خانگی و ساختمانی

مهم‌ترین کدهای خطای آسانسور + رفع ارور آسانسور

در دنیای امروز که همه ما به دنبال راحتی و آسایش بیشتر هستیم، استفاده از آسانسور در آپارتمان‌های کوچک و بزرگ بسیار رایج شده است و نبود آسانسور حتی برای لحظه‌ای، باعث می‌شود حسابی اذیت شویم و نتوانیم به‌راحتی رفت‌وآمد خودمان را انجام دهیم.

مخصوصاً در خانه‌هایی که کودکان کوچک یا افراد سالمند زندگی می‌کنند، نیاز به آسانسور بسیار بیشتر احساس می‌شود و افراد باید از آسانسور استفاده کنند تا رفت‌وآمد برایشان راحت‌تر باشد.

به دلیل اهمیت بالای وجود آسانسور در ساختمان و کاربرد زیاد آن، باید آسانسور به‌صورت دوره‌ای سرویس شود و در صورت نیاز، باید به تعمیرکار آسانسور رجوع کنید تا مشکلات جدی برای آسانسور ایجاد نشود.

در هنگام سرویس آسانسور، باید خطاهای موجود در آسانسور توسط متخصص بررسی شود تا بتواند کدهای خطا را بررسی کند در نهایت با توجه‌ به راه‌حل‌های موجود، خطایابی و رفع مشکل آسانسور را انجام دهد. این کار معمولاً از طریق تابلو فرمان آسانسور انجام می‌شود که یا در اتاق آسانسور نصب شده است یا در موتورخانه و اتاق برق وجود دارد.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد مهم‌ترین کدهای خطای آسانسور و رفع ارور آسانسور صحبت کنیم و بگوییم که اگر در آسانسور خودتان کدهای مختلف را مشاهده کردید، بتوانید به‌راحتی آنها را خطایابی کرده و متوجه شوید که مشکل دقیقاً از کجای آسانسور است تا به این روش سریعاً برای تعمیر آسانسور خودتان اقدام کنید.

بنابراین، اگر آسانسور ساختمان شما دچار مشکل و خطا شده است و نمی‌دانید که این خطاها نشان‌دهنده چه هستند و چطور باید آنها را برطرف کنید، از شما می‌خواهیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید تا این کار را به‌راحتی انجام دهید.

رفع خطاهای آسانسور
رفع خطاهای آسانسور

مهم‌ترین کدهای خطای آسانسور + رفع ارور آسانسور

یکی از مهم‌ترین بخش‌های آسانسور که می‌توان گفت به‌عنوان قلب آسانسور کار می‌کند، تابلو فرمان است. تابلو فرمان بخشی است که تمامی قطعات و قسمت‌های دیگر آسانسور به آن مرتبط هستند و کار تعمیر و تنظیم بخش‌های مختلف از این قسمت انجام می‌شود.

تابلو فرمان آسانسور در توسط شرکت‌های مختلفی ساخته می‌شود که معمولاً هر شرکت، روش ساخت خاص خود را دارد و ممکن است کدهای خطا و حتی طرز استفاده هر تابلو فرمان با دیگری متفاوت باشد. اما شما می‌توانید کدهای خطا را در دفترچه راهنمای هر تابلو فرمان ببینید و با استفاده از آن کار عیب‌یابی آسانسور را انجام دهید.

در تابلو فرمان نمایشگر کوچکی قرار دارد که این نمایشگر معمولاً کدهای خطا را به شما نمایش می‌دهد و اگر در تعمیر آسانسور وارد باشید، می‌توانید باتوجه‌به این خطاها کار عیب‌یابی را به‌راحتی انجام دهید.

اما اگر در عیب‌یابی و تعمیر آسانسور تجربه‌ای ندارید، توصیه ما این است که شدیداً از این کار خودداری کنید و کار را به یک فرد متخصص بسپارید تا در سریع‌ترین زمان و بدون ایجاد مشکلات جدی، برایتان انجام دهد. برای تعمیر آسانسور ساختمان خود، می‌توانید این کار را به متخصصان هوم سرویز بسپارید تا به بهترین شکل ممکن، این کار را برای شما انجام دهند.

در بخش بعدی این مقاله، می‌خواهیم با هم برخی از مهم‌ترین کدهای خطای آسانسور را بررسی کنیم و همچنین به شما راه‌حل مشکلات آسانسور را توضیح می‌دهیم تا بتوانید با شناخت بخش‌های مختلف آسانسور، این خطاها را برطرف کنید.

رفع ارور آسانسور
رفع ارور آسانسور

مهم‌ترین کدهای خطای آسانسور + رفع ارور آسانسور

در ادامه ابتدا با هم کدهای خطای مربوط به تابلو فرمان را بررسی می‌کنیم تا بتوانید با این خطاها و راه‌حل هرکدام از این خطاها آشنا شوید. سپس با هم به بررسی کدهای خطای درایو آسانسور می‌پردازیم تا بتوانید با آنها هم آشنایی پیدا کنید و در نهایت به این کدها به‌خوبی تسلط پیدا کنید.

کدهای خطای تابلو فرمان آسانسور

کد خطادلیل خطاراه‌حل
DOOR IS OPEN ۴۰۱- FL G MU۰۱ MD۰۱کنتاکت دوشاخه برق طبقات و قطعی در سوئیچ‌های قارچیچک‌ کردن و رفع مشکل کنتاکت دوشاخه برق، رفع قطعی سوئیچ‌های قارچی در ته چاه آسانسور
SAFTY_/_EO ۴۲۰- FL ۳ MU۰۸ MD۰۸قطعی سوئیچ‌های پایین و بالا و قارچی ته چاه، خراب‌شدن فیوز 110 ولت، متصل نبودن کنتاکت دو شاخه برق طبقاتچک‌ کردن و رفع مشکل کنتاکت دوشاخه برق، رفع قطعی سوئیچ‌های قارچی در ته چاه آسانسور، رفع مشکل فیوز 110 ولت
OPENING ERROR E۸- FL ۳ MU۰۷ MD۰۷ضعیف‌شدن موتور برای باز کردن درب، چسبیدن لته‌های کابین به کف که مانع باز شدن درب می‌شودچک‌کردن موتور و تقویت آن برای رفع مشکل، جداکردن لته‌های کابین و کف برای حل مشکل باز و بسته‌شدن درب
DOOR OPEN- FL ۶ MU۱۳ MD۱۳طولانی‌ شدن باز شدن درب آسانسور، متصل نبودن دوشاخه یک ‌طبقه خاصرفع مشکل باز نشدن درب آسانسور در مدت طولانی، اتصال دوشاخه طبقات
error Mainفعال‌شدن همه ورودی‌ها، غیرفعال‌ شدن همه ورودی‌هاچک‌کردن ورودی‌ها و رفع مشکل فعال یا غیرفعال‌شدن آنها
۷۱ on Errorقطع مدار ایمنی از نقطه 71 حرکت آسانسوربررسی مشکل قطع‌ شدن مدار ایمنی و رفع آن
۶۶ on Errorقطع مدار ایمنی از نقطه 66 حرکت آسانسوربررسی مشکل قطع‌ شدن مدار ایمنی و رفع آن
۶۸ on Errorقطع مدار ایمنی از نقطه 68 حرکت آسانسوربررسی مشکل قطع‌شدن مدار ایمنی و رفع آن
Error Contactorوجود مشکل در تیغه کمکی کنتاکتورهابررسی تیغه کمکی کنتاکتور و رفع مشکلات احتمالی آن
Error FTOداغ‌ شدن موتور و فعال‌شدن سنسور حرارتیرفع مشکل داغ‌ شدن موتور و خاموش‌ کردن سنسور حرارتی
Error Crv & Mrvفعال‌ شدن هم‌زمان رویزیون کابین و تابلو فرمانبررسی مشکل رویزیون باکس و رفع مشکل آن
Error Travelوجود مشکل حرکتی در آسانسوررفع موانع و مشکلات مربوط به حرکت آسانسور
Error Ca1 & Canفعال‌ شدن همزمان سنسورهای اضطراری آسانسوربررسی دلیل فعال‌ شدن سنسورهای اضطراری و رفع آن
Direction Faultمشکل در اتصال can و ca1رفع مشکل اتصال موارد گفته شده
Fault Bypass Safetyمشکل در مدار ایمنیبررسی و رفع مشکل موجود در مدار ایمنی آسانسور
Closing Time outطولانی‌ شدن بسته‌ شدن درب آسانسوربررسی مشکل و رفع آن برای بسته‌ شدن درب آسانسور
Error Load Overظرفیت کابین بیش از حد مجاز استایجاد محدودیت ظرفیت و رفع مشکلات احتمالی
Error Load Overوجود پارامترهای نامعتبر در حافظه سیستمریست حافظه سیستم یا پاک‌ کردن پارامترهای نامعتبر
کدهای خطای آسانسور

خطاهای مربوط به درایو آسانسور

همان‌طور که قبل از این باهم بررسی کردیم، ابتدا به بررسی خطاهای موجود در تابلو فرمان آسانسور پرداختیم و حالا می‌خواهیم به سراغ بررسی کدهای مربوط به درایو آسانسور برویم. برای رفع مشکلات آسانسور باید با این کدهای خطای آسانسور نیز آشنا شوید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات سرویس و نگهداری آسانسور هم ارائه میده؟

درایو آسانسور، قسمتی است که کنترل سرعت و شتاب موتور آسانسور را انجام می‌دهد و وجود آن کمک می‌کند که بتوانید کنترل مناسبی روی نحوه حرکت آسانسور داشته باشید. به همین خاطر بررسی کدهای موجود در این قسمت نیز الزامی است.

1- خطای LF در درایو آسانسور:

این خطا معمولاً به‌خاطر وجود مشکلات و تداخل‌هایی در قطعات الکتریکی ایجاد می‌شود و باید برای رفع آن اقدام کنید تا بتوانید در بهبود حرکت و کنترل سرعت آسانسور بهتر عمل کنید.

برای رفع این مشکل می‌توانید راه‌های زیر را بررسی کنید:

  • بررسی اتصال UVW به موتور آسانسور
  • بررسی نبود مشکل و اتصال در اینورتر (در صورت وجود مشکل، برای تعمیر این قطعه اقدام کنید)
  • چک‌ کردن وجود ولتاژهای مناسب بین ترمینال‌های مختلف درایو

این روش‌ها می‌توانند در رفع این خطا به شما کمک کنند؛ اما اگر با استفاده از آنها موفق به رفع مشکل نشدید، توصیه ما این است که حتماً به یک متخصص آسانسور مراجعه کنید تا بررسی عمیق‌تری را برایتان انجام دهد.

2- فرمان نگرفتن درایو:

گاهی اوقات این مشکل در آسانسور ایجاد می‌شود که تابلو فرمان به درایو فرمان می‌دهد تا کارهای مختلفی را انجام دهد؛ اما درایو فرمان را دریافت نمی‌کند. در این حالت باید کارهای زیر را انجام دهید تا بتوانید مشکل را سریعاً برطرف کنید:

  • چک کنید بعد از فرمان تابلو فرمان، چراغ BB روی تابلو خاموش شود و درایو، فرمان حرکت را صادر کند. اگر چراغ خاموش نشد احتمالاً درایو فرمان را نمی‌گیرد یا اجرا نمی‌کند.
  • تست فعالیت مناسب ورودی‌های درایو و تابلو فرمان و در صورت نیاز حل مشکلات مربوط به این بخش‌ها
  • چک‌کردن سیم‌کشی و رفع مشکلات احتمالی که ممکن است در سیم‌کشی وجود داشته باشد
  • خراب بودن برد 0/1 و ضرورت تعمیر برد آسانسور. در این حالت بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید تا کار تعمیر برد را برایتان انجام دهد.

این موارد نیز راه‌حل‌هایی هستند که برای رفع خطای فرمان نگرفتن درایو از تابلو فرمان می‌توانید از آنها استفاده کنید.

تعمیر آسانسور
تعمیر آسانسور

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد مهم‌ترین کدهای خطای آسانسور + رفع ارور آسانسور صحبت کردیم و گفتیم که اصلاً چرا آسانسور ارور می‌دهد و چطور می‌توانید با مراجعه به تابلو فرمان که در اتاق برق یا اتاق آسانسور قرار دارد، به‌راحتی این خطاها را مشاهده کرده و به عیب‌یابی آنها بپردازید.

همچنین در ادامه با هم بررسی کردیم که کدهای خطای مربوط به تابلو فرمان و درایو آسانسور چه چیزهایی هستند و در مورد هرکدام گفتیم که چطور می‌توانید بخش‌های مختلف را بررسی کنید تا مشکل موردنظر برطرف شود.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که در مورد مهم‌ترین کدهای خطای آسانسور + رفع ارور آسانسور اطلاعات بیشتری کسب کنید و بتوانید با توجه‌ به موارد گفته شده، از آسانسور ساختمان خودتان بهتر نگهداری کنید. هر زمان که تصمیم به سرویس آسانسور گرفتید، می‌توانید عیب‌یابی و تعمیر آسانسور و همچنین تعمیر بالابر را به متخصصان حرفه‌ای هوم سرویز بسپارید تا تمام خطاها و مشکلات آسانسور ساختمان شما را خیلی سریع برطرف کنند.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم اصول مهم برای نقاشی پارکینگ ساختمان را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید و با انواع آسانسورها برای کارکردهای مختلف آشنا شوید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید. هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس از نصب آسانسور گرفته تا بازسازی کابین آسانسور آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا