بنایی و دکوراسیون

چوب راش چیست؟ نحوه تشخیص، انواع و تفاوت آن با چوب گردو

وسایل چوبی، جذابیت و زیبایی خاصی دارند و به محیط زندگی ما گرما و آرامش را هدیه می‌دهند. با ساخت انواع مدل‌های کمد دیواری، کابینت، کتابخانه و… می‌توانیم وسایل خود را بهتر مرتب کنیم و خانه‌ای تمیز و زیبا داشته باشیم. امروزه، از انواع چوب برای ساخت وسایل چوبی استفاده می‌شود که هرکدام از آنها، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. یکی از مرغوب‌ترین انواع چوب برای ساخت وسایل مختلف، چوب راش است که محبوبیت زیادی دارد. کمدهای ساخته شده با چوب راش، مقاومت بالایی دارند و می‌توان سالها از آنها استفاده کرد. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده است که چوب راش چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

در این مطلب، می‌خواهیم درباره چوب راش با شما صحبت کنیم و به شما توضیح دهیم که چوب راش چیست و چه مزایایی دارد؟ همچنین تفاوت چوب راش و چوب گردو را بررسی خواهیم کرد تا بهتر بتوانید این مدل چوب را بشناسید و با خواص آنها آشنا شوید.

اگر به دنبال این هستید که بهترین نوع جنس کمد را برای خانه خودتان خریداری کنید و دوست دارید که در مورد چوب راش اطلاعات بیشتری کسب کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

چوب راش چیست
چوب راش چیست؟

چوب راش چیست؟

چوب راش، نوعی چوب جنگلی است که از درخت راش تهیه می‌شود. درختان راش، بومی آمریکای شمالی هستند و ارتفاع زیاد و بدنه پهنی دارند. چوب راش از جمله چوب‌های زیبا و مقاوم است و همین موضوع باعث شده که چوب راش، به عنوان یکی از بهترین انواع چوب برای ساخت‌وساز خانه و دکوراسیون منزل شناخته شود.

چوب راش رنگی خاکستری و پوستی نازک دارد. با برش زدن چوب راش، به‌راحتی می‌توان انواع تخته‌ها و الوارهای مناسب را تهیه کرد تا از آنها برای ساخت انواع کمد دیواری استفاده کنیم.

نکته مهمی که وجود دارد این است که درختان راش رشد کندی دارند و چندین سال طول می‌کشد که به یک درخت بالغ تبدیل شوند و طول عمر آنها نیز به حدود 400 سال می‌رسد.

چوب راش
چوب راش

مزایای استفاده از چوب راش برای ساخت کمد و مبلمان و… چیست؟

در ادامه مقاله چوب راش چیست، می‌خواهیم در مورد این صحبت کنیم که استفاده از این چوب برای ساخت کمد و سایر محصولات دکوراسیون چه فایده‌ای دارد و مزایای چوب راش چیست؟

باید بدانید که چوب راش مزیت‌های مختلفی دارد که در ادامه برخی از آنها را با هم بررسی خواهیم کرد تا بتوانید با این مزایا بیشتر آشنا شوید.

1- زیبایی ظاهری:

چوب راش ظاهری بسیار زیبا و خاص دارد. بافت‌های داخل چوب راش بسیار ریز هستند و رنگ خاکستری آن باعث می‌شود که جذابیت بسیار زیادی داشته باشد و برای ساخت هر نوع کمد دیواری مناسب باشد.

با استفاده از چوب راش، نیازی به استفاده از رنگ نخواهید داشت و می‌توانید با استفاده از یک براق‌کننده مناسب یا رزین کمدی زیبا و منحصربه‌فرد داشته باشید. چوب راش بسیار زیبا و جذاب است و به همین دلیل، از بهترین گزینه‌ها برای ساخت کمد لوکس محسوب می‌شود.

زیبایی و جذابیت چوب راش
زیبایی و جذابیت چوب راش

2- مناسب برای ساخت‌وساز:

چوب راش دارای سختی متوسطی است که باعث می‌شود مقاومت بسیار خوبی داشته باشد. در هنگام استفاده از چوب راش برای ساخت وسایل چوبی یا دکوراسیون منزل، از میخ و پیچ استفاده می‌شود. یکی از مزایای چوب راش این است که میخ یا پیچ را به‌خوبی در خود حفظ می‌کند و قدرت بالایی دارد. همین موضوع کمک می‌کند که چوب درخت راش، برای ساخت کمد و دکوراسیون مناسب باشد. تیم های بازسازی حرفه ای عاشق کار کردن با این چوب برای بازسازی و دکوراسیون داخلی منازل هستند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات ساخت کمد دیواری هم ارائه میده؟
ساخت انواع مبل و میز با چوب راش
ساخت انواع مبل و میز با چوب راش

3- حالت‌پذیری مناسب:

چوب راش، نوعی چوب کاملاً مقاوم و محکم است و به‌راحتی نمی‌شکند؛ اما نکته‌ای که وجود دارد این است که چوب راش را می‌توان با استفاده از بخار به‌راحتی خم کرد و شکل داد و از آن برای ساخت کتابخانه مدرن، کابینت و کمدهای دیواری استفاده کرد.

مقاومت چوب راش
مقاومت چوب راش

4- مقاوم در برابر رطوبت و خط‌خوردگی:

چوب راش مقاومت بالایی در برابر انواع خط‌وخش و ضربه دارد و همین موضوع باعث می‌شود که برای کابینت سازی، ساخت کمد و کفپوش مناسب باشد. همچنین این چوب می‌تواند بار زیادی را تحمل کند و در برابر فشار، مشکلی برای آن ایجاد نخواهد شد.

مقاومت بالای چوب راش
مقاومت بالای چوب راش

معایب چوب راش

حالا که در مورد مزیت‌های چوب راش صحبت کردیم و گفتیم که این چوب چه مزیت‌های مهمی دارد، خوب است که در مورد معایب این چوب نیز صحبت کنیم تا بتوانید با توجه‌ به مزایا و معایب این چوب، انتخاب مناسب‌تری داشته باشید.

1- نیاز به خشک‌ شدن کامل:

چوب راش نیاز به این دارد که کاملاً خشک شود و تمام رطوبت خود را از دست بدهد تا بتواند مقاومت مناسبی داشته باشد. در صورتی‌ که مراحل خشک‌ کردن چوب راش به‌خوبی انجام نشود و این چوب به‌درستی خشک نشود، مقاومت آن بسیار پایین خواهد بود و همین موضوع باعث می‌شود که دچار مشکل شود.

چوب راش چیست
چوب راش

2- نامناسب برای استفاده در فضای بیرون:

همان‌طور که در ابتدای مقاله به شما توضیح دادیم، چوب راش برای کاربردهای داخلی خانه ‌مانند ساخت کمد دیواری، کابینت، کفپوش و کتابخانه چوبی مناسب است؛ اما این چوب برای فضای بیرون مناسب نیست.

چوب راش در برابر تغییرات شرایط آب‌وهوایی مقاومت کمی دارد و اگر در ارتباط مستقیم با گرد و غبار و هوا باشد، پوسیده شده و از بین می‌رود.

استفاده از چوب راش برای فضاهای داخل منزل
استفاده از چوب راش برای فضاهای داخل منزل

3- ترک‌خوردگی چوب خام:

چوب راش برای اینکه بتواند به‌خوبی کار کند و مشکلی برایش ایجاد نشود، نیاز به استفاده از رزین یا رنگ‌های جلابخش دارد تا این روکش‌ها از چوب راش مقاومت کنند و از ورود رطوبت به این چوب جلوگیری کنند.

در صورتی‌ که برای این چوب هیچ‌گونه لایه محافظی در نظر نگیرید، رطوبت به داخل آن نفوذ کرده و دچار خم‌شدگی یا ترک‌خوردگی می‌شود و همین موضوع منجر به تغییر حالت اصلی چوب راش می‌شود.

چوب راش چیست
قرار گرفتن لایه رزین روی چوب راش

4- قیمت بالا:

چوب راش یکی از گران‌ترین انواع چوب در بین چوب‌های مختلفی است که برای ساخت کمد و دکوراسیون استفاده می‌شوند و به همین خاطر برای استفاده از آن، شما باید هزینه زیادی را بپردازید. با این وجود، بسیاری از افراد عاشق زیبایی و مقاومت چوب راش می‌شوند و برای ساخت کمد لوکس با چوب راش، حاضر هستند هزینه بیشتری بپردازند.

5- نیاز به نگهداری و ترمیم:

در هنگام استفاده از چوب راش، باید از این چوب به‌خوبی نگهداری کنید. مثلاً وسایل چوبی ساخته شده با چوب راش را فقط با آب و شوینده ملایم تمیز کنید و به محض تمیز کردن چوب با دستمال مرطوب، سطح چوب را خشک کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات ساخت کمد دیواری هم ارائه میده؟

نحوه تشخیص چوب راش از چوب گردو
نحوه تشخیص چوب راش از چوب گردو

نحوه تشخیص چوب راش چیست؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در خرید محصولات دکوراسیون وجود دارد، این است که بتوانید چوب راش را تشخیص دهید و تفاوت چوب راش با چوب‌های دیگر را به‌خوبی شناسایی کنید. چوب راش، چوبی است که خصوصیات خاصی دارد. با توجه به موارد زیر، شما می‌توانید تفاوت چوب راش با سایر چوب‌ها را سریعتر تشخیص دهید:

  1. پوست درخت راش خاکستری است و نسبت به چوب‌های دیگر که معمولاً رنگی روشن یا تیره دارند، مشخص‌تر است.
  2. پوست این درخت صاف است و تا زمانی که درخت سالم است، پوست روی آن قرار داشته و به‌راحتی کنده نمی‌شود.
  3. این درخت اگر در سایه قرار داشته باشد، تنه‌ای پهن دارند که به‌صورت مستقیم بالا می‌رود.
  4. ارتفاع این درخت به چیزی حدود 24 متر می‌رسد و نسبت به درخت‌های دیگر معمولاً ارتفاع بیشتری دارد.
  5. برگ درخت راش سبز براق متمایل به تیره است و ارتفاع این برگ‌ها بین 7 تا 15 سانتیمتر متغیر است.
  6. درخت راش در مناطق مرطوب و شهرهای شمالی ایران به‌وفور وجود دارد.
  7. مقاومت چوب راش بالا است؛ اما انعطاف‌پذیری بالایی دارد و از آن برای ساخت مبلمان و انواع وسایل استفاده می‌شود.
  8. روی چوب راش، گره‌های جذاب و زیبایی وجود دارد.
  9. یکی از تفاوت‌های چوب راش با چوب گردو این است که چوب گردو، بافت ریزدانه، متراکم، سخت و رنگی تیره دارد.
  10. قیمت چوب گردو از چوب راش بیشتر است و برای ساخت وسایل دکوراتیو و کارهای کلاسیک، نقش و نگارهای زیبا و خاصی دارد.

ساخت کمد دیواری
ساخت انواع وسایل چوبی با چوب راش

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که چوب راش چیست و این چوب بومی کدام مناطق ایران است؟ همچنین در ادامه با هم بررسی کردیم که چوب راش چه مزایا و معایبی دارد. در ادامه نیز بررسی کردیم که تفاوت چوب راش با چوب‌های دیگر چیست تا بتوانید به‌راحتی این چوب را از سایر چوب‌ها تشخیص دهید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بدانید چوب راش چیست و با توجه‌ به موارد گفته شده، انتخاب مناسبی را در مورد این چوب داشته باشید.

از اینکه تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید از شما متشکریم و از شما دعوت می‌کنیم سایر مقالات مانند نکات مهم برای نگهداری از درب چوبی را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و با مراحل شاپان کاری روی چوب آشنا شوید.

شما می‌توانید کار ساخت انواع کمد دیواری، کتابخانه چوبی، کابینت و… را به تیم حرفه‌ای و متخصص هوم سرویز بسپارید تا این کارها با استفاده از بهترین و باکیفیت‌ترین متریال‌ها انجام شود.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز در زمینه ساخت وسایل چوبی، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید.

هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس، آماده ارائه خدماتی مانند ساخت درب چوبی برای شما عزیزان است تا بتوانید بهترین وسایل را برای منزل خود تهیه کنید و دکوراسیون خانه خود را به زیباترین شکل ممکن انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا