خانگی و ساختمانی

چک لیست وظایف سرایدار ساختمان

اصلی ترین وظایف سرایدار در ساختمان

وظایف سرایدار ساختمان؛ در ساختمان ها و ادارات بزرگ که نیاز به نظافت روزانه و رسیدگی به بخش های مختلف دارند، معمولا به جای استفاده از نظافت کننده، به صورت تمام وقت یک فرد را استخدام می کنند که این کارها را برایشان انجام دهد و به این فرد سرایدار گفته می شود. سرایدار معمولا کسی است که می تواند در همان مکان زندگی کند و مکانی برای سکونتش در نظر گرفته می شود تا بتواند به بخش هایی مانند نظافت ساختمان، رسیدگی به باغچه و گل و گیاهان و همچنین کارهای خدماتی دیگر رسیدگی کند. اما موضوعی که وجود دارد این است که خیلی از افراد نمی دانند وظایف سرایدار ساختمان چیست و چطور باید وظایف او را مشخص کنند و همین موضوع برایشان می تواند دردسرساز باشد. در این مقاله می خواهیم در مورد چک لیست وظایف سرایدار ساختمان صحبت کنیم و بگوییم که یک سرایدار ساختمان چه وظایفی دارد و چطور باید این وظایف را برایش مشخص کنید تا بتوانید بهترین بازدهی را از این فرد دریافت کنید و در هنگام نوشتن قرارداد به تمام نکات موردنظرتان اشاره کنید.

اگر به فکر استخدام سرایدار هستید و نمی دانید که دقیقا چه وظایفی برای این شخص باید در نظر بگیرید و همچنین نمی دانید که وظایف اصلی سرایدار چیست، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید و نکات مهمی که گفته می شود را به خاطر بسپارید.

فهرست مطالب

نکات مهم در استخدام سرایدار
نکات مهم در استخدام سرایدار

هنگام استخدام سرایدار، چه نکاتی اهمیت دارد؟

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که اصلا برای استخدام سرایدار چه نکاتی را باید رعایت کنید تا بتوانید بهترین فرد ممکن را استخدام کنید. خیلی از افراد از استخدام سرایدار می ترسند و نمی توانند به فردی اعتماد کنند تا تمام امور ساختمان را به او محول کنند. این موضوع باعث می شود که خودشان به زحمت بیفتند و سختی بیشتری را برای کارهای ساختمان تحمل کنند.

در ادامه می خواهیم نکاتی را به شما بگوییم که با رعایت آنها و به کارگیری تمامی آنها، می توانید در استخدام سرایدار موفق عمل کنید و یک شخص مناسب را استخدام کنید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

1- وضعیت تاهل:

اولین مورد این است که برای سرایدار حتما شخصی را استخدام کنید که متاهل باشد و حتی فرزند نیز داشته باشد. شاید بپرسید چرا؟ باید بدانید که چنین شخصی معمولا تعهد بیشتری نسبت به خانواده و وضعیت کاری خود دارد و خیالتان می تواند از چنین فردی راحت باشد.

2- اعتیاد:

هنگام استخدام باید از فرد موردنظر خودتان گواهی عدم اعتیاد دریافت کنید تا خیالتان راحت باشد که این فرد هیچگونه مواد مخدری را مصرف نمی کند. این موضوع باعث می شود که هم بتوانید اعتماد بیشتری به او داشته باشید و هم با خیال راحت امور ساختمان را به دستش بسپارید.

3- عدم سوء پیشینه:

سعی کنید فردی که استخدام می کنید اگر غریبه است و هیچگونه شناختی نسبت به او ندارید، حتما دارای گواهی سوء پیشینه باشد و هیچگونه خلافی از او سر نزده باشد. چنین فردی بسیار قابل اعتمادتر نسبت به افرادی است که دارای سابقه کیفری هستند.

4- سلامت روانی و جسمانی:

اگر می خواهید سرایدار بتواند به خوبی به وظایف خود رسیدگی کند و همچنین با ساکنین رابطه خوبی نیز داشته باشد، حتما باید مطمئن شوید که این فرد دارای سلامت کامل روانی و جسمانی است و هیچگونه مشکل جسمی و روانی ندارد.

5- معرفی ضامن معتبر:

اگر فردی را استخدام می کنید که غریبه است و شناختی نسبت به او ندارید، حتما سعی کنید از او یک ضامن معتبر و سفته دریافت کنید تا به عنوان ضمانت نزد خودتان نگه دارید و خیالتان از بابت حسن انجام کار توسط آن شخص راحت باشد و از اتفاقات ناخوشایند آینده جلوگیری کنید.

6- آشنایی با اصول سرایداری:

شخصی که استخدام می کنید، باید با اصول سرایداری و اصول ایمنی مانند اطفا حریق و کارهای کوچک تاسیساتی و … آشنایی داشته باشد تا بتواند کارهای مختلف ساختمان را انجام دهد. به همین خاطر خیلی بهتر است اگر فردی را استخدام کنید که قبلا سابقه سرایداری داشته است و توانسته این کار را به خوبی انجام دهد.

تا به اینجا با اصول استخدام سرایدار آشنا شدید، حالا می خواهیم به سراغ چک لیست وظایف سرایدار ساختمان برویم و ببینیم که یک سرایدار چه وظایفی دارد؟

وظایف سرایدار ساختمان
وظایف سرایدار ساختمان

میدونستی که هوم سرویز، خدمات سرایداری و نگهبانی هم ارائه میده؟

چک لیست وظایف سرایدار ساختمان

کارهای زیر، جزو اصلی ترین وظایف سرایدار است:

1- نگهبانی و حفظ امنیت ساختمان اصلی ترین وظیفه سرایدار ساختمان:

اولین وظیفه یک سرایدار این است که کار نگهبانی ساختمان و حفظ امنیت و جلوگیری از سرقت های احتمالی را انجام دهد. البته گاهی اوقات ممکن است ساختمان یا مجتمع خیلی بزرگ باشد و یک فرد از عهده این کار بر نیاید که در این صورت باید نیروی کمکی نیز استخدام کنید. اما در ساختمان هایی با اندازه عادی سرایدار وظیفه نگهبانی و امنیت را نیز بر عهده دارد.

2- وظایف سرایدار ساختمان: انجام کارهای نظافتی ساختمان

یکی از مهمترین وظایف سرایدار، تمیز نگه داشتن ساختمان است و این فرد باید تمامی قسمت های ساختمان از جمله حیاط، راهروها، آسانسور، پله ها، پارکینگ، محوطه بیرونی و… را تمیز نگه دارد تا ساکنین بتوانند به راحتی از ساختمان استفاده کنند.

3- وظایف سرایدار ساختمان: برف روبی ساختمان

معمولا زمانی که بارش برف سنگین اتفاق می افتد و در ساختمان برف زیادی جمع می شود، وظیفه سرایدار است که برف روبی حیاط، محوطه بیرونی و پارکینگ را انجام دهد تا رفت و آمد ساکنین مختل نشود و بتوانند به راحتی عبور و مرور را انجام دهند.

4- وظایف سرایدار ساختمان: رسیدگی به فضای سبز

یکی دیگر از وظایف مهم سرایدار ساختمان، رسیدگی به فضای سبز ساختمان می باشد. این کار باید به این صورت انجام شود که کار آبیاری و کارهایی مانند هرس کردن و … به صورت روزانه انجام شود. در صورت نیاز کار جمع کردن برگ های افتاده نیز جزو این وظیفه است و سرایدار موظف به انجام آن خواهد بود.

5- وظایف سرایدار ساختمان: محافظت از تجهیزات ساختمان

تا جایی که برای سرایدار امکان دارد و در حوزه اختیارات او است، این شخص باید از تجهیزات ساختمان مانند آسانسور، تاسیسات گرمایشی و برقی و موارد دیگری که در ساختمان وجود دارند محافظت کند و در صورت نیاز تخلفاتی که در این زمینه انجام می شود را با مدیر ساختمان در میان بگذارد.

6- وظایف سرایدار ساختمان: جمع آوری زباله ها

این مورد البته اختیاری است و ممکن است جزو وظایف یک سرایدار قرار نگیرد؛ اما گاهی اوقات می توانید این موضوع را به صورت توافقی اجرا کنید. سرایدار می تواند توافق کند که در ساعت مشخصی، زباله ها را از واحدهای ساختمان دریافت کرده و به درب ساختمان منتقل کند تا توسط ماموران شهرداری جابجا شوند.

7- وظایف سرایدار ساختمان: حضور تمام وقت در ساختمان

همانطور که در اولین مورد اشاره کردیم وظیفه سرایدار این است که امنیت ساختمان را تامین کند. به همین خاطر این شخص باید از حال و احوال ساکنان ساختمان خبردار باشد. همچنین در صورت نیاز هنگامی که ساکنین می خواهند به مسافرت بروند با آنها هماهنگ باشد تا محافظت لازم از واحدها را نیز انجام دهد. همچنین در تعطیلات نیاز است این فرد در ساختمان حضور داشته باشد تا امنیت لازم را فراهم کند.

8- وظایف سرایدار ساختمان: جمع آوری شارژ ساختمان

سرایدار به نوعی نماینده مدیر ساختمان نیز محسوب می شود و به همین خاطر می تواند با هماهنگی مدیر ساختمان به صورت ماهانه و در زمانی مشخص، اقدام به جمع آوری شارژ پرداختی توسط واحدهای ساختمان کند و این پول را به مدیر تحویل دهد.

9- بررسی تاسیسات مختلف:

یکی دیگر از وظایف سرایدار این است که به صورت دوره ای تاسیسات گرمایشی و تاسیسات برقی را بررسی کرده و در صورت نیاز برای سرویس این قسمت ها از افرادی درخواست کمک کند تا از این تاسیسات به بهترین شکل نگهداری شود.

10- وظایف سرایدار ساختمان: روشن کردن چراغ ها در شب

یکی دیگر از وظایف سرایدار این است که پیش از تاریک شدن هوا، چراغ های قسمت های بیرون ساختمان و راهروها را روشن کند تا ساکنین راحت بتوانند به عبور و مرور بپردازند و مشکلی برایشان ایجاد نشود. البته به لطف چراغ های سنسور دار این وظیفه تقریبا در اکثر ساختمان ها از بین رفته است و دیگر نیازی نیست چراغ ها به صورت دستی روشن شوند.

11- کارهای رسیدگی به ساختمان:

یکی دیگر از وظایف سرایدار ساختمان که در چک لیست وظایف سرایدار باید به آن اشاره شود، این است که کارهایی مانند روغن کاری درب های اصلی ساختمان، تعویض لامپ های سوخته، محکم کردن دستگیره ها و… را انجام دهد تا مشکلی برای قسمت های مختلف ساختمان ایجاد نشود.

12- بازدید از بخش های مختلف ساختمان:

آخرین مورد از چک لیست وظایف سرایدار ساختمان این است که سرایدار باید از بخش های مختلف ساختمان مانند پشت بام بازدید کند و در صورت مشاهده مشکل یا تخلف سریعا به آن موضوع رسیدگی کند یا موضوع را با مدیر ساختمان در میان بگذارد. مثلا اگر کولر گازی ساکنین دارای نشتی بود باید به واحد موردنظر اطلاع دهد تا سریعا نسبت به تعمیر کولر گازی اقدام کنند. یا اگر یکی از ساکنین قوانین ساختمان را نقض کرده بود، باید این موضوع را به مدیر ساختمان اطلاع رسانی کند.

چک لیست وظایف سرایدار ساختمان
نگهبانی و حفظ امنیت ساختمان
انجام کارهای نظافتی ساختمان
برف روبی ساختمان
رسیدگی به فضای سبز
محافظت از تجهیزات ساختمان
جمع آوری زباله
حضور تمام وقت در ساختمان
جمع آوری شارژ ساختمان
بررسی تاسیسات مختلف
روشن کردن چراغ ها در شب
کارهای رسیدگی به ساختمان
بازدید از بخش های مختلف ساختمان
چک لیست وظایف سرایدار ساختمان

میدونستی که هوم سرویز، خدمات سرایداری و نگهبانی هم ارائه میده؟

نظافت منزل
نظافت منزل با هوم سرویز

جمع بندی

در این مقاله در مورد چک لیست وظایف سرایدار ساختمان صحبت کردیم و گفتیم که یک سرایدار چه وظایفی دارد و چطور باید آنها را رعایت کند و البته گفتیم که برخی از وظایف به صورت اختیاری هستند و خودتان می توانید آنها را کم یا زیاد کنید.

همچنین با هم بررسی کردیم که چطور می توانید یک سرایدار مناسب و کار درست استخدام کنید تا خیالتان بابت امور ساختمان راحت باشد.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید به بهترین شکل ممکن با چک لیست وظایف سرایدار ساختمان آشنا شوید و در استخدام چنین فردی در حد عالی عمل کنید و بهترین نتیجه ممکن را نیز دریافت کنید. برای مشاهده محتواهای آموزشی هوم سرویز می توانید به آپارات هوم سرویس یه سری بزنید.

نظافت ساختمان با تیم هوم سرویز
نظافت ساختمان با تیم هوم سرویز

نظافت منزل با تیم حرفه ای هوم سرویز

اگر به دنبال فردی مطمئن و حرفه ای برای نظافت منزل خود هستید، از تیم حرفه ای و باتجربه هوم سرویز برای نظافت منزل خود کمک بگیرید. هوم سرویز به شما مطمئن ترین و حرفه ای ترین نیروهای نظافتی را معرفی می کند تا کار شما به بهترین شکل ممکن انجام شود. برای ثبت درخواست نظافت منزل، روی دکمه های زیر کلیک کنید:

نظافت منزل با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

همچنین شما می توانید از خدمات نظافت منزل دوره ای و منظم هوم سرویز استفاده کنید تا خانه شما طبق برنامه ریزی مشخص و با هزینه مناسب تمیز شود. جدول زیر، هزینه خدمات نظافت هوم سرویز را نشان می دهد:

قیمت سرویس نظافت منزل
قیمت نظافت شرکت و محل کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا