زیبایی

بهترین متدهای درمان خانگی پینه پا و شادابی پوست پا

رازهای مراقبت از پوست پا

پینه ها خشک، سفت و بد شکل هستند و به طور ناگهانی از کف پا یا روی پا سر بر می‌آورند. پینه‌های پا، این پوست‌های زمخت که کف پای ما را شبیه بیابان‌های خشک و بی آب می‌کنند، مشکل خیلی‌ها هستند. زن و مرد و پیر و جوان هم ندارد. اما به غیر از گروهی که به زندگی مسالمت‌ آمیز با آنها عادت کرده‌اند، بعضی هم تمام تلاش خود را برای درمان پینه پا به کار می‌بندند. اگر در گروه دوم قرار می‌گیرید و دوست دارید پینه های پوست خود را درمان کنید، این مقاله را تا انتها بخوانید تا دریابید که درمان پینه چقدر آسان است و چقدر سریع می توانید پوست زیباتر و شاداب تری داشته باشید.

فهرست مطالب

پدیکور در خانه با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

مهم‌ترین نکاتی که باید درباره پینه پا و علل ایجاد آن بدانید

وقتی ناحیه‌ای از پا تحت فشار قرار می‌گیرد، شاید واکنش ما چندان شدید نباشد. اما درباره پوست این‌طور نیست. در واقع، آن ناحیه پس از تحمل زیاد، سرانجام واکنش خود را به صورت لایه‌های اضافی پوست نشان می‌دهد. پینه های پوستی، لایه‌هایی سخت و زمخت هستند که بیشتر در قسمت‌هایی مانند پاشنه پا رشد می‌کنند. با این حال، حتی زانو هم از خطر پینه در امان نیست.

جالب است بدانید که پینه، در حقیقت نوعی عکس‌العمل دفاعی پوست برای محافظت در مقابل محرک‌ها است. به همین دلیل هم، اغلب با درد همراه نیست و یک مشکل جدی پزشکی به حساب نمی‌آید؛ اما خوب ممکن است بر اثر برخی عوامل، پینه پا تبدیل به یک ضایعه دردناک و عفونی شود. در این صورت، تعلل جایز نیست و باید با یک پزشک مشورت کنید.

در این میان پرسش اصلی اینجا است که سر و کله پینه از کجا پیدا می‌شود؟ خوب؛ علل شکل‌گیری پینه اصلاً پیچیده نیستند و کاملاً به سبک زندگی ما مربوط می‌شوند. یکی از آنها، پوشیدن کفش نامناسب است. منظور از کفش نامناسب؛ کفش تنگ، گشاد و حتی کفش خیلی پاشنه بلند است.

شاید تعجب کنید، اما پوشیدن کفش و صندل بدون جوراب هم می‌تواند خطر ایجاد پینه را افزایش دهد. چرا که پای شما مدام به قسمت‌هایی از کفش سایش پیدا می‌کند و همین کافی است تا پینه‌ها، فرصت ظهور پیدا کنند. اما صرف ‌نظر از عوامل، درمان خانگی پینه پا چطور ممکن است؟ خوشبختانه پینه، علیرغم ظاهر ناخوشایند با روش‌های طبیعی و ساده، قابل درمان است. بیایید به اتفاق هم، نگاهی به این شیوه‌ها بیندازیم:

نخستین قدم برای درمان پینه پا، پینه پا را با آب گرم بردارید

آب گرم، بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنید، به شما کمک می‌کند. پس قبل از هر اقدام دیگری، پای پینه بسته خود را به مدت 20 دقیقه در یک لگن آب گرم خیس کنید. سپس آن را با حوله خشک کرده و برای مرحله بعدی آماده شوید! کمی تلاش کنید و ببینید که آیا قادر هستید تا آرام و به کمک انگشتان خود، یک لایه از پوست پینه را جدا کنید.

 اگر موفق نشدید، ناامید نشوید. بدون شک، پس از چند مرحله خیس کردن پا در آب گرم، حتی می‌توانید یک لایه کامل از پینه را از بین ببرید. بنابراین، آب گرم درمانی، اولین درمانی است که به شما توصیه می‌کنیم.

 استفاده از پد ضد‌ پینه؛ روش مؤثر برای درمان خانگی پینه پا

بهتر است از این پدهای کوچک نیز در کنار سایر درمان‌ها کمک بگیرید. پد ضد پینه از نمد، سیلیکون و چسب ملایم ساخته شده است. نحوه استفاده از آن نیز به این صورت است که در زیر کفش یا جوراب به کار می‌رود. به عبارت دیگر، این پدها ناحیه آسیب‌ دیده را تا بهبودی کامل از تحریک یا سایش حفظ می‌کنند. چسب پینه پا هم همین کاربرد را دارد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مانیکور و پدیکور بانوان هم ارائه میده؟
استفاده از پد و چسب پینه پا برای از بین بردن پینه
استفاده از پد و چسب پینه پا برای از بین بردن پینه

سرکه سیب، پینه سخت را نرم می‌کند

خواص سرکه سیب حتی برای درمان خانگی پینه پا هم به کار می‌آید. به عبارت دیگر، اسید موجود در سرکه سیب، پوست سخت پینه را نرم می‌کند. پس، 4 پیمانه آب و 1 پیمانه سرکه را با هم ترکیب کنید و پا را به مدت 20 دقیقه در آن قرار دهید. پس از بیرون آوردن، احتمالاً راحت‌تر می‌توانید یک یا دو لایه از پوست پینه را بکَنید. دقت کنید که در این مرحله، صبوری لازم است. بنابراین پوست را خیلی محکم نکشید؛ چون ممکن است منجر به آسیب دیدن پوست اطراف یا روی پینه و در نتیجه، عفونت شود.

درمان پینه پا با سرکه سیب
درمان پینه پا با سرکه سیب

روغن کرچک را امتحان کنید

یک روغن بد بو و بدمزه که کسی دوست ندارد گذرش به آن بیفتد! اما فواید همین روغن نه‌ چندان محبوب، حتی پینه پای شما را هم از بین می‌برد. در واقع، روغن کرچک، یک چرب‌ کننده طبیعی پوست است. وقتی که می‌خواهید پینه پا را برای ساییدن آماده کنید، آن را در آب گرم و 5 قاشق غذاخوری روغن کرچک بخیسانید. با این کار، هم پوست سخت پینه چرب می‌شود و هم ناحیه مورد نظر تسکین می‌یابد.

سنگ پا؛ ابزار قدیمی‌ها برای درمان پینه پا

این سنگ آتشفشانی که بخش جدایی ‌ناپذیر حمام‌های پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما بود، راه خوبی برای درمان پینه پا در منزل است. به ویژه، وقتی پینه در قسمت‌هایی مانند کف پا یا زیر آرنج سر بر آورده که دیدن آن سخت است. پس برای شروع درمان خانگی پینه پا با سنگ پا، اول پوست خشک پینه را کاملاً خیس کنید. حالا با سنگ پا به پینه فشار آورده و آن را در یک حالت چرخشی، به کف پا بسابید. بهتر است از خیر در آوردن کل پینه در یک جلسه بگذرید. انجام این کار به صورت تدریجی و طی چند جلسه، گزینه بهتری است.

از بین بردن پینه پا به کمک سنگ پا
از بین بردن پینه پا به کمک سنگ پا

برای درمان پینه پا می‌توانید پینه را سوهان بکشید

شاید تا الان تصور می‌کردید این، فقط ناخن‌ها هستند که به سوهان کشیدن نیاز دارند! اما به نظر می‌رسد پاها هم سوهان مخصوص به خود را دارند. سوهان پا از یک رنده آهنی و دسته پلاستیکی یا لاستیکی ساخته شده است و مثل سنگ پا، ابزاری برای لایه ‌برداری است. از این رو، کافی است بعد از خیس کردن پینه، آن را سوهان بکشید. بد نیست بدانید که این وسیله، پوست را نرم می‌کند. حتی بسیاری، هنگام دوش گرفتن هم از آن استفاده می‌کنند. مرطوب ‌کننده را بعد از سوهان کشیدن، از یاد نبرید.

نمک اپسوم؛ هم درمان خانگی پینه پا و هم ریلکسیشن

اگر اهل اسپا و ماساژ باشید، احتمالاً نام نمک اپسوم را شنیده‌اید. این نمک، هم نوعی لایه‌ بردار است و هم برای ریلکسیشن به کار می‌رود. بعضی‌ها نیز هنگام پدیکور در خانه، از نمک اپسوم استفاده می‌کنند. به هر حال، دانه‌های ریز این نمک، عضلات را شل کرده و پوست را هم تسکین می‌دهند. کافی است 3 قاشق غذاخوری از نمک را در یک لگن آب گرم بریزید و پا را درون آن قرار دهید. بعد از آن، برای درآوردن پوست پینه اقدام کنید.

کاربرد نمک اپسوم برای رفع پینه روی پا و کف پا
کاربرد نمک اپسوم برای رفع پینه روی پا و کف پا

وقتی سمباده برای درمان پینه پا، وارد عمل می‌شود

نگران نباشید! قرار نیست یک سطح فلزی را سمباده بکشید! کشیدن یک سمباده خیلی ملایم، آن هم به آرامی می‌تواند شما را از شر پینه خلاص کند. البته توصیه می‌کنیم که این روش را با یکی دیگر از شیوه‌های درمان خانگی پینه پا، ترکیب کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.
ابتدا پوست پینه را با کمک آب گرم یا محلول دیگری، نرم کنید. سپس با استفاده از سمباده، خیلی آرام روی پینه پا فشار وارد کنید. 3 حالت وجود دارد: یا حداقل یک لایه از پوست، جدا می‌شود، در حالت دوم، پوست پینه به طور کامل کنده می‌شود و گزینه سوم، هیچکدام است! بنابراین، اگر پینه مقاومت کرد، درمان را یک بار دیگر تکرار کنید. فراموش نکنید که برای این کار اصلاً نیازی به زور بازو و اعمال فشار ندارید.

روغن درخت چای؛ درمان خانگی پینه پا از قاره اقیانوسیه!

این روغن که بومی استرالیا است؛ یک محلول ضد قارچ، ضد باکتری و ضدعفونی ‌کننده طبیعی است. چند قطره از آن را در یک ظرف آب گرم بریزید و پا را در آن قرار دهید. زمانی که احساس کردید که پوست پینه، شروع به نرم و بلند شدن می‌کند، پا را از ظرف خارج کنید. بهتر است بدانید که روغن درخت چای، بسیار قوی است. در نتیجه، نگاه داشتن پوست بیش از 15 دقیقه در آن، به پوست آسیب می‌زند.

درمان پینه پا در طب سنتی با روغن درخت چای
درمان پینه پا در طب سنتی با روغن درخت چای

درمان پینه پا با جوش شیرین هم ممکن است

کمتر کسی است که نام جوش شیرین را در میان تکنیک‌های درمان خانگی پینه پا نشنیده باشد. البته درمان مورد نظر ما، نیازمند ترکیب یک عنصر اسیدی مانند آبلیمو با یک ماده شیمیایی مثل جوش شیرین است. به همین منظور، 2-3 قاشق غذاخوری آبلیمو را در یک لگن آب گرم ریخته و پاها را در آن بگذارید. پس از چند دقیقه، جوش شیرین را به آب اضافه کنید. جالب است بدانید که این کار، نوعی واکنش شیمیایی را ایجاد می‌کند که به محلول، قدرت بیشتری را برای از بین بردن پینه پا می‌دهد.

درمان پینه پا با جوش شیرین و آبلیمو
درمان پینه پا با جوش شیرین و آبلیمو

کرم لایه ‌بردار؛ درمان خانگی پینه پا به سبک جدید

اگر چندان حوصله استفاده از لایه ‌بردارهای دستی مثل سوهان، سمباده یا سنگ پا را ندارید؛ مهم نیست. می‌توانید با کرم یا لوسیون‌های لایه ‌بردار، سلول‌های مرده را از بین ببرید. محصولاتی که برای لایه برداری پینه پا به کار می‌روند، معمولاً حاوی سالیسیلیک ‌اسید یا لاکتات ‌آمونیوم هستند. ضمن اینکه، استفاده روزانه از آنها هم از تجمع سلول‌های مرده جلوگیری کرده و هم در طول زمان پوست را نرم می‌کند. البته دقت کنید که کرم‌های لایه ‌بردار پینه پا، مخصوص هستند. بنابراین، توصیه می‌کنیم حتما برچسب محصول را چک کنید. در صورت لزوم، از پزشک یا داروساز مشورت بگیرید. در صورت لزوم به پزشک متخصص جهت معاینه پزشکی مراجعه کنید.

لایه برداری پینه پا با کرم لایه ‌بردار مخصوص
لایه برداری پینه پا با کرم لایه ‌بردار مخصوص

برخی کرم‌های نرم‌ کننده، به رفع تدریجی پینه پا کمک می‌کنند

در صورتی که به دنبال کرم برای رفع پینه پا و درمان پینه پا می‌گردید، مرطوب ‌کننده‌های قوی و وازلین گزینه‌های خوبی هستند. کرم یا وازلین را روی پینه بمالید و اجازه دهید شب تا صبح بماند. با این کار، هم پینه نرم می‌شود و هم پوستتان دیگر خشک نمی‌شود. بعضی متخصصان حتی توصیه می‌کنند که بعد از مصرف این محصولات، جوراب بپوشید. دلیل این کار محافظت از ناحیه پینه پا و حفظ رطوبت در طول شب است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مانیکور و پدیکور بانوان هم ارائه میده؟

چه زمانی باید برای پینه پا به پزشک مراجعه کنیم؟

همانطور که قبلاً گفتیم، پینه پا مشکل خطرناکی نیست و نباید شما را نگران کند. در عین حال، استفاده از ابزارهای تیزی مانند تیغ برای از بین بردن آن نیز، به هیچ وجه راه‌گشا نخواهد بود. چون نتیجه، چیزی جز تحریک آن ناحیه، عفونت و حتی خونریزی نیست. پس نخست به سراغ انواع درمان خانگی پینه پا بروید. اما اگر، پینه پای شما شروع به چرک کردن، تغییر رنگ یا خونریزی کرد؛ حتماً به پزشک مراجعه کنید؛ به ویژه، اگر بیماری ‌هایی مانند دیابت یا مشکلات قلبی- عروقی دارید.

چطور از پینه پا پیشگیری کنیم؟

شک نداشته باشید که در این شرایط، پیشگیری بهتر و حتی آسان‌تر از درمان است. فقط کافی است چند نکته را رعایت کنید. مثلاً:

• انتخاب کفش را با حوصله و دقت انجام دهید. نه کفشی را بخرید که به پنجه‌های پای شما فشار بیاورد و نه کفشی که پایتان مدام در آن سر بخورد. استفاده زیاد از کفش‌های با پاشنه خیلی بلند هم تنها به پینه پا ختم نمی‌شود!
• اگر پاهای حساسی دارید، از پوشش‌های محافظ کمک بگیرید. یعنی پدهای نمدی یا همان بانداژهای مخصوص که روی نواحی تحت فشار، به کار می‌روند. در بازار حتی تجهیزاتی مانند جدا کننده انگشتان پا هم وجود دارد؛
• هر روز، پاها را با آب و صابون بشویید، کامل خشک کنید و سپس به آنها کرم مرطوب‌ کننده بزنید؛
• کفی فوم هم از فشار اضافی به پا جلوگیری می‌کند و دیگر نیازی به صرف وقت و هزینه برای درمان خانگی پینه پا نیست.

پوشیدن کفش پاشنه بلند؛ یکی از علل ایجاد پینه پا
پوشیدن کفش پاشنه بلند؛ یکی از علل ایجاد پینه پا

سوالات رایج درباره پینه پا

فرق پینه پا و میخچه چیست؟

تکه‌هایی از پوست که سخت، زمخت و خشن هستند، پینه نام دارند. اما میخچه، یک ضایعه کوچک‌تر و مخروطی شکل است که معمولاً در اطراف نقاط استخوانی پا ظاهر می‌شود.

آیا پینه پا خطرناک است؟

بهتر است بدانید که پینه به ندرت یک مسأله جدی و خطرناک تلقی می‌شود. مگر اینکه ترک برداشتن و خونریزی، منجر به ایجاد عفونت در آن شود. به طور کلی، پینه بیش از سلامتی، تهدیدی برای زیبایی پاها به شمار می‌رود.

پینه پا درد دارد؟

این عارضه معمولاً بدون درد است. اما اگر پینه‌ها، بیش از حد خشک شوند، در برخی نواحی مانند اطراف پاشنه پا ممکن است ترک بردارند. در آن صورت، احتمال درد و حتی خونریزی هم وجود دارد.

چطور می‌توان از بازگشت پینه پا جلوگیری کرد؟

پاسخ این سوال بستگی به علت ایجاد پینه دارد. برای مثال، اگر پینه پای شما ناشی از پوشیدن کفش‌های پاشنه ‌بلند باشد، باید آنها را کنار بگذارید. با این حال، بهترین و عملی‌ترین راه، استفاده منظم از کرم‌های مرطوب‌ کننده و مهربان بودن با پوست است.

درمان قطعی برای پینه پا وجود دارد؟

همانطور که گفتیم، درمان این مشکل منوط به از بین بردن علت به وجود آورنده آن است. تا زمانی که شما تمام راهکارهای بالا را برای درمان خانگی پینه پا به کار ببندید، اما همچنان از پاهایتان مراقبت نکنید؛ هیچ درمانی مؤثر نخواهد بود.

درمان دارویی پینه پا چیست؟

به طور معمول، درمان پینه پا به داروی خاصی نیاز ندارد. تنها در صورتی که خونریزی، چرک یا عفونت را در پینه مشاهده کردید، پزشک می‌تواند برای شما پماد آنتی ‌بیوتیک تجویز کند.

پدیکور در خانه با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

سخن پایانی

در این مطلب درباره یکی از شایع‌ترین مشکلات، یعنی پینه پا صحبت کردیم. همانطور که دیدید، بیشتر عواملی که باعث ایجاد این عارضه ناخوشایند می‌شوند، به راحتی قابل پیشگیری هستند. با این حال، حتی اگر مراقبت‌های شما نتیجه ندادند و پینه‌ها، به سراغتان آمدند نیز، درمان خانگی پینه پا، چندان دشوار نیست. با کمک چند لایه ‌بردار سنتی و مدرن، روغن و محلول می‌توانید مشکل را برطرف کنید. هر زمان که خواستید می توانید از تیم آرایشگران حرفه ای هوم سرویز برای ترمیم ناخن ها یا پدیکور در خانه کمک بگیرید تا پاهایی زیبا و لطیف داشته باشید.

ما در دیگر مقالات سایت و اپلیکیشن هوم سرویز نیز، اطلاعات جالبی را از دنیای زیبایی در اختیار شما قرار داده‌ایم. بنابراین شما این امکان را دارید تا نکات مربوط به مراقبت‌های پوست و مو را در هوم سرویز مطالعه کنید و زیباتر و شاداب تر باشید.

‫2 دیدگاه ها

  1. باسلام ، مطالبتان بسیار مفید بود ونگرانی من رو ازاینکه که شاید پینه پا خطرجدی ای برای سلامتی باشه برطرف کرد
    سپاس بسیار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا