نظافت و پذیرایی

آموزش کاشت سبزه عید با ماش (4 روش ساده و خلاقانه)

سبزه، یکی از زیباترین وسایل سفره هفت سین است که نماد شروع دوباره، برکت، سرزندگی و طراوت است. ما ایرانی‌ها، به وجود سبزه در سفره هفت سین اهمیت زیادی می‌دهیم و دوست داریم انواع روش‌های درست کردن سبزه و تزئین سبزه عید را یاد بگیریم. کاشت سبزه ماش، یکی از کارهای جالبی است که شما می‌توانید برای عید امسال انجام دهید و این مدل سبزه زیبا را به سر سفره خود بیاورید. یکی از مزایای سبزه ماش این است که خیلی سریع رشد می‌کند و آماده می‌شود. همچنین برگ‌های سبزه ماش متفاوت است و با ظاهر سبزه گندم فرق دارد. بعد از تهیه ماش، شما می‌توانید برگ‌های سبز و تازه ماش را با روبان قرمز جمع کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

در این نوشته قصد داریم روش کاشت سبزه ماش را به شما آموزش دهیم. اگر دوست دارید با مراحل تهیه این مدل سبزه آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

سبزه ماش فوری
سبزه ماش فوری

بهترین زمان برای کاشت سبزه ماش

اگر می‌خواهید سبزه شما تا روز اول عید سرسبز و بزرگ شود، بهتر است از دو هفته مانده به عید برای کاشت سبزه ماش اقدام کنید. بنابراین 16 الی 18 اسفند یعنی تقریبا وسط کارهای خانه تکانی، بهترین زمان برای کاشت سبزه با ماش است. جالب است بدانید که میزان رشد سبزه ماش، از میزان رشد سبزه عدس بیشتر است و سریع‌تر سبز می‌شود.

سبزه ماش چند روزه سبز میشود
سبزه ماش چند روزه سبز میشود

اهمیت تهیه بذر سالم برای کاشت سبزه عید

یکی از مهم‌ترین نکات برای کاشت سبزه عید، تهیه بذرهای سالم و تازه است. برای کاشت سبزه ماش، از دانه‌های سالم و یکدست ماش استفاده کنید. به یاد داشته باشید که وجود حشرات، شکستگی یا لکه در ماش، نشان‌دهنده ناسالم بودن دانه‌های ماش است و این بذرهای ناسالم و شکسته، اصلاً برای کاشت سبزه مناسب نیستند.

فیلم کاشت سبزه ماش
آموزش تصویری کاشت سبزه ماش

ظروف مناسب برای کاشت سبزه ماش

برای تهیه سبزه ماش بهتر است از ظروف سفالی، چینی و شیشه‌ای استفاده کنید. ظرف‌های فلزی، ظروف پلاستیکی و گلدان‌های بلند برای کاشت سبزه با ماش مناسب نیستند و بذرها را خراب می‌کنند.

حالا که متوجه شدید چه بذرهایی را برای کاشت سبزه انتخاب کنید و ظرف مناسب برای کاشت سبزه چه ویژگی‌هایی دارد، با ما همراه باشید تا با روش کاشت سبزه ماش فوری برای عید نوروز آشنا شوید. در ادامه این نوشته، روش کاشت سبزه ماش در آب و در خاک را یاد می‌گیرید. اگر هم تمایل به کاشت سایر سبزه های عید نظیر سبزه خاکشر دارید که می توانید به سایر مطالب در مجله هوم سرویز سری بزنید.

کاشت سبزه ماش در تنگ شیشه ای
کاشت سبزه ماش در ظرف شیشه ای

1- مراحل کاشت سبزه ماش در آب

بعد از تهیه بذرهای سالم و تازه ماش، شما باید ماش‌ها را خیس کنید تا برای جوانه زدن تحریک شوند. بهتر است از آب ولرم و حتی گرم برای خیس کردن ماش‌ها استفاده کنید. مقدار آب باید به اندازه‌ای باشد که تا دو بند انگشت بالای ماش، آب وجود داشته باشد. اجازه دهید ماش‌ها به مدت 12 تا 16 ساعت در داخل آب بمانند و آب ولرم وارد بافت ماش‌ها شود.

بعد از این مدت، ماش‌ها را داخل آبکش بریزید و چند دقیقه صبر کنید. سپس دانه‌های ماش را در ظرف مناسب پهن کنید و تمام سطح آن را با پارچه نخی بپوشانید. بعد از انجام این کار، ظرف ماش را در مکانی گرم و پرنور قرار دهید تا زودتر جوانه بزند. حواستان باشد که پارچه را چند مرتبه در روز مرطوب کنید و اجازه ندهید پارچه روی بذرها خشک شود. بهترین کار این است که هر دو ساعت، آب را با اسپری به پارچه روی بذرها بپاشید تا مرطوب بماند. بعضی از افراد، کف ظرف را با پنبه می‌پوشانند و سپس دانه‌های ماش را روی پنبه سبز می‌کنند. شما نیز می‌توانید کف ظرف دلخواه خود را با پنبه بپوشانید.

بعد از 3 الی 5 روز، بذرهای ماش شروع به جوانه زدن می‌کنند و سبز می‌شوند. پس از اینکه تمام دانه‌های ماش سبز شدند، پارچه روی سبزه را بردارید؛ اما باز هم به مرطوب کردن بذرها ادامه دهید.

غرقاب کردن سبزه ماش در آب کار درستی نیست. مقدار اسپری کردن آب به دانه‌های ماش باید به اندازه‌ای باشد که آب در کف ظرف جمع نشود. وجود آب زیاد در کف ظرف سبزه موجب خراب شدن بذرهای ماش خواهد شد.

با رعایت این نکات، در طول روزهای بعدی، شما شاهد رشد کردن ساقه‌های ماش خواهید بود و باید روزی 1 بار سبزه را آبیاری کنید.

طرز تهیه سبزه ماش
طرز تهیه سبزه ماش

بهترین مکان برای قرار دادن سبزه ماش

بهترین مکان برای قرار دادن سبزه ماش، پشت پنجره است؛ زیرا نور خورشید به صورت غیرمستقیم به بذرها می‌تابد. سبزه ماش در اثر تابش نور مستقیم خورشید خراب می‌شوند و رطوبتشان را از دست می‌دهند. دریافت نور شدید خورشید، یکی از دلایل زرد شدن سبزه ماش است.

اگر سبزه ماش را پشت پنجره قرار دادید، هر روز ظرف سبزه را بچرخانید تا نور خورشید به اندازه کافی به سبزه برسد و ارتفاع سبزه یکدست شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات خونه تکونی ویژه عید هم ارائه میده؟

سبزه ماش فوری
سبزه ماش فوری

2- روش کاشت سبزه ماش در خاک

بعضی از افراد دوست دارند که سبزه ماش را در خاک بکارند تا بهتر رشد کند و ماندگاری بالاتری داشته باشد.

برای کاشتن ماش در خاک، باید بذرهای ماش را در آب گرم خیس کنید و اجازه دهید به مدت 16 ساعت در آب بماند.

سپس دانه‌های ماش را از آب بیرون بیاورید و داخل آبکش بریزید تا آب آن خارج شود. حالا ظرفی را انتخاب کنید که حدوداً 3 سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد. در این مرحله باید کف ظرف را با خاک بپوشانید. بهتر است کف ظرف سوراخ و منافذ داشته باشد تا هوای تازه در میان بذرها گردش داشته باشد.

پس از پر کردن ظرف با خاک، مقداری ماش در کف ظرف بریزید و ماش‌ها را روی خاک پخش کنید. بهتر است ضخامت لایه ماش زیاد باشد تا در نهایت، سبزه شما پر و حجیم شود.

بعد از گذاشتن ماش‌ها روی خاک، باز هم مقداری خاک روی ماش‌ها بریزید و با اسپری، تمام سطح خاک را مرطوب کنید. ظرف سبزه را به مدت چند روز در جای گرم و پرنور قرار دهید تا جوانه‌ها شروع به رشد کنند. پس از بیرون آمدن جوانه‌های ماش از دل خاک، هر روز ماش‌ها را آبیاری کنید تا رشد کنند.

رشد سبزه ماش در خاک سریع‌تر انجام می‌شود و سبزه عید شما بعد از 10 روز آماده می‌شود.

کاشت سبزه ماش در خاک ژله ای
کاشت سبزه ماش در خاک

3- روش کاشت ماش در سبد

اگر دوست دارید ماش را در سبد چوبی یا سبد گل بکارید، باز هم باید بذرهای ماش را خیس کنید و بعد از 16 ساعت، بذرها را از داخل آب بیرون بیاورید. سپس کف ظرف را با خاک بپوشانید و بذرهای ماش را روی خاک قرار دهید. بعد از کاشت ماش در خاک، خیلی سریع دانه‌های ماش جوانه می‌زنند و رشد می‌کنند. بهترین گزینه برای کاشت سبزه، سبدهایی است که ارتفاع کمی دارند؛ زیرا ساقه سبزه را به‌خوبی نشان می‌دهد و ظاهر زیباتری دارد.

طرز تهیه سبزه ماش در تنگ
طرز تهیه سبزه ماش

4- مراحل کاشت سبزه ماش در تنگ ماهی

بسیاری از افراد دوست دارند که سبزه ماش را در تنگ ماهی و ظروف شیشه‌ای بکارند و سبزه خاص و جذابی در سفره هفت سین داشته باشند. برای کاشت سبزه ماش در تنگ ماهی، بهتر است ماش را از شب قبل خیس کنید و اجازه دهید که در داخل آب بماند. پس از 16 ساعت، ماش‌ها را از آب بیرون بیاورید و داخل پارچه نخی بریزید. پارچه روی ماش را مرطوب کنید و در جای گرم قرار دهید تا جوانه بزند.

بعد از اینکه ماش‌ها جوانه زدند نیز به مرطوب کردن پارچه ادامه دهید. زمانی که ارتفاع جوانه‌ها به 1 سانتی متر رسید، می‌توانید پارچه روی ماش‌ها را بردارید. حالا کف ظرف تنگ ماهی را با خاک ژله‌ای و سنگریزه بپوشانید و سپس بذرهای ماش را داخل تنگ بریزید. وجود خاک و سنگریزه کمک می‌کند که بذرهای ماش سریع‌تر رشد کنند. هر روز آب را در داخل تنگ ماهی اسپری کنید و آن را در مکانی گرم قرار دهید تا سبزه‌های ماش رشد کنند و بالا بیایند.

سبزه ماش تپه ای
سبزه ماش

خدمات مخصوص شب عید برای نظافت خانه و پذیرایی از مهمانان

بسیاری از افراد دوست دارند کارهایی مانند خرید لباس، آماده کردن وسایل سفره هفت سین، کاشت سبزه و… را برای عید نوروز انجام دهند؛ اما به خانه تکانی عید و نظافت منزل علاقه‌ای ندارند. به همین دلیل است که هوم سرویز، خدمات مخصوص شب عید را برای شما عزیزان آماده کرده است تا بتوانید خانه تکانی منزل خود را به افراد باتجربه بسپارید و با خیال راحت برای سال جدید آماده شوید.

تیم حرفه‌ای هوم سرویز، کارهایی مانند نظافت منزل، شستشوی پرده و مبل، تغییر دکوراسیون، نقاشی دیوارها، نصب کفپوش و… را با بهترین قیمت و در سریع‌ترین زمان ممکن برای شما انجام می‌دهد و دکوراسیون خانه شما را دقیقاً مطابق با سلیقه شما تغییر خواهد داد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات خونه تکونی ویژه عید هم ارائه میده؟

اگر تجربه مشتریان ما را مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که هوم سرویز یکی از بهترین شرکت های خدماتی است که کار نظافت و آماده کردن منزل را با دقت و ظرافت بالا انجام می‌دهد و بهترین نظافتچی ها را به منزل شما اعزام می‌کند.

همچنین اگر قصد برگزاری جشن یا دورهمی را دارید، می‌توانید از تیم هوم سرویز برای دیزاین جشن و پذیرایی از مهمانان خود کمک بگیرید و کارهای سخت مهمانی را به افراد حرفه‌ای بسپارید.

بنابراین اصلاً نگران انجام کارهای شب عید نباشید و با خیال راحت از تجربه و مهارت افراد متخصص استفاده کنید.

خونه تکونی عید با هوم سرویز
خانه تکونی عید و پذیرایی از مهمانان با هوم سرویز

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب مراحل کاشت سبزه ماش در آب و در خاک را به شما توضیح دادیم. همچنین به شما گفتیم که برای کاشتن سبزه ماش در سبد یا تنگ ماهی، باید چه کارهایی را انجام دهید تا سبزه عید امسالتان بسیار زیبا و سرسبز شود.

از اینکه تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم بتوانید سبزه عید امسال را به بهترین و زیباترین شکل ممکن درست کنید.

برای انجام کارهای خانه تکانی و نظافت آخر سال نیز اصلاً نگران نباشید؛ زیرا هوم سرویز در کنار شماست و انواع خدمات نظافتی را با بهترین قیمت برای شما انجام می‌دهد. پس همین حالا درخواست نظافت منزل خود را در سایت یا اپلیکیشن هوم سرویز ثبت کنید و راحتی و آسایش را در روزهای آخر سال تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا