نظافت و پذیرایی

آموزش کاشت سبزه عید با عدس (5 روش ساده و خلاقانه)

یکی از جالب ترین رسومات عید نوروز، درست کردن سبزه عید است. وجود سبزه در سفره هفت سین، نماد زندگی دوباره و سبز شدن طبیعت بعد از گذشتن فصل سرما است. همچنین درست کردن سبزه، نشان‌دهنده آرزوی برکت در سال جدید است. خوشبختانه، برای کاشت سبزه عید دستتان کاملاً باز است و می‌توانید با انواع دانه‌های خوراکی، سبزه درست کنید. کاشت سبزه عید با عدس و گندم بسیار رایج است؛ زیرا خیلی سریع سبز می‌شوند. بسیاری از افراد دوست دارند روش کاشت سبزه عدس را یاد بگیرند؛ زیرا بسیار زیبا و خاص است. بعد از جوانه زدن و رشد کردن دانه عدس، شما برگ‌های سبز و زیبایی را مشاهده خواهید کرد که ظاهر بسیار جالبی دارند.

در این نوشته قصد داریم روش کاشت سبزه عید با عدس را به شما آموزش دهیم و از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. بعد از مطالعه این نوشته، شما می‌توانید سبزه امسالتان را خودتان درست کنید و از وجود سبزه عدس در سفره هفت سین لذت ببرید.

کاشت سبزه عدس فوری
کاشت سبزه عدس فوری

از چند روز مانده به سال جدید باید برای کاشت سبزه با عدس اقدام کرد؟

برای اینکه سبزه تا رسیدن روز عید آماده شود، بهتر است حدود 20 روز مانده به عید هم زمان با شروع خانه تکانی منزل برای کاشت سبزه اقدام کنید. در واقع، 10 اسفند، بهترین زمان برای کاشت سبزه عدس است.

کاشت سبزه عدس
ظرف مناسب برای کاشت سبزه با عدس

ظروف مناسب برای درست کردن سبزه عدس

بهتر است برای کاشت سبزه عدس، از ظرفی استفاده کنید که ارتفاع و عمق زیادی نداشته باشد تا ساقه‌های سبزه کاملاً مشخص باشد.

ظروف سفالی، سبدهای چوبی، ظروف پلاستیکی و بشقاب‌های چینی از جمله ظروف مناسب برای کاشت سبزه با عدس هستند.

مزیت استفاده از ظروف سفالی و چینی برای کاشت سبزه این است که مقداری رطوبت را در خود نگه می‌دارد و به همین دلیل، امکان رشد بهتر سبزه را فراهم می‌کند.

سبزه عدس چند روزه سبز میشود
سبزه عدس چند روزه سبز میشود

بهترین مدل دانه عدس برای کاشت سبزه عید

اگر می‌خواهید سبزه عید بزرگ و حجیم باشد، از دانه‌های تازه عدس استفاده کنید. در صورت استفاده از عدس قدیمی و کهنه، تمام عدس‌ها جوانه نمی‌زنند و سبزه شما خلوت می‌شود.

کاشت دانه عدس
کاشت دانه عدس

روش درست کردن سبزه عید در آب

اولین روش برای کاشت سبزه عید با عدس این است که عدس‌های تازه را در آب خیس کنید و منتظر شوید تا عدس‌‌ها جوانه بزنند. نسبت عدس به حجم آب باید 1 به 3 باشد. یعنی در صورت استفاده از 1 پیمانه عدس، از 3 پیمانه آب استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که برای خیساندن عدس از آب ولرم استفاده کنید تا راحت‌تر جوانه بزند.

بعد از اینکه عدس را خیس کردید، باید مراقب باشید تا عدس در داخل آب بو نگیرد. برای جلوگیری از این اتفاق، هر روز آب عدس را عوض کنید و مجدداً عدس را با آب تازه خیس کنید.

پس از 3 روز خیس کردن عدس، باید آنها را از آب بیرون بیاورید و خشک کنید. برای انجام این کار، ظرف عدس را داخل آبکش خالی کنید و عدس‌ها را با آب بشویید. در این مرحله، متوجه خواهید شد که عدس‌ها تغییر کرده‌اند و کمی بزرگتر شده‌اند.

حالا باید عدس‌ها را روی یک پارچه تمیز و نخی بریزید و روی عدس‌ها را با پارچه دیگری بپوشانید. بهتر است ضخامت لایه عدس زیاد باشد تا مقدار بیشتری از عدس‌ها جوانه بزنند و سبزه شما زیبا و توپر شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات خونه تکونی ویژه عید هم ارائه میده؟

بهترین مکان برای گذاشتن عدس‌ها، پشت پنجره است تا نورخورشید به صورت غیرمستقیم به عدس‌ها برسد. حالا شما باید دائماً عدس‌ها را مرطوب کنید تا به‌تدریج جوانه بزنند. بهتر است روزانه دو بار پارچه روی عدس را با اسپری آب خیس کنید تا پارچه نمدار و مرطوب بماند.

بعد از 3 الی 4 روز، عدس‌ها جوانه می‌زنند و پوسته روی عدس جدا می‌شود. این مرحله از مراحل کاشت سبزه عدس، اهمیت زیادی دارد و نشان می‌دهد که مراحل قبلی را به‌درستی انجام داده‌اید.

اقدامات مهم بعد از جوانه زدن عدس

3 روز بعد از جوانه زدن عدس، پارچه روی عدس‌ها را بردارید و جوانه‌های عدس را بع ظرف اصلی منتقل کنید. منظور از ظرف اصلی، همان ظرفی است که در سفره هفت سین از آن استفاده خواهید کرد و شکل و ظاهر زیبایی دارد.

هر روز، 3 الی 4 بار روی جوانه‌های عدس آب اسپری کنید تا جوانه‌ها، رطوبت را به صورت مستقیم دریافت کنند. غرقاب کردن جوانه‌ها اصلاً کار درستی نیست و منجر به خراب شدن سبزه عدس می‌شود.

حالا تنها کاری که باید انجام دهید این است که ظرف سبزه را در دمای محیط قرار دهید و روزی سه بار به سبزه آب بدهید تا به‌خوبی رشد کند.

تجربه نشان داده است که رشد سبزه عدس در دمای معمولی و هوای آزاد به بیشترین میزان خود می‌رسد؛ بنابراین گاهی اوقات پنجره‌های خانه را باز بگذارید تا اکسیژن کافی به جوانه‌ها برسد.

آموزش تصویری سبزه عدس
آموزش تصویری سبزه عدس

روش کاشت سبزه عید با عدس در خاک

در صورتی که دانه‌ها را در داخل خاک بکارید، خیلی سریع رشد می‌کنند و بزرگ می‌شوند. برای کاشت سبزه عید در خاک، باید مرحله خیس کردن عدس در آب را انجام دهید و به مدت 3 روز عدس‌ها را در داخل آب نگه دارید.

بعد از اینکه عدس‌ها را از آب خارج کردید و در داخل آبکش ریختید، اجازه دهید که چند دقیقه عدس‌ها در داخل آبکش بمانند.

در این زمان، بهتر است ظرف سفالی یا چینی بردارید و داخل ظرف خاک بریزید. در صورت ریختن خاک به اندازه کافی، فضای بیشتری برای رشد عدس وجود خواهد داشت.

تجربه نشان داده است که استفاده از گلدان‌های سفالی با دهانه گشاد، برای کاشت سبزه در خاک بسیار مناسب هستند؛ زیرا هم امکان عبور هوا در داخل خاک وجود دارد و هم رطوبت در داخل سفال حفظ می‌شود.

پس از اینکه ظرف مناسب را پیدا کردید و کف ظرف را با خاک پوشاندید، عدس‌ها را روی خاک بپاشید و در تمام قسمت‌ها پخش کنید. حالا، لایه نازکی خاک روی عدس‌ها بریزید و با اسپری روی خاک، آب بپاشید تا مرطوب شود.

حالا ظرف را پشت پنجره قرار دهید و هر روز، کار اسپری کردن آب را انجام دهید تا رطوبت خاک حفظ شود. بعد از چند روز، جوانه‌های عدس از داخل خاک بیرون می‌آیند و هر روز بزرگتر می‌شوند.

عکس کاشت دانه عدس
کاشت سبزه عید با عدس در خاک

روش کاشت سبزه عید در سبد چوبی

یکی از کارهای جالب برای کاشت سبزه عدس، استفاده از سبد چوبی است. ترکیب رنگ سبد چوبی با ساقه‌های سبز عدس، بسیار زیبا و جذاب می‌شود. روش کاشت سبزه عدس در سبزه چوبی، شبیه به کاشت عدس در خاک است. یعنی بعد از خیس کردن عدس‌ها به مدت 3 روز و خارج کردن آنها از آب، باید داخل سبد چوبی کمی خاک بریزید و عدس‌ها را داخل سبد چوبی بپاشید. در پایان نیز کمی خاک روی عدس‌ها بریزید و آب کافی را روی خاک اسپری کنید. بعد از چند روز، عدس‌ها جوانه می‌زنند و شروع به رشد می‌کنند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات خونه تکونی ویژه عید هم ارائه میده؟

سبزه عدس چند روزه سبز میشود
سبزه عدس زیبا

مراحل کاشت سبزه عدس به شکل توپی یا قلبی

برای درست کردن سبزه عدس به شکل قلب یا توپ، ابتدا اسفنج گلسازی را به شکل موردنظر خود برش بزنید و اسفنج را به مدت 1 شبانه روز در ظرف پر از آب قرار دهید تا رطوبت را کاملاً به خود جذب کند.

پس از اینکه عدس‌ها جوانه زدند و آماده شدند، آنها را روی اسفنج بریزید و دورتادور اسفنج را با پارچه نخی بپوشانید. بهتر است پارچه را با اسپری آب مرطوب نگه دارید. بعد از دو روز، پارچه روی عدس را بردارید و مستقیماً آب را به جوانه‌ها بپاشید. بعد از یک هفته، دانه‌های عدس حسابی رشد می‌کنند و سبزه عید به شکل توپ یا قلب آماده خواهد شد.

در سبزه‌های توپی می‌توانید از توپ پلاستیکی نیز استفاده کنید. فقط یادتان باشد که بعد از ریختن جوانه‌های عدس روی توپ، دورتادور توپ را با پارچه تنظیف بپوشانید تا جوانه‌ها ثابت بمانند و محکم به توپ بچسبند. از این روش برای درست کردن سبزه خاکشیر هم می توانید استفاده کنید.

کاشت سبزه عدس
سبزه عدس

روش کاشت سبزه عدس در تنگ ماهی

استفاده از ظروف شیشه‌ای برای کاشت سبزه، ایده جالبی است؛ زیرا سرسبزی سبزه را به‌خوبی نشان می‌دهد. برای کاشت سبزه در تنگ ماهی، ابتدا باید عدس‌ها را با آب ولرم خیس کنید و به مدت 3 روز داخل آب نگه دارید. سپس عدس‌ها را از آب بیرون بیاورید و روی پارچه‌ای تمیز و نخی بریزید. روی عدس‌ها را نیز با پارچه نخی دیگری بپوشانید. روزی 2 الی 3 بار روی عدس‌ها آب بپاشید تا مرطوب شوند و جوانه بزنند.

کف تنگ ماهی را با سنگریزه یا خاک ژله‌ای بپوشانید تا بستر برای رشد جوانه‌ها فراهم شود. بعد از جوانه زدن عدس‌ها، آنها را به تنگ ماهی منتقل کنید و مراقب باشید که قسمت جوانه عدس آسیبی نبیند. عدس‌ها را خوب در تمام قسمت‌های تنگ ماهی پخش کنید تا به صورت یکدست رشد کنند. حالا باز هم روی جوانه‌ها را با پارچه نخی نازک یا دستمال بپوشانید و هر روز آن را مرطوب کنید. با دریافت آب کافی، جوانه‌ها رشد می‌کنند و سبزه عدس زیباتر می‌شود.

خونه تکونی عید
سبزه عدس زیبا و توپر

خدمات مخصوص شب عید برای نظافت خانه

انجام دادن کارهایی مانند درست کردن سبزه عید و چیدن سفره هفت سین برای ما جالب و سرگرم‌کننده هستند؛ اما بعضی از کارهای آخر سال مانند خانه تکانی عید، شستشوی فرش‌ها، تغییر دکوراسیون منزل و شستشوی پرده‌ها، چندان راحت و جذاب نیستند و وقت و انرژی زیادی را از ما می‌گیرند.

اگر قصد نظافت و خانه تکانی منزلتان را دارید و می‌خواهید خانه خود را برای جشن نوروز آماده کنید، پیشنهاد می‌کنیم که کار خانه تکانی عید را به هوم سرویز بسپارید و با خیال راحت مشغول خرید و تهیه وسایل سال جدید شوید.

تیم حرفه‌ای هوم سرویز، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است و کارهایی مانند نظافت منزل را به بهترین شکل ممکن برای شما انجام می‌دهد. اگر تجربه مشتریان ما را مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که هوم سرویز یکی از بهترین شرکت های خدماتی است که کار نظافت و آماده کردن منزل را با دقت و ظرافت بالا انجام می‌دهد.

حتی شما می‌توانید دیزاین مهمانی و پذیرایی از مهمانان خود را به هوم سرویز بسپارید تا از برگزاری مهمانی جذاب و لذت‌بخش در منزلتان لذت ببرید.

بنابراین دیگر نیازی نیست همه کارهای آخر سال را خودتان انجام دهید و می‌توانید از افراد متخصص و باتجربه برای انجام کارهای مهم کمک بگیرید.

خونه تکونی ویژه عید
خونه تکونی ویژه عید امسال با هوم سرویز

جمع بندی مطالب

در این مطلب درباره روش کاشت سبزه عدس با شما صحبت کردیم و مراحل درست کردن سبزه عدس در آب و خاک را به شما آموزش دادیم. همچنین توضیح دادیم که شما می‌توانید سبزه عدس را در گلدان سفالی، تنگ ماهی، ظروف شیشه‌ای و… بکارید و از داشتن سبزه عدس در سفره هفت سین امسال لذت ببرید.

از اینکه تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم بتوانید سبزه عید امسال را به بهترین و زیباترین شکل ممکن درست کنید.

برای انجام کارهای خانه تکانی و نظافت آخر سال نیز اصلاً نگران نباشید؛ زیرا هوم سرویز در کنار شماست و انواع خدمات نظافتی را با بهترین قیمت برای شما انجام می‌دهد. پس همین حالا درخواست نظافت منزل خود را در سایت یا اپلیکیشن هوم سرویز ثبت کنید و راحتی و آسایش را در روزهای آخر سال تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا