لوله کشی و تاسیسات

ایرادات دستگاه تصفیه آب خانگی و روش حل آن‌ها

روشهای حل مشکلات دستگاه تصفیه آب

شاید جالب باشد بدانید که امروزه نزدیک به 80 درصد بیماری‌های جهان به دلیل مناسب نبودن آب اتفاق ‌می‌افتد! ‌به‌عبارتی، امروزه نوشیدن آب سالم ضرورت بیشتری پیدا کرده است. در این راستا، استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی، از بهترین روش‌ها برای نوشیدن آب سالم و بهداشتی است. با اینکه دستگاه های تصفیه آب خانگی بسیار کاربردی هستند؛ اما گاهی اوقات با ایرادات و مشکلاتی روبرو می شوند؛ در این نوشته می خواهیم درباره ایرادات دستگاه تصفیه آب خانگی با شما صحبت کنیم.

دستگاه‌های تصفیه آب غالبا برای سال‌های طولانی بدون هیچ مشکلی کار ‌می‌کنند؛ به خصوص اگر شرایط مناسب برای نگهداری آن‌ها رعایت شود. اما بدیهی است که تعمیر و نگهداری دوره‌ای این دستگاه‌ها نیز به منظور اطمینان از عملکرد صحیح آن‌ها لازم و ضروری است.

شاید شما هم در منزل خود دستگاه تصفیه آب داشته باشید و احتمالا برایتان اتفاق افتاده است که این دستگاه به درستی کار نکند. در واقع، وجود ایراد در دستگاه تصفیه آب ‌می‌تواند منجر به کارکرد نادرست آن شود. در این مقاله، رایج‌ترین ایرادات دستگاه تصفیه آب خانگی و روش حل آن‌ها تشریح شده است. از شما دعوت می کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید تا با مشکلات دستگاه تصفیه آب و روش حل آنها بیشتر آشنا شوید.

 

تعمیر دستگاه تصفیه با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

فهرست مطالب

دستگاه تصفیه آب خانگی
دستگاه تصفیه آب خانگی

ایرادات دستگاه تصفیه آب خانگی و روش حل آن‌ها

وقتی دستگاه تصفیه آب در منزل داشته باشید، معمولا یکی از این مشکلات را تجربه خواهید کرد:

1- روشن‌ نشدن دستگاه تصفیه آب

در اغلب موارد، روشن‌ نشدن دستگاه تصفیه آب به دلیل بروز مشکل در فشارهای سوییچ اتفاق ‌می‌افتد. به همین دلیل ابتدا باید برق دستگاه بررسی شود. برای این منظور چک کنید که هم برق ورودی و هم آب ورودی وجود داشته باشند. اگر برق دستگاه وصل باشد اما آب آن قطع شده باشد، دستگاه روشن نخواهد شد!

اگر آب دستگاه وصل باشد اما برق آن قطع شده باشد، دستگاه تصفیه روشن نمی‌شود. در صورت بروز این ایراد در دستگاه تصفیه آب خانگی، برای رفع آن‌ها اقدام کنید.

اما در صورتی‌که آب و برق ورودی هر دو وصل باشند، اما باز هم دستگاه تصفیه آب روشن نشود، ممکن است یکی از مشکلات زیر در دستگاه وجود داشته باشند:

  • عملکرد پمپ دچار مشکل شده است. برای این منظور سوکت ترانس و سوکت پمپ را خارج کرده و آن‌ها را مستقیما به یکدیگر متصل کنید. در صورتی‌ که پمپ دستگاه کار نکرد، احتمالا جریان برق ساختمان یا پریز برقرار نیست یا ممکن است ترانس دستگاه سوخته باشد. اگر پمپ سوخته باشد یا قفل شده باشد، دستگاه تصفیه آب خانگی کار نمی‌کند.
  • در این راستا، اگر ترانس و برق دستگاه مشکلی نداشته باشند، ‌می‌توانید برای بررسی عملکرد پمپ، کلگی آن را باز کرده و مجددا آن را امتحان کنید. اگر باز هم پمپ دستگاه کار نکرد، بهتر است تعمیر آن را به یک کارشناس متخصص در این زمینه بسپارید. شما می توانید عیب یابی دستگاه تصفیه آب را به کارشناسان حرفه ای و باتجربه هوم سرویز بسپارید.
  • ممکن است سایر سوکت‌ها به درستی در جای خود قرار نگرفته باشند.
  • ممکن است سنسور LP یا سنسور HP دستگاه دچار مشکل شده باشند.
  • ممکن است  فشار آب ورودی به دستگاه از حد مجاز پایین‌تر باشد. پمپ آب را چک کنید.
  • در نهایت ممکن است قسمتی از سیم‌کشی دستگاه پوسیده شده یا قطع شده باشد.

در صورت مواجهه با هر یک از این مشکلات ‌می‌توانید به سادگی برای رفع آن‌ها اقدام کنید.

2- خاموش روشن‌ شدن مکرر دستگاه تصفیه آب

یکی از رایج ترین ایرادات دستگاه تصفیه آب خانگی، خاموش روشن شدن مکرر آن است که بسیاری از افراد با این مشکل روبرو می شوند! اگر دستگاه تصفیه آب شما به‌ طور مکرر خاموش و روشن ‌می‌شود، احتمالا در فشار آب دستگاه مشکلی وجود دارد. در این گونه مواقع صدای دستگاه مانند تیک‌ تاک ساعت می شود و عقربه فشار سنج آن مکررا بالا و پایین ‌می‌رود.

زمانی که مشکل روشن و خاموش‌ شدن مکرر در دستگاه وجود دارد، 2 حالت مختلف اتفاق افتاده است. برای تشخیص ایراد موجود در دستگاه، ابتدا شیر مخزن را بسته و شیر برداشت دستگاه یا همان شیر روی سینک را باز کنید. آب ورودی دستگاه نیز باید باز بوده و برق دستگاه نیز باید وصل باشد.

  • در حالت اول، دستگاه به‌ صورت مداوم کار کرده و یک باریکه آب از شیر سینک خارج ‌می‌شود. در واقع، در این حالت هیچ مشکلی در دستگاه وجود ندارد. پس از آن اگر شیر سینک را ببندید، دستگاه تصفیه آب چند لحظه بعد خاموش خواهد شد. اما در صورتی‌ که پس از چند دقیقه دستگاه بدون استفاده‌ کردن پس از چند دقیقه روشن شد، احتمالا مشکلی در دستگاه وجود دارد که باید تعمیر شود.

    در صورت بروز این مشکل، فیلترها، پمپ و سایر قطعات دستگاه زودتر  خراب شده و مقدار زیادی آب هنگام تصفیه دور ‌می‌ریزد. این مشکل یا همان روشن‌ شدن دستگاه بدون استفاده از آن، غالبا به دلیل خارج‌ شدن آب مخزن از قسمتی از دستگاه است که معمولا به دلیل خرابی 3 قطعه مختلف در دستگاه اتفاق ‌می‌افتد:

    • خرابی شیر یک طرفه ادغام با شیر میکس یا در مسیر آن: غالبا درون شیر میکسی که روی دستگاه وجود دارد یا در مسیر آن یک شیر یکطرفه وجود دارد که جلوی برگشت آب را ‌می‌گیرد. اگر این شیر یکطرفه خراب شود و آب در مسیر برگردد، سبب خالی‌ شدن مخزن شده و به همین دلیل دستگاه مکررا روشن و خاموش خواهد شد.

      برای تست این قطعه ‌می‌توانید شیر میکس را کاملا بسته و مسیر آن را نیز قطع کنید و سپس مجددا عملکرد دستگاه را امتحان کنید.
    • خرابی شیر یک طرفه در مسیر خروجی تصفیه‌ شده از ممبران: در خروجی از ممبران 2 مسیر مختلف وجود دارد که یک مسیر به فاضلاب ختم شده و دیگری همان آب تصفیه شده است که به سنسور فشار بالا وارد ‌می‌شود. در مسیر ممبران تا سنسور فشار بالا باید یک شیر یک طرفه وجود داشته باشد؛ اگر شیر موجود خراب شده باشد، آب مخزن مجددا به ممبران برگشته و به فاضلاب ‌می‌ریزد.

      در این حالت پس از چند لحظه مخزن خالی شده و دستگاه روشن خواهد شد. در صورت روشن‌ شدن مکرر دستگاه بدون استفاده آن را از لحاظ عدم خرابی این شیر یکطرفه نیز بررسی کنید. برای این منظور ‌می‌توانید یک شیر یکطرفه سالم را درون سیستم دستگاه قرار داده و آن را تست کنید.
    • خرابی چهارراهی: برخی دستگاه‌های تصفیه آب شیر برقی نداشته و چهارراهی دارند. در صورت وجود چهارراهی خراب نیز دستگاه مکررا بدون استفاده روشن خواهد شد. برای تست این قطعه، زمانی که مخزن دستگاه پر شده و دستگاه خاموش ‌می‌شود، مسیر آب به این قطعه را مسدود کرده و نتیجه را مشاهده کنید.

      همچنین شما ‌می‌توانید قطعه موجود را با یک قطعه سالم جایگزین کرده یا موقتا قطعه را از مسیر خارج کنید و لوله‌های وارد شده به آن را به‌ صورت روبرو به هم متصل کنید. اگر در این حالت دستگاه روشن نشود، مشکل از خرابی قطعه چهارراهی است که ‌می‌توانید آن را با یک قطعه سالم تعویض کرده یا به جای آن از شیر برق استفاده کنید.

  • در حالت دوم، دستگاه تصفیه روشن ‌می‌شود، اما خیلی سریع خاموش شده و مکررا خاموش و روشن ‌می‌شود. این حالت نیز غالبا به دلیل بروز 3 مشکل مختلف ایجاد ‌می‌شود:

    • مسیر لوله آب ورودی به دستگاه دچار گرفتگی شده یا شیر آب ورودی تا نیمه باز شده است. همانطور که احتمالا ‌می‌دانید، در دستگاه‌های تصفیه سنسور فشاری تعبیه شده است که اگر میزان فشار آب ورودی از یک مقدار مشخص کمتر باشد، این سنسور منجر به خاموشی دستگاه خواهد شد.

      حالا اگر آب با فشار کافی به دستگاه نرسد، دستگاه پس از چند ثانیه کار کردن به دلیل افت فشار خاموش ‌می‌شود و پس از ورود آب، روشن خواهد شد. برای این منظور بهتر است مسیر آب ورودی به دستگاه را بررسی کرده و فشار آب ورودی را نیز چک کنید.
    • ممکن است سنسور فشار پایین خراب شده و قطع و وصل شود. همچنین ممکن است حد نرمال فشار آن، کاهش پیدا کرده باشد. ‌در این‌ صورت، بهتر است سنسورهای فشار پایین دستگاه را مجددا تنظیم کنید.
    • ممکن است فیلتر الیافی بسیار کثیف شده و جلوی عبور آب را بگیرد. ‌در این‌ حالت آب به اندازه کافی به سنسور نمی‌رسد و به همین دلیل، به دلیل عملکرد سنسور، دستگاه مرتبا روشن و خاموش خواهد شد.

در صورت بروز هر یک از این مشکلات باید در کمترین زمان ممکن برای رفع آن اقدام کنید تا از خرابی سایر قطعات جلوگیری کرده باشید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات دستگاه تصفیه آب هم ارائه میده؟

خاموش روشن شدن مکرر دستگاه تصفیه آب
خاموش روشن شدن مکرر دستگاه تصفیه آب

3- کم‌ بودن یا صفر بودن آب تولیدی توسط دستگاه تصفیه

در برخی مواقع، دستگاه تصفیه شما روشن ‌می‌شود؛ اما ممکن است هیچ آبی تولید نکند. در حالت عادی، زمانی که دستگاه تصفیه روشن شده و شیر برداشت روی سینک باز ‌می‌شود، باید یک باریکه آب از شیر خارج شود. در این مواقع، دستگاه باید در مدت‌ زمانی کمتر از 6 دقیقه یک ظرف 1 لیتری را از آب پر کند.

اگر آبی از دستگاه خارج نشد، در ابتدا، مطمئن شوید که موتور دستگاه روشن شده و به درستی کار ‌می‌کند. اما اگر آبی خارج نشود، غالبا به دلیل مشکل یا خرابی در شیر مخزن یا خود مخزن ‌است.

در اینگونه مواقع، اگر دستگاه روشن ‌می‌شود اما آب خروجی بسیار کم یا صفر است، به عدد نمایش داده‌ شده توسط گیج فشار روی دستگاه دقت کنید. در صورتی‌ که این عدد از psi50 کمتر باشد، ممکن است کم‌ بودن یا صفربودن آب خارج‌ شده به دلیل موارد زیر باشد:

  • جریان فاضلاب بیشتر از جریان استانداردش بوده یا قطعه محدودکننده فاضلاب دستگاه خراب شده باشد. برای تست این قطعه ‌می‌توانید لوله‌ای از دستگاه تصفیه که به فاضلاب متصل شده است را خارج کرده و مسیر آن را مسدود کنید. در این حالت، اگر فشار گیج به بالای psi100 برسد و مقدار آب خروجی نیز افزایش پیدا کند. مشکل از خرابی قطعه محدود کننده فاضلاب است.
  • فشار دستگاه به اندازه کافی نمی‌باشد و در واقع فشار لازم تامین نمی‌شود.
  • میزان فشار و حجم آب ورودی به دستگاه تصفیه آب بسیار پایین است.
  • آب ورودی به دستگاه فشار مناسبی دارد؛ اما در مسیر عبور از فیلترها، شیر برقی و یا  در مسیر سایر اتصالات، دچار افت ‌می‌شود. ‌در این‌ صورت زمانی که آب به پمپ ‌می‌رسد فشار کمی ‌دارد.

اما اگر فشار گیج روی دستگاه از مقدار psi50 بیشتر باشد و میزان آب تولیدی دستگاه بسیار کم یا صفر باشد، غالبا در تولید دستگاه مشکلی وجود دارد و احتمالا مشکل از کم‌ بودن تولید فیلتر ممبران است.  

روشهای حل مشکلات دستگاه تصفیه آب
روشهای حل مشکلات دستگاه تصفیه آب

4- خارج‌ نشدن آب از شیر برداشت یا همان شیر سینک دستگاه تصفیه آب خانگی

در برخی موارد ممکن است از شیر برداشت دستگاه تصفیه آب که روی سینک ظرفشویی قرار دارد، هیچ آبی خارج نشود که این مشکل غالبا به دلایل زیر رخ ‌می‌دهد:

  • روشن‌ نشدن دستگاه: برای تست این موضوع شیر برداشت را باز کنید و در این حالت دستگاه باید روشن شود. اگر دستگاه روشن‌ نشد، دلایل روشن‌ نشدن دستگاه تصفیه آب را که در بالاتر به آن‌ها اشاره شد، بررسی کنید.

لوله آب متصل به مخزن را باز کنید. اگر پس از باز کردن این لوله دستگاه شروع به کار کرد،  احتمالا یکی از مشکلات زیر در دستگاه رخ داده است:

  • اتصالات فیلترهای بالایی بیشتر از حد مجاز در فیلتر پیچانده شده‌اند که معمولا بعد از تعویض فیلتر این حالت رخ ‌می‌دهد.
  • در قسمتی از لوله‌کشی آب دستگاه، لوله‌ها دچار خم‌شدگی شده‌اند.
  • فیلترهای بالایی یا همان فیلترهای پست‌کربن یا مینرال دچار گرفتگی یا کیپ‌ شدگی شده‌اند.

در حالت بعدی، اگر دستگاه روشن شده باشد اما پمپ لرزش داشته و هیچ آبی از شیر برداشت خارج نشود، باید دستگاه را از لحاظ عدم وجود مشکل در موارد زیر بررسی کنید:

  • جریان آب فاضلاب باید برقرار باشد؛ در غیر این‌ صورت آب ورودی به دستگاه تصفیه وجود نداشته یا در قسمتی از دستگاه قبل از هوزینگ ممبران، مسیر آب مسدود شده است. برای این مورد ‌می‌توانید فیلتر مربوطه یا شیر برقی را در ابتدا چک کرده و جریان قبل و بعد از آن‌ها را نیز بررسی کنید. در صورتی‌ که در این اجزا مشکلی وجود نداشت ‌می‌توانید مسیر لوله ورودی تا هوزینگ ممبران را نیز بررسی کنید. شما می توانید برای لوله کشی آب و فاضلاب از تیم متخصص هوم سرویز کمک بگیرید.
  • جریان آب فاضلاب وجود دارد؛ اما دستگاه، آب تصفیه‌ شده تولید نمی‌کند. در این حالت باید شیر مخزن را برداشته، شیر آب ورودی و شیر برداشت را باز کنید. اگر آب خارج نشد، مشکل از عدم تولید آب تصفیه‌ شده توسط دستگاه است. برای این منظور نیز ‌می‌توانید راه‌حل‌های مربوط به کم‌ بودن یا صفر بودن آب تولیدی توسط دستگاه را بررسی کنید.

افت فشار دستگاه تصفیه آب
افت فشار دستگاه تصفیه آب

میدونستی که هوم سرویز، خدمات دستگاه تصفیه آب هم ارائه میده؟

5- عدم تامین فشار لازم توسط پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی

همانطور که احتمالا ‌می‌دانید، حداقل فشار لازم برای عملکرد دستگاه تصفیه مقدار psi50 است که اگر این فشار کافی فراهم نشود، پمپ به‌ خوبی کار نمی‌کند. برای تست میزان فشار، دستگاه را روشن کرده و مطمئن شوید که در حال کار است. شیر مخزن باید بسته باشد و شیر برداشت نیز باید باز باشد.

در این حالت، به گیج فشار روی دستگاه دقت کنید. اگر مقدار آن از psi50  بیشتر بود، یعنی فشار دستگاه مناسب است؛ اما اگر از این میزان کمتر باشد، فشار لازم تامین نشده و باید مشکلات موجود برطرف شود. در این راستا، اگر فشار آب خروجی از شیر برداشت کم باشد یا برای چند لحظه بالا باشد و به‌ سرعت کم شود، احتمالا مشکل از مخزن دستگاه است. در این گونه مواقع ممکن است:

  • دیافراگم پاره شده و مخزن خراب شده باشد. ‌در این‌ صورت آب به ناحیه ذخیره هوا وارد شده و مخزن پر از آب و سنگین ‌می‌شود. برای تست این موضوع ‌می‌توانید ورود هوای مخزن را چک کرده و آن را کمی‌ فشار دهید تا هوا خارج شود.

    در این حالت اگر به‌ جای هوا، آب خارج شد، یعنی دیافراگم پاره شده یا مخزن خراب شده است. اگر این حالت اتفاق افتاده باشد باید مخزن را تعویض کنید.
  • با گذشت زمان، فشار هوا در ناحیه هوای فشرده کاهش یافته باشد. در این حالت هوای مخزن کاهش یافته و نیاز به شارژ مجدد دارد. اگر این مورد رخ داده باشد، فشار آب خروجی پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، بسیار کم ‌می‌شود.

    همچنین اگر قسمت ورودی هوا فشار داده شود ممکن است مقداری هوا بیرون آمده یا اصلا هوا بیرون نیاید؛ اما به‌ هیچ عنوان نباید از مخزن آب بیرون بیاید. در این حالت، مخزن باید با استفاده از یک تلمبه هوا مجددا شارژ شود.

اگر فشار پمپ از psi50 کمتر باشد و مشکل از مخزن دستگاه نباشد، ابتدا باید میزان آب تصفیه‌ شده بررسی شود. برای این منظور، شیر مخزن و شیر میکس دستگاه را بسته و شیر برداشت را باز کنید. پس از حدود 1 دقیقه از شروع به کار دستگاه، میزان آب خروجی را بررسی کنید. در این حالت باید یک باریکه کم از آب، از شیر خارج شود. اگر میزان آب خروجی خیلی بیشتر باشد، موارد زیر باید بررسی شوند:

  • شیر میکس باید بسته باشد و آبی از آن رد نشود.
  • فیلتر ممبران باید درون هوزینگ آن قرار داشته باشد.
  • هوزینگ ممبران نیز باید سالم باشد.
  • چهار راهی دستگاه باید سالم بوده و میزان زیادی آب را عبور ندهد.
  • میزان خروجی آب به فاضلاب نیز باید بررسی شده و قطعه محدود کننده فاضلاب نیز باید سالم باشد.
  • میزان آب ورودی به دستگاه باید مناسب باشد.
  • کلگی یا هد موتور دستگاه باید سالم باشد و فشار لازم را تامین کند.
  • خود پمپ و قطعاتش مانند بلبرینگ‌ها و سیم پیچ‌های داخلی باید کاملا سالم باشند.

در برخی موارد ممکن است فیلتر ممبران دستگاه خراب شده و میزان زیادی آب را عبور دهد که ‌در این‌ صورت باید یک فیلتر ممبران جدید را در سیستم قرار دهید. همچنین ممکن است ترانس دستگاه ضعیف شده باشد و نتواند برق کافی را به پمپ برساند.

توجه داشته باشید که ممکن است گیج فشار خراب بوده و فشار را به درستی نشان ندهد. ‌در این‌ صورت برای رفع این مشکل از ایرادات دستگاه تصفیه آب خانگی، نیاز است که گیج فشار تعویض شود.

6- افت فشار آب دستگاه تصفیه آب

همانطور که در بالاتر اشاره شد، مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل افت فشار در دستگاه‌های تصفیه آب، وجود ایراد در مخزن دستگاه است. اما در صورتی‌ که راه‌حل‌های گفته‌ شده در مورد قبلی مورد بررسی قرار گرفته و افت فشار آب خروجی ربطی به مخزن نداشته باشد احتمالا مشکل در قسمت دیگری از دستگاه است.

در واقع، در صورت شارژ مخزن و بالا بودن فشار خروجی مخزن اگر باز هم دستگاه تصفیه افت فشار داشته باشد، یکی از حالت‌های زیر اتفاق افتاده است:

  • برخی از فیلترها مانند فیلترهای قلیایی منجر به افت فشار ‌می‌شوند تا آب با سرعت کمتری عبور کند. ‌در این‌ صورت فیلتر برای قلیایی‌ کردن آب فرصت کافی را دارد.
  • در برخی مواقع قیلترهای پست‌کربن دستگاه که غالبا نامرغوب هستند دچار گرفتگی داخلی شده و به همین دلیل سرعت جریان آب به شدت کاهش پیدا می‌کند. این حالت بیشتر اتفاق ‌می‌افتد و به‌ سادگی قابل رفع است. برای این منظور ‌می‌توانید با بیرون آوردن فیلتر آن را مجددا در جهت معکوس بسته یا به کل آن را تعویض کنید.
  • در سایر موارد نیز ممکن است اتصالات ورودی و خروجی فیلترها بیشتر از حد معمول پیچانده شود. ‌در این‌ صورت غالبا اتصالات به درون فیلتر رفته و مسیر آب مسدود ‌می‌شود. برای این منظور نیز ‌می‌توانید اتصالات را باز کرده و مجددا ببندید.

اختلال در عملکرد دستگاه تصفیه آب
اختلال در عملکرد دستگاه تصفیه آب

7- زیاد بودن میزان آب فاضلاب در دستگاه تصفیه آب

یکی از قطعات مهم دستگاه تصفیه آب، محدودکننده فاضلاب است که میزان آب خروجی از دستگاه به فاضلاب را کنترل ‌می‌کند. در حالت عادی، میزان آب خروجی دستگاه به فاضلاب در حالتی که شیر مخزن بسته و شیر روی سینک باز است و ‌به‌ عبارتی دستگاه در حال کار کردن است، باریکه کمی‌ از آب خواهد بود.

اما اگر میزان آب خروجی دستگاه به فاضلاب بسیار زیاد باشد و گیج فشار نیز عددی کمتر psi60 را نشان دهد، موارد زیر باید مورد بررسی قرار بگیرند:

  • محدودکننده فاضلاب باید روی دستگاه نصب بوده و به ‌درستی کار کند.
  • عدد محدودکننده فاضلاب باید با ممبران در تناسب باشد.

برای بررسی عملکرد صحیح محدودکننده فاضلاب، ‌می‌توانید لوله خروجی به فاضلاب را خم کرده تا موقتا مسیر آن مسدود شود. سپس عدد گیج فشار دستگاه را بررسی کنید. اگر در این شرایط میزان فشار از psi100 بیشتر بود، نشان‌دهنده میزان خروجی زیاد فاضلاب بوده و نیاز به تعویض قطعه محدود کننده فاضلاب وجود خواهد داشت.

8- کار کردن یکسره دستگاه تصفیه و خاموش‌ نشدن آن

یکی از رایج‌ترین مشکلات دستگاه تصفیه آب، خاموش‌ نشدن و یکسره کار کردن آن است که منجر به بروز مشکلاتی در قطعات دستگاه، افزایش هزینه‌ها و هدر رفتن آب ‌می‌شود. به همین دلیل بهتر است این مشکل به‌طور منظم بررسی شود. بدیهی است که دستگاه تصفیه هنگا‌می‌ که در حال پر کردن مخزن تصفیه آب است، روشن ‌می‌باشد.

در این زمان، پمپ و شیر برقی دستگاه نیز روشن هستند و آب به فاضلاب مقدار کمی‌ ریزش خواهد داشت؛ اما پس از پر شدن مخزن، دستگاه باید خاموش شده و جریان فاضلاب نیز باید قطع شود. معمولا در اکثر دستگاه‌ها، مدت‌زمان پرشدن مخزن اگر کاملا خالی باشد، تازمانی که کاملا پر ‌می‌شود، حداقل نیم ساعت و حداکثر 2 ساعت خواهد بود.

در این‌ صورت، اگر پس از گذشت مدت‌زمان زیادی، دستگاه هنوز هم روشن بود، نشان‌دهنده بروز یک‌سری مشکلات در دستگاه است که باید بررسی و رفع شوند.

برای این منظور ابتدا شیر میکس و شیر مخزن را بسته، شیر ورودی آب دستگاه و شیر برداشت روی سینک را باز کرده و دستگاه را به برق متصل کنید. در این حالت دستگاه شروع به کار کرده و باریکه ای از آب تولید ‌می‌شود. در این حالت باید موارد زیر را بررسی کنید:

  • میزان آب خروجی از شیر برداشت باید در حد متعادل باشد. اگر این میزان بسیار کم بوده یا صفر باشد، بهتر است راه‌حل‌های موجود برای این مشکل مورد بررسی قرار بگیرد که غالبا به دلیل خراب‌ شدن ممبران اتفاق‌ می‌افتد.
  • عدد نشان داده‌ شده روی گیج فشار دستگاه باید بالاتر از psi50 یا bar4 باشد. در صورتی‌ که میزان این مقادیر کمتر باشد یعنی دستگاه فشار لازم را ندارد و دچار افت فشار شده است. به همین دلیل باید راه‌حل‌های مربوط به رفع افت فشار دستگاه تصفیه مورد بررسی قرار بگیرد.
  • در صورتی‌ که فشار بالاتر از psi50 بوده و میزان آب بسیار کمی ‌از شیر برداشت خارج شود باید ابتدا شیر برداشت را بسته و به مدت 1 دقیقه صبر کنید. اگر دستگاه خاموش شود مشکل از مخزن دستگاه تصفیه آب است که فشار هوای مناسب را ندارد. ‌در این‌ صورت لازم است مخزن مجددا شارژ شده و فشار لازم تامین شود.

    اما در صورتی‌ که دستگاه خاموش شده و مجددا چند لحظه بعد روشن ‌می‌شود، باید مشکلات مربوط به روشن‌ شدن و خاموش‌ شدن مکرر دستگاه مورد بررسی قرار گرفته و این مشکلات رفع شوند.

تعمیر دستگاه تصفیه با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله، مهم‌ترین ایرادات دستگاه تصفیه آب خانگی که رایج‌ترین آن‌ها محسوب می‌شوند ذکر شده و راه‌حل‌های موجود برای رفع این ایرادات نیز تشریح شدند. در صورت مواجهه با هرکدام از این مشکلات می‌توانید خود برای رفع آن اقدام کرده یا از یک کارشناس متخصص در این زمینه کمک بگیرید. شما می توانید تعمیر و عیب یابی دستگاه تصفیه آب و لوله بازکنی خود را به تیم حرفه ای و متخصصین لوله کشی و تاسیسات هوم سرویز بسپارید تا تمام خدمات شما در سریعترین زمان ممکن و با هزینه مناسب برطرف شود و بتوانید از آب سالم و بهداشتی در منزل خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا