پزشکی و پرستاری

واکسن آنفولانزا بزنیم یا نزنیم؟ | آشنایی با انواع واکسن آنفولانزا

آنفولانزا (Influenzas)، یکی از بیماری‌های واگیردار است که سیستم تنفسی انسان را درگیر می‌کند. عامل ایجاد بیماری آنفولانزا، نوعی ویروس است که در ریه انسان قرار می‌گیرد. شیوع این بیماری ویروسی در فصل‌های سرد سال زیاد است و تمام گروه‌های سنی را درگیر می‌کند. یکی از بهترین روش‌ها برای مقابله با این بیماری، تزریق واکسن آنفولانزا است.

موضوعی که باید بدانید این است که ویروس‌های آنفولانزا همواره در حال جهش هستند و تغییر می‌کنند. به همین دلیل، هر سال نوع جدیدی از واکسن آنفولانزا ساخته می‌شود که این واکسن، با توجه به آخرین جهش‌های ویروس ساخته شده است. از آنجایی که میزان شیوع آنفولانزا در هوای سرد بسیار زیاد است، بهتر است قبل از رسیدن فصل‌های سرد سال یعنی پاییز و زمستان، تزریق واکسن را انجام دهیم و خودمان را برای رویارویی با این ویروس آماده کنیم.

پس از تزریق واکسن آنفولانزا، بدن شما در برابر این ویروس مقاوم می‌شود و احتمال ابتلا به سرماخوردگی و انفولانزا پایین می‌آید.

احتمالاً این سوالات برای شما هم پیش آمده است که واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه؟ بهترین واکسن آنفولانزا کدام است؟ چه زمانی از سال، بهترین زمان تزریق واکسن انفولانزا است؟ و قیمت خرید این واکسن چقدر است؟

اگر شما هم با این سوالات مواجه شده‌اید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید. در این مطلب با انواع واکسن آنفولانزا ایرانی و خارجی آشنا خواهید شد و می‌توانید بهترین واکسن را برای خود انتخاب کنید تا کمتر به آنفولانزا و سرماخوردگی مبتلا شوید.

Influenza
بیماری Influenza

واکسن آنفولانزا چیست؟

همان‌طور که در مقدمه نیز گفتیم، انفولانزا ویروسی است که هر سال جهش‌های جدیدی را از خود ایجاد می‌کند و این جهش‌ها در مناطق مختلف با هم متفاوت هستند. در دوران شیوع ویروس کرونا نیز شاهد جهش ویروس بودیم. به همین دلیل است که هر سال، ویروس آنفولانزا افراد زیادی را درگیر می‌کند و همواره شاهد شیوع این ویروس در میان کودکان، بزرگسالان و سالمندان هستیم.

در اکثر موارد، بیماری آنفولانزا شباهت زیادی به سرماخوردگی دارد و با علائمی مانند عطسه، سرفه، گلودرد، بدن درد و… همراه است. در حالت عادی، با مراقبت از بدن در زمان ابتلا به آنفولانزا، می‌توانیم بعد از چند روز سلامتی خود را به دست بیاوریم و این ویروس مشکل خاصی برای بدن ایجاد نمی‌کند. اما این ویروس برای افرادی که بیماری‌های دیگری مانند بیماری قلبی و مشکلات تنفسی دارند، بسیار خطرناک و حتی کشنده است.

به همین دلیل بهتر است از ورود ویروس آنفولانزا به بدن جلوگیری کنیم تا بتوانیم بدنی سالم و شاداب داشته باشیم. با تزریق واکسن آنفولانزا، بدن ما در برابر این ویروس ایمن می‌شود. البته این موضوع به این معنا نیست که دیگر به آنفولانزا مبتلا نخواهیم شد؛ بلکه شدت این بیماری کمتر می‌شود و دیگر نیازی به بستری شدن در بیمارستان برای بهبودی نیست.

واکسن آنفولانزا در واقع نوعی ویروس انفولانزا کشته‌شده یا تضعیف‌شده است. بعد از تزریق واکسن، این ویروس به بدن ما معرفی می‌شود و سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کند تا با این ویروس مقابله کند. در نتیجه مقدار زیادی آنتی بادی در بدن تولید می‌شود که از بدن محافظت می‌کند.

لازم است بدانید که پس از تزریق واکسن انفولانزا، حدوداً دو تا سه هفته طول می‌کشد تا واکسن تاثیرش را نشان دهد. اثر این واکسن تا حدود 12 ماه در بدن باقی می‌ماند و در طول این مدت، از بدن شما در برابر ویروس انفولانزا محافظت می‌شود.

واکسن آنفولانزا
آشنایی با تاثیر واکسن انفولانزا

انواع واکسن آنفولانزا چه هستند؟

حالا که با تاثیر واکسن آنفولانزا آشنا شدید، می‌خواهیم انواع واکسن را به شما معرفی کنیم تا بتوانید در هنگام انتخاب، بهترین واکسن را برای خود انتخاب و تهیه کنید.

نکته مهمی که باید بدانید این است که انواع واکسن انفولانزا با هم تفاوت خاصی در اثرگذاری ندارند و در نهایت همه آنها برای بدن شما مفید هستند و سیستم دفاعی بدن را فعال می‌کنند. در ادامه انواع واکسن را با هم بررسی خواهیم کرد.

1- واکسن حاوی ویروس زنده ضعیف شده:

در این نوع از واکسن، ویروس زنده آنفولانزا وارد بدن می‌شود که این ویروس، ضعیف شده است. با تزریق این مدل واکسن، بدن شما با ویروس آشنا می‌شود و ویژگی‌های ویروس را تشخیص می‌دهد. بعد از آشنایی با ویروس، آنتی بادی‌های مخصوص برای مقابله با این ویروس تولید می‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تزریقات در محل هم ارائه میده؟

لازم است بدانید که این نوع واکسن در حال حاضر در ایران موجود نیست و استفاده نمی‌شود معمولاً این نوع از واکسن به‌صورت اسپری داخل بینی است که می‌توانید از آن استفاده کنید تا بدن خودتان را در برابر این ویروس ایمن‌تر کنید.

نکته مهمی که باید بدانید این است که مصرف این واکسن برای افراد عادی 2 ساله تا 49 ساله مناسب است و تاثیرگذار خواهد بود.

این نوع واکسن برای گروه‌های زیر مناسب نیست:

  • خانم‌های باردار در دوران بارداری
  • کودکان زیر 2 سال
  • افراد بالای 50 سال
  • افرادی که آلرژی شدیدی نسبت به واکسن دارند
  • افراد 2 الی 17 ساله که نیاز به مصرف آسپرین دارند
  • کودکان زیر 5 سال مبتلا به آسم و بیماری‌های تنفسی
  • افراد دارای ضعف سیستم ایمنی بدن
  • افرادی که اخیراً به آنفولانزا مبتلا بوده‌اند یا در حال حاضر مبتلا هستند

این افراد نباید از واکسن آنفولانزا زنده تضعیف شده استفاده کنند؛ چون این واکسن می‌تواند در بدن آنها تأثیر نامناسبی ایجاد کند و حتی گاهی اوقات خطرساز باشد. همچنین تزریق این واکسن به افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز توصیه نمی‌شود؛ زیرا بعد از تزریق واکسن انفولانزا با ویروس زنده، این احتمال وجود دارد که ویروس در بدن فرد قدرت پیدا کند و فرد را به بیماری آنفولانزا مبتلا کند. به همین دلیل بهتر است نکات بالا را در نظر بگیرید تا بتوانید به‌درستی از این واکسن استفاده کنید.

واکسن آنفولانزا
واکسن آنفولانزا

2- واکسن آنفولانزا غیرفعال:

یکی از پرکاربردترین و رایج‌ترین انواع واکسن آنفولانزا، واکسن غیرفعال است. در این نوع واکسن، ویروس آنفولانزا به صورت مرده یا غیرفعال وجود دارد. بعد از تزریق واکسن، سیستم ایمنی بدن با ویروس آشنا می‌شود و مقاومت بدن را در برابر این ویروس بالا می‌برد.

نکته جالب‌ توجه این است که واکسن آنفولانزا غیرفعال، از ایمن‌ترین انواع این واکسن است و هیچ‌گونه منعی در استفاده از آن وجود ندارد. تمامی افراد بالای 6 ماه می‌توانند واکسن غیرفعال را تزریق کنند تا از مزیت های این واکسن بهره‌مند شوند و بدن خودشان را در برابر ویروس آنفولانزا مقاوم کنند.

این واکسن به‌صورت تزریقی است و در ایران نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و شما می‌توانید از اکثر داروخانه‌ها آن را تهیه و استفاده کنید.

بعد از تهیه این واکسن، می‌توانید از خدمات پزشکی هوم سرویز استفاده کنید و تزریق واکسن در منزل را به تیم پزشکان حرفه‌ای هوم سرویز بسپارید.

بهترین واکسن آنفولانزا
بهترین واکسن آنفولانزا کدام است؟

3- واکسن آنفولانزا نوترکیب:

واکسن نوترکیب، از سلول‌های پروتئینی ویروس ساخته می‌شود و بدن را در برابر ویروس اصلی ایمن می‌کند و توانایی بدن را برای مبارزه با ویروس افزایش می‌دهد. واکسن ایرانی فلوگارد جزو واکسن‌های نوترکیب است.

دقیقاً مانند واکسن غیرفعال، واکسن نوترکیب نیز ایمنی بسیار بالایی دارد و اکثر افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. البته افرادی که نسبت به واکسن حساسیت شدید دارند، بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنند و سپس برای تزریق این واکسن اقدام کنند.

واکسن نوترکیب هیچ‌گونه حساسیتی برای بدن ایجاد نمی‌کند و به همین دلیل، انتخاب خوبی برای افراد مسن است و بدن افراد را در برابر ویروس بسیار قوی و ایمن می‌کند.

واکسن آنفولانزا برای کودکان
واکسن آنفولانزا برای کودکان و بزرگسالان

انواع واکسن آنفولانزا ایرانی و خارجی

حالا که با انواع مختلف این واکسن آشنا شدید، خوب است بدانید که در بازار، سه مدل واکسن آنفولانزا هلندی، فرانسوی و ایرانی موجود است. با توجه به این موارد، شما می‌توانید هنگام خرید، انتخاب درست‌تری را انجام دهید و بهترین نوع واکسن انفولانزا را تزریق کنید.

در ادامه با این واکسن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تزریقات در محل هم ارائه میده؟

1- واکسن آنفولانزا هلندی سه‌ظرفیتی (اینفلوواک) :

اولین نوع واکسن انفولانزا خارجی، واکسن هلندی است که اینفلوواک (INFLUVAC) نام دارد. این واکسن، سه‌ظرفیتی است. سه‌ ظرفیتی بودن یعنی اینکه این واکسن می‌تواند در برابر ویروس آنفولانزا نوع A و B از بدن شما محافظت کند و کمک می‌کند که بدن شما با تمام جهش‌های ویروس‌ انفولانزا آشنا شود.

این واکسن برای کودکان بالای 6 ماه تا افراد مسن قابل استفاده است و هیچ‌گونه حساسیت و منعی برای استفاده از آن وجود ندارد. همچنین این نوع از واکسن، برای خانم‌های باردار نیز منعی ندارد و به تقویت سیستم ایمنی مادر و جنین کمک می‌کند.

باید بدانید که این واکسن به‌صورت آماده در داروخانه‌ها به فروش می رسد و شما می‌توانید این واکسن و سرنگ قابل تزریق را به‌راحتی از داروخانه خریداری کنید. یادتان باشد که تزریق واکسن هلندی باید به صورت عضلانی انجام شود.

برای آشنایی با انواع روش های تزریق آمپول، به وبلاگ پزشکی هوم سرویز مراجعه کنید.

واکسن INFLUVAC
INFLUVAC

2- واکسن هلندی چهار ظرفیتی (اینفلوواک تترا) :

نوع دوم از واکسن‌های خارجی، واکسن هلندی چهار ظرفیتی به نام اینفلوواک تترا (INFLUVAC TETRA) است. این واکسن در کنار اینکه می‌تواند ویروس‌های آنفولانزا نوع A و B را پوشش دهد و بدن را در برابر آنها ایمن کند، ویروس آنفولانزا ویکتوریا را نیز پوشش می‌دهد که یک ویروس قوی‌تر است.

این واکسن نیز به‌صورت آماده تزریق در داروخانه‌ها عرضه می‌شود و می‌توانید آن را خریداری کنید. با تزریق واکسن اینفلوواک تترا، بدن شما در برابر انواع جهش‌های ویروس انفولانزا کاملاً ایمن می‌شود.

3- واکسن فرانسوی چهار ظرفیتی واکسی گریپ:

واکسن چهارظرفیتی واکسی گریپ تترا (Vaxigrip Tetra)، یکی از قوی‌ترین واکسن‌های غیرفعال است که در کشور فرانسه تولید می‌شود. این واکسن نیز بسیار مفید و موثر است و تمام جهش‌های ویروس انفولانزا را پوشش می‌دهد.

واکسن فرانسوی واکسی گریپ نیز به همراه سرنگ آماده تزریق در داروخانه‌ها عرضه می‌شود و شما می‌توانید با خیال راحت آن را خریداری کنید. این واکسن برای افراد بالای 6 ماه و خانم‌های باردار مفید است و به تقویت بدن در برابر ویروس کمک می‌کند.

تنها منع استفاده از این واکسن برای افرادی است که به پروتئین مرغی یا تخم‌مرغ آلرژی شدید دارند و برای این افراد استفاده از واکسن فرانسوی توصیه نمی‌شود.

واکسن آنفولانزا فرانسوی
واکسن انفولانزا فرانسوی

4- واکسن آنفولانزا ایرانی فلوگارد:

واکسن ایرانی فلوگارد یکی از جدیدترین واکسن‌های ساخته شده برای آنفولانزا است که اخیراً به بازار عرضه شده است و طرفداران زیادی پیدا کرده است. این نوع واکسن چهار ظرفیتی بوده و تمامی انواع ویروس انفولانزا را پوشش می‌دهد.

این واکسن ایرانی نسبت به رقبای خارجی خود، 30 درصد کارایی بیشتری دارد و تاثیرگذارتر است. حساسیت ایجاد شده توسط این واکسن نیز نسبت به انواع دیگر موجود در ایران بسیار کمتر است و می‌توانید بدون هیچ‌گونه منعی از آن استفاده کنید. البته این واکسن باید برای افراد بالای 18 سال استفاده شود و برای کودکان مناسب نیست.

بهترین واکسن آنفولانزا
بهترین واکسن آنفولانزا

بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا

حالا که انواع واکسن آنفولانزا و تاثیر آن آشنا شدید، خوب است بدانید که تزریق واکسن را چه زمانی انجام دهید تا شاهد بیشترین تاثیر این واکسن باشید.

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا، از حدود 10 شهریور ماه تا حدوداً نیمه آبان ماه است تا بدن شما در برابر ویروس آنفولانزا مقاوم و ایمن شود. بعضی از پزشکان به بیماران خود توصیه می‌کنند که در فصل‌های پاییز و زمستان، دو بار واکسن انفولانزا را تزریق کنند. افراد با بیماری‌های خاص که ویروس آنفولانزا برای آنها خطرناک است، می‌توانند در اوایل فصل زمستان نیز این واکسن را تزریق کنند تا بدنشان در برابر این ویروس ایمن شود.

توجه داشته باشید که در هنگام استفاده از این واکسن نباید به آنفولانزا مبتلا باشید. بهتر است قبل از اقدام برای تزریق این واکسن، ابتدا توسط پزشک ویزیت شوید و با خیال راحت برای تزریق این واکسن اقدام کنید.

بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا
بهترین زمان تزریق واکسن

واکسن آنفولانزا بزنیم یا نزنیم؟

در انتها می‌خواهیم به این سؤال خودمان برگردیم که بالاخره واکسن آنفولانزا بزنیم یا نزنیم؟ همان‌طور که در کل این مقاله گفته شد، واکسن آنفولانزا یک واکسن کاملاً مفید و کاربردی است و بدن شما را در برابر ویروس آنفولانزا قوی‌تر می‌کند.

به همین خاطر توصیه می‌کنیم که در اولین فرصت برای تزریق واکسن آنفولانزا اقدام کنید تا در فصل‌های سرد سال به آنفولانزا مبتلا نشوید و بتوانید بدون مشکل این فصل‌ها را سپری کنید.

همچنین اگر از جمله افرادی هستید که دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی و… هستید و خطر این ویروس برایتان بیشتر است، توصیه می‌کنیم حتماً هرساله نسبت به استفاده از این واکسن اقدام کنید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود.

قبل از تصمیم‌گیری برای تزریق واکسن، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید و توسط پزشک ویزیت شوید. با استفاده از خدمات ویزیت پزشک فوری، تیمی از پزشکان متخصص و باتجربه به منزل شما می‌آیند و خیلی سریع معاینه شما را انجام می‌دهند تا بتوانید با خیال راحت واکسن آنفولانزا را تزریق کنید.

خدمات تزریق آمپول و سرم
اهمیت تزریق واکسن

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد واکسن آنفولانزا و تاثیر این واکسن صحبت کردیم و گفتیم که بهتر است قبل از شروع فصل سرما، تزریق واکسن را انجام دهید تا بدن شما در برابر ویروس مقاوم شود. در بخش بعدی انواع ایرانی و خارجی این واکسن را به شما معرفی کردیم و در مورد سه‌ ظرفیتی یا چهار ظرفیتی بودن آنها نیز صحبت کردیم تا در این مورد اطلاعات کاملی داشته باشید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد. با تزریق واکسن، گرم نگه داشتن بدن، رژیم غذایی درست، مصرف مکمل های غذایی و… شما می‌توانید در روزهای سرد سال از بدن خود بیشتر مراقبت کنید و کمتر به بیماری مبتلا شوید.

تیم پزشکی هوم سرویز در کنار شما است تا از بدن خود بیشتر مراقبت کنید و بدنی سالم و قوی داشته باشید. از جمله خدمات پزشکی هوم سرویز می‌توان به ویزیت پزشک در منزل، تزریقات در محل، پانسمان زخم ها، ارسال دارو با پیک و خدمات پرستاری از بیمار اشاره کرد.

برای دریافت خدمات پزشکی هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای دریافت خدمات پزشکی موردنظرتان ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا