تعمیر و سرویس خودرو

موتور سیکلت انژکتوری بهتر است یا کاربراتوری؟

در دنیای امروز، روزبه‌روز در حال پیشرفت دستگاه‌های مختلف هستیم و مشاهده می‌کنیم که روش‌ها و سیستم‌های جدید با روش‌ها و سیستم‌های قدیمی جایگزین می‌شوند و این موضوع باعث شده است که بتوانیم زندگی راحت‌تر و بهتری را نسبت به گذشته تجربه کنیم.

یکی از صنایعی که مدام در حال تغییر و پیشرفت است، صنعت خودروسازی و موتورسیکلت‌سازی است که حضور تکنولوژی‌های جدید در این صنعت به‌خوبی حس می‌شود. در گذشته خودروها و موتورسیکلت‌ها با استفاده از سیستم «کاربراتور» کار می‌کردند و این موضوع باعث می‌شد که مصرف سوخت زیاد باشد و در کنار آن آلودگی زیادی نیز ایجاد شود؛ اما با پیشرفت صنعت خودروسازی، شاهد این بودیم که خودروها و موتورسیکلت‌ها با سیستم «انژکتور» ساخته شدند. وجود سیستم انژکتور در خودروها و موتورها، به مصرف بهینه سوخت و تنظیم میزان سوخت کمک می‌کند و به صورت هوشمندانه، میزان سوخت دستگاه را کنترل می‌کند. همچنین این تکنولوژی باعث به‌روز شدن موتورسیکلت‌ها و خودروها نیز شده است.

بااین‌حال سؤالی که هنوز هم برای خیلی از افراد هنگام خرید موتورسیکلت وجود دارد، این است که موتور سیکلت انژکتوری بهتر است یا کاربراتوری؟ آیا هنوز هم تعمیر موتورسیکلت با موتور کاربراتوری انجام می‌شود یا این موتورسیکلت‌ها به‌صورت کامل منسوخ شده‌اند و قطعات آنها پیدا نمی‌شود؟

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی این بپردازیم که بین موتورسیکلت انژکتوری بهتر است یا کاربراتوری؟ ابتدا بررسی می‌کنیم که اصلاً این موتورسیکلت‌ها چه تفاوتی با هم دارند؟ سپس به بررسی مزایا و معایب هرکدام از این سیستم‌ها می‌پردازیم تا در نهایت بتوانید باتوجه‌به نکات گفته شده، تصمیم بگیرید که برای شما، موتور انژکتوری بهتر است یا موتور کاربراتوری؟

بنابراین، اگر قصد خرید موتورسیکلت دارید و می‌خواهید بدانید که کدام یک از این سیستم‌ها برایتان بهترین کارایی را دارند و مناسب‌تر هستند، توصیه ما این است که حتماً در این مقاله همراهمان باشید تا بتوانید آگاهانه‌تر در این مورد تصمیم بگیرید.

موتور سیکلت انژکتوری بهتر است یا کاربراتوری؟
موتور سیکلت انژکتوری بهتر است یا کاربراتوری؟

موتورسیکلت انژکتوری بهتر است یا کاربراتوری؟

همان‌طور که در مقدمه به شما توضیح دادیم، سیستم کاربراتور و سیستم انژکتور، دو سیستم سوخت‌رسانی هستند که برای خودروها و موتورسیکلت استفاده می‌شوند.

حالا قبل از اینکه بخواهیم در مورد این سیستم‌ها قضاوت کنیم و بگوییم که کدام سیستم بهتر است، باید بدانید که اصلاً هرکدام از این سیستم‌ها به چه صورتی فعالیت می‌کنند و به چه شکل سوخت‌رسانی را انجام می‌دهند.

همچنین با هم بررسی می‌کنیم که هرکدام از این سیستم‌ها چه مزایا و معایبی دارند تا درباره این موضوع نیز اطلاعات بیشتری کسب کنید. در این حالت می‌توانید راحت‌تر نسبت به کارایی آنها قضاوت کنید و تصمیم بگیرید که برای شما سیستم انژکتور بهتر است یا کاربراتور.

سیستم انژکتوری
سیستم انژکتوری

سیستم انژکتور چیست؟

انژکتور، سیستمی است که تمامی دستورات و برنامه‌های سوخت‌رسانی را از قطعه‌ای به نام ECU دریافت می‌کند و این قطعه، دستورات موردنیاز را به‌تمامی بخش‌های دیگر می‌دهد.

سوخت‌رسانی در این سیستم به این صورت انجام می‌شود که پمپ‌ بنزین، بنزین را از باک کشیده و با سرعت و فشاری ثابت به فیلتر ورودی انژکتور منتقل می‌کند. زمانی که بنزین به اینجا رسید، سوزن انژکتور به سمت بالا هدایت می‌شود و از سوراخ موجود در انتهای سوزن، بنزین وارد موتور می‌شود.

کار اصلی سیستم انژکتور این است که بنزین را با مقدار هوای مناسبی ترکیب کند و سپس آن را به محفظه احتراق موتور بپاشد و به‌این‌ترتیب احتراق و کارکرد موتور به بهترین شکل ممکن انجام شود.

جالب است بدانید که برای هرکدام از بخش‌های این سیستم، سنسورهایی مانند سنسور اکسیژن و سنسورهای کارآمد دیگر تعبیه شده‌اند که هرکدام اطلاعات دریافتی را به ECU منتقل می‌کنند و این دستگاه بر اساس اطلاعات دریافتی می‌تواند میزان سوخت‌رسانی را کم‌ و زیاد کند و بهترین عملکرد را برای موتورسیکلت به ارمغان بیاورد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر موتور سیکلت در محل هم ارائه میده؟
مزایا و معایب موتورسیکلت انژکتوری
مزایا و معایب موتورسیکلت انژکتوری

معایب موتورسیکلت انژکتور:

  • هزینه بالای تولید این سیستم که روی قیمت نهایی موتورسیکلت محاسبه می‌شود
  • نیاز به ابزارها و تجهیزات مخصوص برای تعمیر این نوع از موتورسیکلت یا خودرو
  • ریپ‌زدن موتور انژکتور در زمان نارسایی و کارکرد نادرست این سیستم
  • نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتر به‌خاطر حساس‌بودن این سیستم
  • نیاز به استفاده از صافی بنزین دقیق و باکیفیت برای جلوگیری از خراب‌ شدن انژکتور

مزایای موتورسیکلت انژکتور:

  • افزایش راندمان و کارایی موتورسیکلت انژکتوری نسبت به کاربراتور
  • ضربه و لرزش کمتر این نوع موتور نسبت به کاربراتور
  • افزایش قدرت و گشتاور موتورسیکلت انژکتوری نسبت به موتورسیکلت کاربراتور
  • کاهش مصرف بنزین در سیستم انژکتوری به‌خاطر وجود سیستم هوشمند سوخت‌رسانی
  • کنترل حجم هوای ورودی و عملکرد بهتر در این زمینه به‌خاطر وجود سنسورهای مختلف
  • عدم نیاز به ساسات برای کارکرد مناسب و درست موتور
  • عملکرد بهتر در هوای سرد برای روشن‌ شدن موتور
  • افزایش شتاب موتور نسبت به سیستم کاربراتور
  • کاهش میزان آلودگی هوا نسبت به موتورهای کاربراتوری

سیستم کاربراتوری
سیستم کاربراتوری

سیستم کاربراتور چیست؟

حالا که با هم سیستم انژکتور و مزایا و معایب آن را بررسی کردیم، نوبت به این رسیده است که به بررسی سیستم کاربراتور و مزایا و معایب آن بپردازیم تا بتوانید بیشتر درباره این سیستم شناخت پیدا کنید.

کاربراتور همان‌طور که از نامش پیداست، از قطعه‌ای مهم به نام کاربراتور تشکیل شده است که این قطعه اصلی‌ترین بخش سیستم را تشکیل می‌دهد. عملکرد کاربراتور به این صورت است که هوا از طریق مکش به داخل سیلندر موتور منتقل می‌شود. سپس کاربراتور، سوخت را به این قسمت وارد می‌کند و هوا و سوخت با هم ترکیب شده و به داخل سیلندر منتقل می‌شوند و در اینجا احتراق صورت می‌گیرد.

به‌این‌ترتیب موتور شروع به فعالیت می‌کند و می‌تواند وظیفه خود را انجام دهد. اما همان‌طور که متوجه شدید این سیستم هیچ‌گونه کنترلی روی میزان هوا یا سوخت ندارد و به همین خاطر عملکرد نامناسب‌تری نسبت به سیستم انژکتور خواهد داشت.

مزایا و معایب موتور کاربراتوری
مزایا و معایب موتور کاربراتوری

معایب موتورسیکلت کاربراتور:

  • عدم کنترل روی میزان ترکیب هوا و سوخت
  • وابستگی کارکرد موتور به شرایط محیطی و آب‌وهوا
  • پخش نامناسب سوخت در سیلندرها
  • امکان خفه شدن کاربراتور به دلیل وارد شدن سوخت زیاد
  • نیاز به بنزین خاص با عدد اکتان مشخص برای کارکرد درست
  • افت سرعت نسبت به سیستم انژکتور
  • نداشتن سیستم برگشت سوخت، مانند انژکتور
  • قدرت کمتر موتور نسبت به سیستم انژکتور
  • آلودگی هوای بیشتر نسبت به سیستم انژکتور
  • لرزش و ضربه بیشتر موتور
  • مشکل در تنظیم سیستم احتراق

مزایای موتورسیکلت کاربراتور:

  • عدم نیاز به تجهیزات خاص برای تعمیر
  • تعمیر راحت‌تر و ساده‌تر نسبت به انژکتور
  • پرداخت هزینه کمتر برای تولید این سیستم که روی قیمت نهایی موتورسیکلت تأثیر دارد

موتور سیکلت انژکتوری یا کاربراتوری؟
موتور سیکلت انژکتوری یا کاربراتوری؟

موتورسیکلت انژکتوری یا کاربراتوری؟ کدام بهتر است؟

تا به اینجای این مقاله با هم بررسی کردیم که اصلاً موتورسیکلت انژکتوری چیست و چطور کار می‌کند و مزایا و معایب این سیستم را بررسی کردیم. سپس به بررسی نوع کاربراتوری موتورسیکلت پرداختیم تا بتوانید مزایا و معایب و نحوه کارکرد آن را نیز بررسی کنید.

حالا سؤال اینجاست که موتورسیکلت انژکتوری بهتر است یا کاربراتوری؟ باید بگوییم که بر اساس دلایلی که گفتیم و مزایا و معایب گفته شده، می‌توانیم بگوییم موتورسیکلت انژکتوری، کارکرد بسیار بهتر و بهینه‌تری دارد و می‌تواند در بلندمدت، بهتر برای شما کار می‌کند.

تنها مزیتی که موتورسیکلت کاربراتور دارد، این است که هزینه خرید موتورسیکلت کمی پایین‌تر است و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن نیز کمتر است.

اما از نظر قدرت و شتاب و موارد مهم دیگر، می‌توانیم بگوییم که موتور انژکتوری با اختلاف بسیار زیادی برنده است؛ چون این سیستم کاملاً هوشمند بوده و می‌تواند بر اساس محیط و آب‌وهوا و میزان جریان هوای ورودی، سوخت‌رسانی را کنترل کرده و کارکرد موتور را بهتر کند.

اما کاربراتور چنین قابلیتی ندارد و همین موضوع باعث می‌شود که میزان خرابی کاربراتور در شرایط مختلف بیشتر باشد و عملکرد خوبی را از آن دریافت نکنید. همچنین اگر سیستم کاربراتور خوب و مناسب بود، قطعاً با سیستم انژکتور جایگزین نمی‌شد و همین سیستم، سال‌های سال مورداستفاده قرار می‌گرفت.

با تمام این موارد، در حال حاضر بهترین سیستم برای موتورسیکلت، همان سیستم انژکتور است که هم امکانات به‌روزتری دارد و هم کارکرد بهتری را برایتان خواهد داشت.

همچنین این نکته را در نظر بگیرید که قطعاً در آینده‌ای نزدیک، شاهد این خواهید بود که دیگر موتورسیکلت کاربراتوری، تعمیرکاران زیادی ندارد و قطعات آن به‌راحتی پیدا نمی‌شود و همین موضوع هزینه‌های شما را برای نگهداری این نوع موتورسیکلت به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

موتورسیکلت انژکتوری
موتورسیکلت انژکتوری

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که موتورسیکلت انژکتوری بهتر است یا کاربراتوری؟ پس از خواندن این مطلب شما می‌دانید که سیستم انژکتور چیست و چگونه کار می‌کند؟ همچنین با مزایا و معایب موتور انژکتوری آشنا شدید. در ادامه نیز با سیستم کاربراتور، نحوه عملکرد آن، مزایا و معایب موتور کاربراتور آشنا شدید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر موتور سیکلت در محل هم ارائه میده؟

در انتها نیز به شما توضیح دادیم که کدام یک از این سیستم‌ها در حال حاضر بهتر هستند و می‌توانند در بلندمدت برایتان کارکرد بهتری داشته باشند تا مشکلی برای شما ایجاد نشود.

امیدواریم این مقاله، به شما کمک کند تا بهترین مدل موتورسیکلت را برای خود انتخاب کرده و از انتخاب خود راضی باشید. هر زمان که خواستید هم می‌توانید تعمیر موتورسیکلت خود را به متخصصان هوم سرویز بسپارید تا به بهترین شکل ممکن، این کار را برای شما انجام دهند.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم سایر مقالات مانند عیب‌یابی موتورسیکلت انژکتوری را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و با بهترین زمان برای تعویض روغن موتورسیکلت آشنا شوید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید. هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس از تعویض روغن موتور در محل گرفته تا کارواش نانو در محل آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا