نظافت و پذیرایی

اصول چیدمان و پهن کردن فرش در منزل چیست؟

ما ایرانی‌ها، فرش را یکی از اصلی‌ترین لوازم منزل می‌دانیم و به وجود فرش زیبا در خانه خود اهمیت زیادی می‌دهیم. با انتخاب فرش مناسب برای منزل خود، می‌توانیم خانه‌ای زیبا و شیک داشته باشیم و دکوراسیون منزل را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم. نحوه پهن کردن فرش در منزل یا اصطلاحا انداختن فرش، به محیط خانه حس گرما و صمیمت می‌بخشد و فضای خانه را زیبا و دلنشین می‌کند.

امروزه، انواع مدل‌های فرش دستباف و فرش ماشینی با نقش‌ها و طرح‌های زیبا بافته می‌شوند. جالب است بدانید که بعضی از فرش‌ها قدرت این را دارند که فضای خانه شما را بزرگتر و دلبازتر نشان دهند. به همین خاطر برای ایجاد هماهنگی در فضای خانه و دکوراسیون شیک منزل خود، باید در انتخاب فرش دقت داشته باشید و بهترین طرح و مدل فرش را برای خانه خود تهیه کنید و چیدمان فرش را اصولی انجام دهید.

در این نوشته می‌خواهیم اصول و قوانین پهن کردن فرش در منزل را به شما آموزش دهیم و توضیح دهیم که چطور با انتخاب فرش مناسب، فضای خانه شما بزرگتر و دلنشین‌تر می‌شود. همچنین درباره انتخاب فرش مناسب برای خانه‌های بزرگ و کوچک صحبت خواهیم کرد تا بتوانید مناسب‌ترین فرش را برای سالن پذیرایی خود انتخاب کنید و فضای خانه خود را زیبا و دلنشین کنید.

اگر به فکر خرید فرش برای منزل خود هستید و دوست دارید بهترین و زیباترین مدل چیدمان و پهن کردن فرش را برای خانه خود انتخاب کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اصول پهن کردن فرش در منزل
اصول پهن کردن فرش در منزل

اصول و قوانین مهم برای انتخاب و پهن کردن فرش در منزل

در ادامه این مقاله، با اصول و قوانین مهم برای انتخاب فرش مناسب برای فضاهای مختلف منزل آشنا خواهید شد. با رعایت این نکات، شما می‌توانید بهترین و زیباترین مدل فرش را برای خانه خود انتخاب کنید و دکوراسیون داخلی منزل خود را به صورت حرفه‌ای‌تر انجام دهید.

برای انتخاب فرش مناسب برای منزل خود، نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

1- فضاهای متنوع در خانه ایجاد کنید:

برخی از خانه‌ها سالن پذیرایی بزرگی دارند و باید اقدام به تهیه فرش مناسب برای فضاهای بزرگ کنند. در خانه‌های بزرگ، می‌توان از فرش‌های زیبا با رنگ گرم و کمی تیره استفاده کرد تا فضای خانه، صمیمی‌تر نشان داده شود. به صورت کلی رنگ فرش باید با رنگ پرده، رنگ مبلمان و رنگ کفپوش خانه هماهنگ باشد. دقت داشته باشید برای دکوراسیون شیک خانه خود، بهتر است رنگ فرش را تیره‌تر از رنگ پرده و مبلمان انتخاب کنید.

بعد از اینکه فرش موردعلاقه خود را خریداری کردید، نوبت به پهن کردن فرش می‌رسد.

اگر سالن پذیرایی خانه شما بزرگ است، می‌توانید به جای انتخاب یک فرش بسیار بزرگ برای پذیرایی، از چند فرش با سایزهای کوچک‌تر استفاده کنید و در کنار آن فرش‌ها، مبلمان متناسب را بچینید تا بتوانید فضاهای متنوعی را در خانه خودتان ایجاد کنید.

مثلاً می‌توانید بخشی از خانه را با یک فرش کلاسیک پوشش دهید و مبلمان کلاسیک را نیز در آنجا قرار دهید، همچنین می‌توانید بخشی دیگر را با فرش‌های مدرن بپوشانید و یک دست مبلمان مدرن و راحتی نیز در آنجا قرار دهید و به این طریق فضاسازی بهتری را در خانه خودتان انجام دهید و در زمان نیاز، بتوانید از هرکدام از این فضاها استفاده کنید.

ایجاد فضاهای متنوع در منزل با انتخاب فرش مناسب
ایجاد فضاهای متنوع در منزل با انتخاب فرش مناسب

اگر چندین فرش در منزل خود پهن کرده‌اید، گاهی اوقات باید برای شستشوی فرش‌ها اقدام کنید تا فضای منزل شما زیبا و تمیز بماند. برای شستشوی حرفه‌ای فرش‌های خود، می‌توانید این کار را به قالیشویی‌های معتبر بسپارید. یکی از بهترین خدمات سایت هوم سرویز، موکت شویی و قالیشویی است که با بهترین نرخ قالیشویی و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

2- کفپوش‌ها را نپوشانید!

امروزه ما هزینه‌های زیادی را پرداخت می‌کنیم تا بتوانیم کف خانه را با کفپوش‌های زیبا مانند نصب پارکت، سرامیک، سنگ، لمینت و… بپوشانیم. نصب این کفپوش‌ها برای کف خانه، باعث افزایش زیبایی و جذابیت خانه ما می‌شوند. به همین دلیل در هنگام پهن کردن فرش برای منزل، باید بخشی از کفپوش‌های خانه را نشان دهیم و فرشی را انتخاب کنیم که کوچکتر از فضای خانه باشد.

برای اینکه بتوانیم کف‌پوش‌ها را به نمایش بگذاریم و از این طریق زیبایی بیشتری را به خانه خودمان ببخشیم، نیاز است که حتماً فرش را به صورتی انتخاب کنیم که دور آن مقداری از کف‌پوش‌ها بیرون بمانند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات قالیشویی هم ارائه میده؟

بهترین حالت برای چیدمان فرش در منزل به این صورت است که پایه‌های اول مبل روی فرش قرار بگیرد و مقداری از کفپوش در اطراف فرش مشخص باشد.

پهن کردن اصولی فرش در خانه
پهن کردن اصولی فرش در خانه

3- فاصله فرش تا لبه دیوار را در نظر بگیرید:

یکی از قوانین دیگری که در پهن کردن فرش در خانه وجود دارد، این است که اگر یک فرش تکی در خانه پهن می‌کنید، آن را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که فرش حدود 45 سانتی‌متر از لبه دیوار فاصله باشد.

اگر سایز خانه شما کوچک است، می‌توانید این مقدار فاصله را تا 20 سانتی‌متر کاهش دهید. با این کار، مقداری از کفپوش خانه بیرون می‌ماند و جلوه زیباتری به خانه شما می‌بخشد.

اگر کف منزل شما با موزاییک پوشیده شده و یا سیمانکاری شده است، می‌توانید تمام کف منزل را با فرش بپوشانید و از این قانون صرف‌نظر کنید.

فاصله دادن فرش از دیوار
فاصله دادن فرش از دیوار

روش‌های مختلف پهن کردن فرش در خانه

در قسمت قبلی با قوانین مهم برای چیدمان فرش در منزل آشنا شدید. حالا می‌خواهیم 4 مدل جذاب برای پهن کردن فرش در منزل را به شما یاد بدهیم.

برای قرار دادن فرش در منزل، می‌توانید یکی از مدل‌های زیر را امتحان کنید:

1- قرار دادن پایه‌های جلویی مبل روی فرش:

اولین و رایج‌ترین مدل برای پهن کردن فرش در منزل، این است که پایه‌های جلویی مبل را روی فرش بگذارید تا فضای خانه شما بزرگ‌تر نشان داده شود. البته این در حالتی است که فرش شما سایز مناسبی داشته باشد و مبل‌ها خیلی نزدیک به هم یا از هم دور نباشند.

اگر پایه‌های اول مبل را روی فرش قرار دهید، در زمان نشستن روی مبل، پاها روی زمین قرار می‌گیرد و حس گرما به افراد منتقل می‌شود. همچنین با این کار، کفپوش‌ها نیز در اطراف فرش نمایان می‌شوند و فضای دلنشینی در منزل شما به وجود می‌آید.

قرار دادن پایه‌های جلویی مبل روی فرش
قرار دادن پایه‌های جلویی مبل روی فرش

با این روش هر زمان هم که خواستید می‌توانید مبل‌ها را کمی جابجا کنید و فرش‌های منزل را برای شستشو و نظافت به قالیشویی تحویل بدهید.

2- قرار دادن چهار پایه مبل روی فرش:

یکی دیگر از روش‌های رایج برای پهن کردن فرش در خانه، این است که چهار پایه مبل را روی فرش بگذارید. این حالت برای زمانی کاربرد دارد که سایز فرش بزرگ است و خانه شما نیز فضای بزرگی دارد. در این حالت می‌توانید مبلمان را به‌صورت کامل روی فرش بچینید تا احساس صمیمیت بیشتری ایجاد شده و فضای خانه شما جذاب‌تر شود.

قرار دادن چهارپایه مبل روی فرش
قرار دادن چهارپایه مبل روی فرش

3- قرار دادن مبلمان در اطراف فرش:

اگر فضای خانه شما کوچک است و از فرش‌ها و قالیچه‌های کوچک استفاده می‌کنید، می‌توانید مبل‌ها را دور فرش بچینید تا هم نقش و طرح فرش شما مشخص باشد و هم مبل‌ها به‌اندازه استاندارد به هم نزدیک باشند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات قالیشویی هم ارائه میده؟

چیدن مبل‌ها در اطراف فرش
چیدن مبل‌ها در اطراف فرش

4- قرار دادن کل مبلمان و میز عسلی روی فرش:

در این حالت، شما تمام مبل‌ها و میز عسلی را روی فرش می‌چینید؛ به طوری که چهارپایه‌های مبل روی فرش باشند و میز در مرکز آنها قرار بگیرد. در صورتی که فرش تقریباً تمام سطح کف خانه را می‌پوشاند، می‌توانید از این مدل برای پهن کردن فرش و چیدمان مبلمان استفاده کنید.

گذاشتن تمام مبل‌ها و میز عسلی روی فرش
گذاشتن تمام مبل‌ها و میز عسلی روی فرش

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره اصول و قوانین پهن کردن فرش در منزل با شما صحبت کردیم. ابتدا به شما توضیح دادیم که انتخاب فرش مناسب، چه تاثیری در زیبایی و دکوراسیون شیک خانه شما دارد. سپس 4 مدل رایج برای پهن کردن فرش در منزل و چیدن مبلمان را به شما آموزش دادیم تا بتوانید فرش‌های منزل خود را به بهترین شکل ممکن چیدمان کنید و خانه‌ای زیباتر و جذاب‌تر داشته باشید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که با نکات مهم برای چیدمان فرش در خانه آشنا شوید و این کار را به زیباترین حالت انجام دهید تا خانه‌ای شیک و جذاب داشته باشید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم سایر مقالات مانند راهنمای خرید مبل را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و با دکوراسیون اتاق خواب بدون تخت آشنا شوید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید.

هوم سرویس با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس مختلف مانند موکت شویی در منزل آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است تا خانه‌ای تمیز و زیبا داشته باشید و از حضور در خانه شیک خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا