لوازم خانگی

علت روشن نماندن و خاموش شدن شعله اجاق گاز چیست؟

اجاق گاز یکی از وسایل خیلی مهم در هر خانه و آشپزخانه ای است و وجود مشکل در اجاق گاز، می تواند به قیمت گرسنه ماندن اهالی خانه تمام شود! به همین خاطر خیلی مهم است که تعمیر اجاق گاز خیلی سریع انجام شود تا اهالی خانه بتوانند از آن برای پخت غذا، درست کردن چای و نوشیدنی و کارهای مشابه استفاده کنند. مشکل روشن نماندن شعله اجاق گاز یکی از مشکلات پر تکرار است که ممکن است برای هر خانواده ای پیش بیاید و باعث شود حسابی کلافه شوند. در این مقاله می خواهیم در مورد مهمترین دلایل روشن نماندن شعله اجاق گاز صحبت کنیم و بعد از آن هم به معرفی چند راه حل برای برطرف کردن این مشکل بپردازیم. اگر شعله اجاق گاز شما روشن نمی ماند و یا به سرعت شعله اجاق گاز خاموش می شود، این مقاله را تا انتها بخوانید تا با روش های حل این مشکل آشنا شوید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

علت روشن نماندن شعله اجاق گاز چیست؟
تعمیر اجاق گاز

علت روشن نماندن شعله اجاق گاز چیست؟ چرا شعله خاموش می شود؟

در ادامه می خواهیم دلایلی را بگوییم که باعث می شوند شعله اجاق گاز روشن نماند و در کارکرد آن اختلال ایجاد شود. علت روشن نماندن و خاموش شدن شعله فر اجاق گاز هم معمولا همین مواردی هستند که گفته می شود، پس بهتر است در زمان بروز این مشکل، مواردی که می گوییم را بررسی کنید.

1- گرفتگی ورودی گاز را بررسی کنید:

خیلی اوقات ممکن است با این مشکل مواجه شوید که همه شعله های اجاق گاز روشن می شوند و تنها یکی از آنها روشن نمی شود و همچنان خاموش می ماند.

علت روشن نماندن شعله اجاق گاز در این مورد، ممکن است گرفتگی ورودی گاز باشد. گاهی اوقات ممکن است چربی غذا و یا مایعات مربوط به غذا، روی شعله بریزد و باعث گرفتگی سوراخ شعله ها شود.

در این زمان بهتر است بررسی کنید که شعله رنگ نارنجی است یا خیر؟ اگر رنگ شعله نارنجی باشد، قطعا چربی یا چیزهای دیگری روی آن ریخته است و در کارکرد آن اختلال ایجاد کرده است. بهتر است در چنین حالتی روی شعله و داخل آن را کاملا تمیز کنید.

تعمیر ترموکوپل
تعمیر ترموکوپل گاز

2- ترموکوپل را چک کنید:

ترموکوپل، یک سیستم برای جلوگیری از آتش سوزی است که روی گازهای جدید بازار نصب می شود. این سیستم اگر متوجه اختلالی در کارکرد اجاق گاز شود، به صورت اتوماتیک گاز را قطع کرده و از روشن ماندن شعله جلوگیری می کند.

اگر شعله اجاز گاز روشن نمی ماند، بهتر است ترموکوپل آن را چک کنید تا مطمئن شوید مشکلی نداشته باشد. در این مواقع بهتر است از یک تعمیرکار اجاق گاز برای تعمیر ترموکوپل اجاق گاز خودتان کمک بگیرید تا سریعا این مشکل را حل کنید.

3- خرابی ولوم اجاق گاز را بررسی کنید:

گاهی اوقات ممکن است ولوم اجاق گاز شما دچار مشکل شده باشد و این موضوع باعث شود که در کارکرد آن اختلال ایجاد شود. اگر ولوم اجاق گاز هرز می چرخد و یا زیادی محکم است و گیر می کند، ممکن است دچار خرابی باشد و همین موضوع علت روشن نماندن شعله اجاق گاز شما باشد. در این حالت بهتر است به فکر تعمیر اجاق گاز خودتان باشید و تعویض دکمه ولوم اجاق گاز را انجام دهید.

4- مشکل در جرقه زن اجاق گاز را چک کنید:

در کنار شعله های اجاق گاز، یک قطعه به نام جرقه زن وجود دارد که کارش ایجاد جرقه برای روشن شدن شعله است. حالا اگر این قطعه به درستی تنظیم نباشد و یا جابجا شده باشد، ممکن است از روشن ماندن شعله اجاق گاز جلوگیری کند.

برای اینکه این موضوع را متوجه شوید و آن را حل کنید، در زمانی که شعله اجاق گاز سرد است، قطعه جرقه زن را با دست تکان دهید و چک کنید که به درستی سر جای خودش قرار گرفته باشد. اگر حس کردید زیادی تکان می خورد، بهتر است از یک تعمیرکار بخواهید تعمیر جرقه زن اجاق گاز شما را انجام دهد.

5- جابه‌جا شدن سر شعله را بررسی کنید:

گاهی اوقات ممکن است بعد از پاک کردن اجاق گاز، سرشعله را به درستی روی جای خودش قرار نداده باشید و این موضوع در کارکرد اجاق گاز اختلال ایجاد کند. در چنین حالتی سرشعله را جابجا کنید و سعی کنید در جای درست خودش آن را قرار دهید تا مشکل حل شود.

جابه‌جا شدن شعله اجاق گاز
مشعل های اجاق گاز

6- مشعل های اجاق گاز را تمیز کنید:

تمیز کردن مشعل های اجاق گاز، دیگر علت روشن نماندن شعله اجاق گاز است. ممکن است شما بخواهید شعله ای را روشن کنید و شعله روشن نشود و نتوانید از آن استفاده کنید. در چنین حالتی باید مشعل ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید از غذاهای قبلی، روغن یا مایعات روی آنها باقی نمانده باشد. گاهی اوقات وجود روغن یا مایعات دیگر روی شعله اجاق گاز، باعث می شود که شعله نتواند روشن بماند و در کارکرد آن اختلال ایجاد شود. در چنین زمانی می توانید به راحتی با یک تمیز کردن چربی از روی اجاق گاز، مشکل اجاق گاز خودتان را حل کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر فر و اجاق گاز هم ارائه میده؟

تا به اینجا در مورد علت روشن نماندن شعله اجاق گاز صحبت کردیم و گفتیم چه مشکلاتی ممکن است باعث ایجاد اختلال در روشن ماندن شعله اجاق گاز شوند، با بررسی 6 مورد گفته شده، می توانید مشکل را برطرف کنید، اگر با انجام این کارها مشکل همچنان باقی بود، بهتر است از یک تعمیرکار اجاق گاز بخواهید تا کار تعمیر اجاق گاز را برایتان انجام دهد.

روشهای تعمیر شعله اجاق گاز
روشهای تعمیر شعله اجاق گاز

دلیل روشن نماندن شعله فر چیست؟

در این بخش می خواهیم به سراغ علت روشن نماندن شعله فر اجاق گاز برویم و دلایل روشن نماندن شعله فر را بررسی کنیم. فر اجاق گاز مانند خود اجاق گاز، یک بخش مهم است که با استفاده از آن می توان غذاهای خوشمزه ای را درست کرد و مشکل در این بخش، می تواند باعث شود نتوانیم خیلی از غذاها را بپزیم. در ادامه می خواهیم دلایل روشن نماندن و خاموش شدن شعله فر اجاق گاز را با هم بررسی کنیم.

1- مشکل در پیلوت ها:

گاهی اوقات ممکن است فر اجاق گاز به خوبی روشن نماند و بعد از چند دقیقه خاموش شود. این مشکل ممکن است به خاطر گرفتگی سوراخ های پیلوت به وجود بیاید و در چنین زمانی باید پیلوت را تمیز کنید.

می توانید صبر کنید اجاق گاز سرد شود و سپس قاب پیلوت را باز کنید، با یک خلال دندان یا مسواک کهنه، سوراخ های روی پیلوت را به آرامی تمیز کنید تا گرفتگی آنها برطرف شود و بعد از این کار، مجددا فر را روشن کنید و بررسی کنید که مشکل حل شده است یا خیر.

اگر با این کار مشکل برطرف شد، احتمالا همان گرفتگی سوراخ ها مشکل اصلی بوده است، اما اگر مشکل حل نشد، بهتر است روش های دیگر را امتحان کنید یا با یک تعمیرکار اجاق گاز تماس بگیرید.

2- خرابی ترموکوپل:

یکی دیگر از روش های تعمیر فر اجاز گاز، چک کردن ترموکوپل آن است. گاهی اوقات ممکن است ترموکوپل اجاق گاز مشکل داشته باشد و این موضوع باعث شود شعله فر روشن نماند.

همانطور که در بخش های قبلی گفتیم، اگر ترموکوپل مشکل داشته باشد، به صورت اتوماتیک گاز را قطع کرده و اجازه نمی دهد که شعله اجاق گاز روشن بماند، به همین خاطر بهتر است ترموکوپل را چک کنید و اگر دچار خرابی بود، به فکر تعویض و تعمیر ترموکوپل فر اجاق گاز خودتان باشید.

البته بهتر است که این کار توسط یک شخص متخصص انجام شود و خودتان انجامش ندهید، چون ممکن است به قطعات دیگر اجاق گاز آسیب برسانید. شما می توانید تعمیر فر خود را به تیم حرفه ای هوم سرویز بسپارید تا این کار را به سرعت برای شما انجام دهند.

تایمر فر
مشکل تایمر فر

3- مشکل تایمر فر:

گاهی اوقات دلیل خاموشی فر اجاق گاز بعد از چند دقیقه، می تواند مشکل در تایمر فر باشد که به صورت اتوماتیک اجاق گاز را خاموش می کند.

سعی کنید تایمر را بررسی کنید و روی زمان های مختلف قرار دهید و چک کنید که تایمر درست کار می کند یا خیر، اگر درست کار کرد پس مشکل از تایمر نیست اما اگر در زمان درست کار نکرد، احتمالا باید به فکر تعمیر تایمر فر اجاق گاز خودتان باشید.

4- بررسی ترموستات:

ترموستات قطعه ای است که در درون فر قرار دارد و از گرم شدن بیش از حد آن که باعث ایجاد خطر شود، جلوگیری می کند. حالا اگر فر اجاق گاز شما در حرارت کم خاموش می شود و روشن نمی ماند، ممکن است به خاطر مشکل در ترموستات باشد. در چنین حالتی بهتر است ترموستات فر اجاق گاز را بررسی کنید و اگر متوجه شدید که مشکلی دارد، آن را تعویض کنید.

5- باز گذاشتن درب فر:

گاهی اوقات ممکن است فر شما بسیار گرم شود و این موضوع باعث شود به صورت اتوماتیک خاموش شود. در چنین حالت هایی بهتر است درب فر را کمی باز بگذارید و ببینید که فر روشن می ماند یا خیر، معمولا در این حالت مشکل برطرف خواهد شد. می توانید یک وسیله کوچک مانند دسته چاقو یا جعبه کبریت را بین درب فر و بدنه اجاق گاز قرار دهید تا مانع از بسته شدن کامل درب فر شود و مشکل شما را حل کند.

تعمیر انواع اجاق گاز
تعمیر انواع اجاق گاز با هوم سرویز

تعمیر اجاق گاز و فر با تیم هوم سرویز

در این مقاله در مورد علت روشن نماندن شعله اجاق گاز صحبت کردیم و گفتیم که چه مواردی ممکن است در روشن ماندن شعله اجاق گاز شما اختلال ایجاد کنند و با چک کردن آنها می توانید این مشکل را حل کنید. در ادامه در مورد علت روشن نماندن شعله فر اجاق گاز صحبت کردیم و گفتیم که دلایل روشن نماندن و خاموش شدن شعله فر اجاق گاز چیست و چطور می توانید هرکدام از این مشکلات را برطرف کنید. امیدواریم این مقاله کمک کرده باشد علت روشن نماندن شعله اجاق گاز خودتان را پیدا کنید و خیلی سریع آن را برطرف کنید. شما می توانید نصب اجاق گاز و تعمیر آن و همچنین تعمیر فر و مایکروفر خود را به هوم سرویز بسپارید تا تعمیر فر و تعمیر مایکروفر در منزل را برای شما انجام دهند و بتوانید از وسایل خود به خوبی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا