نظافت و پذیرایی

شانه و تراکم فرش یعنی چی؟ فرش چند شانه بخرم؟

یکی از مهم‌ترین کارها برای دکوراسیون خانه، انتخاب درست فرش است. با خرید بهترین فرش، می‌توانیم احساس راحتی و زیبایی را به خانه خود اضافه کنیم و از دکوراسیون جذاب خانه لذت ببریم. امروزه انواع مدل‌های فرش با طرح و رنگ متنوع در بازار موجود هستند که ویژگی‌های متفاوتی دارند. شانه و تراکم فرش، دو موضوع مهم هستند که در هنگام خرید فرش باید به آنها توجه کرد.

بسیاری از افراد نمی‌دانند که منظور از تراکم فرش چیست و شانه فرش یعنی چه؟ به همین دلیل در این نوشته، می‌خواهیم شما را با شانه و تراکم فرش آشنا کنیم و این دو مورد را به شما توضیح دهیم.

انتخاب فرش با بهترین تراکم و تعداد شانه مناسب، باعث افزایش طول عمر فرش و ماندگاری بیشتر فرش شما می‌شود. پس اگر به فکر خرید فرش با کیفیت مناسب هستید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

منظور از تراکم فرش چیست
منظور از تراکم فرش چیست

شانه و تراکم فرش چیست؟

قیمت یک فرش، با توجه به شانه و تراکم فرش و سایر پارامترها مانند الیاف فرش و طرح فرش مشخص می‌شود. هرچه شانه و تراکم یک فرش بالاتر باشد، قیمت فرش نیز بیشتر خواهد شد.

برای بافته شدن فرش دستی و فرش ماشینی، ابتدا طرح فرش انتخاب می‌شود. سپس بافتن فرش به صورت تاروپود شروع می‌شود. بعد از بافته شدن فرش با گره‌های مخصوص، طرح نهایی فرش ایجاد خواهد شد. گره‌های موجود در داخل فرش، تعداد شانه و تراکم فرش را مشخص می‌کند.

تراکم فرش به تعداد گره‌های موجود در هر مترمربع به‌ صورت طولی گفته می‌شود. منظور از تراکم فرش این است که در هر مترمربع از فرش، چند گره وجود دارد. مثلاً اگر هنگام خرید فرش، با فرشی مواجه شدید که تراکم 3000 دارد، به این معنی است که در هر مترمربع آن حدود 3000 گره وجود دارد.

هرچه تراکم فرش کمتر باشد، از الیاف و نخ‌های کمتری برای بافت فرش استفاده می‌شود. در نتیجه زیبایی و جذابیت فرش کمتر می‌شود. در فرش‌ها با تراکم بالا، شاهد پر بودن الیاف و زیبایی فرش خواهیم بود. به همین دلیل است که فرش‌های تراکم پایین، قیمت کمتری دارند.

شانه فرش به تعداد گره‌های موجود در هر مترمربع به‌صورت عرضی گفته می‌شود. یعنی در فرش 1200 شانه، بافت فرش به صورتی انجام شده است که در هر مترمربع از فرش به‌صورت عرضی، حدود 1200 گره وجود دارد.

برای درک بیشتر شانه فرش، مثال دیگری را برای شما توضیح می‌دهیم. در فرش‌های 700 شانه، تعداد گره‌های عرضی در هر متر مربع از فرش، 700 عدد گره است. مثلاً در فرش 700 شانه 9 متری با عرض 2.5 متر، تعداد گره‌های عرضی فرش 2.5*700 خواهد بود و 1750 گره عرضی در فرش وجود دارد.

سوال:

حالا بیایید به این سوالات پاسخ دهیم که فرش تراکم بالا خوب است یا پایین؟ فرش چند شانه خوب است؟

احتمالاً الان فکر می‌کنید که هرچه تراکم و تعداد شانه‌های فرش بالاتر باشد، فرش بهتر است و فقط باید فرش با تراکم بالا را انتخاب کرد؛ اما باید بدانید که این تصور اشتباه است. درست است که زیبایی و ظرافت فرش با شانه و تراکم بالا بیشتر است؛ اما قیمت این فرش‌ها نیز بیشتر است و ضخامتشان کمتر خواهد بود. برای قسمت‌هایی مانند آشپزخانه و اتاق خواب اصلاً نیازی به استفاده از فرش با تراکم بالا نیست. بنابراین برای انتخاب فرش ابتدا باید به نیاز خود توجه کنید و با توجه به کاربرد فرش، از فرش با شانه و تراکم مناسب استفاده کنید. در برخی موارد، تراکم‌های کمتر فرش مناسب هستند و در برخی از نیازها بهتر است از تراکم‌های بالاتر استفاده کنید.

شانه فرش چیست
شانه فرش چیست

ارتباط میان شانه و تراکم فرش چیست؟

قبل از بررسی انواع تراکم فرش و شانه فرش، می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا ارتباطی بین تعداد شانه فرش و تراکم آن وجود دارد یا خیر؟

در جواب این سوال باید بگوییم که بله، تعداد شانه و تراکم فرش باید همیشه با هم متناسب باشند تا فرش بافت خوب و مناسبی داشته باشد. در صورتی که شانه و تراکم فرش با هم هماهنگ نباشند، بافت فرش زیبا و تمیز نخواهد بود و دوام فرش پایین می‌آید.

به همین خاطر معمولاً فرش‌ها به‌صورت زیر تولید می‌شوند:

میدونستی که هوم سرویز، خدمات قالیشویی هم ارائه میده؟
  • فرش‌های 700 شانه با تراکم 2500
  • فرش‌های 1000 شانه با تراکم 3000
  • فرش‌های 1200 شانه با تراکم 3600

بنابراین، در هنگام خرید فرش، باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید و فرشی با تراکم و تعداد شانه مناسب را انتخاب کنید.

اگر به دنبال فرش ماشینی ارزان هستید، می‌توانید فرش اکریلیک یا فرش پلی استر را برای اتاق خواب یا اتاق مطالعه انتخاب کنید. در وبلاگ هوم سرویز، تفاوت فرش اکریلیک و فرش پلی استر را بررسی کردیم تا بتوانید با مزایا و معایب این فرش‌ها بیشتر آشنا شوید.

بهترین تراکم فرش
بهترین تراکم فرش

انواع شانه و تراکم فرش ماشینی

در اکثر خانه‌ها، از فرش ماشینی برای پوشاندن کف منزل و دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود؛ زیرا فرش‌های ماشینی طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی دارند و قیمت آنها بسیار مناسب و منطقی است. جالب است بدانید که فرش‌های ماشینی با تراکم بالا، به فرش دستباف ایرانی شباهت زیادی دارند و به همین دلیل بسیار پرطرفدار هستند.

در هنگام انتخاب و خرید فرش، شما با گزینه‌های زیر روبرو خواهید شد که باید از میان آنها، فرش مناسب منزلتان را انتخاب کنید:

1- فرش 700 شانه:

فرش‌های 700 شانه با انواع طرح‌ها و رنگ‌ها تولید می‌شوند و در تمام فروشگاه‌ها موجود هستند. اگر به فکر خرید فرش ماشینی ارزان و زیبا هستید، می‌توانید فرش 700 شانه را انتخاب کنید. فرش 700 شانه، با تراکم 1500 تا 3000 بافته می‌شوند و از نظر تعداد تراکم فرش متفاوت هستند. ارزان‌ترین مدل فرش 700 شانه، فرش 700 شانه با تراکم 1500 است. بهترین تراکم فرش 700 شانه، تراکم 2550 است و کیفیت بالایی دارد.

قیمت فرش 700 شانه، به نوع نخ و الیاف فرش و تراکم فرش بستگی دارد. در کل می‌توان گفت که قیمت فرش 700 شانه از فرش 1200 شانه و 1000 شانه کمتر است.

باید بدانید که ضخامت فرش، رابطه معکوسی با شانه فرش دارد. در فرش‌های 700 شانه، شاهد ضخامت بالای فرش خواهیم بود که این موضوع به دلیل ارتفاع زیاد خاب فرش است. ارتفاع بیشتر فرش‌های 700 شانه باعث می‌شود که این نوع فرش در برابر گرما و سرما مقاومت بالایی داشته باشد و در اثر فشار و هنگام شستشوی فرش خراب نشود. همچنین فرش‌های 700 شانه بسیار نرم هستند و هنگام نشستن روی فرش، احساس راحتی را به انسان منتقل می‌کنند. به دلیل ضخامت بالا و نرمی این فرش‌ها، از فرش 700 شانه بیشتر در مکان‌های پررفت‌وآمد مانند اتاق خواب و آشپزخانه استفاده می‌شود.

اگر شما هم به فکر خرید فرش با قیمت مناسب و کیفیت بالا هستید و می‌خواهید برای اتاق خواب، راهروی ورودی یا آشپزخانه خود فرش انتخاب کنید، فرش 700 شانه گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

اصول ست کردن رنگ موکت با فرش را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید.

فرش ۷۰۰ شانه بهتر است یا ۱۲۰۰ شانه
فرش ۷۰۰ شانه بهتر است یا ۱۲۰۰ شانه

2- فرش 1000 شانه:

فرش‌های 1000 شانه در ابعاد 6 متری، 9 متری و 12 متری بافته می‌شوند. قیمت فرش‌های 1000 شانه از قیمت فرش‌های 700 شانه بیشتر است و ضخامت کمتری نسبت به فرش‌های 700 شانه دارند. طرح فرش‌های 1000 شانه بسیار ظریف و ریزبافت است و به فرش دستباف شباهت زیادی دارد. در فرش 1000 شانه، تعداد 1000 گره عرضی در هر مترمربع از فرش وجود دارد و نسبت به فرش‌های 700 شانه پرتر است. بهترین تراکم فرش 1000 شانه، تراکم 3000 است.

فرش 1000 شانه نیز نرم و لطیف است و مقاومت بالایی در برابر شستشو دارد. برای بافت فرش‌های 1000 شانه از نخ‌های با کیفیت و بدون پرز و حساسیت استفاده می‌شود.

قیمت فرش 1000 شانه به الیاف فرش، طرح فرش و تراکم آن بستگی دارد. امروزه انواع فرش‌های 1000 شانه با رنگ‌های روشن و تیره تولید می‌شوند و برای زیباتر شدن دکوراسیون داخلی منزل به کار می‌روند. فرش 1000 شانه با طرح باغ ارم، طرح نقشه افشان، گل پری و لیلی از جمله پرطرفدارترین طرح‌های فرش 1000 شانه هستند.

از فرش 1000 شانه می‌توان برای قسمت‌هایی مانند اتاق مهمان، اتاق نشیمن، راهروهای اصلی و آشپزخانه استفاده کرد. اگر به دنبال فرشی زیبا با ضخامت متوسط و طول عمر بالا هستید، فرش 1000 شانه انتخاب خوبی برای شما است.

فرش 1200 شانه بهتر است یا 1000 شانه
فرش 1000 شانه

3- فرش 1200 شانه:

یکی از معروف‌ترین انواع فرش ماشینی، فرش 1200 شانه است. تعداد گره عرضی در هر مترمربع از فرش 1200 شانه، 1200 گره یا ریشه است. به دلیل بالا بودن تعداد گره‌های فرش 1200 شانه، ظرافت و لطافت این مدل فرش بسیار زیاد است. بهترین تراکم فرش 1200 شانه، 3600 است.

وجود شانه و تراکم بالا در فرش 1200 شانه باعث شده است که طرح و نقشه فرش، وضوح بیشتری داشته باشد. در فرش 1200 شانه، ارتفاع خاب و ضخامت فرش کمتر است؛ به همین دلیل فرش 1200 شانه ظریف‌تر و سبک‌تر است. قیمت فرش‌های 1200 شانه به الیاف فرش، طرح فرش و تعداد تراکم آن بستگی دارد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات قالیشویی هم ارائه میده؟

فرش‌های 1200 شانه به دلیل لطافت بالا و بافت ظریف، محبوبیت زیادی در ایران دارند. از فرش 1200 شانه برای قسمت‌های اصلی خانه مانند اتاق پذیرایی و سالن اصلی استفاده می‌شود تا زیبایی این فرش، جذابیت خانه را چندین برابر کند.

فرش 1200 شانه، اصلی‌ترین رقیب فرش دستباف ایرانی است؛ زیرا بسیار ریزبافت و شفاف است. این فرش‌ها، شباهت زیادی به فرش‌های دستباف دارند و خیلی وقتها با فرش دستباف اشتباه گرفته می‌شوند!

فرش 1200 شانه با طرح پریا، برلیان، یلدا و حوض نقره بسیار زیبا و جذاب هستند. اگر به فرش دستباف علاقه دارید و می‌خواهید فرشی ظریف با قیمت مناسب را برای منزل خود تهیه کنید، انتخاب خود را از میان انواع فرش 1200 شانه انجام دهید.

فرش ۷۰۰ شانه بهتر است یا ۱۲۰۰ شانه
فرش ۷۰۰ شانه بهتر است یا ۱۲۰۰ شانه؟

4- فرش 1500 شانه:

گران‌ترین نوع فرش ماشینی، فرش 1500 شانه است که سرسختانه با انواع فرش دستباف تبریز و کاشان رقابت می‌کند! فرش 1500 شانه با تراکم 4500، بسیار ظریف و سبک است و ظاهر زیبایی دارد. بالا بودن تعداد گره‌های این فرش، موجب افزایش ظرافت فرش 1500 شانه شده است.

فرش 1500 شانه برای دکوراسیون‌های کلاسیک و مدرن بسیار مناسب است. به دلیل وجود طرح ظریف و جذاب، پیشنهاد می‌شود که در خانه‌های بزرگ و سالن‌های مجلل از این مدل فرش استفاده شود تا جذابیت فضا را چندین برابر کند.

برای بافتن فرش 1500 شانه از نخ ظریف و بسیار نازک استفاده می‌شود تا گل‌های فرش و نقشه فرش، ظریف‌تر بافته شوند. باید بدانید که ضخامت فرش 1500 شانه بسیار کم است و وزن سبکی دارد. قیمت بالا و طرح ظریف و خاص فرش 1500 شانه، این مدل فرش را به کالایی لوکس و تجملاتی تبدیل کرده است که به کشورهای دیگر صادر می‌شود و نماینده فرش ایرانی در دنیا است.

همانطور که گفتیم فرش 1500 شانه دستباف گونه و بسیار نرم است. بسیاری از افرادی که به داشتن فرش دستباف در منزل علاقه دارند، فرش ماشینی 1500 شانه را انتخاب می‌کنند. بعد از خرید فرش 1500 شانه، این فرش را در اتاق پذیرایی و مکان‌های کم رفت‌وآمد پهن کنید و از زیبایی این مدل فرش لذت ببرید. البته چنانچه در مورد اصول پهن کردن فرش ها در منزل سوال دارید. پیشنهاد می کنیم سایر محتواهای هوم سرویز را از دست ندهید.

البته باید بدانید که قیمت بالای فرش 1500 شانه به ضرر این مدل فرش تمام شده است و از محبوبیت این مدل فرش کم کرده است. به همین دلیل است که در ایران، میزان فروش فرش 1200 شانه از میزان فروش فرش 1500 شانه بیشتر است.

تراکم فرش چند باشه خوبه
تراکم فرش چند باشه خوبه

از کجا بفهمیم فرش چند شانه است و چقدر تراکم دارد؟

گاهی اوقات ممکن است برخی از فروشنده‌ها، اقدام به فروش فرش‌های با شانه و تراکم پایین‌تر به مشتری کنند و مثلاً فرش 700 شانه را به جای 1000 شانه به مشتری بفروشند.

در چنین حالتی می‌توانید از روشی که در ادامه مطرح می‌شود استفاده کنید تا بتوانید به‌راحتی تراکم و تعداد شانه فرش را تشخیص دهید. برای این کار نیاز است که از یک خط‌کش استفاده کنید و آن را به‌صورت عرضی روی فرش قرار دهید و یک سانتی‌متر از عرض فرش را علامت‌گذاری کنید یا در نظر بگیرید. سپس تعداد گره‌های موجود در این یک سانتی‌متر را بشمارید. اگر تعداد گره‌ها 7 عدد باشد، یعنی فرش 700 شانه است، اگر تعداد گره‌ها 10 عدد باشد یعنی 1000 شانه و اگر تعداد آنها 12 عدد باشد، یعنی فرش 1200 شانه است.

بنابراین، با این روش می‌توانید به‌راحتی تعداد شانه فرش را محاسبه کنید تا مطمئن شوید که فرشی با شانه و تراکم مناسب را خریداری می‌کنید.

فرش تراکم بالا خوبه یا پایین
بهترین تراکم فرش

چطور فرش با بهترین شانه و تراکم فرش را انتخاب کنیم؟

تا اینجا شما با مفهوم شانه و تراکم فرش آشنا شدید و انواع مدل‌های فرش ماشینی از نظر تعداد شانه و تراکم را شناختید. همچنین به شما توضیح دادیم که هرکدام از این فرش‌ها برای چه مکان‌هایی از خانه مناسب‌تر است.

باید بدانید که هرچه تعداد شانه و تراکم فرش ماشینی بیشتر باشد، طرح فرش ریزتر و ظریف‌تر خواهد بود و دوام و کیفیت فرش نیز بیشتر می‌شود. در فرش‌های ماشینی با تعداد شانه و تراکم بالا، ضخامت فرش کمتر می‌شود و قیمت فرش بالا می‌رود. به همین دلیل شما نیازی به استفاده از فرش 1200 شانه در تمام قسمت‌های خانه نخواهید داشت و باید به نیازها و کاربرد فرش در منزلتان توجه کنید.

در هنگام انتخاب فرش برای اتاق پذیرایی، سالن اصلی، اتاق نشیمن و اتاق مهمان، بهتر است به زیبایی، ظرافت و دوام فرش توجه داشته باشید و از میان انواع فرش‌های 1200 و 1500 شانه، انتخاب خود را انجام دهید.

برای خرید فرش اتاق خواب، فرش آشپزخانه و فرش راهروی ورودی خانه، نیازی به خرید فرش‌های گران قیمت با تعداد شانه و تراکم بالا نیست و می‎‌توانید از میان فرش‌های 700 شانه و 1000 شانه، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید تا در هنگام نشستن روی فرش یا راه رفتن، احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

تراکم فرش چند باشه خوبه
تراکم فرش چند باشه خوبه

شستشوی انواع فرش با هوم سرویز

بعد از مدتی، فرش منزل کثیف می‌شود و آلودگی‌ها را به خود جذب می‌کند. در این زمان شما باید برای شستشوی فرش منزلتان اقدام کنید تا حسابی تمیز شود. برای تمیز کردن و شستشوی فرش خانه خود، پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات قالیشویی هوم سرویز استفاده کنید و شستشوی فرش‌های منزلتان را به ما بسپارید. خدمات قالیشویی هوم سرویز با استفاده از بهترین مواد شوینده انجام می‌شود و بدون آسیب رساندن به الیاف فرش، تمام لکه‌ها را از روی فرش پاک می‌کند.

خدمات قالیشویی
خدمات قالیشویی هوم سرویز

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره شانه و تراکم فرش با شما صحبت کردیم و به شما توضیح دادیم که شانه و تراکم فرش چیست و چه تاثیری روی کیفیت فرش می‌گذارد. در ادامه این مقاله به شما توضیح دادیم که بهترین تراکم فرش برای فرش‌های 700، 1000، 1200 و 1500 شانه چیست. همچنین بهترین مکان برای استفاده از مدل‌های مختلف فرش ماشینی را به شما معرفی کردیم و گفتیم که در هر قسمت از خانه، از چه مدل فرشی استفاده کنید. در پایان نیز روش تشخیص شانه و تراکم فرش را به شما یاد دادیم.

از اینکه تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد.

برای نگهداری درست از فرش و موکت، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات مختلف هوم سرویز استفاده کنید و انجام کارهایی مانند شستشوی فرش، رفوی فرش پاره شده، موکت شویی و… را به تیم حرفه‌ای و باتجربه هوم سرویز بسپارید.

برای درخواست خدمات موردنظر خود، همین حالا به سایت یا اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا