لوله کشی و تاسیسات

7 علت برق دار شدن بدنه پکیج + عیب‌یابی و رفع آن

پکیج، یکی از وسایل و سیستم های گرمایشی مهم در ایران است که برای گرم کردن محیط خانه و فضاهای اداری نصب می‌شود. سیستم پکیج به گونه‌ای است که با گاز، آب و برق کار می‌کند. در برد الکترونیکی پکیج، جریان برق وجود دارد که اطلاعات را از سنسورهای پکیج دریافت می‌کند و این دستورات را به بخش‌های مختلف ارسال می‌کند تا پکیج بتواند محیط را به‌خوبی گرم کند. یکی از مشکلات رایج در پکیج‌ها، برق دار شدن بدنه پکیج است؛ یعنی زمانی که شما بدنه پکیج را لمس می‌کنید، جریان برق را به‌وضوح حس می‌کنید. این موضوع در بسیاری از لوازم برقی مانند لباسشویی، ظرفشویی و… نیز پیش می‌آید و موجب هراس و نگرانی افراد می‌شود؛ زیرا بعد از برق دار شدن بدنه، احتمال برق‌گرفتگی خفیف وجود دارد.

در این نوشته می‌خواهیم دلایل برق داشتن بدنه پکیج را بررسی کنیم و به شما توضیح دهیم که چرا این مشکل برای پکیج پیش می‌آید. سپس به سراغ بهترین روش‌ها برای حل این موضوع می‌رویم تا بتوانید این مشکل را در سریع‌ترین زمان ممکن حل کنید.

اگر بدنه پکیج شما نیز برق دارد و با دست زدن به آن جریان برق را حس می‌کنید، بهتر است در این نوشته با ما همراه باشید تا روش حل این مشکل را یاد بگیرید.

برق دار شدن بدنه پکیج
بررسی دلایل برق داشتن بدنه پکیج

دلایل برق دار شدن بدنه پکیج

اکثر بخش‌های پکیج مانند برد الکترونیکی دستگاه، شیر برقی، پمپ آب و فن با جریان برق کار می‌کنند و این موضوع یکی از مزایای پکیج به شمار می‌آید. جریان برق در برد اصلی پکیج و سایر قسمت‌های آن برقرار است. به همین دلیل برای پیدا کردن علت اصلی برق داشتن بدنه پکیج، باید روکش سیم‌ها، وضعیت برد پکیج و بخش‌های داخلی پکیج را بررسی کرد.

موارد زیر، از جمله مهم‌ترین دلایلی هستند که باعث برق دار شدن بدنه پکیج می‌شوند:

1- اتصال فیوز پکیج:

فیوز، یکی از مهم‌ترین اجزای پکیج است. این قطعه الکترونیکی، مانند یک محافظت کننده عمل کرده و از سوختن برد و ورود جریان شدید برق به داخل برد جلوگیری می‌کند. وظیفه قطع کردن جریان برق و وصل کردن جریان برق برعهده فیوز است. حالا اگر فیوز دستگاه خراب شود و اتصالی کند، احتمال ایجاد اتصال کوتاه در پکیج بالا می‌رود و میزان جریان برق کنترل نمی‌شود. در نتیجه ورود برق با شدت بالا به داخل برد، باعث برق دار شدن بدنه پکیج و حتی آتش گرفتن آن می‌شود. تنها راه‌حل رفع اتصالی فیوز، تعویض فیوز پکیج است. با نصب فیوز جدید در پکیج، مقدار جریان برق ورودی به پکیج کنترل می‌شود.

در صورتی که برق داشتن بدنه پکیج به دلیل وجود اتصال در فیوز باشد، بهتر است کار بررسی و عیب‌یابی را به تعمیرکار پکیج بسپارید تا با رعایت نکات ایمنی، کار تعمیر پکیج را برای شما انجام دهند.

2- سوختگی فیوز پکیج:

همانطور که به شما توضیح دادیم، فیوز یکی از مهم‌ترین قطعات الکترونیکی در پکیج دیواری است و به عملکرد درست پکیج کمک می‌کند. حالا اگر این فیوز پکیج بسوزد، شدت بالایی از جریان برق وارد پکیج می‌شود و احتمال بروز خطراتی مانند برق داشتن بدنه پکیج، آتش سوزی و خرابی برد بالا می‌رود. بنابراین در این حالت، شما باید فیوز پکیج را بررسی و تعویض کنید تا مجدداً پکیج شما به‌درستی کار کند و آسیبی به برد پکیج وارد نشود.

تعمیر پکیج
تعویض فیوز پکیج

3- اتصالی کردن اجزای داخلی پکیج:

گاهی اوقات فیوز پکیج سالم است؛ اما سایر قطعات الکترونیکی پکیج دچار مشکل می‌شوند و بین آنها اتصالی به وجود می‌آید. این موضوع نیز در عملکرد کلی پکیج اختلال ایجاد می‌کند و جریان برق را به بدنه پکیج هدایت می‌کند. به همین دلیل بعد از بررسی فیوز، لازم است سایر لوازم الکترونیکی پکیج مانند پمپ، جرقه زن و… را با دقت بررسی کنید و مشکل اجزای داخلی پکیج را برطرف کنید.

برق دار شدن بدنه پکیج
بررسی دلایل برق دار شدن بدنه پکیج

4- اتصالی کردن سیم‌های داخل پکیج:

بین اجزای داخلی پکیج، سیم‌های رابط وجود دارد تا جریان برق را به تمام قطعات داخل پکیج برساند. حالا اگر سیم‌های داخل پکیج اتصالی کنند یا یکی از سیم‌ها به بدنه پکیج بچسبد، جریان برق به بدنه منتقل می‌شود و شاهد برق دار شدن بدنه پکیج خواهیم بود. مواردی مانند نصب نادرست پکیج و دستکاری کردن اجزای آن باعث جابه‌جا شدن سیم‌های داخل پکیج و چسبیدن سیم به بدنه می‌شود.

در این حالت، باید حتماً قاب پکیج را جدا کرده و داخل آن را بررسی کنید. با این کار سریع‌تر متوجه خواهید شد که کدام یک از سیم‌ها از جای خود خارج شده‌اند و بین آنها اتصالی به وجود آمده است.

در صورتی که کار نصب پکیج را به افراد حرفه‌ای بسپارید، کار راه‌اندازی پکیج شما به بهترین شکل انجام می‌شود و چنین مشکلاتی پیش نمی‌آید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟

اتصالی کردن سیم های داخل پکیج
اتصالی کردن سیم های داخل پکیج

5- از بین رفتن روکش سیم‌ها:

اگر مدت‌ زمان زیادی است که از پکیج خودتان استفاده می‌کنید، این احتمال وجود دارد که اجزای داخلی پکیج شما قدیمی شده باشند و روکش سیم‌های رابط پکیج از بین رفته باشد. در این حالت، روکش سیم‌ها از بین می‌رود و سیم‌ها لخت می‌شوند. زمانی که روکش این سیم‌ها از بین برود، سیم لخت با بدنه پکیج برخورد می‌کند و این موضوع باعث ایجاد اتصالی و برق دار شدن بدنه پکیج می‌شود.

در صورت بروز چنین مشکلی، توصیه ما این است که روکش تمام سیم‌های داخل پکیج را بررسی کنید. اگر روکش سیم‌ها از بین رفته است، باید سیم‌ها را تعویض کنید یا اینکه روکش سیم‌ها را با چسب عایق ترمیم کنید.

بررسی روکش سیم های پکیج
وجود اتصالی در میان سیم‌های پکیج

6- عدم وجود سیم ارت:

سیم ارت (earth) یا همان سیم اتصال به زمین، سیمی است که بار الکتریکی جمع شده داخل دستگاه را به زمین منتقل می‌کند و در اکثر وسایل برقی مانند لباسشویی، کولر و… وجود دارد. انتقال بار الکتریکی، از برق‌گرفتگی جلوگیری می‌کند و ایمنی دستگاه را چندین برابر می‌کند. حالا اگر در هنگام نصب پکیج، سیم ارت وجود نداشته باشد، بار الکتریکی اضافی در بدنه جمع می‌شود و تخلیه نخواهد شد. همین موضوع باعث برق داشتن بدنه پکیج دیواری می‌شود و بسیار خطرناک است.

در چنین حالتی بهتر است از تکنسین‌های حرفه‌ای بخواهید که کار اتصال سیم ارت پکیج را برای شما انجام دهند.

7- عدم استفاده از محافظ برق:

پکیج، یکی از وسایل ارزشمند و حساس است که کار گرم کردن آب و گرمایش منزل را انجام می‌دهد. به همین دلیل باید از این وسیله به‌خوبی مراقبت کرد. گاهی اوقات در اثر قطعی یا نوسان‌های زیاد برق، برد اصلی پکیج آسیب می‌بیند و خراب می‌شود. در نتیجه مشکلاتی مانند برق دار شدن بدنه پکیج پیش می‌آید. نصب محافظ برق، یکی از بهترین راه‌ها برای کنترل جریان ورودی به داخل پکیج است.

اگر در حال حاضر از محافظ برق استفاده نمی‌کنید، حتماً یک محافظ مناسب برای پکیج تهیه کنید تا در صورت قطعی برق یا مشکلاتی مانند سوختگی فیوز یا اتصال قطعات داخلی، جریان برق توسط محافظ قطع شود و برد الکترونیکی پکیج آسیبی نبیند.

استفاده از محافظ برق برای پکیج
استفاده از محافظ برق برای پکیج

4 نکته مهم در زمان عیب‌یابی و حل مشکل برق داشتن بدنه پکیج

حالا که با دلایل برق دار شدن بدنه پکیج آشنا شدید، احتمالاً دوست دارید که این مشکل را سریع‌تر حل کنید. یادتان باشد که برای کار با وسایل گرمایشی و برقی، حتماً باید اصول ایمنی را رعایت کنید تا دچار مشکلاتی مانند برق‌گرفتگی نشوید و بتوانید در ایمنی کامل کار خودتان را انجام دهید.

برای عیب‌یابی و تعمیر پکیج خود، این 4 نکته را به خاطر داشته باشید:

1- جریان برق پکیج را قطع کنید:

قبل از اینکه بخواهید عیب‌یابی پکیج را انجام دهید و مشکل آن را پیدا کنید، حتماً باید برق پکیج را قطع کنید. برای این کار ساده‌ترین روش این است که سیم پکیج را از برق بکشید تا جریان برق پکیج قطع شود و هیچ‌گونه برقی در آن وجود نداشته باشد.

با این کار، شما می‌توانید با خیال راحت و بدون نگرانی از برق‌گرفتگی، مشکل پکیج خود را برطرف کنید.

نصاب پکیج
تعمیر پکیج دیواری

2- از دستکش عایق استفاده کنید:

برای جلوگیری از برق‌گرفتگی و عبور جریان برق، لازم است در هنگام کار با وسایل برقی از دستکش‌های عایق استفاده کنید. اگر برق پکیج وصل است و در حال بررسی قطعات داخلی پکیج هستید، حتما باید دستکش عایق بپوشید. با این کار، برق موجود در پکیج به بدن شما منتقل نمی‌شود و دچار برق‌گرفتگی نخواهید شد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟

اگر امکان استفاده از دستکش را ندارید، باید حتماً از کفش‌های ایمنی مناسب برای برقکاری استفاده کنید. اگر چنین کفشی نیز در دسترس شما نیست، ساده‌ترین کار این است که در زیر پای خودتان یک‌ تخته بگذارید تا مانع برق‌ گرفتگی شما شود و بتوانید کار عیب‌یابی را راحت‌تر انجام دهید.

نصب و تعمیر پکیج
استفاده از دستکش عایق برای عیب‌یابی پکیج

3- تمام قطعات برقی پکیج را بررسی کنید:

اگر بدنه پکیج شما برق دار شده است، باید وضعیت قطعات داخلی پکیج را مشاهده کنید و از سلامتی آنها مطمئن شوید. برای این کار بهتر است سیم ارت را از پکیج جدا کنید و هرکدام از قطعات پکیج مانند شیر برقی گاز، پمپ، فن و… را بررسی کنید.

4- از فرد متخصص و حرفه‌ای برای تعمیر پکیج کمک بگیرید:

یکی از مهم‌ترین اصول ایمنی، کمک گرفتن از افراد متخصص و باتجربه است. اگر تجربه‌ای در زمینه نصب و تعمیر پکیج ندارید، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید تا در سریع‌ترین زمان کار عیب‌یابی و رفع مشکل پکیج را برای شما انجام دهد.

با این کار، هم از بروز خطرات احتمالی جلوگیری می‌کنید و هم مشکل برق داشتن بدنه پکیج سریع‌تر حل می‌شود.

تیم متخصص و حرفه‌ای هوم سرویز در هر ساعتی از شبانه‌روز، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند تا بتوانید مشکلات پکیج خود را خیلی سریع برطرف کنید و خانه‌ای گرم و دلنشین داشته باشید.

خدمات تعمیر پکیج هوم سرویز
خدمات تعمیر پکیج هوم سرویز

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره دلایل برق دار شدن بدنه پکیج صحبت کردیم و 7 دلیل اصلی این موضوع را به شما معرفی کردیم. همچنین به شما توضیح دادیم که اگر نصب پکیج و راه‌اندازی آن توسط افراد حرفه‌ای و متخصص انجام شود، چنین مشکلاتی به وجود نمی‌آید و تمام قطعات پکیج به‌درستی نصب می‌شوند.

بنابراین بهتر است کار نصب و لوله کشی پکیج را به افراد مطمئن بسپارید تا تمام مراحل کار را به بهترین شکل ممکن برای شما انجام دهند.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد.

برای استفاده از خدمات تیم هوم سرویز برای نصب و تعمیر پکیج، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، کارشناسان ما در هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا