و لوازم شستشو استفاده می‌شود و تمام قسمت‎‌های خانه شما کاملاً تمیز خواهد شد.

همین حالا درخواست نظافت منزل خود را در سایت یا اپلیکیشن هوم سرویز ثبت کنید و با استفاده از خدمات نظافت منزل هوم سرویز، از تمیزی خانه خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا